امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شدیدا آرزو دارم که ای کاش کشور من هم از مردمش بگیر تا .... شبیه این کشور بی لیاقت ژاپن بود.

سیستم مدیریت کیفیت و بهره وری ژاپن یکی از بهترین هاست ، اگه یک کتاب در زمینه مدیریت کیفیت و بهره وری مطالعه بفرماید به همین نتیجه می رسید ، به عنوان یک مهندس صنایع عرض می کنم خدمتتون که ژاپنی ها اعتقادی به کنترل کیفیت آماری ندارند و ترجیح می دهند محصولی ذاتا بی نقص را پیش از تولید انبوه به سرانجام برسانند ، Poka-yoke رو عنایت داشته باشید حتی نام ژاپنی هست ، مشکل ژاپنی ها عدم خلاقیت کافی هست که مشکل تمام چشم بادومی ها هست نه چیز دیگه ، اونا اولین نیستند ولی به مرور بهترین میشن.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

والا من به بحث هاي شما كاري ندارم ولي كلن مديريت كيفيت نوين يا همون مديريت كيفيت فراگير زاده ژاپنه البته كار دانشمندي امريكايي به نام دمينگ بود كه وقتي در امريكا كسي تحويلش نگرفت رفت ژاپن و ... اينكه بگيم كيفيت كالاهاي ژاپني پايينه يا اينكه چون خودروي يه كمپاني مورد داره پس در همه زمينه ها خوب نيست منطقي نيست در مورد فرودگاه  كانساي هم حرف شما از اساس غلطه بگذريم از اينكه  طراح پروژه ژاپني نبوده و كل فرايند مناقصات هم بين المللي بوده كلا از اول مي دونستن اين فرودگاه در حال غرق شدن است و در مقابلش تمهيدات زيادي هم انديشيده بودن صرفن سرعت غرق شدن قابل محاسبه دقيق نبوده همين

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به عنوان یک مهندس صنایع عرض می کنم خدمتتون که ژاپنی ها اعتقادی به کنترل کیفیت آماری ندارند و ترجیح می دهند محصولی ذاتا بی نقص را پیش از تولید انبوه به سرانجام برسانند

 

دوستان ظاهرا از زوایای مختلفی به این مساله نگاه میکنند ، تا جایی که بنده متوجه شدم دوستان حامی سیستم مدیریتی ژاپنی از استدلال تجربی و از آخر به اول رسیدن استفاده میکنند و با این استدلال که چون صنایع ژاپنی اسمی در کرده اند و محصولاتشون هم فروش داشته هستند ایراد گیری از مدیریت و ایمنی صنایعشون گناه کبیره به حساب میره ، اگر محصولات ژاپنی به ادعای دوستان بی نقص هستند چطور شرکت های این کشور (خصوصا تویوتا) برای برطرف کردن ایرادات اساسی ماشین هاشون، خودروهایی که دادن دست مشتریان رو میلیونی (تاکید میکنیم ، میلیونی) فراخوانی میکنند برای اصلاح و بازبینی؟

 

از طرف دیگه اینطور که فرمایشات استاد emp رو خواندم ، بنظرم میاد که تاکید اصلی ایشون بعنوان نقیصه سیستم ژاپنی ها بر مدیریت ریسک و تست محصولات تحت بدترین سناریو (worst case scenario) که در استانداردهای سختگیرانه ای مثل GMP هم بر اونها تاکید زیادی میشه ، هست. این بدترین سناریوها ممکن هست هیچ وقت هم در حالت عادی استفاده از محصولات پیش نیاد اما به هر حال در استانداردهای ایمنی و تولید محصولات حساس، یکی از موارد حیاتی به شمار میره 

  • Upvote 3
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دلیل دوام ساختمانهای ژاپن تو زلزله های شدید هم حتما به دلیل استفاده از همون روش سعی و خطا و استفاده از تکنولوژیهای ارزان قیمت هست یا اینکه قطعات ایستگاه فضایی بخشیشساخت ژاپنه هم همون سعی و خطا و استفاده از قطعات ارزان قیمت هست شاید موشک های فضایی ژاپن هم دلیل سقوط کمشون به همین دلیل باشه
همون طور که ضعف مشکل هست خود بزرگ بینی هم مشکل بزرگی است
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگه فراخوان یه شکرت خودرو ساز ژاپنی برا اصلاح یا تعمیر نشان دهنده اینه هر چی اون کشور ساخت بی کیفیته و بدرد نمیخوره پس با گندی که کامیونهای چینی در ایران بالا اوردن باید کل صنایع کشور چین رو گل گرفت!! (تازه اگه محصولات بدترشون چشم پوشی کنیم)...بهمچین کل داشته های ارتش چین خصوصا در برابر امریکا

 

تا اینجا قطعا نتیجه گرفتن عزیزان هر انچه شرق اسیا بسازه بی کیفیته.... خب خدا رو شکر چین هم شرق اسیا محسوب میشه!!!  خیلی دوست دارم یه بحث چین پیش بیاد و یکی بیاد جنگنده چینی که ساخت چینه رو مقابل جنگنده امریکایی بزاره و مقایسه کنه.... در اونجا تک تک این کامنتها رو دوباره یاد اوری خواهم کرد ...

 

البته حقیقت زیاد برای عده ای مهم نیست...

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان ظاهرا از زوایای مختلفی به این مساله نگاه میکنند ، تا جایی که بنده متوجه شدم دوستان حامی سیستم مدیریتی ژاپنی از استدلال تجربی و از آخر به اول رسیدن استفاده میکنند و با این استدلال که چون صنایع ژاپنی اسمی در کرده اند و محصولاتشون هم فروش داشته هستند ایراد گیری از مدیریت و ایمنی صنایعشون گناه کبیره به حساب میره ، اگر محصولات ژاپنی به ادعای دوستان بی نقص هستند چطور شرکت های این کشور (خصوصا تویوتا) برای برطرف کردن ایرادات اساسی ماشین هاشون، خودروهایی که دادن دست مشتریان رو میلیونی (تاکید میکنیم ، میلیونی) فراخوانی میکنند برای اصلاح و بازبینی؟

 

از طرف دیگه اینطور که فرمایشات استاد emp رو خواندم ، بنظرم میاد که تاکید اصلی ایشون بعنوان نقیصه سیستم ژاپنی ها بر مدیریت ریسک و تست محصولات تحت بدترین سناریو (worst case scenario) که در استانداردهای سختگیرانه ای مثل GMP هم بر اونها تاکید زیادی میشه ، هست. این بدترین سناریوها ممکن هست هیچ وقت هم در حالت عادی استفاده از محصولات پیش نیاد اما به هر حال در استانداردهای ایمنی و تولید محصولات حساس، یکی از موارد حیاتی به شمار میره 

هيچ محصولي ذاتا بي نقص نيست شما حرف دوستمون رو اصلن متوجه نشدي منظورشون تضمين كيفيت در مقابل كنترل كيفيت بود نه اينكه چون اسم در كردن پس بي نقصن !

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوستان ظاهرا از زوایای مختلفی به این مساله نگاه میکنند ، تا جایی که بنده متوجه شدم دوستان حامی سیستم مدیریتی ژاپنی از استدلال تجربی و از آخر به اول رسیدن استفاده میکنند و با این استدلال که چون صنایع ژاپنی اسمی در کرده اند و محصولاتشون هم فروش داشته هستند ایراد گیری از مدیریت و ایمنی صنایعشون گناه کبیره به حساب میره ، اگر محصولات ژاپنی به ادعای دوستان بی نقص هستند چطور شرکت های این کشور (خصوصا تویوتا) برای برطرف کردن ایرادات اساسی ماشین هاشون، خودروهایی که دادن دست مشتریان رو میلیونی (تاکید میکنیم ، میلیونی) فراخوانی میکنند برای اصلاح و بازبینی؟

 

از طرف دیگه اینطور که فرمایشات استاد emp رو خواندم ، بنظرم میاد که تاکید اصلی ایشون بعنوان نقیصه سیستم ژاپنی ها بر مدیریت ریسک و تست محصولات تحت بدترین سناریو (worst case scenario) که در استانداردهای سختگیرانه ای مثل GMP هم بر اونها تاکید زیادی میشه ، هست. این بدترین سناریوها ممکن هست هیچ وقت هم در حالت عادی استفاده از محصولات پیش نیاد اما به هر حال در استانداردهای ایمنی و تولید محصولات حساس، یکی از موارد حیاتی به شمار میره 

 

و من هم تاکید می کنم برید تحقیق کنید ببینید آیا فولکس واگن آلمانی و جنرال موتورز آمریکایی هم از این فراخوان ها داشته اند یا نه؟ برید ببینید آیا شرکت صاحب نامی مانند رمینگتون آمریکا چرا و چطور محصولاتش رو فراخوان کرده.

 

کلا این ایرانی ها ید طولایی در فلسفه بافی دارند. بندگان خدا، ژاپن بعد از آمریکا مطمئنا اگر دومین کشور صنعتی جهان نباشه، بعد از انگلستان و آلمان چهارمین کشور صنعتی جهان خواهد بود. فقط در مقابل این دو کشور در برخی زمینه ها شاید رقابت رو واگذار کنه که البته در بسیاری از زمینه ها این دو کشور و حتی آمریکا اصلا حرفی در مقابل ژاپن برای زدن ندارن.

 

حالا چطور یک سیستم کنترل کیفیت معیوب و ناقص یکی از 4 کشور برتر صنعتی دنیا رو مدیریت می کنه .... بگذریم.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در بین ادعاهای شما تنها مورد مرتبطی که به پست من وجود داشت مساله فراخوان شرکت های آمریکایی بود. چند وقت پیش جنرال موتورز به علت وجود نقص در چراغ عقب خودروهایش بیش از 3 میلیون خودرو رو فراخوان کرد. می تونید بگید پای کدام شرکت ژاپنی این وسط مطرح بود که همچین ادعایی کردید و صورت مساله رو پاک کردید؟ یعنی شرکتی با اون هم دب دبه و کب کبه برای ساخت چراغ محصولاتش وابسته به یک سیستم صنعتی با کنترل کیفیت معیوب هست؟ اگر اینطور هست شرح حال شرکت دلفی رو چطور بیان می کنید که صاحب نام ترین قطعه ساز آمریکایی بود و با اون وضعیت اسفبار از میدان به در شد؟ فقط لطفا به سیستم معیوب ژاپنی ربط ندهید که به قول عوام مرغ پخته هم خنده اش می گیره.

 

حالا بگذریم از ادعاهای خنده دارتون در مورد اینتل و محصولاتش. هر چند یک شرکت ژاپنی هم نیست. محصولات اخیر اینتل رو حتی مهندسین شرکت های رقیب هم تحصین می کنن. نمی دونم شما به عنوان یک مهندس ایرانی چی تو چنته دارید که همچین اعتماد به نفسی بهتون داده.

 

کلا این یک بحث غیر علمی و غیر منطقی (البته برخلاف نظر شما) هست و هیچ توجیهی برای ادامه دادنش وجود نداره.

  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر چند بحث جالبی بود و از نظرات همه ی دوستان استفاده بردیم  ولی به نظرم به اندازه ی کافی در مورد سیستم مدیریتی ژاپنی و مقایسه ی اون با کشور های دیگه به قدر کفایت بحث شد و هر دو طرف بحث به میزان کافی نطرات خودشون رو شرح دادند 

 

پست های خارج از موضوع از این پس مخفی می شوند 

با تشکر از همکاری همه ی دوستان گرامی

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هر چند بحث جالبی بود و از نظرات همه ی دوستان استفاده بردیم  ولی به نظرم به اندازه ی کافی در مورد سیستم مدیریتی ژاپنی و مقایسه ی اون با کشور های دیگه به قدر کفایت بحث شد و هر دو طرف بحث به میزان کافی نطرات خودشون رو شرح دادند 

 

پست های خارج از موضوع از این پس مخفی می شوند 

با تشکر از همکاری همه ی دوستان گرامی

 

با توجه به خواست مدیر محترم بخش، بحث رو دباره به موضع جنگنده پیشرفته زاپنی بر میگردونم. جا داره از دوستانی که نظر دادن تشکر کنم چون ابراز نظرشون انعکاسی از جامعست که در اون مردم نشون دادند که دوره مونولوگ ها در کشور به سر اومده ....

 

 

 

آنچه از جنگنده پیشرفته X-2 باید بدانید

(بخش اول)

 

 

jrXD7.jpg

 

 

 

1- موتور جنگنده : جنگنده  X-2 از یک موتور پیشرفته توربوفن با نام IHI XF5-1 بهره می برد که نسبت به وزن و اندازه خود توان پیشران بالایی را تولید می کند. این موتور پیشرفته جنگنده را قادر می سازد تا بدون پس سوز به سرعت مافوق صوت دست یابد. انتظار می رود این موتور در ادامه این پروژه و تا رسیدن به مرحله تولید انبوه باز هم بیش از این پیشرفت داشته باشد

 

2-سیستمهای راداری :  مهندسان ژاپنی برای این جنگنده سیستمهای راداری و الکترونیکی پیشرفته ای را در نظر گرفته و در حال ساخت و توسعه آن می باشند که همزمان با برنامه ساخت جنگنده در حال تکمیل می باشد. اما به نظر نمی رسد که این سیستمها پس از تکمیل تنها منحصر به جنکنده X-2 باشند و احتمالا جنگنده های قدیمی تر هم از آن بهره ببند.

 

در مورد نسل بعدی رادار آرایه فازی فعال AESA روی این جت یک نکته وجود دارد و آن این است که ژاپن اولین کشوری بود که  جنگنده ای  که روی ان رادارAESA  نصب شده بود (F-2) را به پرواز درآورد.

 

با توجه به مقدارکمی از اطلاعات فاش شده میتوان سیستم الکترونیکی و رادار AESA را دارای قابلیتهایی چون حالت دوگانه در برابر تهاجم جنگ الکترونیکی، قابلیت ارتباط با پهنای باند بالا،شنود راداری پسیو در طیفهای رادیویی دانست.

 

3- جنگنده X-2 طی پرواز سیستم کنترل پرواز مبتنی بر فیبر نوری را آزمایش کرد. این روش نبوغ آمیز به خوبی در برابر نویز و تداخل های الکترونیکی مقاوم بوده و اثر آنها را کاهش می دهد. این سیستم همچنین می تواند در برابر خسارات وارده در جنگ در برابر عمل نکردن اجزا بهتر عمل نماید، به ویژه زمانیکه بردار رانش سه بعدی  با دم هواپیما یکپارچه گردد.

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آنچه از جنگنده پیشرفته X-2 باید بدانید

(بخش دوم)

 

 

 

 

4- طراحی بدنه : طراحی فعلی این جنگنده تنها نمونه ای است که ژاپن از آن برای انجام تست های پرواز جنگنده و زیرسامانه های نصب شده  استفاده کرده و در طول زماانتظار می رود با توجه به نتایجی که از این آزمایشات بدست می آید طراحی جنگنده نیز مراحل بلوغ و پیشرفت به سمت بدست آوردن یک طراحی بومی را طی کند. طبق برآورد مهندسان این پروژه طراحی نهایی جنگنده و شروع تولید انبوه آن در اواخر دهه 2020 میلادی (2020-2030) بدست خواهد آمد.

 

در نظر اول طراحی فعلی این جنگنده شباه زیادی به جنگنده F-22 دارد. این موضوع تعجب برانگیز نیست زیرا زاپن در سالهای گذشته تمال شدیدی به خرید جنگنده F-22 داشت و پیشنهادات متنوعی را بجهت در اختیار گرفتن ان جنگنده مطرح کردند اما F-22 بنا به قانون قابل فروش به کشوری نبود. اکنون ژاپنی ها پس از سالها توانستند به سمت برآورده ساخت خواسته خود حرکت کنند و بتوانند نمونه بومی F-22 را به وسیله مهندسان خود تولید نمایند.

 

5- سیستم بردار رانش : از زمان اعلام این پروزه که در ابتدا Mitsubishi ATD-X نام داشت، تاکنون که به جنگنده X-2 تغییر نام داده و پرواز خود را نیز به انجام رسانده برخی جزییات در باره این جنگنده منتشر شده که یکی از آنها پیرامون سیستم بردار رانش موجود در این جنگنده است.

 

برجسته ترین ویژگی این جنگنده را می توان سیستم بردار رانش آن داست که با مهارت در آن تعبیه گردیده است. این سیستم از سه پره واقع در خروجی موتور بهره می برد که هر کدام از انها می تواند به طور مستقل خروچی موتور را انحا داده و به ان زاویه دلخواه ببخشد.

 

 

bLCxE.jpg

 

بردار رانش سه بعدی پیش از این در جنگنده X-31  مورد استفاده قرار گرفته بود که مانور پدیر ترین جنگنده در اندازه خود، که تاکنون ساخته شده است، محسوب می گردد. اما اضافه کردن این سیستم تغییر بردار رانش با شرایط پنهانکاری این جنگنده تطبیق ندارد. به همین دلیل مهندسان زاپنی بدنبال راهی هستند که بتواند این مانور پذیری فوقالعاده را در کنار ویژگی پنهانکاری با هم داشته باشند. در صورتی که راهی برای تطبیق و کاهش اثرات بازتاب راداری سیستم تغییر بردار رانش یافت نشود می توان از نازل جهت کنترل بهتر استفاده کرد که تمام این تصمیمات به نتایج تست هایی که در سالهای اینده بر روی جنگنده انجام میشود بستگی خواهد داشت.

 

5- رادار گریزی : در ساخت و طراحی نمونه اولیه این جنگنده سعی شده تمامی ویزگی های موثر در بازتاب امواج راداری مربوط به باند X، C و Ku رعایت شود و به این وسیله جنگنده در سطح رادارگریز های پیشرفته باشد. از جمله این موارد می توان به استفاده از لبه های دندانه دار در اکثر سطح بدنه، طراحی رادار گریز دماغه و دم هواپیما و همچنین صاف بودن و حفظ یک دستی و در سطح بدنه برای جلوگیری از تغییر زاویه امواج بازتابی اشاره کرد. در ورودی های هوا و قسمتهایی که موتور جنگنده در ان قرار دارد نیز تغییراتی صورت داده شده تا از اثرات بازتابی بالای موتور توربوفن جنگنده کاسته شود.

 

در نهایت این جنگنده در حال حاضر نمونه اولیه ای جهت تستهای مقدماتی محسوب می شود اما در همین اندازه نیز بسیار ی از موارد همچون موارد رادار گریزی سعی شده به دقت طراحی شده باشد. اما همچنان راهی ده ساله پیش روی X-23 است تا بتواند به جمع پنهانکاران عملیاتی دنیا بپیوندد.

 

 

 

لینک منبع

ویرایش شده در توسط Muting
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ظاهرا اخبار ناامید کننده ای از این پروژه به گوش میرسه...

به نقل از روزنامه asahi چاپ ژاپن:

ژاپن در حال بررسی لغو برنامه طراحی و ساخت جنگنده نسل پنجم خود است...!!

به گفته یکی از مقامات ارشد دفاعی، ژاپن در ابتدا به توان داخلی تکیه کرد، زیرا به نظر می رسید که در توسعه تکنولوژی ساخت جت جنگنده  اهمیت و ارزش بالایی دارد.در ابتدا انتظار میرفت که شرکت Mitsubishi Heavy Industries بتواند از پس طراحی این جنگده متناسب با نیاز های روز  بر اید اما ظاهرا توان تکنولوژیکی لازم و مورد قبول در این شرکت محیا نیست...!!همچنین هزینه های سرسام اور طراحی یکی دیگر از دلایل اصلی در به نتیجه نرسیدن این پروژه میباشد.وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که در تابستان تلاشی برای درخواست بودجه این پروژه برای سال مالی 2019 نخواهد کرد.تصمیم گیری در مورد چگونگی ادامه پروژه، به طور رسمی بین سال مالی 2019 تا 2023 صورت می گیرد و این وزارتخانه تصمیم گرفته که به طور مشترک با دیگر کشورها به توسعه جنگنده نسل پنجم بپردازد.انتظار میرود توکیو و واشنگتن در اوایل این هفته در زمینه توسعه مشترک  جنگنده های نسل آینده با یکدیگر مذاکره نمایند.همچنین ممکن است که ژاپن سفارشات اضافی جنگنده F-35Aبه عنوان جایگزینی برای F-2 را مطرح نماید.دولت ژاپن قبلا تصمیم گرفته است  42 جنگنده F-35 را برای جایگزینی با F-4 خریداری کند.

.

.

.

به واقع از ابتدا هم میشد احتمال داد که این پروژه به نتیجه نرسه... چین و روسیه با اون توان اقتصادی و تکنولوژیکی و تجربه ی بیشتر در ساخت جنگده نسبت به ژاپن هنوز با مشکلات عدیده ای در عملیاتی کردن جنگنده ی نسل پنج خودشون مواجه هستن و در توانایی جنگنده هاشون نسبت به رقبای امریکایی (f-22  و f-35 ) تردید های زیادی وجود داره.حتی کشوری با توانایی و تجربه ی فرانسه هم ترس زیادی از شروع همچنین پروژه ی عظیم تکنولوژیکی-اقتصادی داره و همچنان تصمیم جدی برای ورود به این نسل از جنگده ها رو نداره...ولی ژاپنی ها ...

 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

چه ها که درباره ی قاهر نگفتند ولی به ژاپن که رسید شد مرحله ازمون و خطا و باید صبر کرد !!! 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دقیقا همین مسیله نشون میده حرف و حدیثها در رابطه با قاهر بی دلیل نیست ژاپن با اون سطح تکنولوژی و مدیریتی و اقتصادی و دسترسی به انواع تکنولوژیهای موجود در بازار  کارش با اما اگر مواجه شده این رو هم میدونیم که ژاپن سابقه ساخت هواپیما رو توسط هوندا و میتوسوبیشی رو داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.