FLANKER

بررسي زيردريايي اتمي كلاس اسكار روسيه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اين زير درياييها با كد OSCAR1/949 & OSCAR2/949A در ناوگان زير سطحي روسيه در حال خدمتند و با وزني بيش از 18000 تن يكي از بزرگترين و توانا ترين زير درياييهاي اين ناوگان محسوب ميشوند . بدنه اين زير درياييها دو جداره است تا فشار وارد شده را به اساني تحمل نمايد . بين اين جدار حدود 8 اينچ ضخامت دارد و از مواد كامپوزيتي و لاستيكي ساخته شده است كه از اين حيث نسبت به همتاهاي امريكايي خود برتري دارد و موجب استحكام و مقاومت بيشتر بدنه در مقابل حملات احتمالي ميشود . اين زير دريايي ميتواند با سرعت 30 نات بر دقيقه درون اب فرو برود كه نسبت به جثه ان سرعت خوبي است .
زير دريايي مجهز به 24 موشك ضد كشتي از نوع ss-n-19 بابرد بيش از 550 كيلومتر مجهز شده است كه از تونلهاي با زاويه 40 درجه شليك ميشوند .
زير دريايي به 9 بخش زير تقسيم ميشود : اتاق اژدر . اتاق كنترل .اتاق رزمي و رادييي . اتاقهاي محل زندگي پرسنل . اتاق راكتورهاي سري v . بخش موتور . 2 اتاق براي توربينهاي اصلي . بخش موتورهاي الكتريكي .
واقعه دلخراش :
در 12 اگوست 2001 زير دريايي k-141 kursk در حدود 100 مايلي بندر مورمانسك در حال تمرين نظامي به ارامي غرق شد و در عمق 508 فوتي ارام گرفت .و در 21 اگوست مسلم شد كه همه 118 خدمه ان مرده اند . و در 1 سپتامبر 2000 پوتين شخصا اين خبر را تاييد و ابلاغ كرد . گفته ميشود علت اين حادثه انفجار در 2 راكتور زيردريايي بوده است .
مشخصات زيردرياييهاي كلاس اسكار
oscar 1 /949
وزن : 12500 كيلوگرم بر روي اب و 15500 تا 22500 در زير اب
سرعت : 30 گره در زير اب و 16 گره در روي اب
ابعاد : 143 متر طول 18.2 متر عرض ( با بالچه هاي كناري 20.1 متر ) ابخور 9 متر
راكتورها : 2 VM-5 190 MWt pressurized-water nuclear reactors (OK-650b) به همراه دو توربين بخار با 90 هزار اسب قدرت
داراي پره هاي 24 تيغه براي جلو راندن زير دريايي
مدتي كه زيردريايي ميتواند بدون امدن به سطح در زير اب بماند : 50 روز
حداكثر عمق : 300 تا 600 متر بسته شرايط مختلف
پرسنل : 94 نفر تسليحات :
موشك هاي 24 - SS-N-19 / P-700 Granit به تعداد 24 فروند .
24 اژدر شامل : 4 - 533 mm tubes - SS-N-15 Starfish / 82-P missiles or torpedoes و 4 - 650 mm tubes - SS-N-16 Stallion / 85-P missiles or torpedoes
سيستمهاي الكترونيك :
رادار شامل : يك جفت رادار تجسس سطحي . سونار . رادار هاي Shark Gill (MGK-503) hull mounted و Shark Rib flank array و Mouse Roar MG-519 Hull mounted و Pelamida towed array
دو پريسكوپ .
زيردرياييها ي اين كلاس كه در حال خدمتند :
949 oscar1
K-525, 1978 commis. 1980
K-206, Murmansk. Commissioned in 1981.
949A oscar2 class:
Krasnodar K-148 1986
Belgorod K-132 1987
Voronezh K-119 1988
Chel'yabinsk K-173 1989
Smolensk K-410 1990
Tambov K-456 1991
Kasatka K-456 1991
Orel K-266 1992
Omsk K-186 1993
Kursk K-141 1995
Tomsk K-512 1997
Pskov K-530 under construction

تصویر
تصویر
تصویر
محل غرق و عمق غرق كورسك
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مقاله جالبي بود. :| دست درد نكنه. FLANKER جان در مورد زير دريايي هاي آمريكائي هم اطلاعاتي داري؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلانکر جان دستت دردنکنه . واقعا مقالات جالبی می نویسی و امیدوارم که این مقالات هر روز بیشتر بشه . یادمه در کیی از تاپیک ها قول دادی که از نیروی دریایی روسیه بنویسی . و نوشتی ...... دستت درد نکنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مقاله جالبي بود. :| دست درد نكنه.

FLANKER جان در مورد زير دريايي هاي آمريكائي هم اطلاعاتي داري؟


طي دو - سه روز آينده ميخوام شروع كنم و زيردريايي هاي آمريكا دونه دونه معرفي كنم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

FLANKER جان در مورد زير دريايي هاي آمريكائي هم اطلاعاتي داري؟

البته اگر جناب رد ارمي رخصت بدن
با اجازه اقا سعيد بعله .
:|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زیردریایی هسته ای کورسک ابعادی در حد یک استادیوم فوتبال و ارتفاعی برابر با یک ساختمان 8 طبقه داشت. کورسک به موشکهای هسته ای بالستیک و اژدرهای مافوق سریع اشکوال مسلح بود و کمتر زیردریایی هسته ای در زرداخانه غرب وجود داشت که از نظر توان و قدرت آتشی بتواند با آن برابری کند. اشکوال 10 بار از اژدرهای ساخت غرب سریعتر می باشد و شاید تنها ترس از این اژدرهای رعب آور بود که تراژدی کورسک را رقم زد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_kursk-015-captain-lyachev.jpg[/img]
ناخدا گنادی لیاچین فرمانده کورسک. عکس در سال 1999 گرفته شده است.

سال 2000؛ دریای بارنتز: با آغاز مانورهای دریایی روسیه دو فروند زیردریایی آمریکایی ،یو.اس.اس تولیدو و یو.اس.اس ممفیس، به این منطقه اعزام شدند تا اطلاعات دست اولی از توانایی های حریف جمع آوری کنند. علاوه برآمریکایی ها، یک فروند زیردریایی هسته ای بریتانیایی و یک فروند شناور اطلاعاتی نروژی هم در منطقه حضور داشت و ماهواره های جاسوسی دنیای غرب تمامی منطقه را به دقت زیرنظر گرفته بودند. روسها قصد داشتند تا سیستمهای تسلیحاتی جدیدی را در این مانور آزمایش کنند و کسب اطلاعات دست اول درباره آنها برای کشورهای غربی ،به ویژه آمریکا، حیاتی بود. بعضی منابع اطلاعاتی اظهار می کنند که روسیه از یک هیئت نظامی چینی دعوت کرده بود که از نزدیک شاهد مانور نظامی روسها باشند. شاید روسها قصد داشتند تا چینی ها را تحت تأثیر قراردهند تا معملات تسلیحاتی جدیدی را پایه گذاری کنند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_kursk-016-crew.jpg[/img]
عکسی از خدمه کورسک که کمی قبل از وقوع فاجعه در یک رژه نظامی گرفته شده است. نفر اول از سمت راست ناخدای کورسک می باشد.

در ساعت 8:51 روز شنبه 12 آگوست، ناخدای کورسک به کشتی سرفرماندهی "پترکبیر" اطلاع داد که عمق دریا می رود تا برای شلیک اژدرهایش آماده شود. در ساعت 11:28صدای انفجاری از انبار اژدرهای کورسک شنیده شد و آژیر خطر در زیردریایی روسی طنین افکن شد. 2 دقیقه و 15 ثانیه بعد صدای انفجار دیگری شنیده شد و کورسک راهی اعماق دریا شد. 23 خدمه نجات یافته کورسک رآکتورهای هسته ای را از کارانداختند و در قسمت عقبی زیردریایی ،که دریچه خروج اضطراری در آن قرارداشت، جمع شدند. تراژدی کلیدخورده بود.

کمی پس از قطع برق رآکتورها، سیستمهای تهویه هوا و روشنایی از کار افتادند و رشته امید این مردان به رسیدن کمک از خارج زیردریایی گره خورد؛ کمکی که هیچگاه به آنها نرسید. سروان کولسنیکوف ، که در میان نجات یافتگان ارشدترین افسر بود، اسامی هم قطارانش را بر دیواره کورسک نوشت. اندکی بعد، کولسنیکوف جملات زیر را به اسامی دوستانش اضافه کرد:
" اینجا برای نوشتن خیلی تاریک است اما من سعی می کنم احساسم را بیان کنم. به نظر می رسد که بختی برای نجات نداریم، 10 تا حداکثر 20درصد. بگذار دست کم امیدوار باشم که کسی این نوشته ها را خواهدخواند. اینجا اسامی کسانی که در قسمت نهم جمع شده اند وسعی در فرار دارند نوشته شده است. با احترام به همگی آنان، نیازی به ناامیدی نیست."

تمام شناورهای روسی که در منطقه بودند صدای 2 انفجار را ثبت کردند اما اقدامی برای نجات کورسک نکردند. آنها فکر می کردند که این صداها قسمتی از انفجارهای برنامه ریزی شده مانور است. در حقیقت، اولین زیردریایی ها نجات در ساعت 8:40 صبح فردا به محل غرق شدن کورسک رسیدند. پس از قطع ارتباط کورسک دریاسالار پوپوف ،فرمانده ناوگان دریای شمال و فرمانده مانور، دستور داد تا رزمناو هسته ای پترکبیر منطقه مانور را ترک کند. پس از آن، پوپوف با هلیکوپتر به خشکی بازگشت و برای چند ساعتی ناپدید شد.

یک ناوشکن روسی به محل حادثه رسید و در بالای سر کورسک ایستاد و شروع به پرتاب کردن بمبهای زیرآبی کرد. روابط عمومی ناوگان دریای شمال علت این انفجارها را دورنگه داشتن زیردریایی های خارجی از محل حادثه عنوان کرد. در آن زمان یک ایستگاه لرزه نگاری نروژی 40 انفجار را ثبت کرده بود.
رئیس جمهور وقت روسیه، ولادیمیر پوتین، کمکهای کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای بیرون کشیدن کورسک نادیده گرفت و تنها 4 روز پس از غرق شدن کورسک بود که با تقاضای کمک نروژ و بریتانیا موافقت شد. غواصان نروژ و بریتانیا 8 روز پس از فاجعه به دریچه خروج کورسک رسیدند. غواصان تأیید کردند که داخل کورسک را آب فراگرفته و امیدی برای نجات بازماندگان حادثه نیست.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kursk-023-putin-kuroyedov.jpg[/img]
ولادیمیر پوتین در حالی که فرمانده وقت نیروی دریایی روسیه به او گزارش می دهد.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kursk-029-russel.jpg[/img]
فرماندهان بریتانیایی در کنار دریاسالار پوپوف فرمانده ناوگان دریای شمال در زمان عملیات نجات

اما علت اصلی غرق شدن کورسک چه بود؟ امروزه 7 تئوری اصلی درباره غرق شدن کورسک وجود دارد:
1. تصادم و انفجار.
2. انفجار یکی از اژدرهای کورسک.
3. انفجار هیدروژن در باتریخانه کورسک.
4. شکست بدنه در اثر به سطح آمدن سریع زیردریایی(پرش نهنگ قاتل).
5. شبیه سازی عملیات نجات و انفجار در زمان شبیه سازی.
6. انفجار یک اژدر جدید در حین شلیک آزمایشی.
7. انفجار در اثر آتش خودی.

در این میان، جالبترین تئوری غرق شدن کورسک به دست زیردریایی های آمریکایی حاضر در منطقه است. دوستداران تئوری توطئه بیان می کنند که تولیدو در زمان غرق شدن کورسک در حال تعقیب زیردریایی رقیب بوده است. در حالیکه تولیدو به آرامی حرکات کورسک را تعقیب می کرد نتوانست تغییرسرعت و مسیر کورسک را پیش بینی کند و در نتیجه با کورسک تصادم کرد. این تئوری علت خراش طولانی بر روی بدنه کورسک و ضربه ای که به دم آن وارد شده را توضیح می دهد. ظاهرا ناوسرفرماندهی پترکبیر صدای برخورد را ثبت کرده است.

تولیدو دراثر برخورد به سختی آسیب دید و سعی کرد تا از منطقه مانور فرارکند. در این زمان زیردریایی دوم آمریکایی ،ممفیس، سعی کرد تا فرار تولیدو را پوشش دهد و به کورسک نزدیکتر شد. خدمه ممفیس ،به وسیله سونار، صدای بازشدن دریچه های اژدرافکن کورسک را شنیدند و اطمینان پیداکردند که ناخدای کورسک پس از تصادم با تولیدو دستور شلیک به زیردریایی های آمریکایی را صادرکرده است. اژدرهای اشکوال به قدری سریع هستند که در صورت شلیک شدن زمانی برای ممفیس باقی نمی ماند تا از چنگال آنها فرارکند. ناخدای ممفیس از ترس اشکوال های روسی دستور یک حمله پیشگرانه به کورسک راصادرکرد. یک اژدر مارک-48 به سوی کورسک شلیک شد و در سینه آن نشست.

این اولین افنجاری بود که صدایش شنیده شد. نظریه پردازان تئوری توطئه سوراخ دایره ای شکل بزرگی که در بدنه کورسک یافته شد را دلیلی بر اثبات نظر خود می دانند. پس از اینکه رسانه های عمومی به این سوراخ پرداختند دیگر اجازه دسترسی و بازدید از این سوراخ به خبرنگاران داده نشد.

کورسک به اندازه ای قوی بود که اژدر آمریکای نتوانست آن را از صحنه به در کند. کورسک به مسیرخود ادامه داد اما انفجار مارک-48 سبب شد که آتش قسمت انبار اژدرها را فرابگیرد. تلاش برای خاموش کردن آتش به جایی نرسید و کمی بعد اژدرهای کورسک منفجر شدند و با این انفجار روند غرق شدن آن آغازشد. شدت انفجار اژدرهای کورسک به اندازه بود که ممفیس را به سختی تکان داد و بیشتر ایستگاه های لرزه نگاری شمال اروپا آن را ثبت کردند. قدرت این انفجار برابر با 5 کیلوتن تی.ان.تی یا 4.2 ریشتر برآورد شده است.

زیردریایی های روسی که فردای غرق شدن کورسک به محل حادثه رسیدند یک درخواست کمک را ثبت کردند. در ابتدا گمان برده شد که این پیام از داخل کورسک می آید. بررسی های بعدی نشان داد که منبع این پیام یک دستگاه خودکار است که مشابه آن در زیردریایی های روسی وجود ندارد اما در زیردریایی های ناتو دستگاهی است که در صورت صدمه دیدن زیردریایی به صورت خودکار پیام کمک ارسال می کنند. آیا این پیام را تولیدو ارسال کرده بود؟

هواگردهای روسی ردی از روغن را بر سطح دریای یافتند که می توانست آنها را در یافتن زیردریایی آمریکایی یاری دهد. ممفیس به آسانی توسط هواپیماهای روسی شناسایی شد و گزارشهای رسمی نروژ نشان می دهد که هواپیماهای ضدزیردریایی روسی ممفیس را تا آبهای ساحلی نروژ تعقیب کرده اند. پترکبیر یک پیام اضطراری بر روی فرکانسهای ناتو را ضبط کرده است که در آن ممفیس تقاضای رفتن به یکی از بنادر نروژ را می کند. ممفیس به نروژ رفت و 7 روز را در یکی از بنادر این کشور مهمان بود. عکسهایی که ماهواره های روسی از ممفیس برداشتند نشانه هایی از آسیب را در قسمت جلوی بدنه آن نشان می داد. شاید این آسیب در اثر انفجار دوم کورسک بر ممفیس وارد شده بود. پس از آن، ممفیس شبانه از آبهای نروژ خارج شد و چند روزی را در یکی از بنادر بریتانیا پنهان شد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_kursk001.gif[/img]
مسیری که ممفیس از زمان غرق شدن کورسک تا رسیدن به نروژ طی کرد.

اما بر سر تولیدو چه آمد؟ آمریکایی ها بیشترین تلاش خود را صرف این کردند که تولیدو را از منطقه خارج کنند و در انتها موفق شدند. آنها ممفیس را چون طعمه ای بر سر راه قراردادند و توجه روسها را به آن جلب کردند تا تولیدوی آسیب دیده بتواند به آمریکا بازگردد.

لاشه کورسک در سال 2001 و با صرف هزینه ای معادل با دوبرابر بودجه سالانه نیروی دریایی روسیه از آب خارج شد. بدنه پس از بررسی به کوره ذوب فلزات فرستاده شد و سینه کورسک که در زیر آب باقی مانده بود توسط مینهای زیرآبی منفجر شد.

نظریه پردازان شکاک بیان می کنند که گزارش 2000 صفحه ای روسها از این حادثه پر از نقاط تاریک است و بعضی باور دارند که آمریکایی حاضر شدند تا خسارت وارد شده به روسها را بپردازند مشروط بر اینکه دست داشتن آنها در این حادثه مسکوت بماند. یک سفر مخفیانه از طرف رئیس سیا به مسکو این شک و گمانها را بیش از پیش تقویت می کند.

سؤالات زیادی درباره حادثه کورسک وجود دارد که شاید هیچگاه به آنها پاسخی داده نشود؟ چرا کورسک ،که به صورت رسمی دارای 107 خدمه است، در زمان غرق شد 118 نفر را در عرضه خود داشته است؟ دو فروند زیردریایی آمریکایی در منطقه حادثه حظور داشته اند یا سه فروند؟ اگر آمریکایی ها در این حادثه مقصر نبودند چرا اجازه بازدید از بدنه ممفیس را به روسها ندادند؟ و دست آخر اینکه آیا کورسک واقعا به دست آمریکایی ها غرق شد؟ شاید گذشت زمان پاسخگوی این سؤالات باشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kursk-046.jpg[/img]
علامت یادبود قربانیان کورسک.


گردآوری رضاکیانی موحد
منبع ماهنامه جنگ افزار
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلانکر جان دلمون خیلی برای این تاپیک های نابت تنگ شده بود دستت درد نکنه خیلی عالی بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]این تاپیک خیلی قدیمیه عزیز
یه نیگا به تاریخش بنداز!!! icon_cheesygrin[/quote]
كياني جان خودم متوجه گافم شدم ولي اينترنتم قطع شد نتونستم اديتش كنم خدا خدا مي كردم لو نره icon_cheesygrin ولي خوب لو رفتم :lol:
در ضمن از مطلبي كه بابت حادثه زير دريايي فرستادي ممنونم خيلي با حال بود :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عیب نداره عزیز!
چیز مهمی اتفاق نیافتاده
همه ما از این اشتباهات می کنیم.

از لطف شما هم ممنونم و قابلی نداشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقایون حیف اون عکس ها نبود با کیفیت بالا حذقشون کردین؟ از کد عکس کوچک در گالری استفاده کنید تا عکس های با کیفیت بشه برداشت .








[color=brown]
ميتونيد تگ_normal رو از هر عكسي كه خواستيد حذف كنيد .

Babakim1[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]خوب دوستان! آقاى كيانى درست مى فرمايند و [url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13003][b]تاپيك جديد درباره كورسك[/b][/url] دقيقاً اينجا قبلاً وجود داشته. ولى من علاقه مندم اين بحث و گمانه زنى درباره كم و كيفش ادامه پيدا كنه٬ از دوستان استدعا دارم اينجا بحث رو ادامه بدهيم. جهت به جريان افتادن بحث٬ بخشى از پست خودم رو اينجا مجدداً قرار مى دهم.
[size=15][color=brown]زيردريايى انگليسى HMS Splendid[/color][/size] و [size=15][color=violet]زيردريايى هاى آمريكايى كلاس لس آنجلس ٬ توليدو(SSN-769) و ممفيس(SSN-691)[/color][/size] شاهد(و احتمالاً عامل) غرق شدن 118 ملوان روس در [size=15][color=olive]زيردريايى كلاس اسكار2 ٬ كورسك(kursk)[/color][/size] بودند. امّا مسئله اينجاست كه آمريكايى ها نم پس نداده اند(!) و هيچ اثرى از تعميرات و بازسازى(به جز يك بار كه ارتقا و به روزرسانى بوده) در تاريخچه ممفيس ديده نمى شه.[/align]

[align=center]مقايسه ابعاد توليدو با كورسك
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Kurskvstoledo.png[/img][/align]
[align=justify]و امّا قضيه برخورد ممفيش و پوشش فرار توسط توليدو:
اصل قضيه باز هم نكته جالبى رو مى رسونه و اون وجود زيردريايى هاى واقعاً پنهان كار هست(بر خلاف هواپيماها كه مى توان همه شان را شناسايى كرد. ياد آورى icon_eek برخورد زيردريايى هاى فرانسه و انگليس٬ وسط اقيانوس اطلس). نكته بعدى اينه كه آيا واقعاً لازم بوده ممفيس اين قدر نزديك بشه؟! معماى بعدى هم اينه كه اون طورى كه مشخصه ممفيس از پشت در حال تعقيب بوده كه با پيچيدن كورسك٬ در واقع راهش سد مى شه و به اون مى خوره٬ و با توجّه به توصيفات انتهاى بدنه كورسك مورد تصادم قرار مى گيره. پس جلوى زيردريايى هنوز سالمه و مى‌تونه اژدر شليك كنه و همين كار را هم مى كنه!! حالا سؤال بزرگ اينجاست كه چرا على رغم تأكيد بر سريع بودن اژدرهاى اشكوال و اين كه ابتدا اين كورسك بوده كه اژدرهايش را مسلح كرده و درب محفظه شان را باز كرده و كامل آماده شليك بوده٬ ولى باز ممفيس آن قدرى فرصت پيدا كرده كه اژدر رو مسلح كنه٬ درب رو باز كنه٬ هدف گيرى كنه و اون رو شليك كنه٬ اژدر به سمت هدف بره و به اون برخورد كنه٬ امّا هنوز خبرى از شليك اژدر روسى نيست!!!!! توى اين فرصت روس ها داشتند چه غلطى مى كرده اند؟! تنها توجيه اى كه مى‌توان برايش داشت اين بود كه ممفيس هم تقريباً پشت كورسك بوده و در اين فرصت٬ كورسك داشته سعى مى كرده برگرده و محفظه هاى شليك اژدرش رو در جهت زيردريايى هاى آمريكايى بكنه. نظر دوستان درباره اين تأخير معنادار روس ها در شليك اژدرهايشان چيست؟ و اگر اصلاً قصد شليك نداشته اند براى چى درب محفظه هاى اژدرشون رو باز كرده اند كه بهانه خوبى براى حمله پيش دستانه آمريكايى ها بهشون بدهند؟! چرا اين كار رو بعد از دور زدن انجام نداده اند؟!!

خلاصه!! سرتون رو درد نيارم! من كلّى روى اين قضيه فكر كرده ام(كه لزوماً نتيجه اى در پى نداشته!! icon_cheesygrin ) و در بحثى هم كه در همين باره با دوست عزيز٬ كاربر Waffen-SS داشتم٬ ايشون هم تأييد كردند كه اين تناقض ها به علّت وجود نداشتن مدارك قابل استناد از حادثه هست. مطالب ديگرى هم دارم كه باهاتون در ميان بگذارم ولى منتظرم تا همين جاى كار بياييد و نقطه نظراتتون رو مطرح كنيد تا برويم سراغ مابقى مباحث. [size=15][color=red][b]ياالله[/b][/color][/size]! بجنبيد! كيبورد من حريف مى طلبه!!! آى نفس كش([size=8]اين آخرى رو از قول كيبوردم دارم مى گويم![/size])!!!
[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماجرای کورسک همش دروغ و داستان سازی هست ! بر اساس حدسیات که نمیشه داستان سرایی کرد ! ....

_______



فرض کنید 3 زیردریایی در منطقه هستند یکی روسی و دو تا آمریکایی ! چطور میشه زیردریایی روسی و آمریکایی به هم بخورند و همدیگر رو نشناسند ؟!
حالا این رو قبول میکنیم !! چطور میشه یک زیردریایی دیگه اژدر شلیک کنه ! به سمت یک زیردریایی که (به یک زیردریایی آمریکایی برخورد کرده و نتونسته اند همدیگر رو شناسایی کنند) ...

چطور میشه گفت که صدای باز شدن درب محفظه اژدر متعلق به کدوم زیردریایی بوده ؟! چطور میشه مشخص کرد که وقتی آمریکا اژدری رو شلیک کرد به زیردریایی خودی نخوره ؟!

این تصویر لاشه کورسک :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Kursk_wreck.jpg[/img]



همونطور که مشخصه فقط جلوی اون نابود شده (که تئوری انفجار اژدرهای شکوال رو پذیرفتنی تر نشون میده) ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا شما رو به کی قسم قسم بدم این تاپیکای خاک گرفته رو نکشید بیرون!!
در ضمن کی تاپیک کورسک رو با این تاپیک ادغام کرده
لا اقل یه هماهنگی با من بکنید
من ناو اسلاوا رو ادغام کردم چون تکراری بود ولی این تاپیک مربوط به کورسکه
نمیدونم کی ادغام کرده ولی پی ام چرا کردی و تأسف و ... ایناشو به من بدبخت میدن icon_cheesygrin
ناسلامتی ما هم مدیر بخش دریایی هستیما!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلنکر عزیز خودت زحمت جدا کردن تاپیک ها را بکش مثل اینکه معلوم نیست کار کی بوده است.
با تشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.