امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

عرض سلام و تبریکات خدمت تمام دوستان میلیتاری؛ مخصوصا دست اندکاران ماهنامه وزین ناورد

خواهشی داشتم؛ لینک دانلود ماهنامه شماره یک تا سه مشکل داره. لطفا از نو آپلود کنید. مورد بعدی اینکه لطفا فایل تقویم سال جدید که در ماهنامه قرار دادید رو به صورت جداگانه و با کیفیت قرار بدهید. سپاس فراوان. :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با تشکر از زحمات فراوان برای این مجله. برای بهتر شدن مجله میلیتاری این پیشنهادات رو دارم:

۱- برای بهتر شدن کار، حجم کار بیشتری مورد نیاز هست. خب دوستان تا هر جا که می تونن کمک کنن. هر چقدر کم هم باز خوبه.

۲- متن مطالب گاهی ثقیل و سنگین هست. گاهی یک جمله چندین فعل داره و چند خط به طول می کشه. برای مخاطب عام خوندن و فهم همچین مطالبی سخته و ممکنه به کل مجله رو کنار بذاره.

۳- طراحی و ظاهر خیلی بهتر شده ولی جای کار داره. فونت ها و طراحی صفحات می شه که بهتر باشه. یک نمونه کوچک اینکه خودم در صفحاتی که پس زمینه تاریک بودم چشمام اذیت شد.

۴- اینفوگرافی و والپیپر هم می شه اضافه کرد و البته موارد جدید که نیاز به ایده پردازی دوستان داره.

 

باز هم از زحماتتون تشکر می کنم. خسته نباشید.

با آرزوی موفقیت.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه بتونید جایی رو ثبت کنید و در کتاب خوان هایی مثل طاقچه ، فیدیبو و ... انتشارش بدهید ، مخاطبان بیشتری به دست میارید .

ولی احتمالا به جرم سعی در انتشار مطالب نظامی بازداشت می شوید و بعد به عنوان تشویش در امنیت ملی و نشر اکاذیب هم محاکمه می شود . اینجا ج.ا است .

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 7 فروردین 1399 در 11:18 , mazrze گفت:

عرض سلام و تبریکات خدمت تمام دوستان میلیتاری؛ مخصوصا دست اندکاران ماهنامه وزین ناورد

خواهشی داشتم؛ لینک دانلود ماهنامه شماره یک تا سه مشکل داره. لطفا از نو آپلود کنید. مورد بعدی اینکه لطفا فایل تقویم سال جدید که در ماهنامه قرار دادید رو به صورت جداگانه و با کیفیت قرار بدهید. سپاس فراوان. :rose:

 

سلام

تقویم 1399

http://s11.picofile.com/file/8394146926/Navard_1399.jpg

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

سلام و عرض ادب خدمت دست اندکاران و خوانندگان ماهنامه ی میلیتاری _نآورد .

 

یه چند نکته ایی رو بابت اعتلای بیشتر مجله خدمت دوستان تقدیم کنم . 

 

1- پیشوند و پسوندها

اگه به نشریات و رسانه های جمعی یه نگاه دقیق تر بندازیم ، متوجه میشیم که انها بابت ارزشمند جلوه دادن مطلب ارائه شده درون رسانه شون ، میان و نام نویسنده ی مطلب رو عموما با پیشوند و پسوندی که نشون دهند ی جایگاه علمی ، فنی و یا اجتماعی اون فرد هست همراه و معرفی میکنن . برای مثال مهندس فلانی کارشناس ادوات زرهی و یا دکتر فلانی پژوهشگر تاریخ و .... 

 

نظر شخصی بنده این هست که برای مترجمین و نویسنده های مجله ی نآورد ، نام کاربری خالی ( برای مثال نویسنده crazyinventor و یا مترجم crazyinventor ) بابت تاثیر گذاری بیشتر مطلب و همینطور جذب مخاطب یکمقداری کم تاثیر هست و اونجوری که باید نمیتونه نشون بده که نوشته ی نظامی ایی که اون عزیز نویسنده زحمتش رو کشیده و یا ترجمه ی علمی و فنی ایی که اون مترجم گرانقدر قبول زحمت کرده ، چقدر ارزشمند هست . 

 

خلاصه میکنم مطلب رو ، مطلب ارائه شده از بابت 3 موضوع اصلی جذب مخاطب میکنه  . 

1- نویسنده ی بنام و شهیر 

2- مطلب خاص و ارزشمند ( جذاب ) 

3- تصاویر پرمعنا ، خاص و باکیفیت 

 

حالا که مطالب ارزشمند و غیرتکراری ایی رو اعضای فاضل سایت به رشته ی تحریر در میارن تا درون مجله ی نآورد قرار بگیره ، بیاییم و با معرفی زمینه ی تحقیقاتی و یا علاقمندی شخصی ایشون در کنار نام کاربریشون ، ظلع دوم مهم بودن مطلب رو کامل کنیم . به این شکل هم اون مطلب خواننده ی بیشتری پیدا میکنه ، هم اون نویسنده ی محترم ، خودش و مطالب بعدیش خواننده ی بیشتر پیدا میکنن و در پایان خود مجله هم که دارایی اصلیش نویسنده هاش هستن هم پربازدیدتر و مهم تر میشه . و از همه مهمتر مخاطب متوجه هست که این مطلب در اصطلاح الابختکی و قارچی قورتکی نوشته نشده و کلی اندیشه و مطالعه پشتش هست . 

 

برای راهنمایی بیشتر

 

  نام کاربری + مدرک تحصیلی + زمینه ی تحقیقاتی +  عضو هیات تحریریه ی سایت بودن  .

 

مثال های اون ( البته سخت نگیرین ، مثال هست و یکمی هم داغون icon_cheesygrin ) 

 

= نویسنده  crazyinventor  کارشناس علوم سیاسی و پژوهشگر تاریخ 

=  مترجم crazyinventor  تحلیلگر مسائل دفاعی

=  نویسنده crazyinventor  تحلیلگر منطقه ایی ( مسایل عراق ، لبنان ، سوریه ، لیبی ) 

= نویسنده  crazyinventor محقق و پژوهشگر نیروی زمینی 

= مترجم    crazyinventor  محقق علوم و صنایع هوایی و هوافضا  ( عضو هیات تحریریه ی سایت میلیتاری )

 

 

توضیح :

اما این پسوند ها رو کمتر از محقق علوم نظامی و یا پژوهشگر علوم نظامی درنظر نگیرید ، دوستان مستحضر هستن که ترجمه ی یه مطلب تخصصی ازعهده ی شخصی برمیاد که تو اون زمینه عمری رو هزینه کرده .

در مورد مدرک تحصیلی ، دوستانی که مایل به اظهار اون نیستن میتونن تنها به زمینه ی پژوهشی مورد علاقشون اشاره کنن .

القاب پیشوند و پسوند رو مترجمین و نویسندگان محترم سایت میتونن موقع ارائه ی مقاله و یا مطلبشون به مدیریت اعلام کنن تا همیشه نام کاربریشون با اون القاب در بالای مطلبشون حک بشه . 

 شاید نوشتن القاب برای دوستانی که اهل خاکی بودن و شکسته نفسی هستن ( عموم اعضای سایت ) کمی سخت باشه ، ولی خب چه کنیم که برای قوام مجله و از اون مهمتر بالاتر رفتن تاثیر مطلب در نگاه مخاطب اگر این کار رو انجام بدیم ، به نظرم کار درستی رو انجام دادیم .

 

لینک و لینک ها ...

اگه دوستان فراموش نکرده باشن تو شماره ی قبلی مجله به بحث قراردادن لینک در انتهای مطلب اشاره ایی کردم و گفتم که باتوجه به دیجیتال بودن مجله میشه لینک دسترسی رو تو انتهای مطلب قرار داد تا مخاطب با لمس و یا موس اون رو کپی کنه تو سرچ گوگل و مستقیم بیاد تو تایپک مربوطه و ادامه ی مطلب رو خودش از تایپک ادامه بده .

 

حالا یکمقداری اون ایده رو توسعه بدیم  ( حالا به جایی برنمیخوره که بعنوان یه مجله ی سنت شکن و پیشرو هم معروف بشیم ) .

 

کاربرد اول 

موقعی که در صفحه ی اول و یا صفحه ی آخر آدرس سایت ، انجمن ، اینستاگرام توییتر و یا اندیشکده و ... مرتبط با سایت رو قرار میدیم ، جلوی هر کدوم اونها لینک دسترسی بهشون رو هم قرار بدیم تا مخاطب بتونه در صورت علاقمندی و نیاز بتونه به اون قسمت ها دسترسی داشته باشه . 

 

کاربرد دوم 

در مورد مواقعی که برای فهم بیشتر مخاطب نیاز به ارائه ی ویدئویی داریم میتونیم در داخل و یا انتهای مطلب به هر تعدادی که مورد نیاز هست لینک ویدئو ها رو ارائه کنیم . میشه اون ویدیو رو برای مثال تو آپارات بارگذاری کرد و یا اگه نمیخوایم که مخاطب ذهنش متمرکز روی مطالب مجله بمونه هم میشه اون ویدیو رو برای مثال تو پیکو فایل بارگذاری کنیم تا مخاطب دانلودش کنه و ازش استفاده کنه .

 

برای مثال میشه در مورد نبرد های نیروهای فاطمیون در سوریه و در کنار مطلبش ، این ویدیو رو با لینک به مخاطب برسونیم .

 

یا در مورد تاثیرگذاری سلاح های کالیبر بالای ضد مواد در میدان واقعی جنگ یمن ، این ویدیو رو به مخاطب برسونیم 

 

و یا همون تایم لاین جنگ در جبهه ی شرق که بدون ویدئوی اون از جذابیتش کاسته میشه .

 

کاربرد سوم

در صورتی که نیاز هست سالنامه ایی ، چارتی ، نموداری ، داده نمایی ، تصویربا ارزشی ( مثل تصویر صفحه ی وسط اختصاصی مجله ها اونم با کیفیت بسیار زیاد و اختصاصی   ) ، به دست مخاطب برسونیم تا هرکدوم بسته به نیازشون ( ارگانها ، اندیشکده ها ، علاقمندان و ... ) بتونن ازش چاپ کنن و یا در صورت نیاز بنر بزنن ، و ما ادراک تاثیر گذاری اون بنر توی سازمان ها و  ....

 

برای نمونه ، این تصویر رو که از مراسم تشییع پیکر پاک حاج قاسم ثبت کردم ( مراسم تهران ) رو میشه با ابعاد واقعی به دست مخاطب رسوند . ( استفاده آزاد ) 

 

                                                                                                             آیا شما از من راضی هستین ... 

 

                                                        ay_shm_z_mn_rDy_hstyn_____.jpg 

 

                                                                                                           لینک مربوط به تصویر باکیفیت تر 

 

                                                                    http://s12.picofile.com/file/8397881376/آیا_شما_از_من_راضی_هستین_.JPG 

 

 

کاربرد چهارم

اونجاهایی که فایل ویدیویی در دسترس نیست و نیاز هست که به مخاطب فایل صوتی ارائه کنیم ( مثلا گفتگوی فرماندهان و شهدای دفاع مقدس ، گفتگوهای تاریخی و .... ) هم میتونیم لینک دسترسی روداخل مطلب بیاریم تا مخاطب بتونه ازش بهره ببره . همینطور برای درک راحت تر عملکردها هم میشه فایل گیف رو به صورت لینک به مخاطب برسونیم . ویا حتی لینک دانلود مجلات قبلی رو هم داخل مجلات جدید تو یک صفحه ی جدا بگذاریم البته همراه با تصویر صفحه ی اول هر مجله تا مخاطب هم بتونه به آسونی به الباقی مجلات دسترسی داشته باشه .

 

کاربرد پنجم 

یه جاهایی بابت حساسیت مباحث تئوریک ، دفاعی و امنیتی لازم میشه مخاطب خاص ( عموما نظامیان ارشد ، تئوریسین ها و تاکتیسین ها ) رو با اندیشکده ها و طرز فکر طرف مقابل آشنا کنیم ، میشه لینک _ های مرتبط با اون پژوهشکده های غربی و شرقی رو داخل مطلب و یا درانتهای مطلب قرار بدیم تا مخاطب وطنی ( در اینجا مخاطب خاص ) مستقیم بتونه با طرز فکر و برنامه ریزی طرفهای دوست و یا دشمن آشنا بشه .

 

نکته ی مهم 

با توجه به نو بودن ایده ، نیاز هست تا در بالای هر لینک ( فارغ از موضوع اون ) طریقه ی استفاده از اون لینک رو به با رنگ مشخصی ( مثلا قرمز ) به مخاطب آموزش بدیم . 

 

 

ساده نویسی

اگر امکانش هست تو بحث تالیف ، ترجمه و ... اصل مهم ساده نویسی رو رعایت کنیم . فراموش نکنیم که برای تاثیرگذاری بر جامعه و قابل درک کردن مطلب برای عامه ی جامعه یا افراد نظامی کمتر اهل مطالعه و خصوصا قشر جوان جامعه ، جملات و کلمات تا حد ممکن اون بایستی ساده و قابل فهم ارائه بشه . یه مثال خارج از بحث هم میزنم ، اگه دوستان به مطالبی که توسط رسانه های دشمن ( معاند ) که به زبان فارسی فعالیت میکنن دقت کرده باشن متوجه میشن که مطالب و دلایل ارائه شده توسط اونها چقدر ساده و قابل فهم توسط افراد مختلف جامعه یا همون عامه ی مردم هست . ( داریم طبق اون گفته ی معروف از دشمن یادگیری حاصل میکنیم ) .

 

البته بعضی از مطالب رو که خیلی تخصصی هستن ، نمیشه زیاد ساده اشون کرد ، چراکه به اصل مطلب صدمه میزنه . خلاصه ریش و قیچی دست اعضای سایت هست و تا اونجایی که امکانش هست ساده کنن مطلب رو ( اگه نشد ، میتونن معنی اون کلمه رو داخل پرانتز توضیح بدن )  تا طبق اصطلاح عامیانه نه سیخ بسوزه و نه کباب . 

 

تصویر ، تصویر ، تصاویر 

به شخصه تاثیر تصاویر رو برای جذب مخاطب و یا ایجاد اشتیاق به خوندن مطلب و همچنین میل به ادامه ی مطالعه ی مطلب در مخاطب عام رو بسیار بیشتر از خود مباحث داخل مطلب میدونم . مطالب عموما نیازمند علاقه نسبت به موضوع و تفکر و تجسم هستن اما تصاویر نزدیک ترین راه دریافت اطلاعات بدون هیچ زحمت اضافه ایی هستن و اگه دقت کنیم ( خصوصا در مورد موارد خاص ) در زمان بازخوانی توسط حافظه عموما تصویر مطالب ( نوشته ها ) بالا نمیاد و مشخصا تصاویر هستن که بالا میان . یه مثال خارج از بحث بزنم ، در مورد کینژال اگه صحبت بشه قریب به اتفاق اولین تصویر اون که زیر میگ 31 بسته بودنش و میگ روی باند مستقر بود رو یادمون میاد و احتمالا بعدش تصاویر دیگه ی اون رو.

 

 درکل استفاده از تصاویر دارای معنا و تاثیرگذار بر مخاطب رو برای دوستانی که خلق مطلب و یا ترجمه میکنن توصیه میکنم . 

 

نکته ی پایانی 

ارزشمندترین و قویترین مطالب برای مخاطب عام دقیقا مثل دیس برنجی میمونه که هرچقدر هم خوشپخت باشه بدون خورشت دل عموم افراد رو میزنه . تصاویر عموما مثل خورشت و یا کباب هستن و اگه دارای معنا و کیفیت باشن میشن خورشت و یا کباب درجه یکی که کمک میکنه مخاطب تا انتها دیس مطلب رو بخونه و مطمعنا اون مطلب نخورده و یا نیم خونده رها نمیشه ، همینطور اون دیس مطلب بهتر فهمیده شده و هم بهتر به ذهن افراد خواهد ماند . 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط crazyinventor
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مطالب مشابه

    • توسط MR9
      ما یقین داریم که آنسوی افق مردی هست ....  مرد اگر هست ، بدانید که "نآوردی" هست 
       
      در آستانه چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران 1399-1357
       
      لینک دانلود
       

       

       
       
      از نویسندگان و مترجمان این شماره و همچنین برادر ارجمند جناب @HRA که علیرغم همه مشکلات و گرفتاری ها  بار اصلی زحمات را بردوش داشتند  و همچنین برادر عزیز @worior  که تا آخرین لحظه ، ضمن تولید محتوای اختصاصی ، بر روی روند انتشار نظارت داشتند و اخوی ارجمند ما ، جناب  @eshqali که بعنوان مُصحح به مجله میلیتاری محبت دارند ،تشکر ویژه و اختصاصی می شود ، چرا که بدون توجهات خاص این عزیزان ، ادامه حیات ناورد ممکن به نظر نمی رسد
       
       از همه دوستان و مخاطبان که به رسانه های مجازی دسترسی دارند ، تقاضا می شود که لینک  ارائه شده در این صفحه را برای آشنایی سایرین بصورت گسترده به اشتراک گذارند ..
       
      سپاس فراوان 
       
      تحریریه مجله الکترونیکی  بزرگترین انجمن نظامی وب فارسی 
       
       

       
    • توسط MR9
      «ناورد»، مجله‌ای الکترونیکی است که با شعار «دانش نظامی برای همه» توسط سایت میلیتاری منتشر می شود. شماره پنجم این گاهنامه، بهمن ۹۸ با گزارش ویژه‌ای مربوط به سردار قاسم سلیمانی منتشر شده است. وجه تمایز ناورد را می توان رویکرد صرفا نظامیِ آن دانست. دلایل اتخاذ چنان رویکردی و ضرورت انتشار چنین مجله‌ای در فضای وب را با سید محمد شریفی، عضو هیات رئیسه اندیشکده ممتن، به گفت و گو نشسته‌ایم.
       
      ابتدا درباره جرقه های ظهور مجله ناورد صحبت کنیم. ناورد محصول تشخیص کدام ضرورت ها و اهداف است؟
       
      چندی قبل پژوهش جامعی در اندیشکده ممتن درباره کلیت جامعه اندیشگاهی امریکای شمالی یعنی امریکا و کانادا انجام دادیم. همان طور که می دانید شکل گیری اندیشکده ها، ریشه نظامی دارد و واژه تینک تنک اصالتا یک واژه نظامی است. همین الان هم مجموعه عظیمی از اندیشکده های دفاعی در تشکلی به نام مورس (MORS سرواژه عبارت Military Operations Research Society) عضو هستند و سمپوزیومی هم به صورت سالانه برگزار می کند که شبیه انجمنی صنفی است و تمام زیست بوم اندیشه ورزی دفاعی و نظامی امریکا را پوشش می دهد.
      بخش مهمی از کاری که آنها انجام می دهند حمایت (Advocate) از سیاست هایی است که روی آن مطالعات انجام می دهند. یعنی با لابی کردن، کار رسانه‌ای و تاثیر بر افکار عمومی و برخی سازوکار های قانونی مثل همراه کردن نمایندگان در جلسات استماع پیش از جلسات کنگره، ادووکیشن می کنند که سیاست ها انجام شود.
      مدلی که مد نظر ما بود تا حدود زیادی بومی سازی مجموعه مورس است و به عنوان تنها اندیشکده مستقل از نهادهای دولتی و حکومتی که در زمینه دفاعی فعالیت می کنیم، بخش مهمی از کار خود را تولید گفتمان و ادبیات در زمینه دفاعی و نظامی می دانیم؛ بنابراین این مهم است که با تولید محتوا و ادبیات ، پایه های جامعه مربوطه را به وجود بیاوریم. همین طور ، ما بر این نظریم که برای شکل دادن به این جامعه، ابتدا باید اعضای جامعه را شناسایی کنیم. و شناسایی اعضا، به انحای مختلف از طریق انتشار مجله ناورد اتفاق می افتد.
      واقعیت این است که غیر از ما مجموعه های دیگری هم ظرفیت کار اندیشکده‌ای دارند، اما اکنون منحصر شده‌اند به انجام کارهای خرد و روی اخبار و تحولات و نهایتا تحلیل های چند خطی متمرکز شده‌اند. بنابراین بخشی از کار ما این است که چنین مجموعه هایی را به لحاظ ادبیات و گفتمان توانمندسازی کنیم. و این را از طریق تولید و در اختیار گذاردن مطالب مفید و ضروری انجام می دهیم.
      بخش دیگری از کار، مربوط به ارتقای اطلاعات افراد علاقمند به حوزه نظامی و دفاعی است. افراد زیادی هستند که علاقمند به تجهیزات نظامی هستند و جهت گیری ابتدایی در انتشار ناورد این است که این افراد را به یک سطح بالاتر و به سمت مطالعات تاکتیکی و سیاستی بکشانیم.

       
       
      غیر از این، ناورد جامعه هدف دیگری هم دارد که در ارگان های سیاستی و تصمیم گیر مشغول هستند. ما از همان بحث ادووکیت استفاده می کنیم و بعضی سیاست ها و نقدها را از طریق شکل گیری درخواست عمومی در افراد علاقمند نظامی و دفاعی، مطالبه می کنیم.
      یک نمونه بارز از مورد آخر، مربوط به مسئله استتار تجهیزات و نفرات است. استتار یک علم و یک تخصص است ولی متاسفانه آنچه در ایران اجرا می شد، در برخی از بخش ها مناسب نبود. مثلا لباس اصلی استتار نفرات که همه از قبل از انقلاب می شناختند لباس پلنگی بود که هیچ ربطی به طبیعت ایران ندارد و برای محیط هایی غیر از فلات ایران طراحی شده است. علاوه بر اینکه خیلی هم قدیمی است. علاوه بر رنگ، الگوی استتار هم بارها در دنیا تغییر کرده است. اصولا استتار تجهیزات و نفرات، با توجه به فواصل مختلف سال و منطقه محل خدمت و عملیات باید در یگان های مربوطه مطالعه شود و تفاوت داشته باشد. اما متاسفانه این مطلب در نیروهای مسلح اصلا رعایت نمی شد و به همین علت استتار برخی تجهیزات ما خیلی نامناسب بود. ما این مسئله را بارها از طریق مسئولین پیگیری کردیم، اما اثرگذار نبود. در نهایت سیاستمان را تغییر دادیم و شروع به اعمال فشار از طریق رسانه کردیم. با توجه به اینکه این مسئله، به لحاظ راهبردی مهم نبود و استتار چیزی هست که در معرض دید همه است در سطح عموم میشد راجع به آن صحبت کرد . به نظر می رسید که یک درخواست عمومی حول مساله ی استتار شکل گرفت که در نهایت منتهی به طراحی های جدید از سال ۹۶ شد.
      فعالیت ما در این زمینه هم سلبی بود و هم ایجابی؛ که بحمدالله جواب هم داد و از رژه سال پیش تغییرات عمده‌ای در استتار تجهیزات نظامی ایجاد شد.
       
      پس مخاطب شما شامل سه دسته از افراد است: افراد فعال اما ضعیف در این حوزه، علاقمندان و سیاست گذاران. درست است؟
      بله. تنوع مطالب انتشار یافته در گاهنامه ناورد به گونه‌ای است که می تواند مورد استفاده طیف وسیعی از مخاطبان قرار بگیرد. برای علاقمندان به جهاد و دفاع مقدس؛ تاریخ و نکات نظامی موثر در تاریخ، تجهیزات و ادوات نظامی، و صد البته برای کسانی که مطالعات دفاعی را در سطح راهکنشی و راهبردی دنبال می کنند همواره مطالبی دست اول وجود دارد.
       
      با توجه به اینکه جنس مخاطبانی که انتخاب کرده‌اید با هم متفاوت است، آیا شماره های محرمانه‌ای هم به عنوان مشاوره برای تصمیم گیران و سیاست گذاران دارید؟
      یک توضیحی ضروری است. آن هم اینکه مخاطب عام ما، با توجه به موضوعات، همه افراد را دربرنمی گیرد. منظور از مخاطب عام، در اینجا عموم علاقمندان به مباحث نظامی است که مطالعات کلی در این زمینه دارند و مثلا فرق موشک و راکت و خمپاره را می دانند. ولی درباره محرمانگی، طبیعتا ما همه کارهایی را که انجام می دهیم، بخش محرمانه دارد. مثلا مطالعه‌ای انجام می شود درباره افراد تاثیرگذار در تحولات مهم نیروهای هوایی ایالات متحده که هدف از آن نهایتا مربوط به آسیب شناسی نیروی هوایی خودمان بوده است و بر اساس آن مطالعه، یک بسته سیاستی هم تدوین می شود. ولی به دلیل مسایل مربوط به طبقه بندی اطلاعات آنچه در مجله منتشر می شود، فقط قسمت مربوط به نیروی هوایی آمریکا است.
       

       
      در کل مجله رویکرد فرهنگی خاصی مشخص و برجسته است. از پرونده ویژه که مشخصا موضوعی فرهنگی است تا انتخاب و نوع پرداخت مطالب، ردپای این نگاه فرهنگی کاملا مشهود است. اما مجله ناورد، به صورت مجزا سرویسی به نام فرهنگ ندارد. می شود درباره چرایی آن صحبت کرد؟
      این موضوع، یک سیاست آگاهانه است. وسوسه پرداختن به موضوعات دیگر در اکثر مجموعه هایی که با مطالعات نظامی شروع به کار کرده‌اند ، همیشه وجود دارد و به نظر ما به کار این مجموعه ها و رسالتشان ضرر می زند. یعنی مجموعه ها با اهداف مطالعات نظامی آغاز به کار می کنند اما در ادامه وسوسه می شوند که درباره همه چیز صحبت کنند، چون بحث نظامی به سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مرتبط است. نهایتا این مسئله باعث از بین رفتن تاثیر حرف در موضوع اصلی می شود.
      از مجموعه‌ای نام نمی برم، اما واقعیت این است که که ما از سرنوشت برخی از مجموعه های مطالعات نظامی عبرت گرفته ایم. از ۱۳ الی ۱۴ سال پیش خروجی این مجموعه ها را دنبال کرده ایم و از بین رفتن اثرشان را دیده ایم که چگونه از اندیشکده تبدیل به مجموعه هایی شده اند که به جای سیاست سازی و تصمیم سازی، صرفا به اتفاقات سیاسی و فرهنگی و سیاسی واکنش نشان می دهند و با رویکرد غالبا تدافعی صحبت می کنند.
      برای همین در ناورد حتی وقتی درباره شهدای والا مقام مدافع حرم و مسئله سوریه هم که صحبت می شود گرچه تحلیل فرهنگی یا سیاسی هم برایش موجود است، اما سعی می شود صرفا روی مباحث نظامی آن تاکید شود و وارد مباحث دیگر نشویم.
       
      تقسیم بندی مطالب و سرویس های ارائه مطلب در سایت میلیتاری و مجله ناورد به چه صورت است؟
      تقسیم بندی اصلی مطالب مجله بر اساس تقسیم بندی معروف نظامی به سه نیروی «دریایی، زمینی و هوایی» است و در کنار آن دو بخش به اخبار برترحوزه دفاعی-نظامی و تحلیل آن ها و همچنین مباحث جامع نظامی اختصاص دارد.
      با توجه به آنچه در مورد جامعه هدف این مجله گفته شد، تمرکز مطالب مجله بیشتر بر تحلیل و معرفی جنگ افزارها (در دو بعد داخلی و خارجی) و تهیه مطالب رسته «تاریخ و جنگ» است تا با توجه به جذابیت بیشتر این دو فقره برای مخاطب عام، راه برای بیان برخی مباحث راهبردی و دکترینال نظامی نیز باز شود.
      در کنار این مطالب همواره بخشی به بازخوانی خاطرات مکتوب دفاع مقدس و بخشی نیز به بازخوانی خاطرات شفاهی از رزمندگان دفاع مقدس اختصاص دارد؛ که تهیه و انتشار این خاطرات شفاهی، انحصاری سایت میلیتاری بوده و ما همواره تلاش داریم تا با کاویدن گنج های خاطرات دفاع مقدس از گم نشدن گوهرهای ذی قیمت سال های جهاد و شهادت مطمئن شویم.
       
      کارکرد مجله ناورد جدای از سایت میلیتاری است؟ با توجه به همپوشانی بسیاری از مطالب و اینکه در نهایت مجله هم به صورت الکترونیکی و نه کاغذی منتشر می شود، ضرورت تفکیک برخی مطالب سایت و انتشار آن به عنوان یک مجله مجزا را توضیح می دهید؟
      سایت میلیتاری ، نسبت به مجله محدودیت هایی برای کاربر عام دارد. مثلا چون فروم است کار کردن با آن به راحتی شبکه های اجتماعی نیست و فعالیت و استفاده از برخی مطالب، عضویت در سایت را می طلبد. بنابراین ما اقدام به طراحی یک بسته با طراحی مناسب کردیم که به عنوان مجله منتشر می شود و استفاده از آن، محدودیت های سایت را ندارد. البته تعداد محدودی هم برای مسئولین و تصمیم گیران نظامی ، چاپ کاغذی و فرستاده می شود.
       

       
       
       
      با این توضیح، تحریریه مجله و سایت مشترک است. درباره نحوه کار تحریریه توضیح می دهید؟
       
      زحمت اصلی کار بر عهده ی برادرمان با نام کاربری MR9 است. ولی کلیت کار این است که ما به صورت باز کار می کنیم. یعنی مدیران بخش ها ، موضوعات را انتخاب می کنند و در دسترس اعضا می گذارند. کسانی که علاقه دارند موضوعات را انتخاب می کنند و روی آن کار می کنند. ضمن اینکه در تمام مراحلی که فرد یا گروهی روی موضوعی کار می کند، با مدیر بخش مربوطه در ارتباط است و با همفکری به خروجی نهایی که ترجمه یا تالیف است، می رسند.
       
      دلیل گاهنامه بودن مجله ناورد چیست؟ آیا توجیه بی نظمی انتشار است؟ و این، با موضوعی که درباره آن منتشر می شود (مباحث نظامی)، در تضاد نیست؟
       
      ما کیفیت مطالب را فدای نظم انتشار نمی کنیم. با این توضیح که گاهنامه ناورد، به نوعی تامین کننده سمت ارتباط با مخاطب عام اندیشکده میلیتاری است و مطالب آن عمدتا از مطالب منتشر شده در تالار گفت وگوی میلیتاری استخراج می شوند. بنابراین بسته به میزان مطالبی که جمع آوری شود، این مجله منتشر می شود. البته فاصله انتشار شماره های ناورد، به بیش از دو ماه نمی رسد.
      ضمن اینکه یکی از دغدغه های ما ایجاد زمینه تولید محتوا در این موضوعات است. به دلیل روند انتخاب مطالب، تمام علاقمندان به علوم نظامی در زبان فارسی می توانند در تهیه مطالب آن مشارکت کنند. مطالب مجله از جمع بندی مطالب منتشر شده در سایت و بحث و بررسی های کاربران بر روی آن ها به دست می آید و توسط هیات تحریریه ویراستاری شده و برای چاپ آماده می شود. این روند، با افزایش تولیدکنندگان محتوا، سرعت بیشتری می گیرد. هر چه جمعیت بیشتری علاقمند و وارد چرخه تولید محتوا شوند، انتشار هم نظم بیشتری می گیرد.
      با این حال، هم اکنون هم یکی از اهداف مهم ما که تولید محتوا در فضای مجازی و در دسترس قرار دادن محتوا در موضوعات نظامی است، در حال تحقق است.
       
      مجله ناورد
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.