MR9

گاهنامه نآورد ( میلیتاری ) شماره چهار

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

درود، سپاس و خداقوت بر شما ان‌شاءاللّه با توان و شوق مضاعف شماره‌های آتی پی در پی انتشار بیابند. :rose::rose:

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

سلام و عرض ادب خدمت دوستان 

 

 

 

ضمن تشکر کرم و صمیمانه از هر 3 برادر عزیز و مطلع جناب remo ، جناب HRA  و جناب MR9  :rose::rose::rose: . یه چند نکته ایی رو بابت اعتلای مجله عرض میکنم ، امیدوارم که این شکلی تشکر رو به شکل عملی به جا آورده باشم .

 

از مهمترین قسمت مجله که صفحه ی اولش باشه شروع میکنم .

 

1_ فونت نوشتار روی صفحه ی اصلی یک مقداری قدیمی و کهنه به نظر میاد و تا اونجایی که دیدم امروزه بیشتر از این قالب نوشتار برای مطالب طنز و فکاهی استفاده میشه . اگه بشه قالب نوشتار روی جلد مجله بعدی ،  امروزی تر استفاده بشه  ، مجله منطقی تر ، مستحکم تر و قاعده مند تر به نظر میاد . مثل فونت نوشتاری تایپک ها و یا فونت نوشته های روی مجله صف .

 

                                                                                    1.jpg 

 

 

2- رنگبندی نوشتار روی جلد هم یک مقداری بی روح و مرده هست ، اگه یه مقداری از رنگهای گرم تر و هیجان انگیزتر استفاده بشه ، مخاطب رو سریعتر و راحت تر جلب میکنه ( برای خوندنش ). و احتمالا تو ذهن ( حافظه ) فرد هم  موندگاری بیشتری داره .

 

                                                                                                 170212.jpg 

 

 

 

3_ نام مجله یه مقداری برای آدم های امروزی نا آشنا هستش . لازمه توی صفحه ی سوم " هر مجله " گه مختص فهرست هست ، نام مجله ، به اختصار و در یک خط توضیح داده بشه  ( معنی کنیم ) و اون معنی مورد نظر ، از اون واژه ،  به مخاطب ( خصوصا مخاطب جدید ) منتقل بشه .

 

4_ توی صفحه ی فهرست و انتهای صفحه ، نام افراد مسئول ( نام کاربری ) در همون شماره رو با نام بردن سمت شون ( ویراستار ادبی  ، سردبیر ، هیات تحریریه ، صاحب امتیاز ، مدیر مسئول و .... ) بیارید . به لفظ میشه همکاران این دوره ی مجله .

 

5_ تو این وانفسای کپی ، پیست کاران فهیم !!! فضای مجازی  ، نیاز هست که مثل مجلات معتبر نام نویسنده ی مطلب ( نام و یا نام کاربری  ) یا برگردان کننده رو در انتهای مطلب بیاریم تا دست اول بودن مطلب محرز باشه و اشتیاق ایجاد بشه تا مخاطب دنبال مطالب دیگه ی نویسنده و همینطور دنبال خود نویسنده کشیده بشه تو سایت و سایت بیشتر تبلیغ بشه و همینطور دامنه ی تاثیر گذاریش تو فضای مجازی بیشتر بشه . در ضمن حتی اگه مطلبی قدیمی بود و لازم شد مطلب رو تخلیص کنید ، باز هم اون مطلب به نام فرد نویسنده اولیه ، بیاد تو مجله  .

 

6_ تو انتخاب تصویر روی جلد تنوع رو رعایت کنیم ، برای مثال قفل اپتیکی نکنیم فقط و فقط روی نیرو و مجموعه ی صنایع هوایی .

یکبار نیروی هوایی ، یکبار نیروی زمینی و ادواتش ، یکبار هوادریا و تصاویر خوبش ، یک بار مرزبانی ( بعنوان مظلوم ترین نیرو ) و ادواتش ، یک بار نیروی دریایی و تجهیزاتش ، یک بار زیر سطحی ها و تجهیزاتشون و ....

 

. خلاصه میگم

 

اول ، تنوع 

 

دوم ، تصاویر نو و جدید ( علی الخصوص اگه اختصاصی باشه ) .

 

سوم ، تصاویر با کیفیت بسیار بالا ( شفاف و با زوایای پر کشش  ) .

 

چهارم هم در در صورت نیاز و ایجاد کشش برای جذب مخاطب ، استفاده از تصاویر کوچیک کنار تیترهای باارزش تر روی جلد ( حد اکثر 3 تصویر کوچیک ) . الباقی تیترها بدون تصویر بود هم مشکلی نداره .

 

نکته ی مهم 

 

                      ****        از مجلات و کتابها تنها تصویری که به ذهن مخاطب میمونه ، همینطور زمان ارائه به هر کجا و در هر زمانی معرف سایت میشه ، تصویر صفحه ی اول هست و لاغیر          ****

 

7_ فهرست ، یکمقداری شلوغ و در هم هست ، جوری که انگار اون صفحه ، صفحه ی مربوط به یکی از مطالب مجله  هست . 

اگه بشه مانند الباقی مجلات معتبر فهرست با یه زمینه ی روشن داشته باشیم و موضوعات سمت راست و تصاویر هم سمت چپ ، عالی میشد . این شکلی اگه فهرست 2 صفحه هم بشه باز هم ارزشمند هست .

 

8_ با توجه به کمتر پرداختن فضای فارسی زبان مجازی به دفاع مقدس و عملیات های انجام شده ( ضعفها ، مشکلات ، نیاز ها و .... ) و همینطور بودن عزیزان مطلعی توی سایت میلیتاری که این عملیات رو با زوایای دید بازتری مطالعه کردن ، میشه یه بخش 2 یا حد اکثر 3 صفحه ایی ذر این مورد داشته باشیم ، مثلا به نام " عملیات های دفاع مقدس "  و این عملیات رو با دید بازتر و نگاه غیر هندی باز کنیم . البته با رعایت خطوط قرمز ، تا هم مشکلی پیش نیاد و هم اون دوره بازخوانی بشه و هم مخاطب به اطلاعات واقعی تر دست پیدا کنه و هم اینکه برای مجله بعدی مشتاق باشه ( درگیر کردن مخاطب ) .

 

9_ یک موضوع هم کنار بگذاریم به نام " ستارگان پنهان "

تو هر مجله صفحه ی اختصاصی داشته باشیم که اختصاص پیدا کنه به یکی از بزرگان و عزیزان نظامی ایرانی ، فارغ از نیروی خدمتی و دوره ی خدمتی ( گذشته ی دور ، نزدیک ، هم عصر ) که درش حضور داشتن و منشا خدمات ارزنده ایی شدن ، اما ناشناخته موندن . ابعاد رو هم ( بسته به اطلاعات موجود ) میشه یک نیم و یا تمام صفحه اختصاص بدیم عالی هست . واقعیتش به نظرم یک مقداری مجله ایرانی تر بشه میتونیم مخاطب مسن تر رو هم جذب کنیم  .

 

10_ یک مقداری در مورد تجهیزات داخلی اگه بیشتر مطلب داشته باشیم ، جوان تر ها رو بیشتر جلب میکنیم . به تجربه دیدم که جوانتر ها بیشتر با تجهیزات ( سخت افزار نظامی ) و طریقه ی کارشون درگیر میشن و به هیجان میان .

میشه با معرفی تجهیزات کمتر شناخته شده و جالب نظامی ( بعنوان کشمش های روی شیرینی ) داخلی و حتی خارجی ، کشش مناسبی واسه جوونتر ها ایجاد کنیم و در کنارش با مطالب اساسی تر  ( دکترین ها و ... ) آشناشون کنیم تا مثل صفحات اینستاگرامی ، تک بعدی گیر نکنن روی تجهیزات .

 

11_صفحه ی آخر 

تو صفحه ی آخر فرای انتخاب تصویر که مهم هست اگه آدرس های مربوط به میلیتاری رو تو منتها الیه سمت راست تصویر تو یه قالب ( مربع یا مستطیل ) زیر هم دیگه و منظم ، حک کنیم  هم به نظر کار جالبی میشه 

.آدرس سایت 

آدرس فروم 

.آدرس اینستای سایت 

. آدرس توییتر 

.و...

 

12- اگه امکانش هست تاریخ ارائه ی مجله ی بعدی رو هم به شکل تقریبی مشخص کنیم و یا اگه اونم امکانش نیست دست کم چند روز مونده ( مثلا یکی دو هفته ) به انتشار مجله تو تایپکش با دو تا خبر رسانی ( هفته ایی یه دونه ) و همینطور تو اینستای سایت خبر رسانی کنیم تا این مجله بهتر و بیشتر پخش بشه و این شکلی به تاثیر گذاری مورد نظر اساتید هم برسه انشااا...

 

آقا فعلا همینا به ذهنم رسید ، اگه کم یا ضعیف بود ، پیشنهاده دیگه زیاد بهش سخت نگیریم ;) .

 

 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط crazyinventor
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مجله خوبی بود. برای من که گاها ممکنه به قصد چند دقیقه سری به سایت می زنم ولی ساعت ها میمونم ( و بعدا ممکنه مشکل ساز شه) این مجله منبع منسجمی از اطلاعات مختلف بود و  در وقت مناسب هر سری میشه مقاله ای از اون رو با حوصله خوند و استفاده کرد. مواردی که عرض می کنم صد البته سلیقه ایه ولی بهر صورت به قصد بالا بردن کیفیت کار هست و اما:

نقاط قوت :

1) مجله کیفیت بالایی از نظر نگارشی و ادبیات بیاتی داشت. گاها مطالبی مثلا در قالب مقالات رو در دنیای مجازی می دیدم که حتی ادبیات محاوره ای داشت و این جدی بودن و تاثیر مقاله رو کم می کنه. ولی این مجله از این بابت مشکل چندانی نداره و ادبیاتی که نیازمند برای بیان یه مقاله هست رو در حد خوبی داره. مطالب جاستیفای شده است و همین اون مطالبو مرتب و منظم کرده.

2) تقسیم مطالب هدفمند هست و اغتشاشی در چیدمان و تقسیم بندی دیده نمیشه. حال و هوای مطالب در یک حدود هست.

3) گاها ترکیب تصاویر و متون جذابیت بالایی داره نمونه اون مطلب دکترین هسته ای ضربه دوم که شکل ارائه رو جذاب و زنده کرده

4) خاطره کاربر نجف 47 جالب و هوای تازه ای در میان سیر مقالات نظامی بوده و استفاده هرچه بیشتر از مشابه این موارد جذابیت و تنوع مجله رو بالا می بره

و اما مواردی که می تونه بهتر شه:

1) فهرست اول به نظرم کمی درهم و زیادی بسط داده شده بود . میشه یه فهرست خلاصه و جمع و جورتر از عناوین مطالب و حتی بدون عکس داشت.

2) بهتره اسامی دست اندرکاران مجله با تفکیک قسمت های مختلف اعم از نویسندگی، ویرایش، امور گرافیک و حتی تحقیق و گردآوری مطالب با نام نویسندگان و یا سرپرستان قسمت های مربوطه ذکر بشه. در مجلات غالبا افراد با نام حقیقی اسم برده میشن ، در اینجا میشه نویسندگان رو در صورت تمایل با نام واقعی و یا نام کاربری اسم برد.

3) مقالات از نظر ادبیات و استفاده از علائم نگارشی گاها دچار مشکلات و از نظر شکل انتشار گاها به هم ریخته است. برای کمک به ویرایش بهتر میشه از نرم افزار آنلاین ویراستلایو بهره برد و یا نرم افزار ویراستار رو به ورد خودتون اضافه کنید. ویراستلایو زحمت کمتر ولی ویراستار ورد زحمت بیشتری دارند. همچین قرار دادن مطالب در نوت پد باعث میشه اون شکل به هم ریختگی ها پیش نیاد.

4) مقالات گاها یکدست نیستن. بعضی مقالات مثل نقش ترکمانان سلجوقی در جنگ های صلیبی خیلی گسترده و طولانی اند و حتی میشد با تغییر عنوان این مطالب رو مثلا در چند نوبت منتشر کرد و بر عکسش در مثلا یک کتاب  بجز کلیاتی تقریبا چیز خاصی از اون کتاب که بتونه به مخاطب برای خوندنش انگیزه بده گفته نمیشه.

5) میشه بخش های نیروی هوایی، زمینی، دریایی و... رو کاملا جدا کرد و در آغاز هر بخش صفحه آغازینی با عکس مربوط به اون بخش گذاشت تا روند تقسیم مطالب منظم تر باشه.

6) بعضی مطالب یا مقالات عنوان دارن بعضی ندارن، داشتن عنوان و ذکر نام نویسنده ( در قالب تالیف، ترجمه،  تالیف و ترجمه و گردآوری) به اون مطالب هویت میده.

7) بعضی مطالب رفرنس دارن و بعضی فاقد رفرنس دهی هستند. بهتره برای همه مطالب رفرنس و اون هم با فرصت رسمی و یکدستی ارائه بشه.

8) ذکر خاطره از کاربران ایده عالی هست و میشه این ایده رو با داشتن یک تریبون و صحبتی مختصر و مفید با یک کاربر کامل کرد.

9) در صفحه آغازین میشد تیترهای اصلی رو کمی جذاب تر بکار برد و حتی از یک تصویر بهتر و شکیل تر از اف 14 استفاده کرد.

 

 

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقا خدا قوت

نزدیک به 1200 دانلود در سه روز استقبال خوبی رو نشون میده.

یک نکته مهم اینه که ظاهرا مجله برای مشاهده در وب طراحی شده و فعلا برنامه انتشار فیزیکی نداره، اما صفحه بندی مناسب برای چاپ انجام گرفته. اگر صفحه بندی هم مناسب برای مشاهده روی وب صورت می گرفت بسیار عالی میشد.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام و تشکر از تمامی دوستان 

توضیحاتی درباره بخش هایی از نظرات دوستان می دهم تا اگر  نظرات زیاد تر شد  بعدا برای روشن تر شدن ابعاد آنها دچار سرگشتگی نشویم

 

14 hours قبل , crazyinventor گفت:

توی صفحه ی فهرست و انتهای صفحه ، نام افراد مسئول ( نام کاربری ) در همون شماره رو با نام بردن سمت شون ( ویراستار ادبی  ، سردبیر ، هیات تحریریه ، صاحب امتیاز ، مدیر مسئول و .... ) بیارید . به لفظ میشه همکاران این دوره ی مجله .

تا تمامی دوستان از نام واقعی و یا مستعار مرسوم استفاده نکنند بنده بی نامی را ترجیح می دهم (استفاده از نام کاربری مورد بحث واقع شد و بنا بر دلایلی از آن صرف نظر کردیم ) .

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

مقالات از نظر ادبیات و استفاده از علائم نگارشی گاها دچار مشکلات و از نظر شکل انتشار گاها به هم ریخته است.

تقریبا مقالات به همان شکلی ارائه شدند که تهیه کننده اصلی آن را ایجاد کرده بود و تنها قالب ارائه عوض شده . 

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

مقالات گاها یکدست نیستن. بعضی مقالات مثل نقش ترکمانان سلجوقی در جنگ های صلیبی خیلی گسترده و طولانی اند و حتی میشد ...

به دلیل معلوم نبودن روند انتشار مجله نمی توان از این روش استفاده کرد وگرنه یکی از پیشنهادات خود بنده همین بود . 

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

میشه بخش های نیروی هوایی، زمینی، دریایی و... رو کاملا جدا کرد و در آغاز هر بخش صفحه آغازینی با عکس مربوط به اون بخش گذاشت

اینکار را هم در فکرم بود اما ساختار طراحی را به هم می زد و صفحات مجله را بدون دلیل مهمی زیاد تر می کرد . این روش وقتی مناسب است که تعداد صفحات و مطالب مجله افزایش یابد تا در ابتدای هر بخش فهرست آن بخش قرار بگیرد . البته در مجلات دیگر بررسی کردم و این روش زیاد مرسوم نیست . 

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

بعضی مطالب یا مقالات عنوان دارن بعضی ندارن، داشتن عنوان

تمام مطالب دارای عنوان هستند به غیر از صفحه 91 یعنی دو مطلب از دانشنامه درباره تامکت (که برای دلیلی  قبلا بر رویش بحث کرده بودیم ) و همچنین سخن سان تزو که به نظرم دلیلی برای داشتن عنوان نداشت  .

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

بعضی مطالب رفرنس دارن و بعضی فاقد رفرنس دهی هستند. بهتره برای همه مطالب رفرنس و اون هم با فرصت رسمی و یکدستی ارائه بشه.

هیچکدام از مطالب منبعشان درون مجله ذکر نشده تا اگر کسی خواست به انجمن مراجعه کند به غیر از مطلب ترکان سلجوقی که بنظرم رسید بخش عمده ای از آن عینا کپی از روی یک کتاب است و برای اینکه مشکلی بعدا پیدا نشود درون متن قرار گرفته شد . 

 

12 hours قبل , aminf14 گفت:

ذکر خاطره از کاربران ایده عالی هست و میشه این ایده رو با داشتن یک تریبون و صحبتی مختصر و مفید با یک کاربر کامل کرد.

والا جناب MR9 سوالات ما را بی جواب گذاشت وگرنه قرار بود درون مجله بیاید big_grin

 

2 hours قبل , Lord-Soldier گفت:

یک نکته مهم اینه که ظاهرا مجله برای مشاهده در وب طراحی شده و فعلا برنامه انتشار فیزیکی نداره، اما صفحه بندی مناسب برای چاپ انجام گرفته

مجله با فرمت دیجیتال خروجی گرفته شده و به همین دلیل دو صفحه در کنار هم قرار گرفته . در فرمت چاپ صفحات جداگانه درون پی دی اف قرار می گیرند (البته تفاوت های دیگری هم در این دو نوع فرمت وجود دارند) . 

 

درباره فهرست هم انواع مختلفی بررسی شد و با توجه به شرایط این طرح انتخاب گردید . البته با صحبت های دوستان ، به نظرم بهتر بود با نمادی تصویر هر بخش به عناوین آن بخش ، به صورت واضح تر مرتبط می شد... 

در ضمن محدودیت هایی هم در انتخاب تصاویر با کیفیت و محتوای مناسب به دلیل کمبود تصاویر داخلی  وجود دارد (همان تصویر روی جلد را هم جناب رمو با کلی زحمت یافته بودند) . درباره مطالب درباره ایران هم واقعیت این است که باید در آینده به همت دوستان چشم امید داشته باشیم .

 

یکسری از مسائل هم سلیقه ای بودند و همچنین مواردی از  نظرات دوستان هم مورد توجه قرار گرفتند تا در آینده از آنها بهره برده شود :rose: 

 

امیدوارم دیگر عزیزان هم ما را از نظرات ارزشمندشان به بهره نگذارند

موفق باشید

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 minutes قبل , HRA گفت:

 به غیر از مطلب ترکان سلجوقی که بنظرم رسید بخش عمده ای از آن عینا کپی از روی یک کتاب است و برای اینکه مشکلی بعدا پیدا نشود درون متن قرار گرفته شد . 

 

سلام علیکم

 

آرشیو میلیتاری برای تک تک مطالب مندرج در مجله وجود دارد ، در تاپیک هم منابع و ماخذ کامل ذکر شده

 

ارتقاء گربه های پارسی ، گذشته ، حال ، آینده

 

بقیه مطالب انجمن هم که در مجله وجود دارد ، به همین روش استفاده شده

 

ضمن اینکه برنامه برای تهیه محتوای جداگانه برای مجله  ( بدون انتشار در انجمن ) هم وجود دارد

 

23 minutes قبل , HRA گفت:

 

والا جناب MR9 سوالات ما را بی جواب گذاشت وگرنه قرار بود درون مجله بیاید big_grin

 

 

درموردخاطرات ، این مجله همین الان که دارم  برای شما صحبت می کنم ، برای یک رده ای در نیروی های مسلح ، ارسال شده ، طبیعتا مجله نآورد ، یک مجله رسمی تحلیل نظامی هست . مطالبش هم استاندارد شده هستند ، مخاطبش هم که مطالب را مطالعه می کند ، باید ارزیابی رسمی و محکمی از ماخذ انتشار آن داشته باشد

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

سلام و عرض ادب خدمت دوستان 

 

دوباره یه چند نکته ایی به ذهنم رسید که تقدیم میکنم .  

 

                                                                 56~1.jpg

 

1_ پچ 

پچ طراحی شده برای انجمن و مجله در مقابل نام معروف سایت  MILITARY.IR  ، یکمقداری کمتر شناخته شده هست و همینطور روی صفحه ی اول خوانا نیست !

 

. اگه بشه نام میلیتاری رو به شکل همیشگی اون داخل صفحه ی اول بیاریم ( با سایز مشخص و خوانا  ، داخل پچ مجله و همینطور داخل اون جمله ی زیر نام مجله ) .

 

 به فرض این شکلی بشه                  مجله ی الکترونیکی بزرگترین انجمن وب پارسی MILITARY.IR              و یا                 مجله ی الکترونیکی MILITARY .IR بزرگترین انجمن نظامی وب پارسی  

 

این شکلی یه گذشته ی قوی رو پشت مجله داریم و همینطور نام میلیتاری به علت شناخته تر بودنش ، نسبت به نام ناشناخته ی مجله باعث میشه مخاطب راحت تر با مجله ارتباط برقرار کنه ( با اشتیاق بیشتری بره سمتش ) و همینطور مطالبش رو با اطمینان خاطر ( از بابت واقعی و منطقی بودن ) بیشتری بخونه .

 

2_ قالب  مجله 

اگه قالب به همین شکل مجله باشه جالب تر هستش و باعث میشه که مجله بودنش واقعی تر به نظر بیاد . تقریبا مثل این هست که از یه مجله ی پر تیراژ اسکن گرفته شده و پخش شده . 

 تو مجله ها هم مخاطب برای خوندن قسمتهای مختلف یه مقداری باید با مجله کلنجار بره ، که همینجا که تو همین فرمت هم بایستی این کار رو انجام بده . نکته ی مثبت بعدی این قالب اینه که خوندن مطالب رو از حالت تکراری وب سایت ( تکراری بودن وب ها ) به خوندن مطلب از یه مجله تغییر میده  ، و کیه که ندونه خوندن مجله حال خودش رو داشته و داره ...

 

*در ضمن تا اونجایی که دیدم عزیزان نظامی قدیمی و یا کم حس و حالتر ، خیلی با خوندن مطالب به شکل اینترنتی ( حال و هوای وب سایتی ) علاقه نشون نمیدن ، پس اگه قالب به شکل مجله باشه و بشه ، خدا رو چه دیدیم شاید شد و چاپش کردن ( حتی به شکل  سیاه و سفید تو سایز آ 4 ) و با توجه به رایگان بودنش به داخل نیرو ها هم راه پیدا کرد .نمیدونم چرا انقدر امیدوارم که این مجله به چاپ برسه 

 

3_ رایگان

اگه امکانش هست روی صفحه ی اول ( زیر شماره ی مجله و یکمی پایینتر ) یه طرح گل آفتاب گردان ( فقط اون قسمت گردی آون ) بزنیم ، به رنگ زرد خفن و داخلش به شکل خوانا زده باشه " رایگان "  و یا " شماره ی رایگان " .

این شکلی افراد معتقد و حق مدار  ( جمع کثیری از هم وطنانمون ) با خیال راحت اون رو دانلود میکنن و مطالعه میکنن و همینطور به همدیگه منتقلش میکنن . در ضمن توی سخن سردبیر ( توی هر شماره ) هم به این موضوع ( رایگانی ) اشاره بشه که تمامی این زحمات ( ابتدا در راه رضای حق تعالی ) برای ارتقائ علوم و فنون نظامی هم وطنان عزیزمون بالاخص نظامیان و دوستداران این حوزه از علم کشیده شده و در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار گرفته و توضیحات تکمیلی بیشتر 

 

 

9 hours قبل , HRA گفت:

تا تمامی دوستان از نام واقعی و یا مستعار مرسوم استفاده نکنند بنده بی نامی را ترجیح می دهم (استفاده از نام کاربری مورد بحث واقع شد و بنا بر دلایلی از آن صرف نظر کردیم ) .

 

4_نویسندگان

آوردن نام نویسنده رو تو انتهای مطلب پیگیری بفرمایید ( یا همگی و یا هرکس که تمایل داره ، البته اگه همگی دوستان موافقت کنن که عالی میشه ، نام و یا نام کاربری هم فرقی به اون صورت نمیکنه ) که در صورت استفاده ، مطلب رو قوام و استحکام میده . ناراحت نشید از دست حقیر اما ارائه ی مطلب به صورت بی نام بیشتر شبیه کپی مطلب از جایی میشه میشه تا اینکه مشخص باشه مطالب با ارزش دوستان  که مشخصا با زحمت و تلاش و همینطور اشراف ایشون ( که طی سالها مطاله ی مستمر  ) نسبت به موضوع نوشته شده ( مطلب خلق شده ، برگردان شده ، تحلیل شده و ... ) بوجود اومده . 

 

در ضمن موقع آوردن نام نویسندگان ( نام کاربری  ) اگه نام نویسنده جدید تر ارائه بشه ، مطلب  و زحمت کشیده شده برای اون ارزشمندتر میشه .  برای ارائه ی نام نویسنده ی مطلب هم اگه اینطور نویسنده رو تو انتهای مطلب معرفی کنیم عالی میشه . برای مثال " به قلم فلانی " ( به قلم crazyinventor  ، یا بر فرض مثال دوم میشه ، به قلم محمد رجبعلی )

 

5_جنگ روانی دشمن

با توجه به جنگ روانی دشمن در مورد مسائل مهمی مثل نفوذ منطقه ایی ایران ، این مسائل از طرف مراجع مربوطه رها شده و داریم ازش ضربه میخوریم . بی رودرواسی تنها و تنها تو سطح این انجمن میبینم که توسط اساتید بهش پاسخ داده بشه .

 

راهکار هم میشه این ، اگه توی هر شماره ی مجله با یه تیتر چالشی روی صفحه ی اول ، به هر کدوم از این جنگ روانی ها پاسخ علمی ، منطقی و مستدل بدیم ، یه پاتک اساسی زدیم بهشون و همینطور امکانش هست که این مطالب دست به دست بگرده و سایت و بالطبع مجله بیشتر تو چشم بیاد .

 

نمونه ی این جنگ روانی ها 

* چرا تو سوریه هستیم ...... ، تیتر مورد نیاز    " چرایی حضور ایران در سوریه "

                                                                "  چرایی حضور ایران در عراق "

                                                               " ایران و محور مقاومت ، دلایل و چرایی حضور در لبنان  "

                                                              " پاکستان و چرایی صادرات تروریسم  "

                                                              " ایران و چرایی حمایت از یمن "

                                                             " ایران ، عمان و روابط فی مابین ، گذشته ، حال و آینده "

                                                              " درگیری بین ایران و اسراییل در سوریه ( جواب خملات اسراییل چگونه داده خواهذ شد ، تحلیل ) "

 

6_ بخش پرسش و پاسخ 

یکمی زیاده روی هم کنم :) . بین مجلات داخلی یه زمانی مجله ماشین و بعد اون مجله هوافضا بخش جالبی داشت به نام پاسخ به خوانندگان ، یا همون چرسش و پاسخ خودمون . اون بخش نکات جالبی رو فرای مطلب داخل مجله در اختیار مخاطبین قرار میداد ، که میتونست سوال خیلی از خوانندگان باشه . این سوال و جواب تو بخش نظامی که مجهولات بیشتری داره و همینطور بستر جنگ روانی دشمن هم هست میتونه سطح مجله رو ( تو تاثیر گذاری بر جامعه ) یک پله بالاتر بیاره .

 

همینطور مخاطب هم خودش رو تو مجله سهیم میبینه و برای دریافت مجله روزشماری میکنه . و با رسیدن به جوابهای واقعی ( حرف حق ) خواه ناخواه مجله رو به اطرافیان نزدیکش پیشنهاد میکنه .  " و ما ادراک تبلیغات دهان به دهان "

 

بابت سوال ها هم ف مخاطبین میتونن سوال هاشون رو ایمیل کنن تا توی مجله ی بعدی پاسخ داده بشه . پاسخگو میتونه پشت نام مجله مخفی باشه و یا اون عزیزی که مطلب رو نوشته بعنوان نویسنده مستقیما پاسخ بده .

انتخاب سوال ها برای جواب هم به عهده ی نفر ارشد یا یکی از دوستان جامع بین باشه تا سوالهای باارزش تر جواب داده بشه . همینطور توی انتهای قسمت پرسش و پاسخ عذرخواهی کنیم بابن اینکه نمیتونیم به همه ی سوالها جواب بدیم تا کسی ناراحت هم نشه . 

 

قسمت پرسش و پاسخ هم میتونه حداقل 2 الی حد اکثر 3 صفحه باشه .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط crazyinventor
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 hours قبل , HRA گفت:

با سلام و تشکر از تمامی دوستان 

 

 

مجله با فرمت دیجیتال خروجی گرفته شده و به همین دلیل دو صفحه در کنار هم قرار گرفته . در فرمت چاپ صفحات جداگانه درون پی دی اف قرار می گیرند (البته تفاوت های دیگری هم در این دو نوع فرمت وجود دارند) . 

 

 

سلام و خداقوت مجدد

به عنوان مثال صفحه 92 و 93 که در مورد سوخو 24 هستند، طوری صفحه بندی شده که یک عکس بزرگ در دوصفحه قرار بگیرد، نیمی در یک صفحه و نیمی در صفحه دیگر. اما الان ترتیب اینها اشتباه است. یعنی تصویر یکپارچه دیده نمی شود. اگر قرار بر چاپ بود این نوع صفحه بندی درست بود و دو قسمت عکس در عطف مجله به هم متصل می شدند. اما الان به صورت برعکس دیده می شود.

البته شاید هم اشکال اینجاست که صفحه 92 در سمت چپ و صفحه 93 در سمت راست قرار گرفته، یعنی با ترتیب ورق زدن مجله های انگلیسی زبان. اگر از راست ورق زده بشه احتمالا درست میشه.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 hours قبل , HRA گفت:

با سلام و تشکر از تمامی دوستان 

 

 

مجله با فرمت دیجیتال خروجی گرفته شده و به همین دلیل دو صفحه در کنار هم قرار گرفته . در فرمت چاپ صفحات جداگانه درون پی دی اف قرار می گیرند (البته تفاوت های دیگری هم در این دو نوع فرمت وجود دارند) . 

 

 

سلام و خداقوت مجدد

به عنوان مثال صفحه 92 و 93 که در مورد سوخو 24 هستند، طوری صفحه بندی شده که یک عکس بزرگ در دوصفحه قرار بگیرد، نیمی در یک صفحه و نیمی در صفحه دیگر. اما الان ترتیب اینها اشتباه است. یعنی تصویر یکپارچه دیده نمی شود. اگر قرار بر چاپ بود این نوع صفحه بندی درست بود و دو قسمت عکس در عطف مجله به هم متصل می شدند. اما الان به صورت برعکس دیده می شود.

البته شاید هم اشکال اینجاست که صفحه 92 در سمت چپ و صفحه 93 در سمت راست قرار گرفته، یعنی با ترتیب ورق زدن مجله های انگلیسی زبان. اگر از راست ورق زده بشه احتمالا درست میشه.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

 

15 hours قبل , crazyinventor گفت:

دوباره یه چند نکته ایی به ذهنم رسید که تقدیم میکنم .  

 

از این که نظرات خود را بیان می کنید سپاسگذارم ، انشاالله مورد استفاده قرار بگیرد . در اینجا ذکر یک نکته مفید می باشد و آن اینکه ساختار  مد نظر خود بنده در لینک زیر و در آذر 97 بیان شده است که عینا آن را اینجا می آورم

 

 

 

نقل قول

 

پیشنهاد بنده برای ساختار :

  • جلد
  • مشخصات و همکاران
  • سخن سردبیر
  • رهبری
  • سر مقاله (اختصاصی مجله)
  • بخش جنگ و تاریخ (همان زیر بخش های درون انجمن)
  • اخبار داخلی
  • ایران از نگاه دیگران
  • معرفی فرماندهان نظامی
  • بخش نیروی زمینی
  • بخش نیروی هوایی
  • بخش نیروی دریایی
  • معرفی و تحلیل ادوات نظامی
  • اخبار  خارجی
  • پرسش و پاسخ
  • تحلیل وقایع روز (اختصاصی و ترکیبی)
  • روزشمار جنگ ها و بحران های سال های اخیر
  • معرفی کتاب
  • پیشخوان مجلات نظامی و عناوین مهم انها به همراه خلاصه مطالب (اگر شد)
  • مناسبت ها (مطالب مرتبط با مناسب های پیش رو)
  • نقل قول های نظامی
  • تصاویر نظامی و طرح های کاربران
  • سخن آخر
  • تصویر پشت جلد (تصویر انتهایی)

 

اما حقیقت این است که  فعلا محدودیت هایی وجود دارد که در صورت همکاری دیگر دوستان ، اگر خدا بخواهد ، آنها از بین رفته و به سمت یک مجله استاندارد تر و با کیفیت تر حرکت خواهیم نمود .

 

15 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

سلام و خداقوت مجدد

به عنوان مثال صفحه 92 و 93 که در مورد سوخو 24 هستند، طوری صفحه بندی شده که یک عکس بزرگ در دوصفحه قرار بگیرد، نیمی در یک صفحه و نیمی در صفحه دیگر. اما الان ترتیب اینها اشتباه است. یعنی تصویر یکپارچه دیده نمی شود. اگر قرار بر چاپ بود این نوع صفحه بندی درست بود و دو قسمت عکس در عطف مجله به هم متصل می شدند. اما الان به صورت برعکس دیده می شود.

البته شاید هم اشکال اینجاست که صفحه 92 در سمت چپ و صفحه 93 در سمت راست قرار گرفته، یعنی با ترتیب ورق زدن مجله های انگلیسی زبان. اگر از راست ورق زده بشه احتمالا درست میشه.

نه اتفاقا ساختار مجله به صورت فارسی هستش یعنی صفحه 92 در سمت راست و صفحه 93 در سمت چپ می باشد و مشکل اینجا  از  تصویر ابتدایی می باشد ، البته مشکل که نمی شود گفت زیرا این تصویر در سایت بدون مشکل نمایش داده می شود و از ابتدا هم به همین منوال طراحی شده  اما در قالب مجله این اشکالی که شما فرمودید در حالت تک صفحه ای بروز می کند و به دلیل اینکه ما پیش فرضمان استفاده از  مطالب انجمن بود تصویر به همان شکل قرار گرفته است . با این وجود در موقع طراحی به این موردی که شما فرمودید دقت نکرده بودم ، از حسن دقت شما سپاسگذار می باشم . 

 

با تشکر از هر دو برادر گرامی :rose:

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

 

سلام و عرض ادب خدمت دوستان 

 

با یه چند نکته ایی دیگر در خدمت دوستان هستیم 

 

1_قابل فهم تر شدن برای عامه ی مردم ( افراد عادی ، علاقمندان کمتر مطلع و ...  )

 

*در صورت امکان تاریخ های ارائه شده تو مطلب ( میلادی ) به تاریخ قابل لمس تری مثل تاریخ رسمی خودمون تغییر داده بشه (هم سال و هم ماه )  و یا هر دو باهم داخل متن بیاد ، به این شکل که تاریخ رسمی خودمون نوشته بشه و تاریخ میلادی داخل پرانتز بیاد . این شکلی برای مخاطب محاسبه ی فواصل و زمانها قابل لمس تر میشه و نیازی نیست که وسط مطلب بحث تبدیل تاریخ و حساب ، کتاب پیش بیاد .

 

* کلمات تخصصی ( اختصاصی )

در صورت امکان ، واژه ها و کلمات فنی یا اختصاصی مطلب رو که برای عموم قابل درک اونم به راحتی نیست با معادل فارسی اون جایگزین کنیم . اگه معادل نداره براش معادل سازی کنیم و یا باز هم اگه نشد ، خود اون واژه ی خارجی رو با تلفظ اون " به فارسی " بنویسیم و خود اون واژه رو به زبان اصلیش داخل پرانتز بیاریم . 

 

*همه فهم

با توجه به اینکه مخاطب مطالب دارای سنین مختلفی خواهند بود ، اگه بتونیم مطالب رو تا حد ممکن همه فهم ارائه کنیم تا همه ی ایشان بتونن مطلبی رو که براش زحمت کشیده شده ، به طور کامل جذب کنن و همینطور توی صحبتهاشون منتقل کنن به اطرافیانشون . برای نزدیک شدن ذهنیت ، مطلب نوشته شده بایستی طوری باشه که مخاطب دارای سواد ، از حداقل یه نوجوان و فرد دبیرستانی تا یه فرد میانسال و رو به پیری بتونن با کمترین مشکل ابتدا بخوننش و بعد بفهمنش ، همین . نکته 

                                                                           " اونجور که خودتون دوست دارین ننویسین ، اونجور که مخاطب نیاز داره بنویسین "

 

* مشکلاتش

میدونم به این شکل مطلب نوشتن علی الخصوص برای دوستانی که سرآمد رشته و یا علاقمندی خودشون هستن  یکمقداری سخت هست و مطمعنا مشکلات خودش رو داره ، اما اگه نیاز به رشد دادن و تاثیرگذاری درست روی جامعه هست ، اونم قبل از دیگران ( دشمن و خودی های مشکل دار  ) ، میشه باهاش یه جوری کنار اومد . در ضمن مطمعنم  این جور نوشتن مطالب تعداد مخاطب بیشتری رو جذب میکنه و اینکه بدونیم افراد تاثیر گذاری هم داخل این مخاطبین وجود خواهند داشت ( نظامیان جوانتر و رده پایین ، قشر درحال تحصیل و ... ) که در آینده تاثیرگذاریشون روی محیط و جامعشون بیشتر خواهد بود ، پیمودن این مسیر راحت تر میشه .

 

2_ نمایشگاه های داخلی 

اگه امکانش باشه و تو هر مجله یکی از نمایشگاه های دفاعی داخلی رو هم بین موضوعات داشته باشیم که مشخصا این مطلب داخل سایت کار شده و جالب میشه . برای این موضوع هم میتونیم 2 صفحه از مجله رو بهش اختصاص بدیم به این شکل که از اون نمایشگاه چند تصویر رو منظم و به شکلی که قابل فهم باشه ( خیلی کوچیک نباشه ) با کادر بندی توی اون دو صفحه بیاریم و زیر هرکدوم یه توضیح کوتاه بدیم و الباقی مطلب رو با آدرس دادن انتهای همون مطلب ارجاع بدیم به سایت . این شکلی مخاطب هم مجله ی پر و پیمونی تحویل گرفته و هم داخل اون هدیه ایی به نام سایت که از هر نظر کاملتر از جاهای دیگه هست . شاید گفته بشه که این نمایشگاه ها برای مخاطب قابل دسترس ( به شکل اینترنتی ) هست ، اما به تجربه بگم که در زمانی که مطلبی رو در مورد نمایشگاه های داخلی جستجو میکنیم ، به سختی مطلب میلیتاری در اون مورد دیده میشه و بی برو برگرد سایت های وابسته و دولتی اولین صفحه ی بالا اومده رو اشغال کردن ، اونم تازه بدون توضیح درست و حسابی ، یعنی فقط و فقط تصویر ارائه کردن . ( این ساده ترین راهکار در عین تنوع بخشیدن به مطالب هست ، البته دوستان قبلا به مباحث سئو پرداختن )

 

4_مباحث جذاب و پر کشش  ( اسیر کننده ) 

تا اونجایی که دیدم ، آدمای اهل مطالعه به مطالبی برخورد میکنن که نمیتونن از اون دل بکنن ، این مباحث عموما دارای این مشخصات هستن . یکی رمزآلود بودن ، دوم ناشناخته بودن و سوم هم نو یا غیرعادی بودن . مباحث نظامی هم که ماشا اا... کم از این مطالب نداره مثل تجهیزات نظامی عجیب ، تجهیزات جاسوسی کشف شده ،  تجهیزات نظامی که ساخته شدن ولی شانس نیاوردن و به کارگیری نشدن ، برنامه ریزی های عجیب و غریب توسط دولتها و غیره . 

 

این تیپ مباحث همیشه کشش خودشو داشته و داره ، البته برخی از رسانه های مغرض با سوء استفاده از این قضیه و با دادن اطلاعات نادرست افراد رو سردرگم و آواره میکنن ، البته ما هم میتونیم از این میل بشری ( کنجکاوی ) در راه درست اون استفاده کنیم و علاوه بر اینکه اطلاعات حقیقی و درست رو منتقل میکنیم  ، مطالب رو هم متنوع کنیم ، در ضمن مخاطب بیشتری رو هم جمع کنیم  . 

 

5_ پاسخ به شایعات مجازی 

تقریبا همه مون در مورد شایعات فضای مجازی مواردی رو دیدیم ، اگر بشه و امکانش موجود باشه توی هر شماره ایی به یکی از این شایعات پاسخ علمی و منطقی بدیم و مستدل اون رو رد کنیم ، به حق کار بزرگی شده . این شایعات در بعضی موارد روی فرد غرور کاذب ( در مورد جامعه و یا توان موجود ) رو به دنبال داره که باعث ایجاد احساسات غریبی توی فرد میشه و بعد از گذشت زمانی کوتاه که فرد به بی اساس بودنش میرسه دچار سرخوردگی ، بی اعتمادی ، نا امیدی و یاس میشه که ابدا جالب نیست .

 

یا بالعکس انقدر در مورد توان و غیره ی واقعی موجود تشکیک میشه که حس نارضایتی و ناامیدی به طرف میده و باز هم این مورد جالب نیست . البته میشه به صورت یه موضوع عادی و علمی این مباحث رو پاسخ داد و هم میشه با تیتری مثل پاسخ به شایعات غیر واقی براش مطلب نوشت . برای اون بسته به ابعاد موضوع نیم الی یک صفحه اختصاص داد . 

 

 

 

 

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

خسته نباشید به دست در اندرکاران ، بالاخره چشم ما به جمال این مجله روشن شد . اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ اَ چقدر طول کشید !

 

فونتی که برای مطلب خاطره جناب Najaf47 بکار بردید وقتی در PC توی نرم افزار  Adobe Reader و با زوم 100 درصد متن را می خونید دچار شکستگی می شه در حالیکه با زوم 125 درصد هیچ مشکلی نداره ( این شکستگی به این نحو هست که مثلا در کلمه گریـــنوف جایی که حرف ی به نون می چسبه ، به یکباره ادامه حرف یه نازکتر می شه و کلمه را بد شکل می کنه و باعث آزار چشم می شه )

یه جاهایی در متن غلط املایی هست ، پیشنهاد می کنم پیش از انتشار مجله را به یکی دو تا از کاربرای مطمئن و قابل اعتماد بدید ( قابل اعتماد از این نظر که مجله را سرخود منتشر نکنند ) تا مجله را بخونن و غلط یابی کنند .

برای انتشار اسم نویسندگان می تونید از روشی مثل MR9@Military یا یه ترکیب مشابه استفاده کنید . ( دقت کنید که دامنه را از انتهای Military.ir حذف کردم که با آدرس ایمیل اشتباه گرفته نشه )

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      ما یقین داریم که آنسوی افق مردی هست ....  مرد اگر هست ، بدانید که "نآوردی" هست 
       
      در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران 1399-1357
       
      لینک دانلود
       

       

       
       
      از نویسندگان و مترجمان این شماره و همچنین برادر ارجمند جناب @HRA که علیرغم همه مشکلات و گرفتاری ها  بار اصلی زحمات را بردوش داشتند  و همچنین برادر عزیز @worior  که تا آخرین لحظه ، ضمن تولید محتوای اختصاصی ، بر روی روند انتشار نظارت داشتند و اخوی ارجمند ما ، جناب  @eshqali که بعنوان مُصحح به مجله میلیتاری محبت دارند ،تشکر ویژه و اختصاصی می شود ، چرا که بدون توجهات خاص این عزیزان ، ادامه حیات ناورد ممکن به نظر نمی رسد
       
       از همه دوستان و مخاطبان که به رسانه های مجازی دسترسی دارند ، تقاضا می شود که لینک  ارائه شده در این صفحه را برای آشنایی سایرین بصورت گسترده به اشتراک گذارند ..
       
      سپاس فراوان 
       
      تحریریه مجله الکترونیکی  بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی 
       
       

       
    • توسط MR9
      «ناورد»، مجله‌ای الکترونیکی است که با شعار «دانش نظامی برای همه» توسط سایت میلیتاری منتشر می شود. شماره پنجم این گاهنامه، بهمن ۹۸ با گزارش ویژه‌ای مربوط به سردار قاسم سلیمانی منتشر شده است. وجه تمایز ناورد را می توان رویکرد صرفا نظامیِ آن دانست. دلایل اتخاذ چنان رویکردی و ضرورت انتشار چنین مجله‌ای در فضای وب را با سید محمد شریفی، عضو هیات رئیسه اندیشکده ممتن، به گفت و گو نشسته‌ایم.
       
      ابتدا درباره جرقه های ظهور مجله ناورد صحبت کنیم. ناورد محصول تشخیص کدام ضرورت ها و اهداف است؟
       
      چندی قبل پژوهش جامعی در اندیشکده ممتن درباره کلیت جامعه اندیشگاهی امریکای شمالی یعنی امریکا و کانادا انجام دادیم. همان طور که می دانید شکل گیری اندیشکده ها، ریشه نظامی دارد و واژه تینک تنک اصالتا یک واژه نظامی است. همین الان هم مجموعه عظیمی از اندیشکده های دفاعی در تشکلی به نام مورس (MORS سرواژه عبارت Military Operations Research Society) عضو هستند و سمپوزیومی هم به صورت سالانه برگزار می کند که شبیه انجمنی صنفی است و تمام زیست بوم اندیشه ورزی دفاعی و نظامی امریکا را پوشش می دهد.
      بخش مهمی از کاری که آنها انجام می دهند حمایت (Advocate) از سیاست هایی است که روی آن مطالعات انجام می دهند. یعنی با لابی کردن، کار رسانه‌ای و تاثیر بر افکار عمومی و برخی سازوکار های قانونی مثل همراه کردن نمایندگان در جلسات استماع پیش از جلسات کنگره، ادووکیشن می کنند که سیاست ها انجام شود.
      مدلی که مد نظر ما بود تا حدود زیادی بومی سازی مجموعه مورس است و به عنوان تنها اندیشکده مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی که در زمینه دفاعی فعالیت می کنیم، بخش مهمی از کار خود را تولید گفتمان و ادبیات در زمینه دفاعی و نظامی می دانیم؛ بنابراین این مهم است که با تولید محتوا و ادبیات ، پایه های جامعه مربوطه را به وجود بیاوریم. همین طور ، ما بر این نظریم که برای شکل دادن به این جامعه، ابتدا باید اعضای جامعه را شناسایی کنیم. و شناسایی اعضا، به انحای مختلف از طریق انتشار مجله ناورد اتفاق می افتد.
      واقعیت این است که غیر از ما مجموعه های دیگری هم ظرفیت کار اندیشکده‌ای دارند، اما اکنون منحصر شده‌اند به انجام کارهای خرد و روی اخبار و تحولات و نهایتا تحلیل های چند خطی متمرکز شده‌اند. بنابراین بخشی از کار ما این است که چنین مجموعه هایی را به لحاظ ادبیات و گفتمان توانمندسازی کنیم. و این را از طریق تولید و در اختیار گذاردن مطالب مفید و ضروری انجام می دهیم.
      بخش دیگری از کار، مربوط به ارتقای اطلاعات افراد علاقمند به حوزه نظامی و دفاعی است. افراد زیادی هستند که علاقمند به تجهیزات نظامی هستند و جهت گیری ابتدایی در انتشار ناورد این است که این افراد را به یک سطح بالاتر و به سمت مطالعات تاکتیکی و سیاستی بکشانیم.

       
       
      غیر از این، ناورد جامعه هدف دیگری هم دارد که در ارگان های سیاستی و تصمیم گیر مشغول هستند. ما از همان بحث ادووکیت استفاده می کنیم و بعضی سیاست ها و نقدها را از طریق شکل گیری درخواست عمومی در افراد علاقمند نظامی و دفاعی، مطالبه می کنیم.
      یک نمونه بارز از مورد آخر، مربوط به مسئله استتار تجهیزات و نفرات است. استتار یک علم و یک تخصص است ولی متاسفانه آنچه در ایران اجرا می شد، در برخی از بخش ها مناسب نبود. مثلا لباس اصلی استتار نفرات که همه از قبل از انقلاب می شناختند لباس پلنگی بود که هیچ ربطی به طبیعت ایران ندارد و برای محیط هایی غیر از فلات ایران طراحی شده است. علاوه بر اینکه خیلی هم قدیمی است. علاوه بر رنگ، الگوی استتار هم بارها در دنیا تغییر کرده است. اصولا استتار تجهیزات و نفرات، با توجه به فواصل مختلف سال و منطقه محل خدمت و عملیات باید در یگان های مربوطه مطالعه شود و تفاوت داشته باشد. اما متاسفانه این مطلب در نیروهای مسلح اصلا رعایت نمی شد و به همین علت استتار برخی تجهیزات ما خیلی نامناسب بود. ما این مسئله را بارها از طریق مسئولین پیگیری کردیم، اما اثرگذار نبود. در نهایت سیاستمان را تغییر دادیم و شروع به اعمال فشار از طریق رسانه کردیم. با توجه به اینکه این مسئله، به لحاظ راهبردی مهم نبود و استتار چیزی هست که در معرض دید همه است در سطح عموم میشد راجع به آن صحبت کرد . به نظر می رسید که یک درخواست عمومی حول مساله ی استتار شکل گرفت که در نهایت منتهی به طراحی های جدید از سال ۹۶ شد.
      فعالیت ما در این زمینه هم سلبی بود و هم ایجابی؛ که بحمدالله جواب هم داد و از رژه سال پیش تغییرات عمده‌ای در استتار تجهیزات نظامی ایجاد شد.
       
      پس مخاطب شما شامل سه دسته از افراد است: افراد فعال اما ضعیف در این حوزه، علاقمندان و سیاست گذاران. درست است؟
      بله. تنوع مطالب انتشار یافته در گاهنامه ناورد به گونه‌ای است که می تواند مورد استفاده طیف وسیعی از مخاطبان قرار بگیرد. برای علاقمندان به جهاد و دفاع مقدس؛ تاریخ و نکات نظامی موثر در تاریخ، تجهیزات و ادوات نظامی، و صد البته برای کسانی که مطالعات دفاعی را در سطح راهکنشی و راهبردی دنبال می کنند همواره مطالبی دست اول وجود دارد.
       
      با توجه به اینکه جنس مخاطبانی که انتخاب کرده‌اید با هم متفاوت است، آیا شماره های محرمانه‌ای هم به عنوان مشاوره برای تصمیم گیران و سیاست گذاران دارید؟
      یک توضیحی ضروری است. آن هم اینکه مخاطب عام ما، با توجه به موضوعات، همه افراد را دربرنمی گیرد. منظور از مخاطب عام، در اینجا عموم علاقمندان به مباحث نظامی است که مطالعات کلی در این زمینه دارند و مثلا فرق موشک و راکت و خمپاره را می دانند. ولی درباره محرمانگی، طبیعتا ما همه کارهایی را که انجام می دهیم، بخش محرمانه دارد. مثلا مطالعه‌ای انجام می شود درباره افراد تاثیرگذار در تحولات مهم نیروهای هوایی ایالات متحده که هدف از آن نهایتا مربوط به آسیب شناسی نیروی هوایی خودمان بوده است و بر اساس آن مطالعه، یک بسته سیاستی هم تدوین می شود. ولی به دلیل مسایل مربوط به طبقه بندی اطلاعات آنچه در مجله منتشر می شود، فقط قسمت مربوط به نیروی هوایی آمریکا است.
       

       
      در کل مجله رویکرد فرهنگی خاصی مشخص و برجسته است. از پرونده ویژه که مشخصا موضوعی فرهنگی است تا انتخاب و نوع پرداخت مطالب، ردپای این نگاه فرهنگی کاملا مشهود است. اما مجله ناورد، به صورت مجزا سرویسی به نام فرهنگ ندارد. می شود درباره چرایی آن صحبت کرد؟
      این موضوع، یک سیاست آگاهانه است. وسوسه پرداختن به موضوعات دیگر در اکثر مجموعه هایی که با مطالعات نظامی شروع به کار کرده‌اند ، همیشه وجود دارد و به نظر ما به کار این مجموعه ها و رسالتشان ضرر می زند. یعنی مجموعه ها با اهداف مطالعات نظامی آغاز به کار می کنند اما در ادامه وسوسه می شوند که درباره همه چیز صحبت کنند، چون بحث نظامی به سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مرتبط است. نهایتا این مسئله باعث از بین رفتن تاثیر حرف در موضوع اصلی می شود.
      از مجموعه‌ای نام نمی برم، اما واقعیت این است که که ما از سرنوشت برخی از مجموعه های مطالعات نظامی عبرت گرفته ایم. از ۱۳ الی ۱۴ سال پیش خروجی این مجموعه ها را دنبال کرده ایم و از بین رفتن اثرشان را دیده ایم که چگونه از اندیشکده تبدیل به مجموعه هایی شده اند که به جای سیاست سازی و تصمیم سازی، صرفا به اتفاقات سیاسی و فرهنگی و سیاسی واکنش نشان می دهند و با رویکرد غالبا تدافعی صحبت می کنند.
      برای همین در ناورد حتی وقتی درباره شهدای والا مقام مدافع حرم و مسئله سوریه هم که صحبت می شود گرچه تحلیل فرهنگی یا سیاسی هم برایش موجود است، اما سعی می شود صرفا روی مباحث نظامی آن تاکید شود و وارد مباحث دیگر نشویم.
       
      تقسیم بندی مطالب و سرویس های ارائه مطلب در سایت میلیتاری و مجله ناورد به چه صورت است؟
      تقسیم بندی اصلی مطالب مجله بر اساس تقسیم بندی معروف نظامی به سه نیروی «دریایی، زمینی و هوایی» است و در کنار آن دو بخش به اخبار برترحوزه دفاعی-نظامی و تحلیل آن ها و همچنین مباحث جامع نظامی اختصاص دارد.
      با توجه به آنچه در مورد جامعه هدف این مجله گفته شد، تمرکز مطالب مجله بیشتر بر تحلیل و معرفی جنگ افزارها (در دو بعد داخلی و خارجی) و تهیه مطالب رسته «تاریخ و جنگ» است تا با توجه به جذابیت بیشتر این دو فقره برای مخاطب عام، راه برای بیان برخی مباحث راهبردی و دکترینال نظامی نیز باز شود.
      در کنار این مطالب همواره بخشی به بازخوانی خاطرات مکتوب دفاع مقدس و بخشی نیز به بازخوانی خاطرات شفاهی از رزمندگان دفاع مقدس اختصاص دارد؛ که تهیه و انتشار این خاطرات شفاهی، انحصاری سایت میلیتاری بوده و ما همواره تلاش داریم تا با کاویدن گنج های خاطرات دفاع مقدس از گم نشدن گوهرهای ذی قیمت سال های جهاد و شهادت مطمئن شویم.
       
      کارکرد مجله ناورد جدای از سایت میلیتاری است؟ با توجه به همپوشانی بسیاری از مطالب و اینکه در نهایت مجله هم به صورت الکترونیکی و نه کاغذی منتشر می شود، ضرورت تفکیک برخی مطالب سایت و انتشار آن به عنوان یک مجله مجزا را توضیح می دهید؟
      سایت میلیتاری ، نسبت به مجله محدودیت هایی برای کاربر عام دارد. مثلا چون فروم است کار کردن با آن به راحتی شبکه های اجتماعی نیست و فعالیت و استفاده از برخی مطالب، عضویت در سایت را می طلبد. بنابراین ما اقدام به طراحی یک بسته با طراحی مناسب کردیم که به عنوان مجله منتشر می شود و استفاده از آن، محدودیت های سایت را ندارد. البته تعداد محدودی هم برای مسئولین و تصمیم گیران نظامی ، چاپ کاغذی و فرستاده می شود.
       

       
       
       
      با این توضیح، تحریریه مجله و سایت مشترک است. درباره نحوه کار تحریریه توضیح می دهید؟
       
      زحمت اصلی کار بر عهده ی برادرمان با نام کاربری MR9 است. ولی کلیت کار این است که ما به صورت باز کار می کنیم. یعنی مدیران بخش ها ، موضوعات را انتخاب می کنند و در دسترس اعضا می گذارند. کسانی که علاقه دارند موضوعات را انتخاب می کنند و روی آن کار می کنند. ضمن اینکه در تمام مراحلی که فرد یا گروهی روی موضوعی کار می کند، با مدیر بخش مربوطه در ارتباط است و با همفکری به خروجی نهایی که ترجمه یا تالیف است، می رسند.
       
      دلیل گاهنامه بودن مجله ناورد چیست؟ آیا توجیه بی نظمی انتشار است؟ و این، با موضوعی که درباره آن منتشر می شود (مباحث نظامی)، در تضاد نیست؟
       
      ما کیفیت مطالب را فدای نظم انتشار نمی کنیم. با این توضیح که گاهنامه ناورد، به نوعی تامین کننده سمت ارتباط با مخاطب عام اندیشکده میلیتاری است و مطالب آن عمدتا از مطالب منتشر شده در تالار گفت وگوی میلیتاری استخراج می شوند. بنابراین بسته به میزان مطالبی که جمع آوری شود، این مجله منتشر می شود. البته فاصله انتشار شماره های ناورد، به بیش از دو ماه نمی رسد.
      ضمن اینکه یکی از دغدغه های ما ایجاد زمینه تولید محتوا در این موضوعات است. به دلیل روند انتخاب مطالب، تمام علاقمندان به علوم نظامی در زبان فارسی می توانند در تهیه مطالب آن مشارکت کنند. مطالب مجله از جمع بندی مطالب منتشر شده در سایت و بحث و بررسی های کاربران بر روی آن ها به دست می آید و توسط هیات تحریریه ویراستاری شده و برای چاپ آماده می شود. این روند، با افزایش تولیدکنندگان محتوا، سرعت بیشتری می گیرد. هر چه جمعیت بیشتری علاقمند و وارد چرخه تولید محتوا شوند، انتشار هم نظم بیشتری می گیرد.
      با این حال، هم اکنون هم یکی از اهداف مهم ما که تولید محتوا در فضای مجازی و در دسترس قرار دادن محتوا در موضوعات نظامی است، در حال تحقق است.
       
      مجله ناورد
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.