karkas

موتور موشک

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

در زمینه موشکی و راکت ما چند نمونه موتور راکت داریم که هر کدام از ماده مختلفی برای حرکت تغذیه می کنند . برای مثال موتور سوخت مایع :
این نوع موتور برای جرکت از سوخت مایع تغذیه می کند این نمونه موتور ها به چند بخش و یا قسمت تقسیم می شوند که عبارتند از اتاقک احتراق، شیپور و گلوگاه . قسمت عقب اتاقک انفجار که محل تزریق سوخت است را اینجکتور یا تزریق کننده می‌نامند . لایه داخلی اتاقک احتراق دارای لایه ای تو خالی و تهی است که گاز های خنک کننده در آن جریان دارند . نمونه دوم که موتور سوخت جامد نام دارد همانطور که از اسمش پیداست یک نمونه موتور راکت است که از سوخت جامد تغذیه می کند شایان ذکر است که این نمونه موتور ها شکل و ساختمان ساده تر از موتور های سوخت مایع دارد . این نمونه به قسمت هایی مختلف تقسیم شده است که عبارتند از باله‌ها ، کلاهک ، محفظه احتراق و گرین سوخت . سوخت جامد بر اثر سوختن تبدیل به گاز شده و در نازل لاوال ابتدا سرعت ان در گلوگاه نازل به سرعت صوت رسیده .
تصویر

با استفاده از این موتور در موشک ها سرعت موشک را چندین برابر افزایش می دهند . برای مثال موشک عاشورا ایران همانطور که اعلام شد از سوخت جامد تغذیه می کند و همانطور که اسرائیل اعلام کرد هدف گیری و انهدام این موشک غیر ممکن است چراکه از سوخت جامد تغذیه می کند و همین باعث می شود که سرعتش بیشتر شود که البته نمونه های مختلفی از این موتور وجود دارد که هر کدام از سرعتی مختلف برخوردار هستند . بیشترین موتوری که در موشک های مختلف مثل زمین به زمین ، هوا به هوا ، و حتی زمین به هوا استفاده می شود نازل نام دارد . گازهای حاصل از سوختن سوخت با فشار بالا و دمای بالا وارد قسمت همگرا می‌شود سرعت گاز زیاد می‌شود تا جایی که در دهانه موشک سرعت ان به سرعت صوت می‌رسد . برای مثال موتور موشک شهاب۳، ۲۶۷۶۰کیلوگرم نیرو ((Thrust تولید می‌کند که برای طی مسافت ۲۰۰۰کیلومتر کافی است. اگر بخواهند برد آن بیشتر شود، از کلاهک‌های کم‌ وزن‌تر استفاده می‌کنند و به همین دلیل، وزن کلاهک‌های از ۷۶۰ تا ۱۱۵۸کیلوگرم متفاوت است . شایان ذکر است که بیبشتر موشک های حمل ماهواره که به فضا فرستاده می شوند بیشتر از سوخت مایع تغذیه می کنند البته لازم به ذکر است که شاتل فضایی ایالات متحده از موشکهای تقویت کننده عظیم الجثه‌ای برخوردار است که از سوخت پیشران جامد استفاده می کنند. این پیشران از پر کلرات آمونیم به عنوان اکسنده و پودر آلومینیوم به عنوان سوخت تشکیل شده است .



تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود. چه عجب این بخش بعد از مدتها شاهد یک مطلبی بود! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.