Overdose

عاریه نبودن امنیت غذایی جامعه در سطح ملی و لزوم پیشرو بودن

Recommended Posts

متاسفانه در کشور ما اخیرا بنا به دلائلی شدت تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی به تفریحگاه‌هاو ویلابسیارشدت گرفته که دلائل‌بسیار زیادی دارد و بدتر که ادارات‌ما برای این‌افراد حتی امتیازات‌زیاد از بیت المال چون تاسیس جاده آسفالته و دادن اشتراکات برق و گاز و آب شیرین را هم به نرخ مسکونی شهری تامین میکنند یعنی حتی امتیازاتی دارند برای نابودی طبیعت زیبا واراضی کشاورزی !!! مسائل خیلی زیادی هست که از حوزه این‌تاپیک خارج‌هست.  ولی نتیجه این روند رو به افزونی جز نابودی منابع و اراضی ارزشمندمان و بدتر شدن اوضاع تولیدات کشاورزی ما نتیجه‌ای دربر ندارد.

 بجزدر مناطق شمالی که‌مسبق به سابقه بوده اخیرا در جای جای ایران هرکجا مقداری آب و زمین مرغوب‌وجود دارد سودجویان با پرداخت رشوه و نفوذ خود و خلع های قانونی‌موجود و راه‌های فریب این موارد باحصار کشی و بعد تغییر کاربری به ویلا وشهرک شروع به اجرا میکنن که مثل یک‌بیماری واگیردار  در حال رشد است!!!  4n2j_screenshot_20210422-123219_divar.jp

اگهی های این باغ ها که‌همه حاصل خردکردن و‌تغییر کاربری بصورت حتی بعضا قانونی هست را شما میتوانیدبعضا در سایتها به فراوانی پیدا کنید.‌‌‌ سوداگران و دلالانی که سود نجومی این ضربه زدن‌به ریشه های تامین امنیت غذایی و حتی افزایش قیمت اراضی تبدیل شده و مجاور که کشاورزهارا هم بدلیل سود اولیه ولی کوتاه مدت ترغیب به انجام این کار میکند غیر قابل چشم پوشی‌است‌. ایکاش مسئولین با شدت و حدت چند برابری وبا رفع نواقص قانونی از نابودی اراضی و زمین‌های حاصلخیز جلوگیری میکردن میراثی که نابودی و مستهلک‌شدن آن میتونه در آینده کشور ما را به یک‌کشور‌تماما وابسته به ممالک دیگر وبعضا متخاصم در ساده ترین‌نیاز های اولیه یعنی‌تامین غذا بکنه که قطعا توسعه در چنین شرایطی امریست غیر  ممکن بجز ازبین رفتن‌آب‌و هوا وباقی ماندن مشتی بافت زشت و نا همخون زیانبار !!

تصویر زیر مربوط به یک‌کشور اروپایی با تجارت گردشگری چندین‌برابری‌ما و صنعت توسعه یافته و تراکم جمعیت بسیار بیشتر از ما است که شاید برای مقایسه احترام به حدود کشاورزی و حفظ حریم‌آن چندین برابر ما اهتمام دارن!!

b0k9_screenshot_20210422-122358_instagra71s5_screenshot_20210422-122416_instagra

منفک کردن‌ کشاورزی و مسکونی و صنعت و عدم تجاوز به حریم‌کشاورزی درکشورهای توسعه یافته با‌تراکم‌جمعیت چندین‌برابری نسبت‌به ما حتی با داشتن وسعت و گردشگری پر رونقتر جای سوال دارد که ما داریم به کجا‌میرویم  واقعا آیا عمدی هست‌در این‌رها کردن هر منطقه به حال خود ؟!؟!

البته رییس محترم‌قوه قضاییه اخیرا برخوردهایی داشته واین پرونده هارا جز اولویت رسیدگی قرار داده ولی چه کسانی مسئول پیشگیری از وقوع هستن؟که اصلا این‌موارد پیش نیاید که قوه قضاییه مجبور بع  ورود با قوای قهریه و هزینه زیاد که بعضا به نزاعات کشیده میشود.  با‌روند‌پیچیده قانونی تقابلی که سود جویان ایجاد میکنند در محافل قانونی به تخریب بخش خیلی کمی ازین موارد برسه و توان زیادی از پتانسیل قوه قضا را به خودش اختصاص بدهد و موجب فسادهیشود چه کسی مسئول پیشگیری است؟؟  

بخش زیادی از ثروت و سرمایه که میتواند باعث رونق کشاورزی بشود با اشتباه  باعث نابودی و زیان‌ به این‌بخش شده بنظر شخصی من  نبود آب نبود سیستم های نوین کشت داشت برداشت قابل رفع و بهبود در آینده هست‌ولی در صورتی که اراضی وجود داشته باشد!!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 10
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سه پژوهشگر ایرانی ساکن آمریکای شمالی (سمانه اشرف و علی ناظمی از دانشگاه کنکوردیای مونترآل کانادا و امیر آقاکوچک از دانشگاه کالیفرنیا در ارواین) در مقاله‌ای در مجله‌ی ساینتیفیک ریپورتز (زیرمجموعه‌ی مجله‌ی نیچر) از شرایط بسیار نگران کننده‌ی منابع آب زیرزمینی ایران خبر دادند. کاهش منابع آب زیرزمینی در سال‌های آبی 1381-1394 (2002-2015) برابر با مقدار حجمی 74 کیلومتر مکعب عنوان شده ( بیش از 1.5 برابر حجم آب دریاچه‌ی ارومیه در پرآب‌ترین حالت) واین کاهش منابع بصورت کلی بین ۲۰ تا 2600درصد گزارش شده که در این میان بیشترین میزان حجم کسری مربوط به حوضه‌ی «دریاچه نمک» است که درحدود 26درصد از جمعیت ایران را درخود جای داده است.

به گفته‌ی این محققان، روش‌های سنتی کشاورزی و تولید غذا بدون بهبود راندمان آبیاری دلیل اصلی افزایش بیش از حد اضافه برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی ایران است. اضافه برداشت آب زیرزمینی باعث می‌شود آبخوان‌ها حتی در سال‌های مرطوب قادر به بازیابی کامل نباشند. چیزی در حدود 76درصد مساحت کشور با اضافه برداشت مواجه است. عدم جبران کمبود آب آبخوان‌ها، عواقب عمده‌ای دارد که می‌تواند امنیت اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی ایران را تهدید کند. 

اگرچه کاهش گسترده‌ی آبهای زیرزمینی در ایران تا حد زیادی انسانی است ، اما در اثر خشکسالی  شدت یافته است. هرچند دوره مرطوب اخیر 2019-2020 تنش آب زیرزمینی را در برخی از مناطق ایران کاهش داده است  اما تجزیه و تحلیل‌ها به وضوح نشان می دهد که منابع آب زیرزمینی ایران بسیار سریعتر از زمان جبران خالی شده است.

ایران از دیرباز در زمینه‌ی توزیع آب خود، به ویژه در بخش کشاورزی دارای مشکلات زیادی است، از این رو تولید غذا بدون بهبود بهره‌وری آبیاری، دلیل اصلی کاهش بیش از حد منابع آب زیرزمینی در ایران است.

اثرات زیان‌بار کاهش آبهای زیرزمینی می تواند به سایر عناصر محیط نیز گسترش یابد (فرونشست زمین و افزایش سطح مناطق بیابانی و...). یک تأثیر عمده در کاهش آب زیرزمینی می تواند افزایش قابل توجه شوری آب های زیرزمینی و به دنبال آن شوری خاک باشد.

این افزایش میزان شوری روی باروری خاک تأثیر منفی می گذارد و می تواند تأثیرات مخربی بر مناطق اصلی تولید مواد غذایی در ایران بگذارد و امنیت غذایی طولانی مدت را به خطر بیندازد. این پدیده در بعضی از مناطق استراتژیک ایران بسیار قابل توجه است و اقدامات فوری برای معکوس کردن این روند لازم است. 

سخن آخر: با توجه به جمعیت بیش از 85 میلیون نفری ایران و مقدار غذای مورد نیاز برای کشوری که در حال حاضر تحت تحریم های شدید بین المللی است و با تنش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ژئوپلیتیکی سروکار دارد، این کمبود آب می تواند یک تهدید مخرب برای امنیت غذایی و... در ایران باشد و با توجه به رفتار مسئولین جمهوری اسلامی و عدم درک مخاطرات پیش رو (یه نمونه‌ش اصرار به افزایش جمعیت)، شاید دیری نپاید که بقای حکومت جمهوری اسلامی را نیز به مخاطره بیندازد. 

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41598-021-88522-y

  • Like 3
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از مصرف کنندگان عمده آب شیرین‌کشور که میتوانیم با تکنولوژی های موجود و سرمایه گذاری حد زیادی کاهش مصرف آب  در این بخش داشته باشیم ولی متاسفانه اولویت بندی بودجه هابا عدم درک بحران تخصیص داده میشود! مطلب زیر به تفاوت مصرف آب برای هر کیلووات در نیروگاه‌های‌ما میپردازد. مقدار آب سیو شده را میتونیم در محل آب شرب خانگی اختصاص بدیم و یا از حق آبه کشاورزی برداشت کمتری کنیم.....

http://water.wikipg.com/مصرف-آب-نیروگاه-های-ایران/

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Like 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
34 minutes قبل , Overdose گفت:

یکی از مصرف کنندگان عمده آب شیرین‌کشور که میتوانیم با تکنولوژی های موجود و سرمایه گذاری حد زیادی کاهش مصرف آب  در این بخش داشته باشیم ولی متاسفانه اولویت بندی بودجه هابا عدم درک بحران تخصیص داده میشود! مطلب زیر به تفاوت مصرف آب برای هر کیلووات در نیروگاه‌های‌ما میپردازد.

http://water.wikipg.com/مصرف-آب-نیروگاه-های-ایران/

 

نیروگاه ها دو نوع مصرف آب دارند

اول : آب مقطر برای سیکل توربین و بویلر 

دوم: برج خنک کن 

 

* بیشترین آب از سمت برج های خنک کن از دست میره 

برای همین سیستم از برج های تر به سمت برج های خشک در حال تغییر است ولی کند 

در نیروگاه همدان و نیروگاه قزوین برج های خشک طبیعی مصرف آب را با رقم بالا کاهش دادند 

اگرچه این روش در مناطق مرطوب بویژه کنار دریا قابل استفاده نیست ولی طرح های CHP راهکارهای خوبی را برای مدیریت انرژی و آب ارائه داده است که بصورت بسته های آماده قابل استفاده است. 

اگر نگاه از سود آوری آنی به نگاه حفظ منابع و سودآوری در آینده تغییر کند، اجرای این روش ها، در کاهش مصرف آب شیرین بسیار تاثیر گذار خواهد بود. 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر چه بکاریم همون رو درو می کنیم اشکال از ذهن فراموشکار ماست که جو کاشتیم و انتظار داریم گندم درو کنیم

ما چندین دهه و بلکه قرن هاست با طبیعت درست رفتار نکردیم 

از طبیعت بهره بردیم ولی قدر ندونستیم 

رودخانه هارو آلوده کردیم 

بیش از نیازمون مصرف کردیم

در طبیعت با سرعت سرسام آوری زباله ریختیم و طبیعت رو به قهقرا کشیدیم

از مدیریت درست و به روز پسماند و بازیافت اونها بهره نگرفتیم

از فناوری های نو و خوب به مانند انرژی خورشیدی استفاده نکردیم

بیان زدایی نکردیم و تا تونستیم طبیعت زدایی کردیم و در فضاهای شهری کمترین پوشش سبز و نزدیکی به طبیعت رو داشتیم

از آب باران بهره نگرفتیم و کمترین راندمان رو در کنترل و هدایتش داشتیم

وقتی هر سال میلیون جوجه مرغ بی گناه به خاطر حفظ قیمت سلاخی می شدند دم نزدیم و پیگیری نکردیم و بعد افزایش انفجاری قیمت مرغ فقط غرغری کردیم

از روش های نوین تولید فرآورده های حیوانی و کشاورزی بهره نبردیم و تقریبا از همون روش های استفاده می کنیم که اجدادمون قرن ها پیش استفاده می کردند

حال چه انتظاری داریم که هرچه به دست اومده نتیجه عمل خودمونه و خود کرده را تدبیر نیست

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تاسیس و احداث مزارع برق خورشیدی بر سطح کانالها و خطوط انتقال آب برای کاهش تبخیر آب  و استحصال انرژی بدون اشغال اراضی قابل کشت !

screenshot_20210524-183740_instagram_f58

 

گجرات هندوستان ...(یک کشور با جمعیت زیاد با منابع محدود ولی آینده نگر)

 

20210524_184637_3vd7.jpg

 

 

اگر بجای ایجاد خطوط انتقال برق با مقداری هزینه بیشتر به سمت استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر برویم علاوه بر نداشتن تبعات منفی محیط زیستی باعث ایجاد پایایی در تولیدات خواهیم شد که اصلی از پدافند غیر عامل جهت مقاومت بیشتر در برابر حوادث است .....

بخصوص برای مناطق پراکنده و دور از خطوط برق که به اقتصاد اون اجتماع هم کمک خواهد کرد وباعث کاهش تلفات برق‌شبکه  وعدم وابستگی به شبکه یکپارچه خواهد شد....

از راهکارهایی مثل پمپ های ابکشی برقی و بادی و ایجاد نیروگاه های کوچک جزیره‌ای در مناطق مورد نظر ودیگر موارد....

 

76461_p552.jpgscreenshot_20210524-184312_instagram_pzq

 

 

 

والبته شرکتهای زیاد داخلی که میتوانند در کاهش رشد مصرف برق حداقل در این بخش موثر باشند !

موارد فوق برای ویلا ها و باغ ها و تفرج گاه ها هم قابل استفاده هستند که توانیر میتواندبجای دادن‌انشعاب تشویق به حرکت به این‌سمت کند....

http://epall.ir/پمپ-آب-بادی/

 

  • Upvote 14
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران باید از افغانستان آب رو با قیمت مناسب بخره و در ازاش براشون جاده بسازیم و ماشین آلات کشاورزی بهشون صادر کنیم.

کشاورزی صنعتی افغانستان باید رونق بگیره بخصوص در تولید سویا و گندم

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , worior گفت:

ایران باید از افغانستان آب رو با قیمت مناسب بخره و در ازاش براشون جاده بسازیم و ماشین آلات کشاورزی بهشون صادر کنیم.

کشاورزی صنعتی افغانستان باید رونق بگیره بخصوص در تولید سویا و گندم

وقتی بتونن محصول ثانویه تولید شده از آب را چند برابر قیمت به شما و همسایگانشون بفروشن برای چی باید آبشون را در اختیار شما بگذارن؟

اگر برنامه خریدی هست‌باید باهوش عمل کنیم و یک دبی ثابت دائمی خریداری کنیم.....

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
18 minutes قبل , Overdose گفت:

وقتی بتونن محصول ثانویه تولید شده از آب را چند برابر قیمت به شما و همسایگانشون بفروشن برای چی باید ابشون را در اختیار شما بگذارن؟ مگر اینکه باهوش عمل کنیم و یک دبی ثابت دائمی خریداری کنیم.....

هیچی نیاز نیست. فقط در کشاکش بین طالبان و دولت مرکزی سکوت کنیم خودشون مستاصل به سراغمون میان و حاضر به کوتاه اومدن در این شرایط هستند و البته مشکل مهم این نیست...

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
36 minutes قبل , Overdose گفت:

وقتی بتونن محصول ثانویه تولید شده از آب را چند برابر قیمت به شما و همسایگانشون بفروشن برای چی باید ابشون را در اختیار شما بگذارن؟

مگر اینکه باهوش عمل کنیم و یک دبی ثابت دائمی خریداری کنیم.....

 

ما مشتری آب هستیم، اگر نفروختن اهمیتی نداره، بالاخره مشکل رو حل میکنیم و هم از آب بی نیاز میشیم و هم از محصولاتشون. 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , worior گفت:

 

ما مشتری آب هستیم، اگر نفروختن اهمیتی نداره، بالاخره مشکل رو حل میکنیم و هم از آب بی نیاز میشیم و هم از محصولاتشون. 

 

میگن ایران شده جزیره گرما!  بدلیل مصرف بی رویه سوخت ها و بهم زدن چرخه های طبیعی !

اگه بیاییم مصرف سوخت در حمل نقل که چندین برابر میانگین جهانیه و مصرف بخش مسکونی را کاهش بدیم‌در یک برنامه بلند مدت و از انرژی های نو بهره ببریم مثلا استفاده گسترده از ابگرمکن های خورشیدی که ارزانترین روش ایجاد گرمایش هست شاید در بلند مدت بتونیم دمای میانگین کشورمون را کاهش بدیم و بدین شکل توده های هوایی عبوری متراکم تر شده و امکان بارش را افزایش بدیم !

البته انتقال آب دریا هم که به مقدار بسیار اندک استارت خورده که اگه هزینه بشه شاید بتونیم تاثیر گذار باشه در تغییر این شرایط جبری خودساخته.......

برداشت بی‌رویه از سفره های زیر زمینی باعث شده رکورد دار جهانی فرونشست زمین باشیم بطور پیاپی! اگه زمین بدین شکل فرونشست کنه  آبخانهای زیر زمینی بطور غیر قابل برگشتی با فشرده سازی توده های پوسته رویی و فرونشست بطور کلی از دست میره و البته آسیبهای غیر قابل جبران آن !  و متاسفانه بیشترین مقدار در شهر های بزرگ هست که بنظرم عمده بدلیل فضای سبز غیر اصولی شهرداری ها و البته چاه های آب غیر مجاز هم هست که باید سریعا و با اولویت ویژه به مسائل فوق که هرکدام یک ابر بحران داره ایجاد میکنه و باعث موجهای بیکاری مهاجرت ،تخریب زیرساخت و عدم پایایی میشه رسیدگی بشه.

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
6 minutes قبل , Overdose گفت:

مثلا استفاده گسترده از ابگرمکن های خورشیدی که ارزانترین روش ایجاد گرمایش هست شاید در بلند مدت بتونیم دمای میانگین کشورمون را کاهش بدیم و بدین شکل توده های هوایی عبوری متراکم تر شده و امکان بارش را افزایش بدیم !

این موارد خیلی منطقی و خوبه ولی در نظر بگیر در کشوری قرار داریم که توی کلاسش بجای کم کردن شوفاز میان پنجره رو باز می کنن که گرما بیرون بره! کاری به این دولت و اون دولت و این نظام و اون نظام ندارم. نسبت به خیلی کشورها در فرهنگمون کمتر اهمیت به طبیعت یا مسئولیت پذیری وجود داره و یا وجود داره و به فراموشی سپرده شده.

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.