MOJTABAX-54

جنگنده - بمب افکن سبک اف-20 تایگر شارک ( F-20 /Tigershark)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

من چند روز پيش مخ يه خليانو توي فرودگاه به كار گرفته بودمو مي گفتم صاعقه همون f-5 ولي يارو گفت صاعقه شايد f-20 tigershark يا f-5\g باشد ولي f-5 نيست!!! http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-20_tigershark.jpg http://www.warbirds.be/web/e107_files/jutte/F-20A.jpg نظر شما چيه؟؟/ :mrgreen: icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اکثر دوستان می دونند که F-5 از نظر طراحی ایرودینامیکی یکی از بهترین طرح های تاریخ صنعت هوایی هست و طرح این هواپیما پتانسیل های زیادی برای کار داره، بطوری که تا همین چند سال پیش هم شرکت سازنده دنبال مشتری برای پکیج های ارتقا این هواپیما و یا تولید نمونه های پیشرفته تر اون بود. در پروژه صاعقه سعی شده تا در ایرودینامیک هواپیمای F-5 بهبودهایی ایجاد بشه، و از طرفی سیستم های ایونیک و جنگ افزار و موتور جدیدی برای اون نظر گرفته بشه. ما می دونیم که ایران هواپیماهای F-5 زیادی در اختیار داره. انجام این پروژه و تبدیل این F-5 ها به صاعقه می تونه به میزان چشمگیری کارایی این هواپیما را افزایش بده. پس این طرح نه تقلیدی هست، نه تولید هواپیما از صفر. به نوبه خودش هم یک طرح مفید برای نيروي هوايي ایران محسوب میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا جان صاعقه طولش بزرگتر نوع موترش فرق مي كنه (اذرخشم دو موتورست) icon_cheesygrin :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آقايان طبق گفته مسوولين نيروي هوايي صاعقه از روي هواپيمايF-16 كپي برداري و ساخته شده است


لطفا اول عکس اف 5 و اف 16 را ببينيد بعد بگيد به هم شبيه هستند به نظر من و بيشتر افراد بيشتر
شبيه اف 5 هست تا اف 16

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من چند روز پيش مخ يه خليانو توي فرودگاه به كار گرفته بودمو مي گفتم صاعقه همون f-5
ولي يارو گفت صاعقه شايد f-20 tigershark يا f-5\g باشد ولي f-5 نيست!!!
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-20_tigershark.jpg


http://www.warbirds.be/web/e107_files/jutte/F-20A.jpg

نظر شما چيه؟؟/ :mrgreen: icon_cheesygrin


هیچ کشور جهان جنگنده اف20 در اختیار ندارد حتی آمریکا چون این جنگنده به تولید نرسید و پروژه آن برای همیشه متوقف شده است.

اون خلبان هم یا اشتباه کرده یا منظورش رو اشتباهی رسونده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
براي جواب دادن به اين سوال بايد مشخصات كامل ( با جزييات) هر دو هواگرد رو داشت كه اگه كسي هم لا اقل در مورد صاعقه و آذرخش و اف 20 داشته باشه قطعا جزو اسرار نظامي بوده و فاش نخواهد شد icon_biggrin ميمونه ظاهر كه اونم شبيه بودن تا حدودي طبيعي است مثلا در اف 18 هم از شكل بال الماسي استفاده شده و اف 16 اف20 اف5 هم همينطور بديهي است كه اينها يه شباهت هايي با هم داشته باشن ولي اين كاملا ظاهري يه قطعا اين هايي كه گفتم اختلافهاي اساسي زيادي تو قابليت هاشون با هم خواهند داشت. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطالب پراکنده ای در مورد شباهت این جنگنده و تایگر در سایت وجود دارد بنده هم این تاپیک رو برای اشنایی بیشتر با این جنگنده که هیچ وقت در نبردی شرکت نکرد ایجاد کردم.


تصویر

هواپیمای جنگنده اف20 ملقب به تایگر شارک به معنای کوسه ببر ساخت شرکت نورثروپ گرومن در سال 1982 وارد عرصه خدمت گشته و اولین پرواز خود را نیز همین سال در 30 آگوست به ثبت رسانید. این جنگنده را می توان نوع ارتقا یافته و بهبودیافته هواپیمای جنگنده اف-5 تایگر برشمرد.
این جنگنده تاکتیکی برخلاف جنگنده اف-5 با دو موتور، از یک موتور نیرومند اف 404 ساخت شرکت جنرال الکتریک با قدرت کشش یا کشش خشک استاتیکی معادل 18000 پوند بهره می برد. لازم به ذکر است این موتور یک از کارآمدترین وقابل اطمینان ترین موتورها در جهان بوده که در هواپیمای ناونشین اف-18 ای نیز مورد استفاده قرار می گرفت. جنگنده اف-20 را می توان یکی از سازگارترین هواپیماها از نظر جوی به حساب آورد. همچنین این جنگنده از ترکیب ویژگیهای جالبی برخوردار است که از آنها می توان به توانایی حمل بیش از 8300 پوند تسلیحات خارجی و 5 پایلون سوخت اشاره کرد. به علاوه این هواپیما قادر به حمل 6 موشک سایدوایندر در ماموریت های هوابه هواست. برای نبردهای هوابه زمین نیز 6800 پوند تسلیحات قابل حمل وجود دارد. دو توپ 20 میلی متری داخلی نیز جزو تجهیزاتی بوده که در اف-20 تعبیه شده بودند. همچنین از تجهیزات اویونک این جنگنده می توان به رادار چند حالته جنرال الکتریک، لیزر خودکار هانی ول، سیستم هد آپ دیسپلی یا دستگاه مربوط به هدفگیری و اطلاعات مربوط به آن که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده جنرال الکتریک، سیستم ها و نمایشگر های دیجیتالی و دستگاه های کنترلی بندیکس و سیستم ماموریت کامپیوتری تلدیان اشاره نمود.
هریک از موارد فوق نیز کارایی جالبی به این جنگنده داده است، برای مثال سیستم رادار چند حالته خلبان را قادر به شناسایی و یافتن و مسیریابی هدف در رسایی وبردی معادل 48 ناتیکال مایل می سازد همچنین سیستم ماموریت کامپیوتری هواپیما را در هماهنگ سازی و سازماندهی مهمات و تسلیحات جنگی یاری می نماید. لازم به ذکر است سیستم اچ یو دی هد آپ دیسپلی این جنگنده نیز قابلیت های جالبی را در زمینه مکان یابی و وضعیت استقرار سلاح ها در شرایط بحرانی را برای خلبان ودر سطح و رسایی چشم وی فراهم آورده است.
این امکانات خلبان را قادر به شناسایی صحیح هدف بدون نظر انداختن به پایین و نشان دهنده ها می سازد، چرا که تمام اطلاعات اعم از ارتفاع و سرعت در این صفحه نقش می بندند. نورثروپ در این طرح یک کاناپی وسیع و در عین حال جدید را طراحی نمود که میدان دید را نسبت به جنگنده های پیشین این شرکت نزدیک به 50 درصد افزایش داده بود. توسعه در زمینه جا و وضعیت سر نیز هرچه بیشتر و بیشتر به وضعیت دید خلبان می افزود چرا که این مسایل در شرایط بحرانی بسیار موثر و تعیین کننده هستند. از ویژگی های مثبت آیرودینامیکی این جنگنده می توان به بزرگتر نمودن زائده روی بال ها اشاره کرد که 30 درصد برا را برای مانورهای گوناگون افزایش می داد.
شکل دماغه نیز جنگنده را برای انجام مانورها در ارتفاعات بالاتر از طرف لبه حمله خود توانا می ساخت. بدنه هواپیما نیز قادر به مقاومتی به نسبت 9 جی یا شتاب گرانشی زمین بود. جنگنده اف20 برای نگهداری نیز ساده و قابل اطمینان بوده و در مقایسه با جنگنده های همزمان از درجه بهتری برخوردار بود. اف-20 حدود 53 درصد از سوخت بهینه تری برخوردار بوده و کم مصرف تر به حساب می آمد و 63 درصد از نظر عملیات نگهداری مقرون به صرفه تر بوده و به این شیوه از چهار نظر قابل اطمینان به نظر می رسید. حداکثر سرعت این هواپیما 2 ماخ و از سقف پروازی نزدیک به 20 کیلومتر برخوردار است که مشخصاتی بسیار مطلوب برای یک شکاری محسوب می شوند.

تصویر


منبع: www.iranharrier.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این ناکثها برداشتن هواپیمای صاعقه خودمون رو دوباره اختراع کردن. فقط نمی دونم چرا 20 سال جلوتر!! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب برنا
از زحمتی که برای ارسال مطلب می کشید ممنونم
اما لطفا از این به بعد حتما به تکراری بودن مطلب توجه کنید !
در مورد f-20 مطلب وجود داشت
طبق قوانین فرستادن مطلب تکراری ممنوع است
در ضمن طرح این هواپیما مدتهاست که کنسل شده و ارزشی برای بحث نداره !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون من قسمت نيروي هوايي رو گشتم ولي چيزي با اين نام پيدا نكردم به هر حال ببخشيد اين فقط اطلاع رساني بود براي كسايي كه بي اطلاع هستن از اين موضوع . icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلا باید قبول کرد که خوبی و کفایت یک جنگنده فقط بستگی به به خوبی تجهیزاتی که حمل می کند دارد.بدون این تجهیزات که اغلب آنها را دستگاه های پیچیده الکترونیک تشکیل میدهند یک هواپیمای جنگنده فاقذد توانایی های لازم برای شرکت در نبرد های هوایی امروزه است.استفاده از سیستم های پیچیده الکترونیک باعث شده است مه کشور های خریدار به خصوص کشور های جهان سوم متکی که تکنسین ها و متخصصین کشور سازنده باشند و این خود برای اغلب کشور ها که از لحاظ سیاسی نا مطلوب است. بودجه های نظامی و هزینه های مربوط به تجهیزات هواپیماهای جنگنده موجب شده تا خریداران به سوی هواپیماهای چند منظوره روی بیاورند.زیرا در این صورت با یکتیر چند نشان را زده اند.و با این حساب صاحب یک جنگنده شکاری با قابلیت های رزمی و بهای ارزان شدهاند.اغلب هواپیماهای جنگی امروز هم به عنوان هواپیماهای شکاری و هم به عنوان حمایت کننده گان از نبردهای زمینی طراحی شده اند.و به همین دلیل دارای سیستم ناوبری چند حالته هستند.
شاید مهمترین چیزی که در یک هواپیمای شکاری جنگنده مطرح هست وجود یا عدم وجود یک رادار توانا در پوزه هواپیما هست که بتواند هدف را جستجو کرده و فاصله آن را تعیین کند . مسیر آن را تعقیب نماید.از میان معروف ترین هواپیماهای جنگی که به کشور های جهان سوم فروخته شد هواپیمای اف-5 ایی و اف یا تایگر II هست که ساخت نورث روپ امریکاست.اف 5 دارای رادار چندحالته سبکی بنام AN/APQ-153-157-159 ساخت امرسون الکتریک امیریکاست.جدید ترین نوع اف 5 دارای راداری هست که میتواند از فاصله 74 کیلومتری هدف را جستجو کردهو دارای حالت های مختلف پرتاب و کنترل موشک در وضعیت های مختلف نبرد هست.در حال حاضر امرسون بر روی یک مدل تمام الکتریک از رادار بنام AN-APQ-153 بنام هانتر EC-153 کار میکند که مخصوص جنگنده های سبک وزن هست. ولی در حال حاضر رادار بروی تایگر شارک های اف-20 و اف 5 های جی را رادار APG-67 ساخت جنرال الکتریک استفاده میشود.فرستنده این رادار با قدرت متوسط 200 وات دارای حالت های مختلف فرکانس تکرار ( پالس داپلر) و عرض پالس هست. و قابلیت برنامه ریزی هم دارد.رادار تایگر شارک 122 کیلوگرم وزن دارد و از توانایی خوبی برخوردار است.گفته شده که در آینده توانایی این رادار به 500 وات هم میرسد.حداکثر برد این رادار در حالت سر بالا به 72 کیلومتر و در حالت رو به پایین 54 کیلومتر است.
به علاوه این ردار دارای سه حالت برای نبرد های نزدیک است.
1-جستجوی هدف بر روی زمین با قابلیت قفل شده بر روی آن
2-حالت های ضد کشتی و ناوهای دریایی شامل هدف های متحرک
3-پیگیری به هنگام اسکن
بنا به اظهارات کمپانب جنرال اکتریک این رادرا دارای انعصاف بالایی است.و میتوان قدرت آن را زیاد کرد.این ردار مو متعلقات آن طوری طراحی شده که نگهداری آن احتیاج به تکنسین ماهر ندارد و همچنین از لحاظ تعداد نیز همین طور.در ضمن قدرت و حساسیت به اندازه کافی بالا هست.و میتواند تهدیدات سریع دشمن را گزارش دهد.
http://www.centralclubs.com/forum-f47/apg-67-t43669.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.