saeed1985

جنگنده ضربتی داسو- برگوت سوپراتاندارد (Dassault Super Étendard)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سپاس .


دو کشور از اين هواپيما استفاده بهينه کردند يکي عراق که کشتي هاي مارو ميزد و ديگري
آرژانتين که در جنگ فالکلند کشتي هاي انگليسي. در واقع موفقيت آرژانتين در هدف قرار دادن بيش از ده کشتي جنگي و باري انگليسي با موشک اگزوست باعث معروفيت اين موشک و هواپيماي سوپراتاندارد شد که عامل استفاده عراق نيز همين موفقيت آرژانتين بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوپر اتاندارد هواپیمای خوبی بوده و در خیلی موارد نیش خودشو زده اصولا نوع طراحیش هم مشخص که بیشتر برای حمله به زمین ساخته شده تا جنگ هوایی
در اینم که اگزوسه علت اصلی معروف بودن این هواپیما هست درست هست
مگر تامکت خیلی هواپیمای چابکی هست اصلا چابک نیست تامکت هم بیشتر به خاطر رادار قدرتمند و موشک فونیکسش معروف شد وگر نه هیچ سهمی از چابکی نداره
این هواپیما موفق ترین هواپیمای جنگ بالکان است با نابود کردن 70 % از اهدافی که بهش سپردن که رقم بسیار زیادی است
علی آقا درست می گن نیش این هواپیما زیاد به ما زده شده همین طور به بریتانیا یی ها
----------------------------
لقب زشت ترین هواپیمای جهان هم بیشک به سوپر اتاندارد می رسه اصلا رقیب هم نداره واقعا زشت ولی هواپیمای خوبی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته در فالکلند اگه ارژانتینی ها اگزوسه بیشتری داشتند احتمال ضربه خوردن بریتانیا بیشتر می شد ! البته در زشت بودن این هواپیما نسبت به هارییر و وارتهاگ خیلی زیباتر هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من شنيدم ارژانتين5تا بيشتر اگزوسه نداشت پس 10 ها شكار حتما مال سلاح هاي ديگس

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه بخوایم مقایسه بکنیم با هواپیما های کنونی با چه هواپیمایی برابری میکنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين اگزوست بود كه سوپر اتاندارد رو معروف كرد.وگرنه يكي از ضعيفترين شكاريهاي زمان خودش بود[/quote]

دقیقا، سوپر اتاندارد معمولا با آرایش یک موشک اگزوسه بر علیه شناورهای با مبداء ایران به پرواز در می آمد، در زیر یک بال موشک و در زیر بال دیگر یک مخزن سوخت خارجی ( به جهت حفظ تعادل در پرواز) حمل می شد و در زمان شلیک موشک آن مخزن سوخت هم رها سازی می گردید.

علت موفقیت [size=18]نسبی[/size] این پرنده در جنگ ایران و عراق نه قابلیتهای فوق العاده آن، که پرواز در ارتفاع فوق العاده پایین و استفاده از فضای کویت برای حمله و فضای عربستان( معمولا) برای فرار بود. به نحوی که این پرنده ها به حدی پایین پرواز می کردند که کشف آنها برای رادار بوشهر تقریبا غیر ممکن بود.

حتی سایت موشکی هاوک مستقر در جزیره نیز نمی توانست در برابر پرنده ای که عموما در ارتفاع زیر 50 متر به جزیره نزدیک می شود کاری صورت دهد( ارتفاع پروازی، زیر حداقل ارتفاع پوشش موشک هاوک بود). ضمن اینکه هواپیما در صورت کشف طعمه ای قابل قبول ممکن بود موشک خود را در فاصله حداکثر 20 کیلومتری رها کرده و برگردد( در خیلی از اوقات این اتفاق می افتاد).

برای کشف سوپر اتانداردها ایران نه آواکس داشت و نه رادار OTH ، پس سه راه برایش باقی می ماند:

1- استفاده از ناوها در اطراف خارک و بهره برداری از پوشش راداری آنها
2- استفاده از اف 14 به عنوان مینی آواکس
3- استقرار من پد به میزان لازم برای مقابله با این پرنده.

ایران هر سه راه را انتخاب کرد، اما هر سه نواقصی داشتند و باز هم راه برای حمله باز بود، نهایتا با اسقاط 2 فروند از سوپر اتانداردها توسط نیروی هوایی و سقوط غیر رزمی یک فروند دیگر، 2 فروند باقی مانده به همراه پرسنل زمینی و خدمه آن به فرانسه بازگشتند.

[quote]سوپر اتنداردهای عراقی چه بلاهایی که بر سر این جزیره نیاوردند.[/quote]

علی جون درسته که این هواپیما حملات موفقی علیه خارک داشت، اما میزان حملات موفق میگ 23 ها و بعد هم تا حدودی میگ 25 ها به مراتب بیشتر از این پرنده بود، خلبانان عراقی با هواپیماهای روسی، تانکرهای پهلو گرفته در خارک را با بمبهای سقوط آزاد تأخیری هدف قرار می دادند که خسارات و تلفات زیادی به آن کشتی و پرسنل ( عموما خارجی) آنها وارد می کرد.

[quote] در واقع موفقيت آرژانتين در هدف قرار دادن بيش از ده کشتي جنگي و باري انگليسي با موشک اگزوست[/quote]

آرژانتین، متأسفانه فقط 5 سوپر اتاندارد و فقط 5 اگزوسه داشت که خلبانان آنها هر کدام فقط 44 ساعت آموزش با هواپیمایشان دیده بودند( پی نویس: همه خلبانها دنیا که نقدی بیک نیستند که بدون یک ساعت آموزش میراژ اف یک بپرونند! یا توی هوا با فانتوم خپل سر به سر ویکتور پوگاچف معروف و هواپیمای سوخو 27 اون بذارن!) و با همین 5 موشک 2 تا ناو انگلیسی را غرق کرد : ناوشکن شفیلد و ناو تدارکاتی آتلانتیک کانویر. البته قصه غرق شدن ناو دومی خیلی جالب هست و موشک در اصل قرار بوده یکی از ناوهای هواپیمابر انگلیسی رو هدف قرار بده که ناو مربوطه موفق میشه با شلیک موشک چف، موشگ اگزوسه رو منحرف کنه، وقتی موشک از ابر چف بیرون میاد، سیکر اون دوباره شروع به جستجوی هدف می کنه و اینبار روی ناو آتلانتیک کانویر( از اعضای ناوگروه همراه ناو هواپیمابر) که در پشت ناو هواپیمابر قرار داشته قفل می کنه و اون بیچاره از همه جا بی خبر رو هدف قرار میده!

موشکی هم که به ناوشکن شفیلد برخورد کرد، اصلا سر جنگیش منفجر نشد و آتش سوزی سوخت موشک پس از 6 روز باعث غرق شدن ناوشکن گردید!!

[quote]مگر تامکت خیلی هواپیمای چابکی هست اصلا چابک نیست [/quote]

جاااان؟! همین اف 14 به قول شما غیر چابک توی داگ فایت حریف اف 5 هست، اگه باور نمی کنی برو از یه خلبانش بپرس.

[quote]پس 10 ها شكار حتما مال سلاح هاي ديگس[/quote]

بله، در واقع آرژانتینی ها بغیر از اگزوسه، موشک ضد کشتی بدرد بخور دیگری نداشتند ( چیزهایی که داشتند خیلی قوی نبودند) ، و A-4 های آرژانتینی با بمب های سقوط آزاد ناوهای انگلیسی را هدف قرار می دادند، خلبانهای اسکای هاوک آرژانتینی واقعا در این جنگ رشادت زیادی از خودشون نشون دادند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من هواپيماي سوپر اتاندارد ديگه قديمي شده رقيبش هم فانتوم بوده البته اين هواپيما پيچيدگي فانتوم رو نداره ويك هواپيماي كم هزينه هم هست فقط براي نيروي دريايي بدرد ميخوره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خلبان هاي a4ارژانتين واقعا تكخال بودن.با وجود سي هاريير انگليس واقعا مقاومت كردن و مثل پشه اعصابشونو خط خطي كردن :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]علی جون درسته که این هواپیما حملات موفقی علیه خارک داشت، اما میزان حملات موفق میگ 23 ها و بعد هم تا حدودی میگ 25 ها به مراتب بیشتر از این پرنده بود، خلبانان عراقی با هواپیماهای روسی[/quote]
دوست عزیز علت زهر دار بودن و خطرناک بودن این است که عراق و هم آرژانتین از تعداد کمی از این جنگنده بهره می بردن کسی نگفته که این هواپیما بیشترین خسارت زده ولی با وجود تعداد کمش همیشه آزار دهنده بوده

[quote]جاااان؟! همین اف 14 به قول شما غیر چابک توی داگ فایت حریف اف 5 هست، اگه باور نمی کنی برو از یه خلبانش بپرس.[/quote]

شما هم انگار از اون متعصبین تامکت هستین که تامکت از همه لحاظ بی نظیر می دونین ولی واقعیت این بود که تامکت اصلا هواپیمای خیلی مانور پذیری نبود و اصلا این وظیفه رو نداشت بلکه یک جنگنده رهگیر بود که وظیفش شناسایی هواپیماهای دشمن از فاصله دور بود و البته تاحدودی در درگیری های نزدیک از نوع تسلیحات و رادار تامکت کاملا معلومه وظیفش چی بوده
مخصوصا تامکت های ایرانی که از لحاظ موتور ضعیق تر نمنونه های آمریکایی هستن چون زیاد رضایت بخش نبود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]شما هم انگار از اون متعصبین تامکت هستین که تامکت از همه لحاظ بی نظیر می دونین ولی واقعیت این بود که تامکت اصلا هواپیمای خیلی مانور پذیری نبود و اصلا این وظیفه رو نداشت بلکه یک جنگنده رهگیر بود که وظیفش شناسایی هواپیماهای دشمن از فاصله دور بود و البته تاحدودی در درگیری های نزدیک از نوع تسلیحات و رادار تامکت کاملا معلومه وظیفش چی بوده[/quote]

خیر قربان، در بحث فنی اصلا جای تعصب و تو بکش و من بکش نیست!

برای این گفتم بپرسید، چون حتما باید بپرسید، چون من هم فکر می کردم اف 14 در برابر پرنده ایی مثل اف 5 و اف 16 در داگ فایت یک بازنده مطلق هست، ولی بعد از پرسش و تحقیق از افراد مطلع و افرادی که با هر دو پرنده( اف 14 و اف 5 ) پرواز کرده بودند به واقعیت پی بردم. پس حتما بپرسید.

[quote]بهترین موشک ضد کشتی اگزوسه است؟[/quote]

انتخاب بهترین واقعا کار سختی هست، ولی اگزوسه از بهترین بهترینهاست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آشنایی با هواپیمای سوپر اتاندارد

 

 

ایروسنتر ( Aerocenter.ir ) : هواپیمای سوپر اتاندارد اولین هواپیمای جنگی ساخت فرانسه بود که به سلاحهای مدرن مجهز شده بود و توسط کمپانی داسو طراحی و تولید شد . این هواپیما جانشین هواپیماهای قدیمی تری مانند اتاندارد 4 شد . اولین پرواز این هواپیما در 4 سپتامبر 1973 انجام شد و اولین فروند برای تستهای موتور و آیرودینامیک قرار داده شد .

اولین نمونه از این هواپیما با موتورهای Snecma Atar 8 K 50 پرواز نمود .

این اولین هواپیمای فرانسوی بود که از سیستم ناوبری و تهاجمی اینرسیایی* استفاده می نمود .

ساختار این هواپیما براساس یک هواپیمای کوچک تک موتوره بال وسط با موتور توربوجت بدون پس سوز طراحی شده است . بدنه این هواپیما تمام فلزی با بالهای تاشو به سمت عقب تا زاویه 45 درجه است .

در سال 1990، ارتقاء وتغییرات قابل توجهی در این نوع هواپیما اعمال شد که از جمله استفاده از کامپیوتر مدرن 90 UAT و رادار جدید Thomson-CSF Anemone میباشد که تقریبا دو برابر رادار قبلی برد دارد .

5 فروند از این هواپیماها بین سالهای 1983 تا 1985 با عراق اجاره داده شد که در جنگ این کشور با ایران استفاده شد و توانست موشکهای اگزوست را به کشتی های ایرانی شلیک کند .
 

 

2252703.jpg2254954.jpg

 

 

ویژگی های عمومی

خدمه: 1
طول: 14.31 متر (45 فوت و 11 ½اینج)
بال: 9.60 متر (31 فوت و 6 اینچ)
قد: 3.86 متر (12 فوت و 8 اینچ)
مساحت بال: 28.4 متر مربع (306.7 فوت مربع)
وزن خالی: 6،500 کیلوگرم ( 14،330پاوند)
حداکثر. وزن برخاست: 12،000 کیلوگرم ( 26،455 پاوند)
پیشرانه: 1 موتور توربوجت SNECMA Atar 8K-50 با کشش 49.0 کیلونیوتن (11،025 پوند)

کارایی

حداکثر سرعت: 1،000 کیلومتر بر ساعت (637 گره، 733 مایل در ساعت) درارتفاع کم
محدوده: 1،820 کیلومتر (983 ناتیکال مایل، 1،130 مایل)
شعاع عملیاتی: 850 کیلومتر (530 مایل) و 460 ناتیکال مایل، با یک تیر موشک Exocet AM39 و یک مخزن خارجی
سقف پرواز: 13،700 متر (44،900 فوت)
نرخ اوجگیری: 100 متر بر ثانیه (19700 فوت بر دقیقه)
بارگذاری بال: 423 کیلوگرم بر متر مربع (86.3 پوند بر فوت مربع)
نسبت رانش به وزن: 0.42

جنگ افزار

گان: 2 عدد توپ 30 میلی مترDEFA 552 با 125 گلوله در هر اسلحه
جایگاه حمل سلاح: 4 جایگاه در زیر بال و 2 جایگاه زیر بدنه با ظرفیت حداکثر 2،100 کیلوگرم (4،600 پوند)
راکت: 4 راکت انداز MATRA با 18 تیر SNEB راکت 68 میلی متری در هر کدام
موشک:

1 تیر AM-39 Exocet موشک ضد کشتی
1 تیر موشک هسته ای Air-Sol Moyenne Portée
2 تیرموشک AS-30L
2 تیر موشک هوا به هوای Matra Magic

بمب:

بمب های غیر هدایت شونده و یا هدایت لیزری متعارف، یک بمب هسته ای AN-52 سقوط آزاد
سایر تجهیزات :
غلاف سوختگیری هوایی
 

 

توضیح :*سیستم ناوبری اینرسیایی (INS) یک سیستم کمک ناوبری است که با استفاده از یک کامپیوتر، سنسور حرکتی (شتاب سنج) و سنسور چرخش (جرندرس) به طور مداوم از طریق محاسبه موقعیت، جهت گیری و سرعت (جهت و سرعت حرکت) یک شیء را بدون نیاز به منابع خارجی کنترل میکند .

منابع ترجمه :

Dassault-Breguet Super Étendard - Wikipedia, the free encyclopedia

http://www.dassault-aviation.com/en/...ndard.html?L=1
.

 

 


 

ویرایش شده در توسط hamidz65
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.