Overdose

عاریه نبودن امنیت غذایی جامعه در سطح ملی و لزوم پیشرو بودن

Recommended Posts

11 minutes قبل , aminf14 گفت:

این موارد خیلی منطقی و خوبه ولی در نظر بگیر در کشوری قرار داریم که توی کلاسش بجای کم کردن شوفاز میان پنجره رو باز می کنن که گرما بیرون بره! کاری به این دولت و اون دولت و این نظام و اون نظام ندارم. نسبت به خیلی کشورها در فرهنگمون کمتر اهمیت به طبیعت یا مسئولیت پذیری وجود داره و یا وجود داره و به فراموشی سپرده شده.

 

فکرمیکنم حدود ۸۰درصد ابگرم منازل ترکیه از انرژی خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی تامین میشه!

استاندارد خانه سازی و سیو انرژی اونها هم خیلی بالاتر و بهتر از ماست.

 

 

متن زیر مقایسه مصرف سوخت ما در بخش حمل و نقل با ترکیه هست که واقعا ارقام خیره کننده‌ای داره! 

 

(بر اساس گزارش‌های رسمی و معتبر وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه (ETKB) در این کشور٬ روزانه 47 میلیون لیتر گازوئیل و 8.9 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که می‌توان این عدد را گرد کرده و رقم 9 میلیون لیتر را در نظر گرفت.

 

این در حالی است که در کشور ما٬ بر اساس گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده نفتی ایران٬ روزانه٬ بسته به موسم بین 87 تا 116 میلیون لیتر٬ بنزین مصرف می‌شود و اگرچه می‌توان رقم میانگین یکصد میلیون لیتر را برای آن در نظر گرفت، اما اغلب کارشناسان و پایگاه‌های خبری اینترنتی مرتبط با انرژی و سوخت٬ با رقم 90 میلیون لیتر در روز موافق هستند که خود همین رقم نیز رقم بسیار بالایی است و کمی بیش از 10 برابر مصرف ترکیه‌ای‌ها است.

 

در شرایط فعلی هر شهروند ایرانی به‌طور متوسط 10 برابر یک شهروند ترکیه‌ای بنزین مصرف می‌کند و ادامه این روند هزینه‌های سنگینی بر دست کشور می‌گذارد.) به نقل از تسنیم

 

مقایسه فوق در حالی که ترکیه یک کشور جزء ۲۰ اقتصاد برتر جهان هست خب این‌بخش واقعا مشکل داریم از فرهنگ سازی، حمل نقل عمومی ناکار آمد تا بروکراسی مشاغل که باعث گیجی و دورزدن های زیاد میشه و مثلا سوپر مارکت هایی که مجتمع نیستن ویا سیستم بانکی و اداری و ماشینهای پر مصرف و البته سیستم حاکم ما که عمده مشکل را قیمت پایین میدونه ودرکی نداره و فقط دنبال برخورد منفعت طلبانه و چکشی هست مثل گرانی! و ایجاد تورم که عملا باز همچی بالانس میشه‌و برمیگردیم سر جای اول!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 5
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
38 minutes قبل , Overdose گفت:

در شرایط فعلی هر شهروند ایرانی به‌طور متوسط 10 برابر یک شهروند ترکیه‌ای بنزین مصرف می‌کند و ادامه این روند هزینه‌های سنگینی بر دست کشور می‌گذارد.) به نقل از تسنیم

عرف ماشین های ایران سمند پراید پژو هست

مصرف اینها شاید دو برابر مشابه های ترکیه ای خودشون هستند

تو ایران خیلی از کارمندان هستند که فاصله طولانی بین محل کار تا محل سکونت را طی می کنند شاید اصلا تو دو شهر مختلف باشند اما متاسفانه سیستم حمل و نقل ایران نتونسته تعداد کافی خودرو در اختیار داشته باشه

 

 

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تبدیل ماسه کویر به خاک حاصلخیز در چین+ فیلم

به گزارش مشرق صفحه اینستاگرامی جنبش مقاومت در جنگ ارزی نوشت: درحالی‌که ایران درگیر رکن چهارم جنگ اقتصادی یعنی جنگ منابع شده است و لیبرال‌ها از طریق تریبون‌های خود قصد تخریب کشاورزی ایران با توقف تولید گندم و واردات این محصول را دارند، محققان چینی با کشت برنج، یک تیر و دو نشان می‌زنند.

محققان چینی با کمک یک ملات ساخته شده از مواد گیاهی توانستند ماسه کویر را به یک خاک حاصلخیز برای کشاورزی تبدیل کنند. اما ما هشت سال گذشته درگیر برجام و تفکر آبگوشت بزباش و قیمت دلار و رنگ ریش و ... بودیم؛ وطن فروشان رشد علمی متناسب با نیازها را متوقف کردند و فقط می‌خواستند با بازی‌های روانی هشت سال را تمام کنند.

قدرت در حال جا به جایی است اما بنگاه‌های سم‌پراکنی آن‌ها در کانال‌های تلگرامی، پیج‌های اینستاگرامی، مجلات، کرسی‌های دانشگاهی و ... دست از سر این مردم مستضعف برنخواهند داشت.

 
 
 
logo.png

دانلود

لینک : https://www.mashreghnews.ir/news/1238386/تبدیل-ماسه-کویر-به-خاک-حاصلخیز-در-چین-فیلم

ویرایش شده در توسط zed
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , zed گفت:

دشتهای حاصلخیز زیادی تو ایران بودن که اگر از اونها مراقبت می شد نیاز نبود ماسه به خاک تبدیل بشه

  • Like 1
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

IMG_20210709_000219_803.jpg

کی قرار هست با همچین افرادی برخورد قضایی صورت بگیره؟ این افراد بی سواد یا خائن هستند. 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 hour قبل , mehdipersian گفت:

 

کی قرار هست با همچین افرادی برخورد قضایی صورت بگیره؟ این افراد بی سواد یا خائن هستند. 

 

به حذف کارت سوخت و دلیل جناب زنگنه اشاره نکرده: "مردم معطل میشن" (طرح دولت قبل بوده پس مزخرفه حتما و لاجرم!) گفتم حذفش کنند. (آقا پس قاچاق و کنترلش چی میشه؟ آقا صرفه جویی چی میشه؟ آقا برداشتن کارت حالا که مردم عادت کردن برگشت به نقطه صفره، آقا این چه کاریه ... )

 

اگر کارت سوخت وجود میداشت همچنان ولو با همون قیمت اولا به فاجعه مصرف روزانه 110 میلیون لیتر بنزین نمیرسیدیم (با اینکه تک نرخی کردن بنزین توسط همین آقای زنگنه قبلش اشتباه اول بود چون  ذهنیت صرفه جویی در سهمیه یا کنترل قاچاق سوخت را نابود کرد) و ثانیا با وجود کارت و سهمیه ( که با اصلاح قیمت بنزین به عنوان یک تحمیل جدید از سمت مردم قلمداد شد) شاید فشار کمتری در اون ماجرا روی اذهان میومد. (صرفا افزایش قیمت مطرح میشد نه اینکه دوباره کارت سوخت ها را برید بگیرید، کار باهاش را تمرین کنید و دوباره یاد بگیرید، پمپ بنزینها دوباره دستگاه ها را راه بندازن، مفقودیها و نداشته ها در صف دریافت بمونند، کدوم خودرو تعلق میگیره کدوم نه و اصولا برگشتن به قدم اول همه اون دردسرها)

 

یا مثلا وزیر محترم نیرو اشاره درستی میکنند در ظاهر: نیروگاه سازی برای 200 ساعت پیک و کمبود 2 هزار مگاواتی توجیه نداره. ولی جناب وزیر یعنی شما در اون دستگاه عریض و طویل پیش بینی نمیکنید (یکی از وظایف سازمان ها) که اگر خشکسالی شد و 4000 مگاوات برقابی از دسترس خارج شد و کمبود به 6000 مگاوات رسید، یا گرمای هوای به خاطر تغییرات اقلیمی عجیب و غریب شد، با با عدم اصلاح الگوی مصرف ما رشد تصاعدی را شاهد بودیم یا نقایص فنی رخ داد (در بحث تعمییر و نگهداری هم که بیخیال هستیم) و یا مثل امسال ترکیب همه این موارد دیگه کمبود منحصر به 200 ساعت و 2000 مگاوات نمیشه بلکه تبدیل میشه به 600 ساعت و 11000 مگاوات؟! این دیگه با تمهید و تدبیر که قابل جبران نیست، علنا یا نیرگاه لازم داره یا واردات یا اصلاح ناگهانی و معجزه وار الگوی مصرف. یعنی واقعا یک بچه هم حتی برای تغذیه فرداش در مدرسه سبک و سنگین میکنه چی ببره و چقدر ببره ولی وزارت به اون بزرگی فکر میکنه جهان با تمام متغیرهاش همیشه ثابت و یکسان هست؟ 

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آبیاری قطره ای یکی از روش های نوین آبیاری شناخته می شود که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است. در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام می شود و تکنولوژی در بهبود آن نقش پر رنگی دارد.

اینکه چگونه و از چه زمانی آبیاری سنتی جای خودش را به آبیاری قطره ای داده است. قبل از شروع بحث بد نیست بدانید با وجود اینکه آبیاری قطره تغییرات چشم گیری را در طول زمان داشته است، اما مفاهیم اساسی و پایه آن تغییر چندانی نکرده اند.

 

465b89499bd688ce0335e3c21fdff3a0.png

 

اولین جرقه های آبیاری قطره ای
اولین جرقه های آبیاری قطره ای مربوط به زمان های بسیار قدیم بوده است. وقتی که کشاورزان، کوزه و گلدان های سفالی را پر از آب میکردند تا در زیر خاک و نزدیک به ریشه گیاه دفن کنند. همچنین در بدنه ی این کوزه ها حفره های ریزی ایجاد می کردند تا آب بصورت اندک اندک و در مدت طولانی به ریشه گیاه برسد. این کار باعث میشد تا با رسیدن یکنواخت ومداوم  آب به ریشه گیاه، رشد گیاه بهبود پیدا کند. شاید این روش از آبیاری، اختلاف زیادی با چیزی که امروزه به آن آبیاری قطره ای میگوییم داشته باشد. اما مفهوم آن شباهت زیادی با آبیاری قطره ای امروزی دارد.

 

اولین سیستم های آبیاری قطره ای
بعد از آن در سال 1866 محققان افغانستانی با کار گذاشتن لوله های سفالی سوراخ دار تلاش کردند تا طرحی مشابه آبیاری قطره ای امروزی اجرا کنند. جالب است بدانید که این لوله های سفالی علاوه بر انجام عمل آبیاری، گاهی برای زهکشی نیز مورد استفاده واقع می‌شده است.

از سال 1920 تا بعد از جنگ جهانی دوم، یعنی سال 1945 صنعت پلاستیک پیشرفت چشم گیری داشت. این اتفاق به پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف کمک بسیاری کرد. صنعت کشاورزی هم در کنار سایر صنایع پیشرفت کرد تا اینکه مخترعی استرالیایی به نام “هانیس تیل” ایده ای برای ساخت لوله پلاستیکی را مطرح کرد. لوله پلاستیکی مزیت هایی زیادی هم در زمینه زراعی و هم در زمینه شرب و صنعت داشت. زیرا به این وسیله میشد تا آب را در فواصل بسیار طولانی جا به جا کرد.

 

wRkpBUsJCxXOGHqTQcWVtEfq6HVSS4LTZYpyd67t  ab_bohran_9611218_1.jpg

 

 

اولین قطره چکان ها و تحول آبیاری قطره ای
این روند تا سال 1959 ادامه داشت تا اینکه دو محقق اسرائیلی اولین قطره چکان را اختراع کردند. قطره چکان ها ( emitter ) مزیت های زیادی نسبت به لوله های سوراخ‌دار داشتند. تا قبل از آن لوله ها در زیر خاک قرار میگرفت و منفذ ها با ذرات خاک پر میشد و عملکرد لوله ها بشدت کاسته می شد. اما قطره چکان ها، منفذ های بزرگتری داشتند و با کنترل سرعت آب باعث می شدند تا آب بصورت یکنواخت و بهتر به گیاه برسد. در کنار توسعه و اختراع قطره چکان، تجهیزات متنوع تری هم به آبیاری اضافه شد. مانند میکرو اسپرینکلر ها که با پاشش آب، عمل آبیاری را انجام می دادند. همچنین از سال 1930 آبپاش های ضربه ای به جهان معرفی شدند. به جرئت می شود گفت که تا به امروز، ارزشمندترین دستاورد تکنولوژی برای کشاورزی، اختراع قطره چکان و اسپرینکلر بوده است.

 

%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%AA-300-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C.jpg fishvar-kooze.jpg  %D8%A2%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%8C_%DA%A9%D9%88%D8%B2%D9%87_%D8%A7%DB%8C.jpg

 

 

آبیاری قطره ای در حال حاضر
امروزه با استفاده از همین سیستم آبیاری قطره ای، محصولات زراعی در آب و هوای کویری قابل کشت هستند. قطعا این اتفاق بدون کمک دانش روز و آبیاری مدرن، غیر ممکن بود. همچنین در بسیاری از مناطق دنیا که حفظ آب یک امر حیاتی بوده، آبیاری قطره ای نقش بسزایی داشته است.

دکتر دنیل هیلل را ” پدر مدیریت پایدار آب ” می نامند. هیلل به علت تلاش های فراوان در زمینه ی بهبود کیفیت شرایط غذایی در دنیا، بوسیله ی سیستم آبیاری قطره مشهور است. این داشمند در سال 2012 مفتخر به کسب جایزه جهانی غذا شده است. او در پاکستان، ترکیه، سودان و برخی دیگر از کشور های خاورمیانه کار کرده است تا فناورری آبیاری قطره ای را هر چه بیشتر در خدمت مردم دربیاورد. آبیاری قطره ای امروزه هم در حال پیشرفت است. هوشمند سازی، مکانیزه کردن و استفاده از انواع تکنولوژی به کمک کشاورزان آمده اند تا محصول بهتری را با راندمان بهتری تولید کنند .

 

در پایان ذکر یک خاطره خالی از لطف نیست :

دوستی گفت در ایام کودکی در بیرون از روستایمان چند تکه سفال پیدا کردم و آنها را در کمال رعایت جوانب حفاظت اطلاعات ! حمل و به پدر بزرگم نشان دادم که یک جایی پیدا کرده ام که زیر آن پر از گنج است ! پدر بزرگم لبخندی زد و با اشاره به چند سوراخ روی تکه سفال ها گفت اینها برای آب دادن به درختان در زمین های دیم بوده و در قدیم ها مرسوم بوده . ما که از این مشاوره خرسند نبودیم اصرار کردیم حالا که باور نمی کنید گنج را خودم پیدا و با کسی دیگر نیز قسمت نخواهم کرد ! در نهایت بعد از یک روز بیل زدن زیر آفتاب و با دستانی تاول زده و دست خالی به خانه برگشتم و تا چند روز سوژه شوخی های پدر بزرگ بودم .

اکنون فارغ از این خاطره طنز دوست گرامی من ، به درستی گذشتگان ما روش های مفید برای صرفه جویی در منابع شان داشته اند و کاملاً با آنها آشنا بوده اند . صرفاً لفظ اینکه " کشاورزی سنتی" مفید نیست شاید دقیق و درست نباشد . قطعاً آنها نیز به اندازه امکانات و مقدوراتشان کوشا بوده اند و اکنون نیز ما با این همه تکنولوژی و ماشین آلات اگر به اندازه یک دهم آن گذشتگان به منابع طبیعی و ارزش آنها اهمیت دهیم و کوشا باشیم برطرف کردن چالش کم آبی در آینده ایران در عین دشواری غیر ممکن نخواهد بود .

ویرایش شده در توسط parsneet
  • Like 1
  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

محدودیت شدید آب زمین قابل کشت و هدر رفت تولیدات حاصله با بی برنامگی و بی توجهی مسئولین!!!

 

 

متاسفانه بدلیل سنتی بودن کشاورزی توزیع نامناسب محصولات تولیدی عدم وجود زنجیره های توزیع ونگهداری (سردخانه ها) ،بسته بندی و حمل نقل غیر تخصصی والبته کمبود صنایع تبدیلی مناسب هرمنطقه و محصول در سطح کشور باعث دوریز و نابودی حجم بزرگی از تولیدات کشاورزی هستیم که میتواند کمک‌زیادی به رفع نیاز و رشد اقتصادی کشور  باشد!

 

Screenshot_20210821-004532_Gallery.jpg

Screenshot_20210821-004547_Gallery~0.jpg

به نقل از:مسعود لطیفیان،

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات  ۳۰ درصد محصولات زراعی، باغی و غذای تولیدی در ایران از بین می‌رود. «قسمت عمده ضایعات در کشور، مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی است.»20210821_010037.jpg

«در حال حاضر سالانه و به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود که حدود ۱۶,۵ میلیون تن آن به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود. این مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی  کل کشور است.» این مقام وزارت جهاد کشاورزی می گوید که ایران به تنهایی سهم ۳ درصدی در هدررفت محصولات کشاورزی و غذا در جهان دارد. براساس آمار سازمان حفظ نباتات، انگور با ۳۴ درصد ضایعات در رتبه اول و پس از آن نارنگی با ۳۱ درصد، پرتقال هلو و گیلاس هر سه با ۳۰ درصد، سیب با ۲۸ درصد، لیمو ترش و لیمو شیرین هر دو با ۲۶ درصد، انار با ۲۵ درصد و خرما با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی میزان ضایعات محصول قرار دارند.

 

زیان اقتصادیِ آب تلف شده چقدر است؟

ارزیابی ها به محصولات محدود نمی َشود. ماجرای اصلی بر سر «آب» است یعنی پس از برآورد ضایعات، آب تلف شده و زیان اقتصادی آن بررسی می شود. ارزش بهره وری اقتصادی هر مترمکعب آب طبق آمار رسمی بانک مرکزی، ۱۰ هزار و ۸۸۹ ریال یا ۳۳ درصد دلار محاسبه شده و میزان تلفات آبی ناشی از ضایعات محصولات زراعی در سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ برابر با ۶٫۲۶ میلیارد مترمکعب بوده است. این میزان برای محصولات باغی سه میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب بوده و در مجموع در شرایط کنونی میزان تلفات آب ناشی از ضایعات کشاورزی معادل ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است!!!

 

https://www.mojnews.com/بخش-اقتصادی-4/87867-هدر-رفت-سالیانه-سه-میلیارد-دلار-آب-از-طریق-ضایعات-محصولات-کشاورزی#gsc.tab=0

 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 30 مرداد 1400 در 01:11 , Overdose گفت:

زیان اقتصادیِ آب تلف شده چقدر است؟

مرحوم دکتر کردوانی که همین چند روز پیش به رحمت خدا رفت گفته بود : (نقل به مضمون )در کویر هندوانه میکارید و آب را هدر میدهید بعدا آن را مفت صادر میکنید !!! در مورد دیگر هم گفته بود : برای احیا دریچه ارومیه میخواهید کجا را خشک کنید ؟ --- متاسفانه هدر رفت آب و تخریب محیط زیست و گسترش کویر به سرعت پیش میرود و متولیان امر دغدغه توقف آن را ندارند 

ویرایش شده در توسط MF44
  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام؛

چند ساعت پیش در به روز رسانی گفتگویی انجام شد و باعث شد سطح آگاهی بنده و انشاالله سایر دوستان در زمینه فرآورده کشاورزی راهبردی گندم بالاتر رود. امیدوارم با این پست و به اشتراک گذاشتن داده هایی که یافتیم به بالا بردن سطح تاپیکی که دوست گرامی Overdose ایجاد کردند کمک کنیم.

 

۱- بهای مناسب برای خرید تضمینی گندم در ایران

بهای تضمینی خرید گندم از کشاورزان امسال ۵۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است.

 

https://www.irna.ir/news/84303164/قیمت-خرید-تضمینی-هر-کیلو-گندم-۵-هزار-تومان-شد

 

با توجه به اینکه گندم از کالاهای اساسی به شمار می آید، بر پایه دلار جهانگیری ۴۲۰۰ تومانی بهای خرید تضمینی گندم برابر یک دلار و بیست سنت (1.2 $) برای دولت (جیب مردم) هزینه خواهد داشت. حال سنجشی کنیم با بهای گندم در ایالات متحده و بهای گندم در کشور فرانسه. 

 

- بهای گندم در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱  

 

https://www.uswheat.org/market-and-crop-information/price-reports/

 

همانگونه که مشاهده می کنیم، بهای متوسط گندم آمریکا میان ۲۶ تا ۳۴ سنت برای هر کیلوگرم در نوسان بوده است که بسیار کمتر از بهای تضمین شده برای کشاورزان کشور می باشد! 

- بهای گندم در فرانسه در سال ۲۰۲۱

 

https://www.selinawamucii.com/insights/prices/france/wheat/

 

همانگونه که مشاهده می کنیم ، بهای گندم در فرانسه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۳ سنت برای هر کیلوگرم است که باز هم از بهای تضمین شده برای کشاورزان کشور کمتر است.

 

بنابراین به نظر می رسد بهای تضمینی خرید گندم در ایران بسیار بالاتر از کشورهای صنعتی است. حتی با دلار آزاد ۲۴۰۰۰ تومانی در هنگام تعیین بهای ۵۰۰۰ تومانی توسط دولت، بهای تضمین شده گندم در ایران حدود ۲۱ سنت و بر پایه دلار ۲۷۰۰۰ تومانی کنونی حدود ۱۹ سنت است. با توجه به این که هزینه کارگر در ایران بسیار کمتر از آمریکا و فرانسه بوده و همزمان انرژی و بخشی از کود و ضدآفات بصورت یارانه ای در اختیار کشاورزان وطنی قرار می گیرد، بهای پیشنهادی خرید گندم در ایران که توسط دولت (جیب مردم) تضمین شده است بسیار چشمگیر و مناسب می باشد و دلیلی برای اعتراض و جوسازی این عزیزان در رسانه ها (یک رفتار کاملا” طبیعی از دیدگاه اقتصادی) وجود ندارد. 

خاطر نشان می شود بخشی از حکومت که همواره به یارانه بنزین در کشور اعتراض کرده و استفاده بیشتر شهرنشینان از این یارانه ها را نشانی از تبعیض در جامعه می بینند به هیچ عنوان بحثی از یارانه پنهانی هزاران میلیارد تومانی که کشاورزان کشور سالانه از جیب شهرنشینان برای تضمین خرید محصولاتشان دریافت می کنند، به میان نمی آورند. بدیهی است که در این میان مشکل نه کشاورزان زحمتکش کشور و نه شهرنشینان این مرز و بوم بوده و اشکال اصلی در عدم آگاه سازی درست جامعه است.

 

۲- سودآور بودن کشت گندم در کشور

در حالی که کشاورزان گندمکار کشور همواره از شرایط موجود ناراضی بوده و در رسانه ها به جوسازی مشغول هستند (یک رفتار کاملا” طبیعی از دیدگاه اقتصادی)، داده های موجود نشان می دهد گندمکاری در ایران چندان هم بدون سود نمی باشد:

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/970083/درآمد-۳۰-میلیون-تومانی-هر-گندمکار-در-سال-۹۸-نرخ-خرید-تضمینی-گندم-با-رشد-۴۷-درصدی-به-۲۵۰۰-تومان-رسید-یارانه-۲۰-هزار-و-۷۰۰-میلیارد-تومانی-برای-گندم-آرد-و-نان-دلیلی-برای-گران-شدن-برنج-وجود-ندارد

 

این در حالی است که به عنوان نمونه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بسیاری از گندمکاران آمریکایی نه تنها سودی از کشت گندم به دست نیاورده بودند، بلکه ضررهای مالی زیادی نیز متحمل شده اند. 

 

https://agfax.com/2018/02/01/wheat-farmers-have-lost-money-for-4-years-in-a-row-commentary/

 

همین مشکل برای گندمکاران آرژانتینی و استرالیایی هم وجود داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. 

 

3- زمینهای کوچک کشاورزی و قانون Economy of Scale

یکی از دلایلی که باعث شده است بسیاری از گندمکاران کشور (همانند گندمکاران خرده پا در سراسر جهان) از سود کشت و کار خود ناراضی باشند عدم اعتقاد به کار گروهی و در نتیجه مساحت کم زمینهای کشاورزی تحت مالکیت شخصی آنها است. مطابق قانون Economy of Scale ، هزینه های تولید بیشتر فرآورده های کشاورزی با افزایش سطح زیر کشت کاهش خواهد یافت. در پژوهش بسیار جالبی که توسط دانشگاه شناخته شده پُردو انجام شده است، در مزارع نمونه کشورهای آمریکا، آرژانتین، استرالیا، اوکراین، روسیه، آلمان، و کانادا کمترین مساحت زمینهای گندمکاری در حدود ۷۰۰ هکتار بوده است (البته بدیهی است که این دلیل نمی شود زمینهای کوچکتر گندمکاری در این کشورها وجود ندارد، ولی در این گزارش نُرم گندمکاری به حساب آورده نشده اند):

 

BFD230-D0-0077-4-AC6-935-D-DD9-B5-A56876

 

تازه با همین مساحتهای عظیم همانگونه که پیشتر اشاره شد، گندمکاری در آمریکا، آرژانتین، و استرالیا ضرردهی داشته است:

 

A2-D24-BB4-ECF3-411-D-B6-EE-8509-FB69907

 

 

در استرالیا، میانگین مساحت مزارع گندمکاری بیش از ۲۵۰۰ هکتار است:

 

https://www.graincentral.com/cropping/fewer-larger-farms-as-consolidation-continues-in-australian-grain-industry/


در اوکراین بیش از ۴۰ درصد زمینهای کشاورزی مساحتی بالای ۵۰۰ هکتار دارند:.

 

https://www.adama.com/en/our-commitment/global-farming/farming-stories/ukraine-overview

 

در روسیه نیز مزارع کوچک غله کاری از ۲۴۰ هکتار آغاز و تا ۴۰۰،۰۰۰ هکتار هم برای مزارع صنعتی غله گزارش شده است:

 

https://russian-farmland.com/what-is-the-average-farm-size-in-russia.html

 

برای جبران ضرر ناشی از گندمکاری و نیز افزایش سود، تمامی مزارع مورد بررسی در این پژوهش به کشت چندین فرآورده کشاورزی در هر سال پرداخته اند و تولید خود را به گندم محدود نکرده اند. برای نمونه، مزرعه آرژانتینی تنها در زمستان گندم کاشته و بقیه سال را به کشت سویا، ذرت، و آفتابگردان اختصاص داده است. همچنین مزرعه استرالیایی تنها در تابستان گندم به عمل آورده و باقی سال را به کشت علوفه، جو و کلزا اختصاص داده است.

 

متأسفانه تا لحظه تهیه این پست نتوانستم داده قابل اعتمادی از میانگین مساحت زمین های زیر کشت گندم یا غله در کشورمان پیدا کنم، ولی بر پایه مرجع زیر، میانگین مساحت زمین های کشاورزی (نه گندم تنها) در کشور نصف میانگین جهانی (نه کشورهای پیشرو در کشت غله و گندم) است:

 

B9385-AA2-E9-EC-4-D90-9-DC0-CA6-ADDFAC33

 

۴- بازدهی کشت گندم

در کشورمان بر پایه داده های موجود میانگین عملکرد گندم آبی و دیم در واحد سطح به ترتیب ۴.۵ تن و ۱.۳ تن در هکتار می باشد:

 

https://donya-e-eqtesad.com/بخش-سایت-خوان-62/3642648-تولید-گندم-در-سال-به-میلیون-تن-می-رسد

 

در گزارش دانشگاه پُردو، بازدهی کشت گندم بصورت زیر برای کشورهای مورد پژوهش گزارش شده است که کمترین بازدهی مربوط به استرالیا با ۱.۹۵ تن در هر هکتار و بیشترین مربوط به آلمان با نزدیک به ۸ تن در هر هکتار بوده است (میانگین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷):

 

95-F1-DCA2-29-BC-484-A-BC9-E-DC295751-D9

 

بنابراین به نظر می رسد کشورمان در وضعیت خوب و قابل قبولی از بازدهی کشت گندم برخوردار است.

 

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
5 hours قبل , Brave_Heart گفت:

با سلام؛

چند ساعت پیش در به روز رسانی گفتگویی انجام شد و باعث شد سطح آگاهی بنده و انشاالله سایر دوستان در زمینه فرآورده کشاورزی راهبردی گندم بالاتر رود. امیدوارم با این پست و به اشتراک گذاشتن داده هایی که یافتیم به بالا بردن سطح تاپیکی که دوست گرامی Overdose ایجاد کردند کمک کنیم.

 

۱- بهای مناسب برای خرید تضمینی گندم در ایران

بهای تضمینی خرید گندم از کشاورزان امسال ۵۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است.

 

https://www.irna.ir/news/84303164/قیمت-خرید-تضمینی-هر-کیلو-گندم-۵-هزار-تومان-شد

 

با توجه به اینکه گندم از کالاهای اساسی به شمار می آید، بر پایه دلار جهانگیری ۴۲۰۰ تومانی بهای خرید تضمینی گندم برابر یک دلار و بیست سنت (1.2 $) برای دولت (جیب مردم) هزینه خواهد داشت. حال سنجشی کنیم با بهای گندم در ایالات متحده و بهای گندم در کشور فرانسه. 

 

- بهای گندم در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱  

 

https://www.uswheat.org/market-and-crop-information/price-reports/

 

همانگونه که مشاهده می کنیم، بهای متوسط گندم آمریکا میان ۲۶ تا ۳۴ سنت برای هر کیلوگرم در نوسان بوده است که بسیار کمتر از بهای تضمین شده برای کشاورزان کشور می باشد! 

- بهای گندم در فرانسه در سال ۲۰۲۱

 

https://www.selinawamucii.com/insights/prices/france/wheat/

 

همانگونه که مشاهده می کنیم ، بهای گندم در فرانسه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۳ سنت برای هر کیلوگرم است که باز هم از بهای تضمین شده برای کشاورزان کشور کمتر است.

 

بنابراین به نظر می رسد بهای تضمینی خرید گندم در ایران بسیار بالاتر از کشورهای صنعتی است. حتی با دلار آزاد ۲۴۰۰۰ تومانی در هنگام تعیین بهای ۵۰۰۰ تومانی توسط دولت، بهای تضمین شده گندم در ایران حدود ۲۱ سنت و بر پایه دلار ۲۷۰۰۰ تومانی کنونی حدود ۱۹ سنت است. با توجه به این که هزینه کارگر در ایران بسیار کمتر از آمریکا و فرانسه بوده و همزمان انرژی و بخشی از کود و ضدآفات بصورت یارانه ای در اختیار کشاورزان وطنی قرار می گیرد، بهای پیشنهادی خرید گندم در ایران که توسط دولت (جیب مردم) تضمین شده است بسیار چشمگیر و مناسب می باشد و دلیلی برای اعتراض و جوسازی این عزیزان در رسانه ها (یک رفتار کاملا” طبیعی از دیدگاه اقتصادی) وجود ندارد. 

خاطر نشان می شود بخشی از حکومت که همواره به یارانه بنزین در کشور اعتراض کرده و استفاده بیشتر شهرنشینان از این یارانه ها را نشانی از تبعیض در جامعه می بینند به هیچ عنوان بحثی از یارانه پنهانی هزاران میلیارد تومانی که کشاورزان کشور سالانه از جیب شهرنشینان برای تضمین خرید محصولاتشان دریافت می کنند، به میان نمی آورند. بدیهی است که در این میان مشکل نه کشاورزان زحمتکش کشور و نه شهرنشینان این مرز و بوم بوده و اشکال اصلی در عدم آگاه سازی درست جامعه است.

 

۲- سودآور بودن کشت گندم در کشور

در حالی که کشاورزان گندمکار کشور همواره از شرایط موجود ناراضی بوده و در رسانه ها به جوسازی مشغول هستند (یک رفتار کاملا” طبیعی از دیدگاه اقتصادی)، داده های موجود نشان می دهد گندمکاری در ایران چندان هم بدون سود نمی باشد:

 

https://www.tabnak.ir/fa/news/970083/درآمد-۳۰-میلیون-تومانی-هر-گندمکار-در-سال-۹۸-نرخ-خرید-تضمینی-گندم-با-رشد-۴۷-درصدی-به-۲۵۰۰-تومان-رسید-یارانه-۲۰-هزار-و-۷۰۰-میلیارد-تومانی-برای-گندم-آرد-و-نان-دلیلی-برای-گران-شدن-برنج-وجود-ندارد

 

 

 

دوست گرامی یسری سو برداشت شما داشتید

_درمورد یارانه پرداختی همه‌ی این یارانه به کشاورز نیست بلکه به مصرف کننده نهایی هست !  توزیع ارد یارانه‌ای بین نانوایی ها جهت کنترل قیمت نان که مهمترین ارزاق مردم هست و خیلی راحت با حذف این یارانه میتونن صرفه جویی عظیمی انجام بدن.

_ در کشورهایی با اقتصاد باز  اصولا خرید تضمینی دولتی نداریم بلکه فروش گندم طبق قیمت خوردن بنا به کیفیت و میزان پروتئین ان و در بازار آزاد هست(قیمت گذاری عرضه وتقاضا) ولی بدلیل استراتژیک بودن گندم دولت هایی که شما ذکر کردید بی کیفیت ترین وافت زده ترین محصولات کشاورزانشون را که هیچ مشتری پیدا نکردن بطور تضمینی با قیمتی نازل خریداری میکنند و برای تعدیل بازار و قیمت حتی ممکنه به دریا بریزن!!(واصلا قابل استناد نیست)

 

_ اینجا شما میتونید بخونید که هر کیلو گندم وارداتی برای دولت در هر کیلو ۸تا۹ هزار تومان بوده است(گندم با ارز مرجع وارد میشه) و گندم وارداتی گویا گندم درجه ۲ویا۳ هست و احتمالا تراریخته!!!!

https://www.google.com/amp/s/www.eghtesadonline.com/fa/amp/news-516791

 

البته طی پستی سال قبل هم طبق گفته کارشناسان‌امر در همین‌تاپیک گفتیم که گندم وارداتی با ارز مرجع هر کیلو ۶۷۰۰تومان بوده در حالی که قیمت خرید بسیار پایینتر از این مقدار بوده و حداقل همه میدونیم که قیمت‌گذاری ها توی کشور ما میانگینی باید بین‌ارز مبادله‌ای و مرجع که کف هست باشه والبته ثمره این سیاست گذاری کاهش ۳۷ درصدی فروش گندم به دولت هست که بیشترین عاملش کاهش تمایل به کشت ان‌هست!

http://www.military.ir/forums/topic/30534-عاریه-نبودن-امنیت-غذایی-جامعه-در-سطح-ملی-و-لزوم-پیشرو-بودن/?do=findComment&comment=540042

 

نظر شخصی بنده باید قیمت گذاری ها طبق عرضه و تقاضا باشه و دولت باید ازین‌بخش خارج بشه و حتی یارانه مربوطه پرداختی را هم قطع کنه امسال با اینکه شاهد افزایش چشمگیر قیمت نان بودی ولی گویا ارد یارانه‌ای توزیعی افزایشی خیلی کمتری از قیمت نان داشته .........

دولت فقط باید در فصول دیگر امنیت تامین گندم و البته پر بودن سیلو ها به مقدار لازم برا مواقع تنش را تضمین کنه...

 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
37 minutes قبل , Overdose گفت:

دوست گرامی یسری سو برداشت شما داشتید

_درمورد یارانه پرداختی همه‌ی این یارانه به کشاورز نیست بلکه به مصرف کننده نهایی هست !  توزیع ارد یارانه‌ای بین نانوایی ها جهت کنترل قیمت نان که مهمترین ارزاق مردم هست و خیلی راحت با حذف این یارانه میتونن صرفه جویی عظیمی انجام بدن.

_ در کشورهایی با اقتصاد باز  اصولا خرید تضمینی دولتی نداریم بلکه فروش گندم طبق قیمت خوردن بنا به کیفیت و میزان پروتئین ان و در بازار آزاد هست(قیمت گذاری عرضه وتقاضا) ولی بدلیل استراتژیک بودن گندم دولت هایی که شما ذکر کردید بی کیفیت ترین وافت زده ترین محصولات کشاورزانشون را که هیچ مشتری پیدا نکردن بطور تضمینی با قیمتی نازل خریداری میکنند و برای تعدیل بازار و قیمت حتی ممکنه به دریا بریزن!!(واصلا قابل استناد نیست)

 

_ اینجا شما میتونید بخونید که هر کیلو گندم وارداتی برای دولت در هر کیلو ۸تا۹ هزار تومان بوده است(گندم با ارز مرجع وارد میشه) و گندم وارداتی گویا گندم درجه ۲ویا۳ هست و احتمالا تراریخته!!!!

https://www.google.com/amp/s/www.eghtesadonline.com/fa/amp/news-516791

 

البته طی پستی سال قبل هم طبق گفته کارشناسان‌امر در همین‌تاپیک گفتیم که گندم وارداتی با ارز مرجع هر کیلو ۶۷۰۰تومان بوده در حالی که قیمت خرید بسیار پایینتر از این مقدار بوده و حداقل همه میدونیم که قیمت‌گذاری ها توی کشور ما میانگینی باید بین‌ارز مبادله‌ای و مرجع که کف هست باشه والبته ثمره این سیاست گذاری کاهش ۳۷ درصدی فروش گندم به دولت هست که بیشترین عاملش کاهش تمایل به کشت ان‌هست!

http://www.military.ir/forums/topic/30534-عاریه-نبودن-امنیت-غذایی-جامعه-در-سطح-ملی-و-لزوم-پیشرو-بودن/?do=findComment&comment=540042

 

نظر شخصی بنده باید قیمت گذاری ها طبق عرضه و تقاضا باشه و دولت باید ازین‌بخش خارج بشه و حتی یارانه مربوطه پرداختی را هم قطع کنه امسال با اینکه شاهد افزایش چشمگیر قیمت نان بودی ولی گویا ارد یارانه‌ای توزیعی افزایشی خیلی کمتری از قیمت نان داشته .........

دولت فقط باید در فصول دیگر امنیت تامین گندم و البته پر بودن سیلو ها به مقدار لازم برا مواقع تنش را تضمین کنه...


سلام،

پست پیشین و داده های معتبر ارائه شده در آن فقط مربوط به بخش کشاورزی و محصول گندم بود. اینکه دولت از بودجه عمومی کشور (جیب همه مردم) گندم را به بهایی بیشتر از بهای تمام شده آن در کشورهای عمده تولید کننده گندم در جهان از کشاورز ایرانی خریداری می کند یک یارانه و رانت مستقیم فقط به گندمکاران کشور است و هیچ سودی برای سایر ملت ندارد که هیچ، باعث می شود بودجه باقیمانده برای بخش‌های دیگر کشور کاهش یابد. رویکرد درست و منطقی یافتن دلایل بالا بودن بهای تمام شده گندم در کشورمان و بکارگیری راهکارهای درست و پایدار برای کاهش این بهای تمام شده است و نه بالا بردن بهای خرید گندم از کشاورزان! برای نمونه گسترش فرهنگ کار گروهی با یکپارچه سازی زمینها و ایجاد مجتمع های بزرگ کشاورزی و نیز افزایش بهره وری و کاهش بهای تمام شده کود و آفت کُش ها.

بحث آرد و یارانه آن که تمام کشور از آن بهره می برند یک بحث کاملا” جدا است و متوجه ارتباط آن با بحث گندم نمی شوم. بهای تمام شده آرد شامل بهای گندم، هزینه حمل و نقل از زمین کشاورزی به سیلوی گندم، از سیلوی گندم به کارخانجات آرد سازی (آسیاب و بسته بندی)، از کارخانجات آرد سازی به انبارهای آرد و مراکز توزیع، و سرانجام از انبارهای آرد و مراکز توزیع به نانوایی ها است. هزینه بیمه هم بایستی در نظر گرفته شود. همه این مراحل یک هزینه بروکراسی و بالاسری سنگین نیز بر بهای تمام شده آرد تحمیل خواهد کرد. من داده ای از بهای آرد نانوایی در کشورهای جهان در اختیار ندارم و به نظر گردآوری داده های معتبر برای کشورهای گوناگون نیازمند صرف زمان بسیار زیادی خواهد بود. 

درباره بهای تمام شده گندم وارداتی، آیا واقعا” شما به آنچه مسؤولان کشور در رسانه ها اعلام کرده اند اعتماد دارید؟ آن هم با وضعیت موجود که همگی به وجود پورسانت و اتلاف منابع در امر واردات به کشور آگاهی داریم. از سوی دیگر حتی با فرض صداقت در بهای اعلام شده بدیهی است که بهای تمام شده تولید گندم در کشورهای صادر کننده با بهای تمام شده برای کشورهای وارد کننده آن تفاوت معنی داشته باشد. به بیان دیگر بایستی علاوه بر سود پیش بینی شده برای صادرکننده (تقریبا” در اکثر موارد صادر کنندگان فرآورده های کشاورزی شرکتهای بازرگانی نیمه دولتی یا خصوصی جدا از کشاورزان تولیدکننده هستند. ایران که گندم را سر زمین از کشاورز روسی یا قزاقستانی خریداری نمی کند)، هزینه حمل و نقل گندم درون کشور تولید کننده تا سیلوها، هزینه نگهداری در سیلوها، هزینه انتقال از سیلوها به بنادر و پایانه ها، هزینه های بارگیری به کشتی ها و قطارها، هزینه هزینه حمل و نقل با کشتی و قطار تا بنادر و پایانه های کشور وارد کننده، بیمه حمل و نقل آن، تخلیه در بنادر و پایانه های کشور وارد کننده و سرانجام حمل و نقل آن به سیلوها در کشور وارد کننده را در نظر گرفت. همانند آرد، یک هزینه بروکراسی و بالاسری هم به بهای نهایی محصول وارداتی اضافه می شود. منظور این که کشاورز ایرانی (یا هر کشور دیگری) نباید بهای تمام شده وارداتی یک محصول را مرجعی برای بهای فروش محصول خود در نظر بگیرد، چه در غیر اینصورت تولید آن محصول پایدار نبوده و در واقع رانتی خواهد بود.

در مورد کمکهای دولتی در کشورهای پیشرفته و عمده تولید کننده گندم به کشاورزان هم بعید به نظر می رسد این دولت‌ها اجازه داشته باشند بودجه کشور خود را صرف خرید فرآورده های بی کیفیت و آفت زده بکنند. محصول آفت زده یا از بین رفته توسط بلایای طبیعی درصورتی که قصور از کشاورز نبوده باشد در این کشورها توسط بیمه (دولتی یا غیر دولتی) پوشش داده می شود. درباره کیفیت هم اگر مدرک زیر درباره حمایت از محصولات کشاورزی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مطالعه فرمایید در خواهید یافت که به صراحت ذکر شده دولت های اتحادیه اروپا تنها زمانی محصولات کشاورزی را با بهای مناسب از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی می کنند (برای حمایت از کشاورزان در مواقعی که بهای بازار کمتر از هزینه تمام شده کشاورزان است) که این محصولات واجد کیفیت مناسبی باشند:

 

https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/market-measures/market-measures-explained_en

 

There are strict standards on the quality of the goods that can be stored.

 

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
22 minutes قبل , Brave_Heart گفت:


سلام،

پست پیشین و داده های معتبر ارائه شده در آن فقط مربوط به بخش کشاورزی و محصول گندم بود. اینکه دولت از بودجه عمومی کشور (جیب همه مردم) گندم را به بهایی بیشتر از بهای تمام شده آن در کشورهای عمده تولید کننده گندم در جهان از کشاورز ایرانی خریداری می کند یک یارانه و رانت مستقیم فقط به گندمکاران کشور است و هیچ سودی برای سایر ملت ندارد که هیچ، باعث می شود بودجه باقیمانده برای بخش‌های دیگر کشور کاهش یابد. رویکرد درست و منطقی یافتن دلایل بالا بودن بهای تمام شده گندم در کشورمان و بکارگیری راهکارهای درست و پایدار برای کاهش این بهای تمام شده است و نه بالا بردن بهای خرید گندم از کشاورزان! برای نمونه گسترش فرهنگ کار گروهی با یکپارچه سازی زمینها و ایجاد مجتمع های بزرگ کشاورزی و نیز افزایش بهره وری و کاهش بهای تمام شده کود و آفت کُش ها.

بحث آرد و یارانه آن که تمام کشور از آن بهره می برند یک بحث کاملا” جدا است و متوجه ارتباط آن با بحث گندم نمی شوم. بهای تمام شده آرد شامل بهای گندم، هزینه حمل و نقل از زمین کشاورزی به سیلوی گندم، از سیلوی گندم به کارخانجات آرد سازی (آسیاب و بسته بندی)، از کارخانجات آرد سازی به انبارهای آرد و مراکز توزیع، و سرانجام از انبارهای آرد و مراکز توزیع به نانوایی ها است. هزینه بیمه هم بایستی در نظر گرفته شود. همه این مراحل یک هزینه بروکراسی و بالاسری سنگین نیز بر بهای تمام شده آرد تحمیل خواهد کرد. من داده ای از بهای آرد نانوایی در کشورهای جهان در اختیار ندارم و به نظر گردآوری داده های معتبر برای کشورهای گوناگون نیازمند صرف زمان بسیار زیادی خواهد بود. 

درباره بهای تمام شده گندم وارداتی، آیا واقعا” شما به آنچه مسؤولان کشور در رسانه ها اعلام کرده اند اعتماد دارید؟ آن هم با وضعیت موجود که همگی به وجود پورسانت و اتلاف منابع در امر واردات به کشور آگاهی داریم. از سوی دیگر حتی با فرض صداقت در بهای اعلام شده بدیهی است که بهای تمام شده تولید گندم در کشورهای صادر کننده با بهای تمام شده برای کشورهای وارد کننده آن تفاوت معنی داشته باشد. به بیان دیگر بایستی علاوه بر سود پیش بینی شده برای صادرکننده (تقریبا” در اکثر موارد صادر کنندگان فرآورده های کشاورزی شرکتهای بازرگانی نیمه دولتی یا خصوصی جدا از کشاورزان تولیدکننده هستند. ایران که گندم را سر زمین از کشاورز روسی یا قزاقستانی خریداری نمی کند)، هزینه حمل و نقل گندم درون کشور تولید کننده تا سیلوها، هزینه نگهداری در سیلوها، هزینه انتقال از سیلوها به بنادر و پایانه ها، هزینه های بارگیری به کشتی ها و قطارها، هزینه هزینه حمل و نقل با کشتی و قطار تا بنادر و پایانه های کشور وارد کننده، بیمه حمل و نقل آن، تخلیه در بنادر و پایانه های کشور وارد کننده و سرانجام حمل و نقل آن به سیلوها در کشور وارد کننده را در نظر گرفت. همانند آرد، یک هزینه بروکراسی و بالاسری هم به بهای نهایی محصول وارداتی اضافه می شود. منظور این که کشاورز ایرانی (یا هر کشور دیگری) نباید بهای تمام شده وارداتی یک محصول را مرجعی برای بهای فروش محصول خود در نظر بگیرد، چه در غیر اینصورت تولید آن محصول پایدار نبوده و در واقع رانتی خواهد بود.

در مورد کمکهای دولتی در کشورهای پیشرفته و عمده تولید کننده گندم به کشاورزان هم بعید به نظر می رسد این دولت‌ها اجازه داشته باشند بودجه کشور خود را صرف خرید فرآورده های بی کیفیت و آفت زده بکنند. محصول آفت زده یا از بین رفته توسط بلایای طبیعی درصورتی که قصور از کشاورز نبوده باشد در این کشورها توسط بیمه (دولتی یا غیر دولتی) پوشش داده می شود. درباره کیفیت هم اگر مدرک زیر درباره حمایت از محصولات کشاورزی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را مطالعه فرمایید در خواهید یافت که به صراحت ذکر شده دولت های اتحادیه اروپا تنها زمانی محصولات کشاورزی را با بهای مناسب از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی می کنند (برای حمایت از کشاورزان در مواقعی که بهای بازار کمتر از هزینه تمام شده کشاورزان است) که این محصولات واجد کیفیت مناسبی باشند:

 

https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/key-policies/common-agricultural-policy/market-measures/market-measures-explained_en

 

There are strict standards on the quality of the goods that can be stored.

 

از جیب مردم میخره بعد چیکار میکنه؟؟؟

شما گویا اصلا صحبت های بنده را نمیخونید که گندم خریداری شده با قیمت خیلی نازل تراز قیمت خریدی به نانوایی ها و سپس به همون مردم واگذار میشه 

چرا باید قیمت گذاری دستوری باشه؟

عرضه و تقاضا در کنار اجازه صادرات باید قیمت را مشخص کنه مثل خیلی دیگر از کالا ها حالا میگید به کشاورز سوبسید دادن این سوبسید را هم قطع کنند....

اگر واقعا اینقدر قیمت گندم جهانی نازل و پایین هست خوب واردات انجام بدید و بگذارید کشاورز ایرانی هم محصولش را صادر کنه؟؟

چرا صادرات‌گندم‌ممنوعه؟ حتما قیمتش پایینتر از جهانیه لابد خوب باز سفسطه میکنید و میگید سوبسید گرفته خوب باز هم با اون‌قیمت‌هایی که شما میگید سوبسید را قطع و به واردات اختصاص بدن!! 

توی امریکا برای جلوگیری از کاهش قیمت گندم با کیفیت نازل را دولت خریداری میکنه و معدوم میکنه به چند دلیل یک جلوگیری از زیان‌احتمالی کشاورزان به دلیل تولید بیشتر از نیاز بازار والبته در کنار حفظ ظرفیت تولید.....

بازم اگه شما نظرتون اینه کار پر سودیه وقیمت خرید بالا هست این کاهش تولید و تحویل۳۷ درصدی را چطوری توجیه میکنید؟

 

 برای قند و شکر سالها پیش چنین بحثی پیش امد و ظرفیت داخلی را به نابودی رفت و واردات انجام شد والان شما دارید تبعات اون تصمیم را در تامین و نوسان قیمت هاش میبینید......

بنظرم من باید طبق فرمایش شما زمین و اب و سرمایه را بفروشن به دلال ها و با پولهاشون بیان شهر و اونجا شروع به کارهای خدماتی و واسطه‌ای کنند و دست از غارت ثروت عمومی و مردم کشور دست بردارن واقعا خیلی ظالم هستن این کشاورزان مرفه بیدرد !!!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قیمت جهانی گندم حتی با نرخ مرجع ارز بسیار بالاتر از نرخ خرید دولتی هست.

https://www.tgju.org/profile/commodities-us-wheat

اینجا شما باز میتونید بررسی کنید که حتی نهاده های کشاورزی دیگه با ارز مرحع هم تامین نمیشه....

https://www.javanonline.ir/fa/news/1043926/قیمت-جهانی-گندم-در-یک-روز-۵-دلار-افزایش-یافت

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
46 minutes قبل , Overdose گفت:

از جیب مردم میخره بعد چیکار میکنه؟؟؟

شما گویا اصلا صحبت های بنده را نمیخونید که گندم خریداری شده با قیمت خیلی نازل تراز قیمت از خریدی به نانوایی ها و سپس به همون مردم واگذار میشه 

چرا باید قیمت گذاری دستوری باشه؟

عرضه و تقاضا و اجازه صادرات باید قیمت را مشخص کنه مثل خیلی دیگر از کالا ها حالا میگید به کشاورز سوبسید دادن این سوبسید را هم قطع کنند

اگر واقعا اینقدر قیمت گندم جهانی نازل و پایین هست خوب واردات انجام بدید و بگذارید کشاورز ایرانی هم محصولش را صادر کنه؟؟

چرا صادرات‌گندم‌ممنوعه؟ حتما قیمتش پایینتر از جهانیه لابد خوب باز سفسطه میکنید و میگید سوبسید گرفته خوب باز هم با اون‌قیمت‌هایی که شما میگید سوبسید را قطع و به سمت واردات برن‌حضرات!! 

 

 

من از این که موجب ناراحتی شما شدم پوزش می خواهم. روی صحبت بنده که حضرتعالی نبود! متوجه نمی شوم شما چرا ناراحت شده اید. اتفاقا” پست های شما هم در بروز رسانی و هم در تاپیک را با دقت خواندم و ساعت ها به احترام حضرتعالی وقت گذاشتم تا داده ها را گردآوری و مرتب کرده و در اختیار همه شما و دوستان قرار دهم تا تاپیکی که شما درست کردید پر بارتر شود. 

من می گویم شما چرا بهای خرید گندم از کشاورزان را با بهای فروش آرد به نانوایی ها قاطی می کنید؟ با خرید گندم به بهایی بیش از بهای متعارف جهانی “تنها به گندمکار” مزیت و رانت می دهیم آن هم از جیب کل مردم، در حالیکه با فروش آرد به نانوایی ها با بهای یارانه ای مزیت و رانت “به کل مردم” داده می شود. اینها دو بحث کاملا” جدا هستند و متوجه نمی شوم کدام بخش آن برای شما مبهم است.

وظیفه حکومت‌ها پیشبرد کشورهای خود با اصلاح امور است و نه با ایجاد رانت. کل مملکت شده رانت! رانت گندمکار، رانت خودروساز، رانت پتروشیمی،…… 

با توجه به راهبردی بودن فرآورده های کشاورزی، این بخش نیازمند هدایت و کمک دولت است، ولی به روش صحیح. اینکه خود پژوهشگران داخلی تأکید می کنند متوسط مساحت زمینهای کشاورزی کشور نصف معیار جهانی آن است (آن هم نه نصف کشورهای پیشرو در کشاورزی) یعنی مشکل اصلی مشخص است. راه حل آن هم قطعا” اتلاف سرمایه های کشور با خریدن گندم به بهایی بالاتر از بهای جهانی آن نیست. 

در مورد ممنوعیت صادرات گندم هم که دلیل آن واضح است و دوباره تأکید می کنم که متوجه ارتباط آن با اصل موضوع نمی شوم. در شرایط کمبود ارز برای واردات که از زمان احمدی نژاد و پس از وضع شدن تحریم‌ها به وجود آمده است، اگر گندم داخلی به کشورهای همسایه به ویژه عراق (هزینه حمل و نقل بسیار پایین) صادر شود، ضمن ایجاد کمبود در داخل کشور ارزی برای جبران آن با واردات گندم وجود ندارد. 

عراق و افغانستان که تولید کننده عمده گندم و کود شیمیایی و …. 

نیستند که شما تلاش می کنید آنها را با ما مقایسه کنید. آیا قزاقستان،  آمریکا، روسیه، اوکراین، هند، چین و دیگر تولیدکنندگان عمده گندم قصد واردات گندم از ما داشتند و ما نگذاشتیم؟ در ضمن صادرات توسط غیر دولتی ها ممنوع است:

 

https://www.isna.ir/news/1400021610788/صادرات-گندم-برای-غیردولتی-ها-ممنوع-است-کمبود-آرد-کذب-است

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.