karkas

خودرو رزمی شناسایی ئی.ئی.9 کاسکاول ( EE-9 Cascavel)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

EE-9 Cascavel یکی از نفربر های برزیل است که طی یک دوره دو ساله طراحی و به مرحله تولید رسید . این نفربر رو شرکت TRATION FOX طراحی کرد و بعد طی یک قرار داد با ده کشور این نفربر رو به معرض فروش گذاشت . از ویژگی های این نفربر می توان سرعت بالا و قدرت اتش بالا را نام برد . ان نفربر در واقع یک تانک کوچک است که فقط قادر است 3 نفر را حمل کند ولی در عوض با استفاده از توپ 90 میلیمتری خسارات زیادی را بر جای میگ ذارد .

کشور سازنده : برزیل
وزن : 10,900 k
طول : 5.2 m
عرض : 2.64 m
ارتفاع : 2.68 m
سرنشینان : 3 نفر
سلاح ها :
6-12 mm
دو توپ 1x90 mm
1x7.62 mm
ماشین بخار : 212 hp
سرعت : 95 کیلومتر در ساعت
نمونه های مختلف این نفربر :
Cascavel I
Cascavel II
Cascavel I
Cascavel IV
کشور های استفاده کننده از این نوع نفربر :
کلمبیا
اکوادور
ایران
عراق
لیبی
قطر
کویت
آرژانتین
پاراگوئه
سال ورود به خدمت : 1977
کشور های دارنده : بیشتر از 10 کشور
سیستم رادیویی : INA

تصویر
تصویر

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایران تعدادی از این نفربر سریع دارد که زمان حکومت شاه تحویل شدند. قابلیتهای خوبی دارد. :lol:

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعید جان اگه اشتباه نکنم منافقین هم تعداد زیادی از این نفر بر ها داشتن که صد در صد عراق بعثی بهشون داده بود... و طی عملیات ضد میهنی که علیه خاک وطن انجام دادن و با شکست سنگین مواجه شدن هم از این نفر استفاده میکردن چون سرعت بالایی داره فکر میکردن با این سرعت بالا (بالای 70 کیلومتر در ساعت) سریع همه جا رو فتح میکنند و میرسن تهران... ولی فکر کنم هوانیروز همش رو زد یه تعداد هم غنیمت شد یه تعداد هم با استفاده از سرعت بالای همین نفر برای فرار به سوراخ موش منافقین استفاده شد. :lol:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

EE9_1.jpg

EE 9 ملقب به Cascavel یک خودرو شناسایی زرهی است که در برزیل و توسط کمپانی Engesa به موازات پروژه نفربر زرهی EE-11 طراحی و تولید شد به طوری که بسیاری از وسایل و قطعات این دو خودرو با هم مشابه بودند.
تولید انبوه EE 9 در سال 1974 شروع شد و اول به نیروهای مسلح برزیل و سپس به چندین مشتری خارجی تحویل داده شد که اولین مشتریان خارجی این خودرو شامل کشور های بولیوی ، کلمبیا ، شیلی و قطر بودند و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی هم نسبت به در خدمت گرفتن این خودرو ابراز تمایل کردند.

EE9_001.jpg

خودرو Cascavel برای موفقیت در بازارهای بین المللی تسلیحات دارای چند مشخصه بارز بود که مهمترین آنها شامل طراحی ساده و مطمئن و قابلیت های چند گانه مثل قابلت استفاده در ماموریت های شناسایی ، انتقال نفرات ، پشتیبانی از نیروهای پیاده و حتی انجام عملیات علیه تانک های سنگین دشمن میباشد.
طراحی این خودرو بر پایه تانک های سنگین صورت گرفته است به طوری که تقریبا تمام تسلیحات آن با تانک های سنگین یکی است.
در این خودرو همانند بسیاری از هم نوع هایش موتور در قسمت عقب ، مهمات در وسط ، و قسمت راننده در جلوی بدنه قرار گرفته است و خدمه آن شامل فرمانده و راننده و توپچی میشود.


Colombian_EE-9_Cascavel_news_04.jpg

بدنه و برجک این خودرو از زره چند لایه تشکیل شده که این نوع زره از دو لایه فلز سخت مثل فولاد تشکیل شده به طوری که لایه خارجی کاملا محکم و غیر قابل انعطاف است و لایه داخلی دارای انعطاف بیشتری است که این امر موجب میشود تا علاوه بر اینکه مقاومت زره در برابر سلاح های ضد زره بالاتر برود ، تا حدود زیادی هم خدمه در برابر گلوله ها و راکت ها و حتی موشک های ضد زره ایمن باشند.
قسمت جلویی این خودرو از زرهی به قطر 16میلیمتر بهره میبرد که از آن در برابر طیف وسیعی از سلاح های نیمه سنگین و کالیبر بالا محافظت میکند و سایر قسمت ها که از زره نازک تری برخوردارند وظیفه شان محافظت از خودرو در برابر سلاح های سبک ، ترکش های خمپاره و برخی مین های کوچک میباشد.


mURI_temp_aebe9547.gif

مهمات اصلی در نمونه شناسایی این خودرو در برجک دو سرنشینه آن در قسمت وسط بدنه قرار دارند.
در نمونه مارک 2 این زره پوش که در نیروهای مسلح برزیل استفاده میشود از یک توپ 37 میلیمتری استفاده میشود در حالی که روی نمونه صادراتی آن از یک توپ 90 میلیمتری همانند آنچه که در خودرو زرهی AML 90 فرانسه استفاده میکند ، نصب شده است و در نمونه جدید آن که مارک 4 است از توپ نیمه اتوماتیک EC_90 ،90 میلیمتری استفاده میشود که در برزیل و تحت لیسانس تولید میشود.


thumb_blin_veiculos_cascavel.jpg

سلاح اصلی این خودرو که به صورت دستی پر میشود دارای سرعت شلیک 6 گلوله در دقیقه است و لوله برجک آن بین 8- تا 15+ درجه بالا و پایین میرود و قابلیت شلیک دو نوع مهمات ضد زره و انفجاری شدید ترکش شونده را دارد و ظرفیت حمل مهمات آن 44 گلوله است که 12 تای آنها در برجک و مابقی در انتهای بدنه جای دارند.
از دیگر تسلیحات قابل نصب بر روی این خودرو زرهی میتوان به یک مسلسل کالیبر 7.62 میلیمتری هم محور با توپ اصلی و یک مسلسل کالیبر 12.7 میلیمتری برای دفاع ضد هوایی و چند پرتابگر نارنجک دودزا در دو طرف اشاره کرد.
یکی دیگر از قابلیت های این خودرو این است که هم فرمانده و هم توپچی میتوانند کنترل توپ اصلی را بر عهده بگیرند برای این منظور جایگاه هردو آنها (فرمانده در سمت چپ برجک و توپچی در سمت راست) مجهز به سیستم های دید در شب و پریسکوپ های قوی شده است که در این میان توپچی از یک پریسکوپ و فرمانده از سه تا استفاده میکند.
همچنین این خودرو دارای یک مسافت یاب لیزری برای شلیک بهتر و دقیق تر به سوی هدف است که اخیرا با توجه به نصب سیستم های پیشرفته هدایت آتش به آن این امکان را میدهد تا در هنگام حرکت نیز به سمت اهداف خود شلیک کند.
مدلهای مارک 2،3و4 این خودرو از یک موتو شش سیلندر 6V_53N ساخت شرکت Detroit Diesel استفاده میکنند که دارای 212 اسب بخار قدرت است و مدلهای مارک 5،6 و 7 از یک موتور دیزل OM352A که دارای قدرتی معادل 190 اسب بخار است و توسط شرکت مرسدس بنز تولید شده بهره میبرند ولی تمامی این مدل ها از یک نوع سیستم تعلیق اتوماتیک که MT-643 نام دارد و ساخت شرکت آمریکایی آلیسون است استفاده میکنند.
شاسی این خودرو نیز از نوع 6در6 است که از چرخهایی به ابعاد 14.50×20 میلیمتر بهره میبرد.

thumb_foto18.jpg

چرخهای جلوی EE_9 دارای یک سیستم تعلیق هیدرولیک جداگانه هستند که روی فنر ها واقع شده و چرخهای عقب به صورت محوری با هم مرتبط هستند.
چرخها با استفاده از سیستم فشار هوای متمرکز پر شده اند که به طور چشم گیری قابلیت مانور در خارج از جاده و مسیر های صعب العبور را افزایش میدهد.
نحوه عملکرد این سیستم به این صورت میباشد که راننده با توجه به شرایط مسیر میتواند از جایگاه خود اقدام به افزایش یا کاهش فشار باد درون چرخها بکند؛مثلا برای جاده فشار 4 کیلوگرم بر سانتی متر مربع مناسب است حال آنکه در مناطق برفی این فشار 2 و در مناطق خاکی 3 است.
حداکثر سرعت جاده ای این خودرو نیز معادل 100 کیلومتر بر ساعت است.
Cascavel قابلیت عبور از روی مانعی به ارتفاع 60 سانتی متر را دارد و میتواند از آبراهی به عمق یک متر و گودالی به عرض یک متر عبور کند.
سیستم های داخلی EE_9 بسته به سلیقه مشتری قابل تغییر است ولی انواع استاندارد آن دارای یک سیستم اطفای حریق به همراه سیستم های رادیویی و ارتباطی پیسرفته هستند و میتوان در صورت لزوم آنها را به تجهیزات ش.م.ه و سیستم های تهویه هوا و گرم کننده مجهز کرد.

cascavel3.jpg

گونه های مختلف این خودرو عبارتند از:
نمونه مارک 1 (MK I):
این نمونه صرفا یک نمونه تحقیقاتی بود که هیچ گاه وارد خظ تولید نشد.
این نمونه از یک موتور دیزل Perkins 6357 V با جعبه دنده دستی Clark استفاده میکرد.

نمونه مارک 2 (MK II):
این نمونه که اولین نمونه تولیدی EE_9 به حساب می آمد دارای یک موتور OM 352A ساخت شرکت مرسدس بنز با قدرت 170 اسب بخار و جعبه دنده دستی Clark بود و از یک توپ 37 میلیمتری استفاده میکرد وتنها برای ارتش برزیل ساخته شده بود که البته بعد ها توپ آن با توپ EC_90 ساخت شرکت بلژیکی MECAR که در برزیل تحت لیسانس تولید میشود جایگزین شد.

300px-EE-9_Cascavel_de_Bolivia.jpg

نمونه مارک 3 (MK III):
این مدل که اولین نمونه صادراتی بود دارای همان موتور دیزل OM 352A بود و از جعبه دنده اتوماتیک AT-540 ساخت شرکت الیسون استفاده میکرد ولی برجک آن از نوع Hispano-Suiza H 90 فرانسوی بود و از توپ 90 میلیمتری ساخت صنایع نظامی Giant بهره میبرد.

نمونه مارک 4 (MK IV):
اولین نمونه از این مدل در سال 1977 تولید شد.
این مدل با سایر مدل ها تفاوت بسیاری کرده بود به طوری که از برجک برزیلی ET-90 ساخت شرکت ENGESA به همراه توپ 90 میلیمتری EC_90 که ساخت همان شرکت بود استفاده میکرد و به جای موتور آلمانی بنز از موتور 6V_53 ساخت شرکت Detroit Diesel استفاده میکرد که دارای 212 اسب بخار قدرت بود ولی سیستم تعلیق و جعبه دنده همان مدل AT-540 آلیسون باقی ماند.


v08_ee9cascavel_2D-01.png

نمونه مارک 5 (MK V):
این مدل از همان موتور بنز مدل OM 352A استفاده میکرد با این تفاوت که این موتور دارای قدرتی معادل 190 اسب بخار بود.
همچنین سیستم تعلیق و جعبه دنده همان آلیسون مدل AT-540 باقی ماند ولی ترمز های ان به صورت دیسکی در آمد.

نمونه مارک 6 (MK VI):
تقریبا همان مارک 5 است با این تفاوت که موتورش کمی تقویت شده و شتاب بهتری میگیرد.

thumb_ee_9_cascavel_l2.jpg

نمونه مارک 7 (MK VII):
همان نمونه مارک 6 فقط با جعبه دنده اتوماتیک آلیسون مدل MT-643.

ee9ooooioioytyo02.jpg

مشخصات فنی:
نوع: خودرو شناسایی زرهی

سازنده: شرکت ENGESA برزیل

خدمه: 3 نفر (راننده ، توپچی و فرمانده)

تعداد چرخ: 6 عدد

کالیبر اسلحه اصلی: 90 میلیمتر

کالیبر اسلحه هم محور با توپ اصلی: 7.62 میلیمتر

کالیبر اسلحه ضد هوایی: 7.62 میلیمتر

تعداد پرتابگر های نارنجک دودزا: 6 عدد

طول: 6.2 متر

عرض: 2.64 متر

ارتفاع: 2.68 متر

ارتفاع از زمین: 0.34 متر

وزن: 13.4 تن

نسبت قدرت به وزن: 15.82

نیروی خروجی موتور: 212 اسب بخار

حداکثر سرعت جاده: 100 کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد جاده: 800 کیلومتر

ظرفیت مخزن سوخت: 390 لیتر

مهمات توپ اصلی: 44 گلوله

کاربران:
بولیوی 24 , برزیل 415 ، بورکینافاسو 24 ، چاد 5 ، شیلی 50 ، کلمبیا 120 ، قبرس 124 ، اکوادور 22 ، گابون 14 ، غنا 3 ، ایران 40 ، عراق 250 ، لیبی 380 ، نیجریه 75 ، پاراگوئه 30 ، قطر 32 ، توگو 36 ، تونس 24 ، اروگوئه 10 و زیمباوه 90 عراده خریداری کرده اند.



مترجم: Blaze

استفاده از این مطلب منوط به درج لینک سایت میلیتاری و ذکر نام نویسنده میباشد.

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون داش رضا - دست طلا - در کل میشه این نفربر رو یک نوع تانک با سرعت بالا و البته قابلیت های حرکتی محدودتر حساب نمود . البته برای نبردهای مدرن و امروزی کارایی خاصی نداره - بیشتر برای جنگهای شهری و مناطق صاف و زمین های سفت صحرایی کاربرد داره تا عوارض و پستی و بلندی ها - سلاح اصلی هم اگر با یک توپ کالیبر بالا ( 30 م م اتومات ) جایگزین بشه و برای مقاصد ضد زرهی از موشکهای هدایت شونده ضد تانک استفاده بشه بهتره - البته برای استفاده از این سلاخ ها شاسی های بهتری هم موجود است ولی همین نمونه رو هم میشه براحتی مدرن سازی کرد - ارتفاع این خودرو مفداری زیاد است و همین باعث بیشتر در تیررس بودن اون میشه -

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اشتباه نکنم نيروي زرهي اصلي منافقين در عمليات مرصاد (فروغ جاويدان خودشون !!!)از همين نفر برها بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عراق تعداد 750 عراده از این خودرو رو به ارزش 350 میلیون دلار در سالهای 1976 و 1979 از برزیل خریداری کرده بود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر دوستان عراق چرا سفارش این تعداد خودروی شناسایی و زره کوب چرخ دار داده بود ؟ قصد عملیات در کدام زمین را داشته ؟ فکر می کرده جنگ شهری بزرگی در پیش رو داره ؟ یا برای تاخت سریع در مناطق صاف و مناطق دارای جاده هدف استفاده داشته ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من چون این خریدها قبل از وقوع جنگ بودند نشان از استراتژی عراق برای چگونگی جنگ با ایران دارند.
اون زمان عمده نیروی زرهی ما رو تانکهای چیفتن تشکیل میداند که با توپ 120 م م خودشون کابوسی برای تانکهای T 55 و 64 عراقی با توپ 90 م م بودند به همین خاطر عراق سعی کرد با توجه به قدرت مانور EE 9 این ضعف رو پوشش بده و اضافه بر اون بتونه در جنگ شهری هم به خوبی از پس نیروهای ایران بر بیاد.
البته بعد رفتن سراغ EE 11.

یک دلیل دیگه هم متصوره و اونم اینه که با توجه به شرایط ایران و منسجم نبودن قوای نظامی عراق میدنست که اگر بتونه سریع ماشین جنگیش رو حرکت بده مناطق بیشتری رو میتونه اشغال کنه و از اونجایی که مناطق جنوبی ایران عموما بصورت دشت و فاقد ارتفاعات و پستی و بلندی های زیاد مثل مناطق غربی هست مکان مناسبی برای تاخت و تاز این نوع خودرو هاست.
اما عملیات مرصاد هم نشان داد که این خودرو رو میشه در مناطق کوهستانی و جایی که امکان استفاده از تانک های سنگین نیست به خوبی به کار گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته موافقم ولی این خودروها با توجه به زره ضعیف فقط در صورت پشتیبانی کامل هوایی و پیاده نظام کارایی بالایی خواهند داشت - البته باید در تعداد بالا و در دید نیروهای خودی در منطقه صاف پیشروی داشته باشند و همزمان با فتح منطقه و روستاها سریع باید نفربرها نیروی پیاده در منطقه اجرا کنند - البته برای فتح و دور زدن خطوط دفاعی و یا پیدا کردن مناطق نفوذ در حوزه های جنگ شهری هم مناسب هستند . به نظر من میشه از این نوع زره پوشها در جلوی تانک ها و یا ایجاد رخنه در خطوط دفاعی استفاده کرد - با توجه به سرعت و جابجایی بالا در مناطق صاف برای ایجاد نگرانی در دشمن مناسب می باشند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هنوز برام مبهم که کدوم کارخونه سازنده این رزه پوش هست : TRATION FOX که دوست عزیزمون karkas گفت یا Engesa که Blaze جان گفت.

مهم نیست.

اما با توجه به سرعت بالا و توپ 90 میلیمتری و میزان مهمات قابل توجهی که حمل می کنه برای درگیری با تانک هایی که قدرت مانور ضعیفی دارند مناسبه، با سرعت 70 کیلومتر در ساعت خیلی سریع می تونه از دشت های باز عبور کنه قبل از اینکه هلی کوپتر ها برسند و شکارش کنند. ( دشت باز برای هلی کوپتر ها وقتی می خواند تانک شکار بکنند مثل یه میدون تیر تمرینی می مونه ، به راحتی تک تک راکت هاشون رو به هدف می زنند. )

در ضمن با توجه به قابلیت تحرک و کوچک بودن آن برای تصرف شهرها و استفاده در مناطق کوهستانی واقعا فوق العاده است.

خوب شاید همین دلیل باعث شد که صدام از این زره پوش 750 تا بخره تا بتونه سرعت عمل خوبی داشته باشه ، ولی این نکته که این ها در برابر کبری های ایرانی هیچ شانسی ندارند رو فراموش کرده بود. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هنوز برام مبهم که کدوم کارخونه سازنده این رزه پوش هست : TRATION FOX که دوست عزیزمون karkas گفت یا Engesa که Blaze جان گفت.


در تمامی منابع شرکت سازنده Engesa برزیل معرفی شده اند.

دشت باز برای هلی کوپتر ها وقتی می خواند تانک شکار بکنند مثل یه میدون تیر تمرینی می مونه ، به راحتی تک تک راکت هاشون رو به هدف می زنند. )


درسته ولی اگر چند تا سیستم پدافندی مثل پانتسر یا تانگوسکا همراهیشون کنند اینبار هلیکوپتر ها هدف تمرینی میشن!
حتی چند تا ATV مسلح به دوشپرتاب هم خوبه.


کلا این مدل از خودرو های زرهی خیلی به درد عملیات های بزن و در رو میخورند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من يك سؤال دارم: چجوريه كه اسمش نفربره ولى تنها سه نفر خدمه داره و هيچ جايى براى حمل سرباز نداره؟!
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

thumb_foto9.jpg thumb_foto8.jpg thumb_foto7.jpg thumb_foto17.jpg thumb_foto5.jpg thumb_foto14.jpg thumb_foto12.jpg

جواب سوال شما تو این تصویر هست :

thumb_foto3.jpg

یک خودروی زرهی ابی - خاکی با فضای داخلی برای حمل سرباز و همچنین نصب سامانه های مختلف تسلیحاتی نظیر برجک مسلسل کالیبر 50 - برجک اتش پشتیبانی و همچنین تبدیل به خودروی یدک کش و امداد زرهی - تبدیل به خوردوی فرماندهی - خمپاره انداز متحرک - موشک انداز - خودروی ضد هوایی - خودروی تامین توپخانه ای .

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.