امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

حالا که بحث به اینجا کشید یک نکته رو کوتاه عرض کنم.

 

یک عکس اصولا 3 لایه داره. برای اینکه عکس خوبی دربیاد باید به هر سه لایه توجه کرد. این سه لایه که بر اساس عمق میدان ایجاد می شوند عبارتند از «پیش زمینه» «سوژه اصلی» و «پس زمینه». یک عکس خوب باید هر 3 اینها را داشته باشد. ( مگر به دلیلی خاص و ویژه. )

بررسی نمونه هایی که جناب حیدری به عنوان عکس خوب گذاشتند این رو مشخص می کنه :

13930706192005466_PhotoL.jpg

 

در اینجا پیش زمینه شنهای کف جاده است که به خوبی محو شده اند. برای آزمایش این که پیشزمینه خوب چقدر برای یک عکس خوب مهم است، سعی کنید این قسمت رو از عکس حذف کنید تا ببینید چقدر از کیفیت کار کم می کنه.

سوژه اصلی ( یا میان زمینه هم گفته شده) حتما باید وجود داشته باشد و چیزی باشد که چشم را جذب کند. مثلا شاید خیلی از ما عکسهایی از طبیعت زیبا گرفته باشیم که وقتی خروجی را می بینیم رضایت بخش نیست، معمولا علت این است که یک چشم انداز وسیع بدون سوژه اصلی را ثبت کرده ایم.

پس زمینه هم اینجا کوه ها است که به نحو مناسبی محو ( اصطلاحا بوکه) شده است و نشان دهنده این است که از لنز مناسب و فاصله متناسب با سوژه اصلی استفاده شده است. جدا شدن سوژه اصلی از پس زمینه نکته مهمی است که اینجا به خوبی اتفاق افتاده.

 

حالا یک مثال ضعیف را بررسی کنیم :

1647301_444.jpg

 

کی میتونه اشکالات این عکس رو بر اساس 3 لایه ذکر شده بیان کنه؟

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
14 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

حالا که بحث به اینجا کشید یک نکته رو کوتاه عرض کنم.

 

یک عکس اصولا 3 لایه داره. برای اینکه عکس خوبی دربیاد باید به هر سه لایه توجه کرد. این سه لایه که بر اساس عمق میدان ایجاد می شوند عبارتند از «پیش زمینه» «سوژه اصلی» و «پس زمینه». یک عکس خوب باید هر 3 اینها را داشته باشد. ( مگر به دلیلی خاص و ویژه. )

بررسی نمونه هایی که جناب حیدری به عنوان عکس خوب گذاشتند این رو مشخص می کنه :

 

 

در اینجا پیش زمینه شنهای کف جاده است که به خوبی محو شده اند. برای آزمایش این که پیشزمینه خوب چقدر برای یک عکس خوب مهم است، سعی کنید این قسمت رو از عکس حذف کنید تا ببینید چقدر از کیفیت کار کم می کنه.

سوژه اصلی ( یا میان زمینه هم گفته شده) حتما باید وجود داشته باشد و چیزی باشد که چشم را جذب کند. مثلا شاید خیلی از ما عکسهایی از طبیعت زیبا گرفته باشیم که وقتی خروجی را می بینیم رضایت بخش نیست، معمولا علت این است که یک چشم انداز وسیع بدون سوژه اصلی را ثبت کرده ایم.

پس زمینه هم اینجا کوه ها است که به نحو مناسبی محو ( اصطلاحا بوکه) شده است و نشان دهنده این است که از لنز مناسب و فاصله متناسب با سوژه اصلی استفاده شده است. جدا شدن سوژه اصلی از پس زمینه نکته مهمی است که اینجا به خوبی اتفاق افتاده.

 

حالا یک مثال ضعیف را بررسی کنیم :

 

 

کی میتونه اشکالات این عکس رو بر اساس 3 لایه ذکر شده بیان کنه؟

 

 

ممنون 

بیان همین نکات در عکاسی نظامی و تبلیغاتی خیلی مهم هست و نشون میده ، این کار یک کار حرفه ای هست و تیم حرفه ای نیاز داره 

 

در مورد عکس 

پس زمینه اضافه و افراد متفرقه زیاد داره 

کف و زیر وسیله اصلا خوب نیست 

پشت و انتهای وسیله بریده شده است

 

در مورد خود سوژه اصلی رو اساتید باید نظر بدن

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تاپیک های جامع رژه در سایت میلیتاری 

 

متاسفانه خیلی از تصاویر از دست رفته ولی هست چیزهایی هنوز (قدر گالری رو باید دونست)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-------------------

این هم برای دوستی که گفت چرا با تانک تو خیابان رژه نمیرن 

 

3109315_460.jpg

 

3109313_108.jpg

 

 

 

 

 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 27 خرداد 1399 در 14:19 , arminheidari گفت:

1647301_444.jpg

 

در مورد عکس 

پس زمینه اضافه و افراد متفرقه زیاد داره 

کف و زیر وسیله اصلا خوب نیست 

پشت و انتهای وسیله بریده شده است

 

در مورد خود سوژه اصلی رو اساتید باید نظر بدن

 

 

ممنون از تاپیک خوب، و جواب شما به سوال

 

از لایه آخر یعنی پس زمینه شروع کنیم

بله، پس زمینه بسیار شلوغ است. مهمترین دلیل آن، وضوح بیش از حد می باشد. یعنی جزئیات پشت سر محو نشده اند. با توجه به قرائن به نظر می رسد که عکاس از لنز مناسبی استفاده نکرده است و اگر بخواهیم توضیح تخصصی ارائه دهیم احتمالا فاصله عکاس از سوژه کم بوده و از لنز نرمال یا واید استفاده کرده که عمق میدان زیادی دارند و نمی توانند سوژه را از پس زمینه جدا کنند.

در مورد سوژه اصلی از اشکالات کادر بندی و نور عبور می کنیم.

در مورد پیش زمینه، اصلا پیش زمینه ای وجود ندارد و چشم ناگهان به سوژه اصلی برخورد کرده و سرگردان می شود.

 

یکی از اصول ناخودآگاه یک عکس خوب، این است که چشم بیننده مسیر حرکت خوبی داشته باشد و عکاس عملا بتواند مسیر حرکت چشم بیننده را کنترل کند

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
9 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

 

ممنون از تاپیک خوب، و جواب شما به سوال

 

از لایه آخر یعنی پس زمینه شروع کنیم

بله، پس زمینه بسیار شلوغ است. مهمترین دلیل آن، وضوح بیش از حد می باشد. یعنی جزئیات پشت سر محو نشده اند. با توجه به قرائن به نظر می رسد که عکاس از لنز مناسبی استفاده نکرده است و اگر بخواهیم توضیح تخصصی ارائه دهیم احتمالا فاصله عکاس از سوژه کم بوده و از لنز نرمال یا واید استفاده کرده که عمق میدان زیادی دارند و نمی توانند سوژه را از پس زمینه جدا کنند.

در مورد سوژه اصلی از اشکالات کادر بندی و نور عبور می کنیم.

در مورد پیش زمینه، اصلا پیش زمینه ای وجود ندارد و چشم ناگهان به سوژه اصلی برخورد کرده و سرگردان می شود.

 

یکی از اصول ناخودآگاه یک عکس خوب، این است که چشم بیننده مسیر حرکت خوبی داشته باشد و عکاس عملا بتواند مسیر حرکت چشم بیننده را کنترل کند

ممنون ميشم يه مختصر در مورد أصول عكاسي و لنزها بنويسي 

با منبع براي مطالعه

يا تيم رسانه اي چطور تيمي هست  

 

اينجا دنبال اين هستم كه بسته موقعيت عكس هاي بد و خوب رو نشون بدم 

و سواد بصري رو بالا ببرم 

ولي نياز به توضيح به ابزار هم هست 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در مورد عکاسی

 

مطلب خیلی زیاده

و من هم خیلی حرفه ای نیستم

 

شاید بشه و شاید هم نشه

 

سرفصلهایی که همین الان یهویی! به ذهنم میرسه، برای شروع از صفر:

مثل هر نبرد دیگه اینجا هم به سه لایه «تکنیک- تاکتیک - و استراتژی» نیازمندیم.

 

مرحله اول : شناخت نحوه کار عکاسی و گرفتن عکسهای خوب - تکنیک

نور، ترکیب بندی، رنگ، ورک فلو، و ...

 

مرحله دوم : روانشناسی تبلیغاتی - تاکتیک

برای اینکه بفهمیم چه نوع عکسی چه اثراتی بر مخاطب میگذارد.

سواد بصری اینجا مطرح میشه.

 

مرحله سوم : استراتژی تبلیغاتی

فرضا فهمیدیم که چطور می توان کدام اثر را بر مخاطب گذاشت. حالا کدام اثر را برای مخاطب مدنظر انتخاب کنیم؟

 

در مورد مرحله اول منابع زیاد است.

من کتابهای : رنگ ایتن و ترکیب بندی هارالد مانته را پیشنهاد می کنم. البته الان حتما ویدیو های آموزشی خوبی هم هست که چون من کلا با ویدیو میانه ای ندارم نمیشناسم. شرکتهای تبلیغاتی و استودیو ها هم در این رقابت کانتنت مارکتینگ امروز مقالات خوبی می گذارند، مثلا این و این و این

 

در مورد مراحل دوم و سوم دوستان باید کمک کنند، خصوصا استاد وریور

اجمالا کتاب مبادی سواد بصری اثر دونیس ا.داندیس رو معرفی می کنم.

ویرایش شده در توسط Lord-Soldier
  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, arminheidari گفت:

رونمایی از زیردریایی ها 

 

 

با تشکر از دوست خوبمون جناب @bds110 بابت یادآوری پروانه های زیردریایی و بحث جاسوسی تصویر

نمیشه پره زیر دریایی را عوض کرد فر ضا ایران یک نمونه پره نشون بده وقتی سونارها دنبال فرکانس اون پره در عمق های مختلف باشند کلا پره ای نصب باشه با شکل مختلف

 

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
4 minutes قبل , majid363 گفت:

نمیشه پره زیر دریایی را عوض کرد فر ضا ایران یک نمونه پره نشون بده وقتی سونارها دنبال فرکانس اون پره در عمق های مختلف باشند کلا پره ای نصب باشه با شکل مختلف

 

 

نسبت به هزینه اش معمولا صرفه ندارد، مگر اینکه هر بار و هر تولید یک پروانه تولید شده باشد که این مورد تنها در حین مدل های در حال توسعه رخ می دهد. 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام

یک مبحثی که در ترکیب بندی وجود دارد مبحث توازن و تناسب است که البته گسترده می باشد . اما به عنوان یک نکته مبحث قرینگی را در بعضی از تصاویر می توان مشاهده کرد . مثلا در تصویر زیر عکاس سعی کرده به وسیله خط وسط باند قرینگی را ایجاد کند (البته اگر محیط طبیعی دو طرف را یکسان بگیریم) . توجه کنید که پهباد و نفر وسط به وسیله خط به دو قسمت تقسیم شده اند و در هر کدام از دو طرف تصویر 13 نفر ایستاده اند . 

 

82021.jpg

 

اما نوع دیگری از این مدل ترکیب بندی قرینگی در بی قرینگی است . یعنی بخش هایی از تصویر قرینه باشند و المان هایی از بی قرینگی وجود داشته باشد . مثلا در تصویر زیر  خود هواپیما به عنوان المان اصلی تصویر قرینه می باشد اما بقیه اجزا اینگونه نیستند . حالا این قرینه در بی قرینگی می تواند متعادل باشد یعنی اجزا قرینه و بی قرینه با هم نسبت مشخصی داشته باشند و یا مانند تصویر زیر نامتعادل باشد یعنی یک المان اصلی (در اینجا خود جنگنده) برجسته تر است و تاکید بر بقیه موارد کمتر .

 

wallpaper-112990.jpg

 

همچنین تصویر زیر هم قرینگی در بی قرینگی است . اما مساله مهم در این تصویر این است که در پس زمینه یک طرف تصویر به هواپیما ها پر شده اما در سمت دیگر چیز خاصی وجود ندارد و یک پس زمینه نامتوازن ایجاد شده است که از نظر بصری جذاب نمی باشد . 

 

950521_644.jpg

 

حالا تصویر زیر را مشاهده کنید که در آن کاملا مشخص است که مکان ایستادن افراد یا زاویه دوربین به گونه ای است که با وجود اینکه می شد قرینگی زیبایی در تصویر (مابین جنگنده ، نفرات و کلاه ها) ایجاد کرد اما این مساله به وجود نیامده است . 

 

5265304.jpg

 

:rose:

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عکس های از ماکاپ موشک و ماهواره بر های ایران  در پارک موزه دفاع مقدس تهران یک اشتباه مهلک تبلیغاتی

اگر پرتاب فضایی توسط ایران انجام شود  خبرگزارهای خارجی از این عکس های پارک موزه دفاع مقدس  استفاده میکنند تا به مخاطب القا بشود برنامه فضایی پوششی  برای فعالیت های موشکی می باشد

 

12~7.jpg 

 

 نوشته زیر از کتاب خاطرات حفاظتی پاسداران نزسا تهیه شده توسط واحد اموزش و اگاهسازی مدیریت حفاظت و پیشگیری حفاظت اطلاعات نیروی زمینی سپاه پاسداران چاپ اول زمستان 1387منتشر شد

دیده بانی صدا و سیما:

دیده بانی صدا و سیما در زمان جنگ گزارشگران وخبرنگاران صدا و سیما بعد از عملیات منطقه را تشریح میکردند که در فلان منطقه نیرو های اسلام و رزمندگان در حال پیشروی هستند بنظر بنده این عمل یک اشتباه بود که وضعیت دقیق گرای منطقه وخود منطقه را به دشمن بعثی می داد و موقعیت نیروهای اسلام در خطر قرار می داد و دشمن دقیقا همان منطقه را زیر اتش می گرفت

احمدی - 

 

 

شناسایی مختصات جغرافیایی کار خانه تولید فیبر کربن درشهرک صنعتی سفید رود رشت با استفاده تصاویر افتتاح کارخانه توسط وزیر دفاع

( شرکت خصوصی) حتی عکس های سوله قبل از تکمیل هم موجود می باشد

https://www.kcl.ac.uk/news/irans-carbon-fibre-facility-located-a-case-study-in-open-source-techniques

 

کارخانه تولید الیاف فیبر کربن 2011

https://www.aparat.com/v/Lj1Pz

کارخانه تولید الیاف فیبر کربن 2014

https://www.aparat.com/v/pqzoM

 

 

 مثال هایی از کره شمالی و ایران و سوریه  تا اهمیت  حفاظت اطلاعات در انتشار عکس و فیلم  و صحت سنجی شان درک کنید 

 

کره شمالی کجا لانچر هاشو سرهم می کند  با 2 عکس از داخل سوله  موفق شدند تحقیقاتشون رو کامل کنند برای سال 2014

 

 https://www.aparat.com/v/BkHT4

 

 https://www.38north.org/2014/02/jlewis020314/ 

 

گزارش سال 2016 پهپاد جدید ایرانی سوری هادر  خصوص شاهد 123  البته برای زمان خودش بسیار جالب


https://www.bellingcat.com/news/mena/2016/01/28/syria-new-iranian-drone/

 

 

رهگیری یک ایرانی هلندی متهم به قتل که به ایران فرار کرده با استفاده از عکس های اینستاگرامش  بسیار جالب

 

https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2019/03/19/locating-the-netherlands-most-wanted-criminal-by-scrutinising-instagram/

 

دورغ  روسها در خصوص ازمایشگاه  سلاح شیمیایی  تروریستا در غوطه  البته ازمایشگاه ظاهرا برای تولید  سوخت راکت مواد منفجره  بوده

https://www.bellingcat.com/news/mena/2018/04/16/anatomy-russian-chemical-weapons-lab-lie/

 

هشتگ برای حزب الله  - شبکه های اجتماعی 

https://www.bellingcat.com/news/2019/08/27/hashtaggers-for-hezbollah-how-social-media-fundraising-can-skirt-the-rules/

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما نمی تونیم از دشمنان انتظار داشته باشیم که خباثت و ددمنشی نشون ندن ولی می تونیم از دوستان انتظار داشته باشیم که پخته و آگاه رفتار کنند، و کار زیاد و تبلیغات مناسب با حداقل انتقال اطلاعات حساس رو داشته باشند. جمله ای در علم بهداشت حرفه ای هست که سالهاست کلیشه ای است ولی در این ایام  می تونیم بهتر به مفهومش پی ببریم که " اول ایمنی بعد کار "

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.