امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

واقعا از نظر گرافیک عالی هست از نظر علمی که قبلا تو بحث و نظرها بهش پرداخته شده است 

کسانی که پای کار بودن هم از دل مایه گذاشتن و هم از خلاقیت

اگر بشه این مجله رو برای سطوح فرماندهی فرستاد، حتما شاهد تغییراتی هرچند اندک در ساختار دفاعی کشور باشیم 

 

  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دست مریزاد، الحق و الانصاف که یک کار همه چیز تمام است 

و چه به جا شمایل نورانی سردار دل‌ها برای روی جلد انتخاب شده است 

 عرض درود، سپاس و خداقوت به دست اندرکاران :rose::rose: :rose:

ویرایش شده در توسط Mosip
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ماشالله کار فاخر با ارزشی هست دست همه شما درد نکنه میخوام چاپ و جلدش کنم

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
44 minutes قبل , RezaKiani گفت:

ای بابا این همه زحمت کشیدید پس چرا صفحاتش عقب جلوئه؟؟

:angry:

 

سلام

عقب جلو نیست . شما از نرم افزاری استفاده می کنید که برای زبان هایی که از راست به چپ هستند بهینه نشده و ترتیب صفحات را به صورت زبان های از چپ به راست نشان می دهد .

:rose:

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

سلام ، عرض ادب و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران مجله ی فاخر میلیتاری _ نآورد 

 

سه تا نظر کوچیک بدم 

از اونجایی که بنده علاقه مندم تا خوانندگان مجله حتما" به سایت هم یه سری بزنن icon_cheesygrin ، این به ذهنم خطور کرد که میشه مطالب و مباحث طولانی و ادامه داری رو که تو مجله بالاجبار یک مقداری از اون رو بعنوان مقاله به دست مخاطب میرسونیم  با استفاده از یه لینک مرتبط با اون تو انتهای همون مطلب  ، خواننده رو برای پیگیری  و فهم بیشتر به سایت هدایت کنیم . 

 

به علت اینکه این مجله رو میشه داخل گوشی ، تبلت و .... مطالعه کرد ، مخاطب میتونه اون لینک رو ( با موس یا لمس ) کپی کنه تو سرچ گوگل و مستقیم دنبال اون مطلب و یا دنبال ادامه اون تشریف فرمایی کنه توی سایت . 

البته اون لینک و طرز استفاده ازش رو  رو بایستی به وسیله ی یه جمله ی جمع و جور و رنگی ( برای مثال به رنگ قرمز ) در بالای لینک به مخاطب اموزش بدیم .

 

نظر بعدی 

اینکه اسامی نویسندگان و همینطور همکاران این دوره رو تو این مجله اوردید تشکر میکنم . البته یه نکته ی کوچولو رو هم بایستی اضافه میکردم و اون اینکه تا اونجایی که متوجه شدم مخاطب عادت میکنه و برای ارتباط گرفتن راحت تر با مطلب به نام نویسنده و همینطور به تصویری که از اون نویسنده تو ذهن داره نیاز داره .

تو بعضی از مجلات کار جالبی انجام دادن و تصویر چهره ی نویسنده رو کنار اسم شون چاپ کردن . و خب این به فکرم رسید که چقدر جالب میشد که اگه امکان داشت و ما هم تو مجله ی سایت آواتار نویسنده ها رو کنار نام کاربریشون به همون فرمی که تو سایت هست ( یعنی گرد ) میاوردیم . 

 

اگه اشتباه نکنم تصاویر راحت تر از نوشتار تو حافظه ی فرد راه پیدا میکنه ، ماندگار میشه و سریع هم بازخوانی میشه ( بیشتر ارتباط گرفتن راحت تر مخاطب با نویسنده و  مطلب داخل مجله منظورم هست ) .

 

نظر سوم 

فواصل زمانی تبلیغ 2 مرحله ایی و 2 هفته مونده به انتشار رو ( هرهفته 1 تبلیغ و در ابتدای هفته ی سوم ارایه ی مجله ) که قبلا خدمت دوستان عرض شد ( برای ایجاد نیاز و درخواست بیشتر به مجله ) رو یکمقداری جدی بگیرید .

 

توییتر سایت یکمقداری کمتر شناخته شده هست و بالطبع هنوز اون تاثیرگذاری لازمه رو پیدا نکرده ، اما اینستای سایت با 14/5 کی عضو اونجوری که باید پوشش نداده کار رو . فراموش نفرمایید که مخاطب نیاز به دانستن مسئله ( بوسیله ی تبلیغ  ) داره تا بتونه و بدونه که کی و کجا مجله رو دریافت میکنه . انشا اا... باز هم میشه تعداد خوانندگان ( جواب زحمتی که دوستان میکشند ) رو بالاتر برد .... 

 

 

 

ویرایش شده در توسط crazyinventor
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, crazyinventor گفت:

 

سلام ، عرض ادب و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران مجله ی فاخر میلیتاری _ نآورد 

 

 

سلام علیکم و رحمت ا... 

 

1 ساعت پیش, crazyinventor گفت:

 

از اونجایی که بنده علاقه مندم تا خوانندگان مجله حتما" به سایت هم یه سری بزنن icon_cheesygrin ، این به ذهنم خطور کرد که میشه مطالب و مباحث طولانی و ادامه داری رو که تو مجله بالاجبار یک مقداری از اون رو بعنوان مقاله به دست مخاطب میرسونیم  با استفاده از یه لینک مرتبط با اون تو انتهای همون مطلب  ، خواننده رو برای پیگیری  و فهم بیشتر به سایت هدایت کنیم . 

 

به علت اینکه این مجله رو میشه داخل گوشی ، تبلت و .... مطالعه کرد ، مخاطب میتونه اون لینک رو ( با موس یا لمس ) کپی کنه تو سرچ گوگل و مستقیم دنبال اون مطلب و یا دنبال ادامه اون تشریف فرمایی کنه توی سایت . 

البته اون لینک و طرز استفاده ازش رو  رو بایستی به وسیله ی یه جمله ی جمع و جور و رنگی ( برای مثال به رنگ قرمز ) در بالای لینک به مخاطب اموزش بدیم .

 

این نظر بسیار ارز شمندی هست ولی یک نکته ظریف این وسط خودنمایی می کند ، تاپیکهایی مثل " بررسی جامع نیروی هوایی ایران "  یا نظایر آن که تحلیل ، نظر ، خبر و .... در آن  کنار هم قرار دارند  ، بلحاظ شکل پیکربندی انجمن ، خواننده را بلحاظ رسیدن به آن هدفی که  مد نظر ما است ، مقداری خارج می کند ، قصد ما این هست که مخاطب یک مطلب شُسته و رُفته   با حجم مشخص دریافت کند تا تاثیر خودش را در همون لحظه روی بافت و شکل ذهنی بگذارد  و تحلیل مخاطب را به اصطلاح در مسیر درست خودش قرار دهد .  چون در تاپیکها موارد مختلف ، گاها" نامرتبط قرار دارد ، مخاطب را نسبت به هدف مطلب ، دچار سردرگمی می کند و مخاطبی که عادت دارد به مطالب خلاصه و ناقص توییتری و ....  تا بلحاظ ذهنی آماده بشود تا همه پستها را مطالعه کند ، اصل مطلب از دستش می رود . 

 

1 ساعت پیش, crazyinventor گفت:

نظر بعدی 

اینکه اسامی نویسندگان و همینطور همکاران این دوره رو تو این مجله اوردید تشکر میکنم . البته یه نکته ی کوچولو رو هم بایستی اضافه میکردم و اون اینکه تا اونجایی که متوجه شدم مخاطب عادت میکنه و برای ارتباط گرفتن راحت تر با مطلب به نام نویسنده و همینطور به تصویری که از اون نویسنده تو ذهن داره نیاز داره .

تو بعضی از مجلات کار جالبی انجام دادن و تصویر چهره ی نویسنده رو کنار اسم شون چاپ کردن . و خب این به فکرم رسید که چقدر جالب میشد که اگه امکان داشت و ما هم تو مجله ی سایت آواتار نویسنده ها رو کنار نام کاربریشون به همون فرمی که تو سایت هست ( یعنی گرد ) میاوردیم . 

 

این هم نظر خوبی هست ولی این احتمال را در نظر باید داشت که نویسنده مطلب ممکن هست در طول زمان ، به اصطلاح آواتار یا نام کاربری خودش را عوض کند و این تغییر این مساله  در مجله منتشر شده یک مقداری سخت هست . حالا در حوزه نام کاربری سعی داریم کمتر این تغییر ایجاد شود ولی در حوزه آواتار کاربر نویسنده ، تضمینی نیست که تغییر نکند ، به همین دلیل از انجام این کار منصرف شدیم . 

 

1 ساعت پیش, crazyinventor گفت:

 

نظر سوم 

فواصل زمانی تبلیغ 2 مرحله ایی و 2 هفته مونده به انتشار رو ( هرهفته 1 تبلیغ و در ابتدای هفته ی سوم ارایه ی مجله ) که قبلا خدمت دوستان عرض شد ( برای ایجاد نیاز و درخواست بیشتر به مجله ) رو یکمقداری جدی بگیرید .

 

 

این فرموده شما را حتما" پیگیری می کنیم ولی چون مطالب نهایی در آخرین ثانیه ها نهایی می شود ، مجبوریم شکل تبلیغ را یک مقداری متحول کنیم نسبت به شماره 5 ولی دوستان حتما این پیشنهاد را می بینند و روی آن برنامه ریزی می کنند 

 

1 ساعت پیش, crazyinventor گفت:

 

توییتر سایت یکمقداری کمتر شناخته شده هست و بالطبع هنوز اون تاثیرگذاری لازمه رو پیدا نکرده ، اما اینستای سایت با 14/5 کی عضو اونجوری که باید پوشش نداده کار رو . فراموش نفرمایید که مخاطب نیاز به دانستن مسئله ( بوسیله ی تبلیغ  ) داره تا بتونه و بدونه که کی و کجا مجله رو دریافت میکنه . انشا اا... باز هم میشه تعداد خوانندگان ( جواب زحمتی که دوستان میکشند ) رو بالاتر برد .... 

 

در خصوص توییتر میلیتاری ، نخست اینکه واقعا این فضا با محدودیت ارسال واژه ها ، یک مقداری تداعی کننده  بازداشتگاه  شماره 17 ;) هست ولی خوب بالاجبار  برای انجمن ان را ایجاد کردیم ، ولی تبلیغ این اکانت بر عهده دوستان علاقه مند به میلیتاری هست ، هر قدر دوستان علاقه مندی نظیر شما ، بیشتر این اکانت را بین دوستان خودشون معرفی کنند ، تعداد دنبال کنندگان بیشتر میشود ، سعی هم میشود مطالب دوستان فعال در فواصل زمانی کوتاه در این اکانت معرفی شود با نام کاربری که حقی از کسی ضایع نشود . 

انشا... دوستانی که این مطلب را می بینند ، این اکانت را به دوستان خودشون معر فی بفرمایند . دوستانی هم که  در توییتر هستند ، مطالب را در صورت علاقه بازنشر بدند که بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرد  

 

با این حال از توجهی که نسبت به مجله خودتون دارید ، سپاسگذارم :rose:

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام و عرض ادب

جناب MR9 گرامی؛ ظاهرا لینک دانلود ماهنامه میلیتاری، شماره های اول تا سوم مشکل پیداکرده است. لطفا اصلاح فرمایید. با تشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
23 minutes قبل , eshqali گفت:

خدا رسونده شما رو...

 

یه جدول  فونت به ما بده، یعنی برای هر قسمت از عنوان تا زیر نویس تصاویر یک جدول فوت رسمی انتخاب کن بده بیاد...

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , worior گفت:

خدا رسونده شما رو...

 

یه جدول  فونت به ما بده، یعنی برای هر قسمت از عنوان تا زیر نویس تصاویر یک جدول فوت رسمی انتخاب کن بده بیاد...

 

ان شاءالله.

البته برای اینکه سلیقم شاید خوب نباشه سعی می کنم برای هر کدوم چند تا پیشنهاد بدم.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 minutes قبل , eshqali گفت:

ان شاءالله.

البته برای اینکه سلیقم شاید خوب نباشه سعی می کنم برای هر کدوم چند تا پیشنهاد بدم.

 

یه چیزی تو این مایه ها:

 

سرتیتر  16 COURIER 

عنوان صفحه tahoma 72

زیر عنوان 1  28 MS

زیر عنوان 2     20 MSX

بدنه متن 1     18 MSXX

بدنه اشاره درون متنی 1   18 MSXXNN

زیر نویس تصاویر  14 MSXXXN

ارجاعات ...

عنوان نویسنده ...

فهرست...

اعداد...

و..

 

 

 

 

 

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

سلام و عرض ادب 

 

یه چند نکته دیگه ایی رو هم بابت اعتلای بیشتر مجله تقدیم کنم .

 

مطالب تئوری

اگه یه زمانی قرار هست که داده نمایی ، نموداری یا چارتی تو مطلب دوستان اضافه یا استفاده بشه ، حتی المکان و برای فهم راحت تر مطلب ، نوشته های داخل نمودار به زبان فارسی باشه و یا اگه اون واژه معادل فارسی نداره و امکانش نیست که معادل مناسبی بسازیم و یا واژه ی فارسی جایگزین پیدا کنیم ( و یا حتی واژه ایی که براش ساخته شده هنوز اون معنی مورد نظر نویسنده رو نمیده ) ، میشه هر دو واژه ی فارسی و واژه ی اصلی ( غیر فارسی ) رو باهم داخل اون چارت و.... بیاریم . 

 

البته اگه معنای اون واژه ی غیر فارسی گسترده بود و نشد از یک کلمه جایگزین براش استفاده کنیم ، برای فهم بهتر قضیه توسط مخاطب و همینطور جلوگیری از برداشت اشتباه توسط ایشان ، میشه اون نمودار و .... رو به شکل دوزبانه ارائه کنیم . و یا حتی در صورت نیاز و یا تشخیص نویسنده ی مطلب هم میشه از ترجمه ی دم دستی  اون واژه  ( چه داخل و یا چه بیرون نمودار ) استفاده کنیم . 

 

 

 

                                    Ch.jpg 

 

توضیح 

مباحث تئوری  ( تا اونجایی که دیدم ) عموما" کمتر مخاطب داره ، مخصوصا اگه داخل مطلب از کلمات و واژه های تخصصی اونهم به زبان دیگه ایی ( غیر فارسی ) استفاده شده باشه ، این شکل از مطلب مخاطب رو ( برای فهم درست و کامل ) نیازمند جستجوی بیشتر میکنه . 

 

اگه اون کم علاقه گی مخاطب ها به مسائل تئوری رو با نیاز به تلاش و جستجو جمع بزنیم مطمعنا" به جای خوبی نمیرسیم و اینطور میشه که مخاطب اون مطلب باارزشی که براش زحمت کشیده شده رو نخونده و یا نیم خونده رها میکنه و یا در اصطلاح از روش سر میخوره . اما اگه مطلب ساده شده ، قابل فهم ( جویده شده ) و خصوصا" اگه به زبان فارسی باشه مشخصا" هم مخاطب بیشتری رو جذب میکنه و از اون مهمتر باعث شکل گرفتن ( ایجاد و یا تولید ) مخاطبانی میشه که به مباحث تئوری علاقمند میشن و خیر و برکتش به خودشون ، اطرافیانشون و در ابعاد بزرگتر به جامعشون میرسه . 

 

                                                        "  لطفا" این مطلب رو برای ایجاد مردمی دانا برای داشتن مملکتی خوب در نظر بگیرید  "

 

نکته ی مهم 

اگر قرار به استفاده از اون چارت ، نمودار و یا داده نما به شکل دوزبانه شد ، فراموش نکنیم که واژه و یا جمله ی پارسی _ فارسی حتما"در بالا و و واژه ی غیر پارسی _ فارسی هم حتما" در پایین و زیر واژه ی پارسی _ فارسی نوشته بشه ( یا به شکل عادی و یا در داخل پرانتز و ... )  .

 

پی دی اف 

پیدا کردن پی دی اف مجله داخل انواع و اقسام پی دی اف های دانلود شده یکمقدار مشکل میشه ، خصوصا اگه فرد مطالعه کننده بخواد با فواصل بیشتری زمانی اون رو مطالعه کنه . اگر امکانش هست نام فایل پی دی اف مجله رو قبل از انتشار به صورت کامل درج کنید تاهم پیدا کردنش بین الباقی پی دی اف ها راحت تر بشه و هم یکمقدار زیادی اصالت ( مثل اون زیر نویس نام مجله وتوضیح جمع و جوری  که روی صفحه ی اصلی مجله اضافه شده  ) مجله رو نشون بده . نام پی دی اف هم میتونه فارسی یا دوزبانه باشه .

 

بعنوان مثال ، این نام میتونه نام سایت + نام مجله + شماره ی مجله و توضیحات تکمیلی مثل ویژه نامه بودن و غیره باشه .

 

 

                                    Pdf.jpg 

 

تبلیغات 

 

در مورد تبلیغات پیش از انتشار هم یه توضیحی بدم .  ( در مورد تبلیغات استاندارد دومرحله ایی :) )

 

1 _ در تبلیغ اول یه تصویر ( مثل همون تصویری که برای تبلیغ تو توییتر میلیتاری ارائه شد ) ارائه بشه و تو توضیحی ( استاندارد و تکرار شونده ) که در زیر تصویر ارائه میشه به این اشاره بشه که گاهنامه ی میلیتاری _ نآورد به زودی منتشر خواهد شد . البته اگه ویژه نامه هم بود میشه اون رو ذکر کرد . برای مثال ویژه نامه ی عید باستانی گاهنامه ی میلیتاری _ ناورد با مطالب ارزنده و پرشمار به زودی انتشار خواهد یافت .

 

2_ تو تبلیغ دوم هم یک تصویر دیگه ارائه بشه و زیر تصویر یک توضیح ( استاندارد و تکرار شونده ) + زمان انتشار دقیق مجله .

 

توضیح اول 

برخورد مخاطب با این این مدل تبلیغ به این شکل میشه که تو تبلیغ اول این رو کسب میکنه که قرار هست مجله منتشر بشه بنابراین این تبلیغ اعلان هست و سرکاری و ناراحت کننده هم محسوب نمیشه .

 

در تبلیغ دوم هم مخاطب این رو کسب میکنه که چه زمانی قرار هست مجله رو دریافت کنه و بازهم چیزی رو بدست آورده و بنابراین بازهم این قضیه سرکاری نیست .

 

توضیح دوم

برای استاندارد سازی این مدل از تبلیغات میشه 2 تصویر مناسب برای این کار تهیه بشه ( یک تصویر مختص تبلیغ اول و یک تصویر مختص تبلیغ دوم ) و اونها رو تو تبلیغ های بعدی هم به صورت تکرار شونده)  استفاده کنیم .

 

در مورد مکان تبلیغ هم همون اینستای سایت و توییتر سایت انجام بشه و در صورت امکان بعد از انتشار تبلیغات رو حذف کنیم . در ضمن میشه قبل از انتشار و در زمان تبلیغات تایپک مربوط به مجله شماره ی جدید ایجاد بشه و هر دو تبلیغ علاوه بر توییتر و اینستا از خود تایپک هم انجام بشه . در زمان انتشار هم تبلیغات حذف بشن . 

 

* نکته ی آخر ، اگه امکانش هست تعداد دانلود شدن مجله رو در تایپک اختصاصی هر کدومشون و داخل همون پستی که لینک دانلود داخلش هست به صورت رنگی درج کنیم و در صورت بالارفتن تعداد دانلود ها هر وقت لازم بود عدد جدید رو با عدد قبلی جایگزین کنیم .

 

و در پایان اگه میبینید که یک مقداری به این طور موارد دقت و پیرامونش توضیح داده میشه بابت این هست که وقتی یه مجله ی ارزشمند (ی که بابت زحمات زیاد دوستان دست اندرکار ایجاد شده )  از طرف سایت مرجع مهمی مانند میلیتاری داره ارائه میشه علاوه بر تاثیرگذاری صحیح و مورد نیاز روی مخاطبین باید برای خودش استانداردی در این زمینه باشه ;) 

 

 

 

ویرایش شده در توسط crazyinventor
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      ما یقین داریم که آنسوی افق مردی هست ....  مرد اگر هست ، بدانید که "نآوردی" هست 
       
      در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران 1399-1357
       
      لینک دانلود
       

       

       
       
      از نویسندگان و مترجمان این شماره و همچنین برادر ارجمند جناب @HRA که علیرغم همه مشکلات و گرفتاری ها  بار اصلی زحمات را بردوش داشتند  و همچنین برادر عزیز @worior  که تا آخرین لحظه ، ضمن تولید محتوای اختصاصی ، بر روی روند انتشار نظارت داشتند و اخوی ارجمند ما ، جناب  @eshqali که بعنوان مُصحح به مجله میلیتاری محبت دارند ،تشکر ویژه و اختصاصی می شود ، چرا که بدون توجهات خاص این عزیزان ، ادامه حیات ناورد ممکن به نظر نمی رسد
       
       از همه دوستان و مخاطبان که به رسانه های مجازی دسترسی دارند ، تقاضا می شود که لینک  ارائه شده در این صفحه را برای آشنایی سایرین بصورت گسترده به اشتراک گذارند ..
       
      سپاس فراوان 
       
      تحریریه مجله الکترونیکی  بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی 
       
       

       
    • توسط MR9
      «ناورد»، مجله‌ای الکترونیکی است که با شعار «دانش نظامی برای همه» توسط سایت میلیتاری منتشر می شود. شماره پنجم این گاهنامه، بهمن ۹۸ با گزارش ویژه‌ای مربوط به سردار قاسم سلیمانی منتشر شده است. وجه تمایز ناورد را می توان رویکرد صرفا نظامیِ آن دانست. دلایل اتخاذ چنان رویکردی و ضرورت انتشار چنین مجله‌ای در فضای وب را با سید محمد شریفی، عضو هیات رئیسه اندیشکده ممتن، به گفت و گو نشسته‌ایم.
       
      ابتدا درباره جرقه های ظهور مجله ناورد صحبت کنیم. ناورد محصول تشخیص کدام ضرورت ها و اهداف است؟
       
      چندی قبل پژوهش جامعی در اندیشکده ممتن درباره کلیت جامعه اندیشگاهی امریکای شمالی یعنی امریکا و کانادا انجام دادیم. همان طور که می دانید شکل گیری اندیشکده ها، ریشه نظامی دارد و واژه تینک تنک اصالتا یک واژه نظامی است. همین الان هم مجموعه عظیمی از اندیشکده های دفاعی در تشکلی به نام مورس (MORS سرواژه عبارت Military Operations Research Society) عضو هستند و سمپوزیومی هم به صورت سالانه برگزار می کند که شبیه انجمنی صنفی است و تمام زیست بوم اندیشه ورزی دفاعی و نظامی امریکا را پوشش می دهد.
      بخش مهمی از کاری که آنها انجام می دهند حمایت (Advocate) از سیاست هایی است که روی آن مطالعات انجام می دهند. یعنی با لابی کردن، کار رسانه‌ای و تاثیر بر افکار عمومی و برخی سازوکار های قانونی مثل همراه کردن نمایندگان در جلسات استماع پیش از جلسات کنگره، ادووکیشن می کنند که سیاست ها انجام شود.
      مدلی که مد نظر ما بود تا حدود زیادی بومی سازی مجموعه مورس است و به عنوان تنها اندیشکده مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی که در زمینه دفاعی فعالیت می کنیم، بخش مهمی از کار خود را تولید گفتمان و ادبیات در زمینه دفاعی و نظامی می دانیم؛ بنابراین این مهم است که با تولید محتوا و ادبیات ، پایه های جامعه مربوطه را به وجود بیاوریم. همین طور ، ما بر این نظریم که برای شکل دادن به این جامعه، ابتدا باید اعضای جامعه را شناسایی کنیم. و شناسایی اعضا، به انحای مختلف از طریق انتشار مجله ناورد اتفاق می افتد.
      واقعیت این است که غیر از ما مجموعه های دیگری هم ظرفیت کار اندیشکده‌ای دارند، اما اکنون منحصر شده‌اند به انجام کارهای خرد و روی اخبار و تحولات و نهایتا تحلیل های چند خطی متمرکز شده‌اند. بنابراین بخشی از کار ما این است که چنین مجموعه هایی را به لحاظ ادبیات و گفتمان توانمندسازی کنیم. و این را از طریق تولید و در اختیار گذاردن مطالب مفید و ضروری انجام می دهیم.
      بخش دیگری از کار، مربوط به ارتقای اطلاعات افراد علاقمند به حوزه نظامی و دفاعی است. افراد زیادی هستند که علاقمند به تجهیزات نظامی هستند و جهت گیری ابتدایی در انتشار ناورد این است که این افراد را به یک سطح بالاتر و به سمت مطالعات تاکتیکی و سیاستی بکشانیم.

       
       
      غیر از این، ناورد جامعه هدف دیگری هم دارد که در ارگان های سیاستی و تصمیم گیر مشغول هستند. ما از همان بحث ادووکیت استفاده می کنیم و بعضی سیاست ها و نقدها را از طریق شکل گیری درخواست عمومی در افراد علاقمند نظامی و دفاعی، مطالبه می کنیم.
      یک نمونه بارز از مورد آخر، مربوط به مسئله استتار تجهیزات و نفرات است. استتار یک علم و یک تخصص است ولی متاسفانه آنچه در ایران اجرا می شد، در برخی از بخش ها مناسب نبود. مثلا لباس اصلی استتار نفرات که همه از قبل از انقلاب می شناختند لباس پلنگی بود که هیچ ربطی به طبیعت ایران ندارد و برای محیط هایی غیر از فلات ایران طراحی شده است. علاوه بر اینکه خیلی هم قدیمی است. علاوه بر رنگ، الگوی استتار هم بارها در دنیا تغییر کرده است. اصولا استتار تجهیزات و نفرات، با توجه به فواصل مختلف سال و منطقه محل خدمت و عملیات باید در یگان های مربوطه مطالعه شود و تفاوت داشته باشد. اما متاسفانه این مطلب در نیروهای مسلح اصلا رعایت نمی شد و به همین علت استتار برخی تجهیزات ما خیلی نامناسب بود. ما این مسئله را بارها از طریق مسئولین پیگیری کردیم، اما اثرگذار نبود. در نهایت سیاستمان را تغییر دادیم و شروع به اعمال فشار از طریق رسانه کردیم. با توجه به اینکه این مسئله، به لحاظ راهبردی مهم نبود و استتار چیزی هست که در معرض دید همه است در سطح عموم میشد راجع به آن صحبت کرد . به نظر می رسید که یک درخواست عمومی حول مساله ی استتار شکل گرفت که در نهایت منتهی به طراحی های جدید از سال ۹۶ شد.
      فعالیت ما در این زمینه هم سلبی بود و هم ایجابی؛ که بحمدالله جواب هم داد و از رژه سال پیش تغییرات عمده‌ای در استتار تجهیزات نظامی ایجاد شد.
       
      پس مخاطب شما شامل سه دسته از افراد است: افراد فعال اما ضعیف در این حوزه، علاقمندان و سیاست گذاران. درست است؟
      بله. تنوع مطالب انتشار یافته در گاهنامه ناورد به گونه‌ای است که می تواند مورد استفاده طیف وسیعی از مخاطبان قرار بگیرد. برای علاقمندان به جهاد و دفاع مقدس؛ تاریخ و نکات نظامی موثر در تاریخ، تجهیزات و ادوات نظامی، و صد البته برای کسانی که مطالعات دفاعی را در سطح راهکنشی و راهبردی دنبال می کنند همواره مطالبی دست اول وجود دارد.
       
      با توجه به اینکه جنس مخاطبانی که انتخاب کرده‌اید با هم متفاوت است، آیا شماره های محرمانه‌ای هم به عنوان مشاوره برای تصمیم گیران و سیاست گذاران دارید؟
      یک توضیحی ضروری است. آن هم اینکه مخاطب عام ما، با توجه به موضوعات، همه افراد را دربرنمی گیرد. منظور از مخاطب عام، در اینجا عموم علاقمندان به مباحث نظامی است که مطالعات کلی در این زمینه دارند و مثلا فرق موشک و راکت و خمپاره را می دانند. ولی درباره محرمانگی، طبیعتا ما همه کارهایی را که انجام می دهیم، بخش محرمانه دارد. مثلا مطالعه‌ای انجام می شود درباره افراد تاثیرگذار در تحولات مهم نیروهای هوایی ایالات متحده که هدف از آن نهایتا مربوط به آسیب شناسی نیروی هوایی خودمان بوده است و بر اساس آن مطالعه، یک بسته سیاستی هم تدوین می شود. ولی به دلیل مسایل مربوط به طبقه بندی اطلاعات آنچه در مجله منتشر می شود، فقط قسمت مربوط به نیروی هوایی آمریکا است.
       

       
      در کل مجله رویکرد فرهنگی خاصی مشخص و برجسته است. از پرونده ویژه که مشخصا موضوعی فرهنگی است تا انتخاب و نوع پرداخت مطالب، ردپای این نگاه فرهنگی کاملا مشهود است. اما مجله ناورد، به صورت مجزا سرویسی به نام فرهنگ ندارد. می شود درباره چرایی آن صحبت کرد؟
      این موضوع، یک سیاست آگاهانه است. وسوسه پرداختن به موضوعات دیگر در اکثر مجموعه هایی که با مطالعات نظامی شروع به کار کرده‌اند ، همیشه وجود دارد و به نظر ما به کار این مجموعه ها و رسالتشان ضرر می زند. یعنی مجموعه ها با اهداف مطالعات نظامی آغاز به کار می کنند اما در ادامه وسوسه می شوند که درباره همه چیز صحبت کنند، چون بحث نظامی به سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مرتبط است. نهایتا این مسئله باعث از بین رفتن تاثیر حرف در موضوع اصلی می شود.
      از مجموعه‌ای نام نمی برم، اما واقعیت این است که که ما از سرنوشت برخی از مجموعه های مطالعات نظامی عبرت گرفته ایم. از ۱۳ الی ۱۴ سال پیش خروجی این مجموعه ها را دنبال کرده ایم و از بین رفتن اثرشان را دیده ایم که چگونه از اندیشکده تبدیل به مجموعه هایی شده اند که به جای سیاست سازی و تصمیم سازی، صرفا به اتفاقات سیاسی و فرهنگی و سیاسی واکنش نشان می دهند و با رویکرد غالبا تدافعی صحبت می کنند.
      برای همین در ناورد حتی وقتی درباره شهدای والا مقام مدافع حرم و مسئله سوریه هم که صحبت می شود گرچه تحلیل فرهنگی یا سیاسی هم برایش موجود است، اما سعی می شود صرفا روی مباحث نظامی آن تاکید شود و وارد مباحث دیگر نشویم.
       
      تقسیم بندی مطالب و سرویس های ارائه مطلب در سایت میلیتاری و مجله ناورد به چه صورت است؟
      تقسیم بندی اصلی مطالب مجله بر اساس تقسیم بندی معروف نظامی به سه نیروی «دریایی، زمینی و هوایی» است و در کنار آن دو بخش به اخبار برترحوزه دفاعی-نظامی و تحلیل آن ها و همچنین مباحث جامع نظامی اختصاص دارد.
      با توجه به آنچه در مورد جامعه هدف این مجله گفته شد، تمرکز مطالب مجله بیشتر بر تحلیل و معرفی جنگ افزارها (در دو بعد داخلی و خارجی) و تهیه مطالب رسته «تاریخ و جنگ» است تا با توجه به جذابیت بیشتر این دو فقره برای مخاطب عام، راه برای بیان برخی مباحث راهبردی و دکترینال نظامی نیز باز شود.
      در کنار این مطالب همواره بخشی به بازخوانی خاطرات مکتوب دفاع مقدس و بخشی نیز به بازخوانی خاطرات شفاهی از رزمندگان دفاع مقدس اختصاص دارد؛ که تهیه و انتشار این خاطرات شفاهی، انحصاری سایت میلیتاری بوده و ما همواره تلاش داریم تا با کاویدن گنج های خاطرات دفاع مقدس از گم نشدن گوهرهای ذی قیمت سال های جهاد و شهادت مطمئن شویم.
       
      کارکرد مجله ناورد جدای از سایت میلیتاری است؟ با توجه به همپوشانی بسیاری از مطالب و اینکه در نهایت مجله هم به صورت الکترونیکی و نه کاغذی منتشر می شود، ضرورت تفکیک برخی مطالب سایت و انتشار آن به عنوان یک مجله مجزا را توضیح می دهید؟
      سایت میلیتاری ، نسبت به مجله محدودیت هایی برای کاربر عام دارد. مثلا چون فروم است کار کردن با آن به راحتی شبکه های اجتماعی نیست و فعالیت و استفاده از برخی مطالب، عضویت در سایت را می طلبد. بنابراین ما اقدام به طراحی یک بسته با طراحی مناسب کردیم که به عنوان مجله منتشر می شود و استفاده از آن، محدودیت های سایت را ندارد. البته تعداد محدودی هم برای مسئولین و تصمیم گیران نظامی ، چاپ کاغذی و فرستاده می شود.
       

       
       
       
      با این توضیح، تحریریه مجله و سایت مشترک است. درباره نحوه کار تحریریه توضیح می دهید؟
       
      زحمت اصلی کار بر عهده ی برادرمان با نام کاربری MR9 است. ولی کلیت کار این است که ما به صورت باز کار می کنیم. یعنی مدیران بخش ها ، موضوعات را انتخاب می کنند و در دسترس اعضا می گذارند. کسانی که علاقه دارند موضوعات را انتخاب می کنند و روی آن کار می کنند. ضمن اینکه در تمام مراحلی که فرد یا گروهی روی موضوعی کار می کند، با مدیر بخش مربوطه در ارتباط است و با همفکری به خروجی نهایی که ترجمه یا تالیف است، می رسند.
       
      دلیل گاهنامه بودن مجله ناورد چیست؟ آیا توجیه بی نظمی انتشار است؟ و این، با موضوعی که درباره آن منتشر می شود (مباحث نظامی)، در تضاد نیست؟
       
      ما کیفیت مطالب را فدای نظم انتشار نمی کنیم. با این توضیح که گاهنامه ناورد، به نوعی تامین کننده سمت ارتباط با مخاطب عام اندیشکده میلیتاری است و مطالب آن عمدتا از مطالب منتشر شده در تالار گفت وگوی میلیتاری استخراج می شوند. بنابراین بسته به میزان مطالبی که جمع آوری شود، این مجله منتشر می شود. البته فاصله انتشار شماره های ناورد، به بیش از دو ماه نمی رسد.
      ضمن اینکه یکی از دغدغه های ما ایجاد زمینه تولید محتوا در این موضوعات است. به دلیل روند انتخاب مطالب، تمام علاقمندان به علوم نظامی در زبان فارسی می توانند در تهیه مطالب آن مشارکت کنند. مطالب مجله از جمع بندی مطالب منتشر شده در سایت و بحث و بررسی های کاربران بر روی آن ها به دست می آید و توسط هیات تحریریه ویراستاری شده و برای چاپ آماده می شود. این روند، با افزایش تولیدکنندگان محتوا، سرعت بیشتری می گیرد. هر چه جمعیت بیشتری علاقمند و وارد چرخه تولید محتوا شوند، انتشار هم نظم بیشتری می گیرد.
      با این حال، هم اکنون هم یکی از اهداف مهم ما که تولید محتوا در فضای مجازی و در دسترس قرار دادن محتوا در موضوعات نظامی است، در حال تحقق است.
       
      مجله ناورد
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.