saeed1985

جنگنده ضربتی داسو- برگوت سوپراتاندارد (Dassault Super Étendard)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

SUPER ETENDARDسوپر اتاندارد
کشور سازنده: فرانسه
سازنده: شرکت DASSAULT-BREGUET
اولین پرواز: Etendard IVمی 1958 سوپر اتاندر آپ گرید شده اکتبر1990
به خدمت در آمدن در نیروی دریایی فرانسه: 1964 Etendard IV
ژوئن 1993 سوپراتاندر آپ گرید شده
جنگنده های مشابه:
Fantan A
Mitsubishi F-1
Mirage F1
Yak-38 Forger
خدمه: 1نفر
نقش: جنگده شکاری
عرض: 9.60 متر
طول: 14.31 متر
ارتفاع: 3.85 متر
برد: 750-1080 مایل دریایی
بیشترین توان پرواز: یک ساعت و چهل و پنج دقیقه تا دو ساعت و پانزده دقیقه با تسلیحات
سرعت: Mach 1,3 در ارتفاع 11000 متری Mach 0,97 در ارتفاع پایین
سقف پرواز: 45000 پا 13700 متر
وزن: 11.9 تن
قابلیت سوختگیری هوایی: دارد
سوخت داخلی: 2612 کیلوگرم
نوع موتور: SNECMA 8 K50موتور جت
تسلیحات :
- 2تا توپ 30 میلیمتری
- موشک برد متوسط هوا به زمین ASMP
- موشک هوا به سطح اگزوست
- 2 موشک هوا به هوای مارتا مجیک
- موشک هوا به سطح هدایت لیزری AS30
- موشک ها
- بمب های سقوط آزاد و چتر کششی
- بمب های هدایت لیزری
تجهیزت ویژه: Oméra 31 دوربین های
موتور: یک موتور SNECMA 8K50 با پیشرانه 5t
حسگر: رادار RWR و نشانه روی بمب بالستیک
کشورهای استفاده کننده: آرژانتین فرانسه
تعداد تولید شده: به طور کل 85 فروند
موجودی نیروی دریایی فرانسه: 52 فروند در 2 اسکادران


نام این جنگنده برای دوستانی که از رویدادهای جنگ تحمیلی اطلاع دارند آشنا است بخصوص موشک اگزوست که از این جنگنده شلیک می شد خصارات فراوانی به ما وارد کرد. و من فکر میکنم دلیلی که من رو مصمم کرد تا این متن رو برگردانم همین بود که بیشتر با این جنگنده آشنا بشوم. ( در اواخر جنگ فرانسه چند فروند از این جنگنده ها را با موشک های اگزوست و دیگر امکانات پیشرفته به عراق اجاره داده بود.

جنگنده شکاری رهگیر سوپر اتاندر ساخت کشور فرانسه است که نمونه به روز شده Etendard IVM می باشد. که دارای تجربه در جنگ کره 1950-53 می باشد. مقامات فرانسه مشخصات یک جنگنده رهگیر را تنظیم کردند. این مشخصات برنامه انتباق سریع جنگنده برای تبدیل شدن به بمب افکن سبک وزن تاکتیکی که بتواند در ماموریت ها برتری قوا را حفظ کند بود. در همان زمان ناتو درخواستی برای یک جنگنده رهگیر سبک وزن تاکتیکی ارائه داد و در پاسخ شرکت Dassault حنگنده های میراژ و اتاندر را ارائه داد.
برای تطابق نیازهای برنامه های فرانسه و ناتو ، شرکت Dassault طراحی آیرودینامیک آن را از Super-Mystère ( اولین جنگنده مافق صوت اروپا) گرفت تا آن را برای تجهیز هواپیمای کوچکتر با ماشین آلات قدرتمند که بتواند سرعت آن را به فرا تر از صوت بدون پس سوز برساند به کارببرد.

این طرا حی ها از Mystère XXII ( Etendard II ), Mystère XXIV ( Etendard IV ) and Mystère XXVI ( Etendard VI ), برداشته شده بودند که در تیک آف و فرود آمدن در سرعتهای پایین توسعه پیدا کنند.

Etendard IV M ابتدا برای ناو هوا پیما بر توسط شرکت Dassault توسعه پیدا کرد. بالهای هواپیما به اندازه متوسط تجهیز می شوند متمایل به عقب هستند که با لبه ای ضخیم باریک هستند . یک موتور توربو جت در درون بدنه وجود دارد. 2تا ورودی هوای نیم دایره زیر کاکپیت وجود دارد وتنها یک خروجی دارد.
دماغه آن دراز ونوک تیز است. در ورودی هوا بدنه برآمده است و در ادامه باریک می شود.محفظه شیشه ای آن تا دماغه ادامه دارد. وبرآمدگی عقب آن تا اواسط بدنه ادامه دارد. دم آن بلند است و به عقب تمایل دارد و دم باریک شده آن نوک خمیده دارد.
بین سال های 1961 تا 1965 نیروی دریایی فرانسه 65 فروند Etendard IV Mو 21 فروند Etendard IV P دریافت کرد. Etendard IV Mدر نیروی دریایی فرانسه تا جولای 91 در خدت باقی مانده بود حتی امروزه هنوز هم چند جنگنده Etendard IV M و Etendard IV Pدر خدمت باقی مانده اند.
جنگنده تک صندلیه دریا پایه Dassault Super-Etendard ورژن مدرنیزه شده Etendard IV M است.
اصلاح مدل اصلی شامل به روز کردن سیستم صلاح ها از طریق نصب سیتم مدیریت نبرد و ناوبری مدرن است. Super-Etendard با ورژن دریا پایه جنگنده چند منظوره رافائل Rafaleدر قرن 21 جایگزین خواهد شد.

منبع:http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/row/etendard.htm

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالبی بود. وقتی اسم این جنگنده رو میشنوم یاد اون ظلم و ستمی و بی عدالتی میفتم که در جنگ از سوی تمام کشورهای جهان به ایران و مردمش شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سپاس و درود بر تو دستت درد نکنه راست میگی سعید جان نه فقط فرانسه بلکه کل جهان به ما ظلم کردند. اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستمون آقاي artaxerxes يك سري آمار از نبردهاي هوايي گذاشته بود ولي من در بين اونها سوپر اتاندر نديدم... اگر كسي ميدونه لطفا بگه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوپر اتاندارد برای حمله به کشتیهای نفت کش ایرانی استفاده میشد اما چندان موفق نبود و یک دفعه هم رهگیری و منهدم شد. در مورد آمار راستش درباره نبردهای هوایی دو طرف آمار دارم اما حملات هوا به سطح چیزی ندارم! فکر نکنم تو اینترنت هم چیزی پیدا بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منم هرچي گشتم چيزي پيدا نكردم راستي تامكتها كه مسول مراقبت از نفتكشها مون بودن و سوپر اتاندارد هم مسول حمله به نفتكشها ، يعني بينشون نبرد نبوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نبردهایی بوده اما نه بصورت نبرد هوایی دو طرفه چون سوپر اتاندارد توان درگیری با اف14 را ندارد. چند بار اف14 با موشک فونیکس موشکهای شلیک شده اگزوست رو منهدم کردن! یک دفعه سوپر اتاندارد سرنگون شد و فکر کنم به یه سوپر اتاندارد دیگه هم آسیب وارد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوپر اتانداردهاي عراقي در يك حمله گسترده به جزيره خارك خسارتهاي فوق العاده اي به ما وارد آوردند و قسمت بزرگ تاسيسات نفتي جزيره را نابود كردند. خدا لعنتشان كند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پایگاه سوپر اتاندارد ها کویت بود و عربستان که با اواکسهای عربستان هماهنگ بودند همه سوپر اتانداردها قرضی بودند تا اگر عراق از عملکردشان راضی بود ان را بخرد ولی با زجری که خلبانان F-14ما متحمل شدند نزدیک به 12 ساعت پرواز مداوم همراه با سوخت گیری بالاخره یک سوپر اتاندارد که با اشتباه آواکس عربستانی به منطقه نزدیک شده بود توسط F-14 ایرانی رهگیری و منهدم شد تاریخ ان را نمیدانم ولی این صحبتهای یکی از پرسنل نیرو هوایی بود و قرارداد خرید ان نیز کنسل شد و عراق دیگر هیچ گاه از سوپر اتاندارد استفاده نکرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ولی انصافا تسلیحات فرانسوی عملکرد بسیار خوبی دارند در صورتی که پرسنل آن کارآزموده باشد. هدف قرار دادن ناو آمریکایی با موشک اگزوست که به زحمت مانع غرق شدن آن شدند نمونه این موضوع است. پرسنل ناو آمریکایی گزارش دادند که یک جنگنده عراقی تا فاصله 80 کیلومتری نزدیک شد و دوری زد و برگشت! اما هیچ اثری از موشک اگزوست بر روی صفحه رادار نبود تا اینکه صدای برخورد آنرا شنیدند! شاید اگر عراق در اوایل جنگ از این جنگنده برخوردار بود نیروی دریایی ما هرگز نمیتوانست نیروی دریایی دشمن را به کلی نابود و زمینگیر کند و حتی ممکن بود تلفات طرفین برعکس شود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يك منبع معتبر خارجي در همان زمان طي تحقيقاتي اعلام كرده بود كه اگر فقط 3 هفته هواپيما هاي ترابري عراق تسليحات و تجهيزات را از فرانسه به عراق نمي رساندند ايران پيروز جنگ بود. زيرا تقريبا هر روز اين هواپيما در فرانسه بودند ودر حال بارگيري مهمات وتجهيزات به سر مي بردند.
بهتره سري به گالري عمومي بزنيد من در اونجا پوسترهايي از واقعيت هاي جنگ گذاشتم ُخودتون قصاوت كنيدُ
تصویر
چون عكس كوچيك بود يو آر ال گذاشتم URL: http://gallery.military.ir/displayimage.php?pos=-1488
URL: http://gallery.military.ir/displayimage.php?pos=-1478
تصویر
تصویر
URL: http://gallery.military.ir/displayimage.php?pos=-1496

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در طول جنگ 4 هواپيماي سوپراتاندارد عراقي توسط نيروي هوايي ايران منهدم شد در تاريخ 2 اوريل 1984 اولين سوپر اتاندارد توسط يك فروند F-4E به خلباني كاپتان عباس امير اصلاني توسط موشكAIM-7E منهدم شد در تاريخ هاي 26 و 7 جولاي 1984 دو فروند سوپراتاندارد ديگه اينبار توسط تامكت هاي نيروي هوايي رهگيري و با موشك فونيكس منهدم شدند در 14 ژانويه 1985 آخرين شكار سوپراتاندارد بر فراز خليج فارس توسط تامكت نيروي هوايي و باز توسط موشك فونيكس شكار شد منبع سايت: Chronological Listing of Iraqi Losses & Ejections

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.