RedArmy

جنگنده عمودپرواز یاک-141 فری استایل ( Yak-141/Freestyle)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


بله سه موتوره هست،،، قدرت زیادی لازمه و موتورها باید بتونند هواپیما رو از روی زمین بکنند و به هوا ببرند ...


خيلى جالبه! فكر نمى كردم هواپيماى پشتيبانى هوايى «سه موتوره» داشته باشيم! آيا جنگنده ديگرى هم هست كه تعداد موتورهاش ٬ يك عدد غير رايج باشه؟ مثلاً 6 موتوره!!!!




هواپيماي ترابري آنتونوف 225 كه فقط يكي ازش ساخته شده (هموني كه شاتل رو حمل كرد) 6 تا موتور داره كه البته جنگنده نيست icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


جالبه، تو تمام فروم های امریکایی اینو با F-35 مقایسه میکنند...



در واقع مقایسه درستیه .

بعد از فروپاشی شوروی شرکت لاکهید مارتین نمونه های یاک 141 رو از روسیه خرید و جنگنده اف-35 رو بر مبنای اون ساخت .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


بله سه موتوره هست،،، قدرت زیادی لازمه و موتورها باید بتونند هواپیما رو از روی زمین بکنند و به هوا ببرند ...


خيلى جالبه! فكر نمى كردم هواپيماى پشتيبانى هوايى «سه موتوره» داشته باشيم! آيا جنگنده ديگرى هم هست كه تعداد موتورهاش ٬ يك عدد غير رايج باشه؟ مثلاً 6 موتوره!!!!



البته یکی از موتورها برای بلند کردن عمودی جنگنده است و دو موتور دیگه ادامه حرکت جنگنده و رسیدن به سرعت مافوق صوت رو انجام میدن .

ولی با استفاده از موتور عمودپرواز میتونه مانورهای پیچیده ای رو انجام بده که بقیه جنگنده ها قادر نیستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تجربه ساخت yak 38 روسها را به سمت ساخت جنگنده ای عمودپرواز و برتر از آن سوق داد . روسها yak 38 را بر مبنای yak 36 که شباهت چندانی هم به هم نداشتند تکمیل کردند .
yak 36 :

 

 

GVG_Yak-36_3-view.png

thumb_GVG_Yak-36_3-view.png

 



yak 38 نخستین پرواز خود را در سال 1971 انجام داد و در سال 1975 تولید آن آغاز شد و در نهایت در سال 1990 بازنشسته شد و در تمام سالهای خدمت تنها کاربر آن نیروی دریایی شوروی سابق بود . در دهه 80 میلادی نمایان شدن ایراداتی در این جنگنده جنجال برانگیز شد به همین دلیل از خط مقدم کنار گذاشته شد و بعد از آن در پایگاه های زمینی نگهداری می شد . مشکل اصلی جنگنده مربوط به شرایط گرمای شدید و رطوبت شدید بود هم چنین شعاع عملیاتی مناسبی نیز نداشت .

yak 38 :
 

Yakovlev-Yak-38-Carrier-Launch.jpg

thumb_Yakovlev-Yak-38-Carrier-Launch.jpg

 

 


PeternYak38.jpg

 

thumb_PeternYak38.jpg

 

 



yak 141 : در سال 1975 طرح نخستین آن ارائه شد طراحی درازمدت موتور و هزینه سنگین طراحی آن کار را به تعویق انداحت تا در نهایت در سال 1987 نخستین پرواز خود را انجام داد .
گستره وظایف YAK 141 نسبت به YAK 38 بیشتر بود زیرا از راداری برتر به همراه سامانه هدایت و مراقبت دریایی برخوردار بود . سرعت YAK 141 با پس سوز به 1.8 ماخ می رسید . yak 141 در نخستین آزمایش ها رکورد رسیدن به بیشترین ارتفاع در کم ترین زمان در پرواز عمودی را که در اختیار هاریر بود را شکست همین مسئله که توانایی های این جنگنده را به خوبی نشان می داد باعث شد تا شوروی ها هزینه های سنگین گسترش طرح این هواپیما را تقبل کنند و طرح سرعت بیشتری به خود گرفت . کار به جایی رسید که دفتر طراحی یاکلوف {طراح این جنگنده } طرح ویژه ای برای صادرات آن در نظر بگیرد بلافاصله کشورهای اسپانیا و هندوستان آمادگی خود را برای خرید جنگنده اعلام کردند که در نهایت با این درخواست ها موافقت نشد ! سرانجام پس از کش و قوس های فراوان نمونه ای با تغییراتی نوین در سال 1991 برای آزمایش مجدد تحویل نیروی هوایی شد در این طرح شکل بدنه و دماغه را تغییر دادند اما نتیجه فاجعه بار بود زیرا خلبان نتوانست هواپیما را کنترل کرده و هواپیما از بین رفت و خلبان هم با خروج به موقع جان به در برد {این آزمایش در حضور فرمانده نیروی دریایی انجام شد } .
در ساخت این هواپیما سعی شد از بهترین ها الهام گرفته شود به طوری که طراحان su 22 و su27 از شرکت سوخوی بر روی طراحی آن کار کردند{ طراحی کابین از su22 و طراحی بدنه از su27 الهام گرفته شد } هم چنین نمودی از جنگنده موفق mig 29 هم در طراحی دماغه آن آشکار است از F15 آمریکایی ها هم در ساخت جایگاه ترمز الهام گرفته شده است حتی در طراحی بالها تا حدی از F16 بهره بردند با این تفاوت که قوسی در ابتدای آن ایجاد کردند {احتمالا برای مانورپذیری بیشتر }.
در سال 1991 نیروی دریایی رسما اعلام کرد توان تامین مالی برنامه را ندارد و در نهایت در سال 1991 طرح کنسل شد !!

برخی مشخصات YAK 141 :
وزن خالی :11,650 kg
بیشینه وزن برخاست : 19,500 kg
موتور :1 × MNPK Soyuz R-79V-300 lift/cruise turbofan
تراست خشک :108 kN
تراست با پس سوز :152 kN
موتور بلند کننده :2x RKBM RD-41 turbojets 41.7 kN (9,300 lbf) thrust each)
بیشینه سرعت : 1,800 km/h (1,118 mph, Mach 1.4+)
سقف خدماتی :15,500 m (50,853 ft)
برد خالی: 2,100 km (1,305 mi)
تسلیحات :
موشک ها : R-73 Archer, R-77 Adder or R-27 Alamo air-to-air missiles
جایگاه : 4 تا زیر بال ها و 1 زیر بدنه جمعا توان حمل 2600 kg
توپ : GSh-301 ، م م 30 با 120 گلوله

عکس های YAK 141 :
 

imagey~0.jpg

 

thumb_imagey~0.jpg

 

wew~0.jpeg

 

 

thumb_wew~0.jpeg

 


 

 

4916L~0.jpg

 

thumb_4916L~0.jpg

 

AA2027_Yak-141_model~0.jpg

 

thumb_AA2027_Yak-141_model~0.jpg

 


 

Yak-141_1.jpg

 

thumb_Yak-141_1.jpg

 

 



منابع :
1
2

استفاده از مقاله تنها با درج نام میلیتاری مجاز است .
کم و کاستی را به بزرگی خودتان ببخشید

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی خوب بود ممنون
درخبرها آمده بود که یلتسین این طرح را مجددا احیاکرده و دستور شروع پروژه را داده بود که بعد از تاریخ ذکر شده بالا بود
بهذحال خیلی خوب میشد که ما این طرح را بخریم و به نتیجه برسانیم چون عمود پروازها پساز حمله اول و نابودی باندها بازهم میتوانند عملیات کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی بود تشکر
این فیلم کوتاه از یاک 36 که از رو ناو شوروی بلند میشه:
www.mediafire.com/download.php?k9op106i5g6vmb5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از F15 آمریکایی ها هم در ساخت جایگاه ترمز الهام گرفته شده است



شکل ورودی هوای موتور هم از اف 15 الگو برداری شده.

ولی موتورش خیلی قدرتمنده!
http://www.leteckemotory.cz/motory/r-79/index.php?en
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

از F15 آمریکایی ها هم در ساخت جایگاه ترمز الهام گرفته شده است



شکل ورودی هوای موتور هم از اف 15 الگو برداری شده.

ولی موتورش خیلی قدرتمنده!
http://www.leteckemotory.cz/motory/r-79/index.php?en

طاها جان شما ببین میتونی طرح میگ 21 رو بخری ؟ اگه تونستی بعدش به این فکر کن!

خیلی خوب میشد که ما این طرح را بخریم و به نتیجه برسانیم چون عمود پروازها پساز حمله اول و نابودی باندها بازهم میتوانند عملیات کنند



سلام

فعلا بزار اول یه موتور خوب بسازیم ... بعدا می شه یه کاریش کرد ... در ضمن ، طرح میگ 21 و 23 رو مطمئن باش بهمون می فروشند ... چون دیگه ارزش عملیاتی ندارند ...

ولی میگ 25 ، فکر نکنم ، چون این جنگنده هر چی نباشه بالاتری سقف پروازی رو داره ... در ضمن ، میگ 31 هم از این جنگنده الگو گرفته است ...

یه نکته ... آمریکایی ها تو ساخت اف 35 عمود پرواز ، مجبور شدن از مهندس های شرکت یاک مشاوره بگیرند ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


سلام

فعلا بزار اول یه موتور خوب بسازیم ... بعدا می شه یه کاریش کرد ... در ضمن ، طرح میگ 21 و 23 رو مطمئن باش بهمون می فروشند ... چون دیگه ارزش عملیاتی ندارند .



مطمئن نیستم !
دلیلش هم همکاری نکردن تو پروژه شفقه!
شفق یه هواپیما مثل یاک 130 و میگ 21 بود !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وقتی اعلام میشه که کارهای مطالعاتی عمود پرواز ها دروزارت دفاع شروع شده شما مطمئن باش که راهکار انتقال تکنولوژی هم درصورت امکان بررسی میشه
اگرچه سیستم سه موتور برای کنترل سخت تر از نمونه تک موتور vtol توی یاک 38- هاریر و f35 هست و همین موضوع هم طرح رو به شکست کشوند
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یه نکته ... آمریکایی ها تو ساخت اف 35 عمود پرواز ، مجبور شدن از مهندس های شرکت یاک مشاوره بگیرند ...



کاملا درست می گید این اتفاق افتاده است و بسیار هم جالب است !!


وقتی اعلام میشه که کارهای مطالعاتی عمود پرواز ها دروزارت دفاع شروع شده شما مطمئن باش که راهکار انتقال تکنولوژی هم درصورت امکان بررسی میشه


اگرچه سیستم سه موتور برای کنترل سخت تر از نمونه تک موتور vtol توی یاک 38- هاریر و f35 هست و همین موضوع هم طرح رو به شکست کشوند



درباره نوع موتورها دراین باره به عکس های زیر نگاه کنید شاید خوشتان بیاد ! اولی yak 38 دومی f35 :

220px-Yak-38_Lift_Engines_NT.PNG
220px-F-35B_Joint_Strike_Fighter_%28thru

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عدم نیاز به باند و فرودگاه های بزرگ باعث میشه سرکوب نیروی هوایی دارای این جنگنده ها غیر ممکن بشه
البته به شرطی که این جنگنده ها بعد از پرواز سرکوب نشن!(اویونیک مناسب)

همیشه با جنگنده های عمود پرواز به عنوان گزینه ای فوق العاده برای ایران فکر می کردم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دقيقا همينطور هست عمود پرواز براى کشورى مثل ايران نعمته مخصوصا براى مقابله با کشورى مثل امريکا که ابتدا سرکوب هوايى شديد انجام ميده اما راه هاى ديگرى هم هست مانند استفاده از ديکوى يا سازگار کردن جنگنده براى نشست و برخاست از باندهاى خاکى يا غير آسفالت و ساخت آشيانه هايى با شکل هاى غير معمول که من فکر ميکنم روى اين گزينه ها ما کار کرديم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ساخت جنگنده عمود پرواز کمی برای ما بلند پروازانه اس بهتره سرمایه خودمان صرف تقویت ناوگان فعلی و ساخت یک جنگنده پیشرفته نسل 4++ بکنیم که به نظر من برای ما [b]فعلا[/b] شدنی تر است .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تاپیک قدیمی است ولی دیدن این فیلم خالی از لطف نیست فیلم در بر دارنده نشست و برخاست عمودی جنگنده یاک ۱۴۱ است :

http://www.aparat.com/v/tf5gX

  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.