MR9

تاپیک جامع بررسی شهادت فرماندهی سپاه قدس ، سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی

Recommended Posts

بر 10 تیر 1399 در 05:22 , alala گفت:

یکی از سوالات مهم و پرتکرار این تاپیک از ابتدا این بود که اتفاقات و یا پروسه ای که در نهایت منجر به ترور سردار شد دلیلش چی بود؟ قطعا یک دلیل نداشت ولی حالا با توجه به کتاب بولتن میشه لااقل یکی از فرضیه ها را جدی تر مورد بحث قرار داد. یعنی عملکرد خود ما.

 

بولتن در جای جای کتابش در رخدادهای مرتبط با ایران اشاره میکنه که کاخ سفید خصوصا وزیر دفاع و شخص ترامپ در مقاطع مختلف و با اشخاص متفاوت در پست مدنظر همیشه قبل از یک اقدام علیه ایران نگران واکنش ایران به اون اتفاق بودند و یکی از دلایلی که مرددشون میکرد در به تاخیر انداختن یک اقدام یا بررسی دوبارش همین سطح و میزان واکنش ایران بوده. مشخصا مثلا به مورد قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه های تروریستی اشاره میکنه و اینکه نگرانی از واکنش ایران مرددشون کرده بود. حالا اگر از ابتدای اقدامات ترامپ این روند را در نظر بگیریم، از همون اولین قدم های نرم و پله پله در کارشکنی ها در برجام و حملات لفظی بهش ( و ندیدن مطلق واکنش از طرف ایران در این مراحل که حتی گاها ایران در واکنشهای مبتنی بر جنگ قدرت داخل و سیاسی و جناحی اقداماتی در تقویت قدمهای کاخ سفید هم برمیداشت، یعنی حملات و اقدامات ترامپ را سعی میکرد تخفیف بده یا حتی با حمله گروه ها بهم حتی حقایق را تحریف میکردند در داخل و یا حتی با خوش بینی مفرط در ظاهر حس عقب نشینی را به دشمن منتقل میکردند) تا قدم های بعدی یعنی تغییر رویکرد در سوریه تهاجمی شدن، نقض های روح برجام ( در حقیقت ما در ایران با این واژه سازی سعی کردیم اقدام دشمن را تخفیف بدیم و قطعا اون را مصمم تر کنیم به ادامه اقداماتش و تندتر کردنشون) و متعاقبش رویکرد تهاجمی در خلیج فارس و باز هم عقب نشینی ما، ازمایش های موشکی و دیدن واکنش تند داخلیها و در نتیجه اینجا هم چند قدم پیشروی کردن تا رسیدن به خورج از برجام و اقدام علیه سپاه و رهبری در تحریم ها و حمله به حشد در عراق و همه و همه و ندیدن واکنش تا رسیدن به ترور سردار.

 

در نتیجه میشه چنین برداشت کرد قطعا یکی از دلایل ترور راحت سردار اطمینان مبتنی بر تجربیات گذشته ( و البته احتمالا اطلاعات امنیتی و سیاسی و حتی نفوذی ) که ایران واکنش خاصی نشان نخواهد داد بوده. و اگر هر اقدام آمریکا لااقل یک اقدام نمایشی هم در مقابلش داشت ( فاجعه اینه در چند مورد حتی عقب نشینی را شاهد بودیم و نه حتی در جای خود ایستادن ) شاید شرایط به گونه دیگه ای رقم میخورد.

  

پ ن: حالا متاسفانه در مورد قطعنامه اروپا در اژانس هم به نظر با صحنه سازی روسها و یک فشار نامرئی و گروگان گرفتن موعد لغو تحریمهای تسلیحاتی گویا موقعیت طوری چیده شده که ایران واکنشی نشون نده ( در ظاهر مرتبط با لغو تحریم تسلیحاتی ولی به نظرم در پازل بزرگتر با همکاری روس و اروپا در نهایت همون دام هست برای نشون ندادن واکنش، نه به خاطر قدمهای عملی ایران که اهمیت چندانی نداره به نظرم، بلکه همون تثبیت پیشروی دشمن بدون واکنش ایران و پله پله جا انداختن این رویه و موضوع غورباغه در آب جوش که ایران در هر بار تهاجم دشمن قدرت واکنش ازش سلب بشه (حالا یا با اشتباه خودش، یا با فشار روانی یا اهرمهای عملی اینچنینی) تا هم این موضع عادی بشه و هم طرف مقابل این برنامه را گام به گام بدون اینکه خدشه ای به تصمیم گیرانش (امثال ترامپ و افکار عمومی و خود سیاسیون غربی در کمتر کردن هزینه ها) وارد بشه بتونه پیش ببره ( قدم به قدم پیشروی و قرار دادن ایران در حالتی از فلج و تخدیر ناشی از ترس و اضطراب و وسواس اقدام )

 

نکته بسیار مهمی هست که باید مورد توجه قرار بگیرید. اگر رویکرد خودمون رو تغییر ندیم با چالش های بزرگتری روبرو خواهیم شد.

این رشتو (چه درست چه غلط) چندبار در استاتوس بازنشر کردم ولی خواندن دوباره ش خالی از لطف نیست. اینکه طرف مقابل چگونه رویکردی در مقابل اقدامات ما اتخاذ کرده.

این منحصر به سال 98 هم نیست. باید برگردیم به سال های پیش (حملات پی در پی اسرائیل و بعدتر حملات علنی امریکا به مواضع حشدالشعبی)

====================

 

"یکی از مشاوران جان بولتن، تحلیلی داشته که ممکنه منطق پشت ترور سردار سلیمانی باشه. تحلیل اینه که ایران همیشه تنش ها رو تدریجی بالا میبره،تا از واکنش غیرمنتظره غرب جلوگیری کنه.از نظر مشاور راه اینه که ایران با یک واکنش غیرمنتظره و بیش از حد مواجه بشه.

تحلیل این بوده که حمله آمریکا باید طوری باشه که به نظام ضربه بزنه نه به مردم؛ و به نحوی باشه که به مشروعیت داخلی ضربه بزنه. نویسنده بلومبرگ معتقده تا الان پیش بینی درست بوده. ایران پیغام داده که دیگه تنشها رو بالا نمیبره، و در داخل هم مشکلاتی ایجاد شده."

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-01-14/soleimani-strike-shows-trump-plan-for-iran-is-regime-disruption

https://twitter.com/MarginalMehdi/status/1217098065590587395

 

 

 

قبل از تصمیم به ترور سردار سلیمانی، جینا هاسپل، به کسانی که نگران بودند ترور سردار سلیمانی با انتقام سختی همراه شود، اطمینان داد که پاسخ ایران حساب شده خواهد بود. پیش بینی کرد که ایران یک حمله بی اثر به پایگاه های آمریکا در عراق خواهد کرد.
ایران بلافاصله بعد از حمله به پایگاه عراق از طریق سفارت سوییس به آمریکا پیغام داد که حملاتش تمام شده و حمله دیگری در کار نیست.

 

https://www.nytimes.com/2020/01/11/us/politics/iran-trump.html?smid=nytcore-ios-share

 

 

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۳۰ ، چند ساعت پس از حمله به عین الاسد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا نوشت:

اقدام ایران منطبق با منشور ملل متحد است

ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد.

ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم

 

------------------------

 

با این روند واکنش های ما قابل پیشبینی هست و در موضع ضعف قرار میگیریم (ما یعنی کل حاکمیت)

برای خروج از بن بست باید رویکردی اتخاذ بشه که دشمن غافلگیر بشه.

نمیدانم شاید چنین پلنی چیده شده باشد، مثلا قبل از رسیدن فصل پاییز!!

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

دست داشتن یک شرکت‌ مخابراتی عراقی در ترور سردار سلیمانی

 

پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کمیته تحقیق در پرونده ترور ابومهدی المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی عراقی مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , MR9 گفت:

بسم ا...

 

دست داشتن یک شرکت‌ مخابراتی عراقی در ترور سردار سلیمانی

 

پایگاه خبری شفق نیوز به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرد که کمیته تحقیق در پرونده ترور ابومهدی المهندس و سردار شهید قاسم سلیمانی اتهاماتی را علیه یک شرکت مخابراتی عراقی مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است.

میتونن پس استفاده میکنن! طبیعیه چون دشمن هستن! طرف ایرانی باید چنین مواردی رو در نظر میگرفت که نگرفت و کار تمام شد، به همین سادگی! حالا میخواد کار مخابرات باشه با کار موسوی مجد باشه یا کار ماهواره ها باشه یا غیره!

سوال اینجاست که ما چه کردیم؟!

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 hours قبل , zAa9 گفت:

سوال اینجاست که ما چه کردیم؟!

 

بسم ا... 

 

 اینکه ما چه کار کردیم ، یا خواهیم کرد ، از دیده یکی از مخازن فکر متخاصم .... مشکل تحلیل های مبتنی بر احساسات این هست که صرفا" زمان حال را می بینند ، در حالی که  صفحه شطرنج خاورمیانه ، از این وقایع بسیار داشته و خواهد داشت ولی نکته اینجاست که بازیگران مرکزی و پیرامونی چقدر روی احساسات به غلیان درآمده یا منطق عمل کرده یا می کنند 

http://www.military.ir/forums/topic/30373-شهادت-حاج-قاسم-سلیمانی-و-تغییر-بازی-در-خاورمیانه/?do=findComment&comment=528040

 

بر 26 دی 1398 در 15:13 , MR9 گفت:

حرکت بعدی در صفحه شطرنج  آسیای جنوب غربی

جمهوری اسلامی ایران چه خواهد کرد ؟

 

IranIsrael.jpg

 

ارزیابی های اولیه پس از کشته شدن ( شهادت .م )  ژنرال ( سپهبد شهید ) قاسم سلیمانی نشان می دهد که ماهیت خصومت و تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده بطور کامل دچار تغییرات بنیادین شده  و به احتمال بسیار زیاد ، نقشه جامعی که ژنرال  سلیمانی برای آینده این منطقه برنامه ریزی نموده ، با سرعت بیشتری به مرحله اجرا درخواهد آمد .

به اعتقاد ناظران نظامی، حمله موشکی ایران به پایگاه ارتش ایالات متحده در عین الاسد به تلافی ترور ژنرال سلیمانی ، پایانی بر دور فعلی خصومتهای میان  آمریکا و ایران بشمارمی رود ، اما  رصد تحلیل های مقامات ارشد ایرانی نشان میدهد که ایران خود را در فضایی کاملا"متفاوت نسبت به گذشته تعریف نموده و صرف نظر از اینکه چه کسی مسئول نخستین شلیک است ( که صد البته این مساله کاملا  عیان  هست  . م )  اکنون ما با دور تازه ای از خصومتها روبرو هستیم . به احتمال بسیار زیاد واشنگتن تلاش های خود را برای منزوی نمودن و تحت فشار قرار دادن ایران بواسطه مسیرهای غیر نظامی ادامه میدهد ، اما واکنش مقامات تهران چگونه خواهد بود ؟

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تو هین دو ماه باقی مانده و اوج صبر استراتژیک ، غربی ها از بی عملی ج.ا استفاده می کنند و ضربات کاری و فلج کننده به منافع و منابع ما می زنند ..؟

 

 

منفعل بودن و سیلی و اردنگی نوش کردن رو صبر استراتژیک  معنا نمی شود 

  • Like 1
  • Upvote 7
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این یکی از بندهای نامه تشکل های بسیجی بیش از 500 دانشگاه به رهبری در تلاش برای جلوگیری از جریان تحریف هست که رهبری برش تاکید کردند. ذکرش اینجا به این دلیل هست که به نظر میرسه خیلی ها معتقدند پاسخ ایران به هر دلیلی (غافلگیری، نداشتن پلن پیش بینی شده برای چنین حرکت غیرقابل پیش بینی ای، ملاحظات بیش از حد یا هر چیز دیگه ای منجمله دلایل عقلانی و ...) پاسخ متناسبی نبود و برخی اتفاقت بعدی و حتی فشارهایی که الان به مثلا مقاومت در لبنان و سوریه و عراق هم میاد به واسطه همین پاسخ ضعیف بوده.

 

نقل قول

شورای عالی امنیت ملی که متشکل از اکثریت دولتی در کنار فرماندهان نظامی هستند باید توجه کنند که اگر جواب مقتضی به تجاوزات دشمن و تهدیدهای او داده نشود، پیام بسیار خطرناکی به او مخابره میشود و آن این است که میتواند این تجاوزات را ادامه دهد. دانشجویان انقلابی فریاد انتقام دهها میلیونی مردم غیور و با شرف ایران در تشییع پیکر پاک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به آقایان شورای عالی، تذکر میدهد و اعلام میکند که برخی شیطنتها و تهدیدها در ایران و محور مقاومت به خاطر جواب نه چندان محکم ما به آمریکاییها در عین الاسد بود. این چند موشک اگر چه برای قلدری توخالی آمریکایی بی سابقه بود ولی جواب پوتین سوخته آن شهید قدس و سردار میهن هم نبود.

متأسفانه باید بگوییم که انتقام سخت مد نظر رهبری و ملت تا الان به هیچ وجه محقق نشده و شیطنت های آمریکا و سگ هار او یعنی رژیم صهیونیستی در همین چارچوب ارزیابی میشود. ما باید در برابر هر تجاوز به دشمن تجاوز مضاعف کنیم و در ازای هر تهدید در هر سطحی تهدید معتبر اعلام کنیم، و این مطالبه قطعی دانشجویان انقلابی است که از شواری عالی امنیت ملی دارند و کوتاه نخواهند آمد.

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

بسم الله الرحمن الرحیم

عزیز برادرم حسین، پس از سی سال خصوصا در این بیست سال که نفس تو پیوسته تنفسم بود، اولین سفر را بدون تو درحال انجام هستم. در طول سفر بارها بر حسب عادت صدایت کردم. همه تعجب کردند، در هواپیما، ماشین و . . بارها نگاه کردم،جایت خالی بود، معلوم شد خیلی دوستت داشته‌ام.

حسین عزیز تو نسبتی با من داشتی که حتما فرزندانت با شما و شما با فرزندانت نداشته ای و فرزندانم هم با من نداشته اند. همیشه نه تنها از جسمم مراقبت می کردی، بلکه مراقب روحم هم بودی. اصرار به استراحت، اصرار به خوردن، خوابیدن و . . بیش از احساس یک فرزند به پدرش بود. بیست سال اخیر پیوسته مراقبت کردی که تمام وقت من صرف اسلام و جهاد شود و اجازه ندادی وقت من بیهوده هدر رود.

حسین عزیز!خوشحالم از من جدا شدی، خیلی خوشحالم. اگر چه مدتی از لحاظ روحی گمشده ای دارم، اما از جدا شدن تو خوشحالم، چون طاقت نداشتم تو را از دست بدهم. من همه عزیزانم را از دست داده ام و عزادار ابدی آنها هستم، لحظه ای نمی توانم بدون آنها شاد باشم. هر وقت خواستم زندگی کنم و آرامش داشته باشم، یک صف طولانی از دوستان شهیدم که همراهم بودند، مثل پروانه دورم می چرخیدند و جلو چشمم هستند.

حسین! بارها که با هم به خطوط مقدم می رفتیم، من سعی می کردم تو با من نیایی و تو را عقب نگهدارم. اگر چه هرگز بر زبان جاری نکردم و می نویسم برای آینده پس از خودم، که خدا می داند با هریک از آنها که از دست داده ام چه بر من گذشت و حتی بادپا، جمالی، علی دادی را از دست دادم و نگران بودم که تو را هم از دست بدهم. همیشه جلو که می رفتم نگران پشت سرم بودم که نکند گلوله ای بخورد و تو شهید شوی. به این دلیل خوشحال هستم که از من جدا شدی،حداقل من دیگر داغدار تو نمی شوم و تو زنده از من جدا شدی که خداوند را سپاسگزارم.

حسین جان!شهادت می دهم که سی سال با اخلاص و پاکی و سلامت و صداقت زندگیت را فدای اسلام کردی. تو بی نظیری در وفا، صداقت، اخلاص و کتمان سر.

حسین!پسرم، عزیزم، برادرم، دوستم، از خداوند می خواهم عمری با برکت داشته باشی و حسین پورجعفری را همانگونه که بود، با همان خصوصیت تا آخر حفط کنی.

حسینی که برای هر مجاهدی اعم از عراقی، سوری، لبنانی، افغانی و یمنی، آشنا بود. او نشانه و نشانی من بود. چه زیبا بود در این چند روز سراغت را از من می گرفتند و کسی باور نمی کرد همراهم نباشی.

حسین عزیز!فقط قیامت است که حقیقت ارزش اعمال معلوم میشود و چه زیباست آنوقتی که همه حیران و متحیرند و تو خوشحال و خندانی.

اجر این خستگی ها را آنوقت دریافت خواهی کرد، کآنوقت که خانواده و وابستگان به تو نیازمندند و به تو توسل می جویند،خداوند اجر جهاد تو برادر خوبم را اجر شهید قرار دهد. به تو قول می دهم که اگر رفتم و آبرو داشتم، بدون تو وارد بهشت نشوم.

حسین عزیزم!سعی کن پیوسته تر و تازه بودن جهادی را در هر حالتی در خودت حفظ کنی، اجازه نده روزمرگی روزانه و دنیا یاد دوستان شهیدت را از یادت ببرد. یاد حسین اسدی، یاد حسین نصرالهی، یاد احمد سلیمانی، یاد حسین بادپا، یاد که را بگویم و چند نفر را بجویم؟چرا که فراموشی آنها حتما فراموشی خداوند سبحان، است.

حسین جان!عمر انسان در دنیا به سرعت سپری می شود، ما همه به سرعت از هم پراکنده می شویم و بین ما و عزیزانمان فاصله می افتد. ما را غریبانه در گودال و حفره وحشت که می گذارند،در این حالت هیچ فریادرسی جز اعمال انسان نیست. چون فقط چراغ اعمال مقبول است که امکان روشنایی در آن خاموشی و ظلمت مطلق را دارد.

حسین عزیز!اجازه نده در هر شرایطی هیچ محبتی بر محبت خداوند سبحان و هیچ رضایتی بر رضایت خداوند سبحان غلبه کند.

برادر خوبم!اگر می خواهی دردمند نشوی، دردمند شو! دردی که خنکای وجودت را در گرمای سوزنده غیر طاقت است.

دردی که گرمای وجودت در سرمای جانکاه باشد،عزیز برادرم همه دردها، درد نیستند و همه بلاها، بلا نمی باشند. چه بسیار دردهایی که دوای دردند و چه بسیار بلاهایی که در حقیقت خودت را به او بسپار و رضایتش را عین نعمت و لطف و محبت بدان.

حسین!می دانی چه وضعی دارم و آگاهی بر غم و اندوه درونم. می دانی چقدر به دعایت نیازمندم. خوب می دانی چقدر هراسناکم و ترس همه وجودم را فراگرفته است و لحظه ای رهایم نمی کند. اما نه ترس از دشمن و نه ترس از نداشتن،نه ترس از از مقام و مکان. تو می دانی!چون پاره ای از وجودم بودی،ترس من از چگونه رفتن است، تو آگاهی به همه اسرارم! دعایم کن و در دعایت رهایم نکن.

انشالله تو و خانواده مجاهد و صبورت همیشه موفق و موید باشید. خداحافظ برادر خوب و عزیزم، دوست و یار باوفاو مهربان و صادق سی ساله ام.

خداحافظ، برادرت قاسم سلیمانی

۱۰ / ۸ /۱۳۹۵ سفر حلب

 

shhyd_pwrj60fry.jpeg

 

شهید پورجعفری با اینکه برای بازنشستگی اقدام کرده بودند و علت نبودنشون در این سفر هم همین بوده، با این نامه دوباره برگشتند پیش سردار. و خب نه سردار لحظه ای معطل شده در انتظار ایشون پس از شهادت و نه ترسشون از چگونه رفتن ترسی واقعی تعبییر شد.

ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شاید یک نفر بود که تو انتخابات 1400 میتونست بیاد و خیلی ها رو متحد کنه و بتونه مملکت رو از دست اختاپوس فساد  نجات بده همین سردار سلیمانی بود.

خیلی ها ترسیده بودن که نکنه سردار بخواد کاندید بشه

ریشه شهادتش رو هم باید داخل کشور پیگیری کرد

  • Upvote 1
  • Downvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حوادث منطقه را میبینی گمانت بیشتر به یقین تبدیل میشه حاج قاسم وزنه ثبات منطقه ما بود با محوریت امنیت و منافع مقاومت و ایران و البته منطقه و حتی اگر نقل صریح ترامپ و پمپئو را در زمان رونمایی به اصطلاح "معامله قرن" در نظر نگیریم که عنوان کردند حاج قاسم تا حالا مانع این طرح بود و حالا بعد از ترور ایشون راحت میتونند ازش رونمایی کنند و فقط به سیر حوادث نگاه کنیم میبینیم کفتارهای پرتعداد از هر نوع (همسایه و مسلمان تا غیرهمسایه و نامسلمان) چطور بعد از حذف حاج قاسم حمله بردند به منطقه و آرزوهای سالیان سال خفتشون را بروز دادند:

 

معامله قرن

طرح اشغال

طرح های صلح اعراب با اسراییل

حمله اردوغان با ارتشش به صورت مستقیم در ادلب و به مقاومت

آشوب ها و انفجارهای لبنان

هجمه فرانسه به لبنان

بلندپروازیهای اردوغان در لیبی و قفقاز

برنامه های ضد مقاومت کردها و بخشی از شیعیان خفته و سنی ها ضد حشد

و ...

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

میدل ایست نیوز:

اظهارات شب گذشته «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر اسبق عراق، درباره اینکه هواپیمایی که عملیات ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس را اجرا کرد با اجازه دولت عراق در آسمان این کشور به پرواز درآمده بود، با واکنش های بسیاری در عراق مواجه شد.

 

در تازه‌ترین واکنش‌ها «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر وقت و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در زمان انجام این عملیات، با انتشار بیانیه‌ای مفصل تأکید کرد که ائتلاف بین‌المللی در نامه‌ای رسمی خواستار پرواز این هواپیما شده بود اما «حکومت عراق اجازه لازم را صادر نکرد».

او تأکید کرد که چند ساعت پیش از عملیات سرهنگ رابرت وایت، فرمانده نیروهای ائتلاف، در نامه خود خواسته بود که با توجه به شدت گرفتن تنش‌ها در آن روز و حمله معترضان به سفارت امریکا، نیروهای بیشتری برای حفاظت از سفارت اعزام و هواپیماهایی نیز به این منظور به کار گرفته شود، اما دفتر وی در پاسخ تأکید کرده که دولت عراق اقدامات لازم برای تأمین امنیت سفارت را انجام داده و نیازی به افزایش نیروهای امریکایی نیست و این به معنای رد درخواست مقام امریکایی درباره پرواز هواپیماهای امریکایی در آسمان عراق بوده است.

 

«میدل ایست نیوز» به سندی دست یافته که شامل گزارشی خطاب به ستاد ارتش عراق درباره حضور سه پهپاد در تاریخ‌ 2 ژانویه در آسمان بغداد است که در آن تصریح شده که پرواز هرسه این پهپادها با مجوز پیشین ستاد عملیات مشترک بوده است و هر سه آنها در حدود ساعت یک بامداد 3 ژانویه (یعنی دقایقی پس از عملیات ترور) عراق را به سمت اردن ترک کرده‌اند.

 

عبارت "الطائره غیر مسلحه"

normal_drone-reports.jpg

 

به موجب این سند در ساعت 14:15 دقیقه روز 2 ژانویه 2020 یک پهپاد از نوع MQ9A با سرعت 210 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 260 متری «منطقه ممنوعه» در بغداد به پرواز در آمده است.

در این سند تصریح شده که پرواز این هواپیما با اجازه قبلی ستاد عملیات مشترک عراق بوده و همین هواپیما در 45 دقیقه بامداد 3 ژانویه به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 1:08 دقیقه بامداد عراق را به مقصد اردن ترک کرده است.

به موجب این سند همچنین در ساعت 10 دقیقه بامداد 3 ژانویه یک پهپاد دیگر از همان نوع که آن هم از قبل از ستاد عملیات مشترک عراق مجوز گرفته بود وارد حریم هوایی بغداد شده و در ساعت 45 دقیقه بامداد به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 1 بامداد همان روز به سمت اردن حرکت کرده است.

این سند همچنین افزوده که در ساعت 11:20 دقیقه روز 2 ژانویه نیز یک پهپاد دیگر از همان نوع برفراز حریم هوایی بغداد پرواز کرده که این یک هم پیش تر مجوز لازم را از ستاد عملیات مشترک عراق گرفته بود و در ساعت 45 دقیقه بامداد به سمت منطقه عملیات در نزدیکی فرودگاه بغداد رفته و در ساعت 58 دقیقه بامداد به سمت حریم هوایی اردن پرواز کرده است.

این سند در تاریخ 3 ژانویه 2020 یعنی ساعاتی پس از عملیات ترور، به امضای سرلشکر «جبار عبید کاظم» فرمانده نیروی پدافند هوایی عراق رسیده است.

 

گفتنی است که «حیدر العبادی» در سخنان خود تأکید کرد که صدور مجوز برای پرواز این هواپیماها لزوما به معنای اطلاع از عملیاتی که آنها در نظر داشته‌اند نبوده و از فرمانده کل نیروهای مسلح انتقاد کرد که چرا بدون اطلاع از نوع عملیات مجوزهای لازم را صادر کرده است.

او افزود که در دولت عبدالمهدی صدور چنین مجوزهایی بدون اطلاع از نوع هواپیما و عملیات آن معمول بوده است.

 

https://mdeast.news/2020/12/11/اختصاصی-سند-اجازه-دولت-عراق-به-پهپادها

 

 

:thinking:

نقل قول

 

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گفتگویی در خصوص جزئیات عملیات ترور شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی از سوی نیروهای تروریستی آمریکا، اظهار داشت: برای ترور شهید سلیمانی آمریکایی‌ها از مجموعه‌ای از امکانات استفاده کردند چراکه برخی از متغیرها مانند تعداد ماشین‌ها را آنها از قبل نمی دانستند.

وی افزود: برای ما عجیب بود چراکه در حال رصد کردن بودیم و تعداد زیادی هواپیما با مهمات سنگین بلند شد، اما نمی‌دانستیم برنامه شان چیست، دیدیم که هواپیماها بعد از بلند شدن شروع به سوختگیری کردند و هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 بالای منطقه بود که عمدتا از علی السالم کویت بلند شده بودند.

 

 

https://www.farsnews.ir/news/13981102001238/ناگفته‌هایی-از-ترورحاج-قاسم-به-روایت-سردار-حاجی‌زاده-چهار-پایگاه-در

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نقل قول

بعضی‌ها عادی‌تر بودند و بدن آسیب کمتری دیده بود. پیکر شهید ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی چند تکه شده بود. بدن حاج قاسم پنج تکه شده بود. باید اجزا را ملحق می‌کردیم.

وی افزود: DNA آنها سریع بررسی شد و دوستان توانستند اینها را در مرکز تحقیقات پزشکی سپاه تعیین و تکلیف کنند. شب قبل از مراسم وقتی بدن‌ها می‌خواست برای نماز به اقامت حضرت آقا در دانشگاه تهران آماده شود و بعد آن تشییع تاریخی صورت بگیرد، ما آمدیم در معراج شهدا. برای پیکرها امکان غسل نبود. باید آن را تیمم می‌دادیم از نظر خودمان آنها را تیمم داده، کفن کرده و تجهیز و آماده کردیم و بعد در تابوت‌ها قرار دادیم و برای برنامه‌های بعدی و تشییع آماده شد.

سردار باقرزاده گفت: من آن روز از خدا و از خود شهید خواسته بودم که توفیقی دهد من خدمت حضرت آقا برسم چون در آن ازدحام، شلوغی و هیاهو امکان نبود. دوست داشتم بروم و گزارشی را از وضعیت پیکر شهدا به خدمت حضرت آقا برسانم. به‌طور معجزه‌آسایی به محضر حضرت آقا شرفیاب شدم. قبل از نماز زیر جایگاهی که آقا لحظاتی توقف داشتند، شخصیت‌های مملکتی و سران قوا، اسماعیل هنیه، فرماندهان عالی سپاه از جمله سردار سلامی هم آنجا بودند. من هم به آنجا هدایت شدم.

بزرگواری من را به آن سمت برد. این شخصیت محترم که آنجا بود به من گفت وضعیت پیکرها را برای آقا گزارش کنید.

وی با اشاره به دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: من بعد از این که جلو رفتم و سلام عرض کردم و دست آقا را بوسیدم، خدمت حضرت آقا عرض کردم آقا ما در شب گذشته برای آماده‌سازی پیکر مطهر شهدا اقدام کردیم. نمی‌شد آنها را غسل بدهیم، تیمم داده و تجهیز شدند. در معراج شهدا جوان‌ها حضور داشتند. کفن، پنبه، پارچه، نایلون و وسایل دیگر موجود بود، ولی در آماده‌سازی این پیکرها خیلی اذیت شدیم. به این معنا که به سختی تکه پاره‌های این پیکرها را جمع و جور کردیم. گوشت‌های پراکنده را سامان دادیم تا بتوانیم در قالب یک پیکر درآورده و آنها را در تابوت قرار دهیم.

فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین بیان کرد: شهید سر نداشت، بخشی از کتف ایشان باقی مانده بود و بخشی از مچ پا به پایین و دست و اجزایی که کوبیده شده بود. اینها اربا اربا بودند. من اینها را خدمت آقا عرض کردم و بعد هم به کربلای حضرت ابا عبدالله(ع) اشاره کردم و گفتم «ما که با این وضعیت به سختی شهیدان را جمع و جور کردیم، نمی‌دانم امام زین‌العابدین علیه‌السلام در کربلا چگونه تنها با بوریا پیکر حضرت اباعبدالله علیه السلام را مهیای تدفین کردند؟!».

وی به بیانات بی‌سابقه آقا اشاره کرد و گفت: آقا فرمودند «شما به زحمت افتادید اینها شهید معرکه بودند» یعنی غسل و کفن نداشتند در حقیقت این همه بحثی که ما کردیم، دیدیم با یک فتوای فقهی یکدفعه فضا عوض شد و این شهیدان به حکم «لایغسل و لایکفن» نیازی به غسل و کفن نداشتند. حتی تیمم هم نداشتند. آقا می‌خواستند این را بفرمایند؛ اما جایگاه چیزی که این تراز فقهی را تغییر داد بر می‌گردد به این مسئله که ما از زمان جنگ یاد گرفتیم؛ این موضوع از امام(ره) هم استفتا شده بود و همه مراجع نیز به آن قائل هستند. در کتب فقهی هم موجود است که معرکه و حدود فقهی معرکه محدوده‌ای است که طرفین به سوی یکدیگر سلاح پرتاب می‌کنند.

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

photo_2020-12-31_21-32-35.jpg

 

 

تصاویری از خودرو شهید ابومهدی و سردار سلیمانی که امروز در مسیر فرودگاه بغداد در دید عموم گذاشته شد

 

منبع : از روی تصویر مشخص هست 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لیست عملیات های جنگی که شهید سلیمانی در آن شرکت داشته طبق نظر منابع خارجی:

Battles/wars

 

Kurdish Rebellion (1979)

 

Iran–Iraq War (1980–1988)[10]

 

Operation Tariq-ol-Qods (WIA)[11]

Operation Fath-ol-Mobin

Operation Beit-ol-Moqaddas

Operation Ramadan

Operation Bazi-Deraz 2

Operation Omm-ol-Hasanayn

Operation Before the Dawn

Operation Dawn (1983)

Operation Dawn 3

Operation Dawn 4

Operation Dawn 5

Operation Dawn 6

Battle of the Marshes

Operation Kheibar

Operation Badr (1985)

Operation Meymak

First Battle of al-Faw

Operation Dawn 8

Operation Karbala 1

Operation Karbala 4

Operation Karbala 5

Operation Karbala 6

Operation Karbala 10

Operation Beit-ol-Moqaddas 7

Second Battle of al-Faw

Operation Dawn 10

Operation Nasr 4

Operation Mersad

 

Iran's war on drug

 

KDPI insurgency (1989–96)

 

South Lebanon conflict (1985–2000)

 

Invasion of Afghanistan[12]

[better source needed]

 

2001 uprising in Herat

 

2006 Lebanon War[13][14]

 

Iraq War

Karbala provincial headquarters raid

 

Iran–Israel proxy conflict

Israel_Lebanon war 

 

Gaza–Israel conflict

 

Syrian Civil War

 

Battle of al-Qusayr (2013)

Southern Syria offensive (2015)[15][16]

Battle of Zabadani (2015)

Northwestern Syria offensive (2015)

2015–16 Latakia offensive

Kuweires offensive (2015)

Battle of Aleppo (2012–16)

Southern Aleppo offensive (2015)

Special forces operation to rescue Russian pilot

East Aleppo offensive (2015–16)

Northern Aleppo offensive (2016)

Encirclement of Aleppo

Aleppo offensive (September–October 2016)[17]

Hama offensive (March–April 2017)[18]

Syrian Desert campaign (May–July 2017)

Eastern Syria campaign (September–December 2017)

2017 Abu Kamal offensive

 

Iraqi Civil War (2014–2017)

 

Siege of Amirli

Liberation of Jurf Al Sakhar

Battle of Baiji

Battle of Tikrit

Siege of Fallujah

Operation Breaking Terrorism

 

2019–20 Persian Gulf crisis

 

2020 Baghdad International Airport airstrike †

 

تصاویر آخرین حضور سپهبد سلیمانی در دفتر کارش:

https://www.borna.news/بخش-سیاسی-3/1113373-لحظاتی-عجیب-از-آخرین-حضور-حاج-قاسم-سلیمانی-در-دفتر-کارش-فیلم

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط HRA
      دیدگاه های کوتاه کارشناسان اندیشکده Rand

       
      دالیا داسا کای - مدیر سیاست های عمومی خاور میانه
      تهران احتمالاً حمله ایالات متحده را به عنوان یک اقدام جنگی تلقی می کند. احتمال تشدید تنش بین دو کشور از قبل زیاد بود ، اما پس از حمله شب گذشته ، تقریباً مسلم است. کای افزود : اکنون ما در یک لحظه بسیار خطرناک قرار داریم .
       
      کالین کلارک - محقق تروریسم
      واکنش ایران می تواند از نظر ماهیت نامتقارن باشد و این  بدین معنا است که ارزش دارد حزب الله ، گروه وابسته به ایران را در لبنان و سراسر جهان تحت نظر بگیرید .
      کلارک همچنین خاطر نشان کرد که این وضعیت اساسا متفاوت از عواقب عملیات‌های آمریکا در ترور اسامه بن‌ لادن رهبر القاعده یا ابوبکر البغدادی رهبر داعش می باشد . در هر صورت ، ایران کشوری بسیار توانایی است ، کشوری که منابع لازم برای مقابله با حمله آمریکا با اقدامات نظامی مخرب خود را دارد.
       
      بكا واسر - تحلیلگر سیاسی و متخصص بازی جنگ  
       ایران می تواند با حمله به اهداف نظامی آمریكایی در منطقه پاسخ دهد. وی افزود : عامل جغرافیا با استقرار ارتش آمریكا در خلیج فارس همراه  نیست ، حتی اگر تمام اقدامات لازم برای محافظت از نیروها صورت گرفته باشد .
       
      جیمز دابینز - سفیر سابق ایالات متحده در اتحادیه اروپا
      پاسخ ایران به شهادت حاج قاسم سلیمانی تنها ایستادن و تماشا کردن نیست ، همچنین چگونگی واكنش عراق نیز بسیار مهم است. وی افزود : دشوار است كه باور كنید كه دولت عراق همچنان به استقبال نیروهای آمریكایی رفته و به اعطای مصونیت به آنها ادامه خواهد داد.
       
       
      ترجمه شده صرفا برای میلیتاری - بن پایه : اندیشکده Rand
       
      پی نوشت - از دوستان خواهشمندم از تکرار صحبت هایی که بارها در این موضوع بیان شده اجتناب کرده ، تا فرصت برای ارائه مطالب و تحلیل های جدید توسط دیگر کاربران فراهم شود . 
      با تشکر
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.