oldmagina

طرحهای مورد نیازبرای باز آرایی در سطح نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

موضوع اصلی بعدی در سطح نیروهای نظامی که اتفاقا گاهی وقتها به خاطر این دوگانگی و همپوشانی و موازی کاری ها مشکلات موجود  در آن بدتر هم می شوند ، موضوع نوسازی در سطح نیروهای نظامی است .

یک مشکل اصلی که در این مدت برای نوسازی وجود داشته است تحریمهای نظامی عمده ای است که از بعد پیروزی انقلاب اسلامی بر علیه بخش نظامی ما اتفاق افتاد و تقریبا بجز موارد خاصی امکان دریافت تجهیزات جدید به وجود نیامد .

مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد و کاملا بارز به نظر میرسد موازی کاری در سطح نیروهای نظامی و گاهی وقتها حتی وزارت دفاع به عنوان رقیب سوم است که همان منابع خیلی کم اختصاص یافته را هم بی اثر و کم اثر می سازد . 

 مشکل عمده بعدی تعریف نشدن درست موضوعات تحقیق و توسعه و روابط اقتصادی در رابطه با نیروهای نظامی است و نقش وزارت دفاع در این زمینه هم کاملا نادرست به نظر می رسد .

در نهایت به نظر می رسد برنامه ریزی در سطح مدیریتی و کلان نیز برای بازسازی منطقی نیروها وجود ندارد و این امر نیز بیشتر به علت ناآگاهی سطوح تصمیم گیر از وضعیت فعلی و عدم تعریف درست از وضعیت مورد انتظار در سطح نیروها است .

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
غلط املایی
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک ساختار پیشنهادی برای نیرو می تواند به این شکل باشد :

 

فرماندهی دریایی

  • نیروی دفاع ساحلی 
  • نیروی فراساحل
  • نیروی واکنش سریع دریایی : که می تواند از ادغام دو نیروی موازی موجود به دست بیاید .

فرماندهی هوا فضا 

  • نیروی فضایی
  • نیروی هوایی
  • نیروی پدافند که ادغام به صورت ناقص انجام شده است و باید کامل شود .

فرماندهی زمینی 

  • هوانیروز 
  • واحدهای زرهی 
  • نیروهای مکانیزه ( حذف عنوان و عملکرد نیروی پیاده )
  • واحدهای توپخانه ای 
  • نیروی واکنش سریع

فرماندهی دفاع عمومی ( بسیج )

  • نیروی دفاع شهری
  • نیروی اجتماعی - فرهنگی

فرماندهی سپاه قدس 

  • نیروی عمل کننده خارج از مرزها
ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 4
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قسمت مهمی که در بازآرایی نیروهای نظامی وجود دارد و در سالهای اخیر شاهد تلاش برای انجام آن بوده ایم تلاش در زمینه افزایش تحرک و سرعت عملکرد و توانایی بقاپذیری واحدها است که مد نظر قرار می گیرد .

کارهایی که در این زمینه صورت گرفته اند مثل تبدیل ساختارهای لشکر به تیپهای مستقل ، تلاش برای مکانیزه کردن واحدهای پیاده و افزایش تحرک نیروهای زرهی بوده اند . در مانورهایی که اخیرا انجام می شود علی رغم تمام مشکلات و کاستی ها ، شاهد برخی موفقیتها در این زمینه بوده ایم .

یکی از موارد مهمی که می تواند برای بهبود وضعیت فعلی نیروها صورت بگیرد ، بازآرایی آنها از نظر تسلیحاتی است . متاسفانه به خاطر مشکلات در زمینه بروز آوری تجهیزات ، الان با مجموعه ای از تسلیحات ناهمگون و گاهی ناسازگار با هم در سطح واحدهای مختلف نیروهای نظامی روبرو هستیم که منجر به افت عملکرد و کاهش توانایی برای بقا پذیری در موارد واقعی خواهد شد.

راه حل هایی برای این موضوع می توان پیشنهاد داد که البته می تواند به صورت راه حل موقت یا قطعی در نظر گرفته شود .

به عنوان یک راه تسکینی و موفت می توان از تجمیع تسلیحات خاص و مشابه در واحد های مشخص استفاده کرد و در صورت نیاز به صورت ماموریتی بین واحدهای مختلف از آنها استفاده کرد .. قبل از انقلاب این روش در مورد نیروی هوایی به صورت واضح داشت استفاده می شد و مثلا پایگاه اصلی مدلهای مختلف هواپیماهای خاص در پایگاههای مختلف قرار داشت . الان بیشترین مشکل در این زمینه با توجه به گستردگی زیاد نیروی زمینی ، در این نیرو وجود دارد .

به عنوان مثال تجمیع تانکهای چیفتن موجود در تمام واحدهای زرهی کشور در چند تیپ زرهی خاص و تجمیع تانکهای تی 72 و کرار در چند تیپ زرهی دیگر و در صورت استفاده از مثلا تانکهای ام 60 یا تی 55 ، جمع آوری آنها در واحدی خاص . 

 

t721.jpg  m601.jpg  chif1.jpg

  

طبیعی است که قدم بعدی که به عنوان راه حل واقعی می تواند استفاده شود نوسازی این تسلیحات در واحدها است که باید به ترتیب و از سطح قدیمی ترین یا تجهیزات تقریبا از رده خازج شروع شود . به این شکل مثلا در نیروی زرهی یگانی که دارای تی 72 و کرار است و فعلا برای ما کاربردی تلقی می شود درگیر بازسازی و نوسازی کلی و دریافت تجهیزات جدید نخواهد شد و عملکرد خودش را از دست نخواهد داد و به طور همزمان ضعیفترین بخش مانند واحدی که ام 60 دارد با بازسازی و نوسازی ( جایگزینی تجهیزات در حد امکان ) ارتقا خواهد یافت و توان بیشتری پیدا خواهد کرد .

این کار را می توان یک چرخه در نظر گرفت که همواره باعث می شود سطح توانایی نیروهای شما افزایش پیدا کند ، بدون این که نیروهای سطح بالاتر و با عملکرد بالاتر شما را درگیر نوسازی کند و توان عملکردی آنها را کاهش دهد .

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موضوع مهم دیگری که باید حتما در مورد آن اقدام شود و از نظر ساختاری باید اصلاح شود رابطه نیروی نظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است . 

متاسفانه در ساختار فعلی وزارت دفاع و نیروهای نظامی تداخل وظایف فراوانی به وجود آمده است . جالب است که وزارت دفاع به صورت مستقل دارد تحقیق و توسعه انجام می دهد و این کار به صورت مستقل و مجزا در سطح نیروهای نظامی هم اتفاق می افتد . کارهای اقتصادی در سطح نیروهای نظامی و مستقل از وزارت دفاع اتفاق می افتد ، ساختار وزارت دفاع به جای تامین نیاز نیروهای نظامی به صورت یک ساختار مستقل درآمده است که فقط نقش یک فروشنده مستقل برای نیروهای نظامی را با عرضه محدود کالاهای مشخص دارد .

Khatam_logo.png

این ارتباط نیاز به یک تجدید نظر کلی دارد . در واقع تمام ارتباطات اقتصادی نیروی نظامی با بیرون باید در قالب وزارت دفاع صورت بگیرد و در مقابل در سطح نیروی نظامی دغدغه ای از نظر مالی و اقتصادی وجود نداشته باشد و وزارت دفاع نقش تامین نیرو و تجهیزات و پشتیبانی را به طور کامل به عهده بگیرد . در کنار آن در یک ارتباط درست و سازنده با نیروی نظامی براوردی از نیازهای نیرو را برای جهت دادن به تحقیق و توسعه و ساخت و ارائه تجهیزات جدید به نیرو را ، البته با نظر کارشناسی خود نیروی نظامی ، داشته باشد .

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران ضعف ساختار بندی نداره. ما پیشرو ترین ساختارهای امنیتی-نظامی در دنیا رو داریم.

 

ایران بیشتر ضعف تجهیزاتی داره. 

 

 

اینکاره ها معنی این جمله رو میدونن؛

اگر ایران ضعف تجهیزاتیش رو با صنعت و پشتیبانی علمی داخلی جبران کنه، بروکراسی فنی غالب میشه و دیسیپلین نظامی ما تغییر میکنه. بعبارتی ورود تکنولوژی مدرن و بومی، مهندسی و رویه های آماری رو به تفکر مدیریت نظامی ما تحمیل میکنه و حتی فرهنگ عملیاتی و رزمی ما هم تغییر خواهد کرد.

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
29 minutes قبل , worior گفت:

ایران ضعف ساختار بندی نداره. ما پیشرو ترین ساختارهای امنیتی-نظامی در دنیا رو داریم.

 

ایران بیشتر ضعف تجهیزاتی داره. 

 

به نظرم یکی از ضعف های ما وجود آسیب در تبدیل تجربیات به روند های جدید با کارکرد های نوین است . 

بخش دیگری از مشکلات هم خارج از ساختارهای نظامی ماست و عوامل مختلفی از قبیل تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی و روند های آموزش عمومی ما در آنها دخیل است که همه اینها علاوه بر محیط پیچیده امنیتی ما شرایط را برای نیروهای نظامیان سخت تر و پیچیده تر کرده است . 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مشکل دیگری که به نظر می رسد باید در صورت یکپارچه سازی نیروهای نظامی مورد نظر قرار بگیرد نوع ارتباط نیرو با ستاد کل نیروهای مسلح است . به نظر می رسد ساختار فرماندهی و تعداد رده های فرماندهی باید بهینه شود و می توان به جای سیستم فعلی که وجود سیستمی با حضور فرمانده کل نیرو و در زیر مجموعه ایشان فرماندهان نیروهای مختلف قرار می گیرند که کل مجموعه هم به صورت غیر مستقیم زیر نظر ستاد کل قرار می گیرد ، بهتر است همزمان با یکپارچه سازی نیروهای نظامی ، پست فرماندهی کل نیرو را حذف کرد و فرماندهان نیروهای مختلف را به صورت مستقل به این سیستم وصل کرد .

در واقع یک نیروی نظامی با پنج فرماندهی مستقل و تحت نظر ستاد کل منطقی تر به نظر می رسد .

موضوع دیگری که متاسفانه در کشور ما در سطح کلان نیروهای مسلح وجود دارد ، موضوع محدودیت درجه های ارشد در سطح بالای نیرو است .فعلا بالاترین درجه موجود در نیروهای ما از درجه سرلشکری بالاتر نمی رود ، با توجه به این که درجات تعریف شده بالاتر مانند سپهبد وجود دارند و نیاز به آنها برای مرتب سازی سطوح فرماندهی هم واقعا مورد نیاز به نظر می رسد ، تعریف درجه های خاص برای پستهای خاص باید به درستی صورت بگیرد .

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گاهی وقتها موضوعات ساده ای هم وجود دارند که اصلاح آنها باعث تغییر اساسی در ساختار نمی شود ولی نمای نیرو را بهتر می کند و در مواردی در صحنه های عملیاتی نیز کارآیی را افزایش خواهد داد .

art.png

sep.png

یکی از این موارد همسان سازی شکل درجه های نظامی در کشور ماست که باید با محوریت ستاد کل نیروهای مسلح و در سطح تمام نیروهای نظامی و انتظامی صورت بگیرد .البته قسمتی از این مشکل با تجمیع نیروهای نظامی قابل حل است ولی در کوتاه مدت و بدون این کار هم منطقی است که این کار را انجام دهیم.

موضوع دیگری مانند به وجود آمدن یک سیستم واقعی برای نظام مند کردن لباسهای نظامی در سطح نیروها است ؛ در مواردی کاربرد این کار اهمیت بین المللی دارد و در مواردی مانند شکل استتار نیاز عملیاتی نیروها است و بقا پذیری آنها را بالا می برد .

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 1
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موضوع دیگری که در سیستم موجود نیروهای نظامی ما وجود دارد و همواره مورد بحث بوده است ، بحث سرباز محور بودن این نیرو است . در مقابل البته داشتن یک ارتش کاملا حرفه ای هم مشکلات خودش را دارد و علی رغم تلاشهای زیاد به این راحتی برای کشوری با اقتصاد ما قابل دسترسی نیست . یک سیستم سرباز محور با شرایط فعلی ما طبیعی است که مشکل دائمی برای تجهیز نیرو و آموزش خواهد داشت و با توجه به کوتاه بودن و غیر تخصصی بودن حضور یک سرباز در سیستم اول این که آموزش کامل و کافی برای این رده نیرو به صرفه نیست و در نتیجه با توجه به همین کمبود آموزش ، تجهیز و به کار گیری تجهیزات توسط این نیرو هم ممکن نیست .

راه حل قابل دستیابی که برای سیستم ما قابل تصور است استفاده همزمان از هر دو سیستم ، البته با برنامه ریزی درست است .یعنی استفاده از سرباز در پستهایی که نیاز به آموزش تخصصی بالایی ندارد ، در کنار استفاده از نیروی حرفه ای در واحدهای تخصصی و ماهر رزمی . به عنوان مثال می توان از سرباز در تامین نیروی خدماتی و پشتیبانی و نگهبانی و یا در بخشهای خدماتی و اجتماعی استفاده کرد و نیروی حرفه ای را برای کار حرفه ای به کار برد . در این صورت به راحتی می توان با استفاده از نیروهای نخبه و آموزش دیده و حرفه ای و با کوچکتر کردن سازمان رزم به شکل راحت تر و البته موثرتر ی تجهیزات را تامین و استفاده کرد .

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 1
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

این پیشنهاد برای شروع خیلی خوبه، طوری که مشاغل کمتر حساس یا متناسب با توانایی در اختیار سربازانی قرار بگیره که به این سمت گرایش دارن. و نقاط حساس و مهم نیاز به وجود سربازانی مسلط، متخصص و باانگیزه داره و این امر از آموزش درست، تامین مالی مناسب و نظارت درست به طوری که این امر شغل محسوب بشه میتونه فراهم بشه. شاید نیاز نباشه تخصصی ترین آموزش ها به سربازانی ارائه بشه که در امور خدماتی، پشتیبانی  و... هستند. و بالعکس در زمینه پاسداری و نگهبانی و مهم تر از اون امور  رزم مهم و پیچیده این امر خیلی مهمه. باید با توجه به درگیری سربازان با حرفه مزایای اونها افزایش پیدا کنه تا اون تعهد رو به این رسته داشته باشن که به شغلشون در آینده میتونن اشته باشن و حتی این رویه فیلری مناسب برای جذب نیروهای با قابلیت بالا برای امور نظامیه.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از موضوعات مهمی که وجود داره ، تامین بودجه برای سیستم نظامی است . متاسفانه به همین علت سالهاست که به کمیت و آنهم با کمترین هزینه ممکن پرداخته شده و کیفیت به کنار گذاشته شده است . در نیروهای نظامی بودجه موجود فقط کفاف هزینه جاری را می دهد و امکانی برای هزینه کردن در جهت ارتقا نمی ماند ، گذشته از این که هر چقدر تجهیزات پیشرفته تری وارد سیستم نظامی شود ، هزینه های تعمیر و نگهداری آنها نیز اضافه خواهد شد . ر این شرایط است که هیچ فرمانده کل یا جزئی در نیروهای نظامی جتی اگر امکان ارتقا را هم داشته باشد ، راضی به ارتقای گسترده نیروهایش نیست ، چون در ادامه هزینه های آن را نخواهد داشت .

 

یکی از راههای برون رفت از این مشکل اختصاص یک منبع مالی پایدار علاوه بر بودجه عادی نیرو است که صرفا باید برای نوسازی و بهینه سازی در نیروی نظامی استفاده شود . این کار می تواند با اختصاص منبعی مانند درصد ثابتی از فروش نفت و فرآورده های نفتی برای این موضوع است . البته به این شکل که این منبع مالی برای آموزش و امکانات و از طریق وزارت دفاع ( البته وزارت دفاع نه به شکل امروزی ، بلکه وزارت دفاعی که برای پشتیبانی از نیروی نظامی برنامه ریزی شده است و نه برای دوشیدن آن ) در اختیار قرار بگیرد .

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 1
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

فرماندهان نیرو هایی که شما میگید:

_نیروی پدافندی

_نیروی زمینی

_نیروی دریایی راهبردی  فراساحلی

_نیروی دریایی دفاع ساحلی

_نیروی هوایی

_نیروی فضایی و موشکی 

خب اینا تحت چه اسمی باشه ارتش یا سپاه؟

درصورت اجرای این رفرم در سازمان بندی باعث کاهش چشمگیر بروکراسی اداری هستیم خیلی از پادگان ها هم تحت یک مدیریت میره و صرفه جویی بزرگی میشه و در اینده طرح های موازی به کل از بین‌میره و بودجه ها به طرح ها بزرگتری اختصاص پیدا میکنه ادوات رزمی تخصصی بدست یک‌نیرو و کاربر قرار میگیره و قدرت برنامه ریزی پیدا میکنه و شما کل مسئولیت یک حوزه را از یک‌فرمانده میخواهید واقعا طرح متحورانه‌ای هست و درصورت اجرا میتونه اختلافات و شایعات بین‌نیرو ها مثل اختلاف حقوق و یا ارزش گذاری هارا از بین ببرد!

ولی چنین طرح بزرگی و تغییرات چشمگیری تو کشور ما شاید اگه نگیم نشد ولی انجامش بسیار سخته !!

مخالفاتهای زیادی میشه و افرادی که پیشنهاد میدن مورد حمله و ترور شخصیت قرار میگیرن!!

در یک برنامه ریزی بلند کامل و مطالعه جامع بخصوص روی نیازمندی های مدرن حداقل طی ۲سال بصورت تئوری کار روی کاغذ انجام بشه و در طی پنج سال بدون اسیب به قدرت نیرو ها و بدون حذف و یا صدمه جزئی از نیروها داخل برنامهاین ادغام و رفرم اجرایی بشه !

و به طور قطع باعث تغییر سطح ارتش و سپاه در حوزه قدرت در نیرو های مربوطه میشه و بسیار چشمگیر خواهد بود نمونه نصفه و نیمه اون پدافند هست که در غالب پدافند خاتم النبیا اجرایی شد و داریم میبینم که چه رشد چشمگیری در حوزه گسترش تجهیزات و یکپارچگی مسئولیت و حوزه عمل در این مدت کرده است!!

و شاید امروز در این نیرو به طور نسبی به استاندارد های مدرن جهانی نزدیک‌شدیم.

بنظرم برخلاف نظر worior تجهیزات بروز نخواهد شد تا اینکه یک نیرو مسئولیت کامل و پاسخگویی نسبت به تهدیدات را نداشته باشه و در واقع سیستم ایجاد شده نیاز جدید را پیدا میکنه و این‌نیاز هست که ابزار را مشخص میکنه!!

 

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Upvote 5
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته از نظر شخصی من نیروی دریایی

باید ساختار یکپارچه و تحت یک فرماندهی باشه !

و‌نیروی هوایی و پدافندی نیز باید تحت یک فرماندهی و اتاق فرماندهی واحد باشه چون تداخل وظایف شدید پیدا میکنن بخصوص در نیروی هوایی و پدافند که نمونه های اون را از سالهای قبل تا به امروز به دفعات دیده ایم‌و موضاعات‌ که هنوز مبهم  هستن!

نیروی سپاه قدس که تک قدرت هست و تحت یک فرماندهی و نیازی به تغییر نداره و نیروی موازی حوزه اون فعلا خدارا شکر نداریم.

سازمان های  اطلاعاتی هم بنظرم باید در هم ادغام بشود  سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باید همگی در هم ادغام شده و یک سازمان و یا وزارت خانه بخصوص با افزایش حوزه قدرت و افزایش پتانسیل های خود به ادامه فعالیت خود ادامه دهد در سالهای اخیر نفوذ بیگانگان و ترور ها وخرابکاری ها، فساد در حال اسیب زدن از درون به کلیت کشور هست که باید تغییر رویه داد بخصوص که در این حوزه هم تداخل زیاد وجود داره! باید روی افراد دارای مسئولیت و وابستگان دور و نزدیک تصمیم گیرندگان کشور بصورت مستمر دارایه اگاهی بود که خدا نکرده افراد معلوم الحال و با نمایش و شوآف شعار های داغ انقلابی به مناسب نرسن ولی مثلا در منتها برعلیه منافع ملی عمل کنند!!

ویرایش شده در توسط Overdose
  • Like 1
  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
2 hours قبل , Overdose گفت:

فرماندهان نیرو هایی که شما میگید:

_نیروی پدافندی

_نیروی زمینی

_نیروی دریایی راهبردی  فراساحلی

_نیروی دریایی دفاع ساحلی

_نیروی هوایی

_نیروی فضایی و موشکی 

خب اینا تحت چه اسمی باشه ارتش یا سپاه؟

....

سلام

عرض کردم دو تا راه حل می توان مد نظر داشت :

- راه حل کوتاه مدت و به شکل مسکن که می شود پیاده کردن وضعیت فعلی تقسیم کاری که در دریا و هوا انجام شده است ، روی نیروی زمینی .

- راه حل اساسی تشکیل یک نیروی نظامی واحد و تشکیل پنج گروه مشخص شده نیروهای نظامی ایران که در این صورت چه اسمی بودن موضوعیت نخواهد داشت .

 

مثال موفق در مقیاس کوچک آن هم قبلا ادغام نیروها و تشکیل نیروی واحد انتظامی بود . 

 

2 hours قبل , Overdose گفت:

....

در یک برنامه ریزی بلند کامل و مطالعه جامع بخصوص روی نیازمندی های مدرن حداقل طی ۲سال بصورت تئوری کار روی کاغذ انجام بشه و در طی پنج سال بدون اسیب به قدرت نیرو ها و بدون حذف و یا صدمه جزئی از نیروها داخل برنامهاین ادغام و رفرم اجرایی بشه !

و...

 

برای انجام سریع این تغییر و با کمترین مشکل می توان تمام واحدهای تا سطح یگان های عملیاتی سطح تیپ را بدون تغییر نگه داشت و در مراحل اول فقط سطوح فرماندهی بالاتر از آن را ادغام کرد . به این شکل آسیبی به عملکرد نیروهای عملیاتی نخواهد رسید و فقط تغییر اسمی پیدا خواهند کرد . در بلند مدت خود نیرو کم کم یکدست خواهد شد . 

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.