hamed_713

موشک polyphem غول يك چشم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]تصویر[/align]
موشکpolyphem سيستمی است چند منظوره برای دو کيفيت از لحاظ الف: ارسال اطلاعات برای کشف اهداف دور دست با پروازی آرام در ارتفاع مناسب، ب: برای اصابت به اهدافی مانند وسايل موتوری (مثل تانک، انواع خودروهای نظامی، کشتی های کوچک جنگی) از قابليت های سيستم موشکی polyphem نصب آن روی شناور های سبک و شليک از روی سطح آب برای حمله عليه ناوچه های جنگی و شناور های کوچکتر و بالگردان میباشد. بنابراين، اين سيستم دارای توانايی حمله به اهداف زمينی، دريايی و هوايی می باشد.

نمودار حمله موشک polyphem در ميدان جنگ

برای تکميل و توسعه اين سيستم شرکت ائتلاف خاصی مرکب از آلمان، فرانسه و ايتاليا ايجاد شده است که هر شرکت در کشور مربوطه مستقر است. شرکت آلمانی در مونيخ و شرکت Aeropatiale missihles وابسته به چتيلون در فرانسه و کنسرسيوم ايتاليايی موشک مستقر در روم میباشند مرحله ابتدايی پيشرفت اين سيستم شامل آزمايش ديناميکی با پرواز بلند آن در آوريل 1997 بوده است.

برای ادامه اين طرح درجولای 1998 با شرکت های مربوطه برای به خدمت گرفتن اين موشک در سال 2006 قراردادی به طور کامل منعقد شده است.

سيستم هدايت اين موشک از نوع اپتيکی و همراه با سيستم مادون قرمز برای جستجوی هدف در تاريکی شب می باشد. اين نوع سيستم از نظر اقدام متقابل از سوی دشمن بسيار مطمئن است و به اهداف متحرک و ثابت به راحتی حمله می کند.

در دماغه موشک يک سيستم اپتيکی (دوربين تصوير برداری) از نوع مادون قرمز نصب شده است که از اين طريق موشک در زمان پرواز، تصاويری را برای پست هدايت و تير انداز ارسال می نمايد که بر اين اساس موشک در هنگام پرواز به سوی دشمن کاملاً در اختيار تير انداز است.

[align=center]تصویر[/align]

تصوير بردار polyphem مستقر بر يک پايه دو محوره ثابت ولی چرخان با خاصيت جايروسکوپی است که کار آن تهيه تصاوير بسيار دقيق، واضح و شفاف برای سيستم تيراندازی و پست هدايت جهت پردازش برای هدايت خودکار در اختيار تير انداز می باشد.


موشک polyphem قابليت قفل شدن بر روی اهداف مورد نظر را دارد و در صورتی که اهداف متعددی از طريق تصاوير توسط تيرانداز مشاهده شود خدمه مربوطه میتواند هدايت موشک را در اختيار گيرد و هدف مستمر را مورد حمله قرار دهد.

از طريق قسمت چشمی يا دوربين تصوير برداری در دماغه موشک اطلاعات گسترده و فشرده ای به سيستم هدايت ارسال می گردد. دامنه وسيع اطلاعات ارسالی در هر ثانيه 200 مگابايت می شود که مورد تجزيه و تحليل فرار می گيردو به اين ترتيب امکان مقابله دشمن با اين سيستم امکان پذير نخواهد بود.

قسمت اپتيک يا دوربين موشک در واقع يک حساسگر از نوع مسطح از جنس سيليکات پلاتين است که به سيستم جستجوگر موشک کمک می کند و اهدافی با فاصله 8 کيلومتری را به راحتی کشف و رديابی می نمايد.

در ضمن اين موشک هرچه به هدف نزديکتر شود دقت هدف گيری آن بهتر می شود و اجازه می دهد تا در حد بالايی امکان عدم اصابت کاهش يابد.

اين سيستم از مکانهای مخفی و استتار شده موشک های خود را شليک می نمايد که اين خود يک روش حفاظتی در مقابل اقدامات دشمن می باشد و با توجه به قابليت های سيستم هدايت از نوع تمام اتوماتيک، می توان به صورت توپخانه ای چند موشک يا تمام موشک های در قبضه را به سوی دشمن روانه کرد.

يکی از موارد بالقوه اين سيستم دريافت تصاوير از طريق موشک در حين پرواز (در تمام مسير) و استفاده اپراتور و سيستم کنترل و هدايت است. نتايج هر شليک برای تجزيه و تحليل ثبت می شود و هر نوبت تيراندازی را میتوان مرور کرده و نتايج آن را برای بهينه کردن عمليات بعدی به کار گرفت.

يکی از نکات برجسته اين موشک عدم نياز به کنترل های قبل از شليک و يا تعمير است و به دليل اينکه موشک در يک محفظه پوشيده قرار دارد می توان آن را به مدت طولانی نگهداری نمود.

جهت تکميل اين سيستم، پراتب کننده موشک بر دو نوع خودرو چرخ دار که برای زمين های هموار طراحی شده اند مستقر شده است. يک نمونه، خودروی سبک که جهت استفاده در يگان های توپ خانه در نظر گرفته شده که از نوع چهار چرخ است و نمونه ديگر از لانچر های خود کششی است که يک نوع کاميون شش چرخ است که برای استفاده در دفاع ساحلی عليه شناورهای سبک جنگی بکار گرفته می شود اين نوع لانچر مجهز به شش موشک می باشد.

موشک polyphem به کمک يک بوستر سوخت جامد پرتاب می گردد و بعد از جدا شدن از لانچر، موتور توربوجت آن روشن و نيروی پرواز برای سرعتی معادل 150 متر بر ثانيه توليد می نمايد.

برد موشک polyphem 60 کيلومتر است. اين موشک از ابتدا با زاويه بسته پرتاب و در ارتفاع 600 متر شروع به پرواز افقی با يک شيب ملايم به سمت پايين به سوی دشمن خواهد داشت.

اين نوع پرواز موجب می شود تا اهداف چند گانه ای مانند تانک، خودرو های نظامی مقرهای فرماندهی، بالگردان و ناوچه ها را به راحتی مورد حمله قرار دهد. اين موشک مجهز به يک سر جنگی از نوع خرج گود با وزن 15 کيِلوگرم است.


نويسنده: صالح تحققى

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آيا ميشه اين موشك رو با موشكهاي ضد كشتي مقايسه كرد؟؟


از اين موشك بيشتر براي انهدام اهداف متحرك دريايي استفاده ميشه.و با اون ناوچه ها و قايقها را هدف قرار مي دن.بعيد مي دونم كه اين موشك بتونه از زره كشتي ها و ناوهاي جنگي عبور كنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.