Overdose

عاریه نبودن امنیت غذایی جامعه در سطح ملی و لزوم پیشرو بودن

Recommended Posts

13 minutes قبل , yamor گفت:

سلام

اول سخنم از دوستان بابت پریدن وسط بحث عذرخواهی میکنم حقیقتش من هیچ تخصصی باب موضوع تاپیک ندارم ولی وقتی این تاپیک رو دنبال کردم و همینطور بحث دوستان و نظراتشون از سر کنجکاوی با برنامه گوگل ارث رفتم یک سری به نقشه امریکا زدم ببینم وضع ابر قدرت دنیا که از قضا تو بحث کشاورزی هم ابر قدرته  چجوریه ! فقط به صورت دیداری .
 سه دلیل داشتم که مستقیم رفتم امریکا رو بررسی کردم دلیل اولش ابر قدرت بودن امریکاست که خوب هرکی این تاپیک رو خونده باشه میدونه یکی از ملزومات قدرتمند بودن داشتن صنعت  کشاورزیه دلیل دوم مساحت بسیار زیاد امریکا بود که میخواستم ببینم چطوری مساحت رو مدیریت کردند سوم هم اب و هوا و طبیعت بسیار نزدیک امریکا به ایرانه چون دقیقا مثل کشور ما همه جور طبیعتی رو داره از جنگل های انبوه تا بیابون های وسیع و کوهستان و دره و بنادر شرجی و.... که خب بدجور شوکه شدم چون اون چیزی که من دیدم چیزی نبود که انتظار داشته باشم  و حتی تصورش هم نمیکردم به هر حال نه تخصصی دارم تو این زمینه و نه تا حالا مشابهش رو تو کشور دیده بودم با چهارتا عکس جریان رو توضیح میدم

عکس اول از فاصله265 کیلومتری به صورت رندوم از یکی از ایالت ها گرفتم مساحتش برابری میکنه تقریبا با کل استان کرمان 
اگر به تصویر خوب دقت کنیید میبینید کل نقشه به صورت ریز شطرنجی شده خودم اول فکر میکردم افکت نرم افزاره حالا به تصویر دوم دقت کنیید

 

در واقع این ها زمین های کشاورزی هستند که با یک تقسیم بندی یکسان از بالا اینطور به نظر میرسند و اون خط هاهم جاده هستند تقریبا 90 درصد زمین ها از یک اندازه هستند 


عکس های بالا ایالت های غربی و سرسبز امریکاست ولی عکس پایین از ایالت مرکزی و خشک امریکا گرفته شده که محیطش بسیار شبیه محیط ایران خودمونه ولی اون ایالت هم دقیقا به صورت بقیه ایالت ها با همین مقیاس تقسیم بندی شدند یعنی هز مزرعه برابر است با 2.57 کیلومتر مربع که همونجا کنار مزرعه محل زندگی مزرعه دار هم هست یکم که تو نقشه گشتم به این نتیجه رسیدم که یکجورایی مساحت زمین های کشاورزی امریکا از مساحت کل کشور ما به عنوان یک کشور نسبتا بزرگ از لحاظ پهناوری بیشتره و ما واقعا با بزرگ های دنیا خیلی بیش از حد فاصبه داریم چون خوب که نگاه کردم دیدم که یک ایالت مرکزی امریکا که خشک و کم ابه از کل کشور ما بهروی بیشتری داره حالا من دقیق نمیدونم سیستم اداری و تجاری کشاورزی تو امریکا چجوریه فقط فهمیدم اونا کجا و ما کجا
 

 

سلام اتفاقا  مسئله جالبی بود که طرح کردید ولی برای مقایسه انتخاب بسیار غلطی بود.

آمریکا به هیچ وجه با هیچ جای دیگه دنیا قابل مقایسه نیست، میزان بارندگیش از متوسط دنیا بسیار بالاتر هست و تبخیر رو اگر از بارندگی کم کنی 4 برابر ایران سالانه از آسمان آب دریافت میکنند. دشت های بسیار وسیع و مسطحی دارند.

با این وجود نزدیک به 11 هزار سد بزرگ دارند! (حجم رودخانه های بزرگ و پر آبی رو تصور کنید) که تقریبا بیش از 1100 سد رو بخاطر مسائل محیط زیستی تخریب کردن!

 

6p04_brsh_w_tbkhyr.jpg

 

 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
3 minutes قبل , worior گفت:

 

سلام اتفاقا  مسئله جالبی بود که طرح کردید ولی برای مقایسه انتخاب بسیار غلطی بود.

آمریکا به هیچ وجه با هیچ جای دیگه دنیا قابل مقایسه نیست، میزان بارندگیش از متوسط دنیا بسیار بالاتر هست و تبخیر رو اگر از بارندگی کم کنی 4 برابر ایران سالانه از آسمان آب دریافت میکنند. دشت های بسیار وسیع و مسطحی دارند.

با این وجود نزدیک به 11 هزار سد بزرگ دارند! (حجم رودخانه های بزرگ و پر آبی رو تصور کنید) که تقریبا بیش از 1100 سد رو بخاطر مسائل محیط زیستی تخریب کردن!

 

6p04_brsh_w_tbkhyr.jpg

 

 

سلام

تو پستم گقتم یکی از دلایلی که رفتم سراغ امریکا مساحت زیاد کشور و نحوه مدیریت اونه و اینکه نمودار شما شامل کانادا هم میشه که برف ها و زمستون هاش تو دنیا معروفه  شما اگه به نقشه امریکا دقت کنیید تو مرکز امریکا بر خلاف غرب و شرقش خبری از جلگه و جنگل های سرسبز و انبوه نیست و پر از کاکتوسه و اب و هوای بسیار گرم و اتش سوزی یک چیزی تو مایه های استان های کرمان و شیراز و اصفهان خودمونه که خوب با همون چشمی دیدن هم متوجه میشیم زیر ساخت های لازم برا کشاورزی و ابیاری پیچیده تر میشه که خوب از شواهد معلومه امریکا تونسته به نحو احسنت از عهدش بر بیاد چون تونسته این مناطق هم عین ایالت های غربی از سر تا پاش رو کشاورزی کنه یک جورایی کل ایران اون تو جا میشه بعد اصلا از بحث میزان بارندگی و این چیز ها که بگذریم زاویه دید کشور های صنعتی به امر کشاورزی خیلی جالبه تو عکس اولم که از فاصله 265 کیلومتری از سطح زمین گرفته شده دو مزرعه تا 400 کیلومتر از هم فاصله دارند و هر دو دقیقا یک اندازه هستند تعداد راه هایی هم که میتونند به هم برسند هم که سر به فلک میزاره بعد این تقسیم بندی تو تمام ایالت ها هست خیلی جالب میشه اگه بفهمیم فلسفه این کار از کجا اومده و دلیلش چی بوده این زمین ها چطور تقسیم شدند از لحاظ جامعه شناسی چه تاثیری دارند اگه به همون تصویر اول دقت کنید ما با یک مساحتی به اندازه کل مساحت استان کرمان طرفیم که سر تا پاش مزرعه های یکسان و یک اندازه هست کنار هر مزرعه هم خونه مزرعه دار هست  این خونه ها اب و برق و گازشون چجوریه ؟ مدرسه رفتن بچه هاشون چجوریه من واقعا توش موندم 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تخلیه روستا ها و امدن به شهر ها از بعد از اصلاحات اراضی اتفاق افتاد و همین الانم با رشد جمعیت‌و ادامه غیر صرفه بودن‌ کار روی اون ادامه داره شما برید شهر های بزرگ‌شاید بتونید افراد زیادی که شهر و یا روستای اصلی محل سکونت اصلی خود را رها کردن‌را ببینید(البته یکی دیگه از دلائل خشک سالی هم بوده بخصوص در استانهای مرکزی) خرد بودن اراضی اشتغال کاذبی ایجاد میکنه که طرف کلا ممکنه قید اون کار را بزنه چون واقعا زندگیش تامین نشدهو بره سمت کارهای دیگه اراضی زیادی بایره و یا از چرخه کشت خارج بزودی در اینده بصورت ناگهانی با این چالش روبرو میشیم ولی وقتی که کل اون زمین ها رها شده تغییر کاربری پیدا کرده مثلا به ویلای شهر نشین ها و یا نابود شده و پتانسیل و باور کشاورزی از بین رفته اونوقت مسئولین بی اطلاع دنبال کشت فرا سرزمینی و آباد کردن کشور غیر هستن و یا واردات آب مجازی(اصطلاحی که احمدی نژاد باهاش شرکت های کشت صنعت را نابود کرد و یعنی واردات محصول کشاورزی که تولیدش وجود داره به مقدار لازم)

واقعا دوستان بیایید و دید واقع گرا داشته باشید ما الان تمام جوانهامون رفتن تو شهر ها و روستا ها فقط یسری میانسال ها و بازنشسته ها ماندن چون هیچ توجهی نشده به زیرساخت هاش و صنعت کشاورزی کهوباید بصورت مکانیزه و بزرگ‌باشه یسری زمین‌خرده که واقعا از دید هیچ‌کسی بخصوص جوان اینده‌ای توش متصور نیست این طرح ها تو کشور های زیادی اتفاق افتاده حتی تو‌هند چون اونها دنبال کار کاذب نیستن دنبال تامین مردمشون هستن!! لینک زیر را بازم دوستان بررسی کنید البته این اتفاق تو ایران بصورت جدی عملی نشده !

http://www.agripolicies.rushd.ir/بررسی-تقلیدی-بودن-خط-مشی-یکپارچه¬سازی/

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Like 2
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , worior گفت:

بیکاری  های گسترده در مناطق روستایی و خالی شدن روستاها از سکنه منجر میشه. 

50 ساله افرادی مثل شما دائما از خالی شدن روستاها اظهار نگرانی می کنند و با سیاستهای اشتباه(مثل گازکشی به دور افتاده ترین مناطق) میخوان جلوی این روند بگیرند ولی میبینیم که هر سال باز روستاها خالی تر میشه. ولی باز علت اصلی و مساله اصلی نادیده گرفته میشه(چون شجاعت عوام ستیزی میخواد). چه در روستا بودن چه در شهر بودن باید پشتوانه اقتصادی "واقعی" داشته باشه.

 

کسی با پرورش 100 عدد مرغ نمیتونه به بازدهی اقتصادی برسه. اگر شما رفتی مرغ کیلو 16تومن خریدی نه به خاطر اینکه صرفه داره برای روستایی بلکه به خاطر فقر آگاهی، قناعت حداقلی فروشنده و بزخری حضرتعالی هست برادر. ببین ماشین زیرپای طرف چیه. سطح زندگی اش چیه. مثلا ما 50 میلیون روستا نشین داشته باشیم که با قاطر تردد کنن و نفری با صد تا مرغ گذران زندگی کنن و به اصطلاح شما "کار" داشته باشن، این اسمش موفقیته؟!

 

چین ته همه این روستابازی ها و سیاستهای اشتباه در مناطق دورافتاده هست. بعد از اینکه همه این راهها رو رفت به این نتیجه رسید "باید" رو به "تولید صنعتی" بیاره. ولی این تولید صنعتی رو سعی میکنه به سمت روستاها ببره. با ایجاد تولید مقیاس بالا و کاهش نرخ برابری یوان، یه حاشیه سودی هم برای تولیدکننده خرد ایجاد کرده ولی "اصل" همون تولید عظیم صنعتیه.

 

یارانه رانتی که قطع بشه، حاشیه سود محصول کشاورزی بالا میره و به صورت خودکار کشاورز پولدار و مطلع میشه. به صورت خودکار شروع میکنه به تجمیع اراضی و ایجاد تشکل و تعاونی، به صورت خودکار میره دنبال محصول پر بازده و اقتصادی. به صورت خودکار شغلهایی ایجاد میشه که درآمد خوب و پایدار دارن..... نه اینکه به خرید تضمینی دولتی(بخوانید دخالت دولتی) افتخار کنیم و با یه بازدهی حداقلی، کشاورز در حد بخور نمیری دربیاره که از گرسنگی نمیره. 

 

11 hours قبل , worior گفت:

ایجاد شرکت ها و دفاتر مدیریت و بازارگردانی تولیدات کشاورزی بصورت منطقه ای.

 

منظورتان شرکت خصوصی هست یا دولتی؟ اگر منظورتان دولتی هست مطمئن باشید این غول بی شاخ و دم دولتی بی خاصیت با بزرگ شدن کارامد نمیشه.

 

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 1
  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
8 hours قبل , yamor گفت:

یک ایالت مرکزی امریکا که خشک و کم ابه از کل کشور ما بهروی بیشتری داره حالا من دقیق نمیدونم سیستم اداری و تجاری کشاورزی تو امریکا چجوریه فقط فهمیدم اونا کجا و ما کجا

جمعیت شاغلین بخش کشاورزی امریکا فقط 1% کل جمعیت هست!! فقط این 1% کل اون 99% رو غذا که میدن هیچ، مقدار عظیمی هم به چین و سایر دنیا صادر میکنن.

چرا؟

دلیل ساده ای داره. چون دولت در کار بخش تولید فضولی و اخلال و سوددزدی نمیکنه. نمیگه نه حتما 40% جمعیت باید پاشن برن سر زمین کشاورزی کار کنن.  در گوگل یه سرچ بکنید. 95% مساحت سرزمینی امریکا روستایی(Rural) لحاظ شده که فقط 19% جمعیت(همه هم کشاورز و دامدار نیستن) ساکن این همه زمین هستند(امریکا 10 میلیون مترمربع هست. شش برابر ایران). تا وقتی تعصب و دیدگاههای پوسیده که نتیجه فاجعه بارشان را داریم به عینه میبینیم کنار نذاریم، وضع کشاورز و تولید کشاورزی بهتر نخواهد شد.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Agriculture_in_the_United_States

 

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 1
  • Upvote 7
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
7 hours قبل , yamor گفت:

دو مزرعه تا 400 کیلومتر از هم فاصله دارند و هر دو دقیقا یک اندازه هستند تعداد راه هایی هم که میتونند به هم برسند هم که سر به فلک میزاره بعد این تقسیم بندی تو تمام ایالت ها هست خیلی جالب میشه اگه بفهمیم فلسفه این کار از کجا اومده و دلیلش چی بوده این زمین ها چطور تقسیم شدند از لحاظ جامعه شناسی چه تاثیری دارند اگه به همون تصویر اول دقت کنید ما با یک مساحتی به اندازه کل مساحت استان کرمان طرفیم که سر تا پاش مزرعه های یکسان و یک اندازه هست کنار هر مزرعه هم خونه مزرعه دار هست  این خونه ها اب و برق و گازشون چجوریه ؟ مدرسه رفتن بچه هاشون چجوریه من واقعا توش موندم

به نظرم این بهترین متنهایی بود که در این تالار نوشته شد. یعنی افراد پیشرو رصد کنیم... و سوال کنیم. سوال خوب بپرسیم.

 

آیا این زمینهای به این درندشتی لوله کشی گاز کردن؟!

آیا از چایکارشان با پول بیت المال خرید تضمینی میکنن که هر آت و آشغالی رو تحویل کارشناس دولتی رشوه خوار بدن؟

آیا سایز زمینها با سایز دهانه کمباین و توان برداشت در یک روز تناسب داره؟

آیا بچه های این کشاورزا اونقدر بی پول و درمانده هستن که دولت باید براشون 1 میلیون تبلت بخره؟(دولتی که تجهیزات کپری رو هم نمیتونه پشتیبانی کنه).

 

حالا که پول نفت نیست و تتمه اش رو هم داریم میریزیم تو هزینه جاری الکی(حقوق کارمند دورکار دولتی!!) دیر نیست که نه با عقل و برنامه ریزی و خرد، که با زور بازار و غلبه واقعیت کف میدانی، مجبور بشیم دست از دخالت دولتی بکشیم. که این هم نتیجه اش در کوتاه مدت فقط یک چیزه: سر به فلک کشیدن قیمت خوراک مردم و آشوب اجتماعی-27آذر99

 

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تکلیف دولت و نظام با خودش مشخص نیست که چه پلنی برای اقتصاد کشور داره؟1 شما اگه میدونید به ما بگید من که نفهمیدم! تا پلنی هم نباشه شما به جایی نمی رسی!

اصلاح ساختار اقتصادی ایران اصلا پیچیده نیست و بر خلاف اونایی که فکر می کنند الان تو شرایط تحریم و فشار اقتصادی این کار غیر ممکنه برعکس من فکر می کنم فرصت بسیار بسیار نابی ایجاد شده که بشه یه تحول عظیمی ایجاد کرد که شاید هر 100 سال یه بار پیش بیاد!

 

رفتار دولت و نظام به خصوص در این دو سالی که حجم عظیمی از نقدینگی وارد بورس شد تقریبا به من ثابت کرد برخلاف ادعاهایی که میشه هیچ برنامه ای برای اقتصاد کشور وجود نداره و کلا همه تصمیمات آنی و بزن و در روئی هستش! وگرنه با انرژی ، منابع طبیعی و نیروی کار ارزان و با سواد، ایران پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه صادرات و افزایش تولید داره!

 

به عنوان مثال ارزش سهام ایران خودرو از یک میلیارد دلار تا نزدیکی های 11 میلیارد دلار بالا رفت یعنی بالاتر از رنو و در بین 20 خودروساز باارزش دنیا اما دولت و سهامداران شبه دولتی که مالک حدود 75 درصد شرکت هستند حاضر به فروش سهام به مردم نشدند! برای سایر شرکتهای دولتی در صنایع خودروسازی، بانکی، پالایشگاهی و پتروشیمی، معدنی،  سرمایه گزاری و غیره همین داستان بود!

یعنی اگه یه پلن درست فقط برای همین سرمایه هایی که وارد بورس شده بود داشتند نه اینکه کسری بودجه برای سالها جبران میشد بلکه با یه سیاست درست مالیاتی و حمایت از تولید و رونق صادرات چه در زمینه صادرات و چه افزایش شغل و ایجاد درامد و صدها مورد دیگه پیشرفت های خوبی میکردیم!

 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 27 آذر 1399 در 12:44 , Deepblue گفت:

به نظرم این بهترین متنهایی بود که در این تالار نوشته شد. یعنی افراد پیشرو رصد کنیم... و سوال کنیم. سوال خوب بپرسیم.

 

آیا این زمینهای به این درندشتی لوله کشی گاز کردن؟!

آیا از چایکارشان با پول بیت المال خرید تضمینی میکنن که هر آت و آشغالی رو تحویل کارشناس دولتی رشوه خوار بدن؟

آیا سایز زمینها با سایز دهانه کمباین و توان برداشت در یک روز تناسب داره؟

آیا بچه های این کشاورزا اونقدر بی پول و درمانده هستن که دولت باید براشون 1 میلیون تبلت بخره؟(دولتی که تجهیزات کپری رو هم نمیتونه پشتیبانی کنه).

 

حالا که پول نفت نیست و تتمه اش رو هم داریم میریزیم تو هزینه جاری الکی(حقوق کارمند دورکار دولتی!!) دیر نیست که نه با عقل و برنامه ریزی و خرد، که با زور بازار و غلبه واقعیت کف میدانی، مجبور بشیم دست از دخالت دولتی بکشیم. که این هم نتیجه اش در کوتاه مدت فقط یک چیزه: سر به فلک کشیدن قیمت خوراک مردم و آشوب اجتماعی-27آذر99

 

 سلام

من این جریان اب برق و گاز خونه ها رو خیلی روش فکر کردم به این نتیجه رسیدم هیچ جوره امکان پذیر نیست اینکه کنار هر مزرعه خونه صاحب مزرعه هم باشه و همونجا زندگی هم کنه مسلما بحث مایحتاج  روزانه و مدرسه بچه ها و... مشگل به وجود میاره واسه همین رفتم دوباره خوب بررسی کردم دیدم تمام اون ساختمون های کنار مزارع در واقع انبار غلات همون مزرعه هستند و مساحت هر مزرعه هم ایجاب میکنه که حداقل 2 انبار یا 3 انبار داشته باشند . انبار ها رو که بررسی کردم دیدم همه ی انبار ها و سیلو ها تمام تجهیزات گرمایشی و سرمایشی خلاصه هرچیزی که لازم دارند رو کنارشون دارند در واقع هر مزرعه محل نگه داری محصولات خودش رو کنار خودش داره این به این معنیه که تهدید از دست رفتن انبار غذا تو جنگ که ما رو تهدید میکنه یا هر حادثه ایی مثل انفجار لبنان که اذوقه زمستونشون به فنا رفت یا از بین رفتن محصولات بعد از برداشت بخاطر نبود انبار و.... امریکایی ها رو تهدید نمیکنه این خودش تهه پدافند غیر عامله این سیستم رو نمیشه دیگه تو جنگ از کار انداخت بر عکس سیستم ما که تو زمان جنگ 8 ساله هم برامون دردسر درست کرد و همین حالا هم نقط ضعف برامون حساب میشه صاحب خونه ها هم با فاصله ایی از مزرعشون کنار هم تو روستا ها و شهر های کوچیک زندگی میکنند البته با امکانات کامل در واقع تو محل زندگیشون به غیر تعداد کمی که وظیفه خدمات به بقیه رو دارند مثل سوپر مارکت ها و بانک ها و امثالهم بقیه افراد شهر یا روستا همه کشاورز هستند با سطح درامد بالا ومناسب مقایسه کنیم با روستا های خودمون که مجبورند برا کارگری مهاجرت کنند به شهر ها چون سیستم کشاورزی ما جواب گو نیست

  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 hours قبل , yamor گفت:

همه ی انبار ها و سیلو ها تمام تجهیزات گرمایشی و سرمایشی خلاصه هرچیزی که لازم دارند رو کنارشون دارند

در ایران هم کشاورزهای قوی، انبارهای بزرگ زیرزمینی برای فرضا سیب زمینی دارن. 

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این 25 قلم 70 درصد وزن واردات 9 ماهه اخیر رو تشکیل دادن که ارز 4200 تومنی میگیرن؛

بجز 19 و 24 همه کشاورزی یا وابسته به کشاورزی هستن.

 

8444198_908.png

8444205_734.png

 

 

میراشرفی تأکید کرد: از میزان ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را کالا‌های اساسی تشکیل می‌دهد و ۷۰ درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.

https://www.tabnak.ir/fa/news/1023293/آمار-تجارت-خارجی-ایران-در-پایان-پاییز-۷-میلیارد-دلار-کالای-چینی-وارد-شد

 

  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حالا بیا اینجا اونجا نه؛

 

حجتی توضیح داد: متاسفانه ما علی‌رغم آنکه در سال جاری تولید گندم‌مان افزایش داشت به دلایلی نتوانستیم گندم را حتی به میزان سال قبل‌تر که با خشکسالی هم مواجه بودیم خریداری کنیم. یکی از دلایل اصلی آن، این بود که کشاورزان در برخی استان‌ها، گندم‌های تولیدی‌شان را به ما نفروختند. زمانی که قیمت خرید جو در کشورمان حدود ۱۸۰۰ تومان است و قیمت همین جو در آنسوی مرزها، بیش از ۳۰۰۰ تومان است، طبیعی است که مشکلاتی پیش خواهد آمد… در چنین شرایطی، دولت تصمیم گرفت گندم را وارد کند.

۱۳۹۸/۰۷/۳۰

http://paieshgar.ir/شکست-طرح-خودکفایی-گندم-دولت-اقدام-به-وا/

 

 عنوان« افزایش تولید» را برای آن انتخاب کردیم. اما به تدریج به خودکفایی منجر شد. *این فرآیندی (افزایش تولید گندم) که من تحت لوای این طرح گندم تعریف کردم، بنا نبود در یک آپارتمان با عنوان وزارتخانه انجام شود. این فرآیند برای یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع مساحت ایران تعریف شده بود. انتقاد به واردات *سال گذشته بیش از 120 هزار تن گوشت وارد کشور شد و سال پیش از آن نیز حدود 200 هزار تن واردات گوشت صورت گرفت. در حالی که در سال های تصدی من در وزارت کشاورزی، متوسط واردات گوشت قرمز به 50 هزار تن هم نمی رسید. *مشکلی که اکنون در بازار وجود دارد کمبود شیر است و خبرها گویای این است که مسئولان دولتی اکنون به دنبال کشور هایی می گردند که بتوانند از آن ها شیر خشک خریداری کنند. در سال 82 و 83 من و آقای یاسایی که مدیر عامل صنایع شیر پگاه بود، در دنیا می گشتیم تا برای صادرات شیر خشک مشتری پیدا کنیم. هزاران تن شیر خشک در انبار هایمان وجود داشت که بازاری برای فروش آن نداشتیم و تنها به یمن و سوریه صادر می کردیم. *به هر حال آمار گمرک وجود دارد و نشان می دهد که نفت صادر کرده ایم و گندم، برنج و گوشت وارد کرده ایم و خورده ایم. اما هرگاه به این سیاست ها اعتراض شد، دولت سرکوب کرد یا با شانتاژ تبلیغاتی اعلام کردند که این اعتراض ها جو سازی و شایعه است. *هر کاری که برای کشاورز اقتصادی باشد پایدار است. هر چیزی که اقتصادی نباشد پایدار نیست. به زور که نمی‌شود. *دولت در سال 85 یا 86 قیمت خرید گندم و اقلام تضمینی را افزایش نداد. این یک بی‌تدبیری بود.

https://www.eghtesadonline.com/بخش-خبر-18/10429-بررسی-دلایل-شکست-خودکفایی-گندم

 ۱۳۹۱/۰۸/۲۸

 

افزایش‌های بی‌رویه خوراک دام به سبب وابستگی 70 درصدی به واردات باعث شد، قیمت خوراک دام بیش از گندم شود و دامداران ترجیحا از گندم برای تغذیه دامهایشان استفاده کردند تا پول کمتری برای خوراک بپردازند قیمت کنجاله سویا به کیلویی 2500 تومان رسیده بود و برای دامدار بهترین گزینه گندم 1700 تومانی بود.و چنین شد که بخش زیادی از گندم تولیدی کشور به خوراک دام رسید.

https://www.mashreghnews.ir/news/1003833/تیر-خلاص-دولت-به-خودکفایی-گندم

۱ آبان ۱۳۹۸ 

 

بر اساس گزارش انجمن ملی صادرات روسیه، کاهش شدید قیمت‌ غلات در بازار داخلی روسیه (در کنار جلوگیری از صادرات) منجر شده است که صنعت کشاورزی روسیه به سمت ورشکستگی حرکت کند. تصمیم ولادمیر پوتین بر خودکفایی در تولید گندم در حالی انجام می‌شود که ایران نیز پیش‌تر تجربه چنین کاری را داشته است.

https://www.khabaronline.ir/news/413305/خودکفایی-گندم-با-اقتصاد-ایران-چه-کرد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

 

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 27 آذر 1399 در 05:04 , yamor گفت:

سلام

تو پستم گقتم یکی از دلایلی که رفتم سراغ امریکا مساحت زیاد کشور و نحوه مدیریت اونه و اینکه نمودار شما شامل کانادا هم میشه که برف ها و زمستون هاش تو دنیا معروفه  شما اگه به نقشه امریکا دقت کنیید تو مرکز امریکا بر خلاف غرب و شرقش خبری از جلگه و جنگل های سرسبز و انبوه نیست و پر از کاکتوسه و اب و هوای بسیار گرم و اتش سوزی یک چیزی تو مایه های استان های کرمان و شیراز و اصفهان خودمونه که خوب با همون چشمی دیدن هم متوجه میشیم زیر ساخت های لازم برا کشاورزی و ابیاری پیچیده تر میشه که خوب از شواهد معلومه امریکا تونسته به نحو احسنت از عهدش بر بیاد چون تونسته این مناطق هم عین ایالت های غربی از سر تا پاش رو کشاورزی کنه یک جورایی کل ایران اون تو جا میشه بعد اصلا از بحث میزان بارندگی و این چیز ها که بگذریم زاویه دید کشور های صنعتی به امر کشاورزی خیلی جالبه تو عکس اولم که از فاصله 265 کیلومتری از سطح زمین گرفته شده دو مزرعه تا 400 کیلومتر از هم فاصله دارند و هر دو دقیقا یک اندازه هستند تعداد راه هایی هم که میتونند به هم برسند هم که سر به فلک میزاره بعد این تقسیم بندی تو تمام ایالت ها هست خیلی جالب میشه اگه بفهمیم فلسفه این کار از کجا اومده و دلیلش چی بوده این زمین ها چطور تقسیم شدند از لحاظ جامعه شناسی چه تاثیری دارند اگه به همون تصویر اول دقت کنید ما با یک مساحتی به اندازه کل مساحت استان کرمان طرفیم که سر تا پاش مزرعه های یکسان و یک اندازه هست کنار هر مزرعه هم خونه مزرعه دار هست  این خونه ها اب و برق و گازشون چجوریه ؟ مدرسه رفتن بچه هاشون چجوریه من واقعا توش موندم 

 

2547576.jpg2547571.jpg

 

با توجه به شاخص خشکسالی، تحلیل  نشان داد ۹۸ درصد از ایران را می توان جزو مناطق خیلی خشک، خشک یا نیمه خشک به حساب آورد.

 

2547573.jpg

 

https://www.mehrnews.com/news/4061168/وضعیت-زمینهای-ایران-برای-کشاورزی-چند-درصد-زمینها-مطلوب-نیستند

 

 

  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
19 hours قبل , worior گفت:

این 25 قلم 70 درصد وزن واردات 9 ماهه اخیر رو تشکیل دادن که ارز 4200 تومنی میگیرن؛

بجز 19 و 24 همه کشاورزی یا وابسته به کشاورزی هستن.

 

البته شماره 19 ( لاستیک سنگین) اگر چه در ظاهر ربطی به کشاورزی ندارد اما  به شکل جدی میتواند بر روند تولید و توزیع محصولات باغی، زراعی و دامی اثر گذاره باشد. تولید محصولات کشاورزی و دامی امروز روز به بخش ماشین الات سنگین وابسته هست. از مرحله تولید ( کاشت، داشت و برداشت) که ماشین های کشاورزی و برخی ماشین های راه سازی ( تراکتور ، کمباین، چاپر، لودر و ...)  نقش دارند تا مرحله توزیع محصولات چه دربخش داخل استانی ، خارج استانی و حتی صادرات که حمل نقل جاده ای  خصوصا کامیون ها و کشنده های سنگنین این وابستگی دیده می شود. به عنوان مثال در سال 1397 کامیون دار کشور تصمیم به اعتصاب سراسری زدند. زمان اعتصاب کامیون داران با فصل برداشت ذرت علوفه ای همزمان شده بود. کشاورزان برای برداشت و انتقال محصولات خود دچار مشکل شده بودند  درنتیجه در این زمان بسیاری از دامداران نیز برای تامین و انبار کردن ذرت علوفه ای  و دیگر اقلام خوراکی در ان سال دچار مشکل تامین خصوصا در بحث ذرت علوفه ای شده بود. از جمله دلایل اعتصاب کامیون داران در آن سال هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بود.  در نتیجه توجه به ساخت و طراحی در کنار پشتیبانی از ماشین های سنگین به عنوان بخشی از بخشی از زنجیره تولید و توزیع بخش کشاورزی بسیار ضروری است. 

 

 

6458.jpg  cas00x900.jpg p65.jpg 294.jpg

در روند تولید و برداشت محصولات کشاورزی و تولید محصولات دامی ماشین آلات سنگین نقش اثر گذاری دارند

 

 

1683.jpg 571434.jpg

در بخش توزیع محصولات کشاورزی و دامی بخش جاده ای نقش بسیار پررنگ و حیاتی تری نسبت به بخش ریلی و هوایی دارد.

  • Like 3
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
25 minutes قبل , Crash گفت:

لبته شماره 19 ( لاستیک سنگین) اگر چه در ظاهر ربطی به کشاورزی ندارد اما  به شکل جدی میتواند بر روند تولید و توزیع محصولات باغی، زراعی و دامی اثر گذاره باشد. تولید محصولات کشاورزی و دامی امروز روز به بخش ماشین الات سنگین وابسته هست. از مرحله تولید ( کاشت، داشت و برداشت) که ماشین های کشاورزی و برخی ماشین های راه سازی ( تراکتور ، کمباین، چاپر، لودر و ...) 

به نکته خوبی اشاره شد 
فقط آب و زمین که نیست 
کود سم انواع ماشین آلات حتی نیروگاههای برق برای تامین انرژی و ...... هم برا گسترش صنعت کشاورزی نیازهست 
 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
11 hours قبل , worior گفت:

وضعیت-زمینهای-ایران-برای-کشاورزی-چند-درصد-زمینها-مطلوب-نیستند

بله مشخصه که ایران، برزیل نیست. بحث سر میزان بهره وری هست. اسرائیل یک دونه رودخانه معمولی نداره. تنها منبع پایدار آب شیرینش یه دریاچه طبریه هست که اونم به زور از جولان سوریه دزدیدن!

ولی همین اسرائیل در بحث بهره وری آب(جنگل کاری و کشاورزی) پیشرو ترین کشور دنیاست.

 

من دو هفته قبل با انار دانه سیاه یزد(عقدا و نیریز) آشنا شدم. انسان انگشت به دهان می ماند از کیفیت!... بهترین میوه های دنیا(هلو، انگور، پسته، سیب، ووو) در ایران عمل میاد ولی باز قدر این پتانسیل عظیم دانسته نمیشه.

 

تازگی یه کانال جالب تلگرامی در مورد تجهیزات پیشرفته کشاورزی پیدا کردم. باز خوبه جوانهایی هستن که فعالن ولی واقعا سطح تکنولوژی کشاورز ما خیلی عقب مانده...

https://t.me/agriengineer

 

ویرایش شده در توسط Deepblue
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.