reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

ارتش یمن به روی شیعیان بمب های فسفری می ریزد!!
شیعیان الحوثی از استفاده ارتش یمن از بمب های فسفری در جبهه های نبرد خبر دادند!
به گزارش شبکه خبری الجزیره جنبش الحوثی اعلام کرد مدارکی در اختیار دارد که بیان گر استفاده ارتش یمن از بمب های فسفری و نیز دخالت عربستان در این درگیری ها و حمایت ارتش یمن در این در جبهه های نبرد است.
در همین حال یک منبع نظامی مسئول یمن به خبر گزاری سبا یمن اظهار داشت نیرو های ارتش ضمن بمباران مواضع شبه نظامیان 11 تن از آنان را در منطقه دماج کشته است.
همچنین یک منبع نظامی یمن اعلام کرد سه تن از رهبران جنبش الحوثی را در حمله بامداد جمعه ارتش به یکی از پایگاههایاین گروه در استان صعده در شمال این کشور خبر داد.
جار الله محمد اسماعیل علی عبدربه عبدالعزیز عظیمی از این فرماندهان بوده اند
منبع کیهان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دكترين (به انگلیسی: ‎Doctrine ‏) نظريه و آموزه‌های علمی، فلسفی، سياسی، مذهبی و مجموعه‌ای از سامانه‌های فكری است كه مبتنی بر پايهٔ اصول معينی باشد. به عبارت دیگر، دکترین نوعی از جهان‌بینی است كه برنامه‌های سياسی بر اساس آن پايه و بنياد گرفته باشد. (ويكيپديا)


اين واژه در سياستهاي كلي ما واژه ي نا مانوسي است و كاربرد آن براي قشنگي جملات مورد استفاده برخي عزيزان است.بنا به تعريف بالا ما به اصولي معتقديم كه دكترين مارا در اموري كه به آنها معتقديم شكل مي دهد و اگر اصطلاح دكترين را در تناقض با اصول اعتقادي خود به كار بريم يعني اينكه ما حزب بادي هستيم و روش و اصول ما در مواقعي كه به زيان است كاربرد ندارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]كارشناس مسائل يمن در گفت وگو با فارس:
درگيري‌هاي صعده به بحران منطقه‌اي تبديل شده است

خبرگزاري فارس: يك كارشناس مسائل يمن با بيان اينكه دولت صنعا داراي مشكلات اساسي در مديريت بحران درگيري‌هاي صعده است، گفت: دولت يمن نتوانست اين بحران را خوب مديريت كند و به همين دليل به يك بحران منطقه‌اي تبديل شده است.
[/color]


دكتر "محمود اليمني " در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل فارس با اشاره به درگيري‌‌هاي داخلي يمن گفت: درگيري نيروهاي الحوثي با ارتش يمن در راستاي 6 درگيري پيشين آنان با يكديگر است. در واقع، اين درگيري‌ها به دليل مختلف روز به روز در حال توسعه است. مثلا منطقه جغرافيايي اولين درگيري حوثي‌ها با ارتش يمن(سال2004) به صعده محدود مي‌شد و اين محدوده جغرافيايي خيلي كم بود اما در جريان درگيري دوم تاكنون شاهد بوده‌ايم كه منطقه جغرافياي اين درگيري‌ها توسعه پيدا كرده‌ و اقتدار نيز افزايش يافته است.
وي درباره علل توسعه اين درگيري‌ها گفت: اين مسئله علل زيادي دارد يكي از مهم‌ترين آن، مسائل اعتقادي و ايدئولوژي است كه مردم صعده و قبائل اطراف جنبش حوثي‌ها بدان رسيده‌اند يعني اين مردم اعتقادشان به جنبش حوثي‌ها بيشتر شده‌ است. چرا كه شاهد اشتباهات دولت صنعا در استفاده از زور و نيروي نظامي براي سركوبي حوثي‌ها هستند مردم ملاحظه مي‌كنند كه آنان يك عده افراد فاقد سلاح هاي آنچناني هستند ولي ارتش يمن با سلاح‌هاي پيشرفته خود به سركوب حوثي‌ها پرداخته و در اين زمينه از توان نيروي هوايي عربستان نيز استفاده مي‌كند. به هرحال، اين درگيري نه تنها سبب قتل عام مردم صعده و حوثي‌ها مي‌شود بلكه سبب كشتار مردم قبائل آن منطقه نيز مي‌شود و آنان بهاي چنين ستم‌هايي را مي‌پردازند.
اين كارشناس مسائل يمن با تاكيد بر اينكه درگيري حوثي‌ها با ارتش يمن يك مسئله داخلي است، گفت: دولت صنعا مي‌توانست اين بحران را خوب مديريت كند اما دليل مشكلات اساسي كه در مديريت دارد، نتوانست اين بحران را خوب مديريت كند. به همين دليل، بحران مزبور هم اكنون به يك بحران منطقه‌اي تبديل شده است و روز به روز به دامنه آن افزوده مي‌شود و احتمالا به سطح بحران دارفور مي‌رسد.
وي با اشاره به سفر هفته جاري عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب به صنعا تصريح كرد: سفر دبيركل اتحاديه عرب به صنعا نشانگر تبديل شدن بحران داخلي يمن به يك بحران منطقه‌اي است. يعني يمني‌ها نتوانستند بحران داخلي خود را مديريت و مهار كنند. بنابراين از عرب‌ها خواستند به كمك صنعا بشتابند و اين درحالي است كه صنعا مي‌توانست با استفاده از ريش‌سفيدان و بزرگان قبائل، بحران مزبور را حل و فصل كند و نيازي به درخواست از اعراب نبود.
اليمني با بيان اينكه يك نوع رقابت ميان هيئت حاكم بر صنعا وجود دارد،‌ گفت‌: اين رقابت بر سر قدرت است. در حقيقت قدرت ميان خاندان‌هاي حاكم مثل احمري‌ها و خاندان علي عبدالله صالح وجود دارد و اين مسئله به دامن زدن به ناآرامي‌ها و درگيري‌ها صعده كمك مي‌كند.
وي حمايت‌هاي خارجي از گروه الحوثي را رد كرد و افزود:‌ رسانه‌هاي طرفدار دولت صنعا و سلفي‌هاي يمن و عربستان با انتشار اخبار و گزارش‌هاي واهي مي‌كوشند تا اين نكته را القا كنند كه شيعيان جهان از زيدي‌هاي يمن حمايت مي‌كنند. اين القائات خلاف حقيقت است.
اين كارشناس مسائل خاورميانه درباره حمايت‌هاي داخلي از حوثي‌ها گفت: مردم يمن به دليل توسعه نيافتني، ضعف‌هاي اقتصادي و فشارهاي مالي به ويژه بحران‌هاي اخيري كه اين كشور دچار آنها شده از دولت صنعا ناراضي هستند و همبستگي آنان با حوثي‌ها خود نشانگر همين نارضايتي‌ها است.
وي با بيان اينكه بيشتر مردم يمن پيرو مذهب شافعي و زيدي هستند، گفت: دولت صنعا مدعي است كه شافعي‌ها پيروان زيادي در يمن دارد و اين درحالي است كه در گذشته زيدي‌ها در اكثريت قرار داشتند. شما مي‌دانيد كه قبائل در يمن نقش زيادي دارد و قدرت در اين كشور بين شافعي‌ها و زيدي‌ها تقسيم شده است. اكنون قبائل از قبيله‌ حاشد كه قدرت را در يمن به دست دارند، ناراضي هستند. لذا اين قبائل يك نوع سمپاتي با دولت علي عبدالله صالح دارند و به همين دليل از حوثي‌ها حمايت مي‌‌كنند.
اين كارشناس مسائل يمن با اشاره به رقابتي كه بين ساكنان شمال و جنوب يمن وجود دارد، گفت: جنوبي‌ها از عملكرد دولت صنعا در ارتباط با خودشان ناراحتند و دنبال احياي يمن جنوبي هستند. قبائل اين منطقه بويژه قبائل "حضرموت " به دنبال اين هستند كه قدرتشان احيا بشود و بتواند در قدرت و ثروت سهيم باشند. آنها مي‌خواهند در قدرت كه در دستان خاندان حاشد قرار دارد يك سهمي هم داشته باشند و اين علت توسعه درگيري به جنوب يمن است.



[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8807121634]فارس[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با در نظر گرفتن توسعه میدان درگیری و تقویت مداوم حوثی ها باید گفت اوضاع دولت یمن و عربستان در این بحران چنان خوب نیست.

خبر جدید اینکه دومین هواپیمای یمنی از نوع سوخو ؟ به گفته PRESS TV مورد اصابت نیرو های حوثی قرار گرفته و ساقط شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انصافا نیروهای شیعی دارند گل می کارند اون از حزب الله این از شیعیان یمن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تقويت حوثي ها از چه راهى انجام مى شه؟ كسى خبر نداره؟ منظورم ريز جزئياتش نيست كه بگيد كسى خبر نداره و سرّى و از اين حرفا! مثلاْ مى دونيم كه حزب الله لبنان از طريق كمك هاى تجار لبنانى و تأمين لجستيك ايرانى و سورى تأمين مى شه. حالا وضعيت حوثى ها از اين نظر چطوره؟
در مورد نوع هواپيماى ساقط شده نيروهاى يمن چيزى ننوشته بوديد٬ خبر دقيقى ازش داريد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام

[quote]تقويت حوثي ها از چه راهى انجام مى شه؟ كسى خبر نداره؟ منظورم ريز جزئياتش نيست كه بگيد كسى خبر نداره و سرّى و از اين حرفا! مثلاْ مى دونيم كه حزب الله لبنان از طريق كمك هاى تجار لبنانى و تأمين لجستيك ايرانى و سورى تأمين مى شه. حالا وضعيت حوثى ها از اين نظر چطوره؟ [/quote]

باید گفت در منطقه شاخ آفریقا و یمن و مناطق اطراف برای خرید سلاح تنها باید تا فروشگاه سر کوچه رفت و برای سلاح سنگین به فروشگاه زنجیره ای icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]سازمان ملل خواستار حفاظت از غيرنظاميان در شمال يمن شد

خبرگزاري فارس: مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد امروز خواستار حفاظت از جان هزاران غيرنظامي در مناطق درگيري در شمال يمن و ضمانت رسيدن كمك‌هاي بشردوستانه به آنها شد.[/color]

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، "جون هولمز " در كنفرانس مطبوعاتي خود در شهر "صنعا " پايتخت يمن گفت كه كمك‌هاي بشردوستانه براي هزاران نفر از آوارگان درگيري بين نيروهاي دولتي و اعضاي جنبش الحوثي بويژه آوارگان مقيم اردوگاهها ارسال شده است اما همچنان بسياري از مردم در مناطق درگيري سرگردان هستند و كمك‌هاي بشردوستانه به آنها نمي‌رسد.
هولمز در پايان سفر سه روز خود به يمن همه طرف‌هاي درگير در اين كشور را ترغيب كرد تا همسو با قوانين بشردوستانه بين‌المللي از غيرنظاميان حفاظت كنند و اجازه رسيدن كمك‌ها به اين نيازمندان را بدون هرگونه مانعي بدهند و اجازه دهند تا غيرنظاميان از مناطق ناامن خارج شوند.
مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل گفت كه تعداد آوارگان از زمان آغاز درگيريها در شمال يمن در سال 2004 ميلادي به حدود 150 هزار نفر افزايش يافته است.
وي افزود: پيشرفت زيادي در زمينه ثبت نام آوارگان و ارايه كمك‌ها به آنها بوي‍ژه در اردوگاهها حاصل شده است اما بايد كارهاي زيادتري انجام گيرد.
هولمز گفت: هزاران غيرنظامي بوي‍ژه در استان صعده با تهديدات مستمر ناشي از خشونت، افزايش قيمت‌هاي سوخت و محدوديت فرصت دستيابي به نظارت بهداشتي و درماني روبرو هستند.
وي همچنين تاكيد كرد: سازمان ملل در اوايل ماه سپتامبر گذشته درخواست فوري براي جمع آوري 23 ميليون و 700 هزار دلار به منظور كمك به قربانيان درگيري در شمال يمن را ارايه كرد اما تاكنون فقط 10 ميليون دلار آن در چارچوب تعهدات تامين شده است.
نيروهاي ارتش يمن از چند هفته پيش با اعضاي جنبش الحوثي وارد درگيري شده اند كه درجريان آن تاكنون تعدادي كشته و زخمي شده و هزاران نفر آواره شده اند.



[url=http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8807191651]farsnews[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگنده ساقط شده از نوع سوخو 22 بوده.

[quote]با در نظر گرفتن توسعه میدان درگیری و تقویت مداوم حوثی ها باید گفت اوضاع دولت یمن و عربستان در این بحران چنان خوب نیست.
[/quote]

درستهاوضاع اونها خوب نيست اما اوضاع مردم اون منطقه فاجعس! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سازمان ملل خواستار حفاظت از غيرنظاميان در شمال يمن شد [/quote]

من موندم چرا به این سازمان می گن سازمان ملل مردم یمن را دارند قتل وعام می کنند تازه خواستار حفاظت از غیر نظامیان بعد از این همه مدت شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شيعيان صعده روز شنبه با صدور بيانيه اي آمادگي خود را براي حل بحران يمن در چارچوب گفت وگوهاي ملي اعلام كردند.

به گزارش شبكه خبري «العالم»، جنگجويان الحوثي در بيانيه خود با اشاره به درخواست سازمان ها و نهادهاي داخلي و بين المللي براي پايان دادن به بحران موجود در كشور، طرح نجات ملي را كه از سوي هيئت گفت وگو هاي ملي ارائه شده بود، مورد تاكيد قرار دادند.

به گفته الحوثي ها، اين طرح مي تواند راه حلي براي برون رفت از بحران موجود در كشور باشد، در حالي كه ماه گذشته كميته امنيتي يمن پيشنهاد آتش بس ارائه شده از سوي «عبدالملك الحوثي» را به اين دليل كه پيشنهاد جديدي در آن نيست، رد كرد.

عبدالملك الحوثي رهبر الحوثي ها در اين بيانيه خاطرنشان كرد كه طرح «نجات ملي» حاوي پيشنهادات جديد و مفيدي در مورد رفع بحران هاي كشور از جمله جنگ در صعده است و براساس آن مي توان در چارچوب خاص با طرف هاي ذيربط براي حل مشكلات گفت و گو و مذاكره كرد.

به گفته الحوثي، وضعيت اسفبار كشور كه روز به روز نيز بدتر مي شود، به دليل سوءرفتار مسئولان است كه همه امكانات و مصالح كشور را در جهت تقويت قدرت خود به كار گرفته اند.
از سوي ديگر، شبكه خبري «العربيه» نيز گزارش داد، دولت يمن از پيشنهاد رهبر الحوثي ها براي گفت وگو و مذاكره استقبال مي كند ولي آن را مشروط بر پذيرفتن شرط هاي شش گانه علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن مي داند.

در همين حال، نيروهاي امنيتي يمن در ادامه حملات خود به مناطق شيعه نشين شمال اين كشور از كشته شدن دست كم 100 نفر و زخمي شدن 200 نفر در دو روز گذشته خبر دادند.
ارتش يمن ادعا كرد اين تعداد را كه قصد داشتند به مواضع نظاميان نفوذ كنند، كشته و زخمي كرده است، اما منابع غيردولتي هنوز اين اخبار را تائيد نكرده است.
اين در حالي است كه منابع محلي در صعده روز شنبه از احتمال گسترش جنگ به استان هاي همجوار صعده ابراز نگراني كردند.
به گفته منابع غيردولتي يمن، درگيري هاي روز شنبه بين ارتش و شبه نظاميان الحوثي باعث تسلط شيعيان صعده بر ارتفاعات مشرف بر استان «رازح» در غرب منطقه شده است. همچنين شبه نظاميان شيعه استان صعده روز گذشته از كشته شدن دو سرباز يمني بر اثر اصابت گلوله در زد و خوردهاي عصر روز شنبه خبر دادند. روزنامه هاي يمن نيز روز يكشنبه از راي پارلمان اين كشور براي سلب مصونيت پارلماني از يحيي الحوثي برادر فرمانده الحوثي ها خبر دادند.
http://www.asriran.com/fa/pages/?cid=87018

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا چه حالي بده شيعه ها حاكم اونجا شند [color=red]بعد هم مثل زمان گذشته ضميمه خاك ما[/color]اين قسمت رو شوخي كردم.ولي حقيقت شيعه ها بهتر به مردم ميرسند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مخالفان دولت علی عبدالله صالح با افشای طرح عربستان برای تجزیه یمن، هدف ریاض از دخالت در امور یمن را ضربه زدن به وحدت این کشور و در اختیار گرفتن کنترل منطقه حضرموت و در نهایت تجزیه آن دانستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "سف علی الوشلی" از فعالان سیاسی مخالف دولت یمن در گفتگو با شبکه العالم، از طرح رژیم صهیونیستی و عربستان برای در اختیار گرفتن کنترل تنگه باب المندب و تجزیه یمن خبر داد و آن را هدف راهبردی ریاض دانست.

وی افزود: خاندان حاکم عربستان، دشمن اصلی مردم یمن هستند و همه مشکلات یمنی ها در طول 50 سال گذشته در نتیجه اقدامات همین خاندان است.

الوشلی گفت : اطلاعات قطعی و شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد که نشان می دهد عربستان به دنبال جدا کردن کامل استان حضرموت از یمن و در اختیار گرفتن کنترل آن است، تا نفت خود را از این منطقه عبور دهد.

به گفته وی، نیروهای امنیتی عربستان، عبدالفتاح اسماعیل از اعضای شورای ریاست جمهوری یمن جنوبی را که مانعی در برابر طرح های عربستان به شمار می رفت و از همه نیروهای ملی مخالف نفوذ عربستان در شمال یمن حمایت می کرد ، به قتل رسانده اند.

الوشلی همچنین با متهم کردن مقامهای عربستان به دست داشتن در قتل ابراهیم الحمدی رئیس جمهوری سابق یمن، حکومت فعلی یمن به ریاست علی عبدالله صالح را مزدور و دست نشانده آل سعود دانست و گفت : آل سعود پس از به قتل رساندن ابراهیم الحمدی، این رژیم را به قدرت رساند، زیرا ابراهیم الحمدی از دستورات حاکمان عربستان پیروی نکرد و در برابر دخالت رژیم عربستان در امور یمن مقاومت کرد.

وی خاطر نشان کرد آل سعود این رئیس جمهور (علی عبدالله صالح) را به قدرت رسانده است تا مزدور آنها باشد و همه طرح های عربستان علیه مردم یمن را اجرا کند.

این فعال سیاسی یمنی گفت : حاکمان عربستان از رژیم فعلی یمن که به گسترش تفکر تروریستی در یمن کمک کرده است حمایت می کند و برای گسترش این تفکر تروریستی در مناطق یمن و تبدیل این کشور به اردوگاه آموزشی تروریستها و به خدمت گرفتن هزاران نفر از انتحاری ها برای اعزام آنها به مناطق مختلف جهان تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه عربستان از بیش از50 سال پیش، ژنرالها و شخصیتها را به عنوان مزدور خود در همه مراکز و مناطق یمن به خدمت گرفته است، افزود عربستان تواناییهای زیادی در یمن دارد و با این نفوذ برای تسلط بر همه بخشهای سیاست خارجی و داخلیو تبدیل یمن به یک کشور ضعیف وابسته به نظام عربستان تلاش می کند.

الوشلی گفت : عربستان فقط به اشغال جیزان ، نجران و عسیر بسنده نکرده است و نیروهای این کشور تقریبا هر روز از سواحل دریای سرخ و مرزهای استان حضر موت وارد خاک یمن می شوند.

از سوی دیگر، "ریاض حسین القاضی" به العالم گفت جنبش مخالفان یمنی در تبعید (درآلمان) می داند که عربستان از مدتها پیش به دنبال تجزیه یمن و جدا کردن حضرموت در شمال یمن است تا راهی برای صادرات نفت از این منطقه ایجاد کند.

وی افزود : علاوه بر حمایت آشکار عربستان از جنگ جدایی طلبانه تابستان 1994 در یمن، اقدامات دولت صنعا به جدایی بخش وسیعی از جنوب کشور منجر شد.

این مخالف سیاسی یمن اظهار داشت : عربستان از اوایل قرن گذشته با مردم یمن وارد جنگ غیرعلنی شده، ازاین رو بیش از 50 سال است که میلیاردها دلار را صرف تشکیل ائتلافهای قبیله ای و نظامی برای اجرای طرح عربستان کرده است.

به گفته وی، عربستان با صرف این هزینه های گزاف، بسیاری از افراد را در یمن به کار گرفت و آنان را به مجری سیاستهای خود در در این کشور تبدیل کرد.

القاضی خاطر نشان کرد: طرح عربستان برای تجزیه یمن به مناطقی خاص از این کشور محدود نیست، بلکه هر دو منطقه شمال و جنوب را دربرگرفته است.

وی افزود : اصل تفکر عربستان برای تجزیه یمن، عمل به توصیه عبدالعزیز آل سعود پدر خاندان سعود است که گفته بود که خیر و شر آنها از یمن است و به همین دلیل سعودی ها هیچ تمایلی به ثبات یا پیشرفت مردم یمن ندارند و آنها همان کسانی هستند که " ابراهیم الحمدی" رئیس جمهوری یمن را در یک ضیافت ناهار ترور کردند و در واقع قاتل او شخص "علی عبدالله صالح " رئیس جمهوری فعلی است.


[url=http://alef.ir/1388/content/view/55320/]alef[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام جريان شيخ يمني در زمان ظهور را شنيديد نكنه الحوثي ها باشند icon_cheesygrin[/quote]

شیعیان یمن 4 امامی هستند و امام زمان را قبول ندارند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.