worior

نگاهی از راهبرد نظامی به جنگ آذربایجان-ارمنستان و جایگاه ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سالهای قبل این موردی کارا بود که در ذهن من بود که کردها رو به پدافند و سلاح سنگین تجهیز کرد که در ابتدا عراق و به ویژه منطقه شمالی به بزرگراه ترکیه بدل شه و بعد به ویژه این امر توهم هژمونی که اردوغان در خاورمیانه داره رو می تونه به چالش بکشه، در نگاه بزرگان کرد، هرآجا که کرد باشد ایران هست و کردها از قدیمی ترین نژادهای تشکیل دهنده ایران زمین بوده و ان شالله خواهند بود. در زمان جنگ عراق اتحادیه میهنی کمک های شایانی به رزمندگان اسلام کرد و به علت نزدیکی کردستان عراق به شهرهایی نظیر تکریت و موصل میشد خیلی از پتانسیل این منطقه در تحت فشار قرار دادن صدام استفاده کرد که یکی به علت استفاده نکردن درست از عنصر زمان و دیگری استفاده ناجوانمردانه رژیم بعث این امر صورت تحقق به خود نگرفت. علی رغم پیوستگی فرهنگی و سابقه همکاری کردها با ایران در اقلیم های دیگر ولی کردهای ایران که خودشون صاحب خانه هستند ولی چند موردی برای همکاری همه جانبه و اتحاد بین ایران و کردها در دیگر اقلیم ها وجود دارد:

1) عدم میل حکومت ها به مشارکت سیاسی عاملی که کردها را به تقابل با حکومت های کشورهایی که در آن حضور دارند گرایش داده است. کردها در ترکیه و سوریه درصد قابل ملاحظه ای از جمعیت را دارا هستند ولی فاقد وزن سیاسی تاثیرگذار در پیشبرد امور هستند و همین امر سبب گرایش آنها به سرکش بودن از بعد نظامی و سیاسی شده است. فقدان رهبری به مانند جلال طالبانی که با پست مهم ریاست جمهوری عراق نقش مهمی در گردهم آمدن کردها داشت سبب اغتشاش در تصمیم در بین این قوم در خاورمیانه شده است. چند دستگی و گرایش به سمت حکومت های مختلف و متضاد با هم سبب شده که وزن سیاسی و نظامی کردها در مواجهه با هم خنثی شود مثال این مورد اعلام استقلال از عراق بود که اقدامی اشتباه در زمانی اشتباه بود و با یکدست نبودن کردها جامع عمل هم پوشانده نشد. در تقابل با ترکیه هم کردها یکدست نیستند، برخلاف شعار بارزانی ها عملا این خاندان و نیروهای تحت امر آنها متحد ترکیه بوده و به جای پیوستگی کردها عملا باعث هرچه بیشتر متفرق شدن این اقوام دیرپا شده اند.

2) کردها در چهار کشور ایران، سوریه ، عراق و ترکیه حضور دارند. نمی توان با نزاع با هر چهار کشور و بدون اتکا به حداقل یکی از آن چهار کشور به استقلال حداقلی رسید. ایران وزنه ای قابل اتکا برای احقاق حقوق کردها در سوریه، ترکیه و عراق بود ولی عملا کردها با اینکه ایرانیان در زمانه های حساسی چون تهدید اربیل تمام قد دست یاری به سمت کردهای عراق دراز کردند ولی پاسخی درخور نیافتند. در عمل ترکیه متحد جاری و اسرائیل و آمریکا متحد نظامی این اقوام و اقلیم هاست و این سبب هرچه بیشتر دور شدن از این اقوام خواهد شد، این شرایطی است که آذربایجان هم مبتلا به آن است با این تفاوت که آذربایجان حکومتی مستقل و متکی بر سرمایه های عظیم نفتی  و اتصال به دریای مازندران را دارد. ایران باید زمانی سلاح به ویژه سلاح سنگین به کردها باشد که بداند در مرزها و سرزمین داخلی ایران بر علیه خود حکومت ایران از آن استفاده نخواهد شد حال چنین  تضمینی در عدم استفاده سلاح های فرضا از جانب کردها بر علیه خود ایران وجود دارد؟ به نظر بنده با توجه به تشتت آرا کردها فعلا خیر و همین امر سبب هر چه بیشتر شدن فاصله بین حکومت جمهوری اسلامی  ایران و کردهای دیگر اقلیم ها خواهد شد. 

3) یکی دیگر از موارد به مانند عدم تمرکز سیاسی و چند دستگی سیاسی مابین کردها، عدم تمرکز مذهبی و تقسیم مردمان کرد به گرایشاتی نظیر شیعه، سنی، اهل حق و حتی لاییسم است. هر حکومت باید تمرکز دینی هم داشته باشد البته لاییک بود خود گرایشی برای متمکرکز کردن پیشبرد امور هست ولی این جریانی نیست که لزوما خوشایند حکومت ایران باشد.

4) از ایراد کردها برای اتحاد تمام قد گفتیم، کمی هم باید به دغدغه های این قوم و بی توجهی حکومت ایران پرداخت. چه خوشمان بیاید یا نیاید حکومت ایران در توجه به گذشته پرافتخار و تاریخی ایران زمینه کوتاهی وافری کرده است و همین امر زمینه یاس خیلی از افرادی است که دل به ایران زمین و تاریخ پر افتخار گذشته آن دارند. اینکه مذهب اصلی و بیشتر گرایش ایران زمین به شیعه است امری غیر قابل چشم پوشی است ولی به نظرم میل به گذشته و تاریخ ایران تضادی با مذهب شیعه ندارد و می تواند هرچه بیشتر فرهنگ ایرانی را غنی کند در مقابل فراوشی تاریخ ایران زمین و گذشته آن می تواند سبب مشکلات فرهنگی و دور شدن اقوام اصیل ایرانی از سیاست های حکومت حال ایران شود.

ویرایش شده در توسط aminf14
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 23 مهر 1399 در 12:55 , worior گفت:

آذربایجان هم اکنون نیروی هوایی ضعیف و قدیمی دارد که  نمیتواند آنچنان قدرت تهاجمی و عملیاتی کافی از خود نشان دهد.  بعید است روسها بخواهند آذری ها را در سطح راهبردی مانند نیروی هوایی در برابر ارمنی ها تقویت کنند، آنها قبلا به ارمنستان جنگنده های گرانقیمت و راهبردی سوخوی 30 فروخته اند و ارمنستان را مشتری خود کرده اند، کشورهای غربی نیز بعید به نظر میرسد که بخواهند به آذربایجان در برابر یک دولت مسیحی دیگر اسلحه بفروشند، با این وجود جنگنده های غربی نیز بسیار گرانقیمت تر از گونه های روسی هستند و بعید آذری ها از عهده تهیه آنها بر بیایند.

من فکر می کنم (و شواهد هم نشان می دهند) که هر دو کشور به صورت گسترده ای دارن روی جنگهای پهپادی کار می کنند... از این نظر این جنگ کوتاه مدت شاید بتونه در تاریخ جنگها در آینده یه نقطه عطف به حساب بیاد(چیزی مثل نبرد لاذقیه در جنگهای دریایی) .... شاید در آینده در بیشتر کشورها مرکز ثقل نیروهای هوایی طرفین به سمت پهپادها تغییر کنه... اینکه این جنگ پهپادی چند روزه نتایج ش منتشر بشوند می تونه در سیاستگذاری های آینده کشورهای صاحب تکنولوژی پهپادی (و خریدار هاشون) تاثیر عظیمی بذاره.

بر 23 مهر 1399 در 12:55 , worior گفت:

سیاست ایران هر چه باشد، در معرض اقدامات پیچیده دو کشور برای ورود به درگیری یا حمایت از یک طرف خواهد بود، هم برای ارمنستان بسیار مفید است که ایران را جلب کند وهم برای آذربایجان، ایران دچار وضعیتی انتخابی میشود، با اینکه این انتخاب حتی در اندیشه بسیار دشوار، ایران باید از آن اجتناب کند.

سیاست ایران هر چی باشه در باره این مناقشه تنها باید یه موضع داشته باشه: بی طرفی

بر 25 مهر 1399 در 20:54 , aminf14 گفت:

سالهای قبل این موردی کارا بود که در ذهن من بود که کردها رو به پدافند و سلاح سنگین تجهیز کرد که در ابتدا عراق و به ویژه منطقه شمالی به بزرگراه ترکیه بدل شه و بعد به ویژه این امر توهم هژمونی که اردوغان در خاورمیانه داره رو می تونه به چالش بکشه، در نگاه بزرگان کرد، هرآجا که کرد باشد ایران هست و کردها از قدیمی ترین نژادهای تشکیل دهنده ایران زمین بوده و ان شالله خواهند بود. در زمان جنگ عراق اتحادیه میهنی کمک های شایانی به رزمندگان اسلام کرد و به علت نزدیکی کردستان عراق به شهرهایی نظیر تکریت و موصل میشد خیلی از پتانسیل این منطقه در تحت فشار قرار دادن صدام استفاده کرد که یکی به علت استفاده نکردن درست از عنصر زمان و دیگری استفاده ناجوانمردانه رژیم بعث این امر صورت تحقق به خود نگرفت. علی رغم پیوستگی فرهنگی و سابقه همکاری کردها با ایران در اقلیم های دیگر ولی کردهای ایران که خودشون صاحب خانه هستند ولی چند موردی برای همکاری همه جانبه و اتحاد بین ایران و کردها در دیگر اقلیم ها وجود دارد

سلام برادر... بحث تاپیک درباره مناقشه قره باغ بود چی شد که شما جامپ کردی به موضوع کردها؟

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 30 مهر 1399 در 08:40 , RezaKiani گفت:

سلام برادر... بحث تاپیک درباره مناقشه قره باغ بود چی شد که شما جامپ کردی به موضوع کردها؟

 

سلام و درود بر شما

حقیقتا من هم عین شما بی اطلاعم

یکی از دوستان سایت مطلبی در مورد پتانسیل اسستفاده از کردها به ویژه در ترکیه ارائه کرد و 4-5 پستی بعدش ارائه شد

الان فقط پستمو می بینم (شاید منتقل شده باشه به تاپیک دیگه ای) و همین زمینه معنایی گفتگو را قطع کرده و به خاطر همین پست نارسا و نامربوط جلوه میکنه

با احترام

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , aminf14 گفت:

حقیقتا من هم عین شما بی اطلاعم

البته از ارزش تحلیل شما کم نمیکنه ها... فقط من تعجب کردم

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 30 مهر 1399 در 12:29 , RezaKiani گفت:

البته از ارزش تحلیل شما کم نمیکنه ها... فقط من تعجب کردم

لطف دارید

دیگه دوستان حتما صلاحی دونستن

شاید کمی حساس بوده

یه بار در گروه بچه های جنگاوران حرفشو زدیم یه نفر پرید و جر و بحث شد که با حوصله زیاد تونستم گفتگو رو برگردونم به مسیرش

این موارد خیلی برای تحلیل خوبه ولی متاسفانه تعصبات نژادی یا تابوها مسیر رسید بهشون سخت میکنه

 

ویرایش شده در توسط aminf14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اون تاپیک بسته شده. امیدوارم باز بشه و این پست هم مناسب اون تاپیک هست و بهتره اگر ممکن بود منتقل بشه.

 

موضع صریح رهبر انقلاب در مورد مناقشه قره باغ

 

1.آذربایجان در موضوع مناقشه قره باغ دارای "حق" هست و ارمسنتان باید سرزمینهای اشغال شده را به آذربایجان بازگردونه

2.حقوق ارمنی های ساکن منطقه قره باغ باید حفظ بشه به طور کامل توسط آذربایجان

3.تروریستها در نوار مرز ایران و مناطق همجوار نباید حضور داشته باشند والا برخورد میشه با این موضوع

 

پ ن:

1.از این صریحتر نمیشه موضع به حق ایران را که از همون ابتدا با تمام توان براش تلاش کرده و عنوانش هم کرده را بیان کرد. هرچند نمک نشناسی و دروغ پراکنی و وارونه نشان دادن حقیقت هنوز هم ادامه داشته باشه به مقاصد خیلی روشن دیگه و اتفاقا ضد ایران

2.شاید گفته بشه بله خب حقوق ارمنی ها حفظ میشه ولی این در کلامه: کوچ ندادن و نگرفتن زمینهای ارمنی های ساکن و دارای حق آب و گل، تغییر ندادن بافت جمعیتی، ظلم روا نداشتن و عدم کشتار و همچنین از همه مهمتر زیر بار قطعا برنامه های اجباری اردوغان برای ساکن کردن بخشی از تروریستهای سوری و منطقه ای (چچنی، ترکمن، ترک، عرب یا قفقازی غیر ) در این مناطق نرفتن میشه حفظ حقوق ساکنین قدیمی این سرزمینها

3.شاید گفته بشه این مورد هم بعد تمام شدن کار خب تروریستها را راحت میشه مرخص کرد ولی خب دلیل اصلی گسیل اون همه نیروی ایران اون هم بعد از مدتی که حضور این تروریستها قطعی شد (نه از ابتدا که ایران هم مرزهاش را بست روی ارمنستان و هم در مقابل پیشروی اذربایجان هیچ واکنشی نداشت چون حق میدونست ) هم همین بود که حرف و کلام الهام علیف هیچ ارزشی نداره. الهام مشخصا در مقابل دستورات اردوغان نه تنها هیچ اختیاری نداره که حالا تا سر هم در بدهی اردوغان فرو رفته و اصولا الان وقت گرفتن ماهی از آب "دو کشور یک ملت" برای ترکیه هست. پس ایران با علم به این بی اختیاری الهام هست که چنین محکم در مورد یک حق طبیعی خودش و پذیرفته شده در حقوق بین الملل مجبوره هشدار بده چون برنامه استقرار تروریستها در شمال ایران با اهداف چندگانه (برگ برنده در مقابل ایران برای روز مبادا در سوریه با چماق تروریستها در مرزهای کشور تا تغییر بافت جمعیتی و گسترش کلونی مزدوران اردوغان در منطقه و شمال آفریقا و ... ) از اختیار الهام خارج هست مگر اینکه ببینه ایران جدی است در مورد امنیت کشورش.

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , alala گفت:

از این صریحتر نمیشه موضع به حق ایران را که از همون ابتدا با تمام توان براش تلاش کرده و عنوانش هم کرده را بیان کرد

:)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ضمنا بهشون تذكر لساني (با پشتوانه قوه قهريه ) هم داده شد كه از قصد و نيت پنهاني تصرف دالان مرزي 40 كيلومتري ايران و ارمنستان صرفنظر كنند!

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک نگاهی به خبر جدید امروز عصر بندازیم

و البته خبر سفر همزمان وزیر دفاع و امور خارجه ترکیه به باکو عصر امروز

و نهایتا سلامی به پان ترکها که تمام منافعی که ساکنین ترک زبان شمال غرب در حدفاصل مغان تا جلفا و پلدشت از مسیر ارتباطی نخجوان با آذربایجان برخوردار میشدند حالا دود شد رفت هوا و ترکیه شد برنده اصلی ممناطعه ای که به نظر از ابتدا هم برای منافع ترکیه طراحی شده بود تا آذربایجان و حالا بر خلاف ایران که همچنان به مرز بازرگان وابسته است ترکها خودشون را از مرزهای گرجستان (سلامی هم بکنیم به گرجستان :) ) و ایران رها کردند برای دسترسی به اذربایجان

 

نقل قول

وبگاه انگلیسی «میدل ایست آی» در خبری اختصاصی ادعا کرد، با نقش آفرینی روسیه و ترکیه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به حصول یک توافق آتش‌بس بر سر منطقه قره‌باغ نزدیک شده‌اند.

منابع خبری ترکیه‌ای به این وبگاه خبر دادند که طبق پیش‌نویس توافق آتش‌بس، در ازای استقرار نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه، ارمنستان از برخی مناطق قره باغ کوهستانی خارج می شود.

میدل ایست آی گزارش داد: «منابع ترکیه‌ای به میدل ایست آی خبر دادند که (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان به انعقاد یک توافق آتش‌بس معنادار بر سر اراضی مورد مناقشه ناگورنو-قره باغ (قره‌باغ کوهستانی) و مناطق اطرافش که از سال 1992 توسط ایروان اشغال شده است، نزدیک شده‌اند».

بنا بر ادعای این رسانه، توافق آتش‌بس مذکور از ارمنستان خواهد خواست که بخش‌های بزرگی از اراضی تحت کنترلش در قره باغ کوهستانی را رها کند و بناست که در این مناطق نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه مستقر شوند.

میدل ایست آی نوشت: «(جمهوری) آذربایجان روز یکشنبه (امروز) اعلام کرد که شوشا دومین شهر بزرگ ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را تحت تسلط خود در آورد ادعایی که ارمنستان تکذیب کرد».

این وبگاه انگلیسی افزود: «منابع مطلع که خواستار عدم افشای نام و هویتشان شدند، به میدل ایست آی گفتند که پیشروی سریع نیروهای آذربایجانی در تحولات میدانی ارمنستان را به بررسی طرح میانجیگرانه روسیه برای متوقف کردن درگیری‌ها سوق داده است؛ طرحی که مورد حمایت ترکیه هم قرار دارد».

میدل ایست ای در ادامه آماری از تلفات درگیری‌های اخیر باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ منتشر کرد و خبر داد، از 27 سپتامبر (ششم مهرماه) حدود 1000 نفر و شاید تا 5000 نفر بر اثر درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی کشته شده باشند.

به روایت این رسانه، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ترکیه و روسیه در تماس تلفنی روز شنبه (دیروز) خود درباره مولفه‌های پیش نویس طرح آتش بس بین باکو و ایروان به یک درک مشترک رسیدند و مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه هم در تماسی تلفنی در این اره صحبتهای تکمیلی را انجام دادند.

میدل ایست آی در ادامه به جزئیاتی از توافق قریب الوقوع ادعایی آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی اشاره کرد.

طبق این گزارش، بنا بر توافق مذکور قرار است به محض آنکه باکو و ایروان بر سر شرایط آتش‌بس توافق کردند، ارمنستان فورا از پنج منطقه از هفت منطقه اشغالی خودش در مناطق اطراف قره باغ کوهستانی خارج شود. همچنین قرار است ارمنستان طی 15 روز از آن دو منطقه دیگر هم خارج شود.

میدل ایست آی در توضیح محتویات توافق می‌نویسد: «طبق پیش نویس توافق، از باکو خواسته نمی شود که از اراضی که اخیرا در درگیری‌ها به دست آورده است، خارج شود اما حملات آذربایجان در ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) را متوقف خواهد کرد».

از جمله دیگر محتویات این طرح که از نطر میدل ایست آی «اقدامی مهم» تلقی شده، توافق احتمالی باکو و ایروان برای ایجاد «دو کردیدور» است.

بنا بر گزارش این وبگاه، یکی از این کریدورها، راهی است که ارمنستان را به منطقه قره باغ کوهستانی متصل می‌کند و از دسترسی ایروان به این منطقه اطمینان حاصل می‌کند.

ارمنستان در ازای ایجاد این کریدور، اجازه ایجاد یک کریدور دوم که سرزمین جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، خواهد داد و سپس نیروهای حافظ صلح ترکیه و روسیه به منظور برقراری آتش‌بس در منطقه مستقر خواهند شد.

به گفته یک منبع ترکیه‌ای، توافق مذکور ضمن توقف بحران انسانی ناشی از منازعه بر سر قره باغ کوهستانی، به درخواست های مشروع باکو درباره این منطقه احترام می گذارد.

یکی دیگر از منابع مطلع ترکیه‌ای به میدل ایست آی خبر داد، آنکارا معتقد است که مسکو برای تنبیه نیکول پاشینیان نخست وزیر مورد حمایت غربی‌ها، چشمش را به روی حملات اخیر به ارمنستان توسط آذربایجان که مورد حمایت ترکیه است، بسته است.

این منبع افزود: «روس‌ها تنها درباره حضور مزدوران سوری در صحنه نبرد شکایت کرده‌اند. لاوروف هم حتی در مذاکرات ماه گذشته خود با هیات ترکیه در مسکو، شوشا را شهر متعلق به آذربایجان توصیف کرد».

میدل ایست آی گزارش خود را با توضیح درباره چرایی شدت گرفتن درگیری‌های روزهای اخیر بین باکو و ایروان بر سر قره باغ کوهستانی پایان می‌دهد.

در گزارش آمده است: «منابع مطلع گفتند که آذربایجان برای به دست آوردن اراضی بیشتر طی آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) و در آستانه آتش‌بس، تلاش‌های خودش را شدت داده است».

گمانه زنی این رسانه درباره آتش بس قریب الوقوع بین باکو و ایروان با نقش افرینی آنکارا و مسکو در شرایطی مطرح شده که پیش از این هم دو طرف درگیری حداقل سه بار با اتش بس موافقت کردند اما این توافقات تاثیر عملی برای توقف درگیری‌ها نداشت و هر طرف، دیگری را به نقض آتش بس متهم کرده است.

 

نکته اینجاست برخی بندها گنگ هستند. اتصال ارمنستان به قره باغ وقتی قرار هست مناطق را تحویل آذربایجان بده به چه معناست؟ چه منفعتی برای ارمنی ها داره که قراره نه تنها زمینهای تصرف شده در اختیار اذربایجان بمونه بلکه سایر مناطق را هم تخلیه کنه و تازه یک کریدور مهم و حیاتی هم به آذربایجان بده. از سمت جنوب و قطع مرزهاش که قطعا نیست، از هر عمق دیگه ای هم بخواد بده رسما ارتباط خودش با ایران منوط میشه اون کریدور و احمق هست اگر فکر کنه اگر کریدوری باشه که در اختیار خودش هست و اذربایجان فقط برای اتصال به نحجوان ازش استفاده میکنه کم کم تبدیل به یک منطقه اشغالی نشه و ارتباطش با یکی از مرزهاش را از دست نده.

ما تجربش را داریم وقتی رضاخان از مناطقی عقب نشینی کرد و به طور موقت به ترکیه واگذار شد تا بعدا عقب نشینی کنه و بعدتر ترکیه زد زیرش و با گسیل نیرو سایر مناطق همجوار را هم اشغال کرد و به خاک خودش ضمیمه

 

حالا دوستان بحث کردند در پستی جداگانه به نیات و انگیزه های روسها و ترکیه میشه پرداخت و نحوه واکنش ایران

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاش دوستی یک پست میزاشت تا پستهای من پشت سر هم نشه ولی به هر حال

 

الان گزینه های پیش روی ایران چی میتونه باشه برای اجرایی نشدن چنین توافقی

اصلا همه بندهاش اجرا بشند و حتی بند زیانبار حضور ارتش ترکیه به اسم صلح بان

ولی بند کریدور ارتباطی اتصال نخجوان به اذربایجان یا در حقیقت پیروزی تاریخی ترکیه و اصتال مستقیم به اذربایجان قابل گذشت نیست

 

دوستان هم میتونند مشارکت کنند حتی به صورت طوفان فکری :)

1.تهدید ارمنستان به بستن کامل مرزهای زمینی و هوایی

2.تهدید ارمسنتان در مرحله دوم به قطع مراودات تجاری* (خصوصا گاز)

3. تهدید های پله به پله دیگه

4.تهدید آذربایجان به برخی اقدامات در مورد منطقه خودمختار نخجوان

....

 

* ترکیه هم احتمالا اطلاع داره و البته پاشینیان هم قبلا گفته شد تمایلش به غرب و ناتو دلیل خوبی بهش داده که سنگها را با ترکیه وابکنه که این اقدامات مثل یک چاقوی دو لبه است. احتمالا ترکیه در تمام این زمینه ها جای ما را پرمیکنه. از تجارت و گاز(روسها و اذربایجان) تا دسترسی های گسترده تر به ارمنستان از طریق مرزهای زمینی و هواییش

 

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما اقدامات دیرهنگاممونو باید 1 ماه پیش می کردیم نه الان، دم مرز نیرو پیاده می کردیم، اجازه تجاوز پهپادها رو نمی دادیم، اجازه اشغال پهنه مرزی رو از طرف آذربایجان نمی دادیم. خیلی زمان از دست رفت، خیلی گفتیم که ایران کم زیان نخواهد دید و این تازه اول ماجرا است ولی حکومت ما منفعل بود و راحت بازی خورد و شد آنچه نباید میشد. چیزی نکاشتیم که بخواهیم رو کنیم. ترکیه کاشت و اساسی درو کرد پس:

باش تا صبح دولتت بدمد

کین هنوز از نتایج سحر است!

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کریدور به معنای دادن زمین نیست، به معنای اجازه حمل و نقل است و قاعدتا جاده های موجود را شامل می شود.

 

این نقشه رو ببینید :

https://www.ezilon.com/maps/europe/armenia-road-maps.html

 

احتمالا جاده ای که از شهر گوریس میگذره باشه.

ویرایش شده در توسط Lord-Soldier
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
12 minutes قبل , Lord-Soldier گفت:

کریدور به معنای دادن زمین نیست، به معنای اجازه حمل و نقل است و قاعدتا جاده های موجود را شامل می شود.

 

این نقشه رو ببینید :

https://www.ezilon.com/maps/europe/armenia-road-maps.html

 

احتمالا جاده ای که از شهر گوریس میگذره باشه.

سوالی که پیش میاد اینه اجازه ی حمل و نقل به چه چیزی؟

آیا بازم همکاری روسیه و ترکیه در سوریه رو شاهد هستیم که قراره ترکشش به ما بخوره؟ مثلا قرار بر انتقال معارضین طرفدار ترکیه از سوریه به قره باغ و اسکان اونها در مناطق تازه فتح شده هست.

ارمنستان در قبال چه امتیازی حاضر به انجام اینکار شده یا اصلا اختیاری در قبل این موضوع داره یا اینکه روسها همه کاره هستند.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این بخش رو به مناسبت حضور نانسی خانم نقل قول کردم:

 

بر 23 مهر 1399 در 12:55 , worior گفت:

      ایروان مزیت های ذاتی بزرگی از نظر اقتصادی ندارد، و اگر امنیت خود را از دست رفته ببیند بشدت با آسیب های اجتماعی فراوان روبرو خواهد شد بنابراین دولت پاشینیان هرکاری برای جلوگیری از این وضعیت خواهد کرد، منجمله اجاره دادن پایگاه های نظامی به آمریکا و ناتو، و قرارگیری بجای ترکیه امروز. چنین اقدامی سبب خواهد شد تا هم امنیت لازم را بدست آورد و هم به مکانی امن برای سرمایه گذاری خارجی بدل شود. چه بسا امروز آمریکا به دنبال تنبیه ترکیه و خروج از اینجرلیک و پیمان اجاره تسلیحات اتمی ست، و ممکن است به سمت ایروان روی بیاورد. ایروانی که دولت پاشینیان با تکیه بر شعارهای ضد روسی در آن به قدرت رسیده است.

-          این امر برای روسیه بسیار آسیب زا خواهد بود بخصوص با توجه به مشکلات با گرجستان، بنابراین روسیه اجازه نخواهد داد و این اجازه ندادن به معنای گسترش وسیع ارتباطات با ارمنستان و حضور پیوسته در آن است. از طرفی برای ایران هم معضلات فراوانی ایجاد خواهد کرد بخصوص اینکه اسراییل در آذربایجان نفوذ گسترده ای پیدا کرده و اگر ارمنستان نیز به سمت آمریکا متمایل شود، محوز ضد ایرانی اسراییل و آمریکا میدان صلح، جنگ و کلیه تحولات منطقه قفقاز تا سالهای بسیار خواهند بود.

 

 

  • Like 1
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط karkas
      با سلام


      طی چند هفته اخیر شاهد تصاویر نیروی هوایی المان و فرانسه بودید که تصمیم به ادامه تصاویر گرفتم . در این تاپیک هم تصاویر تمام جنگنده های ترکیه و اساسا نیروی هوایی ترکیه هست . نیروی هوایی ترکیه نیروی بسیار قدرتمندیه و می شه گفت نیروی هوایی کشور های منطقه رو می زاره تو جیب . البته اطلاعاتی از مقاله اقا سعید در مورد استعداد های هوایی ترکیه رو گذاشتم . نيروي هوايي ترکیه شامل 60 هزار سرباز و حدودا 600 جنگنده كه عبارتند از 240 فروند F-16C/D و 175 فروند F-4E و 44 فروند RF-4E و حدود 140 فروند F-5A/B كه همگي مدرنيزه شده و در شرايط كاملا عملياتي قرار دارند.
























      موفق باشید .
    • توسط FLANKER
      لحن پولادین مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر نشان دهنده این بود که رویدادهای اخیر در گرجستان برای کاخ سفید چیزی بیش از حد حساس و دردآور است. جنگ در قفقاز دو نکته را بخوبی نشان داد که برای دولت "جرج بوش" رئیس جمهور آمریکا بسیار ناخوشایند هستند. اول اینکه در اوضاع بحرانی، واشنگتن کار کمی می تواند برای دولتمردان آمریکادوست در فضای شوروی سابق انجام دهد.

      می توان بحث های طولانی در این رابطه داشت که آیا "میخائیل ساآکاشویلی" رئیس جمهور گرجستان بانی آغاز مناقشه بود، یا دچار دسیسه شد، آیا او اقدامات خود را با آمریکا هماهنگ کرده بود و یا مستقلانه عمل کرد و غیره. اما یک چیز بدون هیچ تردیدی روشن است و آن اینکه نیروهای روسی را نه دخالت نظامی متوقف کرد و نه دخالت دیپلماتیک آمریکایی ها...

      این کشف جدیدی نیست، بر هر فردی که عقل سلیم دارد این تا قبل از آغاز جنگ در گرجستان نیز روشن بود، این نیز بر کسی پنهان نیست که سیاستمدارانی بودند که دل خود را با توهم امکان سودجویی از رویارو کردن مسکو و واشنگتن بر سر فضای شوروی سابق خوش کرده بودند، همانطور که زمانی نیز سیاستمدارانی بودند به این توهم دلخوش بودند که می توانند مسکو و واشنگتن را سر مسائل بالکان رو در رو کنند. اما نه این رخ داد و نه دیگری. و این می تواند منجر به تغییراتی جدی در فضای پس از شوروی شود.

      دوم اینکه، میانجی در حل مناقشه در قفقاز، نه آمریکایی ها و بلکه اروپاییان بودند، این "نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان بودند که این ماموریت را پذیرفتند تا با طرفین درگیر در جنگ دیالوگ انجام داده و پیشنهادات برای حل مناقشه و اجرای آنها را بررسی کنند.

      "کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به تفلیس سفر کرد، اما به مسکو نیامد، این برابر با این است که او در سفرهای خود به خاور نزدیک به بیروت یا عمان سفر می کرد، اما به اورشلیم نمی رفت. یعنی آمریکا نقش اعمال کننده فشار را بازی می کند و نه میانجی را و مجبور شد که به رئیس جمهور فرانسه راه دهد.

      کاخ سفید راهی ندارد جز اینکه تصمیم به طلاق با روسیه بگیرد. این سوال مطرح می شود که طلاق چگونه می تواند باشد؟

      اول: تلاش برای تنگ کردن جای مسکو در روند رایزنی های بین المللی. بالواقع "گروه هشت" می تواند به گروه هفت تبدیل شود: هیچ کس روسیه را از آن حذف نمی کند، تنها آغاز به برگزاری دیدارهایی بدون حضور نمایندگان روسیه می کنند، همانطور که در دیدار وزرای خارجه هفت کشور در روزهای بحران قفقاز دیده شد که بدون حضور "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه برپا شد. روند حل مشکلات خاور نزدیک نیز می تواند دستخوش تغییراتی شود. بعید است که امروز آمریکایی ها در تقویت نقش گروه چهارجانبه میانجیگران بین المللی (روسیه، آمریکا، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا) ذینفع باشند، چرا که در آن روسیه شرکت دارد و همچنین اتحادیه اروپا که آماده است توان خود را برای مطرح ساختن پیشنهاداتی متفاوت با پیشنهادات آمریکایی ها نشان دهد. بعید است که در آینده نزدیک واشنگتن خواستار میانجیگری روسیه و کمک به دیالوگ با سوریه باشد، اما در عوض فعالانه و با سختگیری بیشتر از روابط روسیه با ایران انتقاد خواهد کرد و اروپاییان را به حمایت از چنین موضعی سوق خواهد داد. بعبارتی این حمله در سیاست خارجی خواهد بود، دقیقاً همان طور که وزیر خارجه روسیه واشنگتن را وادار ساخت که بین روسیه و گرجستان انتخاب کند، آمریکا نیز سعی خواهد کرد تا کشورهایی که به مسکو علاقمندی نشان می دهند را در دوراهی بین آمریکا و روسیه قرار دهد.

      در ضمن، بلافاصله می گویم که این حمله طولانی مدت نخواهد بود. ما تنها پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا با چارچوب واقعی سیاست آمریکایی روبه رو می شویم و احتمالا همین تغییر رئیس جمهور آمریکا در آینده نزدیک به کرملین اجازه می دهد که در مقابل انتقادات آمریکا اینقدر خونسرد و آرام باشد.

      "ویتالی پورتنیکوف"، پولیتکوم، خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 28 مرداد
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.