Crash

تانک سبک ام-10 بوکر ( M10 Booker )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

بخش سوم و پایانی 

 

K-21_Cockerill3105~0.jpg A_model_of_South_Korean_conglomerate_Han Cockerill3105~0.jpg

 

خودروی رزمی K-21 مجهز به برجک  Cockerill3105

 

پس از ارائه این طرح ها ، به ناگاه در میانه های اکتبر سال 2017 ، در جریان کنفرانس سالانه زرهی ارتش ، شرکت کره ای هاناوا ، نمونه ای از خودروی رزمی K-21 مجهز به برجک  Cockerill3105  را در معرض دید عموم قرار داد که باعث تعجب همگان شد.بر روی کاغذ ، تحویل محصول نهایی برنامه MPF می تواند قابلیتهای رزمی و انعطاف پذیری تاکتیکی یگانهای دریافت کننده چنین سامانه ای را به شکل قابل توجهی ، فراتر از توان آتش خودروهای چند منظوره هاوی مسلح به تیربار ام-2 ، نارنجک انداز مارک-19 و یا موشک ضد زره تاو ، افزایش دهد ، هر چند ارتش در یک برنامه جداگانه تلاش می کند تا خودروهای 4×4 خود را به یک قبضه توپ 30 م.م مسلح نماید ولی این توپ امکان برآورده سازی انتظار نیروی زمینی برای هدف قراردادن مواضع مستحکم شده دشمن را نداشته و طبیعتا برنامه موصوف باید به مسیر خود ادامه دهد .

 

main-qimg-c67b569dc3ec8306069f291c319fd8

 

مقایسه قابلیت حمل بار میان دو نمونه سی-130 جی و نسخه کشیده تر سی-130جی-30 

 

airland.jpg  m8.jpg

 

تانک سبک ام-8 زمانی طراحی و رونمایی گردید که ارتش ایالات متحده  قابلیت بارریزی هوایی را بعنوان یکی از اصلی ترین مولفه های 

طراحی درنظر داشت . قابلیتی که به این ارتش اجازه می داد تا تحرک خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

رونمایی از تانک سبک گریفین - سال 2016 - مجمع سالانه زرهی ارتش

 

https://www.aparat.com/v/41xHZ

 

11-18-2023_5-31-07_PM.jpg

شیوه حمل و نقل تانک سبک ام-8 توسط پرنده کی سی-33 ( 747 سری اف ) 

 

 

این برنامه با دراختیار قرار دادن یک خودروی زرهی بزرگتر ، پوشش آتش سنگین تری را برای پیاده نظام فراهم نمایند و حتی بافناوری در حال توسعه ، امکان انهدام اهداف متفاوت تنها با یک نوع مهمات نیز به نظر قابل دسترس خواهد بود . علاوه براین ، ابعاد فشرده تر پروژه MPF امکان ورود به مکانهایی را برای پیاده نظام بوجود می آورد که پیش از این تانکهای آبرامز امکان دسترسی به آن را نداشتند و این برای محیط رزمی اروپا یک قابلیت مهم محسوب می گردد. بعنوان مثال ، موسسه رند در گزارش مهمی که به سال 2016 منتشر گردید ، پیش  بینی نمود که ستون های زرهی ارتش روسیه ، بلافاصله پس از دریافت دستور ، به کمتراز یک هفته برای درهم کوبیدن نیروهای زمینی ارتش امریکا در کشورهای حوزه بالتیک نیاز دارند که این امر بدلیل فقدان سامانه های ضد زره مناسب یا خودروهای زرهی کارآمد که دربرابر آتش توپخانه مهاجمان ، بقاءپذیری بیشتری را به نمایش گذارند ، رخ خواهد داد . این گزارش درست یکسال بعد ،زمانی مورد توجه قرار گرفت که ارتش روسیه ، با برگزاری رزمایش زاپاد ، این نگرانی را پیش  روی طراحان ناتو قرار داد که این تمرین به نوعی تهدیدی برای غرب بشمار میرود .

 

11-18-2023_5-21-21_PM.jpg

 

سی-5 گالاکسی و اکنون سی-17 گلوب مستر ستون فقرات تحرک استراتژیک ارتش ایالات متحده محسوب می شوند 

پروژه ام پی اف به گونه ای طراحی شده که امکان حمل دودستگاه ازآنها توسط سی-17 امکان پذیر باشد 

 

در میان سه طرح ارائه شده برای برنامه MPF ، نمونه شرکت BAE سیستمز ، به دلایل مختلف از جمله جلو بودن برنامه از زمان بندی اولیه پروژه  MPF و همچنین ساده بودن انطباق آن با ایده نیروی زمینی ، بیشتر مورد توجه قرارگرفت . درواقع ، الزامات اولیه MPF شباهت بسیارزیادی به طرح های بررسی شده قبلی که منجر به توسعه فناوری خودروی ام-8 گردید ، داشت و شرکت فوق الذکر نیز درسال 2005 ، دفترطراح اصلی آن را به خود اضافه نموده بود. با وجود همه مزیتهایی که برنامه AGS داشت ، اما نیروی زمینی معتقد بود که ام-8 پیکربندی بسیار ضعیفی دارد و برعکس ، آنچنان سنگین و بزرگ است که امکان جابه جایی آن با سی-130 ، بخصوص زمانی که به کیت های زرهی اضافی مجهز می گردید ، وجود نداشت.

 

تانک سبک نسل بعدی نیروی زمینی ارتش سنگاپور

 

https://www.aparat.com/v/XU6TM

 

برنامه ام-8 نیز پس از تصویب احتمالی می بایست جایگزین تانکهای سبک ام-551 شریدان می گردید که از ابتدای طراحی یک خودروی زرهی با قابلیتهای جاه طلبانه بشمار می رفت  و نه تنها باید امکان حمل آن توسط سی-130 وجود می داشت ، بلکه با وزنی درحدود 15 تن ، قابلیتهای بیشتری نظیر شناوری و عبور از رودخانه را نیز ارائه مینمود ،در حالی که جنگ افزار اصلی آن نیز باید به شکل همزمان توانایی مهمات متعارف و موشکهای ضدزره را نیز دراختیار کاربر خود می نهاد . به همین دلیل ، در نهایت ، شریدان بلحاظ حفاظت زرهی ، چندان برای خدمه خوشایند نبود و به سختی دربرابر نیروی حاصل از شلیک ، پایداری مناسبی را نشان می داد . در عرصه عمل ، نیروی هوایی 10 دستگاه از این خودروها را به سال 1989 و پس از مداخله ارتش در پاناما از راه هوا پرتاب نمود که دودستگاه بدلیل عمل نکردن درست مکانیزم پرتاب ، با برخورد به زمین ازمیان رفتند . در جریان عملیات طوفان صحرا نیز گزارشی مبنی برشکار تانکهای عراقی توسط این خودرو ، هرگز منتشر نگردید . بدین سبب ، برنامه ام-8 کلید زده شد تا نواقص ام-551 اصلاح شود .

با پیشرفت برنامه AGS  ، نیازمندی های جدیدی مطرح گردید که امکان وارد کردن آن به این برنامه وجود نداشت ، در نتیجه ، پروزه جدیدی با شناسه FCS و سپس GCV مطرح گردید  که وزن دومی تا 84 تن افزایش یافت که بیشتر از تانک آبرامز می شد و همین امر نیز به خاتمه آن منجرگردید . این درحالی بود که طرح ام-8 نیز به برنامه MGS یا سامانه متحرک آتشین مبتنی بر خودروی زرهی استرایکر مبدل شد که بدلیل عدم پایداری شاسی در برابر عقب نشینی های حاصل ازشلیک توپ 105 م.م ، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت و از دستور بیرون رفت . بدین ترتیب ، برنامه MPF بدلیل خطرات ناشی از گسترش بیش از حد سامانه های ضدزره هدایت شونده و پهپادهای انتحاری ، دائم توسعه پیدا می نمود در حالی که طراحان موظف بودند تا افزایش وزن آن را با دقت بیشتری محدود نمایند .

 

11-18-2023_3-41-07_PM.jpg

 

سرجوخه ستاد استیون.ای .بوکر و سرجوخه رابرت .دی.بوکر

 

انتخاب نهایی

بدین ترتیب و پس از فرازو نشیب های چند ساله ، ارتش ایالات متحده ، قرار است برای اولین بار پس از جنگ سرد ، تانک سبک جدیدی را وارد سازمان رزمی خود کند . با علام رسمی این خبر ، دپارتمان سامانه های زمینی جنرال داینامیکز برنده قراردادی به ارزش حدود 1.1 میلیارد دلار برای تامین این سامانه زرهی برای نیروی زمینی ارتش آمریکا شد . با توجه به اعلام برنده مناقصه ، اینک جنرال داینامیکز وظیفه دارد تا سفارش اولیه ارتش را که شامل 96 دستگاه خودروی مورد نظر می شود را به کاربر آن تحویل دهد که طبق مفاد قرارداد ، تعداد 26 دستگاه تا دسامبر 2023 و بقیه تا سال 2025 تولید می گردد . پنتاگون پیش از این اعلام نموده که به 504 دستگاه تانک سبک نیاز دارد . این اسمانه جدید زرهی نیروی زمینی ، برخلاف تصورات اولیه ، به یک توپ 105 م.م مسلح میشود و سامانه کنترل آتش آن نیز نمونه ای است که پیش از این بر روی تانک اصلی میدان نبرد M1A2 نصب شده است . به گفته تحلیلگران نظامی ، کالبد اصلی طرح جنرال داینامیکز ، برروی خودروی گریفین-2 قرار دارد که خود از روی طرح آسکود ارتیشی- اسپانیایی مشتق شده و شباهت آشکاری را با نمونه آژاکس بریتانیایی دارد .

 

A_Joint_Light_Tactical_Vehicle_with_a_li Army_Humvees_armed_with_TOW_missiles_dur

 

 

طبق داده های فعلی ، 96 دستگاه اول این سامانه جدید زرهی در 4 گردان سازماندهی می شوند  که پس از عملیاتی شدن کامل ، قدرت آتش بیشتری را در اختیار واحدهای پیاده اسلحه قرار می دهند که پیش از این به خودروهای مسلح شده هاموی یا نمونه های جدیدتر JLTV مجهز شده بودند . به نظر می رسد که سبک بودن این طرح جدید برای نیروی زمینی یک موهبت بشمار می رود و با وزنی در حدود 38 تن ، تنها 20 تن از خودروی رزمی پیاده نظام M2A4 سبکترولی حدود 20 تن از شریدان سنگین تر است ، هر چند در مقایسه با آخرین نمونه های آبرامز بسیار سبک تر به نظر می رسد .

مشخصات :

 

XM35.jpg

 

11-19-2023_12-08-10_AM.jpg

 

توپ 105 م.م ام-35 و قابلیتهای شلیک با مهمات و در بردهای مختلف 

 

 

1- تسلیحات : ام-10 بوکر بعنوان طرح نهایی برنامه MPF به یک توپ با کالیبر 105 م.م مجهز است که براساس توپ ام-35 آمریکایی بازطراحی شده در حالی که یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 م.م هم محور نیز در کنار آن وجود دارد . این توپ می تواند مهمات ضد زره APDS  را در یک برد حداکثری 1.5 کیلومتری و مهمات سوختار شدید ( HE) را از حدود 4 کیلومتری بسوی هدف شلیک کند . مکانیزم بارگذاری این توپ ، بصورت دستی است ، در حالی که یک قبضه تیربار کالیبر12.7 م.م نیز در بخش فوقانی برجک نصب و دو مجموعه چهارتایی نارنجک انداز نیز درطرفین آن قرار دارد .

2- طراحی : این تانک سبک جدید آمریکایی با آرایش راننده و پیشرانه در بخش جلو و قرار گیری برجنگ در بخش انتهایی شاسی ، از سه خدمه ( شامل فرمانده ، تیرانداز و بارگذار ) استفاده می کند . سامانه کنترل آتش بوکر نیز مشابهت های فراوانی را با نمونه نصب شده بر روی تانک اصلی میدان نبرد آبرامز ام یک.آ.2 داشته  و بخشی از اجزای آن از خودروی شنی دار آسکود گرفته شده  و با توجه به صحنه ای که چنین خودروهایی باید درآن وارد عمل شوند ، صفحات اضافی زرهی و همچنین بخش های مقابله با مهمات کنار جاده ای (IED) در قسمت تحتانی آن نصب گردیده است .

 

6V92TA.jpg mtu_8V_199_PowerPacks.jpg

 

 

3- تحرک : پیشرانه این تانک سبک ، یک موتور دیزلی  ام تی یو به قدرت 800 اسب بخار است که از جعبه دنده محصول شرکت آلیسون 3040 ام ایکس استفاده می کند که در مجموع ، خدمه را قادر می سازد تا  با سرعت حدود 65 کیلومتر درساعت بر روی مسیرهای جاده ای در یک برد 305 کیلومتر ( 190 مایل ) حرکت کند . علاوه براین ، سامانه هیدرو-پنوماتیکی شرکت هورتسمان بخش تعلیق شش چرخ جاده ای را پشتیبانی می نماید .

 

CITV.jpg

 

 

E1RNqJmVcAINpKS.jpg PASEO_DETOUREE.png

 

 

 

 

4- سامانه های هدفگیری :  ام-10 بوکر برای اجرای آتش دقیق در برد سلاح اصلی خود ،  به یک مجموعه سامانه هدفگیری پانورامیک موسوم به CITV ( دید تاکتیکی مستقل فرماندهی )  مجهز است که به فرمانده تانک امکان می دهد در حالت ایستا یا در زمان حرکت ، کاملا نسبت به محیط اطراف خود آگاهی داشته باشد .

 

حملات زرهی سبک ارتش روسیه

شاید یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد ارتش ایالات متحده بدنبال نسل جدیدی از زره پوش های سبک ( تانک سبک ) باشد ،

عملکرد نمونه های شرقی و بخصوص روسی در جنگ اوکراین بود 

https://aparat.com/v/QxVGe

 

نتیجه گیری :

هنگامی که یک خودروی زرهی وارد صحنه نبرد می شود ، تاثیر روانی قابل توجهی را از خود برجای می گذارد ، که در نتیجه میزان نرخ آتشباری و همچنین دقت این آن است که این مساله ، چالش مهمی را در پیش روی فرماندهان یگانهای پیاده نظام قرار می دهد که مهم ترین آن ، حداکثر سازی این تاثیر است . ام-10 با وزنی در حدود نیمی از یک دستگاه تانک آبرامز ، و ابعاد کوچکتری از آن ، می تواند در سطح تاکتیکی ، وارد صحنه هایی شود که تانکهای اصلی  میدان نبرد ، توانایی ورود به آن را ندارند . در این میان اگر چه هنوز به سئوال حداکثرسازی قابلیتهای ام-10 پاسخی داده نشده ولی طبق داده های اولیه ای که وجود دارد ، ام-10را می توان بسرعت و از طریق هوایی و در تعداد بالا به هرنقطه از صحنه نبرد منتقل نمود و از قدرت آتش بالا و دقیق آن بهره برد . 

 

پی نوشت : 

منبع1

منبع2

منبع3

منبع4

منبع5

6-  استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.

 

 

 

  • Like 2
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.