Crash

برنامه Scorpion ارتقا توان رزمی نیروی زمینی ارتش فرانسه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خودروی شناسایی رزمی جگوار

( قسمت سوم)

0~2.jpg

 

خودرو جگوار (Jaguar EBRC) در برنامه عقرب ارتش فرانسه یک خودروی زرهی 6x6 شناسایی رزمی است. طبق برنامه عقرب خودروی جگوار قرار است جایگزین 3 خودروی زرهی ارتش فرانسه یعنی خودروی شناسایی رزمی AMX-10RC، خودروی زرهی ERC-90 Sagaie و نفربر زرهی VAB  نسخه موشک انداز HOT شود. فرانسه در زمینه تولید خودروهای شناسایی رزمی پیشگام و صاحب سبک بوده است.  از نظر تاریخی خودروهای شناسایی رزمی فرانسه خودروهای زرهی چرخدار سبک چابک با اسلحه های قدرتمند بودند که برای شناسایی و پشتیبانی آتش کاربرد داشتند. در نتیجه خودرو رزمی شناسایی جگوار علاوه بر تحرک پذیری بالا و مجهز به سامانه های نظارتی دور برد در نقش شناسایی، باید بتواند در نقش پشتیبانی آتش نیز ظاهر شود.  طبق قرار داد اولیه وزارت دفاع فرانسه با صنایع نکستر(Nexter)، تالس (Thales) و بخش دفاعی رنو (Renault) برای ساخت خودرو رزمی شناسایی جدید، این شرکت ها باید در مجموع 248 دستگاه خودرو جگوار را به ارتش فرانسه تحویل دهند. با تصحیح قرار داد، سفارش های ارتش برای این خودرو به 300 دستگاه رسید. ارتش فرانسه در طی تست های اولیه انجام شده بروی جگوار،  این خودرو رزمی را برای مناطق کوهستانی و شهری مناسب توصیف کرده است. قیمت هر دستگاه جگوار زیر زیر 1 میلیون یورو است. یکی از علل پایین نگه داشتن قیمت استفاده از قطعات کامیون های تجاری از جمله در بخش شاسی و موتور است.

 

2~32.jpg

سیر تکامل خودروهای شناسایی رزمی فرانسوی

 

1~37.jpg

خودروی جگوار که قرار است با 3 خودرو ی زرهی ارتش فرانسه AMX-10RC ، ERC-90 Sagaie و نفربر زرهی VAB  نسخه موشک انداز  HO جایگزین شود

 

جگوار به یک برجک دونفره ساخت شرکت  CTA به نام T-40 مجهز است. سلاح اصلی این برجک یک توپ 40 میلی متری است.  شرکت دفاعی CTA  با مشارکت صنایع دفاعی Nexter  فرانسه و صنایع BAE Systems انگلیس با هدف تولید توپ های اتوماتیک 40 میلمتری و مهمات Cased Telescoped  تاسیس شده است. توپ 40 میلیمتری جگوار با نام CTA 40  قابلیت شلیک مهمات متنوعی در کاربری ها مختلف مانند ضد زره، شدید النفجار، ضد موانع و ضد هوایی را دارد.  جگوار می تواند توپ خود را در جهت عمودی 75 درجه بالا ببرد.  که به آن اجازه می دهد تا با اهداف هوایی در ارتفاع پایین درگیر شود. حداکثر برد این توپ 1500 متر و نرخ آتش ان 200 گلوله در دقیقه است. توپ 40 میلیمتری جگوار به تجهیزات کنترل توپ (GCE) مجهز است. وظیفه این بخش افزایش دقت آتش خصوصا در هنگام حرکت است. بخش GCE به ژیروسکوپ، شتاب سنج، واحد کنترل الکترونیکی، نرم افزار تصحیح بالستیک و... جهت افزایش دقت شلیک مجهز است. توپ 40 میلیمتری جگوار برخلاف خودروهای شناسایی پیشین ارتش فرانسه که به توپ های 90 میلی متر و 105 میلی متر با نرخ اتش پایین مجهز هستند نرخ اتش بالاتری خواهد داشت.  از همین رو توپ 40 میلیمتری جگوار برای نبردهای نامتعارف و درگیری های کم شدت مانند نبرد های شهری مناسب تر خواهد بود. سلاح ثانویه این خودرو یک مسلسل 7/62 میلی متری است که در بالای برجک قرار دارد. این مسلسل با یکی از سیستم های نظارتی پانوراما فرمانده خودرو یکپارچه شده است. در سمت راست برجک پرتابگردوتایی برای موشک های هدایت شونده MMP در نظر گرفته شده است. موشک ها در داخل یک محفظه ای قرار دارند. در صورت نیاز و برای انجام آتش، پرتابگر موشک ها را تا زاویه حدود 45 درجه از محفظه بلند میکند. موشک MMP قابلیت  شلیک کن - فراموش کن دارد همچنین دارای قفل قبل از پرتاب و هدایت خودکار است. حداکثر برد این موشک هدایت شونده 4000 متر است. جگوار به 4 پرتابگر نارنجک دودزا در هر طرف برجک مجهز است. همچنین دو پرتابگر نارنجک دودزا نیز در هر طرف عقب بدنه خودرو نصب شده است.

 

6~24.jpg

 

جهت آشنایی و توضیحات بیشتر در مورد مهمات Cased Telescoped ، توپ CTA 40  و بخش بارگذار و سیستم مدیریت مهمات توپ  CTA 40   تاپیک زیر را مطالعه کنید :

 

1~2.png

جایگاه سلاح کنترل از راه دور در سمت چپ برجک

 

8~19.jpg 8~18.jpg

 

موشک هدایت شونده MMP (سمت راست) پرتایگر دوتایی موشک های هدایت شونده MMP در سمت راست برجک در حالت اماده به شلیک (سمت چپ)

 

جگوار دارای یک شاسی چرخدار 6x6  و برجک نصب شده در مرکز بدنه است. شاسی جگوار مجهز به فرمان پذیری چرخ عقب و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است. این خودرو زرهی دارای  موتور دیزل با قدرت 500 اسب بخار موتور یا جعبه دنده اتوماتيك است. حداکثر سرعت جگوار در جاده 90 کیلومتر بر ساعت است. به لطف مخزن سوخت 465  لیتری حداکثر برد آن 800 کیلومتر است. 70 درصد اجزای خودروی زرهی چند منظوره گریفون با خودروی شناسایی جگوار مشترک است. در نتیجه هزینه و پشتیبانی از این خودروها را برای ارتش فرانسه آسان تر و ارزان تر میکند. با در نظر گرفتن محدودیت های نگهداری در شرایط عملیاتی و رزمی یکی از قابلیتی های جگوار نگهداری و پشتیبانی بسیار خوبی آن است. به طوری که حذف و نصب واحد پیشرانه  در کمتر از 4 ساعت انجام می شود. وزن جگوار در حدود 25 تن است که به نسبت به خودروهای شناسایی رزمی قدیمی ارتش فرانسه  به طور قابل توجهی سنگین تر خواهد بود اما حفاظت از خدمه بهبود یافته است.  بر خلاف خودروهای شناسایی رزمی نسل قبل ارتش فرانسه که قابلیت دوزیست بودن را داشته اند جگوار فاقد این قابلیت است و برای عبور از آب های عمیق نیاز به تجهیزات مهندسی دارد.

 

3~1.png

علاوه بر 8 پرتابگر نارنجک دودزا در بخش جلویی برجک 4 پرتابگر در بخش عقبی بدنه تعبیه شده است

 

2~2.png

جگوار مجهز به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک است که میتواند درشرایط مختلف تغییر ارتفاع بدهد

 

سطح حفاظتی جگوار با خودرو زرهی گریفون برابر است. در نتیجه بدنه وبرجک جگوار استاندار حفاظتی NATO STANAG 4569 سطح 4 را خواهد داشت. به این معنی که جگوار میتواند در برابر مهمات 114×14.5 میلیمتری ضد زره در فاصله 200 متری باسرعت 911 متر بر ثانیه، ترکشهای توپخانه ای و انفجار 10 کیلوگرم ماده منفجره  در زیر بدنه و چرخ ها مقاوم کند. علاوه بر این در صورت نیاز میتواند زره های ماژولار را برای افزایش سطح حفاظتی بر روی آن نصب کرد. جگوار دارای سه خدمه شامل راننده ، فرمانده و توپچی است. راننده در مرکز جلوی بدنه نشسته است. دید راننده  توسط بلوک های دید پانوراما که بر روی دریچه محل قرار گیری راننده قرار دارد تامین می شود. همچنین در سمت چپ دریچه راننده یک دوربین نظارتی برای راننده نیز تعبیه شده است. توپچی جگوار در سمت راست برجک و فرمانده در سمت چپ قرار دارد. خدمه خودرو میتواند برای در صورت نیاز از یک دریچه اضطراری که در سمت چپ بدنه قرار دارد برای خروج از خودرو استفاده کنند. توپچی مجهز به دو دید نظارتی است. یکی از سامانه های نظارتی توپچی، سامانه نظارتی ماژولار PASEO ساخت شرکت فرانسوی Safran الکترونیک است. این سامانه نظارتی برد در حدود 15400 متر دارد. قابلیت تصویر سازی حرارتی و پردازش تصویر جهت هدف یابی سریع اهداف را نیز دارد. همچنین این سامانه نظارتی با سامانه های مدیریت نبرد هماهنگ است به طوری که تصویر و دید یک سامانه نظارتی میتواند با دیگر واحد های نظامی به اشتراک گذاشته شود. سیستم نظارتی بعدی توپچی مربوط به سامانه کنترل آتش SAVAN 11 ساخت شرکت فرانسوی Safran الکترونیک است. این سیستم کنترل اتش جهت شلیک اتش دقیق به کامپیوتر کنترل آتش یکپارچه مجهز است.  فرمانده در جگوار مجهز به دو سیستم نظارتی با دید پانوراما برای نظارت دور برد و شناسایی هدف است.  سیستم نظارتی ماژولار PASEO فرمانده با مسلسل 7.62 میلیمتری هماهنگ شده است.

 

4~1.png

دریچه اضطراری برای خروج خدمه در سمت چپ بدنه قرار دارد.
 

چگوار مجهز به سیستم آنتارس(Antares) ساخت شرکت تلاس است. آنتارس یک سیستم آگاهی موقعیت با پوشش 360 درجه است. این سیستم به شکل بلادرنگ (real time)  در روز/شب تصاویر با کیفیت از محیط اطراف در اختیار خدمه قرار دهد. همچنین انتارس به سیستم هشدار قفل لیزر نیز مجهز است. جگوار به سیستم مکان یاب محل شلیک صوتی مجهز است. این سیستم با کمک چهار آرایه صوتی محل شلیک را مکان یابی و بروی نمایشگر به خدمه نشان خواهد داد.  جگوار همچون دیگر خودروهای رزمی در برنامه عقرب ارتش فرانسه به سیستم های مدیرت میدان نبرد یعنی سیستم اطلاعات نبرد عقرب (SICS) مجهز است تا بتواند اطلاعات لازم را با تمامی واحدهای رزمی به اشتراک بگذارد.  این سیستم امکان انتقال و اشتراک اطلاعات توسط سیستم ارتباطی Thales Contact را فراهم می کند. همچنین جگوار به سیستم های مخابراطی PR4G و TRC 9310 B/C  نیز مجهز است. خودرو شناسایی رزمی جگوار برای افزایش حفاظت دارای  سیستم تشخیص موشک ، سیستم اخلالگر مادون قرمز و سیستم اخلالگر رادیویی جهت مقابله با بمب های کناره جاده ای است. علاوه بر این این خودرو به سیستم های دیگری همچون  سیستم تهویه مطبوع، سیستم حفاظت ش.م.ر، سیستم کنترل باد لاستیک مرکزی (CTIS) مجهز است.

 

6~1.png 5~0.png

سیستم مکان یاب محل شلیک صوتی (سمت راست) سیستم آگاهی موقعیت آنتارس مجهز به قفل لیزری (سمت چپ)

 

5.jpg

اجزای خودرو زرهی جگوار :

1- سامانه نظارتی ماژولار PASEO هماهنگ شده با مسلسل 7.62 میلیمتری در اختیار فرمانده

2- سیستم مکان یاب محل شلیک صوتی

3 - دید نظارتی پانوراما فرمانده

4- پرتابگر دوتایی موشک ضد زره MMP

5 - سیستم آگاهی موقعیت آنتارس مجهز به قفل لیزری

6- سامانه نظارتی ماژولار PASEO توپچی

7- توپ 40 میلیمتری CTA 40

8- دید نظارتی سامانه کنترل آتش SAVAN 11 توپچی

9 - دریچه راننده به همراه بلوک های دید پانوراما

10 - دوربین نظارتی راننده

 

با تحویل 42 دستگاه خودروهای شناسایی رزمی جگوار به ارتش فرانسه در سال 2020، ارتش فرانسه تست های لازم بر روی این خودرو را آغاز کرد. از جمله این تست ها ، تست تحرک پذیری در زمین های ناهموار، دقت اتش توپ 40 میلیمتری و سوار و پیاده شدن از کشتی های تدارکاتی کلاس میسترال فرانسه  و لندی کرافت بود. قانون برنامه نظامی 2019-2025 فرانسه تسریع در تحویل وسایل نقلیه عقرب را  تعیین کرده است که 50 درصد از 300 جگوار که وزارت نیروهای مسلح سفارش داده است باید تا سال 2025 تحویل داده شوند. این بدان معنی است که ارتش تا پایان سال 2024 باید 150 دستگاه جگوار در اختیار داشته باشد.

 

J1_28229.jpg J1_28329.jpg J1_28429.jpg

تست دقت آتش توپ 40 میلیمتری چگوار ( سمت راست) تست تحرک پذیری جگوار در زمین های ناهموار ( وسط) تست پیاده و سوار شدن جگوار از شناورهای آبی - خاکی

 

مشخصات کلیJaguar (جگوار)
شرکت های سازنده : صنایع نکستر (Nexter)- تالس (Thales) - بخش دفاعی رنو (Renault)

سفارش داده شده توسط : فرانسه - بلژیک
سال ورود به خدمت :  2020 در ارتش فرانسه
خدمه : 3نفر
وزن : 25 تن

طول :  7/3 متر
عرض :3متر
ارتفاع : 2/6 متر
تسلیحات : توپ 40 میلیمتری CTA 40 -  مسلسل 7/62 میلی متری - موشک ضد زره MMP
حداکثر سرعت در جاده: 110 کیلومتر بر ساعت

برد : 800 کیلومتر

قدرت پیشرانه : 500 اسب بخار 

حداکثر سرعت در جاده : 90 کیلومتر بر ساعت

 

منابع :

1

2

3

 

نقل با ذکر نام میلیتاری بلامانع است

  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نکته ای که در مورد سیستم نظارت و هدفگیری PASEO در نظر گرفت اینه که به تصویر بردار حرارتی نسل چهارم SATIS GS مجهز هست که اخرین نسل تصویربردار حرارتی نظامی محسوب میشه.
عملا این زرهپوش از نظر سیستم نظارت و هدفگیری لبه تکنولوژی دنیا قرار داره و اصلا هیچ زرهپوشی از این نظر بالاترش نیست و حتی شاید در حدشم نیستن!!
 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط zax_01001
      معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی گفت: متقاضیان اخذ امریه باید دو ماه قبل از تاریخ اعزام به سازمان یا ارگان موردنظر مراجعه کنند.
      به گزارش ایسنا «سرهنگ امان الله تفضلی» گفت: تمامی کسانی که خواهان انجام خدمت در ارگان ها و یا نهادهای دولتی هستند، پس از انجام کارهای اولیه و تکمیل و ارائه دفترچه های اعزام به مراکز پلیس+10 پس از مشخص شدن تاریخ اعزام، دوماه قبل از اعزام با مراجعه به این ارگان ها چنانچه شرایط امریه شدن را دارا باشند، این ارگان ها آنان را جذب خواهند کرد.
      وی با بیان اینکه افراد دارای کف پای صاف نیز نیاز به گذراندن خدمت سربازی ندارند، به وجود پاهای پرانتزی اشاره کرد و اضافه کرد: در این خصوص نیز اگر بین دو پای افراد بیش از 10 سانتی متر باشد و پزشکان نیز این موضوع را تایید کنند، فرد موردنظر از خدمت وظیفه عمومی معاف خواهد بود.سرهنگ تفضلی تاکید کرد: برای بقیه موارد و بیماری ها نیز اگر شرایط فرد پس از بررسی های لازم به گونه ای باشد که گذراندن دوران خدمت در افزایش و یا شدت بیماری فرد تاثیر داشته باشد، معافیت شامل حال آن ها می شود.معاون وظیفه عمومی پلیس خراسان رضوی با بیان اینکه برای حمایت از معلولان نیز تمهیداتی برای معافیت فرزندان این افراد در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: اگر در خانواده ای پدر یا مادری دارای معلولیت و تحت پوشش سازمان بهزیستی باشد یک پسر بالای 18 سال آن ها نیز نیاز به انجام خدمت سربازی نخواهد داشت.وی با اشاره به اینکه طبق ماده 44 قانون وظیفه عمومی بند الف چنانچه سن پدری زیر 59 سال باشد ولی به علت بیماری نتواند از خود مراقبت و نگهداری کند نیز یک فرزند پسر آن ها از خدمت معاف خواهد شد، ادامه داد: در این خصوص نیز پس از بررسی لازم در کمیسیون پزشکی سازمان وظیفه عمومی، این ادعا برای اخذ موافقت نهایی به هیات اصلی سازمان نظام وظیفه ارجاع داده می شود و در صورت تایید ناتوانایی پدر و نیز از کار افتادگی وی، اقدام های لازم برای معافیت یک فرزند وی انجام خواهد شد.سرهنگ تفضلی درباره افرادی که دارای سابقه حضور و فعالیت مفید در بسیج هستند نیز با بیان اینکه افراد مذکور می توانند در نیروی سپاه خدمت کنند، گفت: این افراد نیز دو ماه قبل از اعزام به مراکز گزینش سپاه و یا نیروی مقاومت مراجعه کنند تا در صورت امکان در این نهاد خدمت کنند.وی اظهار داشت: طبق قانون فقط برای خدمت در ارگان های سپاه این امکان وجود دارد و برای انجام خدمت در ارتش و یا نیروی انتظامی توسط معاونت وظیفه عمومی تصمیم گیری خواهد شد.تفضلی در ادامه با تاکید بر اینکه از زمان کاهش مدت خدمت سربازی به 18 ماه با افزایش چشمگیر معرفی و درخواست مشمولان برای اعزام به خدمت روبه رو شده ایم، افزود: بسیاری از جوانان متوجه شده اند که طبق ماده 10 قانون وظیفه عمومی افراد فراری و غایب از خدمت، از حقوق اجتماعی مانند دریافت پاسپورت، گواهینامه، تحصیل، استخدام در مراکز دولتی و غیردولتی محروم می شوند و لذا برای انجام خدمت وظیفه عمومی مراجعه می کنند.
      منبعhttp://www.ro-defa.ir
    • توسط MR9
      تلاش برای معرفی  گونه اولیه  نسلی جدید از خودروهای رزمی
       

      به گفته مدیر پروژه  مهندسی  مرکز تحقیقات خودروهای رزمی ارتش ایالات متحده این مرکز   در تلاش است تا قابلیتهای متفاوتی از گونه اولیه نسل  آینده  خودروهای رزمی که  هم  اکنون  طرح اولیه آن  در جریان یک تلاش مشترک میان  صنایع نظامی و بکارگیرندگان آن در حال شکل گیری است را به نمایش گذارد .
       
       

       
      ژنرال تد توماس
       
      ژنرال تد توماس ، میان شرکتهای تسلیحاتی و ارتش ایالات متحده ، تلاش مشترکی در جریان است که یک مسیر استاندارد برای نمونه سازی اولیه  خودروی رزمی آینده تعیین گردد . طبق برنامه های تدوین شده ، این نمونه پس از اصلاحات لازم در سال  2022  رونمایی شده و بدنبال ارزیابی های عملیاتی در سال 2023 به سازمان یگانهای عملیاتی اضافه خواهد شد . به گفته وی ، این تلاش مشترک ، مجموعه ای بهترین قابلیتها را برای آنچه که وی پروژه  NGCV می خواند ، فراهم خواهد آورد .
       
       

       
       
      به گفته این افسر ارشد ارتش ، مرکز تحقیق ، توسعه و مهندسی  زرهی ارتش (TARDEC )  پس از بررسی طرح های اولیه ، بهترین گزینه را در سپتامبر 2017 انتخاب و قرار داد را با شرکت برنده  منعقد خواهد نمود . پس از انعقاد قرار داد ، دو طرف (  TARDEC  و شرکت برنده  قرارداد )  ، با همکاری  هم  نمونه نخست را در یک بازه زمانی 7 ساله  تولید خواهند نمود . این قرارداد، گستره وسیعی از فناوری ها را پوشش خواهد داد و این نیاز  ارتش را در آینده تامین خواهد نمود . هر اندازه دو طرف  درگیر این پروژه  ، بیشتر همکاری نمایند ، خودروی رزمی آینده  ارتش ایالات متحده ،  با قابلیتها بیشتری  در خط تولید قرار خواهد گرفت .
       
       

      سرهنگ ویلیام  ناکولس  ، مدیر بخش تعیین نیازمندی های نیروی زمینی  مستقر در مرکز  ارزیابی های مانوری ارتش ( فورت بنینگ  / جورجیا) 
       
       
      سرهنگ ویلیام  ناکولس  ، مدیر بخش تعیین نیازمندی های نیروی زمینی  مستقر در مرکز  ارزیابی های مانوری ارتش ( فورت بنینگ  / جورجیا) ، در این زمینه می گوید :
       
      " در اواخر سال گذشته میلادی ، این مرکز نیازمندی های ارتش را مورد بررسی قرار داد و در نهایت این مساله مورد بررسی قرار گرفت که نسل بعدی خودروی رزمی ارتش صرفاً یک خودروی رزمی است یا می بایست بعنوان یک خودوری رزمی پیاده نظام  تعریف گردد که در یک بازه زمانی مشخص ، باید جایگزین  تانک اصلی میدان نبرد آبرامز ، نفربرهای برادلی و همچنین پلت فرم هایی نظیر نفربر استرایکر ( مجموعه ای از قدرت آتش و تحرک)  شود .

      ژنرال توماس در این زمینه معتقد است :
      " طراحی این خودرو در مرحله نخست براساس مفهوم سنتی  خودروی رزمی پیاده نظام (IFV) صورت پذیرفته  که می بایست حداقل دو خدمه و شش سرباز را با تمام تجهیزات محمول ، در پیچیده ترین شرایط رزمی حمل نماید "
       
       
      با تمام این تفاسیر ، هدف ارتش ، بکارگیری عملیاتی NCGV ، تا سال  مالی 2035 است و در این مسیر ، سال مالی 2022 یک نقطه عطف در این برنامه  بشمار می رود که آیا رکود فعلی دامنگیر  این پروژه خواهد شد یا اینکه سرمایه لازم برای ادامه آن جهت ارتقاء یا جایگزینی همه ناوگان فعلی ، فراهم خواهد گردید !!!!
       
      پی نوشت :
       
      این تاپیک از تجمیع اخبار مرتبط در تاریخ 20مهرماه سال 1399 خورشیدی ایجاد گردید
       
       
      صرفاً برای میلیتاری / مترجم : MR9
    • توسط aboshaban
      به نام خدا
       
      امروزه جایگاه و اهمیت استفاده از روبات ها و خودروهای بدون سرنشین زمینی بر کسی پوشیده نیست. ماموریت هایی که توسط سیستم های رباتیک انجام می شوند اغلب امن تر و در موارد خاص سریع تر و دقیق تر بوده و استفاده از آنها موجب کاهش تلفات انسانی در عملیات های خطرناک می شود. به همین دلیل علی رغم چالش های توسعه روبات ها و خودروهای بدون سرنشین مانند هدایت و کنترل بر روی زمین، کشورهای متعددی به دنبال طراحی و ساخت این سیستم ها هستند.
       
      فدراسیون روسیه نیز یکی از کشورهای پیشرو در توسعه روبات ها و خودروهای بدون سرنشین محسوب می شود و نمونه هایی از این سیستم ها را در نقش های شناسایی، رزمی، پاکسازی مین و ...توسعه داده است. در این تاپیک برخی از روبات ها و خودروهای بدون سرنشین رزمی را که توسط روسیه توسعه داده شده اند مورد بررسی قرار می دهیم .
       
      خانواده سیستم های رباتیک رزمی "Uran"
       
      سیستم رباتیک آتش نشان Uran-14 :
       
       



       
       
      Uran-14 یک سیستم رزمی مهندسی آتش نشان چندمنظوره بدون سرنشین می باشد که برای اطفاء حریق در محیط هایی که برای ورود انسان ها غیر قابل دسترس و خطرناک می باشد توسط شرکت سهامی تجهیزات پردازش و مدیریت تولید 766 ام (JSC UPTK 766) توسعه داده شده است و از فاصله امن با استفاده از تکنولوژی کنترل از راه دور اداره می شود.
       
      این روبات بر اساس پلتفرم خودروی آتش نشان کنترل از راه دور  DOK-ING MVF-5 و تکنولوژی اثبات شده مورد استفاده در ساخت سیستم های مین روب می باشد که قادر به بقا در برابر انفجارات در میادین مین و دیگر عملیات های خطرناک است.
       
      مرکز ثقل پایین همراه با موتور قدرتمند و سازه اصلی جمع و جور به Uran-14 اجازه می دهد از قدرت مانور بسیار عالی برخوردار باشد. همچنین مجهز بودن به آخرین فناوری های اطفاء حریق، به همراه دو مخزن آب و کف، موجب شده این روبات از توانایی خاموش کردن آتش سوری با حداقل آسیب به خود و اپراتورها که در طول عملیات خارج از منطقه خطر مستقر هستند برخوردار باشد .
       
       
      سیستم رباتیک مین روب Uran-6 :
       
       


       
       
      سیستم رباتیک رزمی مهندسی چندمنظوره Uran-6 یک خودروی مین روب کنترل از راه دور زرهی می باشد که به تجهیزات مین روبی مجهز بوده و توسط  شرکت سهامی تجهیزات پردازش و مدیریت تولید 766 ام (JSC UPTK 766) توسعه داده شده است. Uran-6 را می توان به تجهیزاتی مانند تیغه بولدوزر ، ترولس و تیغه مین کوب چرخان مجهز کرد و از فاصله ای حدود یک کیلومتری مین ها، بمب های دست ساز و دیگر دستگاه های انفجاری را کشف و از بین برد .
       
      ارتفاع این روبات 1.4 متر بوده و می تواند از موانعی تا ارتفاع 1.2 متر عبود کند.همچنین موتور این روبات قدرت 32 اسب بخار در تن را فراهم می کند و با توجه به تجهیزات نصب شده، وزن Uran-6 بین 6 تا 7 تن متفاوت است.
       
       
       



       
       
      لازم به ذکر است سیستم های رباتیک چندمنظوره روسیه از خانواده اوران تست های میدانی پیچیده ارتش این کشور را با موفقیت گذرانده و وزارت دفاع فدراسون روسیه نیز اتمام پاکسازی مین در مناطق کوهستانی نزدیکی  Veduchi چچن که توسط سیستم مین روب رباتیک اوران-6 انجام می شد را اعلام کرده است.
       
      سیستم رباتیک رزمی Uran-9 :
       
       

       
       
      سیستم رباتیک چندمنظوره رزمی Uran-9 برای ارائه شناسایی راه دور و پشتیبانی آتش به واحدهای شناسایی و ضد ترور طراحی شده است و شامل دو روبات شناسایی و پشتیبان آتش ،تراکتور حمل و نقل و پست کنترل سیار می شود. جنگ افزار روبات های شناسایی و پشتیبانی آتش شامل توپ خودکار 30 میلیمتری 2A72 ،مسلسل هم محور 7.62 میلیمتری و موشک های ضد تانک هدایت شونده  Ataka بوده و بسته به نیاز مشتری می تواند متفاوت باشد.
       
      این روبات که به یک سیستم هشتار دهنده لیزری و تجهیزات کشف ،شناسایی و رهگیری مجهز شده است برای انجام ماموریت های نظامی و ضد تروریسم محلی مناسب بوده و استفاده از آن می تواند تلفات پرسنل نظامی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
       
      در این خصوص Boris Simakin ،رئیس بخش تجزیه و تحلیل و برنامه ریزی بلند مدت روسوبورون اکسپورت گفت : "توسعه دهندگان روسی از تمام شایستگی‌های لازم برای ساخت روبات های نظامی مدرنی که مورد تقاضای بازارهای بین المللی باشد برخوردار هستند. این بخش از بازار سلاح در حال رشد سریع است ،بنابراین روسوبورون اکسپورت یک استراتژی بازاریابی بلند مدتی را برای ترویج و پیشبرد چنین قطعه های سخت افزاری از جمله به عنوان بخشی از پروژه های امنیتی یکپارچه توسعه و اجرا خواهد کرد."
       
      شرکت روسوبورون اکسپورت (بخشی از شرکت دولتی روستک) در سال 2016 سیستم رباتیک چندمنظوره رزمی Uran-9 را به بازارهای بین المللی عرضه خواهد کرد.
       
      ویدیویی از این روبات :
       
       
      [aparat]idAJo[/aparat]
       
      http://www.aparat.com/v/idAJo
       
       
      منابع :
      http://defence-blog.com/army/the-russian-uran-14-multifunctional-robotic-vehicle-for-hazardous-environments.html
      http://eng.766uptk.ru/index.php?do=static&page=vsya-produkciya
      http://rbth.com/defence/2015/01/22/automatons_with_epaulettes_russias_new_generation_of_military_robots_43071.html
      http://tass.ru/en/russia/794676
      http://eng.mil.ru/en/multimedia/photo/gallery.htm?id=26302@cmsPhotoGallery
      http://defence-blog.com/army/russia-to-start-promoting-uran-9-combat-robotic-system.html
       
       
      با تشکر از جناب نوریخانی :rose: :rose: :rose:
      copyright © Military.ir
      تمامی حقوق برای وبسایت میلیتاری محفوظ است .
       
       
      ادامه دارد ...
    • توسط MR9
      مقدمه :
      با اولین شلیک موشک وی-2 به قلب فضا در اکتبر 1942 ، عرصه جدیدی به صحنه نبرد اضافه شد ، با این حال   توسعه فناوری نظامی در فضا را میتوان عاملی موثر در ایجاد تغییرات شگرف در ماهیت رزم مانوری بحساب آورد . تغییر صحنه عملیات نظامی در فضا ، همزمان با کاهش قابل توجه و ناگهانی درهزینه های مربوط به دسترسی به مدارهای ماوراء جو  و همچنین توسعه سریع ماهواره های کوچکتر و ارزان تر  برای ایجاد مجموعه حسگرهای پایش عملیات نظامی ،  قابلیتی فراتر از ماهواره های بزرگتر و گران قیمت تر را در اختیار ارتش ها ، نسبت به  گذشته ، قرار خواهد داد . سرعت شگرف این تحولات  و پیامدهای قطعی آن بر عملیات رزمی در آینده موضوعی است که جامعه کارشناسان رو به گسترش فضایی  در سازمان های نظامی تلاش می کند تا  قبل از ایجاد تهدید ، فرآیند توسعه این قابلیتهای جدید در حوزه فضایی را درک کرده  و تغیرات سازمانی ناشی از این امر را بخصوص در حوزه جنگ مانوری مورد بررسی عمیق قرار دهد .
      با توجه به این موضوع پراهمیت  ، قابلیتهای فضا پایه موجود تاثیر قابل توجهی را بر تاکتیکهای رزم  زرهی مدرن در دو سطح تاکتیکی و عملیاتی برجای گذاشته است.
       
       

       
       
      از یکسو ، ارتباطات راه دور ، دسترسی به شبکه های مخابرات نظامی  ، استفاده گسترده از  سامانه موقعیت یابی جهانی (GPS)  و درنهایت مخابرات رمز گذاری شده ، سرفصل های مهم این حوزه بشمار آمده  و از سویی دیگر نیز کاربرد این پتانسیل در حوزه هایی با اهمیت کمتر نظیر عملیات ضد شورش نیز امکان پذیر گردیده است  ،اما پرکاربردترین  ماموریت محوله به حسگرهای فضاپایه را می توان در جنگ سرد و ماهواره های مجهز به حسگرهای مادن قرمز برای تشخیص زمان شلیک موشکهای بالستیک و همچنین رهگیری گونه های بالستیک تاکتیکی بر علیه  واحدهای زمینی جستجو کرد .
       
      در مجموع ، برای یک  آینده قابل پیش بینی ، قابلیتهای فوق الذکر ، البته در پهنای باند بیشتر و دقت افزون تر همچنان به پشتیبانی از عملیات رزمی ادامه خواهند داد . با این وصف ، یکی از مهمترین پیشرفتهایی که فناوری فضایی برای افزایش عملکرد مطلوب واحدهای زرهی پدید آورده ، قابلیت استفاده از تصاویر ماهواره ای در زمان واقعی (near-real-time satellite imagery) بخصوص بر علیه دشمنی است که از این پتانسیل محروم است .
       

       
       
      غافلگیری با ضربه به جناحین :
       
      از یک نظر ، نقطه شروع  استفاده از حسگرهای فضاپایه را می توان با آغاز جنگ نخست خلیج پارس که در جریان آن ، واحدهای ارتش ایالات متحده  با ایراد یک ضربه شدید به جناحین  یگانهای عراقی ، مدافعان را غافلگیر نموده  و بسرعت بر آنها غلبه نمودند، همزمان دانست . ارتش عراق که تحت حملات شدید هوایی  قرار داشت ، ناگهان با ضربه غافلگیرکننده واحدهای زرهی ائتلاف در جناحین خود روبرو شد که این موجبات یک فاجعه نظامی  را برای سرفرماندهی ارتش بعث فراهم آورد .
       
      اما نکته اصلی در این مساله نهفته بود  که موفقیت این  مانور  ، مدیون  چند عامل مهم  ، از جمله فناوری های جدید بخدمت گرفته شده ، بود . از یکسو ، سامانه مکان یاب جهانی  (GPS) تازه به دنیای فناوری نظامی وارد شده بود و به یگان های رزمی اجازه میداد تا در صحنه عملیاتی باز ( صحرا ) با دقت بیشتری دست به عمل زنند و از سویی دیگر به فرماندهان ائتلاف ، بخصوص رسته آماد و پشتیبانی ( لجستیک ) امکان می داد تا بدون نگرانی از آتش دشمن ، ذخیره سوخت و سایر سامانه های لجستیکی را بدون آنکه  نیازی به هزینه کرد بیش از اندازه منابع  داشته باشند ، موقعیت یابی و مستقر سازند . 
       

       

       
      با این وجود ، شاید مهمترین عامل موفقیت در افزایش و تاثیر گذاری واحدهای ائتلاف در این جنگ را می توان در پتانسیل این نیرو در  محرمانه نگاه داشتن نقل و انتقالات و به معنای تخصصی ، "تحرک" این یگان ها  از دید نیروهای عراقی  دانست .
       
      فرماندهان ائتلاف با ایجاد پایش شدید هوایی ، مسیر هرگونه اجرای عملیات شناسایی هوایی از سوی ارتش عراق را مسدود نمودند ، چرا که حتی اجرای یک سورتی ( پرانه ) پرواز شناسایی از سوی نیروی هوایی عراق در ارتفاع ، برد و گستره  مشخص می توانست نیات ارتش ائتلاف را در حوزه محورهای  عملیات آفندی ، افشاء کرده و متقابلا" ارتش عراق قادر می ساخت  تا با تغییر سازمان رزم واحدهای خط مقدم  خود ، تدابیر مناسبی برای حفظ جناحین خود از ضربه زرهی مهاجمان   ، بیاندیشد.
      در این میان ، برخی تحلیلگران براین اعتقاد قرار دارند که حتی در صورت اطلاع ارتش عراق از محورهای عملیاتی ائتلاف ، بسیار بعید بود که توان رزمی کافی برای جلوگیری از موفقیت  نزد مدافعان ، موجود بوده باشد ، اما یقینا" دستیابی به اطلاعات ، هر چند محدود و مختصر ، می توانست هزینه  پیروزی  را برای مهاجمان ، افزایش دهد .  در واقع ، بسیار بعید به نظر می رسد که  ضربه کاری و موفقیت خیره کننده  ارتش ائتلاف ، که  بر قابلیتهای فضاپایه ، قرار داشت  و صورتبندی بسیار بزرگتر مدافع را فریب داد  ، بدون این ستون اصلی ، قابل تکرار باشد .
       

       
      شیوه اجرای مانور توسط واحدهای رزمی درمقیاس گروهان و گردان  که به هردلیلی ممکن بود از صورتبندی اصلی جدا شوند را می توان با تدبیر درست ، جبران نمود ، اما  بدون وجود نظارت دائم بر صورتبندی اصلی ، دستیابی به موفقیت در چنین صحنه های از منازعه ، تقریبا" امکان پذیر نبود .
      از سویی دیگر، نیروی هوایی ایالات متحده  بدلیل ماهیت ماموریت خود ، گرچه  پتانسیل زیادی برای ایجاد برتری هوایی محلی و جلوگیری از اجرای عملیات شناسایی توسط هواگردهای سرنشین دار یا بدون سرنشین در اختیار داشت ، اما واضح بود که فاقد  توانایی جلوگیری از عبور ماهواره های دشمن از فراز منطقه نبرد بوده  و این به معنای یک شکاف عمیق دربکارگیری  اصل غافلگیری توسط فرماندهان محسوب می گردید . به معنای روشن تر ، درصورت برخورداری عراق از  قابلیتهای فضاپایه ، بطور قطع ، ضربه قاطع طوفان صحرا ، هرگز قابلیت اجرایی شدن پیدا نمی نمود . به همین دلیل ، تکثیر گسترده  ماهواره های سنجش از دور که می بایست بستر لازم برای تولید تصاویر دقیق ماهواره ای در اندازه ها و کیفیتهای متفاوتی را پدید آورد ،  پارادایم  " پشتیبانی فضایی " و به تبع آن ، تاثیر حسگرهای فضا پایه بر ماهیت رزم مانوری را به صورت چشمگیری دچار دگرگونی عمیقی نموده است .
       

       

       
      سامانه مکان یاب جهانی 
       
      راست : 1990  چپ : آزمون های اولیه 1978
       
      با این وصف ، ارتش ایالات متحده تا همین اواخر ، به استفاده از تصاویر ماهواره ای در عملیات رزمی چندان تمایلی نداشت ، چرا که تاثیر آن را در سطوح تاکتیکی و عملیاتی ، ناکافی ارزیابی می نمود ، به همین دلیل صرفا" تعداد مشخص و محدودی از ماهواره  های تصویر برداری مستقر در مدار لئو (LEO)  که  قابلیت تصویر برداری از بخش های محدودی از کره زمین را ارائه می کردند  ، در اختیار این نیروها قرار داشت ، در حالی که  برخلاف ماهواره های مستقر در مدار ژئوسنکرون (GEO)  که نسبت به زمین در نقطه ثابتی قرار دارند ، ماهواره های مدار لئو (LEO)  در ارتفاعی میان 250 تا 400 مایلی مستقر هستند که هر 90 تا 120 دقیقه ، یکبار به دور زمین چرخیده  و به همین دلیل  انعطاف پذیری بیشتری به  ماهواره های موجود در  ارتفاع  22300 مایلی که تقریبا" سرعت چرخشی مشابه با سرعت چرخش سیاره داشته  و با کمی اغراق ، نسبت به خط استوا ، روی نقطه ثابتی قرار دارند ، به کاربر ارائه می کنند . با این وصف ، علیرغم مزیتهای بی شمار ، ماهواره های مستقر در مدار GEO برای اجرای عملیات تصویر برداری تاکتیکی غیر مفیدترین ابزار بشمار می آید ، به همین دلیل ماهواره هایی که برای نظارت بر صحنه عملیات رزمی به فضا ارسال میشوند ، عمدتا" در مدارهای پایین تر قرار داده می شوند و به همین دلیل نیز در هر زمان ، صرفا" می توانند بخشی از سطح زمین را مورد شناسایی قرار دهند . بطور طبیعی ، جایگیری در ارتفاع مداری پایین در کنار هزینه های مرتبط با تولید و اعزام  این سخت افزارها به فضا ، سودمندی تاکتیکی محدودی را فراهم می کند ، چرا که صرفا" امکان تصویر برداری یک محدوده کوچک را در روز فراهم می نماید  .
       
       
      پی نوشت :
       
      1- ادامه دارد .................
      2- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی در انجمن میلیتاری ، براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی " منوط به  ذکر دقیق  منبع است . امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند . 
       
      برگردان به پارسی ، اختصاصی برای بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران  ( MILITARY.IR) 
       
                           مترجم : MR9
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.