Reza6662

ويكتور بلنكو و ماجراي فرار با ميگ25

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center]Viktor Belenko[/align]

[align=center]تصویر[/align]

ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسي‏‎الاصل است. بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.

[align=center]تصویر[/align]
[align=center]جمهوری محل خدمت بلنکو[/align]

اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيت‏آميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكس‏بت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.

[align=center]تصویر[/align]

به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد. هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بسته‏بندي شده و به شوروي ارسال گشتند.

بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكس‏بت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكايي‏ها تنها اجازهء‌ آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)

بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نمي‏شد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار مي‏كرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.

منبع جهت اطلاعات بیشتر: http://aeroweb.lucia.it/rap/RAFAQ/MiG-25.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

[align=center]Viktor Belenko[/align]

ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسي‏‎الاصل است.

[align=center]تصویر[/align]

ستوان بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود. اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيت‏آميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند MiG-25P Foxbat در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.

[align=center]تصویر[/align]
[align=center]جمهوری محل خدمت بلنکو[/align]

به دستور پرزيدنت جرالد فورد (رئیس جمهور وقت ایالات متحده)، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.

[align=center]تصویر[/align]
[align=center]تصویر[/align]

هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات مسکو، اين قطعات در سه محموله، بسته‏بندي شده و به شوروي ارسال گشتند.

بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكس‏بت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به دلیل ترس از روسها، به آمريكايي‏ها تنها اجازهء‌ آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند و هواپيما، پرواز داده نشد.

بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نمي‏شد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار مي‏كرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند. به تاريخ 20 مي 1989، خلبان روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باسپاس از مطلبی که ارسال کردید رضا جان

این خلبان خائن شوروی با این فرار ضربه ی سختی به نیروی هوایی شوروی زد البته از یک جهت هم به نفع شوروی شد.زیرا شوری پس از این فرار , در MiG-25 تغییراتی بسیاری را انجام داد که سرانجام به تولید هواپیما فوق العاده MiG-31 ختم شد.البته نا گفته نماد شوری هزینه های زیادی را بابت تولید MiG-31 متحمل شد.

تا وقتی که ویکتور بلنکو به ژاپن فرار نکرده بود این جنگنده خدمات شایانی را برای شوروی انجام داد مثلا یک F-4E اسراییلی می خواست با موشک AIM-7 یک فروند MiG-25 R مصری مدل شناسایی MiG-25 را هدف قرار دهد که موشک به MiG-25 برخورد نکرد و سوختش تمام شد و به زمین برخورد کرد که رییس جمهور مصر (انوار سادات) موشک AIM-7 را به عنوان هدیه به شوری فرستاد.

تصویر

تصویر

تصویر

داود جان عکسهایی که گذاشتی سایتش مسدوده تبدیل به لینک کردم!
برای همین میگم که از آپلود سنتر سایت استفاده کنید.

SAEID

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر رضا جان مطلب جالبی بود. میگ-25 جنگنده ای که میتوانست SR-71 را شکار کند اگر شوروی ضعف الکترونیک نداشت!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

داود جان عکسهایی که گذاشتی سایتش مسدوده تبدیل به لینک کردم!
برای همین میگم که از آپلود سنتر سایت استفاده کنید.

SAEID


سعید جان خیلی عجیب برای اکثر کاربران باز بود این ISP داخل هم دیگه شورش را در آوردند !

به هر حال با این اینترنت گازوئیلی نمی شود هر عکسی را Save کرد و آپلود کرد وقت زیادی می بره برای همین لینک مستقیم قرار می دهم که این دفعه برای بعضی ها مسدود بود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب خوبی بود و من فکر می کنم شوروی دیر یا زود دست به تولید mig31 میزد ولی mig25 به دلیل ترسی که در دل خلبانان غربی مثل آمریکا انداخته بود موثرتر بود. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.