me262

بزرگترين قدرت نظامي قرن 20؟

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خدا مي خواستم با ايجاد اين تاپيك نظر دوستان اين سايت رو در مورد قويترين قدرت نظامي قرن بدونم البته با جنگ هاي متعددي كه در اين قرن رخ داده فكر كنم بشه قضاوت كرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قدرت بلامنازع نظامی قرن بیستم یا حتی کل تاریخ تا این لحظه اتحاد جماهیر شوروی بود. نه آمریکا و نه آلمان نازی هیچ کدام یارای مقابله با این غول عظیم الجثه را نداشتند. شوروی حتی در سال 1939 که به ارتشی بیمار تبدیل شده بود قویتر از آلمان بود! در سال 1941 زمانی که نتایج جاسوسی از مرزهای غربی شوروی فرماندهان نظامی آلمان بویژه شخص هیتلر و نزدیکانش را اینطور فهمانده بود که شوروی توان رزمی چندانی نداشته و لشکرهای این کشور کمتر از 200 و تانکهای آن هم کمتر از 10000 دستگاه است! بعد از حمله مشخص شد که شوروی در حدود 25000 دستگاه تانک و 400 لشکر در اختیار دارد که به زودی این تعداد به 1000 لشکر و صدها هزار تانک افزایش یافت! این در حالی بود که آلمان از سال 1935 الی 1945 حتی به اندازه 25000 تانک شوروی در زمان شروع جنگ تانک تولید نکرد! بعد از جنگ جهانی دوم مدت زمانی اندک آمریکا برتر از شوروی بود (بخاطر تعداد بیشتر موشکهای هسته ای) بطوریکه در زمان بحران کوبا تعداد موشکهای قاره پیمای هسته ای آمریکا 3 الی 5 برابر شوروی بود! اما با بهبود خسارات جنگ و اقتصاد شوروی این کشور از سال 1967 توان هسته ای خود را بیشتر از آمریکا افزایش داد و دو سال بعد به برتری نسبی دست یافت تا اینکه در سال 1983 پنجاه درصد بیش از آمریکا موشک هسته ای در اختیار داشت و تعداد کلاهکهای هسته ای عملیاتی آن بیش از 20000 فروند بود. این کشور در سال 1990 با در اختیار داشتن 62000 تانک و 86000 نفربر و دهها هزار توپ و موشک انداز و ... به اضافه 5.5 میلیون سرباز فعال بزرگترین قدرت نظامی نیمه دوم قرن بیستم بود. بعد از شوروی، آمریکا بزرگترین ارتش تاریخ را در اختیار داشته و دارد و بعد از آن میتوان به کشور چین اشاره کرد. کشورهای آلمان و ژاپن و انگلیس و فرانسه و ... هرگز چنین توانی در اختیار نداشتند حتی زمانی که به عنوان کشوری ابرقدرت مطرح بودند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من به قطع شوروي { روسيه فعلي } بزرگترين قدرت نظامي قرن بيستمه :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مسلماً ارتش سرخ، نيرومندترين و منظم‌ترين ارتش جهان، بزرگترين قدرت نظامي قرن بيستم بود. در قدرت ارتش سرخ، ذكر همين نكته بس كه تنها ارتشي بود كه در برابر آلمان نازي ايستاد و نه تنها اون رو تار و مار كرد، بلكه معكوس حمله كرد و آلمان رو تسخير كرد و جنگ جهاني دوم رو پايان داد!! كاري كه ساير متفقين (فرانسه، انگلستان و امريكا) حتي از پس يه ساحلش هم درست و حسابي نمي‌تونستن بر بيان (اشاره به نبرد نورماندي و D-Day). امريكا، پس از جنگ جهاني دوم، به لطف جذب بيشمار دانشمندان ژاپني، آلماني، ايتاليايي و البته ساير كشورها، از نظر علمي پيشرفت چشمگيري داشت. ولي اتحاد جماهير شوروي، هر چه داشت، از خودش بود؛ تازه با اون شرايط اختناق شديد در شوروي كه كمتر دانشمندي دل به كار مي‌داد!!!! امريكا، به لطف متحدين اقتصادي بيشمارش و اقتصاد ليبرالي‌اش و سيستم اقتصادي كپيتالي‌اش، خيلي راحت تونست توسعه‌ي نظامي‌اش رو بيشتر و بيشتر كنه. ولي در مقابل، شوروي با اقتصاد سوسيالي و نظام ماركسيست - لنينيستي‌اش كه جلوي خيلي از مسائل رو مي‌گرفت و اقتصادي بسيار پايين‌تر داشت، پيشرفت نظامي‌اش بسيار گسترده‌تر و بيشتر و بيشتر بود! حتي امروزه مي‌بينيم كه در برخي موارد، فدراسيون روسيه (كه نمونه‌ي كاملاً تضعيف شده‌ي اتحاد جماهير شوروي هست)، برتر از امريكايي‌ها عمل مي‌كنه! روسيه‌اي كه اقتصادي بسيار نابسامان داره! تازه پيشرفت نظامي روسيه، پس از فروپاشي و استقلال از شوروي، تا چندين سال متوقف شده بود!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به نظر من آلمان نازي و ايتاليا بودن!اگر چه روس ها تونستن آلمان رو فتح كنن ولي دليلش اين بود كه آلمان ها بي فكر جلو مي رفتن و از سر غرور به زمستون توجه نكردن و جالب اين بود كه تو يه فيلم از سرباز نازي نشون مي داد يه آلماني با دست با كاخ كرملين اشاره كرد و گفت اون كاخ كرملينه و ما تا 10 ساعت ديگه فتحش مي كنيم ولي ... ايتاليا هم هواپيماهاي برتر رو داشت ولي قدرت فرماندهي خوب نداشت و به خاطر همين از يه سپاه كه با تير و كمان مي جنگيدن باخت! ولي خوب اگه آمريكا جلو دست آلمان بود واقعيت بهتر مشخص مي شد و همه شاهد فتحش مي بودن كه متاسفانه نشد ولي به هر حال فرماندهي هم بخشي از جنگ است :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از نظر من آلمان نازى قويترين ارتشِ در قرن ۲۰ om بود اينكه شوروى تونست آلمان رو شكست بده دليلش قدرت شوروى نبود بلكه درگير بودن آلمان تو چند جبهه به صورت همزمان بود و تنها دليل شكست آلمان درگير شدن آمريكا تو جنگ بود كه از راه دور mohemat رو براى motafeghin تأمين ميكرد بدونه وجود آمريكا هيچ قدرتى تو اروپا توان مقابله با آلمان نازى رو نداشت يادمه تو اى برنامه مستند بود كه توضيح ميداد چطورى روسا تراكتور رو به تانك تبديل ميكردن :mrgreen:
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آلما نازی قویترین ارتش در قرن بیستم بود . و به نظر من بحثی هم درش نیست که هیچ کشوری توان و تکنولوژِی و دیسیپلین آلمان نازی رو در زمان خودش نداشت . البته دوستان اگر مخالف هستند می تونن کمی مطالعه کنن. :mrgreen: :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب بايد قرن بيستم را به سه بخش تقسيم كنيم در يك سوم اول آلمانها قدرت بلامنازعه بودند كه پيشرفتهاي نظامي آنها در همه زمينه ها فراوان بود. و بعد روسها، در يك سوم دوم روس ها قدرت بلامنازع شدند و در يك سوم پاياني كه مي توان آن را تقريبا از دهه شصت به بعد دانست آمريكايي ها با الگو گيري از سيستم صنعت نظامي آلمان نازي و حتي استفاده از عده كثيري از دانشمندان آلمان نازي مثل گروه فون براون و ... گوي سبقت را از روسها ربودند و تا الان كه دهه اول قرن بيست و يكم را مي گذرانيم عملا با اختلاف زيادي از بقيه قويترين قدرت نظامي دنيا هستند، كه در آن شكي نيست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
المان برترين قذرت نظامي بود دليل شكستشم از شوروي اين بود كه در اون زمان المان با نصف دنيا درگير بود نه فقط شوروي از جمله كشورهايي كه با المان ميجنگيدند ميتوان به :امريكا استراليا نيوزلند برزيل كانادا چين شوروي كل اروپا به جز ايتاليا ومقدونيه و........اشاره كرد
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شوروي چون فلسفه ايجاد ناتو همين است و اگر كشوري ياراي مقابله با شوروي رو داشت ناتو تشكيل نمي شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لطفا از روی احساس حرف نزنید. توان نظامی را در حالت کلی تنها کمیت تعیین میکند نه کیفیت و ... که مثلا آلمان جنگنده عمود پرواز ساخت! ساخت ولی چند تا؟

شوروی در ابتدای شروع جنگ یعنی سال 1941 حداقل 3 برابر آلمان نازی به اضافه متحدانش توان نظامی عملیاتی در اختیار داشت و در پایان جنگ با 15 میلیون سرباز و صدها هزار تانک و توپ و هواپیما بزرگترین قدرت نظامی تاریخ بشر را ایجاد کرده بود.

جدای از ضعف سرفرماندهی آلمان یعنی شخص هیتلر که با توهمات بچگانه نیروهای آلمانی را به کشتن داد دلیل اصلی شکست آلمان را بنده تنها در یک مورد میبینم و آن عدم توجه به کمیت بود. آلمانیها اینطور باور داشتند که با کیفیت میتوان پیروز جنگ شد اما نشد! چون در جنگهای تمام عیار کمیت حرف اول و آخر را میزند. زمانی که آلمان کمتر از 1500 دستگاه تانک تایگر1 تولید کرده باشد و روسیه 58000 دستگاه تانک تی34 که رقیب آن باشد عین روز مشخص است که چه طرفی پیروز نبرد خواهد بود؟

آلمان از نظر کمی در بعد تجهیزات سنگین مشکل جدی داشت و همین موضوع باعث شکست آن شد. به عبارت بهتر آلمان به ازای از دست دادن هر تانک چند دیگه هم از دست میداد اما شوروی به ازای از دست دادن هر تانک چند تا دیگه جایگزین میکرد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اتفاقا آقا سعيد اصلا اين طور نيست زماني كه راجع به هواپيماهاي آلماني ازتون پرسيدم به چيز جالبي رسيدم يه سري هواپيماهايي با فناوري بهتر ساخته شدن كه با دستور هيتلر توليد اونها متوقف و ساخت هواپيماهاي قبلي ادامه يافت در حالي كه كيفيت اونا بهتر بودن و دليل هم چيزي نبود جز اضافه ي كمي! ضمنا اين كه مهم نيست شوروي چه قدر نيرو داشته باشد!مهم طرز استفاده است براي مثال جنگ هاي رومل با فرماندهان متفقين!پس نتيجه مي شود كه آلمان ها برتر بودند و شوروي هم جرات حمله به آلمان را نداشت و مي دونست كه در حد آلمان نيست ولي با تحركات مشكوك باعث ش كه آلمان بهش حمله كنه و ما مي بينيم كه تا زمستون همش داره به آلمان باخت مي ده ولي در زمستون....شوروي فقط به خاطر نيروهاش برنده شد و خو گرفتن با جو !!!! و ضمنا به بودجه و امكان ساخت تجهيزات هم توجه كنيد :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آلمان از نظر هوایی برتر بود تا زمانی که به شوروی حمله نکرد! حتی توان هوایی شوروی هم بیشتر از آلمان بود! آلمان تا پایان جنگ در حدود 95000 هواپیما (زورش رو داده بود به بخش هوایی در حالی که سرنوشت جنگ روی زمین و با توپ و تانک تعیین شد!) از دست داد که این رقم کمتر از تعداد هواپیماهای شوروی در سال 1945 بود! یعنی کل توان تولیدی آلمان در ده سال کمتر از توان تولیدی شوروی در یک سال بود! نتیجه رو اینطوری میگم که به قول معروف آلمان یه غلطی کرد و فریب ظاهر شوروی رو خورد و تا خرخره تو باتلاق فرو رفت! درباره توان نظامی شوروی هم باید به خدمت جنابعالی برسانم که این کشور از سال 1939 برنامه ای جدی برای حمله به اروپای غربی و اشغال تمامی آن را در سر میپروراند و ساخت صدها پایگاه نظامی در نزدیکی مرزهای خود با آلمان گویای این مدعاست. دلایل اصلی پیروزیهای اولیه آلمان و پیشروی سریع آن دو مورد است. اول عدم توجه شخص استالین به هشدارهای سازمانهای اطلاعاتی که حتی ساعت حمله نیروهای آلمانی را فهمیده بودن! دوم نبود نیروی کافی در مرزهای غربی به دلایل نامعلوم! دو سوم توان نظامی شوروی هزاران کیلومتر دورتر از مکانهایی بود که هواپیماهای جاسوسی آلمانی تا آنجا قادر به پرواز بودن و نتیجه این شد که به قول بعضی فرماندهان نظامی آلمان شوروی کمتر از 10000 تانک و حتی در حدود 5000 تانک دارد اما بعد از حمله مشخص میشه این کشور 25000 تانک در اختیار دارد!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.