FLANKER

ناو هواپیمابر 1143.5 Kuznetsov

Recommended Posts

ناو هواپیمابر 1143.5 Kuznetsov تنها ناو هواپیما بر فعال روسیه
قبل از شروع مطلب این رو بگم که درست نیست این ناو رو با ناوهای هواپیما بر امریکایی مقایسه کنیم ! چون با توجه به خصوصیات و تسلیحاتش بهتره بگیم که این ناو ، رزمناویه که هواپیما و هلیکپتر حمل میکنه !
محیط عرشه برابر 14800 متر مربع مساحت دارد و هواپیماها با کمک سطح شیبداری که اصطلاحا ( bow ski- jump ) نامیده میشود به هوا برمیخیزند . این سطح شیبدار 12 در جه زاویه دارد .
پس در نتیجه این کشتی فاقد کاتاپولت (catapults ) می باشد . در هنگام فرود هواپیماها نیزاز کابل برای متوقف کردن هواپیما استفاده میشود . ناو دارای دو اسانسور برای بالا اوردن هواپیماها و هلیکوپترها به روی عرشه است . این ناو هاپیمابر گنجایش ساپورت و نگهداری از 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر ( با بال ثابت غیر تاشو ) به علاوه هلیکوپترها شامل 4 فروند کاموف Ka-27-LD (Helix) ، و 18 فروند Ka-27 PLO و 2 فروند کاموف Ka-27-S می باشد .
اما این ناو دارای انواع و اقسام موشکهای ضد کشتی و ضد هوایی نیز می باشد که در مشخصات کلی خواهید دید .
موتور ناو دارای 8 دیگ بخار و 4 توربین بخار به قدرت هر یک 50 هزار اسب است که مجموعا 200 هزار اسب بخار نیرو تولید میکند که به 4 پروانه کشتی منتقل میشود .
دو عدد الواتورها یا همان بالابرهای ناو میتوانند 40 تن بار و مقدورات مانند هواپیما و هلیکوپترها را به روی عرشه برسانند . کل عرشه کشتی از پوششی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر 450 درجه سانتی گراد حرارت را داراست . همچنین عرشه به 3 سپر حرارتی 10 متر در 10 متر مجهز است که در هنگام بلند شدن استفاده میشوند .
مشخصات کلی
وزن خالی : 43 هزار تن
وزن استاندارد : 55 هزار تن
وزن در حالت کاملا پر : 67500 تن
ابخور در حالت خالی : 8.05 متر
ابخور در حالت استاندارد : 8.97 متر
ابخور در حالت کاملا پر : 10.4 متر
ابعاد کشتی :
طول : 306.45 متر
پهنا : 73 متر
ارتفاع بلندترین نقطه : 64 متر
موتور :
8 دیگ بخار که با سوخت مازوت کار می کنند و متصل به 4 توربین گازی هستند مجموعا به قدرت 200هزار اسب بخار
سوخت :
9918.5 تن سوخت کشتی
293 تن سوخت دیزل برای ژنراتورها
2500 تن سوخت هواپیما و هلیکوپتر
حداکثر سرعت : 29 گره
برد برحسب سرعت:
3850 مایل در سرعت 29 گره
7680 مایل در سرعت 18 گره
8417 مایل در 14 گره
استقامت بدون سوپلای : 45 روز
پرسنل : 1980 نفر
تعداد اتاقها : 3857 اتاق
هواپیماها
20 فروند فلانکر (Su-27K Flanker D ) به علاوه 4 فروند Su-25 UTG یا 16 فروند هواپیمای Yak-41M و 12 فروند سوخوی Su-27K فلانکر به همراه 4 فروند هلیکوپتر KA-27LD32 و 18 فروند KA-27PLO و 2 فروند KA-27S
تسلیحات نصب بر روی ناو
12 لانچر موشک SS-N-19 گرانیت با برد 420 کیلومتر
24 لانچر موشک انداز SA Klinok ADAM system با 192 موشک و برد 15 کیلومتر و سرعت 1 موشک در هر 3 ثانیه
سیستم ضد هوایی (Gun/Missile ) Kashstan با 256 موشک ضد هوایی و 48000 فشنگ
8 سیستم ضد موشک و ضد هوایی ( گتلین ) 6 لول AK-630 gattl. AA ( 30 میلیمتر با سرعت 6000 گلوله بر دقیقه و 24000 فشنگ )
راکت انداز UDAV-1 با 60 راکت و 3000 متر برد .
سیستمهای الکترونیک
رادار سطحی و هوایی
رادار جستجوی ارتفاع پست
رادار کنترل پرواز
رادار ناوبری
4 رادار برای کنترل اتش سیستم ضد هوایی kashtan
سونارها :
سونار با فرکانس باند متوسط و پایین
سونار ابهای عمیق ( فرو برنده در اب )
اشکار سازنده اشیا نامتعارف در زیر اب ( زیردریاییهای پنهانکار )
تجهیزات کنترل هوایی :
مرکز هدایت و کنترل هواپیماها
مرکز پردازش داده های هوایی
سیستمهای هدایت ماهواره ای
رادارهای ناوبری و سطحی و هوایی Mars-Passat, MR-175 Fregat-MA و MR-350 Podkat و Vaigach

[align=center]تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام اين ناو تور ام 1 نداره . و از سيستم ضد هوايي كاشتان استفاده مي كنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=16][align=center][color=green]به نام حق[/color][/align][/size]

خواستم اين ناو رو معرفى كنم كه ديدم تاپيكش قبلاً ايجاد شده. تاپيك هايى براى معرفى ناوهاى هواپيمابر و هلى كوپتربر مخصوصاً اون هايى كه در تملك كشورهاى غربى هستند زده شده ٬ اينجا چند تاپيك مرتبط رو برايتان مى گذارم(جهت آشنايى با موضوع):
[align=center][url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=610]ناوهای هواپیمابر[/url]
[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3189]ناوهای هواپیمابر آمریکا!!![/url]
[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3848]ناو هواپیمابر شارل دوگل[/url]
[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12632]ناو هواپیمابر کلاس "São Paulo Clemenceau" ،، متعلق به نیروی دریایی برزیل[/url][/align]
[align=justify][color=indigo][b][size=14]كليد خوردن و سرنوشت طرح[/size][/b]
كشور اتحاد جماهير شوروى همزمان با رشد فناورى و رقابت با غرب ٬ اقدام به ساخت ناوهاى هواپيمابرى كرد كه رده عملياتى شون و وظايفشون با همتايان غربى آن ها تفاوت داشت. با توجّه به تجارب به دست آمده از ناو هواپيمابر آدميرال كرشخف(Admiral Gorshkov) در سال 1981 دو فروند ناو جديد رو به شركت نيكلايف جنوب(Nikolayev South) سفارش دادند كه تا سال 1985 بدنه اولين ناو آماده و به آب انداخته شد و سه سال بعد هم دومين فروند. از مهم ترين تفاوت ها انتخاب نيروى پيشران بود. برخلاف نوع قبلى كه از تركيب موتورهاى ديزل و هسته اى استفاده شده بود٬ جهت كاهش هزينه عملياتى تنها به ديزل اكتفا شده بود و اين باعث كاهش زمان آماده به خدمت اين ناو تا 45 روز شد. نام ناو اوّل آدميرال كوزنتوف گذارده شد و دومى هم Varyag كه كوزنتوف در ابتداى سال 1991 رسماً(و نه واقعاً) وارد خدمت شد. فروپاشى اتحاد جماهير شوروى باعث شد تا ناو دوم به صورت نيمه كاره و به عنوان لقمه اى چرب در اوكراين به جا ماند كه همانند ساير تجهيزات ارزشمند ارش شوروى كه در اوكراين برجا مانده بودند٬ فوراً به فروش رفت. خريدار هم مشترى پر و پا قرص تسليحات روسى٬ يعنى جمهورى خلق چين بود(قابل توجّه دوستانى كه مى گفتند هواپيمابر چينى ها شبيه انواع روسى نيست!!!!).[/color][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Kuzentsov.jpg[/img][/align]

[align=justify][color=brown][b][size=14]آغاز به كار كوزنتسف[/size][/b]
در سال 1995 بالأخره روس ها موفق شدند تجهيز و ساخت كوزنتسف ربا به پايان برسانند و اون رو به كار بگيرند. همان طور كه قبلاً اشاره شد٬ وظيفه تعريف شده براى ناوهاى وسى متفاوت از انواع آمريكايى و فرانسوى بود. آن ها پشتيبانى نزديك هوايى در نزديكى و بر فراز منطقه نبرد رو مد نظر داشتند(ظرفيت تنها 80 فروند هورنت در كلاس هواپيمابر نيميتز) در حالى كه روس ها وظيفه نبرد دريايى و حفاظت از ناوگان راهبردى سطحى و زيرسطحى رو به گردن كوزنتسف انداخته اند. به همين جهت تنها با 12 فروند Su-33 ليست هواپيماهاى مورد استفاده خود را بسته اند! در عوض با گستره وسيع و فوق العاده مخوف تسليحات و تجهيزات سطحى‌و زيرسطحى عرض اندام چشمگيرى مى كنند! 20 فروند بالگرد سنگين كاموف-27 كه در كنار فلنكر ناونشين وظيفه نبرد سطحى و زير سطحى رو به خوبى انجام مى دهند به كيفيتى كه حتّى امكان شناسايى و انهدام مين هاى دريايى را هم دارند٬ چه رسد به واحدهاى سطحى و زير سطحى دشمن!! براى اين هواگردها هم عرشه پروازى 14700 متر مربعى تعبيه شده است كه منجر به افزايش طول ناو به 5/306 متر شده است و وزن آن را به 55 هزار تن رسانده است. امّا توان رزمى اين ناو به هواگردهايش محدود نمى شود(بر خلاف هم رده هاى غربى اش) و خود به تنهايى توان در هم شكستن ناوگان دشمن را داراست؛ براى اثبات اين موضوع كافى است به زرادخانه موشكى ناو نگاهى بياندازيد:
12 پرتاب گر(luncher) موشك ضد كشتى زهردار SS-N-19 Granit با برد بيش از 400 كيلومترى و توانايى حمل سرجنگى(750 كيلوگرم) هسته اى با سرعت نزديك به 300 كيلومتر بر ساعت!
24 پرتاب گر 8 تايى موشك SA-N-9 يعنى در مجموع 192 موشك بارگذارى شده و آماده شليك!!
8 سامانه دفاع نزديك CIWS كه هر كدام دو پرتاب گر موشك SN-N-11 و دو مسلسل 30 ميلى مترى Gsh30 آماده به خدمت دارند.
و جالب اين كه براى دفاع در برابر حملات زير سطحى‌هم به خوبى تدبير انديشيده شده: سامانه موشكى ضداژدر UDAV-1 كه از موشك هاى ASW استفاده مى كند.
سامانه هاى دفاعى انبوه اين ناو٬ آن را در جهان منحصر به فرد كرده است كه مى تواند هر سه ثانيه يك موشك ضدكشتى را از خود دور كند![/color][/align]

[align=justify][color=darkred][b][size=14]ساير مشخصات[/size][/b]
همانند ديگر ناوهاى عظيم٬ اين غول روسى هم خدمه زيادى را با خود حمل مى كند.1960 نفر وظيفه دارند تا ناو را سرويس دهند كه با 8 توربين بخار و 4 شفت به سرعت قابل توجّه 60 كيلومتر بر ساعت برسد و 625 نفر هم به عنوان خدمه پروازى٬ وظايف محوله خود را انجام مى دهند. يك انحناى 12 درجه اى به سمت بالا٬ در انتهاى عرشه پروازى به كمك هواپيماهاى ناو مى آيد تا پرواز خود را شروع كنند. دو بالابر هم هواگردها را از خياط خلوت زير عرشه اصلى٬ به ميدان جنگ منتقل مى كنند! اين شناور كه تنها ناو هواپيمابر عملياتى ارتش روسيه محسوب مى شود ٬ با توجّه به نبودن برنامه اى براى جايگزينى حالا حالاها بايد به دريانوردى و ماجراجويى ادامه دهد و حداقل تا 2030 حكم بازنشستگى نخواهد گرفت...[/color][/align][align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Admiral_Kuzentsov.jpg[/img][/align]

[color=darkblue][b][size=14]سابقه عملياتى[/size][/b]
اين ناو در هيچ آوردى تا به حال شركت نجسته ولى در تمارين زيادى ايفاى نقش كرده است. برجسته ترين عمليات اين ناو٬ حضور در تلاش ناكام نجات خدمه زيردريايى اتمى كورسك در سال 2000 است.[/color]


icon_eek دوستان فقط يك نفر بياد به من توضيح بده اين چوب هاى ماهى گيرى كه كنار عرشه پروازى(در قسمت هاى جلويى ناو) نصب شده اند كاربردشون چيه؟!! :mrgreen:
[align=center]پرتاب گرهاى موشك گرانيت
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Kuznetsov.jpg[/img]
موشك گرانيت SS-N-19
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/vtc_247824_VTC3.jpg[/img]
قسمت سمت راست سامانه هاى CIWS هر كدام شامل دو مسلسل چرخان كشتان و دو پرتاب گر موشك SN-N-11 براى دفاع نزديك و قسمت سمت چپ موشك دفاع هوايى/ضد موشك ضدكشتى SA-N-9
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1143_kuznetsov4.jpg[/img][/align]

[quote]سلام،فلانکرجان اون موشکی که در عکس۲ ssn19 هستش؟ خیلی شبیه توا ام ۱ هستش. :mrgreen: [/quote]
همان طور كه اشاره كردم SS-N-19 Shipwhreck و به عبارت ديگر P-700 Granit ضد كشتى هست امّا حدس شما هم درسته. اون عكس در واقع نمونه دريايى تور ام1 محسوب مى شه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام فکر می کنم اون چیزی که شما منظورتون هست آنتن های مخابراتی باشه که در اطراف کشتی نصب شده .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این یه سوپر رزم ناوه که با خودش هواپیما می بره ، نه یه ناو هواپیمابر.

این اصلا هواپیما می خواد بزنه تو سرش، یکدفعه خودشون رو راحت می کردند و به جای این هواپیماها موشک ها رو یا زیاد می کردند و یا تنوع می دادند.

مسخره کردند خودشون رو ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته من این تاپیک رو 2 سال پیش گذاشته بودم
که اقای abrar از بایگانی کشیدنش بیرون! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی عظیمه ولی خوب به نظر من با موتور هسته ای به صرفه تر میشد این چقدر سوخت بخوره!

اما این ناو یعنی برای دفاع هوایی فقط به گاتلینگ و کاشتان تکیه داره و دارای موشکهای برد متوسط و بالا نیست و این جاش توی این غول واقعا خالیه.

ولی موشکهای ضد کشتی اون واقعا مخوفا و توان ضد اژدر و ضد موشک کروز خوبی هم داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همان طور كه اشاره كردم SS-N-19 Shipwhreck و به عبارت ديگر P-700 Granit ضد كشتى هست امّا حدس شما هم درسته. اون عكس در واقع نمونه دريايى تور ام1 محسوب مى شه.[/quote]
[quote]
اما این ناو یعنی برای دفاع هوایی فقط به گاتلینگ و کاشتان تکیه داره و دارای موشکهای برد متوسط و بالا نیست و این جاش توی این غول واقعا خالیه[/quote]

سلام
اولا تور ام 1 نداره به چه زبونی بگم !! at_wits'_end_new! at_wits'_end_new! at_wits'_end_new!

ثانیا اون تصویری که میگید یعنی این:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1143_kuznetsov4.jpg[/img]

[b]در تصویر سمت چپ همون چیزیه که شما بهش میگید تور ام 1
و همون سیستم ضدهوایی برد متوسط هست به نام
SA-N-9 Gauntlet / Klinok (Kinzhal)
این موشک ضد هوایی با این مشخصات هست
برد : 2 تا 12 کیلو متر
ارتفاع 10 متر تا 6000 متر(19000 پا تقریبا)
وزن موشک 165 کیلو
سر جنگی 15 کیلو

دیگه نگید تور ام 1
من دیوونه شدم !!!![/b]

:mrgreen: :mrgreen: icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون دستت درد نکنه (هم فلانکر جان هم سجاد جان)[/quote]
قربان شما!
[quote]این یه سوپر رزم ناوه که با خودش هواپیما می بره ، نه یه ناو هواپیمابر.[/quote]
اتفاقاً چندين جا همين رو گفته بودند كه كاملاً قابل قبوله. علّت اش هم اينه كه روس ها مى خواستند امنيت دريايى شان رو تضمين كنند نه پوشش هوايى رو.

[align=justify][quote]البته من این تاپیک رو 2 سال پیش گذاشته بودم
که اقای abrar از بایگانی کشیدنش بیرون! icon_eek [/quote]
اولاً كه من كشيدم بيرون٬ دوماً شما از كجا مطمئنيد كه مى گوييد آقاى ابرار؟! بابا به خدا هستند خانم هايى كه علاقه مند و مطلع باشند ولى از بس ما اينجا برادر برادر و آقا آقا مى كنيم كه بندگان خدا جرأت نمى كنند/صلاح نمى دانند حضورشون رو اعلام كنند! سوماً كسى منكر زحمت شما نيست٬ امّا من ديدم كلى كار كردم دلم نيامد اين اطلاعات رو به امان خدا رها كنم! گذاشتم دنبال تاپيك شما تا قفل نشه!! :mrgreen:

[quote]سلام
تور ام 1 نداره به چه زبونی بگم !! at_wits'_end_new! at_wits'_end_new!
...
دیگه نگید تور ام 1
من دیوونه شدم !!!!
:mrgreen: icon_eek icon_eek [/quote]
بعدش هم شما اين قدر خون خودت رو كثيف نكن! توى [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Admiral_Kuzentsov.jpg][u]اون پوستر[/u][/url] هم به خوبى نام اين سامانه دفاعى ديده مى شه ولى خوب هر جايى كه من ديدم عكس اين رو كنار تور ام يك گذاشته بودند و تمام شواهد حاكى از اينه كه اين ها از يك پايه استفاده مى كنند و در استخوان بندى مشترك اند. موشك مورد استفاده در هر دو سامانه هم اين طور كه از شواهد بر مى آيد يكسان هست.


امّا در مورد مطالب مطرح شده توسط جناب اُپرا: بايد بگويم اين ناو تقريباً نيازى به پدافند برد بلند نداره. بالأخره هواپيماهاى مستقر روى ناو(على رغم وظيفه ى اصلى شون كه نبرد دريايى هست) بايد به يك دردى بخورند؟! با كشف هدف توسط رادارهاى آرايه فازى اين ناو و ناوگروه همراهش مى توان به سرعت هواپيماى آلرت(اسكرمبل) دفاع هوايى رو به پرواز در آورد كه احتمال موفقيتش به نظر من بيش از يك سامانه دفاعى زمينى/سطحى هست. يك احتمال ديگر هم هست و آن هم اينه كه ناوگروه همراه داراى پدافند بلند برد باشند. هم چنين سوخت ديزل بسيار به صرفه تر از پيشران هسته اى هست! وگرنه اين كه يك ناو هست٬ تكليف اون همه كشتى تجارى كانتينر بر و نفت كش چى م شه؟! همه شان رو بايد هسته اى كنيم؟! توى متن هم آمده كه براى كاهش هزينه هاى عملياتى تصميم گرفته اند نيروى پيشران رو فقط از ديزل بگيرند يعنى حتماً اين گزينه برايشان هزينه كمترى دارد ديگر؟!


و امّا صحبت آخر: در [url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Kuzentsov.jpg][u]تصوير شماتيك سياه و سفيد[/u][/url]ى كه گذاشتم اگر دقّت كنيد مى توانيد منجيق رو ببينيد كه براى به پرواز درآوردن هواپيماهاى سنگين تر استفاده مى شه. در حالى كه در متن هاى اصلى اشاره شده بود كه اون سكوى پرش انتهاى عرشه پرواى براى هواپيماهاى سبك تر كاربرد داره و در كوزنتسف از هواگردهاى سنگين استفاده نشده(البتّه اگر سوخو25 رو خيلى سنگين حساب نكنيم) و تأكيد شده بود كوزنتسف منجنيق نداره. به علاوه «جزيره» ناو هم كوچك تر و مربعى تر از ناوهاى كوزنتسف و Varyag(همونى كه الآن چينى ها دارند تكميلش مى كنند) هست. بنابر اين حدس مى زنم على رغم شباهت فراوان(كه البتّه جز اين هم انتظار نمى ره) اين تصوير متعلق به ناو آدميرال چخوف(هم اكنون در اختيار نيروى دريايى هند) هست.[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] و امّا صحبت آخر: در تصوير شماتيك سياه و سفيدى كه گذاشتم اگر دقّت كنيد مى توانيد منجيق رو ببينيد كه براى به پرواز درآوردن هواپيماهاى سنگين تر استفاده مى شه. در حالى كه در متن هاى اصلى اشاره شده بود كه اون سكوى پرش انتهاى عرشه پرواى براى هواپيماهاى سبك تر كاربرد داره و در كوزنتسف از هواگردهاى سنگين استفاده نشده(البتّه اگر سوخو25 رو خيلى سنگين حساب نكنيم) و تأكيد شده بود كوزنتسف منجنيق نداره. به علاوه «جزيره» ناو هم كوچك تر و مربعى تر از ناوهاى كوزنتسف و Varyag(همونى كه الآن چينى ها دارند تكميلش مى كنند) هست. بنابر اين حدس مى زنم على رغم شباهت فراوان(كه البتّه جز اين هم انتظار نمى ره) اين تصوير متعلق به ناو آدميرال چخوف(هم اكنون در اختيار نيروى دريايى هند) هست. [/quote]

این تصویر کزنتسوف هستش.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/nk1143kuzn.jpg[/img]
منجنیقی در کار نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.