امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

خلبان نصيرزاده در گفتگوي تفصيلي با فارس اعلام كرد:
پرواز نسل جديد جنگنده‌هاي F 14 با رادار ايراني و موتور ارتقاء يافته

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/A0832086.jpg[/img]

خبرگزاري فارس: معاون هماهنگ كننده نيروي هوايي ارتش، جنگنده‌هاي امروز اين نيرو همچون اف 14 را يك هواپيماي كاملا متحول شده توصيف كرد و گفت: نسل جديد جنگنده‌هاي F 14 با رادار ايراني و موتور ارتقاء يافته در حال پرواز است.

"امروز نيروى هوائى شما با نيروى هوائى اول انقلاب قابل مقايسه نيست. مهارتهاى امروز شما، توانائى‌هاى امروز شما، تجهيزات امروز شما، پيشرفتهاى نيروى انسانى، ابتكارهاى گوناگون، با اول انقلاب قابل مقايسه نيست؛ با 20 سال قبل هم قابل مقايسه نيست. "
اين جملات بخشي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار 19 بهمن ماه سال گذشته است. معاون هماهنگ كننده فرمانده نيروي هوايي ارتش در گفتگوي تفصيلي با فارس، تلاش كرد بخشهايي را از مصاديق اين تاكيدات فرمانده معظم كل قوا بيان كند.
امير خلبان عزيرنصيرزاده كه از رويش‌هاي نيروي هوايي پس از انقلاب محسوب مي‌شود، از جمله خلبانان مجرب و متخصص ارتش بوده كه از 14 شهريورماه سال 88، مسئوليت معاونت هماهنگ كننده نهاجا را بر عهده دارد.
وي در بخش ابتدايي سخنان خود، به نقش نيروي هوايي در پيروزي انقلاب اشاره و بيعت تاريخي همافران با امام راحل را از جمله ضربات نهايي بر پيكر رژيم طاغوت توصيف كرد.
وي يادآور شد: پس از انقلاب نيز نيروي هوايي فعاليت تاثيرگذار و موفقي در 8 سال دفاع مقدس داشت و در مرحله بازسازي، آموزش و انتقال تجربه به نسل‌هاي بعدي نيز خودكفا بوده و در حقيقت در اوج شكوفايي قرار دارد.

* هيچ اميد و توقعي به تامين قطعات و تجهيزات از خارج نداريم

نصيرزاده با اشاره به برنامه‌ريزي گسترده استكبار براي نيروي هوايي ارتش در پيش از انقلاب گفت: بواسطه اين سرمايه‌گذاري كشورهاي استكباري، بيشترين تجهيزات ما همين امروز هم از بهترين‌هاي دنيا است چون كشورهاي استكباري برنامه خاصي براي نيروي هوايي پيش از انقلاب داشتند و به همين دليل تجهيزات خوبي را در اختيار اين نيرو قرار دادند كه امروز نيز از آنها بهره مي‌بريم.
وي ادامه داد: در زمينه بازسازي تجهيزات علاوه بر اينكه سعي مي كنيم تا اين امر به بهترين نحو صورت گيرد، بايد بيشترين بهره‌وري را نيز داشته باشيم تا بتوانيم تجهيزات مورد نظر را خودمان طراحي و مطابق با استانداردهاي روز دنيا و مطابق با فرايندي كه در كشورهاي پيشرفته دنبال مي‌شود، بسازيم.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش خاطر نشان كرد: با وجود تهديدات هميشگي و تحريم‌هاي مختلف عليه كشورمان، توجه ويژه به موضوع خودكفايي و استقلال از ديگر كشورها براي ما مهم خواهد بود چرا كه هيچ اميد و توقعي به تامين قطعات و تجهيزات از بيرون نداريم.

* به كاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپيماها درست نيست

وي همچنين با اشاره به تدبير حكيمانه رهبر معظم انقلاب مبني بر "عمردهي انقلابي به تجهيزات نظامي "، افزود: سياست استكبار در آن زمان اين گونه بود كه عمر مشخصي را براي قطعات تعيين مي‌كردند تا بتوانند از اين طريق هر چه بيشتر درآمد نفتي ايران را به غارت ببرند چرا كه پس از بروز ايراد در قطعات، آنها تعمير نمي‌شدند بلكه مي‌بايست قطعه را عوض كرد و اين در حالي است كه اين عمر قانوني، واقعي نبود.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش تصريح كرد: اصولا به كاربردن واژه "فرسوده " در خصوص هواپيماهاي نيروي هوايي درست نيست چرا كه اين جنگنده‌ها مدام در حال اورهال و بهينه‌شدن هستند.
نصيرزاده ادامه داد: فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر عمر‌دهي انقلابي به تجهيزات به اين معناست كه بايد همواره اين تجهيزات را بازنگري، اورهال و بهينه كنيم و اگر سيستمي نياز به ارتقاء داشت، يك عمر قانوني ديگر براي آن تعريف شود.

* ساخت رادار ايراني و موتور بهينه‌سازي شده براي جنگنده‌هاي ايراني

وي با تاكيد بر اينكه ما امروز هواپيماهاي خارج از چرخه نداريم، افزود: در حقيقت مي‌توان گفت كه قالب هواپيماها همان قالب گذشته است اما تمام محتوا شامل سيستم‌ها و قطعات آن دائماً بهينه‌سازي شده و ارتقاء مي‌يابد. براي مثال بمب قاصد كه بر روي همين هواپيماها نصب شده، در حقيقت توانمندي يك بمب نسل جديد و هوشمند است كه قبلا امكان نصب روي هواپيماهاي ما را نداشت اما امروز به اين توان دست پيدا كرده‌ايم.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش با اشاره ارتقا تجهيزات و توانمندي هاي صورت گرفته بر روي انواع جنگنده هاي نيروي هوايي گفت: در حقيقت مي‌توان گفت ما امروز نسل جديد جنگ‌هاي F14 را در اختيار داريم كه رادار آن توسط متخصصان داخلي خودمان ارتقاء داده شده است.
نصيرزاده تصريح كرد: از آنجا كه ساخت اين رادار توسط نيروهاي خودمان صورت گرفته و اكنون نيز روي اين جنگنده رهگير نصب است، بنابراين مرتبا مي‌توانيم آن را ارتقاء دهيم و در كنار موتور آن، مي شود گفت كه اين جنگنده نيروي هوايي، نسل جديدي از آن هواپيماي قبلي است.
وي همچنين با اشاره به توانمندي‌هاي متخصصان نيروي هوايي در بعد ساخت قطعات موتور هواپيما، اظهار داشت: امروز حركت خود را براي ساخت موتور هواپيما به طور كامل شروع كرده‌ايم و به نتايج قابل قبولي نيز رسيده‌ايم كه انشاء در موقع لازم، اطلاع‌رساني مي‌شود.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش تاكيد كرد: اقدامات ما دقيقا مطابق با استانداردهاي روز دنيا است و اين در حالي است كه بسياري از كشورها اين قبيل كارها را به كشورهاي ديگر واگذار مي‌كنند. براي مثال انواع جنگنده‌هاي كشورهايي مانند لهستان، بلغارستان و تركيه كه نمونه‌هاي آن در ايران نيز موجود است توسط رژيم صهيونيستي بهينه مي‌شوند.
نصيرزاده ادامه داد: البته اين كار يعني واگذاري بهينه‌سازي تجهيزات به كشورهاي ديگر يك روش مرسوم در دنياست اما ما نيازي به اين امر نداريم.

* به سمت شعار "يك بمب براي يك هدف " حركت مي‌كنيم

وي به طراحي و ساخت جنگنده بومي صاعقه به عنوان يك نمونه كاملا داخلي اشاره كرد و افزود: تمام مراحل طراحي، ساخت و توليد انبوه اين جنگنده در داخل كشور صورت گرفته و همانطور كه در اخبار نيز منتشر شد اولين يگان آن در پايگاه دوم شكاري تشكيل شده است.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش تصريح كرد: در فرايند بكارگيري هواپيماها، نيازمندي‌ها دائما منعكس مي‌شود و مي‌توان گفت كه قطعا در آينده شاهد ساخت نسل‌هاي جديدي از جنگده صاعقه خواهيم بود.
نصيرزاده با تاكيد بر عزم كاركنان نيروي هوايي ارتش براي تحقق چشم‌انداز 20 ساله كه فرمانده معظم كل قوا طراحي شده است، يكي از سرفصل‌هاي مهم اين برنامه را خودكفايي محض مطابق با علم روز دنيا دانست و گفت: در عرصه‌هاي مختلف علمي خصوصا در زمينه الكترونيك روز به روز شاهد ارتقاء علوم هستيم كه بايد براي رسيدن به خودكفايي و بي‌نيازي از ديگر كشورها، روز به روز توان علمي خود را افزايش دهيم.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش همچنين هوشمندسازي و افزايش برد را يكي از نكات مهم در بحث مهمات هوا به زمين ارزيابي كرد و افزود: اگر در گذشته يك هدف توسط چندين بمب نابود مي‌شد امروز بايد به سمت شعار "يك بمب براي يك هدف " حركت كنيم.
نصيرزاده خاطرنشان كرد: امروز ما به اين مهم دست يافتيم و تست موفق پروژه قاصد نيز در همين راستا بود اما بايد كاري كنيم تا برد آن بيشتر شود.
وي با بيان اينكه بايد تلاش كنيم تا مهمات‌هاي ما از زواياي مختلف قابل شليك باشد، ادامه داد: در زمينه مهمات هوا به هوا نيز تلاش موفقيت‌هاي فراواني داشته‌ايم هرچند بايد توجه داشت كه وقتي موضوع تسليحات دورزن مطرح مي‌شود، اهميت مهمات هوا به هوا كمتر خواهد شد ولي با اين حال ما در اين زمينه و خصوصاً در زمينه ارتقاء برد رادارها تلاش خودمان را مي‌كنيم كه يكي از نمونه هاي آن ارتقاء رادار جنگنده‌هاي F14 و F4 است.

* اطلاعات دقيق دستگيري ريگي تا سالها منتشر نخواهد شد

معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش در بخش ديگري از گفتگوي خود به عمليات موفق و افتخارآميز دستگيري عبدالمالك ريگي در آسمان كشورمان توسط جنگنده‌هاي نيروي هوايي ارتش اشاره كرد و در اين باره گفت: در تمام دنيا رسم بر اين است كه سيستم‌هاي اطلاعاتي، شگردهاي خود را تا سالهاي متمادي توضيح نمي‌دهند چرا كه اين يك اشتباه محسوب مي‌شود كه شما توانمندي‌هاي خود را در معرض ديد دشمنان بگذاريد، لذا گاهي در اين زمينه مسائل انحرافي نيز براي فريب دشمن مطرح مي‌شود.
نصيرزاده افزود: همين امر كه جمهوري اسلامي توانست يك فرد شرور را دستگير و از پيش روي ملت ايران بردارند يك عمل بسيار مهم بود. هر چند معتقديم اين فرد به تنهايي اهميتي نداشت اما اين عمل نشان داد كه جمهوري اسلامي ايران براي هر گونه مقابله با كساني كه به دشمني با ملت ايران مي‌پردازند، بيدار است.
وي به توضيح مختصري در اين باره اكتفا كرد و اگفت: بايد توجه داشته باشيم كه اگر جنگنده‌هاي نيروي هوايي كمي ديرتر و يا زودتر وارد عمل مي‌شدند، احتمال داشت تا هواپيماي حامل ريگي از كشور خارج شود.
معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش با بيان اينكه بايد به گونه‌اي عمل مي‌شد كه قوانين بين‌المللي زيرپا گذاشته نشود، تصريح كرد: بايد توجه داشته باشيم كه هميشه هدف قرار دادن متجاوز بسيار آسان‌تر از نشاندن يك هواپيماي ناشناس است و نيروي هوايي به اين عمليات خود افتخار مي‌كند.

* رژه 29 فروردين نماد آمادگي كامل ارتش

نصيرزاده 29 فروردين را يك روز بزرگ براي ارتش جمهوري اسلامي ايران دانست و خاطرنشان كرد: در مقطعي از اوايل انقلاب عده‌اي ضد انقلاب شعار انحلال ارتش را مطرح كردند و فضا به گونه‌اي بود كه عده‌اي از انقلابيون هم با اين شعار موافق بودند اما پيام حكيمانه امام خميني(ره) باعث شد تا اين امر صورت نگيرد و بعدها در دفاع مقدس اين بصيرت بلند امام(ره) معلوم شد و ارتش از اين امتحان سخت سربلند بيرون آمد.
وي همچنين رژه باشكوه 29 فروردين را نشان دادن اقتدار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ارزيابي كرد و افزود: يك رژه خوب وقتي شكل مي‌گيرد كه نيروهاي ما در آمادگي كامل به سر ببرند و نيروي هوايي نيز در اين مراسم حضوري مناسب داشت.
نصيرزاده هدف و تكليف اصلي نيروهاي مسلح را دفاع از تماميت ارضي كشور و جهاد در ركاب نايب امام زمان(عج) عنوان كرد و گفت: يك نيروي نظامي همواره بايد احساس تهديد كند و به همين واسطه ما در طول سال هميشه آماده هستيم و رزمايش‌هاي مختلف نيز به منظور تمرين حفظ آمادگي و نشان دادن قدرت نيروهاي مسلح كشورمان به دشمنان است.

* احتمالاً ستاد نيروي هوايي چند متري عقب‌نشيني خواهد داشت

وي در خصوص خروج پادگان نيروي هوايي از تهران نيز گفت: مصوبه‌اي كه قبلا تصويب شده اين بود كه پادگان‌هاي نظامي از داخل شهرها بيرون بروند اما اين يك پروسه طولاني و سخت است چرا كه اين پادگان‌ها داراي تجهيزات پيچيده و مختلفي هستند كه ابتدا بايد مكان مناسب براي انتقال آنها و همچنين منتقل كردن اين تجهيزات صورت بگيرد كه البته متولي اصلي اين كار ستاد كل نيروهاي مسلح است.
نصيرزاده تاكيد كرد: در خصوص تعريض خيابان پيروزي نيز احتمالاً ستاد نيروي هوايي چند متري عقب‌نشيني خواهد داشت كه اين امر در حال بررسي است.

* گفتگو از مهدي بختياري

منبع :
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8901270531

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/7_890128_L600.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_7_890128_L600.jpg[/img][/url]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/7_890128_L600.jpg

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/6_890128_L600.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_6_890128_L600.jpg[/img][/url]
http://gallery.military.ir/albums/userpics/6_890128_L600.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلى جالبه! ارتقاى موتور حتماً شامل اصلاح كمپرسور كه مى شه(كه تو داگ فايت و مانور شديد كم نياره) ولى بقيه اش رو دوستان متخصص حدس بزنند؟!
رادار ميگ ها و سوخوهامون تحت نظر روس هاست كه كاريش نمى كنند٬ درسته؟ اين كار رو نمى كنند كه كسى نفهمه ما چه فناورى هايى داريم. نظر مثبت(!) بقيه دوستان چيه؟! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نصيرزاده تصريح كرد: [color=red]از آنجا كه ساخت اين رادار توسط نيروهاي خودمان صورت گرفته و اكنون نيز روي اين جنگنده رهگير نصب است، بنابراين مرتبا مي‌توانيم آن را ارتقاء دهيم [/color]و در كنار موتور آن، مي شود گفت كه اين جنگنده نيروي هوايي، نسل جديدي از آن هواپيماي قبلي است.

وي همچنين با اشاره به توانمندي‌هاي متخصصان نيروي هوايي در بعد ساخت قطعات موتور هواپيما، اظهار داشت: [color=red]امروز حركت خود را براي ساخت موتور هواپيما به طور كامل شروع كرده‌ايم و به نتايج قابل قبولي نيز رسيده‌ايم كه انشاء در موقع لازم، اطلاع‌رساني مي‌شود[/color]. [/quote]


خدا را شکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک موتور بسازیم تو داگ فایت لولشون کنه 3 ماخ بره هواپیما :whew:
منتظر خبر بعدی در مورد موتور جدید هستیم icon_rolleyes
رادار اف 14 که ماله 30 ساله پیشه ما داریم موتور موشک ماهواره بر میسازیم این جقله که چیزی نیست :smug:
رادار که خودکفا شده بودیم مخصوصا جدیدا در رادار های ارایه فازی icon_cheesygrin
برد رادار اف 14 چقدر بود؟؟
به امید روزی که یک رادار بسازیم از قبله بهتر هر وقت هواپیمایی تو اسراییل خواست پاشه روش قفل کنن اماده زدن موشک بشیم icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یک موتور بسازیم تو داگ فایت لولشون کنه 3 ماخ بره هواپیما[/quote]

سرعت بالا دلیل برتری نیست. یه نگاهی به سرعت رپتور بندازید.درضمن این سرعت هم هزینه و هم وزن جنگنده رو زیاد میکنه که باعث میشه تو داگ فایت کم بیاره.

در مورد رادار ها هم نمیشه به همین راحتی در موردشون نظر داد مگه اینکه خودمون یکی از فرماندهان رده بالا باشیم که در این زمینه اطلاعات کامل داره.

نه استناد به مصاحبه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر بسیار خوبی هست.

رادار اف14 با اینکه از فناوری چهل سال قبل برخورداره اما اون روز پیشرفته ترین فناوری آمریکا بود که با چندین برابر هزینه یک رادار متداول ساخته شد و بعد از آن در کمتر هواپیمایی از فناوری روز (که هنوز کامل نشده بود و در حال طی تحقیقات فناوری بود) استفاده شد. اگر بخواهیم سطح فناوری این رادار را با دیگر رادارها مقایسه کنیم براحتی برابر با فناوری رادارهای دهه 80 و 90 میباشد و تنها در مسائل ریز مانند طراحی مدارات و ریزتراشه ها از آنها قدیمیتر است. همین رادار به حدی قدرتمند بود که با یک ارتقا به AN/APG-71 تبدیل شد که با برد کشف 370 کیلومتر تاکنون دوربردترین رادار هوابرد ساخت یک کشور غربی میباشد و در صورت بزرگ کردن ابعاد آنتن این برد میتواند به دو برابر افزایش یابد که برای استفاده به عنوان رادار کشف زمینی مناسب میباشد.

با ارتقای داخلی این رادار اگر برد آن فقط 50% افزایش یافته و در برابر جنگ الکترونیک دشمن مقاوم شود براحتی از پس تمامی جنگنده های حال حاضر جهان برخواهد آمد.

موتور هم اگر مشکل کمپرسور رفع بشه با همین نیروی رانش تولیدی کافی هست چون احتمال اینکه از تامکت در نبرد نزدیک استفاده بشه کمه و بیشتر باید در برد بالای 30 الی 50 کیلومتر با هدف درگیر بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]یک موتور بسازیم تو داگ فایت لولشون کنه 3 ماخ بره هواپیما[/quote]

سرعت بالا دلیل برتری نیست. یه نگاهی به سرعت رپتور بندازید.درضمن این سرعت هم هزینه و هم وزن جنگنده رو زیاد میکنه که باعث میشه تو داگ فایت کم بیاره.

.[/quote]

فکر می کنم سرعت Supercruise بالا می تونه مزیت مهمی باشه،

در مورد کم آوردن رپتور تو داگ فایت تا جایی که من شنیدم عوامل دیگری هم دخیل هستند مثلا طراحی بالها ، در مورد اینکه وزن رو برده بالا باعث کم آوردنش تو داگ فایت شده فکر نمی کنم خیلی دلیل دقیقی باشه ، چون موتور رو که برای هواپیما در نظر می گیرند در طراحیشون هم میزان قدرت تولیدی به وزن موتور رو در نظر می گیرند و هم میزان قدرت موتور ها به وزن کل هواپیما . در مورد Raptor میزان thrust/weight برابر 1.08 (1.26 با 50 درصد سوخت) هست در حالی که برای تامکت 0.91 هست.
( البته من در این زمینه اطلاعات جزئی و دقیقی ندارم و تسلطی به این مقوله ندارم، شاید برداشت من اشتباه باشه)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب خبر خوشي كور شه چشمه انهايي كه نمي توانن پيشرفت سرزمين شيران رو ببينن
تا باشه از اين خبراي خوش.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر بهتر از این نمی شه . باید خدا رو شکر کرد که یک بار دیگر متخصصان ما یه شاهکار دیگه کردن . راستی یک سؤال :

چند تا اف-14 عملیاتی داریم ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبر بسیار خوبی هست...!

[quote]

معاون هماهنگ‌كننده نيروي هوايي ارتش تصريح كرد: در فرايند بكارگيري هواپيماها، نيازمندي‌ها دائما منعكس مي‌شود و مي‌توان گفت كه قطعا در آينده شاهد[color=green] ساخت نسل‌هاي جديدي از جنگنده صاعقه[/color] خواهيم بود.

[/quote]

این قسمت رو تاییدش میکنم... icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستی یک سؤال :

چند تا اف-14 عملیاتی داریم ؟
[/quote]
هر وقت از یکی از بچه های نیروی هوایی این سوال رو کردم فارغ از درجه و پست همگی یک جواب دادند:
به اندازه کافی icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]راستی یک سؤال :

چند تا اف-14 عملیاتی داریم ؟
[/quote]
هر وقت از یکی از بچه های نیروی هوایی این سوال رو کردم فارغ از درجه و پست همگی یک جواب دادند:
به اندازه کافی icon_cheesygrin[/quote]

[color=cyan]با سلام خدمت دوستان [/color]

[color=green]من حدودا به شما میگم [/color]

[color=olive]بیش از به اندازه کافی[/color]
[color=blue]
چون قطعات مهندسی معکوس شدن و به تولید این نوع هواپیما و یا مشابه آن نزدیک شدیم یا شاید تولید میشه[/color]

[color=cyan]با تشکر[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.