ALI

هواگرد گشت دریایی وضد زیردریایی توپولف-142 ( Tupolev Tu-142/Bear F/J)

Recommended Posts

هواپیمای گشت دریایی و ضد زیردریایی توپولف 142 موسوم به آلباتروس یا نگهبان اقیانوس از جمله هواپیماهای روسی است که بر پایه بمب افکن نام آشنای توپولف 95 موسوم به خرس بوجود آمده است، این بمب افکن بلند پرواز ترین و سریعترین هواپیمای توربوپراپ جهان است و به همین واسطه توپولف 142 نیز از چنین صفاتی برخوردار است، حد اکثر سرعت توپولف 142 برابر 531 مایل بر ساعت و بیشترین ارتفاع پروازی آن نیز 36000 فوت می باشد. این هواپیما که دارای 11 تا 13 خدمه می باشد بطور رسمی از سال 1957 وارد خدمت شد و از چهار موتور توربوپراپ Kuznetsov NK-12MV (هرکدام 11033 کیلووات) با ملخ های 8 تیغه ای AV-60N استفاده می کند. از دیگر ویژگی های این هواپیما برد بسیار زیاد (حدود 14000 کیلومتر) است که به هواپیما اجازه می دهد بدون هیچگونه سوختگیری هوایی از بمبئی در هند به ژوهانسبورگ در افریقای جنوبی پرواز کرده و دوباره به بمبئی باز گردد. بعلاوه امکان تعبیه یک لوله سوخت گیری برای انجام سوخت گیری هوایی در جلوی دماغه هواپیما نیز وجود دارد که به این وسیله برد نگهبان اقیانوس بیشتر نیز می شود. خدمه هواپیما: خدمه این هواپیما یازده تا سیزده نفر شامل چهار خدمه پرواز است که خلبان یا فرمانده، کمک خلبان، مهندس پرواز و اخطار دهنده پرواز می باشند، یک نفر نیز در عقب هواپیما مسئول توپ است و دیگر افراد نیز مسئولیت کنترل سیستم های تسلیحاتی و شناسایی را بر عهده دارند. سیستم های راداری، تسلیحاتی و ناوبری: هواپیما مجهز به سیستم جستجو و دیدبانی خودکار Korshun-K می باشد و بعلاوه از مگنومتر MMS-106 Ladoga به منظور کشف زیردریایی های اتمی کم صدا، سیستم ناوبری بهسازی شده NPK-142M، سیستم ارتباطی Strela-142M، سیستم دفاع هیدرولوژیکی نرچینسک و سیستم دفاع و ارتباطات رادیویی کد گزاری شده سایانی بهره می برد. علاوه بر اینها توپولف 142 به رادار جستجو و حمله Wet Eye و تعداد زیادی بویه های صوتی از جمله بویه های RGB-15, RGB-25, RGB-55A و RGB-75 مجهز است.علاوه بر این امکان نصب سیستم مدرن Sea Dragon نیز برروی این هواپیما وجود دارد (البته هندی ها سیستم EL/M-2022A (V3) ساخت اسرائیل را برای بهسازی توپولف 142 های خود برگزیدند). تسلیحات: تسلیحات توپولف 142 شامل 12 اژدر و بمب های سقوط آزاد FAB 250 و توپ دو لول 23 میلیمتری DK-12 در عقب هواپیما می باشد، به علاوه امکان هماهنگ کردن موشک Sea Eagle با هواپیما نیز وجود دارد. مشخصات: نام: Tu-142 Bear-F (Albatross / The Sentinel of the Ocean) کاربرد: ضد زیردریایی / گشت دریایی سازنده: شوروی / توپولف ورود به خدمت: 1957 خدمه: یازده تا سیزده نفر طول: 174/08 فوت فاصله دو سر بال: 164/17 فوت وزن خالی: 202384 پوند حد اکثر وزن برخواست: 407885 پوند ]

  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مثل اینکه خیلی به هواپیماهای ضدزیر دریایی علاقه نیست من تازه یک مقاله داشتم درباره هواپیمای گشت دریایی و ضد زیر دریایی ایلوشین 38 حالا که علاقه ای نیست من هم نمیگذارم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود ولی بدون عکس چندان جذاب نیست! عکسهای خود را به سایت imagecave.com آپلود کنید. پست متوالی هم ارسال نکنید اگر کسی نظری داشت بیان میکند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای گشت دریایی و ضد زیردریایی توپولف ۱۴۲ موسوم به آلباتروس یا نگهبان اقیانوس از جمله هواپیماهای روسی است که بر پایه بمب افکن نام آشنای توپولف ۹۵ موسوم به خرس بوجود آمده است، این بمب افکن بلند پرواز ترین و سریعترین هواپیمای توربوپراپ جهان است و به همین واسطه توپولف ۱۴۲ نیز از چنین صفاتی برخوردار است، حد اکثر سرعت توپولف ۱۴۲ برابر ۵۳۱ مایل بر ساعت و بیشترین ارتفاع پروازی آن نیز ۳۶۰۰۰ فوت می باشد. این هواپیما که دارای ۱۱ تا ۱۳ خدمه می باشد بطور رسمی از سال ۱۹۵۷ وارد خدمت شد و از چهار موتور توربوپراپ Kuznetsov NK-12MV (هرکدام ۱۱۰۳۳ کیلووات) با ملخ های ۸ تیغه ای AV-60N استفاده می کند.

از دیگر ویژگی های این هواپیما برد بسیار زیاد (حدود ۱۲۵۵۰ کیلومتر) است که به هواپیما اجازه می دهد بدون هیچگونه سوختگیری هوایی از بمبئی در هند به ژوهانسبورگ در افریقای جنوبی پرواز کرده و دوباره به بمبئی باز گردد. بعلاوه امکان تعبیه یک لوله سوخت گیری برای انجام سوخت گیری هوایی در جلوی دماغه هواپیما نیز وجود دارد که به این وسیله برد نگهبان اقیانوس بیشتر نیز می شود.

خدمه هواپیما:
خدمه این هواپیما یازده تا سیزده نفر شامل چهار خدمه پرواز است که خلبان یا فرمانده، کمک خلبان، مهندس پرواز و اخطار دهنده پرواز می باشند، یک نفر نیز در عقب هواپیما مسئول توپ است و دیگر افراد نیز مسئولیت کنترل سیستم های تسلیحاتی و شناسایی را بر عهده دارند.

سیستم های راداری، تسلیحاتی و ناوبری:
هواپیما مجهز به سیستم جستجو و دیدبانی خودکار Korshun-K می باشد و بعلاوه از مگنومتر MMS-106 Ladoga به منظور کشف زیردریایی های اتمی کم صدا، سیستم ناوبری بهسازی شده NPK-142M، سیستم ارتباطی Strela-142M، سیستم دفاع هیدرولوژیکی نرچینسک و سیستم دفاع و ارتباطات رادیویی کد گزاری شده سایانی بهره می برد. علاوه بر اینها توپولف ۱۴۲ به رادار جستجو و حمله Wet Eye و تعداد زیادی بویه های صوتی از جمله بویه های RGB-15, RGB-25, RGB-55A و RGB-75 مجهز است.علاوه بر این امکان نصب سیستم مدرن Sea Dragon نیز برروی این هواپیما وجود دارد (البته هندی ها سیستم EL/M-2022A (V3) ساخت اسرائیل را برای بهسازی توپولف ۱۴۲ های خود برگزیدند).

تسلیحات:
تسلیحات توپولف ۱۴۲ شامل ۱۲ اژدر و بمب های سقوط آزاد FAB 250 و توپ دو لول ۲۳ میلیمتری DK-12 در عقب هواپیما می باشد، به علاوه امکان هماهنگ کردن موشک Sea Eagle با هواپیما نیز وجود دارد.

مشخصات:
نام: Tu-142 Bear-F (Albatross / The Sentinel of the Ocean)
کاربرد: ضد زیردریایی / گشت دریایی
سازنده: شوروی / توپولف
ورود به خدمت: ۱۹۵۷
خدمه: یازده تا سیزده نفر
طول: ۱۷۴/۰۸ فوت
فاصله دو سر بال: ۱۶۴/۱۷ فوت
وزن خالی: ۲۰۲۳۸۴ پوند
حد اکثر وزن برخواست: ۴۰۷۸۸۵ پوند


تصاویر :

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Raptor_and_TU-95.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2965951853_c3a9905ab1.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/tu-142m_800_001.jpg[/img]



منبع:

http://www.arteshi.com/tu-142-%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام میخواستم بدونم این هواپیمای قدیمی به روز رسانی هم شده ؟یک سوال دیگه هم دارم اونم اینه که روسیه فقط همین نمونه از هواپیماهای گشت دریایی داره یا نه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]واقعا که روسیه ضعیف شده چرا از بمب افکن ۵۰ سال پیش استفاده میکنه icon_wink[/quote]

خوب قدیمی بودن چیزی دلیلی بر عدم کاراییش نیست بی 52 هم برمیگرده به دهه 50 که تا سال 2040 هم قراره در خدمت باشه
اجالتا u2 هم برمیگرده به همون دوران اما به رغم ظهور پرنده های جاسوسی رنگارنگ قراره تا 2020 خدمت کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]واقعا که روسیه ضعیف شده چرا از بمب افکن ۵۰ سال پیش استفاده میکنه icon_wink[/quote]

دوست عزیز بمب افکن B-52 Stratofortress هم ساخت 1955 (65 سال پیش) هست ، استفاده از تکنولوژی های دوران جنگ سرد بدلیل کاهش هزینه طراحی و توسعه ی کشورها (پس از جنگ سرد) امری عادی هست . روسیه و آمریکا با همین Tu-95 و B-52 شون رقیب چندانی جلوی خودشون تو دنیا نمیبینند به همین دلیل یک تغییر گسترده و اساسی در نیروی بمب افکن های استراتژیک رو واقعا لازم نمیبنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در حال اسکورت شدن بوسیله ی یک فروند P-3C-155 در 1986 :

1200px-Tu-142M_P-3C-Orion-1986-DN-SC-87-

 

 

دو هواپیمای ضد زیر دریایی در یک قاب : ایلوشین 38 ( Il-38)  در پس زمینه و توپولف 142  در جلو :

 

1200px-IAF_Tu-142_and_Il-38.jpg

 

 

Tupolev_Tu-142_Krivchikov_2007.jpg

 

 

Tu-142MR-1990.jpg

 

1200px-Tu-142M-1986-DN-SC-87-03779-front

 

1200px-Tu-142M-1986-DN-SC-87-03776-DPLS.

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسیار جالب متشکر سید جان

اگه موارد بیشتر معرفی کنی عالی میشه :rose:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در حال اسکورت شدن بوسیله ی یک فروند P-3C-155 در 1986 :

...



ما +ا اونجایی که دیدیم اسکورت هوایی توسط جنگنده های رهگیر صورت میگیره

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ما +ا اونجایی که دیدیم اسکورت هوایی توسط جنگنده های رهگیر صورت میگیره

 

 

در طول جنگ سرد ، وظیفه اصلی این بمب افکن ها ، اجرای ماموریتهای گشت دریایی دوربرد بود که گاها"10 تا 12 ساعت طول می کشید ، این پرنده ها ، عمدتا" در زمان اجرای مانورهای دریایی ناتو ، اقدام به پرواز نموده و معمولا" به اصطلاح ، " اثر انگشت " رادارهای غربی را شناسایی و ثبت می نمودند . واحدهای جنگ الکترونیک غربی هم بطور طبیعی بیکار نبوده و برای شناسایی چشمی و الکترونیک و مشاهده مستقیم عملکرد این پرنده های غول پیکر روسی ، اقدام به اسکورت آنها می نمودند

 

 

1_16.png

 

 

 

پرنده شناسایی TU-142 M ، رجیستر RED 95

 

خلبان یکم و فرمانده هواپیما : سرهنگ دوم تولپیگو

 

کمک خلبان و جانشین فرمانده : سروان اولگ واسیلیف

 

ناوبر : سرگرد والری لارین

 

مهندس پرواز : سرگرد یوری ماکاروف

 

ناوبر / کاربر تجهیزات جنگ الکترونیک : سروان اولگ استرودوپسف

 

ناوبر/ کاربر تجهیزات جنگ الکترونیک : ایگور کوچوک

 

ناوبر: ستوان یکم الکساندر گربف

 

تیربارچی دم : نیکلای روزوف

 

 

پی نوشت : انصافا" این نویسنده عجیب و غریب روس ، یفیم گوردون ، کتابهای جذابی را تا الان نوشته .

  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.