reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

همکاری امارات و صهیونیستها در جنوب یمن از مدتها پیش معلوم و طبیعی بود ولی اعلام رسمی!؟ همکاری در جزیره سقطری برای پایگاه نظارتی و اطلاعاتی حتی اگر یک درز آگاهانه هم باشه خب برای ما پیام های مختلفی داره. اصولا از همون موقع که امارات بازی جدایی را استارت زد (خروج از یمن اصطلاحا و سراغ جنوبی ها رفتن و جزایر و ... ) به نظرم همکاری صهیونیستها باهاشون شروع شده بود و در حقیقا داشتند مشاوره های این رژیم را عملی میکردند. برنامه دارند برای جنوب یمن و منطقه استراتژیک ورودی دریای سرخ در حالیکه همین حالا هم صهیونیستها سرمایه گذاری سنگینی در آفریقا و کشورهایی امثال اریتره و شاید سومالی(پنهان) کردند.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیشب هم اعلام کردند یک پهپاد یمنی که به فرودگاه ابها حمله کرده بود را رهگیری و منهدم! کردند ولی ترکشهای رهگیری پهپاد به فرودگاه آسیب زده! مثلا ما هم اصلا از پهپادهای انتحاری ترکششونده یمنی ها اطلاعی نداریم و همون پاتریوت رهگیری کرده و اصلا پاتریوت سعودی شیره مثل شمشیره! پهپاد یمنی ها موشه مثل خرگوشه! :)

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مصاحبه: گفتگویی با رزمنده برجسته‌ی انصارالله “علی عبدالسلام العجری”

پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹ - ۱۹:۱۳
 
 
mosahebeh_ali-abdolsalam-alegry_06_20_1.

گفتگویی با “علی عبدالسلام العجری” از رزمندگان برجسته‌ی انصارالله در خصوص آخرین تحولات جنگ و وضعیت مردم یمن

“علی عبدالسلام العجری” یکی از مجاهدین یمنی جنبش انصارالله است که علاوه بر شرکت در میادین نبرد علیه ائتلاف سعودی، بواسطه آشنایی با زبان فارسی در فضای مجازی نیز فعالیت ویژه‌ای دارد. او ۳۳ سال سن دارد و اهل منطقه تاریخی ضحیان در استان صعده است. منطقه ضحیان در شمال غربی شهر صعده واقع شده و زادگاه بسیاری از علما و بزرگان یمنی است.  این گفتگو به جهت بررسی آخرین تحولات یمن و اطلاع یافتن از وضعیت مردم یمن پس از ۶ سال جنگ و محاصره انجام گرفته است.

 

 

 

۱- وضعیت مردم در مناطق مختلف یمن چگونه است؟

 

پاسخ: اولا از شما عزیزان به دلیل میزبانی این مصاحبه تشکر می‌کنم و این افتخاری برای من است.  در خصوص وضعیت یمن، متأسفانه شاهد یک وضعیت غم انگیز، دردناک، همراه با محاصره شدید و اوضاع معیشتی سختی هستیم که با بمباران سنگین تسلیحات پیشرفته و ممنوعه دشمن همراه شده است. البته اوضاع در استانهای صعده، حجه، الحدیده و الجوف تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته و متحمل ضررهای بسیار بیشتری شده‌اند. سایر استانها نیز وضعیت زندگی آنها مشکل خاصی ندارد و با استانهای ذکر شده متفاوت هستند، البته آنها هم از مشکلات معیشتی رنج می‌برند و گاهی اوقات با بمباران دشمن، عدم پرداخت حقوق و دستمزد، و همچنین کمبود مواد بهداشتی و مشکلات اجتماعی مواجه می‌شوند. 

_بمبارانها و جنایات ائتلاف سعودی چه تاثیری بر مردم گذاشته است؟ 

پاسخ: تأثیر بمبارانها را نمی‌توان توضیح داد و یا حتی تصور کرد. هزاران کودک وجود دارند که با از دست دادن پدر و مادر خود یتیم شده اند، هزاران پدر وجود دارد که تمام اعضای خانواده خود را از دست داده اند. هزاران نفر هستند که مجروح و معلول شده و دست و یا پای خود را از دست داده‌اند و یا خانه و محل کارشان ویران شده است. متاسفانه جنگ تاثیری شدیدی داشته است… 

 

_آیا مردم از فشار اقتصادی و حملات دشمن خسته شده اند یا بر مقاومت آنها افزوده شده است؟

 

پاسخ: الحمدلله رب العالمین، مردم با شرایط محاصره، گرسنگی و جنگ سازگار شده‌اند و به پرورش گندم، ذرت و سبزیجات پرداخته‌اند. مردم ما همچنین به تولید تجهیزات نظامی، مهمات، پهپادها و موشک های بالستیک و صنایع دیگری مانند (مواد بهداشتی، لباس و بسیاری از اشیای ساده) در جهت صحیحی با اعتماد به خدا و خودشان پرداخته اند و این گویای نتایج مثبت مقاومت است که باعث افزایش روحیه، اشتیاق و اطمینان مردم یمن به خودشان نیز شده است. 

 

۲- شما در عملیات آزادسازی الجوف تحت عنوان عملیات “فأمکن منهم” حضور داشتید. می‌توانید از آن عملیات و جنبه های ناگفته آن برای ما بگویید؟ 

 

پاسخ: شرکت ما در این عملیات لطف خدا بود و در برابر لطف او چیز قابل ذکری نیست.  این عملیات حدود سه ماه پیش با تقسیم خطوط نبرد میان حلقه های ارتش و کمیته های مردمی، به شکلی مخفیانه که هیچ کس تصور نمی‌کرد، آماده سازی و اجرا شد. جالب است بدانید بیشتر مجاهدین در آن مناطق از این عملیات آگاهی نداشتند و این عملیات به لطف خدا موفقیت آمیز واقع شد و ما چنین انتظاری را نداشتیم.  ما به پشتوانه خدا و یاری او، پیروزی‌ای را کسب کردیم که گستردگی آن و غنائم آن، جهان را متحیر کرد. ما می‌دانستیم که خدا پیروز است و در برابر اراده او هیچ قدرتی توان ایستادگی را ندارد. ما از این پیروزی آموختیم که مسئولیت ما در برابر ملتهای مستضعف جهان، نجات آنها و دفع ظلم نسبت به آنهاست که در رأس این قضیه مردم فلسطین قرار دارند. ما این نبردها را که امروز درگیر آنها هستیم چیزی جز تمرین و آزمون نمی‌دانیم و خود را برای نبرد بزرگ بعدی یعنی ریشه‌کن کردن اسرائیل از هستی آماده می‌کنیم، به اذن خداوند متعال.

 

ali-abdolsalam-alegry_1.jpg تصاویری از عملیات فأمکن منهم در استان الجوف

 

 

۳- در خصوص نبردهای مأرب هر آنچه که قابل گفتن است، برای ما بگویید. اهمیت مأرب از نظر شما چیست؟ 

 

پاسخ: نبرد مأرب یک نبرد محوری است و در حال حاضر به عنوان پایتخت اداری مزدوران سعودی در نظر گرفته شده است و با آزادسازی آن ضربه ای روانی و نظامی به آنها وارد می‌شود. مأرب به منزله‌ی یک بندر بزرگیست که چاههای نفت و گاز یمن در آن قرار گرفته است و همچنین پایتخت تاریخ یمن محسوب می‌شود. از طرفی دیگر آزادسازی آن یک ضربه روانی به آمریکا نیز خواهد بود.  در مأرب قبایل یمنی با اصالتی هستند که ریشه در شبه جزیره عربی دارند، مانند قبیله مراد، قبیله عبیده، دهم، جهم و غیره. این قبایل شناخت دشمن واقعی این ملت را آغاز کرده‌اند و مردان این قبایل عقب نشینی از صفوف دولت قانونی مورد ادعای نیروهای ائتلاف شیطانی را آغاز کرده‌اند که منجر به تضعیف و تحقیر آنها (ائتلاف) شده است؛ و امروز می‌بینیم که سعودیها شروع به عقب نشینی و خروج تجهیزات سنگین خود از مأرب کرده‌اند، زیرا ترس آن را دارند که هر لحظه ممکن است مأرب توسط انصارالله آزاد شود. 

 

۴- آیا در نبرد با داعش و القاعده حضور داشتید؟ 

 

پاسخ: بله؛ در نبردهای چندین محور و جبهه دیگر از جمله جبهه نِهم (شمال شرق استان صنعاء)، مجزر (غرب مأرب) و باقم (شمال صعده) شرکت کرده‌ام که از خدا می‌خواهم اعمال مرا قبول کند و به من شهادت در راهش را عطا کند. 

 

_هدف داعش و القاعده از نبرد با انصارالله چه بود؟ 

 

پاسخ: هدف آنها سیطره بر جغرافیای این خاک، اشغال ثروتها، تواناییها و منابع آن، و سیطره بر همه منافذ و ورودیها، کنترل وزارتخانه های مختلف از آموزش و پرورش تا وزارت دفاع، تجارت و صنعت است. آنها همچنین به دنبال کنترل افکار و فرهنگ مردم هستند و تحریف هویت اسلامی و عقاید ما هدف اول آنهاست. آنها می‌خواهند پرستش ما نسبت به خدا را به غیر از او تغییر دهند. در واقع می‌خواهند تفکر اسلام اصیل محمدی (ص) را به ایدئولوژی وهابی داعشی صهیونیستی خود تغییر دهند. 

 

_طرفداران القاعده و داعش در یمن چه کسانی و چه قبایلی بودند؟ 

 

پاسخ: یاران القاعده و داعش عمدتا از افراد خارج از یمن هستند که به طور منظم و آموزش دیده توسط اطلاعات آمریکا و اسرائیل وارد یمن می‌شوند و متأسفانه آنها حامیان مردمی در قبایل چند استان دارند. استانهایی که موج وهابیت در چهار دهه گذشته توانسته است آنها را تحت تأثیر قرار دهد و فرهنگ آنها را تغییر دهد. این قبایل در مأرب، الجوف، البیضاء، الضالع و تعدادی دیگر از استانهای یمن قرار دارند و برای تعداد آنها نمی‌توان مقدار معینی را ذکر کرد، اما کمتر از یک درصد جمعیت این استانها هستند. 

 

_در ویدیو ها و تصاویر حمایت ائتلاف سعودی از آنها مشهود بود، علل این حمایت را در چه چیز می‌بینید؟

 

پاسخ: دلایل این حمایت، مقدمه چینی برای اشغالگری آمریکا و گسترش نفوذ آنها بر ما در همه زمینه هاست و آنها با حمایت سخاوتمندانه از داعش میخواهند کلام شیطانی را بالا ببرند، که البته اراده خدا بالاتر از همه اراده هاست و هیچ کلمه‌ای بالاتر از کلام خدا نیست. (و کلمه الله هی العلیا)  تا زمانی که مردم ما مبارزه کرده و هزاران شهید در این راه بدهند، و همچنین ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) را بپذیرند، این کشور غیر ممکن است شکست بخورد. زیرا این وعده خداست و امکان ندارد خلاف وعده او یعنی اشغال و تسلیم شدن ما انجام بگیرد. و همان طور که رهبر ما سید عبدالملک بدرالدین حفظ الله گفت: اینگونه نبوده و نیست و نخواهد شد به اذن خدا. 

 

۵- آیا شما با فرماندهان و مقامات انصارالله ارتباط دارید؟ 

پاسخ: بله، از کوچک و بزرگ تا هر کسی که فعالیت دارد.  

_نگاه رزمندگان یمنی به فرماندهان انصارالله نظیر ابوعلی الحاکم، محمد علی الحوثی، محمد البخیتی و… چگونه است؟ از رفتار و عملکرد فرماندهان نظامی خود بیشتر برایمان بگویید.  

 

پاسخ: رزمندگان یمنی فرماندهان انصارالله را صادق ترین، پاک ترین و با شرف ترین فرماندهانی می‌دانند که بر یمن حاکم بوده اند. ابوعلی الحاکم در گفتار، کردار، قاطعیت و عزم شخصی شبیه به مختار (ثقفی) است.  و محمد علی الحوثی فردی شریف، پاک، آگاه و متواضع است. محمد البخیتی مردی است که بطور کلی مورد تایید و توجه عامه‌ی مردم یمن با هر عقیده و هر جهت گیری سیاسی است.

 

ali-abdolsalam-alegry_-mohammad-ali-alho آقای العجری در کنار محمد علی الحوثی (رئیس کمیته عالی انقلاب یمن)

 

_نگاه رزمندگان جنبش انصارالله به ایرانیها و گروههای مقاومت نظیر حزب الله و… چگونه است؟ 

 

پاسخ: سید حسین بدر الدین الحوثی (رضوان الله علیه) همیشه ما را به سمت انقلاب اسلامی ایران سوق می داد که به رهبری امام خمینی (ره) علیه استکبار جهانی انجام شد. او همچنین ما را به مقاومت اسلامی در لبنان فرا می‌خواند و در یکی از سخنرانی هایش گفت حزب الله بخاطر سابقه نبرد با اسرائیل، استاد مجاهدین هستند.  ما نسبت به برادران خود در ایران و لبنان و همچنین تمام آزادگان عالم احساس دوستی و برادری داریم. هدف ما یکی است، مسئله همه‌ی ما مسئله فلسطین است که با توافقنامه‌ها و توطئه‌ها عادی‌سازی و تضعیف نمی‌شود. البته تا زمانی که مردم به هدایت خدا و پرچم اهل بیت (ع) تمسک بجویند و سلاح خود را در برابر استکبار، استبداد و ستم به کار گیرند. 

۶- انصارالله و شما بعنوان یک رزمنده یمنی چه برنامه ای برای نسل آینده یمن دارید؟ فرزندان خود را چگونه تربیت می‌کنید؟ 

 

پاسخ: طرح و چشم انداز ما در دولت مستقل اسلامی یمن، یک ملت اسلامی یکپارچه و پیشرفته است که با ساختن انسان های پاک و مسلمان که فرهنگ آنها از قرآن و سیره اهل بیت (ع) و اعتماد به خدا نشأت گرفته و به ثروت‌ها و مردم کشورمان اتکا کنند، آغاز شده و تا همه مسائل بزرگ و کوچک و بزرگ ادامه دارد. این شروع اصلاح این ملت است.  ما فرزندان خود را با عزت، کرامت و آزادگی آموزش خواهیم داد و آنچه را که خداوند به ما آموخته است به آنها می آموزیم. دشمن واقعی ما فقط یهودیان هستند و ما نسبت به فریب یهودیان و تلاش آنها برای گمراه کردن و به فساد کشیدن مسلمانان هشدار می‌دهیم و این را به فرزندانمان نیز یاد می‌دهیم. 

 

۷- افرادی را که نام می‌بریم می‌توانید در یک جمله یا یک کلمه تعریف کنید؟  

 

آیت الله سید علی خامنه ای (حفظه الله): رهبر آزادگان در این جهان 

 

سید حسن نصرالله (حفظه الله): وعده راستین (الوعد الصادق) و سید مجاهدین 

 

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی (حفظه الله): واژه های عزت، شجاعت و مقاومت 

 

شهید حاج قاسم سلیمانی: حسین زمانه 

 

محمد بن سلمان: خرس سرگردان 

 

دونالد ترامپ: شیطان احمق 

 

علی عبدالله صالح: واژه های خیانت و زحمت.  

 

شهید صالح الصماد: رئیس شهدا 

 

عبدربه منصور هادی: احمق ترین رئیس جمهور مردم با ایمان و حکمت یمن.  

 

 

_بعنوان سخن آخر، اگر مطلب یا صحبتی دارید، عنوان بفرمایید؟

 

پاسخ: همه‌ی نیروهای مقاومت و آزادگان جهان را به برگزاری تظاهراتی تحت عنوان “جنگ علیه یمن را متوقف کنید” دعوت می‌کنم.  از کشورهای محور مقاومت و در رأس آنها از ایران می‌خواهم که به هر طریقی که ممکن است به کمک مردم مظلوم یمن شتافته و برای رفع محاصره ظالمانه بر ما اقدام کنند و مسئولیت خود را انجام دهند. همان طور که خداوند متعال، به حضرت موسی (ع) فرمود که به نزد فرعون (طاغوت آن دوران) برود و در برابر او بایستد، حتی اگر فقط برادرش هارون در کنار او باشد، او از این مسئولیت معاف نبود و بیکار و بی تفاوت هم نماند.  از شما می‌خواهم برای پیروزی و خیر ما و همه مستضعفین جهان و همچنین برقراری صلح دعا کنید. 

 

از برادران “تحولات جهان اسلام” هم برای اینکه شب و روز در جهت رساندن مظلومیت ما به دنیا تلاش می‌کنند و تشکر میکنم و این موقعیت برای من افتخاری بود. والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

 

منبع : https://iswnews.com/36946/مصاحبه-گفتگویی-با-رزمنده-برجسته‌ی-ان/

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , morteza69hb گفت:

مصاحبه: گفتگویی با رزمنده برجسته‌ی انصارالله “علی عبدالسلام العجری”

پنجشنبه ۲۰ شهریور ۹۹ - ۱۹:۱۳
 
 
mosahebeh_ali-abdolsalam-alegry_06_20_1.

گفتگویی با “علی عبدالسلام العجری” از رزمندگان برجسته‌ی انصارالله در خصوص آخرین تحولات جنگ و وضعیت مردم یمن

“علی عبدالسلام العجری” یکی از مجاهدین یمنی جنبش انصارالله است که علاوه بر شرکت در میادین نبرد علیه ائتلاف سعودی، بواسطه آشنایی با زبان فارسی در فضای مجازی نیز فعالیت ویژه‌ای دارد. او ۳۳ سال سن دارد و اهل منطقه تاریخی ضحیان در استان صعده است. منطقه ضحیان در شمال غربی شهر صعده واقع شده و زادگاه بسیاری از علما و بزرگان یمنی است.  این گفتگو به جهت بررسی آخرین تحولات یمن و اطلاع یافتن از وضعیت مردم یمن پس از ۶ سال جنگ و محاصره انجام گرفته است.

 

 

 

۱- وضعیت مردم در مناطق مختلف یمن چگونه است؟

 

پاسخ: اولا از شما عزیزان به دلیل میزبانی این مصاحبه تشکر می‌کنم و این افتخاری برای من است.  در خصوص وضعیت یمن، متأسفانه شاهد یک وضعیت غم انگیز، دردناک، همراه با محاصره شدید و اوضاع معیشتی سختی هستیم که با بمباران سنگین تسلیحات پیشرفته و ممنوعه دشمن همراه شده است. البته اوضاع در استانهای صعده، حجه، الحدیده و الجوف تحت تاثیر بیشتری قرار گرفته و متحمل ضررهای بسیار بیشتری شده‌اند. سایر استانها نیز وضعیت زندگی آنها مشکل خاصی ندارد و با استانهای ذکر شده متفاوت هستند، البته آنها هم از مشکلات معیشتی رنج می‌برند و گاهی اوقات با بمباران دشمن، عدم پرداخت حقوق و دستمزد، و همچنین کمبود مواد بهداشتی و مشکلات اجتماعی مواجه می‌شوند. 

_بمبارانها و جنایات ائتلاف سعودی چه تاثیری بر مردم گذاشته است؟ 

پاسخ: تأثیر بمبارانها را نمی‌توان توضیح داد و یا حتی تصور کرد. هزاران کودک وجود دارند که با از دست دادن پدر و مادر خود یتیم شده اند، هزاران پدر وجود دارد که تمام اعضای خانواده خود را از دست داده اند. هزاران نفر هستند که مجروح و معلول شده و دست و یا پای خود را از دست داده‌اند و یا خانه و محل کارشان ویران شده است. متاسفانه جنگ تاثیری شدیدی داشته است… 

 

_آیا مردم از فشار اقتصادی و حملات دشمن خسته شده اند یا بر مقاومت آنها افزوده شده است؟

 

پاسخ: الحمدلله رب العالمین، مردم با شرایط محاصره، گرسنگی و جنگ سازگار شده‌اند و به پرورش گندم، ذرت و سبزیجات پرداخته‌اند. مردم ما همچنین به تولید تجهیزات نظامی، مهمات، پهپادها و موشک های بالستیک و صنایع دیگری مانند (مواد بهداشتی، لباس و بسیاری از اشیای ساده) در جهت صحیحی با اعتماد به خدا و خودشان پرداخته اند و این گویای نتایج مثبت مقاومت است که باعث افزایش روحیه، اشتیاق و اطمینان مردم یمن به خودشان نیز شده است. 

 

۲- شما در عملیات آزادسازی الجوف تحت عنوان عملیات “فأمکن منهم” حضور داشتید. می‌توانید از آن عملیات و جنبه های ناگفته آن برای ما بگویید؟ 

 

پاسخ: شرکت ما در این عملیات لطف خدا بود و در برابر لطف او چیز قابل ذکری نیست.  این عملیات حدود سه ماه پیش با تقسیم خطوط نبرد میان حلقه های ارتش و کمیته های مردمی، به شکلی مخفیانه که هیچ کس تصور نمی‌کرد، آماده سازی و اجرا شد. جالب است بدانید بیشتر مجاهدین در آن مناطق از این عملیات آگاهی نداشتند و این عملیات به لطف خدا موفقیت آمیز واقع شد و ما چنین انتظاری را نداشتیم.  ما به پشتوانه خدا و یاری او، پیروزی‌ای را کسب کردیم که گستردگی آن و غنائم آن، جهان را متحیر کرد. ما می‌دانستیم که خدا پیروز است و در برابر اراده او هیچ قدرتی توان ایستادگی را ندارد. ما از این پیروزی آموختیم که مسئولیت ما در برابر ملتهای مستضعف جهان، نجات آنها و دفع ظلم نسبت به آنهاست که در رأس این قضیه مردم فلسطین قرار دارند. ما این نبردها را که امروز درگیر آنها هستیم چیزی جز تمرین و آزمون نمی‌دانیم و خود را برای نبرد بزرگ بعدی یعنی ریشه‌کن کردن اسرائیل از هستی آماده می‌کنیم، به اذن خداوند متعال.

 

ali-abdolsalam-alegry_1.jpg تصاویری از عملیات فأمکن منهم در استان الجوف

 

 

۳- در خصوص نبردهای مأرب هر آنچه که قابل گفتن است، برای ما بگویید. اهمیت مأرب از نظر شما چیست؟ 

 

پاسخ: نبرد مأرب یک نبرد محوری است و در حال حاضر به عنوان پایتخت اداری مزدوران سعودی در نظر گرفته شده است و با آزادسازی آن ضربه ای روانی و نظامی به آنها وارد می‌شود. مأرب به منزله‌ی یک بندر بزرگیست که چاههای نفت و گاز یمن در آن قرار گرفته است و همچنین پایتخت تاریخ یمن محسوب می‌شود. از طرفی دیگر آزادسازی آن یک ضربه روانی به آمریکا نیز خواهد بود.  در مأرب قبایل یمنی با اصالتی هستند که ریشه در شبه جزیره عربی دارند، مانند قبیله مراد، قبیله عبیده، دهم، جهم و غیره. این قبایل شناخت دشمن واقعی این ملت را آغاز کرده‌اند و مردان این قبایل عقب نشینی از صفوف دولت قانونی مورد ادعای نیروهای ائتلاف شیطانی را آغاز کرده‌اند که منجر به تضعیف و تحقیر آنها (ائتلاف) شده است؛ و امروز می‌بینیم که سعودیها شروع به عقب نشینی و خروج تجهیزات سنگین خود از مأرب کرده‌اند، زیرا ترس آن را دارند که هر لحظه ممکن است مأرب توسط انصارالله آزاد شود. 

 

۴- آیا در نبرد با داعش و القاعده حضور داشتید؟ 

 

پاسخ: بله؛ در نبردهای چندین محور و جبهه دیگر از جمله جبهه نِهم (شمال شرق استان صنعاء)، مجزر (غرب مأرب) و باقم (شمال صعده) شرکت کرده‌ام که از خدا می‌خواهم اعمال مرا قبول کند و به من شهادت در راهش را عطا کند. 

 

_هدف داعش و القاعده از نبرد با انصارالله چه بود؟ 

 

پاسخ: هدف آنها سیطره بر جغرافیای این خاک، اشغال ثروتها، تواناییها و منابع آن، و سیطره بر همه منافذ و ورودیها، کنترل وزارتخانه های مختلف از آموزش و پرورش تا وزارت دفاع، تجارت و صنعت است. آنها همچنین به دنبال کنترل افکار و فرهنگ مردم هستند و تحریف هویت اسلامی و عقاید ما هدف اول آنهاست. آنها می‌خواهند پرستش ما نسبت به خدا را به غیر از او تغییر دهند. در واقع می‌خواهند تفکر اسلام اصیل محمدی (ص) را به ایدئولوژی وهابی داعشی صهیونیستی خود تغییر دهند. 

 

_طرفداران القاعده و داعش در یمن چه کسانی و چه قبایلی بودند؟ 

 

پاسخ: یاران القاعده و داعش عمدتا از افراد خارج از یمن هستند که به طور منظم و آموزش دیده توسط اطلاعات آمریکا و اسرائیل وارد یمن می‌شوند و متأسفانه آنها حامیان مردمی در قبایل چند استان دارند. استانهایی که موج وهابیت در چهار دهه گذشته توانسته است آنها را تحت تأثیر قرار دهد و فرهنگ آنها را تغییر دهد. این قبایل در مأرب، الجوف، البیضاء، الضالع و تعدادی دیگر از استانهای یمن قرار دارند و برای تعداد آنها نمی‌توان مقدار معینی را ذکر کرد، اما کمتر از یک درصد جمعیت این استانها هستند. 

 

_در ویدیو ها و تصاویر حمایت ائتلاف سعودی از آنها مشهود بود، علل این حمایت را در چه چیز می‌بینید؟

 

پاسخ: دلایل این حمایت، مقدمه چینی برای اشغالگری آمریکا و گسترش نفوذ آنها بر ما در همه زمینه هاست و آنها با حمایت سخاوتمندانه از داعش میخواهند کلام شیطانی را بالا ببرند، که البته اراده خدا بالاتر از همه اراده هاست و هیچ کلمه‌ای بالاتر از کلام خدا نیست. (و کلمه الله هی العلیا)  تا زمانی که مردم ما مبارزه کرده و هزاران شهید در این راه بدهند، و همچنین ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت (ع) را بپذیرند، این کشور غیر ممکن است شکست بخورد. زیرا این وعده خداست و امکان ندارد خلاف وعده او یعنی اشغال و تسلیم شدن ما انجام بگیرد. و همان طور که رهبر ما سید عبدالملک بدرالدین حفظ الله گفت: اینگونه نبوده و نیست و نخواهد شد به اذن خدا. 

 

۵- آیا شما با فرماندهان و مقامات انصارالله ارتباط دارید؟ 

پاسخ: بله، از کوچک و بزرگ تا هر کسی که فعالیت دارد.  

_نگاه رزمندگان یمنی به فرماندهان انصارالله نظیر ابوعلی الحاکم، محمد علی الحوثی، محمد البخیتی و… چگونه است؟ از رفتار و عملکرد فرماندهان نظامی خود بیشتر برایمان بگویید.  

 

پاسخ: رزمندگان یمنی فرماندهان انصارالله را صادق ترین، پاک ترین و با شرف ترین فرماندهانی می‌دانند که بر یمن حاکم بوده اند. ابوعلی الحاکم در گفتار، کردار، قاطعیت و عزم شخصی شبیه به مختار (ثقفی) است.  و محمد علی الحوثی فردی شریف، پاک، آگاه و متواضع است. محمد البخیتی مردی است که بطور کلی مورد تایید و توجه عامه‌ی مردم یمن با هر عقیده و هر جهت گیری سیاسی است.

 

ali-abdolsalam-alegry_-mohammad-ali-alho آقای العجری در کنار محمد علی الحوثی (رئیس کمیته عالی انقلاب یمن)

 

_نگاه رزمندگان جنبش انصارالله به ایرانیها و گروههای مقاومت نظیر حزب الله و… چگونه است؟ 

 

پاسخ: سید حسین بدر الدین الحوثی (رضوان الله علیه) همیشه ما را به سمت انقلاب اسلامی ایران سوق می داد که به رهبری امام خمینی (ره) علیه استکبار جهانی انجام شد. او همچنین ما را به مقاومت اسلامی در لبنان فرا می‌خواند و در یکی از سخنرانی هایش گفت حزب الله بخاطر سابقه نبرد با اسرائیل، استاد مجاهدین هستند.  ما نسبت به برادران خود در ایران و لبنان و همچنین تمام آزادگان عالم احساس دوستی و برادری داریم. هدف ما یکی است، مسئله همه‌ی ما مسئله فلسطین است که با توافقنامه‌ها و توطئه‌ها عادی‌سازی و تضعیف نمی‌شود. البته تا زمانی که مردم به هدایت خدا و پرچم اهل بیت (ع) تمسک بجویند و سلاح خود را در برابر استکبار، استبداد و ستم به کار گیرند. 

۶- انصارالله و شما بعنوان یک رزمنده یمنی چه برنامه ای برای نسل آینده یمن دارید؟ فرزندان خود را چگونه تربیت می‌کنید؟ 

 

پاسخ: طرح و چشم انداز ما در دولت مستقل اسلامی یمن، یک ملت اسلامی یکپارچه و پیشرفته است که با ساختن انسان های پاک و مسلمان که فرهنگ آنها از قرآن و سیره اهل بیت (ع) و اعتماد به خدا نشأت گرفته و به ثروت‌ها و مردم کشورمان اتکا کنند، آغاز شده و تا همه مسائل بزرگ و کوچک و بزرگ ادامه دارد. این شروع اصلاح این ملت است.  ما فرزندان خود را با عزت، کرامت و آزادگی آموزش خواهیم داد و آنچه را که خداوند به ما آموخته است به آنها می آموزیم. دشمن واقعی ما فقط یهودیان هستند و ما نسبت به فریب یهودیان و تلاش آنها برای گمراه کردن و به فساد کشیدن مسلمانان هشدار می‌دهیم و این را به فرزندانمان نیز یاد می‌دهیم. 

 

۷- افرادی را که نام می‌بریم می‌توانید در یک جمله یا یک کلمه تعریف کنید؟  

 

آیت الله سید علی خامنه ای (حفظه الله): رهبر آزادگان در این جهان 

 

سید حسن نصرالله (حفظه الله): وعده راستین (الوعد الصادق) و سید مجاهدین 

 

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی (حفظه الله): واژه های عزت، شجاعت و مقاومت 

 

شهید حاج قاسم سلیمانی: حسین زمانه 

 

محمد بن سلمان: خرس سرگردان 

 

دونالد ترامپ: شیطان احمق 

 

علی عبدالله صالح: واژه های خیانت و زحمت.  

 

شهید صالح الصماد: رئیس شهدا 

 

عبدربه منصور هادی: احمق ترین رئیس جمهور مردم با ایمان و حکمت یمن.  

 

 

_بعنوان سخن آخر، اگر مطلب یا صحبتی دارید، عنوان بفرمایید؟

 

پاسخ: همه‌ی نیروهای مقاومت و آزادگان جهان را به برگزاری تظاهراتی تحت عنوان “جنگ علیه یمن را متوقف کنید” دعوت می‌کنم.  از کشورهای محور مقاومت و در رأس آنها از ایران می‌خواهم که به هر طریقی که ممکن است به کمک مردم مظلوم یمن شتافته و برای رفع محاصره ظالمانه بر ما اقدام کنند و مسئولیت خود را انجام دهند. همان طور که خداوند متعال، به حضرت موسی (ع) فرمود که به نزد فرعون (طاغوت آن دوران) برود و در برابر او بایستد، حتی اگر فقط برادرش هارون در کنار او باشد، او از این مسئولیت معاف نبود و بیکار و بی تفاوت هم نماند.  از شما می‌خواهم برای پیروزی و خیر ما و همه مستضعفین جهان و همچنین برقراری صلح دعا کنید. 

 

از برادران “تحولات جهان اسلام” هم برای اینکه شب و روز در جهت رساندن مظلومیت ما به دنیا تلاش می‌کنند و تشکر میکنم و این موقعیت برای من افتخاری بود. والسلام علیکم و رحمه الله برکاته

 

منبع : https://iswnews.com/36946/مصاحبه-گفتگویی-با-رزمنده-برجسته‌ی-ان/

نوع تفکراتشون برای خود من خیلی جالب بود

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انفجار در یک نفتکش در بندر نفتی عربستان

20201126_004325.jpg

پایگاه اینترنتی سومریه نیوز از انفجار مین در یک نفتکش در بندر عربستان سعودی خبر داد.

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمله موشکی چندی پیش یمن به بندر جده که یکی از مهمترین مناطق اقتصادی عربستان سعودی بوده و در فاصله حدود 600 کیلومتری از مرزهای رسمی کشور یمن قرار دارد صورت گرفته است.

این بندر مهم توسط سامانه های متعدد پدافند هوایی شامل پاتریوت نسل 2 بهبود یافته یا PAC-2GEM با برد بلند و موشک های پاتریوت نسل 3 با برد متوسط به پائین حفاظت می شود.

13990907142920487216983210.jpg

به علاوه در مسیرهای مختلفی از مرز یمن تا جده نیز پایگاه ها و پادگان های نظامی مختلفی قرار دارند که برخی مجهز به پدافند هوایی هستند. در یکسال اخیر و پس از حمله موفق به پالایشگاه آرامکو، پروازهای منظمی توسط هواپیماهای رادار پرنده یا آواکس و جنگنده های اف-15 و تایفون عربستانی در نواحی جنوبی این کشور برای کشف زودهنگام حملات پهپادی و موشکی یمنی ها هم به حلقه های دفاعی عربستان اضافه شده است.

احتمالا مسیر طی شده توسط موشک قدس-2 است. بر اساس تصاویر منتشر شده از محل اصابت موشک به مخازن نفتی، جهت حمله موشک از جنوب به شمال نبوده یعنی در کوتاه ترین مسیر از یمن به سمت جده بلکه به طور حدودی از سمت غرب به شرق بوده است یعنی موشک مسیر طولانی تری را طی کرده تا از سمت خلاف انتظار به هدف حمله کند.

به طور کلی دو گمانه در مورد این مسیر قابل ذکر است؛ یکی عبور بر فراز خاک عربستان سعودی و دیگری عبور از روی دریای سرخ.

مسیر اول هر چند به واسطه عوارض طبیعی امکان مخفی شدن موشک از دید سامانه های پدافندی و مکانهای نظامی شناسایی شده از قبل را دارد اما اولاً به دلیل همین عبور از بین عوارض، مسیر به خودی خود طولانی تر بوده و دوماً طی همین مسیر طولانی تر فرصت بیشتری به رادارهای پرنده و هواپیماهای شکاری برای کشف موشک می دهد.

  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به ایندیپندنت گفت:‌ «در پی حملاتی که به تأسیسات نفتی پادشاهی عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ انجام شد، با وزارت دفاع این کشور و شماری از شرکای بین‌المللی همکاری کردیم تا چگونگی تقویت دفاع از این زیرساخت‌های اقتصادی حیاتی در برابر حملات هوایی را بررسی کنیم».

این مقام انگلیسی تأیید کرد که سامانه راداری پیشرفته‌ای برای ردیابی حملات پهپادی در این کشور مستقر شده است اما از توضیح درباره بازه زمانی و شمار نیروهای مربوط به آن خودداری کرد. او همچنین در این خصوص که چرا به پارلمان اطلاعی داده نشده توضیحی نداد.

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حدس بزنید کدام گزینه مربوط به یک کشور و نظام به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت تمام جامعه جهانی(!) است که همه نوع حمایت بین المللی و سیاسی و نظامی و حقوق بشری را در سطح سازمان های بین المللی دریافت میکنه و کدام گزینه مربوط به گروهی که با وجود نمایندگی اکثریت مردمان کشورش و به خاطر مبارزه با اشغالگری به شکل گسترده تحت تحریم و محاصره و قطحی و حملات مدام نظامی و سیاسی و محکومیت های گسترده توسط جهان هست و تروریستی و غیرقانونی نامیده میشه.

 

1.دسترسی 12 باره به سازمان های بین المللی و حقوق بشری برای بازدید از زندان ها و اسرای جنگی  و تقاضا و تلاش مداوم برای تبادل اسرا و رفتار مناسب با اسرا چه در زمان اسارت و چه بعد از آن و چه زمان تبادل.

2.عدم اجازه و دسترسی هیچ نهاد بین المللی به زندان ها و اسرای جنگی، خرید اسرا از دیگر گروه ها؛ عدم تمایل به تبادل اسرا، بدرفتاری خشن با اسرا، کشته شدن چند صد اسیر در بند، وضعیت وخیم اسرا در زندان ها، زندان های مخفی، سرنوشت نامعلوم بسیاری از اسرا، شکنجه های متعدد ثبت شده در حق اسرا و ...

 

 

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سال 94 دیوید اوتاوای محقق  مركز ویلسون واشنگتن  هزینه عربستان برای جنگ یمن را روزانه بالغ بر 200 میلیون دلار برآورد کرده بود. حالا کم و بیش طی این سال ها ممکن این عدد تغییراتی کرده باشه ولی برخی موارد اضافه شدند که قطعا هزینه هاش توسط عربستان پرداخت میشه از جمله هزینه پدافند های جدید استقرار یافته و گشت های منظم و مستمر آمریکایی ها بر فراز عربستان برای حفاظت از تاسیسات نظامی و نفتی.

 

باید دید سیستم اقتصادی عربستان که قطعا بر محور نظرات شخصی بن سلمان قرار داره تا چه زمانی میتونه این هزینه ها را تامین کنه. هرچند سعودی هر چه بیشتر هزینه های پرداختی مستقیم به امریکا را افزایش داده از طرفی سعی کرده هزینه های مربوط به مزدوران سودانی و تجهیزات منتقل کرده به داخل یمن را کاهش بده.

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صهیونیستها برای بار چندم در چند هفته اخیر اعلام نگرانی کردند از انصارالله و قدرتش در یمن. استقرار سامانه های دفاعی در ایلات را هم که شاهد بودیم و البته کم کم این ناله های پربسامدشون پررنگ تر هم خواهد شد (نافشون را با ناله و عجز و لابه بریدند در حالیکه با توحش در حال حمله به زمین و زمان هستند و کشتار ملتهای منطقه . البته تاکتیک قدیمیشون هست) 

 

اصلا اصل تروریستی قلمداد کردن انصارالله همه گمان میکنند به خاطر گاو شیرده سعودی بوده ولی مطمئنا هزینه هاش را با این ادعا از سعودی ها گرفتند ولی هدف مثل همیشه برای حفاظت از صهیونیستها توسط امریکا و تعهد سفت و سختشون برای تضعیف هر تهدیدی ضد این رژیم بوده. ولی اینجا ما بحث تضعیف را نداریم، همانطور که سعودیها خیلی بی شرمانه و البته آشکار اعلام میکنند تمام جهان اذعان داره این عمل تنها دستاوردش بستن همون راه های محدود رساندن غذا و دارو به یمن هست و اتفاقا هدف هم قحطی و نسل کشی کامل هست. یعنی وقتی تهدیدی ماهیتی برای صهیونیستها وجود داشته باشه و پس از 5 سال گزینه نظامی و البته مرگ و زجر و قحطی و گرسنگی دادن تدریجی هم جواب نده بهتر هست که یک نسل کشی تمام عیار برای سریعتر خشکاندن از ریشه یک ملت را امتحان کنند.

 

فعلا تصمیم جنگ یمن نه به خاطر سعودیها که اتفاقا به خاطر صهیونیستها با آمریکاست و نسل کشی سریع و کامل را به جای نسل کشی تدریجی انتخاب کردند چون در جبهات زمینی فعلا به اون خواست هاشون نرسیدند.

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.