Recommended Posts

(Joint Terminal Attack Controller (JTAC

کنترل کننده مشترک نهایی حمله

21st_STS_JTACs_CAS_training_mission_at_N

 

رابط های هوایی یا کنترل کننده مشترک نهایی حمله (JTAC) وظیفه در خواست حمله به مواضع را بر عهده دارند. به این افراد تاکتیک ها و مقدورات پروازی تمام هواپیماهایی که مسئولیت عملیات پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS) را برعهده دارند، آموزش داده می شود. تا در انواع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی بتوانند به درستی از تسلیحات استفاده کنند. به محض رسیدن واحد هوایی به محدوده نبرد، حضور خود را به اطلاع رابط هوایی (همان JTAC ) میرسانند، سپس رابط هوایی هدف، تاثیر مورد نظر، نوع سلاح و قدرت مورد نیاز را انتخاب می کند. و خلبان را برای انجام ماموریت راهنمایی می کند. امروزه با وجود پیشرفت چشم گیر حسگر ها و غلاف های هدف گیری، معمولا رابط هوایی باید تا اخرین لحظه خلبان را به صورت کلامی تا بالای هدف هدایت کند. بخصوص در شرایط کمین یا جنگ شهری که احتمال اسیب دیدن نیروهای خودی بالا است.

 

منبع

  • Like 3
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الکساندر فدوتُف - برترین خلبان آزمایشی شرکت ‘میگویان - گروویچ’

 

fa708d6e-63db-4c73-885e-1f8cfbcefb71_0tz


الكساندر واسیلیویچ فدوتُف در 23 ژوئن 1932 در استالینگراد روسیه به دنیا آمد (نام این شهر در 1961 به ولگوگراد تغییر نام یافت). وی از مدرسه ویژه نیروی هوایی در استالینگراد فارغ التحصیل شد و در سال 1950 وارد ارتش شوروی شد. فدوتُف در مدرسه خلبانانی آرماویر ارتش در آرماویر، منطقه کراسنودار روسیه تحصیل کرد و در سال 1952 فارغ التحصیل و در ادامه مربی پرواز شد. در سال 1958 در مدرسه خلبانی  وزارت صنعت هواپیمایی در ژوکوفسکی نیز تحصیل نمود.

الکساندر فدوتُف از سال 1958 تا 1984 خلبان آزمایشی دفتر طراحی میگویان بود و در سال 1983 به درجه سرلشکر نیروی هوایی شوروی ارتقا یافت.

 

افتخارات و نشانهای شایستگی:

در طول دوران کاری خود، الکساندر فدوتُف پرواز نمونه های آزمایشی جنگنده های میگ ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷، ۲۹، و ۳۱ و همچنین برخی نمونه های پژوهشی یا بهینه سازی شده آنها را بر عهده داشت (مانند نمونه E-66) و این خود نشان از میزان بالای شجاعت و توانمندی او می باشد. او نخستین خلبانی بود که در اتحاد جماهیر شوروی به پرواز با سرعت ۳ ماخ دست یافت. 

در 22 ژوئیه 1966، الکساندر فدوتُف به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی مورد تقدیر قرار گرفت. وی در 21 فوریه 1969 به عنوان خلبان آزمایشی برتر اتحاد جماهیر شوروی لقب گرفت. همچنین وی واجد شرایط خلبانی درجه یک نظامی نیز بود. فدوتوف در طول زندگانی خویش دو بار نشان لنین دریافت کرد و همچنین نشان پرچم سرخ و نشان پرچم سرخ کار را نیز در اختیار داشت.

 

سرلشکر فدوتُف در طول کار خود به عنوان یک خلبان آزمایشی، سه بار مجبور به خارج شدن از هواپیما شد.

وی همچنین 15 رکورد جهانی Fédération Aéronautique Internationale برای سرعت ، ارتفاع و زمان تا ارتفاع ثبت کرده است. یکی از این موارد، پرونده رکورد FAI به شماره 2825 ، که در آن وی با یک Mikoyan E-266M توانست به 37650 متر (123،534 فوت) در 31 آگوست 1977 پرواز کند. این رکورد همچنان تا امروز دست نخورده باقی مانده است. همچنین FAI سه بار (1961 ، 1973 و 1977) با مدال De la Vaulx از او تجلیل کرده و در سال 1976 به او مدال طلا نشان FAI’s Gold داده است.


53dfa5d5-ccd2-452f-8332-90f982e7a57f_r5l

آرتم میگویان (با عصا) و الکساندر فدوتُف (نفر دوم از راست) ایستاده پیشاپیش نمونه میگ E-۶۶

 

مرگ اندوهبار:

سرانجام در روز ۴ آوریل سال ۱۹۸۴ سرلشکر خلبان الكساندر فدوتُف و خلبان ناوبر وی یعنی والری سرگیویچ زایتسِف، با سقوط نمونه اولیه MiG 31 با شناسه ۸۳۲ در هنگام پرواز آزمایشی جان خود را از دست دادند. علت این سانحه نقص فنی در ابزار دقیق و نشانگر سوخت هواپیمای میگ بود که تنها ۸ دقیقه پس از برخاستن از زمین به اشتباه اخطار کمبود سوخت را به خلبانان یادآوری می کرد و این در حالی بود که هواپیما پُر از سوخت (۱۲/۵ تُن سوخت) و در نتیجه بسیار سنگین بود. پس از دریافت اخطار کمبود سوخت، سرلشکر فدوتُف تصمیم به فرود اضطراری گرفت. گردش هواپیما برای فرود به دلیل سنگینی بیش از اندازه هواپیما به چرخش ناگهانی آن منتهی شد و در نتیجه هواپیما از کنترل خارج و به شدت با زمین برخورد کرد. 

 

3d594c8a-c1a9-4802-a98a-903386983608_mjn

پیش نمونه میگ ۳۱ با شناسه ۸۳۱

 

یادبود: 

برای پاسداشت از خودگذشتگیها و افتخارات الکساندر فدوتُف، خیابانی در شهر ژوکوفسکی به نام او نامگذاری شده است. همچنین تندیسی از این خلبان شجاع در مدرسه هوانوردی آرماویر نصب شده است. آموزشگاه اصلی پرورش خلبان آزمایشی ژوکوفسکی نیز به نام او نامگذاری شده است. هر سال در روز درگذشت وی در ساعت ۱۲ روز ۴ آوریل، یک میگ ۲۹ مانور bell را بر فراز آرامگاه این خلبان شجاع در شهر ژوکوفسکی در حضور اعضای خانواده و صدها خلبان و علاقمندان هوانوردی اجرا می کند. از او سه فرزند باقی مانده است.


 

1b31c91a-303d-4d18-b697-49bbe940d77d_xku

تندیس نیم پیکر الکساندر فدوتُف

 

در ثانیه های کوتاهی از ویدئوی زیر (۱:۲۹ تا ۱:۳۲) با موزیکی بی نظیر، زنده یاد فدوتُف را در کابین جنگنده میگ ۲۵ می بینیم. دوستان اگر نام این موزیک فوق العاده زیبا و هیجانی را می دانند با دیگران نیز به اشتراک بگذارند:

 

https://youtu.be/Zl_w54GmW2E

 

در ویدئوی دیگری نیز برای چند ثانیه می توان این خلبان شجاع را در پرواز مربوط به ثبت رکورد بالاترین سقف پرواز با جنگنده افسانه ای میگ ۲۵ مشاهده نمود: 

 

https://youtu.be/TPohRwovtQI

 

منبع:

https://en.sodiummedia.com/4334844-aviation-major-general-alexander-fedotov-test-pilot-no-1

 

http://www.owlapps.net/owlapps_apps/articles?id=54512064&lang=en

 

* به نظر می رسد نقش تحصیل آکادمیک در نظام پرورش خلبان شوروی سابق بسیار زیاد بوده به گونه ای  که این خلبان موفق در چندین و چند مدرسه و دانشگاه هوانوردی شوروی سابق دانش آموزی کرده بود. 

 

** تقریبا” در تمامی ویدیوهایی که از نیروی هوایی شوروی سابق دیده ام، جنگنده های این نیرو برای هر هدف دو موشک همزمان شلیک می کردند که گویا بخشی از دکترین آموزش خلبانی نظامی در آن دوران بوده است.

ویرایش شده در توسط Brave_Heart
  • Like 1
  • Upvote 13

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا... 

 

تمرینات سوخت گیری هوایی ( Air Refulling ) نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 

 

2021-06-29_21-23-12.jpg

 

 

https://www.aparat.com/v/qhauQ

  • Like 2
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا...

 

اولین های طومار صلح

 

داستان ورود فانتوم به ایران ، داستان پرفراز و نشیبی بشمار می رود که بررسی آن نیازمند زمان طولانی است ، با این حال ، نیروی هوایی ایران  با دریافت فانتوم های سفارش داده خود که در قالب پروژه ای موسوم به "طومار صلح " صورت گرفت ، وارد دوره ای جدید از حیات خود گردید . اما مساله ایجاد یک نیروی هوایی آماده به رزم ، تنها ،به در اختیار داشتن سخت افزار پیشرفته محدود نمی شود و نیروی هوایی ارتش نیز به درستی ، این مساله را تشخیص داده بود ، به همین دلیل قبل از ورود این جنگنده ها ، گروهی از زبده ترین خلبانان نیروی هوایی به منظور طی نمودن دوره های مربوط به این جنگنده و کسب درجه استاد خلبانی فانتوم به ایالات متحده اعزام شدند .

6-30-2021_2-12-20_PM.jpg

 

نخستین گروه خلبانان اعزامی به ایالات متحده

سال 1967 میلادی ( 1346 خورشیدی )

 

ایستاده از راست :

1- بهرام هوشیار رشتی (سرلشکر بعدی ، لیدر تیم آکروجت تاج طلایی ، رئیس ستاد قرارگاه ویژه عملیاتی جنوب، معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش)

2- تقی شهلایی

3- احمد دانشمندی ( سرتیپ بعدی ، بنيان گذار گردان 72 شكاري ،  ، ركورددار بهترين هدف گيري با هواپيماي F-5E ، حضور در تيم طراحي عمليات  كمان 99 ، معاونت طرح و برنامه نيروي هوايي

4- محمود قیدیان ( از پایه گذاران گردان یازدهم شناسایی نیروی هوایی )

5- حسن ریاحی

6- عبدالحسین مینوسپهر ( سرلشکر بعدی  ، یکی از اولین خلبانان هواپیمای جت در ایران ، از اعضای اولین تیم آکروجت نظامی در ایران،  از اولین خلبانان تامکت،معلم خلبان و مؤسس گردان‌های ۸۱ و ۸۲ شکاری)

5- رضا رضوی

6- هوشنگ بنی فضل

 

 

  • Like 2
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم ا....

 

مرکز اطلاعات فنی نیروی هوایی

 

 

Air_Technical_Intelligence_Center.PNG

 

 

 

پس از آغاز جنگ در حوزه اقیانوس آرام ، یکی از مهمترین ماموریتهای ارتش های درگیر ،  بویژه ایالات متحده  ، بررسی توانایی ها و فناوری نظامی ارتش های طرف مقابل  بشمار می رفت .در همین راستا ، آمریکایی ها  در ساختار تشکیلاتی هر یک از چهارنیروی خود ، یعنی ، نیروی زمینی ، هوایی ، دریایی و سپاه تفنگداران ، واحدی را تحت عنوان " مرکز اطلاعات فنی" ایجاد نمودند که یک شاخه آن در نیروی هوایی  این ارتش بوجود آمد .

7-6-2021_9-48-55_AM.jpg

 

 

این شاخه ، تحت عنوان " مرکز اطلاعات فنی نیروی هوایی " ماموریت پیدا نمود تا آخرین فناوریهای موجود در نیروی هوایی سلطنتی ژاپن را جمع آوری و بررسی نموده و راه کارهای مقابله با آن را بیابد . این مرکز در یکی از مهمترین ماموریتهای خود ، با جمع آوری پرنده های ساقط شده یا به غنیمت در آمده ژاپنی ( در اینجا جنگنده میتسوبیشی ، زیرو ) ، آنها را مورد آنالیز قرار می داد و نتایج حاصله را به فرماندهی نیرو ، گزارش می نمود . به تبع ارتش ایالات متحده ،  چنین واحدهایی در نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و استرالیا نیز پدید آمد .

 

7-6-2021_9-49-56_AM.jpg

 

 

در سوم ژوئن سال 1942 ، پس از حملات ژاپنی ها به پرل هاربر ، ستوان سوم تایادوشی کودا ، بعلت صدمات بیش از حد وارد آمده به پرنده و آسیب های ناشی از برخورد ترکش های توپخانه ضد هوایی ، مجبور به فرود در یک جزیره نزدیک به پرل هاربر گردید و و در همان جا کشته شد . این پرنده ، یعنی جنگنده میتسوبیشی ، زیرو مارک 21 ، توسط تیم های شناسایی نیروی دریایی کشف و پس از تعمیرات اولیه ، برای بررسی به مرکز اطلاعات فنی نیروی هوایی ارجاع داده شد .

  • Like 2
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاندیدهای عراقی 

 

3~28.jpg

 

 

 یکفروند پرنده ترابری تاکتیکی IL-76  خطوط هوایی سابق عراق ( و صد البته متعلق به نیروی هوایی عراق )  را درفرودگاه نظامی Chateauroux در نزدیکی پاریس (ژوئیه 1988 ) 

 

 این فرودگاه ، یکی مهمترین فرودگاه هایی در اروپا  بشمار می رفت که در جریان جنگ ایران و عراق ، محل رفت و آمد پرنده های ترابری عراقی بود . در این فرودگاه نظامی بخش عمده ای نیازهای ارتش بویژه نیروی هوایی عراق در جریان جنگ با ایران بارگیری و بطور مستقیم به عراق برده می شد . به گفته رییس وقت سازمان اطلاعاتی فرانسه ( کنت دمارانش در کتاب جنگ جهانی چهارم ) هر دوهفته یکبار هواپیماهای عراقی برای انتقال تسلیحات خریداری شده بویژه تسلیحات فرانسوی شامل تجهیزات الکترونیک ، ماسوره ها و فیوزها ، موشکهای هوابه هوا ، قطعات یدکی رادار ، قطعات یدکی میراژها (و دریک برهه زمانی قطعات یدکی سوپراتانداردها ) بصورت مخفیانه و با رعایت شدید حفاظت اطلاعات به این فرودگاه آمده  پس از بارگیری محموله ها ، به عراق بازمی گشتند . وی در یکی از مصاحبه های خود با نشریه لوپوئن ادعا نمود که اگر جریان انتقال این تسلیحات فقط دو تا سه هفته قطع می گردید ، بطور قطع ارتش عراق حتی توانایی دفاع از خود را در برابر نیروهای ایرانی از دست می داد .

  • Like 3
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

رزم نامتقارن هوایی 

آینده تقابل میان قدرت هوایی و واحدهای زرهی ،تروریسم خودکار و ....

 

https://www.aparat.com/v/5osjS

  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.