reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

نیروهایی که در یمن کشته میشن عربستانی هستن یا جز نیروهای متحد عربستان ( مثل سودان )

خود عربستان چقدر تلفات داشته 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نبردها در عدن شدت گرفته و گویا جنگنده های اماراتی و عربستانی هر کدوم مواضع طرفین را بمباران هم میکنند. نکته اینجاست جنگ غنیمت ها بسیار محتمل بود بعد از پایان نبرد یمن ولی به نظر وقتی اشاراتی دیدند طرفین که ممکنه جنگ یمن به همین زودی ها متوقف بشه زودتر شروع کردند به چنگ انداختن در مانده ها و داشته ها و غنیمت ها. کشته شدن مزدور اماراتی تنها یک بهانه بود و البته در این میان استخبارات عربستان به نظر سعی کرد با ترور** برادر عبدالملک حوثی یک شوک ( حتی شاید یک پیشکش به طرفهای اماراتی به خاطر کشته شدن مزدورشون و به عنوان یک هدیه) وارد کنه به ماجرا تا جلوی پیشروی مزدوران اماراتی را بگیره ولی هر چه قدر هم رسانه های عربستانی این خبر را پوشش دادند به نظر اماراتیها همچنان به قدرت چنگ اندازیشون به غنایم مطمئن هستند و کوتاه نمیان.

 

**یکی از رسانه های یمنی روایت کرده در تماسی ( اشاره شده عامل اصلی ترور یکی از فرماندهان نظامی وابسته به صالح بوده که گویا همچنان در ظاهر خودش را در جبهه خودی ها نشون میداده)  از ابراهیم حوثی تقاضا میشه برای یک جلسه مهم به محلی بره و وقتی ایشون با همراهشون حاضر میشند، تقاضا میشه سلاح هاشون را خارج از محل قرار بدند و وارد بشند و وقتی وارد میشند هدف گلوله عاملین ترور قرار می گیرند و به شهادت میرسند.

امروز هم ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربستانی اذعان کرد به این ترور ولی به گفته خودش به خاطر مسائل امنیتی چیز بیشتری فعلا فاش نمیکنه و یکسری هم تهدید کرده که هر کس به ما موشک بزنه! تحت تعقیب (بخوانید ترور) قرار میگیره و ما یک لیست داریم!!

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
18 hours قبل , alala گفت:

نبردها در عدن شدت گرفته و گویا جنگنده های اماراتی و عربستانی هر کدوم مواضع طرفین را بمباران هم میکنند. نکته اینجاست جنگ غنیمت ها بسیار محتمل بود بعد از پایان نبرد یمن ولی به نظر وقتی اشاراتی دیدند طرفین که ممکنه جنگ یمن به همین زودی ها متوقف بشه زودتر شروع کردند به چنگ انداختن در مانده ها و داشته ها و غنیمت ها. کشته شدن مزدور اماراتی تنها یک بهانه بود و البته در این میان استخبارات عربستان به نظر سعی کرد با ترور** برادر عبدالملک حوثی یک شوک ( حتی شاید یک پیشکش به طرفهای اماراتی به خاطر کشته شدن مزدورشون و به عنوان یک هدیه) وارد کنه به ماجرا تا جلوی پیشروی مزدوران اماراتی را بگیره ولی هر چه قدر هم رسانه های عربستانی این خبر را پوشش دادند به نظر اماراتیها همچنان به قدرت چنگ اندازیشون به غنایم مطمئن هستند و کوتاه نمیان.

 

**یکی از رسانه های یمنی روایت کرده در تماسی ( اشاره شده عامل اصلی ترور یکی از فرماندهان نظامی وابسته به صالح بوده که گویا همچنان در ظاهر خودش را در جبهه خودی ها نشون میداده)  از ابراهیم حوثی تقاضا میشه برای یک جلسه مهم به محلی بره و وقتی ایشون با همراهشون حاضر میشند، تقاضا میشه سلاح هاشون را خارج از محل قرار بدند و وارد بشند و وقتی وارد میشند هدف گلوله عاملین ترور قرار می گیرند و به شهادت میرسند.

امروز هم ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربستانی اذعان کرد به این ترور ولی به گفته خودش به خاطر مسائل امنیتی چیز بیشتری فعلا فاش نمیکنه و یکسری هم تهدید کرده که هر کس به ما موشک بزنه! تحت تعقیب (بخوانید ترور) قرار میگیره و ما یک لیست داریم!!

 

 

نکته جالبی که با نگاه به یه دوره زمانی به جنگ یمن میشه دید اهمیت و نتایج مقاومت هست 

یمنی ها از نظر نظامی و حملات به زیرساخت دشمن کار زیادی نکردند که بشه نتیجه جنگ رو تغییر بده، فقط مقاومت کردند و تسلیم نشدند

حملاتی هم پهبادی و موشکی محدود به پایگاه های عربستان داشتند 

 

ولی مقاومت بعد از مدت زیادی نتیجه اش رو نشون داد و اختلافات بین متجاوزان دیر یا زود بروز می کند و کاری که منطقا غیرممکن هست انجام می شود 

الان عقبه دشمنان حوثی ها افتادن به جون هم و معلوم نیست آینده مسیر رو به کجا می برد

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

پریشب از عدن زنگ زدن به شبکه الجزیره  .یه آقای میگفت شما همش ایران را متهم میکنید به دخالت در یمن حال اینکه میدونیم ایران فقط حمایت معنوی میکنه از حوثی ها (معنویات) ولی این امارات تمام جنایت ها   جنگ ها سیاست ها  همه به گردن خودشه 

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , arminheidari گفت:

 

نکته جالبی که با نگاه به یه دوره زمانی به جنگ یمن میشه دید اهمیت و نتایج مقاومت هست 

یمنی ها از نظر نظامی و حملات به زیرساخت دشمن کار زیادی نکردند که بشه نتیجه جنگ رو تغییر بده، فقط مقاومت کردند و تسلیم نشدند

حملاتی هم پهبادی و موشکی محدود به پایگاه های عربستان داشتند 

 

ولی مقاومت بعد از مدت زیادی نتیجه اش رو نشون داد و اختلافات بین متجاوزان دیر یا زود بروز می کند و کاری که منطقا غیرممکن هست انجام می شود 

الان عقبه دشمنان حوثی ها افتادن به جون هم و معلوم نیست آینده مسیر رو به کجا می برد

این به قول شما نتیجه ای که از طریق مقاومت به دست اومد چی هست؟

نه اینکه فقط مردم یمن به خاک و خون کشیده شدن و زیرساختاشون تقریبا از بین رفت. ازونطرف خسارات وارده به متجاوز چی بوده؟ چنتا حمله به پایگاههای نظامی که اونجور اخبار نشون داده تلفات سنگینی به همراه نداشته. 

به هیچ عنوان عربستان و امارت تنبیه نشدن. 

اگه این استراتژی که تو یمن پیاده شد بخواد به عنوان استراتژی ایران تو جنگ احتمالی باشه، قطع به یقین باید مقاومت بوسید گذاشت لب طاقچه یه چیزی کشید روش که فقط باعث خفت برای مردمش میشه

  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
30 minutes قبل , excahlibur گفت:

این به قول شما نتیجه ای که از طریق مقاومت به دست اومد چی هست؟

نه اینکه فقط مردم یمن به خاک و خون کشیده شدن و زیرساختاشون تقریبا از بین رفت. ازونطرف خسارات وارده به متجاوز چی بوده؟ چنتا حمله به پایگاههای نظامی که اونجور اخبار نشون داده تلفات سنگینی به همراه نداشته. 

به هیچ عنوان عربستان و امارت تنبیه نشدن. 

اگه این استراتژی که تو یمن پیاده شد بخواد به عنوان استراتژی ایران تو جنگ احتمالی باشه، قطع به یقین باید مقاومت بوسید گذاشت لب طاقچه یه چیزی کشید روش که فقط باعث خفت برای مردمش میشه

 

ما همیشه با یک دوگانگی تلخ روبرو هستیم 

همیشه بدست آوردن یک هدف با هزینه کردن همراه هست و هیچ چیز ارزان نیست 

اما این هزینه با توانایی ها ارتباط مستقیم دارد اگر توانمند باشی هزینه به مراتب کمتری می دهی و مشکل کمتری ایجاد می شود 

بهترین ضرب المثل برای صحبت من این جمله هست که خون هایی که در جنگ ریخته می شود همان عرق هایی هست که در زمان صلح ریخته نشده است 

 

خیلی از دردهایی که در یمن می بینید ناشی از ضعف خود یمنی ها و ما ایرانی ها در تجیهز خودمان هست برای مثال تامین غذا و دارو و امنیت خطوط نیروی دریایی 

و خیلی از توانمندی ها و ضربه هایی که عربستان می خوره از عرق هایی هست که ریخته شد برای مثال بحث موشک و پهباد و ضد زره

 

 

اما یمن و حوثی ها چه راهی داشتند؟

حقیقت این هست که یا باید تسلیم می شدند و یا جنگ می کردند 

تسلیم بدتر از وضعیت فعلی بود و قحطی مثل شرایط فعلی و زبونی به سراغشون می اومد 

جنگ مستقیم هم شکست بود  و بدتر از تسلیم 

تنها راه ممکن همین بود اگر چه که تقویت پدافند و موشک های دریایی می تونست فشار رو خیلی کمتر کنه ( در حرف ساده هست و در عمل سخت)

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هدف خيلي ارزشمندي رو زدن 

اين رو در كنار پهباد ترايتون بذاريد ، براي ترامپ يه ضدحمله خواهد بود

ارزش پهباد در حدود ١٦ ميليون دلار هست 

 

اين حمله رو باب شدن زدن پهبادهاي در دنيا بويژه امريكايي بايد بامداد كرد

احتمال يك جواب متقابل زياده ولي از يمن چيزي نموده برا زدن 

 

از نظر استراتژيك پرواز پهبادهاي امريكايي با تغييراتي و با دور شدن از نقاط خطر همراه خواهد شد

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
21 hours قبل , arminheidari گفت:

هدف خيلي ارزشمندي رو زدن 

اين رو در كنار پهباد ترايتون بذاريد ، براي ترامپ يه ضدحمله خواهد بود

ارزش پهباد در حدود ١٦ ميليون دلار هست 

 

 

خبرنگار فاکس از اسپر وزیر دفاع پرسید که پهپاد فلان میلیون دلاریمون را زدن چی کار میکنید؟ اسپر گفت پس از تحقیقات و جمع اوری جزییات واکنش مناسب! نشون میدیم. جالبه هیچ کس نمیپرسه پهپاد امریکایی بر فراز یمن و مناطق حوثی ها داره دقیقا چه کار میکنه وقتی کنگرشون در رفتارهای نمایشی در مورد بحث اخلاقی فروش سلاح صحبت میکنه امریکا همزمان درگیر جنگ مستقیم در یمن هست.

 

حداقل کمی از حس انتقام اون دو تا شاهد بی دفاعمون که در سوریه توسط امریکا هدف قرار گرفت را حوثی ها دارند جبران میکنند. این فکر کنیم حداقل دومین فروند بود که حوثی ها از mq-9 های امریکایی زدند.

 

یک مورد هم باید در تاپیک تهدیدات قرار بگیره. اسپر در سوالی ازش پرسیده شد به نظرت کی به موشک فراصوت دست پیدا میکنیم؟ گفت داره روش کار میشه احتمالا تا یکی دو سال اینده.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
51 minutes قبل , alala گفت:

 

خبرنگار فاکس از اسپر وزیر دفاع پرسید که پهپاد فلان میلیون دلاریمون را زدن چی کار میکنید؟ اسپر گفت پس از تحقیقات و جمع اوری جزییات واکنش مناسب! نشون میدیم. جالبه هیچ کس نمیپرسه پهپاد امریکایی بر فراز یمن و مناطق حوثی ها داره دقیقا چه کار میکنه وقتی کنگرشون در رفتارهای نمایشی در مورد بحث اخلاقی فروش سلاح صحبت میکنه امریکا همزمان درگیر جنگ مستقیم در یمن هست.

 

حداقل کمی از حس انتقام اون دو تا شاهد بی دفاعمون که در سوریه توسط امریکا هدف قرار گرفت را حوثی ها دارند جبران میکنند. این فکر کنیم حداقل دومین فروند بود که حوثی ها از mq-9 های امریکایی زدند.

 

یک مورد هم باید در تاپیک تهدیدات قرار بگیره. اسپر در سوالی ازش پرسیده شد به نظرت کی به موشک فراصوت دست پیدا میکنیم؟ گفت داره روش کار میشه احتمالا تا یکی دو سال اینده.

 

خرابکاری و زدن تجهیزات گران دشمن و یا هرگونه اختلال در امور دشمن یکی از راهکارهای قدیمی در نبردهای خاموش هست

معروف ترین این راهکار توسط پارتیزان ها در فرانسه اشغال شده است

 

خب این راهکار بصورت خاموش با زدن نیروهای دشمن که در حال عملیات مخفی یا غیرقانونی هستن قابل اجرا هست
برای مثال کمک به نیروهای مخالف امریکا برای اسیب به منافع امریکا 

برای مثال اخلال در تامین لجستیک 

برای مثال شناسایی جاسوس ها و معرفی و خراب کردن برنامه های اونها 

برای مثال زدن پهباد های جاسوسی بر فراز کشورهای طعمه 

 

مورد اول و دوم رو سال هاست اجرا می کنیم

مورد سوم رو جدیدا وزیر اطلاعات پرده برداری کرد به نام ضدجاسوسی هجومی و خارج از مرزها 

و چهارم رو باید شروع کنیم چون پر سود است اگرچه غیر مستقیم در دستور کار بود 

 

در مورد دوم میشه به کمک نیروهای مخالف، تجهیزات و قطعات یدکی رو با دستکاری در عنوان با اطلاعات نادرستی همراه کنیم 

که منجر به خرابکاری های سخت افزاری و نرم افزاری بشه 

 

  • Like 2
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 hours قبل , aminor گفت:

بسم الله..........

 

2 شهریور 1398

 

رونمایی انصارالله از سامانه  دفاع هوایی فاطر 1

احتمالا این سامانه  همان سیستم سام 6 باشد که به تجهیزات اپتیکی مجهز شده است

 

 

thumb_ECvMGUGXsAANxl8.jpgthumb_ECvYWqfW4AIWQy_.jpgthumb_ECvK-pSXkAARv_b.jpg

 

البته این سامانه هم قبل از رونمایی رسمی حداقل یک شکار تایید شده دارد

 

پهپاد MQ9 آمریکایی

 

 

thumb_ECvM0qlXUAErnoR.jpgthumb_ECvNE12W4AMkoUZ.jpgthumb_ECvNGCmWkAMVZS2.jpg

 

 

جای تبریک داره 

باید روی این اقدامات سرمایه گذاری و کمک کنیم 

شکار پهبادهایی اینچنین علاوه بر ایجاد خسارت مالی باعث بهم خوردن برنامه های دشمن میشه 

ما همیشه عملیات شکار و کمین رو روی زمین داشتیم ولی اکنون باید در آسمان فعالش کنیم 

اگر امریکا در اسمان دچار تزلزل بشه کل استراتژی اش بهم میخوره 

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر بتونن 2 تا f15  با این موشک ها بکشن پائین کار جنگ تمومه

  • Like 2
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , bigbang گفت:

اگر بتونن 2 تا f15  با این موشک ها بکشن پائین کار جنگ تمومه

 

مهمتر از اف 15 پرنده های سوخت رسان و آواکس هست 

اگر شروع به زدن این موارد کردی جنگ تمام است 

 

مهمترین بخش هر ارتش آشپزخانه و انبار مهمات اون هست 

چون واقعیت صحنه نبرد از اینجا ناشی میشه 

  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.