reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

با آشکار شدن شکست های پی در پی ارتش یمن و عربستان در مقابل الحوثی حکومت یمن اکثر سایت های خبری داخلی را مسدود کرده است !!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]میگم چرا ما اسلحه نمی فرستیم؟
یکی نقشه یمن و موقعیت حوثی ها رو بزاره ببینیم امکانش هست یا نه!
اخه اینا دارن با چی می جنگن اگه سلاح های ما ارسال نشه[/quote]


با سلام

نگران سلاح اونها نباشید در یمن چندین بازار سلاح وجود داره و در ضمن اسلحه در یمن مثل قاشق و بشقاب می مونه که در تمام بازار ها قابل خرید است

سرانه اسلحه یمن اگر اشتباه نکنم بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار داره و این در حالی است که به بزرگترین بازار های آزاد سلاح در شاخ آفریقا نیز نزدیک هستند

در مورد حوثی ها باید بگم به نظر می رسه اونها روز به روز توانمند تر و سازماندهی منسجم تری پیدا می کنند

به امید پیروزی و توفیق روز افزون برای این مبارزان

انشاالله

با تشکر سیداد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]میگم چرا ما اسلحه نمی فرستیم؟
یکی نقشه یمن و موقعیت حوثی ها رو بزاره ببینیم امکانش هست یا نه!
اخه اینا دارن با چی می جنگن اگه سلاح های ما ارسال نشه[/quote]


با سلام

نگران سلاح اونها نباشید در یمن چندین بازار سلاح وجود داره و در ضمن اسلحه در یمن مثل قاشق و بشقاب می مونه که در تمام بازار ها قابل خرید است

[b]سرانه اسلحه یمن اگر اشتباه نکنم بعد از آمریکا در رتبه دوم قرار داره [/b]و این در حالی است که به بزرگترین بازار های آزاد سلاح در شاخ آفریقا نیز نزدیک هستند

در مورد حوثی ها باید بگم به نظر می رسه اونها روز به روز توانمند تر و سازماندهی منسجم تری پیدا می کنند

به امید پیروزی و توفیق روز افزون برای این مبارزان

انشاالله

با تشکر سیداد[/quote]

یعنی تو یمن داشتن اسلحه شخصی آزاده ؟

ضمنا برای یک پارتیزان تاکتیک رزمی مهم تر از اسلحه است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنبش الحوثي تصاوير اسير و غنائم بدست آمده از ارتش عربستان را منتشر كرد

خبرگزاري فارس:به رغم تكذيب موضوع اسارت سربازان سعودي توسط عربستان، مبارزان الحوثي تصاوير " احمد عبد الله العمري "يكي از اسيران ارتش عربستان سعودي كه در جريان تهاجم رياض به خاك‌ يمن توسط اين جنبش شيعي به اسارت در آمده بود، به همراه تصاوير غنائم بدست آمده از ارتش اين كشور را منتشر كرد.

این مطلب به همراه فایل تصویری در داخل منبع موجود است



منبع: [url=http://farsnews.com/media.php?nn=8808190546]فارس نیوز[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كويت و بحرين حمايت خود را از يورش نيروهاي عربستان به شمال يمن اعلام كردند و
ضربه خوردن عربستان را ضربه خوردن به كشورهاي خود ميدانند !!‌ icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک کارشناس مسائل یمن با اشاره به جوسازی رسانه‌های عربی علیه ایران، خاندان سعودی را پشتیبان اصلی جنگ یمن و سرکوب شیعیان زیدی دانست."محمود پیربداقی" کارشناس مسائل یمن که سالها در میان مردم یمن زندگی کرده و از نزدیک با مسائل این کشور و تحولات آن آشنایی دارد، در گفت‌وگویی تفصیلی با شبکه ایران به واکاوی جنگ اخیر یمن و پشت پرده این معرکه پرداخت. وی درباره تحولات هفته گذشته یمن و ورود مستقیم عربستان به این جنگ گفت: در شمال یمن پادگان نظامی «جبل الدخان» که عربستان برای سرکوب شیعیان الحوثی در اختیار ارتش یمن قرار داده بود، بدست نیروهای الحوثی افتاد و سقوط کرد، با این اقدام کنترل تمامی مرزهای طولانی یمن با عربستان بدست حوثی‌ها افتاد.
این کارشناس تصریح کرد: ارتش یمن برای تحت فشار قراردادن حوثی‌ها هیچ راهی نداشت جز اینکه از طریق پادگان جبل الدخان به آنها حمله کند و این حماقت را مرتکب شدند و نیروهای الحوثی نیز برای دفاع از خود وارد خاک عربستان شدند و علاوه بر تصرف این پادگان، غنیمت‌های زیادی نیز از ارتش یمن و این مقر نظامی عربستان گرفتند، چندین نظامی عربستان اسیر حوثی‌ها شدند و حدود 100سرباز نیز زخمی شد.
ورود عربستان به جنگ صعده حماقت بود
پیربداقی با بیان اینکه عربستان سعودی بلافاصله با چندین گردان پادگان جبل‌الدخان حمله کرد اما نتوانست این پادگان را پس بگیرد، تأکید کرد: پادگان جبل الدخان هنوز در کنترل حوثی‌ها است، هرچند مقامات وزارت دفاع عربستان برای جنگ روانی مدعی شدند که از حوثی‌ها اسیر گرفته‌اند ولی سخنگوی حوثی‌ها این ادعا را تکذیب کرد.
وی افزود: عربستان از اینکه جنگ را به سرزمین‌های جنوبی خود کشاند، دچار حماقت شد زیراسه استان جنوبی جیران، نجران، حصیر و حتی طائف به اندازه زیدی‌های یمن، جمعیت زیدی نشین دارد و هیچ‌گونه آزادی مذهبی نداشتند و از نظر فکری و عقیدتی همان زیدی‌های سابق هستند و پتانسل اینکه برای عربستان دردسر درست کنند و به الحوثی‌ها بپیوندند، زیاد است.
این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: شهر نجران هم که در آنجا شیعیان اسماعیلی ساکن هستند، از مدتها قبل با دولت مرکزی عربستان مشکل داشتند و یک بار شورش کردند و ملک عبدالله پادشاه عربستان مجبور شد امیر نجران را عوض کند، این شیعیان با زیدی‌های استان صعده ارتباط بسیار نزدیکی دارند و تعامل بین آنها زیاد است، شیعیان اثنی عشری نیز گروه دیگری هستند که با دولت مرکزی مشکل دارند و وقتی این مسائل با موضوع حج پیوند می‌خورد و حدود 30 الی 40 هزار شیعه از یمن برای حج به عربستان می‌آید و اعلام برائت می‌کنند، مشکلاتی را برای عربستان ایجاد می‌کند که نشان می‌دهد تحولات عربستان و یمن به این زودی‌ها پایان نخواهد پذیرفت.
اتهامات یمن به ایران برای امتیازگیری بیشتر از عربستان است
پیربداقی با بیان اینکه «دولت یمن برای دریافت امتیاز از عربستان به ایران تهمت دخالت می زند»، گفت: واقعیت این است که ایران در استان صعده و تحولات یمن نقشی ندارد، ضمن اینکه سیاست دولت ایران تاکنون حمایت از دولت یمن بوده ولی جنبش حوثی‌ها و تحرکات آنها را نیز بدلیل شیعه بودن محکوم نکرده است و در بیانیه‌های منتشر شده از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز ایران همیشه خواهان صلح و ثبات در یمن شده است.
وی طرح این ادعا که یمن قربانی بازی سیاسی بین ایران و عربستان شده را جوسازی رسانه‌های عربی دانست و اظهارداشت: این موضوع برای همگان واضح است که پشتیبان اصلی سرکوب شیعیان یمن عربستان سعودی است و از مدتها قبل با اعطای امتیازاتی به دولت یمن خواستار سرکوب شیعیان یمنی شده و فعالیت وهابی‌ها در این کشور را گسترده تر کرده است.
این کارشناس یادآور شد: ایران به لحاظ اینکه حوثی‌ها شیعه هستند، فقط ارتباط فکری و عقیدتی با آنها دارد و هیچگونه ارتباط سازمانی و تشکیلاتی بین ایران و شیعیان یمن وجود نداشته است.
نیت عربستان و دولت یمن سرکوبی کامل جنبش الحوثی است
پیرداقی با اشاره به دخالت مستقیم عربستان در جنگ صعده گفت: عربستان هفته گذشته با واگذاری پادگان نظامی جبل الدخان به ارتش یمن برای اولین بار بصورت مستقیم وارد درگیری‌های استان صعده شد ولی این کشور مدتها قبل بصورت غیر مستقیم وارد تحولات یمن شده بود و از ارتش یمن و وهابیت حمایت‌های مالی و مادی گسترده‌ای داشت و چند صد میلیارد تومان حقوق ماهیانه به برخی سردمداران یمنی و وهابیون این کشور اختصاص داد.
وی با بیان اینکه عربستانی‌ها بدلیل اینکه اگر جنگ به عربستان کشیده شود، امنیت داخلی‌شان برهم می‌خورد، مایل به ادامه این جنگ نیستند افزود: بنابراین فکر می‌کنم این مسئله را تمام کنند مگر اینکه حوادثی پیش بیاید که از کنترل آنها خارج شود.
این کارشناس با تأکید بر اینکه نیت عربستان و دولت یمن سرکوبی کامل شیعیان استان صعده است خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که عزمشان برای این امر جدی است و واسطه و مذاکره بی وفایده است و دولت یمن نیز به دنبال واسطه‌هایی است که از طریق آنها به اهدافش در جنگ برسد ولی محقق نمی شود.
جنگ یمن فقط با به رسمیت شناختن جنبش الحوثی و سادات پایان می‌یابد
وی خاطرنشان کرد: عبدالمالک الحوثی و یارانش نیز در 5 سال گذشته و در جنگ‌های رخ داده، روند رو به رشدی داشته اند و در دوماه اخیز نیز موفق شده اند کنترل بیش از 50 پادگان نظامی را در دست بگیرند و تمام سلاح و تجهیزات نظامی این‌ پایگاه‌ها را به غنیمت گرفتند و از نظر تسلیحاتی نیز خیلی قویتر از سالهای گذشته شده اند.
به گفته این کارشناس مسائل یمن، از نظر جغرافیایی نیز استان صعده 15 فرمانداری دارد که 14 فرمانداری و منطقه مهم این استان در کنترل الحوثی‌ها است، تنها شهر صعده که اطراف آن با پادگان نظامی پوشیده شده در اختیار دولت یمن است که فشار الحوثی‌ها برای تصرف این شهر نیز ادامه دارد.
پیربداقی با بیان اینکه شهر صعده دارای آثار باستانی زیادی است، گفت: الحوثی‌ها نمی‌خواهند با جنگ کنترل این شهر را در دست بگیرند برهمین اساس تاکنون این شهر به تصرف در نیامده درحالیکه دولت نیز با تمام تجهیزات در این شهر مستقر است.
وی در پایان با اشاره به اینکه «دولت یمن یک پانزدهم استان صعده را در اختیار دارد و این قدرت را ندارد که در مناطق بیشتری حاکمیت کند»، خاطرنشان کرد: جنگ و درگیری ادامه دار خواهد بود و به پایان نخواهد رسید مگر اینکه دولت یمن حقوق شیعیان زیدی را به رسمیت بشناسد، و سادات یمن، شیعیان زیدی و جنبش الحوثی سمهی از حاکمیت داشته باشند و عربستان نیز اگر دخالت‌هایش را ادامه دهد، قطعا دچار جنگ داخلی می‌شود و شبه جزیره درگیر این جنگ می‌شود.

لينك خبر : http://www.inn.ir/newsdetail.aspx?id=29696

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من حاضرم قسم بخورم اگر هوتی ها امکانات حزب الله رو داشتند تا حالا نه تنها یمن بلکه عربستان و تمام کشورهای حوزه خلیج فارس هم سقوط کرده بودند! یک موضوعی که در اینجا جالب به نظر می رسه عدم هرگونه دخالت از جانب آمریکاست! شاید آمریکایی ها منتظرند تا آخرین لحظه دخالت کنند!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امریکایی ها منتظرن که حوثی ها تا یه جایی پیش برن که شاه عربستان از امریکا درخواست کمک کنه
اونوقت اوباما به یه بسته تیغ ژیلت میره اونجا که ریش های شاه عربستان رو با تیغ بزنه(کنایه از کیسه دوختن برای عربستان)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]امریکایی ها منتظرن که حوثی ها تا یه جایی پیش برن که شاه عربستان از امریکا درخواست کمک کنه
اونوقت اوباما به یه بسته تیغ ژیلت میره اونجا که ریش های شاه عربستان رو با تیغ بزنه(کنایه از کیسه دوختن برای عربستان)[/quote]

فکر نکنم آشکارا چنین کاری بکنه چون عربستان به خودش رو "قدرت منطقه ای" می دونه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! icon_biggrin icon_biggrin :rose: بالاخره سلاح هایی که دهه ها در انبار های عربستان انبار شدند باید یک جایی بکار بیان! و کجا از سر مردم بیگناه و بچه های معصوم بهتر؟! این کشور که خودش رو به اصطلاح رهبر مسلمین جهان می دونه! با قتل و کشتار بیگناهان می خواد به چنین جایگاهی برسه؟! قطعا اینکار ها بازتاب درستی برای اسلام نداره همین الان اگر شما سایت های غربی رو یک نگاهی بندازید متوجه شادی آنها از درگیری مسلمانان با مسلمانان می شید! بعضی ها می گند: دینی که پیروانش همدیگر رو می کشند!! و بعضی چیزهایی که اصلا دست نیست اینجا بازتاب داده بشند و گناه هم هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]امریکایی ها منتظرن که حوثی ها تا یه جایی پیش برن که شاه عربستان از امریکا درخواست کمک کنه
اونوقت اوباما به یه بسته تیغ ژیلت میره اونجا که ریش های شاه عربستان رو با تیغ بزنه(کنایه از کیسه دوختن برای عربستان)[/quote]

فکر نکنم آشکارا چنین کاری بکنه چون عربستان به خودش رو "قدرت منطقه ای" می دونه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! icon_biggrin icon_biggrin :rose: بالاخره سلاح هایی که دهه ها در انبار های عربستان انبار شدند باید یک جایی بکار بیان! و کجا از سر مردم بیگناه و بچه های معصوم بهتر؟! این کشور که خودش رو به اصطلاح رهبر مسلمین جهان می دونه! با قتل و کشتار بیگناهان می خواد به چنین جایگاهی برسه؟! قطعا اینکار ها بازتاب درستی برای اسلام نداره همین الان اگر شما سایت های غربی رو یک نگاهی بندازید متوجه شادی آنها از درگیری مسلمانان با مسلمانان می شید! بعضی ها می گند: دینی که پیروانش همدیگر رو می کشند!! و بعضی چیزهایی که اصلا دست نیست اینجا بازتاب داده بشند و گناه هم هست![/quote]
با سلام خدمت همه دوستان گرامي
خوب است به غربي ها جنگهاي صد ساله و جنگهاي اول و دوم جهاني را يادآوري كنيم تا بدانند كشتار همكيشان در دين خودشان هم سابقه دارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته ضد عزیز، جنگ های جهانی هیچکدام بر اساس دین شروع نشد، بلکه بر اساس منافع و مستعمره ها بود! ولی درگیری امروز در خاورمیانه بر سر دین، فرقه و سرکوبگری هاست! الان موضوع این چیزها نیست! اگر ما امروز دوستان بیشتری در جهان داشتیم براحتی می توانستیم جلوی این کشتارهای وحشیانه رو بگیریم، حالا چه با تهدید و ترعیب و چه دیپلماتیک!

با تشکر از شما دوست عزیز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]البته ضد عزیز، جنگ های جهانی هیچکدام بر اساس دین شروع نشد، بلکه بر اساس منافع و مستعمره ها بود! ولی درگیری امروز در خاورمیانه بر سر دین، فرقه و سرکوبگری هاست! الان موضوع این چیزها نیست! اگر ما امروز دوستان بیشتری در جهان داشتیم براحتی می توانستیم جلوی این کشتارهای وحشیانه رو بگیریم، حالا چه با تهدید و ترعیب و چه دیپلماتیک!
[/quote]

هنوز هم مسئله همون منافع مستعمراتی هست ولی اینطوری می خوان اون رو بپوشونن و بگن مسئله دین یا تروریسم است و بعضا هم که از قبل برای این مسائل دستمایه در طول دوره استعمار درست کردند.

درسته ما باید در افزایش شرکای جهانی خود بیشتر تلاش کنیم

این می تونه سب افزایش تاثیر گذاری بیشتر بر جهان و منطقه بشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا زمانی که از نظر فناوری های استراتژیک پیشرفته تر نشیم نمی تونیم اوضاعمون رو از این بهتر کنیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تا زمانی که از نظر فناوری های استراتژیک پیشرفته تر نشیم نمی تونیم اوضاعمون رو از این بهتر کنیم[/quote]

لطفا منظورتون رو از فناوری های استراتژیک بصورت واضحتر بیان کنید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هوا فضا
نفت
هسته ای
نانوالکترونیک(اگه اسمشو درست گفته باشم منظورم فناوری ساخت پردازشگر های قوی هستش)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.