scavenger

تاپیک جامع بررسی بالستیک ضد کشتی "هرمز"

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


572989_5505B15D.jpg


برعکس نظر دوستان بنده فکر میکنم موشک هرمز از مشتقات فاتح نیست و به نظر فرزند خلف زلزال باشه . با توجه به ابعاد هرمز که دقیقا با زلزال بارشی یکسان هست و با مقایسه نمونه فجر کنار ان هرمز بر پایه راکت زلزال ساخته شده احتمالا ( به ابعاد و سطوح کنترل توجه کنید ) ...که البته معقول هست و با ان خبر یک سال قبل مبنی بر رسوندن خطای زلزال به زیر 50 متر هم خوانی دارد ( اگر بشه ابعادش را با فاتح مقایسه کرد خوبه)

اگر به نمونه فجر داخل تصویر توجه کنید استفاده از بالک های هدایت جلویی کاملا مشخص میکنه که پروژه افزایش دقت راکت ها با اضافه کردن سامانه هدایت مد نظر بوده.با این حساب نسل جدید توپخانه راکتی نیروهای مسلح دقت بسیار خوبی خواهد داشت


بایدو ؟ گلوناس ؟! ..... البته اینرسیایی که جز هدایت این دست تسلیحات هست

=============
اخیییی سر حال امدیم ! icon_cheesygrin



این بمب ها بعید هست هدایت اینرسیایی باشن. مخصوصا" JDAM که با اون بالهای بلندش از ارتفاع بسیار زیاد رها میشه و مدت زیادی هم در گلاید کردن هست صد در صد به هدایت مطمئن تری نیاز داره.
این بمب منو یاد بمب های دقیق زن لیزری AGM-130 میندازه که فاصله زیادی رو هم میتونن طی طریق کنن. این بمب ها قسمتی از مسیر رو هم با بوستر طی میکنن و بعد بوستر جدا میشه. دقت به حدی بالاست که میشه دریچه تهویه یا مثلا" یه پنجره کوچک رو هدف گرفت. نسل جدیدشون یکی از قوی ترین تسلیحات F15 ها هستن. اما فرقش با این بمب تو نمایشگاه اینه که باله های به مراتب بزرگتری داره. در ضمن سیکر بیم لیزر رو شاید روی بمب قرار ندادن با توجه به اینکه تو نمایشگاه باید از تسلیحات خنثی استفاده بشه.
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][size=4]برعکس نظر دوستان بنده فکر میکنم موشک هرمز از مشتقات فاتح نیست و به نظر فرزند خلف [b]زلزال[/b] باشه . با توجه به ابعاد هرمز که دقیقا با زلزال بارشی یکسان هست و با مقایسه نمونه فجر کنار ان هرمز بر پایه راکت زلزال ساخته شده احتمالا ( به ابعاد و سطوح کنترل توجه کنید ) ...که البته معقول هست و با ان خبر یک سال قبل مبنی بر رسوندن [/size][size=4]خطای زلزال به زیر 50 متر هم خوانی دارد ( اگر بشه ابعادش را با فاتح مقایسه کرد خوبه)[/size]

[size=4]اگر به نمونه فجر داخل تصویر توجه کنید استفاده از بالک های هدایت جلویی کاملا مشخص میکنه که پروژه افزایش دقت راکت ها با اضافه کردن سامانه هدایت مد نظر بوده.با این حساب نسل جدید توپخانه راکتی نیروهای مسلح دقت بسیار خوبی خواهد داشت [/size][/quote]

قربونت برم دکتر جون ابعاد فاتح و زلزال با هم مو نمیزنن. فاتح "بر اساس" زلزال ساخته شده! تفاوت های زلزال و فاتح تو شکل کلاهک و وجود بالچه های اضافی بود که تو این موارد جدید هم عینا مشاهده میشه!
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='AmirAzad' timestamp='1399839049' post='377388']
سابقا قادر هواپایه هم در کویر و بیابون تست کردن و نباید دال بر این باشه که ضدکشتی نیست

در آخرین تصاویری که در شاهد 285 در همین میلیتاری دیده بودم ، مسلسل سابقا به همین حالت بود و برای اولین بار نیست که به این صورت دیده میشود ...
[/quote]
من فکر میکنم موشک هرمز همون موشک بالستیکی هست که گفته شده قراره بر علیه رادارهای سطحی استفاده بشه!
بنده اون تصویری رو که میگید ندیدم یا شاید هم دیدم ولی فراموش کردم!
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10275/mosha-hormo2z.jpg[/IMG][/center]

[center][color=#ff0000][size=5][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]موشک هرمز 1 و 2[/b][/font][/size][/color][/center]
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید اصلاح فیوز موشک هرمز یک، خیلی ساده و در عین حال موثر و ضروری باشه
اما مهمتر از اون روش پردازش سیگنال و هدایت به سمت هدفه
رادار های مقابل این سیستم، چه متعلق به آمریکا و اسراییل و چه متعلق به کشورهای همسایه باشند
از پیشرفته ترین انواع رادار هستند و این موشک در صورت استفاده از روش های ساده و شناخته شده قطعا نمی تونه
به رادارهای دشمن آسیب جدی بزنه.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
موشک های سری فاتح باید فیوز انفجارشون اصلاح بشه ، تقریبا تمام تست هایی که دیدیم جملگی فیوز ها اصابتی بود ، اینطوری اثرات تخریب سطحی کاهش پیدا میکنه ، این نوع اصابت بیشتر برای نفوذپذیری و سنگر شکنی کاربرد داره ، اما برای موشک ضد راداری مثل هرمز یک که تنها در صورت انهدام موفق آنتن کارش رو انجام داده ، لازم هست فیوز مجاورتی باشه و در ارتفاع مناسبی به شکل AirBrust از سطح زمین منفجر بشه ،..؛
[/quote]

شاید طراحی فیوزی که بتونه در اون سرعت بالا (حداقل 5 ماخ در لحظه برخورد) عملکرد دقیق و بدون خطایی رو داشته باشه بیش از اندازه مشکل باشه! چون در این سرعت حتی یک صدم ثانیه خطا، موشک رو 20 متر بالاتر یا پایین تر منفجر میکنه.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='013579' timestamp='1400298783' post='378861']
[size=5]به نام خدا[/size]
سلام.

حالا که بحث دوستان به سیستم های الکترو اپتیکال کشیده ، میشه نظرتون رو در مورد لکه های موجود در تصاویر زیر بدونم؟
[center][url="http://8pic.ir/images/82337870126179359936.jpg"][size=5][color=#0000FF]1[/color][/size][/url][/center]
[center][size=5][url="http://8pic.ir/images/53962327030063070000.jpg"][color=#0000FF]2[/color][/url][/size][/center]


همگی سربلند باشید. :16:
[/quote]

در لینک شماره 2 لکه های سیاه به نظر ورودی های سنگر یا پناهگاه یا همچین چیزی باشه .
در مورد موشک هرمز 1 خود سردار اعلام کردن که ضد راداره و دیگه بحثی درش نیست تصاویری هم که دوستان زحمت کشیدن و قرار دادن موئید این صحبته موشک هرمز 2 هم که ضد ناوه .((وی با اشاره به رونمایی از موشک‌های هرمز ۱ و ۲ گفت: هرمز ۱ و ۲،دو نوع موشک بالستیک است که هرمز ۱ ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند. ))

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سردار حاجی زاده به نقل از فارس 

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930222001585

 

وی با اشاره به رونمایی از موشک‌های هرمز 1 و 2 گفت: هرمز 1 و 2،دو نوع موشک بالستیک است که هرمز 1 ضد رادار است و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.

حاجی‌زاده افزود: موشک هرمز 1 توانسته از فاصله 300 کیلومتری یک کانتینر 20 فوتی را به صورت کاملاً دقیق منهدم کند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تأکید کرد: موشک بالستیک هرمز 2 یک موشک ضد ناو است که سرعت آن به 4 و 5 ماخ رسیده است.

=============

یک نکته دیگه : اصلا مشخص نیست این کلاهک مربوط به زلزال بارشی باشه یا هرمز ...

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به طور اتفاقی این تاپیک رو دیدم و به دلیل جذابیت زیاد تصمیم گرفتم یه نظر مختصری بدم.

 

با تشکر از توضیحات مفید برادر کریزی داکتر .

 

موشک هرموز به دلیل دماغه تیزی که داره و حالت خاصی که در 2 مرحله قطرش کم میشه ، خیلی شبیه اسکندر هست . در ضمن شکل ظاهری سرجنگی هرموز منو خیلی به یاد پرشینگ 2 میندازه که البته اون از هدایت راداری فعال استفاده میکرد مثل هرمز2 (فاتح) .

 

تا اونجایی که بنده اطلاع دارم و گزارشات و خبرها رو پیگیری کردم ، در هیچ منبعی گفته نشده که زلزال بارشی ( بارانی ؟ ، خوشه ای ؟ ) ، در چه ارتفاعی بمبلت هاش رو رها میکنه . اگر بالای 25 تا 30 کیلومتر رها کنه ، میتونه خیلی تاثیر گذار باشه ، ولی اگر زیر این ارتفاع باشه ، خطر موشک هایی مثل PAC-3 در زمین و SM-6 در دریا تهدیدش میکنه. ( دوستان در جاهایی صحبت از مقابله سامانه های دفاع بسته ناوها مثل فالانکس با موشک های بالستیک مورد اشاره ما کردند که لازمه توضیح بدم ، فالانکس و امثال اون اصلا و ابدا برای درگیری و انهدام چنین اهدافی ساخته نشده اند و اینکه این نوع سیستم ها به صورت بدیهی چنین قابلیتی ندارند ، هیچ چیزی از ارزش های سیستم های دفاع بسته کم نمیکنه )

 

منتهی رهاسازی بمبلت در ارتفاع بالا ، به دلیل این که اونها رو در مساحت و گستره وسیع تری پراکنده میکنه ، CEP پایین میاد و دقت برخورد با هدف رو شدیدا کاهش میده.

 

توی ویدیویی که در همین نمایشگاه نشون داده میشه ، به نظر میرسه که در ارتفاع خیلی پایینی رها میکنه . و هنگام جدایش ، کانارد ها زاویه دار میشن تا به موشک در محور غلطش ، حرکت چرخشی بدن و با این گردش سریع و ایجاد نیروی گریز از مرکز ،  بمبلت ها از داخل موشک خارج شده و در محدوده وسیع تری پخش میشن.

 

اگر سرجنگی به همراه بخش هدایت و کنترل ، از نوع جداشونده باشند ، خیلی بهتر میشه . چون این قسمت از نظر ابعاد و جثه ، خیلی کوچک تر از تمام موشک هست و سطح مقطع راداری اون طبعا کوچک تر میشه و رهگیریش سخت تر. درضمن میتونه مانور جانبی با نیروی گرانش بیشتری رو انجام بده. 

 

در مورد موشک هرموز هم که گفته شده که از هدایت راداری پسیو ( یا HOME ON JAM ) استفاده میکنه و منشا و فرستنده پرتوهای راداری رو جستجو و رهگیری میکنه و برای درگیری با رادارهایی مثل AN/TPY-2 یا SPY-1 استفاده خواهد شد ، یه نکته خیلی مهم وجود داره. 

 

رادارهای مورد اشاره در هر ثانیه تا چند هزار بار فرکانس خودشون رو تغییر میدن و در ضمن از جمینگ غیرمتمرکز و غیر مداوم و شیوه فریب CROSS EYE استفاده میکنند و فکر نمیکنم یه موشک با هدایت راداری پسیو ، کار راحتی در ردگیری و قفل کردن بر روی این ها داشته باشه. منطق هم میگه که یه رادار چند صد میلیون دلاری ، قاعدتا باید چین نقاط ضعفی رو مرتفع کرده باشه.

 

رادارهای نسل فعلی ناوهای هواپیمابر هم به دلیل این که از رادارهای نسبتا قدیمی استفاده میکنند ، آسیب پذیری بیشتری دارند ولی باز هم کار بسیار سخته. البته برای درگیری با ناوهای هواپیمابر، میشه با موشک خلیج فارس (هدایت EO ) هم درگیر شد که در این صورت نیازی به موشک هرموز نیست و فلسفه وجودیش رو درک نمیکنم.

 

ولی رادارهای ارزان تر و ساده تری مثل : AN/MPQ-53/65 سامانه پاتریوت ، AN/MPQ-64 سنتینل و AN/TPS-59 و AN/FPS-117 و نوع متحرک آن یعنی AN/TPS-77 ، احتمالا باید آسیب پذیری بیشتری نسبت به این موشک داشته باشند. 

 

رادارهای دیگری که در منطقه ما وجود داره و میتونن اهداف بالقوه موشک هرمز باشن ، فهرست شلوغی دارن. در مورد ویژگی های عملکرد امواج و پیچیدگی نرم افزاری رادارهای اسرائیلی از جمله گرین پاین و سوپر گرین پاین ، رادار سیستم های آیرِن دُم و دیویدسلینگ هم ، تقریبا هیچ اطلاعاتی منتشر نشده و بقیه رادارها مثل انواع ساخت کمپانی های BAE ،تالِس ، ساب ، سلِکس و میتسوبیشی هم در تکنولوژی های الکترونیک راداری ، چندین سال از رقبای آمریکایی خودشون عقب تر هستن.

 

رادار سامانه های رعد2 ، طبس و سوم خرداد و بشیر هم مشخص نشده که از نوع PESA هست یا AESA . چون یه اشاره ای هم به رادار نجم شد . اگر دوستان میدونند ، لطفا راهنمایی کنن.

 

 

البته این تاپیک موشک هرموز رو هم همین الان پیدا کردم. اگر مدیران عزیز صلاح دیدن نظرات مرتبط رو به اونجا منتقل کنند.

http://www.military.ir/forums/topic/27610-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D8%B6%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D8%B6%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%88-%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%AF%D9%88/

 

 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سلام...

به نظرم دوستان عزیز خودمون رو بذاریم جای کامپیوتر هدایت گر موشک! (  :mrgreen: )

............................................................

باید ببینیم برای موشک های رادر زن هرمز-1 (و احتمالا هرمز-2)؛...

اولاً چه سیستم آشکار سازی پیاده شده؟ آیا قابلیت آشکار سازی سیگنال هاش خطی و فرکانس محدود هست؟ یا میتونه چندین شیف شدن رو در واحد زیر ثانیه ای تشخیص بدهد؟ آیا فیلترهای مناسبی براش تعبیه شده است؟

ثانیاً، کامپیوتر هدایت گر (به سمت هدف) تا چه میزان کشش محاسباتی دارد؟ آیا میتوان برنامه و الگو بهش داد؟

ثالثاً، چه نرم افزاری طراحی شده و تا چه میزان میشه بهش گفت هوشمند؟

رابعاً، این موشک قراره چگونه و طبق چه تاکتیک هایی مورد استفاده قرار بگیره؟

............................................................

نگاه نقطه ای به یک محصول برا تشخیص سطح فناوری و پیچیدگی اش کار درستی هست، اما اگر بخواهیم با توجه به مسئله پیچیدگی (و ابتکاراتش)، کارآیی اش رو اندازه بگیریم، خیر کار درستی نیست!

جهت این که طومار نشه! یه سوال میپرسم خودتون قضاوت کنید...با فرض اینکه موشک های رادار زن ما از آشکارساز پیشرفته ای برخوردار باشند و کامپیوتر هم برنامه پذیر باشند، سپاه در چه سناریوهایی میتونه از این موشک استفاده که با توجه به این موضوع که سپاه گسترده ترین امکانات شنود سیگنال (ELINT و COMINT) منطقه رو داره و به نوعی میشه گفت اطلاعاتشون ساعتی آپدیت میشه!؟؟؟

............................................................

مسئله ای که خیلی ذهن منو مشغول کرده اینه...اگر اهداف مورد نظر (با فرض ثابت نبودن)، انتشار امواج از خودشون رو در فاصله نسبتاً زیادی از موشک قطع بکنند؟ موشک چیکار میخواد بکنه؟

............................................................

موفق باشید... :rose:

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به لحاظ نظری  با داشتن هدایت در فاز ترمینال ( تصویری ، راداری ) امکان رسیدن به دقت های بالا هست ( گرچه ادعای  زیر ده متر قابل تامله! ) . البته بیشتر برای محیط دریا که کار برای پردازش تصویر و امواج رادار با توجه به کلاتر خیلی راحت تر هست. منتهی یک دو تا بحث هست اینجا ولی یک نکته  این  که یک کلاهک متعارف با این مشخصات چقدر برای ما هزینه داره ؟ که باز بر میگردیم به اینکه چه کارکردی براش در نظر گرفتیم . 

 

 

 

تقریبا همان کارکردی که موشک های کروز زمین به زمینی مثل تاماهاوک در ابتدا و موج اولیه حملات دارند!

ساخت موشک هرمز نشون میده که ایران به مقابله با سیستم ضد بالستیک دشمن توجه داره (حالا هر چقدر هم که در واقعیت این سیستم ها کارایی داشته باشند) و احتمالا داشتن ورژنی دوربردتر نظیر سجیل هم میتونه مورد توجه باشه که برای چنین موشکی به صورت اختصاصی بالاترین فناوری ها در زمینه هدایت و هدفیابی  و همچنین امکانات فریب سپر دفاع موشکی رو میشه در نظر گرفت! همونطور که اطلاع دارید ما تنوع زیادی در سرجنگی راکتها و موشک های بالستیک داریم و هر کدام هم برای هدف خاصی در نظر گرفته شدن!

و البته از نقش ضد ناو و مقابله با ناوگان دشمن در دریایی عمان و اقیانوس هند هم نمیشه غافل شد!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.