امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

فقط یک شایعه بود. میگ31 همراه با موشک آر33 در سال 1979 اولین تستهای جنگی را انجام دادند که در صورت صحت این ادعا میبایست قبل از این تاریخ تامکت و فونیکس به روسیه تحویل میشد یعنی زمان شاه! بیشتر شبیه جوک هست تا واقعیت.


در اينجا نوشته براي تكميل Vympel R-33
بهر حال اگر استفاده هم نشده باشه تكنولوژي آن لو رفته است چون خبر هايي از اينكه يك فونيكس شليك نشده در زمان جنگ در خاك عراق افتاد و اونا اونو به روسيه دادن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید برای تکمیل پروژه استفاده شده البته منوط به اینکه ایران موشکی به روسیه داده باشد؟! در جنگ خلیج فارس هم فکر نکنم موشک بدست روسها افتاده باشه چون شنیدم محل سقوط رو بمباران کردن! درست مثل اتفاقی که برای یک آپاچی در سال 2003 افتاد و از ترس اینکه بدست روسها نیفتد محل را بمباران کردند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب به کجا رسیدیم؟ بحث از ارتقای تامکتها ماند. مشکل کنونی ما تامکت در این است که توانایی شرکت در جنگهای مدرن را ندارد! رادار این جنگنده هنوز هم جزو قویترین رادارهای جهان محسوب میشود اما نمیتواند جنگنده ای مانند اف22 را بموقع شناسایی کند! رادار AWG-9 در شرایط برتر (هوای صاف و ارتفاع پرواز بیشتر) فوقش بتواند اف22 را از 30 کیلومتری شناسایی کند! در این حالت میتوان از موشکهای اسپارو جهت حمله به اف22 استفاده کرد ولی مشکل این است که اف22 حداقل از پنج برابر فاصله فوق تامکت را شناسایی و رهگیری کرده است! در صورت شلیک موشک اسپارو امکان اینکه به هدف اصابت کند چندان زیاد نیست چون شکستن قفل رادار تامکت در جنگ تحمیلی توسط جنگنده های میراژ اف1 براحتی صورت میگرفت حال این کار برای اف22 که سازنده تامکت نیز هست نباید کار سختی باشد! باید این موضوع را در نظر گرفت که حتی اگر اف22 نتواند قفل راداری تامکت را بشکند احتمالا قبل از رسیدن اسپارو به آن تامکت منهدم شده است! چون اف22 بخاطر شناسایی زود موشک آمرام را سریعتر شلیک کرده است. این موشک از 20 کیلومتر مانده به هدف بصورت خودکار هدایت میشود ولی اسپارو باید تا لحظه اصابت موشک به هدف از رادار جنگنده کمک گیرد! این هم مشکل دیگری است که شانس پیروزی تامکت را کاهش خواهد داد. یعنی اینکه اف22 میتواند بعد از شلیک جهت فرار از دست اسپارو تغییر مسیر دهد اما این امر برای تامکت ممکن نیست! تنها راه اینکه بتوان معادله فوق را تغییر داد استفاده از رادار Zaslon-M میباشد که بروی تامکت نصب شود به همراه موشکهای R-37 و R-77 که در اینصورت تامکت از لحاظ رادار و تسلیحات به اف22 برتری نسبی خواهد یافت. رادار مذکور در تستهای جنگی موفق به شناسایی سطح مقطعهای کم از فواصل 100 الی 300 کیلومتر شده است و این احتمال میرود که بتواند موشکهای R-37 را از 50% برد مفید به سمت هدفهای پنهانکار شلیک کند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطفاً بحث رو به بیراهه نکشونید و نظرات یک خطی که صرفا باعث ارسال جواب های احساسی میشه نفرستید. من واقعا میخوام راجع به وضع فعلی تامکت ها و فونیکس ها بدونم. اگه این درست باشه که ما فونیکس رو در داخل تولید کردیم پس حداقل خیالمون از اف 15 ها و اف 16 های امریکا تا حدی راحت میشه. نه؟ اونوقت کدوم جنگنده ی فعلی امریکا میتونه خطرناک باشه؟ با توجه به اینکه رپتور فعلا عملیاتی نشده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر رادار AWG-9 و فونیکس عملیاتی داشته باشیم هیچ کدام از جنگنده های اف15و16و18 برای تامکت خطرناک محسوب نمیشوند. البته لازم است سیستم رهگیری تامکت از رادار و کامپیوتر مرکزی گرفته تا موشک فونیکس ارتقا یافته و بروز شود تا از پس اقدامات الکترونیک دشمن برآید. فعلا که ندیدم بروی تامکت موشک فونیکس ساخت داخل نصب کنن اما از هاوک استفاده میشه که دارای بردی در حدود 100 کیلومتر است. موشک هاوک وسیله خوبی برای رهگیری جنگنده های مهاجم است ولی ضعف آن نسبت به فونیکس وزن بیشتر و بارگذاری کمتر در تامکت است (سه در برابر شش). هر چند همین موشک هاوک بسیار بهتر از اسپاروهای قدیمی است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببخشيد ولي روي F-14 دوم نوشته:IRIAF نه IIAF .چهارمي هم امريكايي بايد باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم مي خواستم بگم كه اين اف-14 ها رو دست كم نگيريد هر چند قديمي اند ولي حتي با اينكه نيروي هوايي ايالات متحده بابت خراب كردن اف-14 هاش از سازندگان اف-18 پورسانت گرفت ولي باز هم بسياري از افراد سياسي و نظامي به اين كار ايراد گرفتند و اون رو خيانت بزرگي برشمردند در ضمن با توجه به اينكه اف-35 يا همون J.S.f وارد خدمت شده بعيده كه آمريكا قصد ساخت اونها رو داشته باشه حتي تو روزنامه خوندم قرار بوده تعدادي از اونها رو به اسرائيل بده در ضمن آيا شما مي دونيد ايران در طي جنگ تحميلي يك جنگ الكترونيك با يك ناوچه يا رزمناو آمريكايي راه انداخت و اون كشتي آمريكا مثل ديوونه ها به همه ي سمت خود توپ مي انداخت و شليك مي كرد و بعد از چند دقيقه فهميدند كه در محاصره نبودند و آن 6 ناوچه ي ايراني فقط يك جنگ الكترونيك بوده و اين در حالي است كه ايران در جنگ تحميلي تازه با جنگ الكترونيك آشنا شده بود! حالا شما فكر نمي كنيد كه ايران در اين آرامش نسبي بتواند پيشرفت چشمگير داشته باشد ايراني كه پروژه ي سجيل را با امكانات نحدود ودر بحبوبه ي جنگ كامل كرد. :( در ضمن برد موشك هاوك 60 كيلومتر بود ولي با توجه به اينكه اكنون از بالا پرتاب مي شوند بردي نزديك 120 كيلومتر دارند در ضمن اين رو هم ياد آوري كنم كه موشك فاطر اويونيك بيشتري نسبت به سايدوايندر داشت. راستي چين هم گفته بود كه روشي ابداع كرده كه مي تونه رپتور رو رهگيري كنه جزئياتش يادم نمي ياد ولي تا حدودي مي دونم به روش اسكن سه بعدي بود.در ضمن اين رو هم بگم كه به گفته ي آقاسعيد رنج موشكهاي آمام از 70-80 كيلومتر بيشتر نيست.راجع به بهسازي اويونيك اف-14 ها يه چيزي مي گم : يكي از مقامات گفت كه به كمك دانشمنداني و نيروي جواني كه در اين شاخه مهم داريم توانستيم موشك هاي ارسال ماهواره درست كنيم.به نظر شما آيا خود ماهواره اش رو نساختن كه حالا ميان موشك پرتابش رو مي سازن اون هم با تگنولوژيي كه دست 5 تا كشور بيشتر نيت!پس حتما توانايي بهبود اويونيك اف-14 ها را هم دارند! :lol: شرمنده كه پرچونگي كردم :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چينيها با انجام اين كار تايوان را از خريد رپتور منصرف كردند.واقعا ايول داره!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب ما كه نگفتيم اين عكسا درسته اين مطلب گفته دادن تامكت به روسيه دروغ و اين عكسها هم ساختگي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فكر نمي كنم ايران هيچ وقت بتونه به رادار زاسلون دست پيدا كنه چون اگه روسيه بخواست اونو به ايران بده روي ميگ31 ها ميداد و در ضمن اون موقع اوضاع بهتر بود .دخالت هاي آمريكا رو دست كم نگيريد.
در مورد خريد احتمالي(به فرض محال)رادار و موتور ميگ كجاي تامكت ميخواهيم جاش بديم
اگر هم بفروشه آخرين مدلو مطمينن نمي فروشه و احتمالا همون مدلاي از رده خارجو ميفروشه

ولي در مورد جنگ با آمريكا من اميدي به بلند شدن هواپيما ندارم دليلشم قبلا گفتم

در صورت شلیک موشک اسپارو امکان اینکه به هدف اصابت کند چندان زیاد نیست چون شکستن قفل رادار تامکت در جنگ تحمیلی توسط جنگنده های میراژ اف1 براحتی صورت میگرفت حال این کار برای اف22 که سازنده تامکت نیز هست نباید کار سختی باشد!

اين به خاطر پيشرفته يا مهارت خلبانان ميراژ نبود فقط لو دادن اطلاعات رادار تامكت توسط آمريكابه عراق بود با اين وجود بارها مغلوب تامكت شدند

موشک هاوک وسیله خوبی برای رهگیری جنگنده های مهاجم است ولی ضعف آن نسبت به فونیکس وزن بیشتر و بارگذاری کمتر در تامکت است (سه در برابر شش). هر چند همین موشک هاوک بسیار بهتر از اسپاروهای قدیمی است.


من از پايان اين طرح اطلاعي ندارم ولي تا جايي كه ميدونم از موفقيت صددرصد برخوردار نبود



يكي از مقامات گفت كه به كمك دانشمنداني و نيروي جواني كه در اين شاخه مهم داريم توانستيم موشك هاي ارسال ماهواره درست كنيم.به نظر شما آيا خود ماهواره اش رو نساختن كه حالا ميان موشك پرتابش رو مي سازن اون هم با تگنولوژيي كه دست 5 تا كشور بيشتر نيت!پس حتما توانايي بهبود اويونيك اف-14 ها را هم دارند!
شرمنده كه پرچونگي كردم


اين هم خوب بيشتر جنبه ي تبليغاتي دارد وگرنه ماهوارمون كجا بود كه بخواهيم اين سيستم رو براي اون طراحي و امتحان كنيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این دروغ را رسانه های آمریکایی برای فشار بر ایران و روسیه ساختند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شاید هم فروختن معلوم نیست! موتور میگ31 قرار نیست رو تامکت سوار شه بلکه از موتور AL-31F در صورت تهیه استفاده خواهد شد. رادار زاسلون را هم میتوان با کمی دستکاری تو دماغه تامکت جا داد. البته خبرهایی از نصب چند رادار ژوک در تامکت بود که از ادامه پروژه خبر ندارم. منظور بنده هم همان بود دیگه! آمریکا خودش تامکت رو ساخته و به تمام فرمولهای طراحی آن دسترسی دارد. به نظر معقول نمیاید که ما از موشک فونیکس و رادار AWG-9 برای جنگ با هواپیماهای آمریکایی استفاده کنیم؟! به نظر من حتی در صورت ساخت این رادار و موشک در داخل باید تغییراتی ناشناخته در آنها ایجاد گردد تا از جنگ الکترونیک دشمن در امان باشند. پروژه هاوک موفقیت آمیز بود. البته قرار نیست از این موشک استفاده انبوه شود و نیروی هوایی به فکر ساخت یا خرید موشکی مشابه فونیکس میباشد. موشک ماهواره بر الان هم داریم! جای دور نرید! موشک شهاب3 بصورت عمودی تا ارتفاع 500 کیلومتر صعود میکند که میتوان با آن ماهواره های جاسوسی و کوچک را پرتاب کرد. با کمی تغییرات امکان دستیابی به ارتفاعات بیش از هزار کیلومتر نیز با این موشک وجود دارد. ساخت ماهواره هم بستگی به نوع آن دارد. شاید یه ماهواره کوچک مثل اسپوتنیک پرتاب کنیم تا تجربیات لازم جهت ساخت ماهواره های بزرگتر و پیشرفته تر را کسب کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موشک شهاب3 بصورت عمودی تا ارتفاع 500 کیلومتر صعود میکند


کل هواکره 200 کیلومتر است اونوقت شهاب 3 میخواد 500 کیلومتر (الله اکبر)

احتمالا با برخی تغییرات از منظومه شمسی خارج میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.