Overdose

عاریه نبودن امنیت غذایی جامعه در سطح ملی و لزوم پیشرو بودن

Recommended Posts

برای ادامه این بحث لازم به یادآوری است که باور به خودکفایی در این خصوص مشخصا در بعد امنیت غذایی در شکل عام و حیایتش باید پذیرفته بشه توسط دولتها. بله، ارتباطات و اقتصاد آزاد و بازار رقابتی و امکان تهیه ارزان تر از کشورهایی که دارای آب و خاک و تجهیزات مناسبتری هستند که قیمت تمام شده تر را به صرفه تر میکنه یک حقیقت هست ولی باز؛ چنین بحثی لازم هست یادآوری بشه در شکل ویژه اون انجام میگیره یعنی ذیل شرایط خاص ما و سایه مدام تهدیدها و تحریمها. پس از این منظر اون بخش را میشه کنار گذاشت و تحت در این شرایط اجباری چگونه به این امنیت غذایی دست پیدا کنیم (که قطعا اگر فراهم بشه هم با افزایش تولید باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها میشه و هم شاید با افزایش این بهره وری و امکان صادرات به بازارهای در دسترس منطقه ای که مزیت رقابتی دارند برای ما حتی به سودآوری هم رسید (در مقایسه با زمانی که خب واردات به صرفه تر هست در بحث هزینه ها)

 

یک نگاه سطحی به امنیت غذایی حیاتی کشور شامل موارد زیر میشه:

  • گندم
  • جو
  • برنج
  • دانه های روغنی ( که خودشون بعد از روغن کشی با محصول خروجی کنجاله به عنوان غذای دام بخشی از نهادهه ای دامی را تامین میکنند، پس نقش دوگانه داره کشتشون)
  • ذرت دامی به عنوان یکی از اصلی ترین رئوس نهاده های دامی و بخشی هم ذرت خوراکی

 

برنامه ریزی برای خودکفایی در همین چند بخش محدود میتونه تا حد زیادی امنیت غذایی کشور را خودکفا کنه البته با درنظر گرفتن چند نکته:

 

اگر زنجیره بخواد کامل باشه قاعدتا نباید وابستگی در این بخش وجود داشته باشه:

  • بحث تولید! آب و خاک که نیاز به برنامه ریزی داره فقط تقریبا
  • در بحث بذر برخی موارد مثل بذرهای اصلاح شده گندم و برنج و ... خیر ولی در برخی بخشها وابستگی وجود داره ( حالا بیشتر در سایر مواد غذایی مثل صیفی جات و سبزیحات و حبوبات و .. عمدتا)
  • در بحث مدیریت خاک و کود ما در زمینه کودهای اوره خودکفا هستیم تقریبا با برنامه های سالهای اخیر ولی بخش کود فسفاته وابستگی زیادی وجود داره (معادن سوریه برای همین اهمیت دارند)
  • در بحث مدیریت آب (مهندسی سد، سازه، لوله های پلی اتیلن و پمپ و ... ) هم تا حد زیادی وابستگی وجود نداره
  • در بحث ماشین آلات کشاورزی خب تا حدودی وابستگی وجود داره در بخش کمباینهای تخصصی و تراکتورهای سنگین و زنجیره نهایی و صنایع تبدیلی هم تا حدودی این وابستگی وجود داره نسبی (صنایع تبدیلی روغن خیر مثلا ولی صنایع تولید نهاده های دامی چرا)
  • در بحث واکسن ها و داروهای طیور و آفت کشها هم تا حدودی

ممکنه مواردی از قلم افتاده باشه که دوستان میتونند اشاره کنند ولی این زنجیره هرکجاش ناقص باشه ممکنه کل زنجیره را معطل و بی اثر کنه لااقل با بحران های مقطعی و میدونیم این زنجیره اگر وقفه ای درش بیفته در بازار بلافاصله تاثیر خودش را نشون میده

 

پ ن: فقط مسئله همت و برنامه ریزی و قطع دست مدیران از پول نفت و البته سرکوب روابط پشت پرده همین تصمیم گیران و بهره مندی از رانتهایی است که به سبب واردات (از خود خرید و وارداتش بگیر تا توزیع و اختلاطش و فروش سودآور آشغال به جای نهاده و ...) به جیبهاشون سرازیر میشه و برای همین هیچوقت طرح های خودکفایی به ثمر نمیرسه و پشت واژه سازی ها و سیاست زدگیها و حواله به سیاستهای کلان خارجی و مشوش کردن فضا پنهان میشه تا اقایان در هر دولتی که هستند بهره مند بشند از مزایاش.

 

این فقط یکی از صدها طرحی است که تازه اصلا بحث کلان نیست و خودکفایی ریشه ای بلکه یک تغییر جهت بخشی ساده هست:

نقل قول

وی افزود: اگر این طرح (طرح جایگزینی نهاده‌های دامی* )  در تمام استان‌ها به طور دقیق اجرا شود می‌تواند در یک پروژه یک‌ساله، حدود ۳ میلیون تن حجم ذرت وارداتی کشور و حدود ۴۰۰ هزار تن کنجاله سویا را کاهش دهد. همچنین با شروع این طرح در سال اول، افزایش ۴۵۰ هزار تنی تولید جو در کشور را شاهد خواهیم بود.

عزیزکریمی تصریح کرد: این طرح به دولت و سازمان برنامه و بودجه ارسال شده اما هنوز تصمیمی درباره این طرح اتخاذ نشده که بتوانیم برای آن بودجه و اعتباری دریافت کنیم.

 

* این طرح در زمینه چندین محصول جایگزین برای ذرت مانند ارزن، سورگوم، تریتیکاله، ماشک‌ها و همچنین دانه روغنی سویا و کنجاله آن، کنجاله پنبه، کنجد، کلزا و آفتابگردان است که به توصیه مؤسسه تحقیقات علوم دامی و محققین تهیه شده که می‌تواند جایگزین بخشی از ذرت و کنجاله سویا شود.

 

ویرایش شده در توسط alala
  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 18 آذر 1399 در 01:47 , Overdose گفت:

راه ها و روشهای پیشنهادی برای توسعه پایدار و گسترش این ابر پیش نیاز حفظ استقلال و امنیت غذایی کشور

 

به نظرم مهمترین اقدام در این زمینه: الف-توسعه بخش خصوصی ب-به صرفه کردن حوزه کشاورزی است.

 

در مورد قسمت اول، کشت و صنعت مغان به یونس ژائله(مالک تبریزی شیرین عسل با صادرات اقلا 200 میلیون دلار در سال شیرینی و شکلات) واگذار کردند. این بنده خدا 2-3 ساله سرمایه گذاری کرده و تعداد شاغلین از 500 به 3000 نفر رسانده و بخش های متنوع تولیدی به کار انداخته. ولی حالا قوه قضائیه دبّه در آورده و میخواد ازش پس بگیره. این یعنی 40 سال کثافتکاری بانک ملی در این زمینها درس عبرت نشده. یعنی امنیت غذایی کوچکترین اهمیتی برای مسئولین نظام نداره. با پس گرفتن مغان مطمئن باشید احدی از سرمایه داران بزرگ پاش رو به حوزه کشاورزی نمیذاره.

 

در مورد قسمت ب. 

پارسال در مورد پرورش گوسفند در محیط بسته تحقیق می کردم. نهایتا به این نتیجه رسیدم با این رانت و فامیل بازی که در واردات علوفه و گوشت با دلار نفتی خوابیده و دخالتهای عجیبی که دولت می کنه، بردن پول و انرژی و وقت در حوزه دامداری(و کشاورزی) خریّت محضه. چنان منافع بزرگی در مجوزهای واردکنندگان بزرگ خوابیده که شعارهایی که داده میشه کشکی بیش نیست. در ظاهر شعار حمایت از ارزانی ارزاق میدن ولی در حقیقت از منافع واردکنندگان حمایت میشه.

 

خلاصه مطلب اینکه اگر کسی در ایران سفر رفته باشه به چشم پتانسیلهای عظیم کشاورزی و دامداری میبینه که بازدهی آب و زمین در حد 20% هم نیست. زمین های کوچک، کشاورزان بی دانش و بی حامی و بی برنامه و بی پول، فساد جهاد کشاورزی و شرکا ..... تا وقتی بخش خصوصی وارد بخش کشاورزی نشه و بروکراسی فاسد دولتی گورش رو گم نکنه، هیچ اتفاقی در حوزه استقلال و امنیت غذایی نمی افته.

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در ادامه بحث...

 

در واقع به صرفه نبودن تولیدات کشاورزی ریشه در یارانه های دولتی داره. 

 

ایران سالانه 50 میلیارد دلار یارانه انرژی و اقلا 5 میلیارد دلار بابت ارزاق خوراکی مردم پرداخت میکنه ولی این حجم عظیم یا اسراف میشه، یا قاچاق میشه یا در پروسه های کم بازده اتلاف میشه.

این قضیه هم راه حل ساده و شجاعانه ای داره.

 

من با احمدی نژاد سمپاتی و علقه ای ندارم، ولی راهی که در مورد یارانه انرژی می رفت، راه حل اقتصادی صحیحی بود که همه کشورهای مدرن به کار گرفتن. یعنی بساط یارانه انرژی و ارزاق باید به کل برداشته بشه(یا نهایتا 90% فوب خلیج فارس باشد). و در مقابل همین میزان پول مستقیما به مردم نیازمند(با شناسایی دقیق) پرداخت شود.

 

دستمزدها هم به تبع این قضیه افزایش می یابد. گران شدن مواد خوراکی، انگیزه ورود بخش خصوصی به بخش کشاورزی را مهیا می کند. جلوی قاچاق و هدر رفت عظیم بی ضابطه انرژی گرفته می شود. دست فاسد دولتی از قیمت گذاری و دخالت در بازار چیده می شود و صرفا نقش نظارتی بازی می کند.

 

وقتی بخش خصوصی وارد کار شود، خودش می رود دنبال بذر اصلاح شده، و صرفه جویی در آب و روش های مدرن و... و دیگر نیازی نیست دولت و ما راهکار اجرایی به او بدهیم. خود بخش خصوصی به سرعت برق بهترین راهکارها را پیدا می کند. به عنوان مثال یکی از صادرکنندگان می گفت طعم نوشیدنی های بهنوش در دنیا منحصربفرد است. یا کیفیت جهانی محصولات شیرین عسل و کاله. آیا دولت و ما به اینها راهکار دادیم یا وقتی زمینه مهیا شد خودشان بهترین راهها را یافتند؟

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 2
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 minutes قبل , Ghalam گفت:

شما هم وقتتون رو هدر می دهید . 

من دوست داشتم این حرفها رو یه جایی در دید عموم و مسئولین ثبت کنم. وگرنه مطمئنا کوچکترین ترتیب اثری نمیدن. روابط با برزیل و آرژانتین هم قطع بشه، فعلا هند و اوکراین هستن و خدا کریمه! بعد که اینها هم قطع شد قحطی شد هم همین سیاست از این ستون به اون ستون، و بازی با شعارها یک جور دیگه ادامه حیات میده...

 

به نظرم راهکارهای واقعی وقتی عملیاتی میشن که یکی مثل خانواده مدلّل وارد بخش تولید بشه. یعنی نظام، منافع اینها رو با منافع تولید و سیاستگذاری کلان تولید گره بزنه.

 

یه مثال جالب عملیاتی میزنم که فکر کنم دوره احمدی نژاد یا اوائل روحانی انجام شد. قانون گذاشتن و واردکنندگان موز را وادار کردن به ازای هر کیلو واردات موزه، 2 کیلو سیب صادر کنن. این سیاست عاملی شد تا تجار واردکننده، باغهای بزرگ و مدرن سیب در سمیرم و دماوند ایجاد کنند(به همراه سردخانه و تمام تشکیلات وابسته). امسال دوستانم که در دماوند کار سیب می کنند کارشان رونق خوبی داشت بابت صادرات به روسیه.

 

ایران عزیز ما هم آدم داره، هم پول داره، هم توان اجرا داره، هم هوش و مغز داره، فقط اراده لازمه. اراده هم باید از بالاترین سطوح با قدرت عمل بشه. نظام بارها نشان داده اگر کاری رو بخواد بکنه می کنه.

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 2
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
16 hours قبل , Ghalam گفت:

هزار هزار نفر هم که مقاله بدهند و راهکار بدهند ، تا زمانی که منافع رانت خواران حکومتی به خطر می افته ، حکومت حاضر به اجرای راهکارها نیست . 

 

البته من « حکومت و دولت » رو یکی می دونم .... به هر حال دولت فعلی هم از سابقون انقلاب و تائید شده ی شورای نگهبان فعلی هست . 

 

شما هم وقتتون رو هدر می دهید

 

برخلاف انتظارتون اين صحبت ها و مقاله ها اثر داره، خيلي هم اثر داره

در تاپيك نبرد رسانه و الگوى تبليغات اين اثرگذاري مستقيم ديده شد 

 

 

اين تاپيك اگر همين مسير رو بره از تاپيك نبرد رسانه بسيار قوي تر خواهد بود 

بويژه اگر مطالب ساده و براي مخاطب عام باشد 

 

بحث امنيت غذائي و مديريت منابع غذائي يكي از نكات اصولي هست كه بايد پيگيري بشه تا به سرانجام مطلوب برسه

براي مايي كه قدرت اجرايمون كمه راهكار اطلاع رساني عامه پسند است  

 

نقل قول

مثال مدیريت تنوع منابع یکی از نکاتی هست که شرکت های انگلیسی و اسرائیل به آن پایبند هستند. همیشه خرید عمده از یک منبع باعث کاهش هزینه می شود ولی امنیت تامین کالا بویژه برای کالاهایی با درجه راهبردی بالا حکم می کند که یک نوع کالا حداقل از دو یا سه منبع متفاوت تهیه شود تا در صورت اشکال برای یک منبع، تولید و محصول مورد نیاز با مشکل مواجه نشود. مزیت دیگر این اقدام امکان افزایش درخواست کالا بصورت ناگهانی بوده که تنها با داشتن چند منبع ممکن هست. شرکت Rotork انگلستان به عنوان نمونه ای صنعتی قطعات مورد نیاز خود را در طی مناقصاتی با حداقل دو یا سه شرکت برنده تامین می کند. رتبه اول 55 درصد کالا، رتبه دوم 35 درصد از کالا و تامین کننده سوم 10 درصد از درخواست را تامین می نماید. در چند شرکت خاص 5 الی10 درصد اخر بصورت تولید بومی تامین می شود. اسرائیل گندم خود را علاوه بر تولید داخلی از 6 منبع متفاوت خریداری می کند

 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , arminheidari گفت:

 

برخلاف انتظارتون اين صحبت ها و مقاله ها اثر داره، خيلي هم اثر داره

در تاپيك نبرد رسانه و الگوى تبليغات اين اثرگذاري مستقيم ديده شد 

 

 

اين تاپيك اگر همين مسير رو بره از تاپيك نبرد رسانه بسيار قوي تر خواهد بود 

بويژه اگر مطالب ساده و براي مخاطب عام باشد 

 

بحث امنيت غذائي و مديريت منابع غذائي يكي از نكات اصولي هست كه بايد پيگيري بشه تا به سرانجام مطلوب برسه

براي مايي كه قدرت اجرايمون كمه راهكار اطلاع رساني عامه پسند است  

 

 

باید این تهدید درک بشه وهمه مسئولین زیربط از حساسیت موضوع اطلاع داشته باشند و تبدیل به یک مطالبه عمومی بشه حل این معضل!

به صورت کلی هم اثرات اقتصادی و ایجاد اشتغال رونق کشاورزی و تامین پایدار ارزاق عمومی بدون وابستگی را هم در نظر نگیریم برای ملت بزرگ ایران با این‌سابقه دیرین  مشاهده  این صف های خرید نواسانات قیمتی و اینکه تبدیل به چوب تنبیه دشمنان علیهمون  هم شده واقعا زشته باید رفع بشه کار خیلی بزرگیه سخته ولی نشد نیست !! 

شرایط همیشه بر وفق مراد نیست و باید برای احیا همه جانبه قدرت خودمون کل ضعف ها و چالش های پیش رو را رفع کنیم!

چارچوب های قدرت باید همه فراهم باشد!

 

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

باید از اشکالات گفت. اصلاحات ارضی و بحث خیانت تاریخی که زمینها را به زمین های خردی مبدل کرد که تنها و تنها واجد شرایط کشاورزی سنتی بودند ( میدونیم که کشاورزی صنعتی نیاز به زمینهای یکپارچه برای بکارگیری ماشین آلات صنعتی و پربازده داره) و تازه بعد از تقسیم به شرایط مبتنی بر ارث بری به واحدهای حتی کوچکتری عموما تبدیل میشدند یک معضل اساسی ایجاد کرد که هنوز هم کشور باهاش دست به گریبان هست.

یکی از راه ها باید معطوف به حل این مشکل بزرگ در سطح کشور باشه.

 

از طرفی مثلا در شرایط فعلی متعجبا میبینیم که یک سری طرح ها در بخش انرژی دنبال میشه که به شدت مخرب هستند. بخش اعظم اتلاف انرژی در ایران بابت یارانه هاست. طرح هایی مثل قبوض رایگان برق برخی نهادها و موسسات (از مساجد تا مدارس و خیریه ها و ...) و یا طرح هایی مثل رایگان کردن قبض عده ای (درسته هدفش کاهش استفاده از انرژی است ولی راه صحیحی نیست چون نشان داده شده در ایران به جای تصحیح میزان مصرف معمولا به سمت تصحیح کنتورها! میل پیدا میکنه چنین روش هایی) همه به نظر اشتباه هستند.

مسیر قطعی و درست در این مورد آزاد کردن قیمتهای خصوصا انرژی است. یارانه بلایی است (حالا حتی نقدی خیر چون قابل کنترل هست اگر برای حذف یارانه های پنهان و نهان به شکل انرژیش باشه مثلا) که یکی از چند عنصر محدود به خاک سیاه نشاندن اقتصاد و بهره وری در کشور ماست.

 

درسته به معایب و مضرات طرح هدفمندی یارانه ها به شکل کاملش اونوقت تذکر داده شد و نگذاشت مجلس به شکل کامل (البته اون هم کامل کامل نبود و همچنان بخشی از یارانه ها حفظ میشدند) اجرا بشه ولی اگر اجرا شده بود (شاید برای ما مردم با افت ارزش پول ملی ضرر بود) الان هم در مصرف انرژی و هم اداره کشور بدون پول نفت (خصوصا با توجه به افت ارزش پول ملی و در نتیجه پولی که مثلا اون موقع دولت 250 هزار فرضا درنظر گرفته بود برای مردم) خیلی کمک کننده بود.

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
59 minutes قبل , alala گفت:

بحث خیانت تاریخی که زمینها را به زمین های خردی مبدل کرد

اصلاحات ارضی در زمان خودش اقدام درست و به موقعی بود. اقدامات را باید با شرایط زمان خودش سنجید. آن زمان ایران فئودالی در آستانه فروغلطیدن در دهان اژدهای شوروی بود.

 

این اقدام در ایجاد قشر متوسط و پخش ثروت موثر بود. ولی اشتباهی که شاه کرد این بود که به دنبالش تعاونی ها را با مشوق های بیشتر تقویت نکرد تا جلوی خرد شدن زمینها را بگیرد.

البته باید این توجه را هم داشت که بعد از 2 هزار سال، کشاورز ایرانی صاحب زمین خودش شده بود و طبیعتا زیر بار شراکت و تعاونی هم به سادگی نمی رفت! باید سالها می گذشت تا هم ذهن مردم آرام و بالغ شود و هم اهمیت بازده اقتصادی زمینهای بزرگ و یکپارچه روشن گردد.

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 1
  • Upvote 7
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 21 آذر 1399 در 01:11 , Deepblue گفت:

تا وقتی بخش خصوصی وارد بخش کشاورزی نشه و بروکراسی فاسد دولتی گورش رو گم نکنه، هیچ اتفاقی در حوزه استقلال و امنیت غذایی نمی افته.

با سلام.... تقریبا تمام بحث پرت و پلاس جز این پست و پست دیگر برادرمون آبی عمیق....چرا؟ به این دلیل ساده که فرض اساسی ایجاد این تاپیک غلط هست.... و اون فرض چیه؟  این که آدمهایی مثل بنده و شما که توی عمرمون بیل دستمون نگرفتیم و درگیر کار کشاورزی به صورت جدی نبودیم بیاییم و بخواهیم برای کشاورزی کل شور برناه ریزی  کنیم... تمام طرح های روشنفکری اینش کشور توی 250 سال گذشته به این دلیل ساده به بن بست خوردن که طراحان اون نه مردم رو میشناختن و نه جامعه رو حالا این طرح ها ممکنه اصلاحات عباس میرزایی باشه و ممکنه اصطلاحات میرزا تقی خانی باشه یا ملی شدن نفت یا هر چی ..... فرقی نداره... همه ش بن بست.... من برای اینکه بفهمید ما شهر نشین ها چقدر از مرحله پرت هستیم یه مثال واقعی بزنم با نقل از یک واسطه:

همکار من بچه قائم شهره و شالی کاری داره و تقریبا تمام اقوامش توی کار برنج هستند ... یعنی خودش دست ش کاملا توی کاره. میگه یکی از دوستانش توی پژوهشکده ژنتیک داره اصلاح نژاد برنج انجام میده.... با کلی زحمت یه برنج اصلاح شده درست کرده از هر نظر بهتر از برنجهای موجود در بازار هم قد میکشه هم ارزون تره هم آب کمتر می خواد و خلاصه اینکه بهینه است... الان که دهنتون آب افتاده خدمت تون عرض کنم که هیچ شالی کاری حاظر نشده اون رو بکاره... بهش می گم چرا آخه؟  میگه چوون برنجش طوری هست که نمیشه توش قاطی کرد.... گرفتید؟

درباره امنیت غذایی اگر منظور جلوگیری از قحطی هست برنده جایزه نبول اقتصاد آمارتیاسن قضیه رو سالها قبل حل کرده: هر کشوری که هیئت حاکمه ش  دموکراتیک انتخاب بشن از قحطی مصون هست و هر کشوری که به صورت دیکتاتوری اداره بشه سرنوشت نهایی ش به قحطی میکشه

https://donya-e-eqtesad.com/بخش-سیاست-گذاری-100/3550297-محیط-ظهور-قحطی-اقتصادی

در حال حاضر و با توجه به اینکه قراره در این تاپیک به سیاستمدار و سیاست گذار خط بدیم تنها مسائلی که میشه ذکر کرد( والبته دوستمون هم قبلا گفت) اینها است:

  1. حرکت به سمت یه دموکراسی واقعی و اجازه دادن به گردش نخبگان
  2. تنش زدایی در سیاست خارجی با تمام کشورهای منقطه
  3. بازکردن بازارهای ایران بر روی محصولات کشاورزی با قیمت جهانی
  4. بازکردن بازارهای جهان بر روی محصولات کشاورزی ایران باز هم با قیمت جهانی
  5. دست برداشتن از سیاست احمقانه سرکوب نرخ ارز
  6. برداشتن تمام موانع گمرکی و کم کردن عوارض گمرکی تا حد ممکنه
  7. برداشتن موانع از  پیش پای کشاورز و آزاد گذاشتن اون برای انتخاب محصول و انتخاب بازار هدف
  8. فضولی نکردن دولت در کار کشاورز و تاجر وارد کننده و صادر کننده
  9. برداشتن هر نوع سوبسید و یارانه چه در بخش انرژی و چه در بخش آب
  10. عدم اجرای طرح های احمقانه مانند ساختن سد در جایی که نباید ساخته بشه و موارد اینچنینی که اکوسیستم ها رو به هم میریزه 

تمام کشورهایی که مثال زده شدند مثل اسرائیل و هلند و آمریکا و هند و اینها که ما ازشون باید یادبگیریم به این علت در کشاورزی مستقل و خودکفا هستند که دولت در کار کشاورز دخالت نمیکنه.... خلاص

ویرایش شده در توسط RezaKiani
  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , RezaKiani گفت:

با سلام.... تقریبا تمام بحث پرت و پلاس جز این پست و پست دیگر برادرمون آبی عمیق....چرا؟ به این دلیل ساده که فرض اساسی ایجاد این تاپیک غلط هست.... و اون فرض چیه؟  این که آدمهایی مثل بنده و شما که توی عمرمون بیل دستمون نگرفتیم و درگیر کار کشاورزی به صورت جدی نبودیم بیاییم و بخواهیم برای کشاورزی کل شور برناه ریزی  کنیم... 

وقتی مشکل اب وجود داره وقتی مشکل زمین یکپارچه  برای مکانیزه شدن و نبود صرفه وجود داره وقتی به قول شما مرز هاوبستس و ایزوله شدن تولید کنندگان که اگه باز بشه چیز نمی مونه برای مصرف داخل چون شدیدا قیمت خرید از کشاورز سرکوب شده به خاطر پرداخت سوبسید های کلان به واردات و اون توانی براش نمونده و همه اینها دقیقا به برنامه ریزی دولت و حکومت مرکزی و هزینه کرد اون بستگی داره برای حل شدنش!

مگه قدیم که این پروژه های بزرگ مثل قنات های که حفاری میشدن کشاورزان خرد بودجه وپول انجامش را داشتن قطعا دولت های مرکزی طراحی و برنامه ریزی و مقداری کمک میکردن و بعد ها هم با دریافت مالیات پول را برگشت میدادن!

اتفاقا برخلاف صحبت‌شما کشاورزی ما تنها جاییه که بیشترین سهم را خصوصی ها و عوام مردمدارن( بجز مقداری اراضی کشت و صنعت بنیاد ها و اداره اوقاف که اون هم دست متولیان خصوصی و یا دست زارعینه خصوصیه و شاید حق کرد دارن) !

شما دوست عزیز اگه قصد دست گرفتن بیل داریدبرای اشنایی بیایید ایمیل بدید ادرس بدم الانم از چند وقت دیگه بیل زدن پایه درخت ها شروع میشه و‌ما برای درک‌بهتر این کار را بهتون‌میسپاریم و توفصل میوه از خجالتتون در میاییم . (البته ما با تراکتور و تیلر هم اینکار را انجام میدیم)

البته امروزه بیل زدن و این‌موضوعات درسته باید کارکرد تو کف میدان ولی این تفکر همون تفکر منسوخه که مثلا فرماندهان نظامی ما هم دارن که مثلا فلان فناوری سوسول بازیه تو جوان مگه اصلا جنگ دیدی چه شکلیه و یا اینکه ادارات ما هزاران تن‌کاغذ و عکس و چه و‌چه هنوز میگیرن و با وجود کد ملی هنوز نتونستن این پرونده سازی هارا حذف کنن وقتی بگی میگه شما خبر ندارید کف میدان چخبره البته بی ربطه ممکنه تا هزاران پست سر غلط املایی و یا فلسفه و چرایی موضوع اینجا سفسطه کنیم ولی درکل کشاورزی ما مشکلات ساختاری داره که فقط بدست تصمیم حاکمیت و هزینه سنگین حل میشه(که اتفاقا به خاطر قوانین ارث و سیاست دستوری اشتباه برای طی مدت طولانی ایجاد شده) .........

بقول شما ازاد سازی تجارت و نرخ ارز و حذف گمرکات هم انجام بشه تهش اینه که بازم شما مقدار تولیدات  کشاورزیت هیچ افزایشی با این سطح کم آبی خرده مالکیتی و یا مکانیزه نبودن و تغییر کاربری پیدا نمیکنه نهایت صورت مسئله پاک شده که شما با تجارت فعلا داری ادامه میدی و یسری موارد دیگه صادر میکنی و با از یکسری کشور با مزیت نسبی محصولات اصلی و بیس نیاز کشورت را وارد میکنی فقط ج‌ج۱ و ج‌ج۲ ناگهان و ۳اتفاق بیافته شما نمیتونی بگی من همه تجارت ازاد کردم الان ادامه بدید چه بسا در زمان جنگ نیاز به کالای تولیدی شما نباشه خودت را بازمیتونیتامین کنی اونجا ضعفهات رو میشه اگه حرف شما درست بود شاید فرانسه واردات گوشت و فراورده های دامی از بلژیک‌ براش خیلی به صرفه باشه و چرا داره مثلا هوا را الوده میکنه و این‌همه روستایی را خدمات‌بهشون میده اصلا استرالیا کل محصول کشاورزی امریکا میده امریکا مزیت‌صنعتی داره چرا این ایده های شمارا اونا اجرایی نکردن داداشم؟

البته الان‌میایی یسری امار کمی میدی که واردات دارن ولی مقدارش آیا و اون کالا مثلا امکانش بوده که تولید کنند ؟

مثلا امریکا چرا باید پسته مارا تولید کنه الان از ما جلو زده تو تولید مکانیزه پسته قیمت ما شاید یک دهم اون باشه ولی بازم تولید داره چرا نسبت به ما مزیت نسبیش چیه و اصلا چرا مخترع اقتصاد ازاد این مسائل را نقض کرده؟؟؟

اتفاقا امریکا و انگلیس قونین دخالتی سختی دارن برای بهبود کشاورزیشون از جلوگیری از خرد شدن قطعه بندی اراضی تا خرید تضمینی تا کنترل کیفیت و حتی نوع مصرف اب و حتی برخورد شدید با تغییر کاربری و یا رها کردن اراضی که به خاطر جرائم و مالیاتها اگه کسی زمین را بایر بزاره طی چند ستل کلا مالکیتش ملغی میشه شما یه بررسی کنید دوست عزیز بد نیست ولی بله من‌مخالف سوبسید دادن مثلا ارز ۴۲۰۰ برای واردات به قول دوستان کالاهای اساسی هستم چون هم کشاورز ما به فلاکت کشیده میشه و یسری وارد کننده فقط جیب پر پول میزنن در کل حکومت ما به شهر نشینی داره یارانه میده و کشاورز را ضعیف کردع

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 6
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
28 minutes قبل , Overdose گفت:

شما دوست عزیز اگه قصد دست گرفتن بیل داریدبرای اشنایی بیایید ایمیل بدید ادرس بدم الانم از چند وقت دیگه بیل زدن پایه درخت ها شروع میشه و‌ما برای درک‌بهتر این کار را بهتون‌میسپاریم و توفصل میوه از خجالتتون در میاییم . (البته ما با تراکتور و تیلر هم اینکار را انجام میدیم)

من منظورم بنده و شما نبود که به خودت گرفتی... بحث کلی می کنم..... وگرنه در هنگام بیل زدن نوکر شما هم هستم

29 minutes قبل , Overdose گفت:

وقتی مشکل اب وجود داره وقتی مشکل زمین یکپارچه  برای مکانیزه شدن و نبود صرفه وجود داره وقتی به قول شما مرز هاوبستس و ایزوله شدن تولید کنندگان که اگه باز بشه چیز نمی مونه برای مصرف داخل چون شدیدا قیمت خرید از کشاورز سرکوب شده به خاطر پرداخت سوبسید های کلان به واردات و اون توانی براش نمونده و همه اینها دقیقا به برنامه ریزی دولت و حکومت مرکزی و هزینه کرد اون بستگی داره برای حل شدنش!

تمام اینها رو برنامه ریزی های مرکزی حکومت به وجود آوردن... تنها راه فرار از این تله هم اینه که نظارت دولت بر همه اینها حذف بشه شما که به برناه ریزی اعتقاد داری بخون ببین در زمان شوروی با همین برنامه ریزی ها چطوری اومدن و دریچه اورال رو خشک کردن و گند زدن به زندگی مردم قزاقستان و ترکمنستان ...

برنامه ریزی مرکزی در  هیچ جا جواب نداده... بخون زمان مائو اومدن  بر سر کشاورز چه بلایی آوردن با همین اسدلالهای امثال شما ... به روایتی در حدود 40 میلیون تلفات دادن توی قحطی..... آزادسازی سیاسی و بعدش اقتصادی تنها راه حل برون رفت از بحران هست.... دولت حداقل یعنی خداحافظ قحطی... دولت فضول و انگشت توی هر سوراخ بکن یعنی روز از نو روزی از نو

 

من یه دوست دارم که سمت شهرکرد زندگی می کنه ولی کشت و زرعشون سمت فارس هست.... میگه اول ش (حدود 15 سال قبل) ما رفتیم سمت آبیاری به روش مدرن (اسمشو نمیدونم قطره ای؟) همه توی منطقه ما رو مسخره کردن الان که مشکل آب فراگیر شده همه رفتن به همین سمت... کشاورز خودش شعور داره به جای دستور  دادن فقط کافی هست تا فناوری مورد نیازش در اختیارش قرار بگیره به وقتش استفاده می کنه... کشاورز، صنعت گر، فعال اقتصادی... هیچ فرقی ندارن... آزاد بذارش خودش می دونه باید چی کار بکنه

39 minutes قبل , Overdose گفت:

قول شما ازاد سازی تجارت و نرخ ارز و حذف گمرکات هم انجام بشه تهش اینه که بازم شما مقدار تولیدات  کشاورزیت هیچ افزایشی با این سطح کم آبی خرده مالکیتی و یا مکانیزه نبودن و تغییر کاربری پیدا نمیکنه نهایت صورت مسئله پاک شده

همین دوست ما زمانی  که دلاز از 1200 در زمان احمدی نژاد رفت تا 3 تومن میلیاردر شد... اون زمان حدود 1 میلیارد فروش صادرات سیب زمینی داشتن... اما بعدش دولت گفت فلان چیز و فلان چیز و فلان چیز رو کشاورز حق نداره صادرات کنه... به همین دلایلی که شما نماینده ش هستیه   .... طرف با همون دست فرمون می رفت جلو تا حالا زندگی ش این رو به اون رو شده بود ولی امثال شما نذاشتن... ترمز اون و بقیه شدن ... البته نیت خیر داریدشما  همه تون.... در این شک نیست...ولی دوستی دوستی خاله خرسه س... حالا شما هی بزکش کن....  به اسم امنیت و فلان و بهمان دارید یوغ دولت رو دور گردن خودتون می بندید و عین خیالتون هم نیست

40 minutes قبل , Overdose گفت:

شاید فرانسه واردات گوشت و فراورده های دامی از بلژیک‌ براش خیلی به صرفه باشه و چرا داره مثلا هوا را الوده میکنه

کشورهای  پیشرفته حمایت می کنند نه دخالت... خیلی فرق هست بین این دو تا... حمایت هم جا داره... بیشتر از تهعدات بین المللی شون بشه تجارت جهانی میزنه دهنشون رو صاف می کنه

 

همون اسرائیل که شما مثال زدی... برنامه داره برا ی این کارها؟... تنها برنامه اسرائیل این بود که هر  چی زمین خوب به زور گرفت و داد دست شهرک نشینها.. ... خلاص

34 minutes قبل , Overdose گفت:

رکل کشاورزی ما مشکلات ساختاری داره که فقط بدست تصمیم حاکمیت و هزینه سنگین حل میشه(که اتفاقا به خاطر قوانین ارث و سیاست دستوری اشتباه برای طی مدت طولانی ایجاد شده

شما خودت حرف خودت رو نقض کردی عزیز! اگه دخالت دولت چیزی رو درست میکرد که شاه میکرد . نتیجه دخالتهای شاه و بعد از شاه رو هم دیدیم....

حالا شما می خوای ابروش رو برداری ؟بردار برادر من... من چیکاره بیدم ؟ فقط بپا چشمش رو از ته در نیاری

قربانت رضا

  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.