karkas

آشنایی با نفربر پیشرفته رومانی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

MLI-84 نام یکی از نفربر های پیشرفته و بومی کشور رومانی است که هم اکنون در حال خدمت است . این نفربر شباهت های زیادی هم از لحاظ جنگ افزار و هم از لحاظ طول و عرض به نفربر شوروی یعنی BMP-1 دارد . ساخت و تولید این نفربر از زمانی در رمانیا شروع شد که دولت بودجه ای معادل 155 میلیون دلار رو برای ساخت عنواع نفربر برای ارتش رومانیا تصویب کرد . این بودجه برای ساخت بیش از 99 نفربر به تصویب رسیده بود که شایان ذکر است 50 نمونه از نفربر های تولید شده توسط این بودجه همین نمونه MLI-84 بود . این نمونه را در رومانیا نوع کپی شده نفربر BMP-1 می دانند که قابل ذکر است که این نفربر به چندین نمونه مختلف تقسیم می شود . از آن نمونه ها می توان : MLI-84 Punct ، MLI-84 Tractor ، MLI-84 Vehicul de Evacuare Medicala ، MLI-84M را نام برد . این نفربر قادر است به کالیبر 14,5mm و همنیوطر موشک های ضد تانک و نفربر تجهیز شود و همچنین به سیستم محافظت ان بی سی تجهیز است . این نفربر بیشترین استفاده را در نیروی زمینی رومانیا دارد چراکه هم از وزن خوبی و همینطور از سرعت و برد خوبی برخوردار است . این نفربر علاوه بر هزینه کم کاربرد های زیادی را در نیروی زمینی رومانیا ایفا می کند . نمونه آخر این نفربر که MLI-84M نام دارد باز بهتر از نفربر نمونه اولیه خود یعنی MLI-84 است چراکه در نفربر نوع اول فقط قادر بود که چهار نفر را با سرعتی معادل 70 کیلومتر در ساعت و با بردی معادل 500 کیلومتر در ساعت حمل کند ولی نمونه آخر این نفربر می تواند با سرعت 95 کیلومتر در ساعت جابجا شده و همچنین قادر است بیش از 9 نفر را حمل کند و شایان ذکر است که بردی از 700 تا 800 کیلومتر دارد . البته شایان ذکر است که کشور های زیادی از این نمونه نفربر استفاده می کنند . این نفربر روسی به طرزی هست که بیشتر کشور ها مهندسی معکوس این نفربر را کرده اند . برای مثال این نفربر البته نه از این نوع و نه از این مشخصیات در اسرائیل در حال خدمت هست و همینطور در ایران به نام نفربر براق هم شناخته می شود که هر کشور بنا به بودجه و هزینه ها طراحی های دلخواه در این نفربر به وجود می آورد .
کشور سازنده : رومانیا
سال ورود به خدمت ( نمونه اول ) : 1995
سال ورود به خدمت نمونه آخر : 2006
شماره نفربر در نیروی زمینی رومانیا : 400
وزن : 17,6تن
سرنشینان در نمونه اول : 4 نفر
سرنشینان در نمونه آخر : 9 نفر
سلاح ها : کالیبر سنگین 14,5mm ، KBA 25mm
موشک های کروز ضد تانک و نفربر 9M14-2T
اسب بخار : 396 hp
قدرت/سنگینی : 22.5 hp
برد در نمونه اول : 500 کیلومتر بدون سوختگیری
برد در نمونه دوم : 700 تا 800 کیلومتر بدون سوختگیری
سرعت در نمونه اول : 70 کیلومتر در ساعت
سرعت در نمونه دوم : 95 کیلومتر در ساعت

تصویر
تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نفربر زرهی "بی ام پی" یکی از معروف ترین و پرکاربردترین زرهپوشهای جهان است. تا کنون کشورهای زیادی دست به مونتاژ، ساخت یا بهسازی این نفربر زده اند. کشور رومانی نیز قبل از فروپاشی شوروی سابق توانست اجازه ساخت این زرهپوش را به دست آورد و پس از آن دست به بهسازی "بی ام پی" زد.

تاریخچه

در دهه 70 میلادی رومانی ساخت نفربر "بی ام پی-1" را تحت لیسانس شوروی سابق آغازکرد. در آن زمان دولت رومانی به کارخانه تولید کننده زرهپوشها اجازه داد تا آن را برای انطباق با نیازهای ارتش رومانی بهینه سازی کند. نفربر زرهی حاصل از این برنامه "ملی-84" نام گرفت.
اندیشه ارتقای این زرهپوشهای قدیمی روسی تا سال 1995 نیز در رومانی ادامه داشت. در این سال یک پروژه مشترک بین رومانی و اسرائیل پا گرفت که نتیجه آن ساخت زرهپوشهای مدرن "ملی-84 ام" بود. وزارت دفاع رومانی تا به امروز 155 میلیون دلار برای ارتقای 99 دستگاه ملی-84 قدیمی به زرهپوشهای جدید هزینه کرده است.

ملی-84

بزرگترین تفاوت ملی-84 با زرهپوشهای ساخت شوروی، جایگزینی موتور 6 سیلندر "UTD-20" با موتور 8 سیلندر آمریکایی "8V-1240-DT-S" است. موتور جدید قدرتمندتر، بزرگتر و سنگین تر از موتور روسی بود و رومانیایی ها ناچار شدند تا جای بیشتری برای نصب آن در درون زرهپوش درنظر بگیرند. در ضمن، آنها ظرفیت سوخت ملی-84 را تا 600 لیتر افزایش دادند. موتور جدید می تواند ملی-84 را در جاده به سرعت 70 کیلومتر در ساعت برساند.
به دلیل این تغییرات، طول بدنه ملی-84 به اندازه 60 سانتیمتر بیشتر از طول بی ام پی 1 های استاندارد شده است. همچنین رومانیایی ها مجبور شدند به عرض و ارتفاع زرهپوش نیز بیافزایند. فاصله کف زرهپوش تا زمین از 37 سانتیمتر به 40 سانتیمتر افزایش یافت. این تغییرات وزن ملی-84 را تا 16.6 تن افزایش داد. اگرچه این خودرو هنوز توانایی حرکت در آب را داشت اما توانایی آبی-خاکی آن نسبتا ضعیفتر از قبل شده بود.
سلاح های ملی-84 نسبت به بی ام پی های اصلی تغییری نکردند اما یک قبضه دوشکا در قسمت عقب و چپ زرهپوش نصب شد. به دلیل جای نامناسب این دوشکا سربازی که در نزدیک در عقبی ملی-84 نشسته و مسئول بکارگیری آن است نمی تواند در زمان پیاده شدن سربازها از پشت زرهپوش از سلاح خود استفاده کند.

ملی-84ام

همانگونه که ذکر شد در سال 1995 رومانی -با کمک اسرائیل- تصمیم به ارتقای تعدادی از زرهپوشهای ملی-84 خود گرفت و زرهپوش جدید را ملی-84ام نام نهاد. مهمترین مدرن سازی ملی-84ام بر روی سیستمهای تسلیحاتی و حفاظتی آن صورت گرفته است.
نصب یک برجک اسرائیلی OWS-25R ملی-84ام را به صورت سلاحی مهیب برای پیاده نظام دشمن در آورده است. با بهره گیری از این برجک، ملی-84ام دارای چند مزیت شده است. بزرگترین برتری برجک جدید در این است که ملی-84 می تواند خود را در پشت موانع و خاکریزها پنهان کند و بدون اینکه بدنه زرهپوش در معرض آتش مستقیم دشمن قرارگیرد به تیراندازی به سمت دشمن بپردازد. این امر حفاظت بیشتری برای این خودرو زرهی فراهم می کند و قابلیت بقای آن را در صحنه نبرد -به ویژه در برابر موشکهای ضدتانک- افزایش می دهد. بر روی این برجک یک قبضه توپ 25 میلیمتری اورلیکن و 1 قبضه مسلسل هم محور نصب شده است. بسته به سفارش مشتری 2 قبضه موشک انداز مالیوتکا یا اسپایک نیز به همراه توپ اصلی در کنار برجک نصب می شوند که شلیک و هدایت آنها نیز برعهده توپچی است.
توپچی برای هدفگیری از یک دستگاه دید در شب و روز پیشرفته استفاده می کند. چرخش و حرکت برجک و سلاح ها به صورت الکتریکی انجام می شود اگرچه به صورت دستی نیز می توان آنها را به حرکت درآورد. در صورت سفارش مشتری فرمانده زرهپوش را هم می توان به دستگاه های کنترل آتش برجک مجهز کرد.
توپ اتوماتیک "کابی آ" ساخت اورلیکن سویس است و به صورت گسترده ای در کشورهای عضوپیمان ناتو به کارگرفته شده است. این توپ را می توان برعلیه اهداف زمینی یا هواگردهایی که در ارتفاع پست پرواز می کنند به کارگرفت. توپ "کا بی آ" دارای سیستم تغذیه دو گانه است و می تواند هم زمان از مرمی های ضدنفر یا انفجاری استفاده کند. سیستم تغذیه فرعی نصب شده در داخل ملی-84 به توپچی اجازه می دهد که توپ اصلی را بدون نیاز به خارج شدن از زرهپوش تجدید مهمات کند. توپ اورلیکن از 140 فشنگ با مرمی انفجاری و 60 فشنگ با مرمی ضدنفر به صورت آماده استفاده می کند. توپ اورلیکن و مسلسل هم محور با آن دارای سیستم شلیک الکتریکی هستند و برای واقع ضروری می توان آنها را به صورت دستی نیز شلیک کرد. نرخ آتش آن برابر با 600 گلوله در دقیقه می باشد و می توان آتش آن را به صورت برنامه ریزی شده بکارگرفت. این توپ در شرایط سخت میدان نبرد کارایی خود را از دست نمی دهد و تعمیرات و نگهداری آن با کمترین امکانات موجود انجام می شود.
همانگونه که بیان شد 2 قبضه موشک انداز ضدتانک 9S415 ساخت یوگوسلاوی بر روی برجک ملی-84ام نصب شده اند که می توانند برای شلیک انواع موشکهای مالیوتکا بکارروند. خریدار در صورت نیاز می تواند موشک انداز اسرائیلی "اسپایک" را نیز سفارش دهد. موشک اسپایک یک موشک ضدتانک شلیک کن-فراموش کن با هدایت مادون قرمز است که می توان آن را با موشک جاولین مقایسه کرد. برد اسپایک تا 8000 متر می رسد و سرجنگی آن می تواند به هر نوع زره فعال یا غیرفعال واکنشی نفوذکند. نصب موشک اسپایک بر روی ملی-84ام می تواند آن را به صورت دشمن خطرناکی برای هر تانکی درآورد.
برای افزایش حفاظت زرهپوش جدید 6 قبضه نارنجک انداز برای شلیک نارنجکهای دودزا بر روی ملی-84ام نصب شده اند. به علاوه، این زرهپوش به یک دستگاه هشداردهنده لیزری و تولید دود نیز مجهز شده است. ملی-84ام دارای تجهیزات مقابله با حملات ش.م.ه و دستگاه آتش خاموش کن خودکار می باشد.
زره ملی-84ام می تواند در برابر گلوله مسلسلهای سنگین و ترکشهای توپ و خمپاره به خوبی مقاومت کند و جان سرنشینانش را حفظ نماید.
نصب برجک جدید باعث شد تا وزن خودرو به 17.6 تن افزایش یابد و در نتیجه یک موتور کاترپیلار "CV8T-400" به توان 396 اسب بخار جایگزین موتور قبلی شد. در نتیجه این تغییرات زرهپوش توان عبور از آب را از دست داد و باید قبل از به آب زدن عملیات آماده سازی بر روی آن انجام شود. موتور جدید سرعت و برد زرهپوش را نیز افزایش داده است.
ملی-84ام می تواند 9 سرباز مسلح را به همراه تجهیزات کامل در خود جای دهد. این سربازان می توانند از دریچه سقف یا درهای پشتی زرهپوش خارج شوند.

انواع
• ملی-84: نمونه ساخته شده از روی بی ام پی-1 روسی.
• ملی-84 فرماندهی: این نمونه بدون برجک بوده و به جای برجک دارای ساختار بزرگ فلزی -برای نصب تجهیزات مخابراتی- می باشد که ارتفاع زرهپوش را به صورت محسوسی افزایش داده است.
• ملی-84 آمبولانس: آمبولانس زرهی.
• ملی-84 تراکتور: زرهپوش تعمیراتی که برجک آن را با یک جرثقیل هیدرولیکی عوض کرده اند. کنترل جرثقیل از بیرون زرهپوش انجام می شود. این زرهپوش مجهز به وینچ است و در جعبه ابزارهای آن آچارهای لازم برای تعمیر دیگر زرهپوشها در میدان نبرد قراردارد.
• ملی-84ام: نمونه مدرن شده ملی84 به کمک اسرائیل.

استفاده کنندگان
در حال حاضر نیروی زمینی رومانی تنها نیروی مسلحی است که از زرهپوشهای ملی84 استفاده می کند. این نیرو 400 دستگاه ملی-84 در اختیار دارد که 99 دستگاه از آنها به ملی-84ام ارتقا پیداکرده اند. زرهپوشهای ملی-84ام در اختیار تیپ 282 مکانیزه نیروی زمینی رومانی قراردارند.

منبع مجله جنگ افزار

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.