GHIAM

پهپادها فرشتگان مرگ نبردهای آینده

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام

جای خاصی برای این موضوع پیدا نکردم و سعی کردم در نزدیکترین عنوان تاپیک قرار بدهم :)

 

در بین سیستم های جنگی هدایت پذیر از دور ، فعلا پهپادها به علت سهولت دسترسی ارتباطی ، نمونه بارز آنها هستند و به تدریج نسخه های زمینی و دریایی ( سطحی و زیر سطحی ) آنها هم وارد میدان می شوند . حتی با انجام پیشرفت های مختلف و قدرتمند شدن در خیلی از موارد ، این سیستمها یک حلقه ضعیف اساسی در سیستم خود دارند که همان نیاز به ارتباط آنها با اپراتور مبدا است .

 

این نیاز به ارتباط با اپراتور مبدا نقطه ضعفی است که این روزها بیشتر سلاحهای ضد پهپاد ، مخصوصا در مورد پهپادهای کوچک ، بر روی آن تمرکز کرده اند . با قطع ارتباط با اپراتور معمولا پهپاد با از دست دادن فرامین پروازی ، از دست می رود . این روش ساده ترین روش نرم افزاری برخورد با پهپادها است که البته روشهای پیچیده تر دیگری هم برای استفاده از این نقطه ضعف وجود دارند ، روشهایی مانند به دست گرفتن کنترل پهپاد از طریق نفوذ به سیستم هدایت آن .

 

نمونه مشهور این ضعف داستان RQ170 بود که باعث شد در اختیار ما قرار بگیرد.

 

RQ170_2.jpg

 

 

پس طبیعی است باید به این موضوع پرداخت که آیا می توان از این اتفاق جلوگیری کرد و اگر جواب مثبت است ، با چه روشهایی می شود این کار را صورت داد .

 

جواب این سوال در دومرحله امکان پذیر است . مرحله اول این که به روشهای مختلفی بتوان امنیت این ارتباط را بالا برد و قسمتی از ضعفهای ذاتی آن را پوشش داد و از اتفاق افتادن آن جلوگیری کرد ، مرحله دوم این که بتوان در صورت بروز مشکل در ارتباط کاری انجام داد . ما سعی می کنیم بیشتر به این موضوع بپردازیم ، در واقع یک سیستم "ایمنی آسیب" ( fail-safe ) که در این گونه موارد می تواند کمک کننده باشد .

 

سیستم ایمنی آسیب در واقع می تواند مفهومهای مختلفی داشته باشد . در پهپادهای تجاری این ایمنی آسیب می تواند به اتخاذ مکانیسمهایی برای آسیب کمتر به پرنده یا محیطی که در آن سقوط می کند ، محدود شود ولی در پرنده هایی که برای منظور نظامی طراحی و ساخته می شوند ، طیفی گسترده از اعمالی مانند تخریب سازه پهپاد در یک پرنده سبک و ارزان قیمت نظامی تا استفاده از هوش مصنوعی برای برگشت به خانه یا حتی ادامه عملیات برنامه ریزی شده قبلی به صورت خودمختار را می توان در نظر داشت .

 

طبیعی است که سیستم ایمنی آسیب را می توان برای تمام عملکردهای یک وسیله تعریف کرد ، به عنوان مثال اگر در یک پهپاد شناسایی دوربین مشکلی پیدا کرد ، چه اتفاقی باید بیفتد و یا اگر سیستم موقعیت یاب یا جهت یاب از دست رفت چه کاری باید کرد و ... اما مساله اصلی در این است که اگر ارتباط برقرار باشد ، حتی اگر هیچ سیستم ایمنی آسیبی پیش بینی نشده باشد ، این اپراتور است که می تواند به عنوان تصمیم گیر ایمنی آسیب عمل کند و راه حل ممکن را انجام دهد ولی هنگاهی که ایمنی آسیب ارتباط با اپراتور تعریف نشده باشد و این ارتباط از دست برود ، وسیله از دست خواهد رفت .

 

موضوعی که می خواهیم کمی بیشتر به آن بپردازیم همین سیستم ایمنی آسیب برای ارتباط با اپراتور است و انواع راه حل هایی که می توان برای آن در نظر گرفت ، راه حل هایی که بسته به نوع وسیله باید در مورد وزن آنها ، نیاز انرژی آنها ، سیستم عملکرد آنها و تجهیزات مورد نیاز آنها فکر کرد و همچنین بسته به نوع ماموریت وسیله هم به انواع آنها فکر کرد.

 

البته خوشحال می شوم که دوستان هم اگر نظری دارند ، در تاپیک بغرمایند .

ویرایش شده در توسط oldmagina
اصلاح نگارشی
  • Like 3
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.