Recommended Posts

ببخشید، ده سال قبل که تحریم هم نبودیم، چه کسی حاضر بود جنگنده به ما بفروشه؟

 

چرا باید باور کنیم که الان که شرایط سختتر شده کسی حاضر باشه جنگنده به ما بفروشه؟

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
45 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

ببخشید، ده سال قبل که تحریم هم نبودیم، چه کسی حاضر بود جنگنده به ما بفروشه؟

 

چرا باید باور کنیم که الان که شرایط سختتر شده کسی حاضر باشه جنگنده به ما بفروشه؟

دنیا خیلی تغییر کرده. دنیای ده سال قبل با الان خیلی فرق میکنه. دنیا بازیگران جدید پیدا کرده. چین و روسیه نیاز به یک متحد در مقابل ناتو دارند. و البته ایران هم تغییر کرده. جنگ سوریه و برجام مارو به جبهه شرق وارد کرده

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Navard گفت:

دنیا خیلی تغییر کرده. دنیای ده سال قبل با الان خیلی فرق میکنه. دنیا بازیگران جدید پیدا کرده. چین و روسیه نیاز به یک متحد در مقابل ناتو دارند. و البته ایران هم تغییر کرده. جنگ سوریه و برجام مارو به جبهه شرق وارد کرده

 

هروقت میخوایم تصویری از تغییر جهان مثلا با ده سال پیش را تصور کنیم مثلا فرض کنیم الان جلسه شورای امنیت اون سالها در مورد ایران یا کره شمالی برگزار میشد. آیا رای ها همون رای ها میبود؟ شرایط را هم کاملا یکسان فرض کنیم. آمریکای ترامپ همونطور که برخی متفکران آمریکایی اشاره داشتند ( استفاده بیش از حد و افراطی از گزینه تحریم و تهدید و یکجانبه گرایی ) برخی رویه ها را چنان یکطرفه طی کرده و تغییر داده که حالا نمیتونه انتظار داشته مثل سابق فقط بر مبنای برخی اشتراکات بتونه به همکاری با باقی کشورها برسه، مگر اینکه مواردی باشند خنثی و بدون ارتباط با منافع کشورهای عضو شورای امنیت.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Navard گفت:

دنیا خیلی تغییر کرده. دنیای ده سال قبل با الان خیلی فرق میکنه. دنیا بازیگران جدید پیدا کرده. چین و روسیه نیاز به یک متحد در مقابل ناتو دارند. و البته ایران هم تغییر کرده. جنگ سوریه و برجام مارو به جبهه شرق وارد کرده

با احترام با شما مخالفم.

حداقل با این دلایل که ذکر کردید مخالفم. برجام؟؟؟؟ اتفاقا در برجام ما آفتابه رو روی چین و روسیه گرفتیم، با قبول کردن داوطلبانه ممنوعیت تسلیحاتی ضد منافع اونها عمل کردیم؛ و در برجام هیچ فایده و سهمی به شرقی ها ندادیم.

در سوریه هم که کم کم داریم با روسیه وارد اصطکاک میشیم و روسها می دونند که اگر ما در سوریه نیروی هوایی قابل قبولی داشتیم دست بسیار بالاتری از روسها پیدا می کردیم و شاید حتی آنها را وارد بازی نمی کردیم.

 

حالا اگر وقایع اوکراین و پیشروی ناتو به شرق و جنگ تجاری با چین رو می گفتید باز یه چیزی، اما بعید میدونم اونها هم اینقدر اثر گذار باشه که حاضر باشند مجازاتهای آمریکا رو به جون بخرند و سلاحی به ایران بدهند که اثر استراتژیک داشته باشه. شاید در حد 20 - 30 تا جنگنده دست دوم بفروشند، همانطور که در خرید قبلی ما از شوروی هم کمیت در همین حد بود.

روسیه دوست نداره ما نیروی هوایی قوی در نزدیک مرزها و منافع استراتژیکش داشته باشیم

چین هم دوست نداره تعادل منطقه به نفع ما به هم بخوره و  ثبات در منطقه تغییر کنه، منفعت چین در اینه که خاورمیانه آروم بمونه و چین با همه کشورهاش همکاری داشته باشه. اگر هم نهایتا بین 1 و 14 مجبور بشه انتخاب بکنه، حتما 1 رو انتخاب نمی کنه.

 

تنها دو احتمال وجود داره به نظر من :

این که به چین بگیم بالانس نظامی منطقه چنان به ضرر ما تغییر کرده که احتمال جنگ و حمله همسایه ها به مازیاده چون می بینند که نمی تونیم دفاع کنیم، لذا به ما جنگنده بدید که این بالانس به هم نخوره. و این هم حرف درستی نیست و خودشون می فهمند که این طور نیست.

 

دومی هم این که به چین قول بدیم سطح درگیری با آمریکا رو در منطقه بالا می بریم طوری که نتونه استراتژی «نگاه به شرق» رو به خوبی اجرا کنه و نیروهاش رو از خاورمیانه بیرون بکشه در عین حالی که امنیت تأمین انرژی چین از خاورمیانه رو تضمین کنیم، و برای این کار نیاز به نیروی هوایی قوی داریم.

که این دومی هم طراحی و پیاده سازیش به نظرم سخته، خصوصا مسئولین فشل وزارت خارجه که عمرا نمی تونند چنین برنامه جامعی طراحی کنند.

 

4 minutes قبل , alala گفت:

 

هروقت میخوایم تصویری از تغییر جهان مثلا با ده سال پیش را تصور کنیم مثلا فرض کنیم الان جلسه شورای امنیت اون سالها در مورد ایران یا کره شمالی برگزار میشد. آیا رای ها همون رای ها میبود؟ شرایط را هم کاملا یکسان فرض کنیم. آمریکای ترامپ همونطور که برخی متفکران آمریکایی اشاره داشتند ( استفاده بیش از حد و افراطی از گزینه تحریم و تهدید و یکجانبه گرایی ) برخی رویه ها را چنان یکطرفه طی کرده و تغییر داده که حالا نمیتونه انتظار داشته مثل سابق فقط بر مبنای برخی اشتراکات بتونه به همکاری با باقی کشورها برسه، مگر اینکه مواردی باشند خنثی و بدون ارتباط با منافع کشورهای عضو شورای امنیت.

 

اشتباه شما این است که فکر می کنید آمریکا « بر مبنای اشتراکات و با همکاری » نمیذاشت بقیه به ما سلاح بفروشند. خیر! بر مبنای زور این کار رو میکرد و حالا هم زور آمریکا کمتر که نشده بلکه نشون داده که اراده اش در استفاده از اون زور بیشتر هم شده.

 

لذا : به نظرم دلتون رو برای واردات جنگنده صابون نزنید!

 

 

پی نوشت : همه اینها یک استثنای بزرگ دارد! اگر خودمان موفق شویم یک جنگنده واقعی بسازیم، حتی فرانسه هم التماس می کند که از من بخرید!

ویرایش شده در توسط Lord-Soldier
  • Like 2
  • Upvote 4
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
55 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

دومی هم این که به چین قول بدیم سطح درگیری با آمریکا رو در منطقه بالا می بریم طوری که نتونه استراتژی «نگاه به شرق» رو به خوبی اجرا کنه و نیروهاش رو از خاورمیانه بیرون بکشه در عین حالی که امنیت تأمین انرژی چین از خاورمیانه رو تضمین کنیم، و برای این کار نیاز به نیروی هوایی قوی داریم.

که این دومی هم طراحی و پیاده سازیش به نظرم سخته، خصوصا مسئولین فشل وزارت خارجه که عمرا نمی تونند چنین برنامه جامعی طراحی کنند.

 

چرا باید بخاطر چین با آمریکا درگیر بشیم؟

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, Lord-Soldier گفت:

اشتباه شما این است که فکر می کنید آمریکا « بر مبنای اشتراکات و با همکاری » نمیذاشت بقیه به ما سلاح بفروشند. خیر! بر مبنای زور این کار رو میکرد و حالا هم زور آمریکا کمتر که نشده بلکه نشون داده که اراده اش در استفاده از اون زور بیشتر هم شده.

 

لذا : به نظرم دلتون رو برای واردات جنگنده صابون نزنید!

پی نوشت : همه اینها یک استثنای بزرگ دارد! اگر خودمان موفق شویم یک جنگنده واقعی بسازیم، حتی فرانسه هم التماس می کند که از من بخرید!

 

البته بحث من معطوف به خرید سلاح نبود و یک نگاه جامع تر بود به کلیت قضایا.

ولی در مورد سلاح خب ماجرا بسیار پیچیده تر هست. هرچند خبرهایی هست که فعلا از قرارداد فروش خبری نیست و قراردادها به حوزه ارتقا توانمندی موجود منحصر میشه ولی خلاصه کردن چرایی عدم فروش سلاح به ما تنها در "زور" آمریکا خب نگاه دقیق و جامعی نیست.

 

دلایل متعددی داره و داشته و خواهد داشت ولی قطعا شرایطی که حتی سیستم دفاعی که ذیل قطعنامه ها فروشش ممنوع نبوده و نیست ولی روسها امتناع کردند از دادنش به ما با شرایط بعد از امضای برجام که تحویل فوری دادنش (حالا به خاطر شکایت یا هرچیز) و بعد از انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل و بعد از چند سال اخیر همه قطعا با هم تفاوت هایی کرده.

 

در حقیقت بحث این هست که عوامل موثر بر مثلا در مورد بحث شما "خرید تسلیحاتی" که از نظر ما تنها "زور آمریکا" نیست و ده ها فاکتور درش دخیل هستند، در تمام این سالها دستخوش تغییراتی شدند که امکان یک معامله تسلیحاتی در حوزه "هجومی" را بیشتر کرده نسبت به مثلا ده سال قبل. حالا به قول شما یکی از عوامل یعنی "زور آمریکا" قطعا برنده تر و بیشتر شده ولی برآیند عوامل که شاید تاثیراتشون از "زور آمریکا" معدل بالاتری داره امکان خرید تسلیحات را نه در مقیاس "گیم چنجر"! که در یک مقیاس کوچک فراهم آورده به نظر ما. که یکی از عوامل را هم من اشاره کردم به صورت کلی که همون " استفاده بیش از حد و افراطی از گزینه تحریم و تهدید و یکجانبه گرایی " بود. به هر حال قطعنامه سازمان ملل که یک بند بسیار مهم یعنی "تحریم تسلیحاتی" درش گنجونده شد و مانع بسیار بزرگی برای هرگونه همکاری دفاعی ایران بود اتفاقا با همون به قول شما " مبنای اشتراکات و با همکاری " تصویب شد.

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انقضای تحریم تسلیحاتی ایران به معنای پایان تمام محدودیت‌ها نیست

«نیکلاس دی ریویر» نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت که برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه 2231 راه‌حل موثر و قاطعی برای بحران اشاعه هسته‌ای ایران فراهم کرده است که باید به طور کامل اجرا شود.

وی که در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل درباره امنیت خلیج فارس صحبت می‌کرد،‌ با اشاره به پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران گفت: «انقضای تحریم تسلیحاتی متعارف به معنای آن نیست که تمامی محدودیت‌های انتقال تسلیحات به ایران و از ایران به صورت کامل برداشته شده است.»

این دیپلمات فرانسوی درباره امنیت خلیج فارس نیز گفت: «امنیت و ثبات در خلیج (فارس) نیازمند احترام به قوانین بین‌المللی و تعهدی با حسن نیت توسط تمامی بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل درگیری‌ها و ایجاد چارچوبی برای مذاکرات سازنده است. این کاری بزرگ اما ضروری است.»

عصر امروز نشست شورای امنیت سازمان ملل با نام «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی: بازبینی جامع اوضاع در خلیج فارس» آغاز به کار کرد.

این نشست با هدف تحلیل افزایش بالقوه تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و راه‌های کاهش آن برگزار شد.

به گزارش دانشجو، این نشست توسط روسیه که از ماه جاری ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد برگزار شده است.

https://baztab.ir/انقضای-تحریم-تسلیحاتی-ایران-پایان-تما/

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چند خبر پایین را ببینیم

نقش تایوان برای آمریکا و حساسیت چین را در نظر داشته باشیم

از طرفی این حقیقت را که خلیج فارس آرام اهمیتش برای چین ضروری است (به عنوان وارد کننده انرژی و عدم تامین کننده مطمئن دیگه ) را به حساب بیاریم ولی:

 

چین مطمئن هست که کشورهای حوزه خلیج فارس اگر ضرورتش پیش بیاد ممکنه هر تصمیمی ولو به ضرر ضمنی اقتصاد خودشون بگیرند (بستگی به درخواست و جدیت درخواست آمریکا داره و موقعیت پیش آمده اگر مربوط به امنیت و همچنین از همه مهمتر حاکمیت پادشاهان فعلی بر سر تخت باشه) و تنها کشور این حوزه که میتونه سر باز بزنه ایران هست در شرایط خاص (فعلا)

از طرفی چین کره شمالی را برای مهار ژاپن و کره جنوبی به عنوان مهمترین متحدان آمریکای رقیب در منطقه خودش حفظ کرده (میشه مطمئن بود اکثر پیشرفتهای کره شمالی و پایداری اقتصادی فعلیش توسط چین هست حتی اگر روسها هم همکاری میکنند ) و در منطقه خلیج فارس تنها ما هستیم که میتونیم نقش متعادل کننده را داشته باشیم.

 

ولی موضوعی که وجود داره به قول برخی از تحلیلگران اعتماد آسیب دیده چین بعد از برجام هست جاییکه ایران کاملا همکاریهای قبلی را هم فراموش کرد و تماما به سمت اروپا چرخید و چین در مقاطع مختلف این دلخوریش را عنوان کرده تلویحا. حدس زده میشه برای همین در توافق فراگیر اولا به دنبال مدت زمان طولانی تر هست و دوما ترجیح میده ضمانت حاکمیت پشت توافق باشه تا دولت. 

 

حالا با این دو خبر پایین به نظرم میشه با چین یک همکاری جدی داشت در همه حوزه ها و از جمله نظامی که با ارتباطش با این اخبار ذکر شده اتفاقا شاید مایل باشه خیلی جدی تر از روسها ما را تجهیز کنه به برخی از ابزارها و تکنولوژی ها

 

نقل قول

وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) علی‌رغم مخالفت‌ها و هشدارهای پیاپی مقام‌های پکن، فروش تسلیحات پیشرفته به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار به تایوان را تأیید کرد.

پنتاگون نیز اعلام کرد که با تأییدیه وزارت خارجه آمریکا، هم‌اکنون کنگره باید مجوز نهایی را برای فروش تسلیحات پیشرفته به تایوان صادر کند.

نقل قول

«ین ده فا» وزیر دفاع تایوان روز پنجشنبه گفت کشورش قصد ندارد وارد رقابت تسیحاتی با چین شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ین در جمع خبرنگاران، ضمن تأیید خبر خرید ۱.۸ میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا گفت، این خریدها به تایوان کمک خواهد کرد در برابر «تهدیدات دشمن و اوضاع جدید» توان دفاعی خود را تقویت کند.

وی افزود: «این تسلیحات شامل توان رزمی قابل توجه و قابلیت‌های جنگ‌افزاری غیرمتقارن است تا بتوانیم عزم برای دفاع از خود را تقویت کنیم».

وزیر دفاع تایوان افزود: «این [معامله] اهمیت آمریکا در ایجاد امنیت در منطقه اقیانوس هند و آرام را نشان می‌دهد. ما به تقویت همکاری امنیتی با آمریکا ادامه خواهیم داد».

او در ادامه مدعی شد: «ما نمی‌خواهیم وارد رقابت تسلیحاتی با کمونیست‌های چین شویم. ما بر اساس نیازهای خود و در راستای مفاهیم راهبردی بازدارندگی سنگین، دفاع از موقعیت خود و نیازهای دفاعی‌مان پیش می‌رویم».

 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 1 آبان 1399 در 13:14 , MR9 گفت:

از جمله  حضور چند سال پیش جتهای چینی در پایگاه دوم شکاری تبریز 

 

 

1_28129.jpg   2_28129.jpg

 

حضور نه چندان طولانی جنگنده های چینی جی-11 به همراه یک فروند IL-76 نیروی هوایی ارتش چین در مسیر پرواز به ترکیه برای شرکت در رزمایش عقاب آناتولی به منظور سوخت گیری 

1389

 

 

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , MR9 گفت:

 

 

1_28129.jpg   2_28129.jpg

 

حضور نه چندان طولانی جنگنده های چینی جی-11 به همراه یک فروند IL-76 نیروی هوایی ارتش چین در مسیر پرواز به ترکیه برای شرکت در رزمایش عقاب آناتولی به منظور سوخت گیری 

1389

 

 

جی ۱۱ تک سرنشینست، این یا سوخو ۳۰ هست یا جی ۱۶، سال ۸۹ فکر نمی‌کنم جی ۱۶ عملیاتی بوده باشه پس سوخو ۳۰ هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 minute قبل , rozbeh گفت:

جی ۱۱ تک سرنشینست، این یا سوخو ۳۰ هست یا جی ۱۶، سال ۸۹ فکر نمی‌کنم جی ۱۶ عملیاتی بوده باشه پس سوخو ۳۰ هست.

در منبع ، جی-11 ذکر شده ، برای رعایت امانت ، همون گونه ذکر شد با این حال ممکن هست سوخو-30 هم باشد 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, rozbeh گفت:

جی ۱۱ تک سرنشینست، این یا سوخو ۳۰ هست یا جی ۱۶، سال ۸۹ فکر نمی‌کنم جی ۱۶ عملیاتی بوده باشه پس سوخو ۳۰ هست.

سلام و وقتتنون بخیر 

نخیر همون جی 11 دو کابین بود چون خودشون هم تو معرفیشون  همین گفتن 

البته من نمیدونم یک مساله عادی که در گذشته اتفاق افتاده چه جذابیتی برای دوستان داره

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
    • توسط seyedmohammad
      بسمه تعالی
      182
       
      نظام رونمایی ها: امنیت زایی و امنیت زدایی
       
       

       
      به جهت اهمیت یافتن، برخوردار شدن از روش های نظام مند و دارای فلسفه در باب مساله نظام رونمایی های نظامی باید به دوران جنگ سرد رجوع کرد. در این دوره بود که مساله رونمایی از اهمیت ویژه ای برخوردار شد و هر یک از نظامات شرق و غرب برای آن روال های متفاوتی تعریف کردند. این امر در کنار دیگر سیاست های تبلیغی دو طرف از تاثیر بسزایی در شکل دهی به فضای جنگ سرد برخوردار بود.
       
      چیستایی  و چرایی
      فضای جنگ سرد از جهاتی متاثر از جنگ دوم جهانی بود. دنیا به تازگی از شر یک جنگ خانمان سوز جهانی آسودگی یافته بود، جنگی که جان ده ها میلیون نفر را در کام خود فروبرده و شهرها و سرزمین های بسیاری را به نابودی کشانده بود. در عین حال هر یک از دو قطب شرق و غرب حریف خود را قدرتمندتر از آن می دیدند که راه حل نظامی را به عنوان گزینه نخست برای حل اختلافات و حفاظت از منافع خود برگزینند. دراین دوره مفاهیمی چون بازدارندگی، دیپلماسی عمومی، جهت دهی به افکار عمومی و هژمونی در کالبد جدیدی سربراورده و از اهمیت ویژه ای برخوردار شدند.
      از آنجا که یکی از ویژگی های شاخص جنگ سرد رشد سریع صنایع نظامی بود و شاکله توان هر یک از دو قطب غالب را، خصوصا در جبهه شرقی، توان نظامی طرفین شکل داده بود؛  مساله ارائه و نمایش این توان نظامی در راستای دست یابی به مفاهیمی که پیشتر ذکر شد، در دستور کار قرار گرفت.
      با وجود داغ بودن مساله جاسوسی های نظامی و صنعتی، و به رغم آنکه از نظر حفاظت اطلاعات، هرچه بیشتر پنهان نگاه داشتن توان و دست آورد های نظامی در اولویت درجه اول قرار دارد، دست یابی و بهره بردن از مفاهیمی چون بازدارندگی، دیپلماسی عمومی و هژمونی چنان ارزشمند و اثر گذار بود که هر یک از طرفین شرق و غرب با توجه به برنامه ها و راهبردهای کلان خود نظامات رونمایی و تبلیغات نظامی خاص خود را تعریف کرده و توسعه دادند و با این کار ریسک هایی که از جانب مسائل حفاظت اطلاعاتی مطرح می شد را به جان خریدند.
       
      بلوک غرب
      در بلوک غرب و خصوصا آمریکا، به مساله تجهیزات نظامی و رونمایی از آنها در غالب سه دسته بندی پرداخته می شد.
      نخست تجهیزات و فناوری هایی که هیچ گاه هیچ اطلاعاتی از آنها منتشر نمی شد، این دسته از پروژه ها حتی در هنگام تنظیم لوایح بودجه ای ردیف بودجه روشن و مشخصی نداشتند و عموما با اسم های کدگذاری شده به آنها ارجاع داده می شد که بسیاری از آنها حتی تا به امروز طبقه بندی شده باقی مانده اند و یا اطلاعات بسیار اندک و محدودی از آنها منتشر شده است؛ این دست پروژه ها را اصطلاحا پروژه های سیاه[1] می نامیدند. تعداد این پروژه ها محدود بوده و عموما در لبه دانش و فناوری اجرا می شدند و از نظر توانایی به عنوان تجهیزات تغییر دهنده میدان بازی (رزم )[2] روی آنها حساب باز می شد و حتی در مواردی در دسته تجهیزات ویژه سناریوهای ماشین قیامت یا Doomsday قرار می گرفتند.
      دسته دوم تجهیزات و فناوری هایی بودند که اطلاعات محدودی از آنها امکان انتشار داشت، و باقی اطلاعات و اسناد مربوطه تا مدت زمان مشخصی تحت طبقه بندی قرار می گرفت و پس از طی زمان تعیین شده بخش قابل توجهی از اطلاعات و اسناد مربوطه به پروژه در سطح دسترسی عمومی قرار می گرفت که به عنوان نمونه هایی از این میان می توان به پروژه هایی چون U-2 و یا هواپیمای جاسوسی A-12 اشاره کرد.
      دسته سوم پروژه هایی بودند که به طور گسترده اطلاعات و تصاویر در مورد آنها منتشر می شد و در مورد توانایی ها و قابلیت هایی آنها تبلیغات صورت می گرفت و برنامه ریزی های ویژه ای جهت برنامه رونمایی از آنها ترتیب داده می شد، هرچند در مورد این دسته سوم نیز اطلاعات برخی جزئیات فنی و فناوری های خاص نیز به صورت طبقه بندی شده باقی می ماند.
       از علل اساسی این رویکرد غرب را می توان اهداف مرتبط با اعمال قدرت و مفهوم  هژمونی دانست که شامل آزادی، گردش آزاد اطالاعات، مالکیت خصوصی و اصالت بازار بود. مالکیت خصوصی صنایع بزرگ نظامی، فضای به مراتب بازتر رسانه ها نسبت به بلوک شرق و مساله بازاریابی جهت فروش این تجهیزات به کشورهای همسویی که از نظر اقتصادی توان تقبل هزینه این تجهیزات را داشتند را می توان به عنوان دلایل سطح دوم معرفی کرد. به عنوان مثال جنگنده اف-4 فانتوم که در دهه 60 میلادی عملیاتی شد به بیش از 11 کشور صادر و در مجموع حدود 5200 فروند از آن ساخته شد. همچنین جنگنده اف-5 تایگر به عنوان یک گزینه ارزان قیمت و دارای سطح فناوری پایین تر که اختصاصا برای متحدین کم درامدتر و با توان فنی پایین تر ساخته شده بود[3] به بیش از 17 کشور صادر و حدود 2250 فروند از آن ساخته شد. به عنوان آخرین مثال نیز می توان به جنگنده اف-16 فالکون اشاره کرد که به بیش از 25 کشور دنیا صادر شده، تا کنون بیش از 4600 فروند از آن ساخته شده و تولید، بازاریابی و فروش نسخه های به روز شده آن کماکان ادامه دارد.
       
      بلوک شرق
      در بلوک شرق و به طور اخص شوروی سابق اما امور دارای مشابهت ها و تفاوت های خاص خود بود. در دستگاه تبلیغاتی شوروی سابق تقریبا می توان وجود سه دسته قبلی را البته با تفاوت هایی قائل بود اما در عین حال دسته چهارم مهم دیگری نیز وجود داشت. این دسته چهارم شامل تجهیزاتی بودند که عملیاتی نشده بودند و یا حتی  قابلیت عملیاتی شدن نداشتند، و یا تجهیزاتی که در مورد توانایی ها و قابلیت های آنها بسیار اغراق شده بود. به عنوان نمونه می توان به جنگنده میگ-25 فاکسبت[4]  اشاره کرد که تا مدت ها تبدیل به کابوس بلوک غرب شده بود. جنگنده ای که در تبلیغات شوروی با قابلیت هایی چون پرواز در ارتفاع بلند، سرعت نزدیک به 3 ماخ و مجهز به رادار و تسلیحات پیشرفته معرفی شده بود به نحوی که با توجه به معادن بزرگ تیتانیوم شوروی، برای رسیدن به وزن و استحکام و مقاومت حرارتی مناسب، در بلوک غرب گمان می شد بدنه این جنگنده تماما از تیتانیوم ساخته شده است. این جنگنده و توانایی های مخوف آن تبدیل به بدترین کابوس بمب افکن ها و جنگنده های آمریکایی شده بود اما زمانی که در سال 1976 ویکتور بلنکو[5] با یک فروند فاکسبت به ژاپن پناهنده شد مشخص شد که توانایی های واقعی این جنگنده بسیار با آنچه در مورد آن ادعا می شد فاصله داشته و حتی بدنه آن جهت کاهش هزینه تماما از فولاد ساخته شده و از این روی دچار افزایش وزن شده است. یک مثال دیگر طرح بمب افکن استراتژیک با پیشران اتمی است. چنین پروژه ای با تفاوت هایی تقریبا به طور همزمان در آمریکا و شوروی در حال پیگیری بود، در طرف آمریکایی به دلیل محدودیت های ایمنی در نهایت این طرح کنار گذاشته شد اما در همان ایام در کمال ناباوری ناظران غربی، شوروی بمب افکن پیشران اتمی خود را به پرواز دراورد. سال ها بعد مشخص شد که شوروی تعمدا و با آگاهی از مشکلات ایمنی و زیستی خطرناک این پروژه طرفا جهت پیشبرد اهداف تبلیغاتی با لاپوشانی و دروغ گویی به خدمه این بمب افکن را به پرواز درآورده، کاری که البته به قیمت مبتلا شدن تمامی خدمه به سرطان و جان باختن اکثر آنها تمام شد. 
      از سوی دیگر شوروی با پذیرفتن فاصله صنعتی خود در بسیاری از فناوری های نظامی و همچنین توان مالی به نسبت محدودتر خود در تسلیحات گروه سوم به جای تبلیغات گسترده بر کیفیت و قابلیت های فنی چشم گیر عموما بر کمیت، توان تولید و تیراژ انبوه این تجهیزات تکیه می کرد به نحوی که در محتوای تبلیغی نظامی شوروی انبوهی از تصاویر یافت می شود که  شمار زیادی از تانک ها و جنگنده ها قاب تصویر را پر کرده اند. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای هم پیمان و همسوی شوروی توان مالی و صنعتی گسترده ای نداشتند و حتی بعضا به لحاظ فنی توانایی بکارگیری تجهیزات پیشرفته و سطح بالا در آنها موجود نبود، چرا که بر اساس فلسفه و منش پرولتاریایی نظام کمونیستی شوروی که به دنبال مبارزه با امپریالیسم و متحد کردن طبقات کارگر در اقصی نقاط دنیا بود، بسیاری از کشورها و جنبش های همسوی بلوک شرق را کشورهای جهان سومی تشکیل داده بودند. به همین جهت مساله بازار یابی و فروش تجهیزات همانند بلوک غرب در شوروی در دستور کار قرار نداشت، با وجود آنکه بسیاری از تجهیرات از نظر کمیت در تیراژهای افسانه ای تولید می شد. در واقع حتی در بسیاری موارد تجهیزات نظامی قرار گرفته در اختیار کشورهای همسوی بلوک شرق با قیمت های بسیار کم و یا حتی کاملا در قالب کمک بلاعوض نظامی به آنها اعطا می شد.
       
       
       
      هدف مشترک، مسیر متفاوت
      در ایامی که یک جنگ جهانی دیگر بدترین کابوس بشر بود، در لبه تیغ بحران کوبا آنچه عطش ابرقدرت ها به بسط هرچه بیشتر قدرتشان را سیراب می کرد نفوذ و سیطره تبلیغاتی بود تا برنده جنگ هایی شوند که جنگ افزارهای مخوف در دو طرف آن صف آرایی کرده اند اما گلوله ای از سلاحی شلیک نمی شود. تا آنچنان که سانتزو در هنر جنگ خود آورده بدون جنگنیدن برنده جنگ ها بشوند. در این راستا علاوه بر هژمونی فرهنگی، ابرقدرت ها برای نمایش یک چهره موفق از خود به عنوان یک مدل توسعه ای و تمدنی کارآمد که حریف را مقهور خود ساخته روی نمایش ابزارها و توان صنعتی نظامی خود حساب ویژه ای بازکرد بودند. چه کسی بیشترین تعداد تانک را در اختیار دارد، چه کسی پیشرفته ترین بمب افکن را عملیاتی کرده، چه کسی سریع ترین جنگنده را ساخته، چه کسی اولین انسان را به فضا فرستاده، چه کسی اولین بار بر روی سطح ماه فرود آمده ، داستانی که دامنه آن حتی به مسابقه فضایی هم کشید.
      اگرچه دوران جنگ سرد به تاریخ پیوست اما کماکان صنعت نظامی به عنوان نمادی از توسعه فناوری و توان اقتصادی و نیز رکن رکین حفظ تمامیت ارضی و حفاظت از منافع کماکان نقش مهمی در شکل دهی به روابط سیاسی و ساختارهای جئوپلتیک جهانی بازی می کند. سرعت چین در ساخت ناوشکن ها و هواپیمابرهای جدید، مسابقه تسلیحات هایپرسونیک بین روسیه و آمریکا، جنگنده های رادار گریز، بمب افکن های استراتژیک، زیردریایی های اتمی، پهپاد ها و ... را که بازار رقابتی داغی در میان کشورهای قدرتمند نظامی دنیا دارند را می توان جملگی از ارکان نمایش قدرت نظامی، و به تبع آن ارائه الگوی کارآمد و توفق بر رقبا محسوب کرد.
      اما این نظام تبلیغات و رونمایی از آخرین دستاوردها باید از کارایی لازم برخوردار باشد تا علاوه بر آنکه کارکردهای مورد نظر را ارائه دهد، به سادگی به ضد آنچه که فلسفه وجودی آن بوده بدل نشود.
       
      یک نظام رونمایی و تبلیغی نظامی چنانچه از اثر بخشی در جامعه مخاطبینی که پیشتر مورد شناسایی قرار گرفته اند برخوردار نباشد به سرعت به جای امنیت زایی تبدیل به ابزاری خود ساخته برای امنیت زدایی و حتی تهیج دشمنان بدل می شود. چنین نظامی به جای آنکه ارائه دهنده الگویی موفق و مقتدر باشد که بر بلندای دیوار های دژ بازدارندگی بیافزاید صرفا نمایشی مضحک و سخیف خواهد بود که بنیان آن دیوارها را سست می کند. چنان نظامی به جای نمایش یک الگوی کارآمد خود به آیینه ای تمام عیار از بی کفایتی و نابخردی بدل خواهد شد. چنان نظامی به جای آنکه به دشمنان پیام قدرت و هوشیاری بدهد آنان را تهیج کرده و نسبت به ارتکاب اقدامات خصمانه تشویق می کند. چنان نظامی به جای آنکه در میان مخاطبان داخلی، جوانان و نخبگان شور و اشتیاق امید بکارد سر منشا یاس و نامیدی خواهد بود و آنان را نسبت به آینده کشور و نقش خود در آن آینده دلسرد می کند. چنان نظامی به جای تشویق دوستان در سراسر دنیا، طعنه و استهزای دشمنان و سر افندگی دلدادگان را به همراه خواهد داشت. در یک کلام خروجی یک نظام تبلیغی ناکارآمد مشابه آنچه در حال حاضر در کشور با آن رو به رو هستیم، آبی ست که به آسیاب دشمن ریخته می شود.
      بررسی تجربه های موفق و ناموفق جهانی و ارزیابی کارشناسان امر نشان داده است که یک نظام رونمایی و تبلیغی نظامی موثر باید شامل موارد زیر باشد:
       
      ·        باور پذیری
      ·        جذابیت بصری
      ·        تعیین و شناخت گروه مخاطبان
      ·   
       
      باور پذیری : در مباحث رسانه ای عنصر باورپذیری یا اعتبار، هم شامل محتوای پیام و هم شامل منبع پیام می شود و  اجزای عینی و ذهنی قابل باور بودن یک پیام یا منبع را در بر می‌گیرد.
      اصولاً دو راه برای ایجاد اقناع در دیگران وجود دارد:
      ـ راه محوری
      ـ راه حاشیه‌ای
      «راه محوری» در اقناع شامل توجه متفکرانه به استدلال موجود در پیام، ایده‌ها و محتواست و زمانی اتفاق می‌افتد که شنوندة پیام، انگیزه و توانایی فکر کردن در مورد پیام را داشته باشد. در واقع پردازش محوری به معنای تفکر عمیق در ایده‌ها و براهین درون یک پیام است.در موضوعات مرتبط با نیروهای مسلح باید توجه داشت در مواقعی که جامعه ی هدف تحلیلگران نظامی هستند
      اما «راه حاشیه‌ای» در اقناع زمانی است که دریافت‌کننده‌ی پیام، تلاش نکند با دقت در مورد ایده‌های درون پیام فکر کند. به بیان دیگر، شنوندة پیام، توانایی یا انگیزه یا هر دوی آن‌ها را برای درگیر شدن با پیام ندارد. [6]در این مورد یکی از مهم ترین فاکتور ها، منبع بیان کننده است. منبعی که شروط قابل اعتماد بودن و تخصص را داراست و علاوه برآن از دو عنصر، پویایی و کاریزمای نیز بهره می برد در مورد هر پیامی که صادر می کند بسیار باور پذیر خواهد بود. در این مورد اخبار رسمی صدا و سیما می تواند مثال خوبی باشد. با کاهش اعتماد عمومی به اخبار رسمی سیما مشخصا تبلیغات نظامی این منبع نیز دچار آسیب یادکرده می شود. وجود یک خبرنگار دفاعی مسلط به علوم دفاعی نیز می تواند موجب باور پذیری شود. در این مورد مثلا سیمای رسمی ما از چند خبرنگار بدون تخصص که همزمان از پوشک و شیرخشک هم گزارش تهیه می کنند استفاده می کند.
       جذابیت بصری: این موضوع دارای فاکتور های متعدد زیبایی شناسانه است که در موضوع تبلیغات مرتبط با دستاوردهای دفاعی نیز بسیار کاربرد دارد.
      در مورد این موضوع و موضوع شناخت مخاطبان به طور مفصل در اینجا بحث و گفتگو کرده ایم و پیشنهاد می کنم با توجه به این نوشتار یک بار دیگر مرورش کنید. 
       
       
       
      بررسی و مطالعه یک نمونه 
       
      در خرداد ماه سال جاری، چهارمین فروند از ناوهای کلاس جماران به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحاق شد. این ناو 1400 تنی که از نظر وزنی و توان عملیاتی در استاندارد کورت ها دسته بندی می شود پس از 15 سال از شروع ساخت در خرداد 1400 سرانجام  تحویل نیروی دریایی شد. در حالی که در تبلیغات (پروپاگاندای) رسمی عموما این کلاس ناوها ناوشکن خوانده می شوند، اما این ادعایی ست  که تنها دست مایه تمسخر و استهزا را فراهم می آورد. در استاندارد های نظامی ناوچه ها  عموما در محدوده وزنی 5 هزار تن و ناوشکن ها عموما در محدوده وزنی بین 7 تا 10 هزار تن قراردارند که توان رزمی و قابلیت های دریانوردی بسیار بیشتری دارند، در واقع در حال حاضر نیروی دریایی هیچ ناوی از نوع ناوچه و یا ناوشکن در اختیار ندارد  و اصرار فرماندهان این نیرو بر " تفاوت نظام نامگذاری ایران و جهان" مشخصا چیزی بر قابلیت های رزمی این شناورها نمی افزاید. 
       

       
      ناوهای کلاس جماران در واقع حاصل تغییرات پر پلتفرم ناوهای کلاس الوند خریداری شده از انگلیس هستند که عمر طراحی آنها به بیش از نیم قرن پیش می رسد و از حیث طراحی و چینش کمپارتمان ها کاملا منسوخ هستند. مدت زمان بین 12 تا 15 سال هم که عموما برای ساخت هر کدام از این چهار ناو کلاس جماران صرف شده، نکته درخشان قابل افتخاری را برای تبلیغ و پروپاگاندای گسترده باقی نمی گذارد. از سوی دیگر این ناوها در بین ناوهای همکلاس خود از نظر توان تسلیحاتی یکی از ضعیف ترین، اگر نه ضعیف ترین، در سطح دنیا هستند و از نظر قابلیت پدافندی در صفر مطلق قرار دارند و در شرایط جنگی صرفا یک تابوت متحرک برای پرسنل آن خواهند بود.
      در 24 خرداد ماه در میان تبلیغات عمده رسانه های داخلی در حالی که از قابلیت های کم نظیر ادعایی آن و خصوصا رادار عصر بهینه شده مدرن آرایه فازی آن الحاق شد که چندی بعد در عکس های گرفته شده مشخص شد که شناور دشمن شکن مذکور درواقع صرفا از یک ماکت فوق مدرن به جای رادار بهره می برد، واقعه ای که برای مدت ها دست مایه تحقیر و استهزای قوای مسلح جمهوری اسلامی را در سطح منطقه و دنیا فراهم آورد.
      می بینیم که با عدم دقت بخشی از یک نهاد نظامی چگونه یکی از پر هزینه ترین محصولات دفاعی ما به جای امنیت زایی موجب امنیت زدایی شده و در سطحی بالاتر آبرو و عزتی که به قیمت خون شهدا برای این مملکت و نیروهای مسلح آن خریداری شده بود به ثمن بخس فروخته شد تا زیر تمسخر اجنبی لگدمال شود.
       
       
       
       
       
      و اما آن فغان بلند که گوش فلک را بخراشد:
       از آنجا که این اتفاق نه برای بار اول و دوم، که تبدیل به رویه ای عادی در سطح نیروهای مسلح شده است و سال به سال بیشتر به عمق فضاحت آن افزوده می شود و بیشتر راه نفس دلسوزان ایران و انقلاب را می بندد، ما را به دامان این سوال می کشاند که اساسا از نظر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی فلسفه، چرایی و چیستایی نظام رونمایی ها چیست؟ امنیت افزایی با نمایش یک چهره قدرتمند و استوار، یا امنیت زدایی و تهیج دشمنان با نمایش یک چهره مفلوک، عقب مانده و خرفت از توان نظامی کشور؟
       
       
       
       
       
        [1] Black Projects
      [2] Game changer
      [3] این جنگنده هیچگاه در نیروی هوایی آمریکا به خدمت گرفته نشد
      [4] MiG-25 Foxbat
      [5] Viktor Belenko
      [6]https://fa.wikipedia.org/wiki/مدل_احتمال_ارزیابی
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.