امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نظر من چرا حذف شد؟؟؟؟ حرفهایی گاها زده میشه که ادم میمونه چی بگه! یکی از دوستان گفت در مورد ساخت تام کت در ایران امیر خندید و شما بقیه قضایا را بگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (میتونید نظر اون عزیز رو در همون صفحه 1 بخونید)اخه عزیزان چرا اینقدر دروغ چرا اینهمه بزرگ نمایی؟؟ ایران توانایی ساخت جنگنده داره درسته اما در حد تایگر اف 5 با کمی اصلاحات که عملکردی بهتر نسبت به اصلیش داره همین.... و مطمئن باشید ایران روی همن صاعقه کار میکنه تا یه هواپیمایی در سطح قابل قبول داشته باشه اما نه حالا حالاها...چرا اینقدر فکر میکنید یه سرو گردن بالاتر از بقیه هستید؟؟ ترکیه که نه تحریمه نه مشکلی بابت همکاری با کشورهای پیشرفته دنیا داره هواپیمایی مثلا نسل 5 خودشو سال 2028 یا 30 تولید میکنه؟؟ میفهمید اینو؟؟؟ این تامکتها هم اگه ایران توان ساختنشو داشت میساختش اینقدر هم نگید چطور اورهال میکنه اینم از روی توان نیروی هوایی ایران هست که افرین داره اما ساخت هواپیما اونم در حد تامکت 40 سال پیش کاری نیست که ایران بتونه انجامش بده((((حالا هی نظرات منو پاک کنید مثل قضیه ذ-3 و.........))))
  • Upvote 15
  • Downvote 22

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ia65' timestamp='1363527499' post='304379']
نظر من چرا حذف شد؟؟؟؟ حرفهایی گاها زده میشه که ادم میمونه چی بگه! یکی از دوستان گفت در مورد ساخت تام کت در ایران امیر خندید و شما بقیه قضایا را بگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (میتونید نظر اون عزیز رو در همون صفحه 1 بخونید)اخه عزیزان چرا اینقدر دروغ چرا اینهمه بزرگ نمایی؟؟ ایران توانایی ساخت جنگنده داره درسته اما در حد تایگر اف 5 با کمی اصلاحات که عملکردی بهتر نسبت به اصلیش داره همین.... و مطمئن باشید ایران روی همن صاعقه کار میکنه تا یه هواپیمایی در سطح قابل قبول داشته باشه اما نه حالا حالاها...چرا اینقدر فکر میکنید یه سرو گردن بالاتر از بقیه هستید؟؟ ترکیه که نه تحریمه نه مشکلی بابت همکاری با کشورهای پیشرفته دنیا داره هواپیمایی مثلا نسل 5 خودشو سال 2028 یا 30 تولید میکنه؟؟ میفهمید اینو؟؟؟ این تامکتها هم اگه ایران توان ساختنشو داشت میساختش اینقدر هم نگید چطور اورهال میکنه اینم از روی توان نیروی هوایی ایران هست که افرین داره اما ساخت هواپیما اونم در حد تامکت 40 سال پیش کاری نیست که ایران بتونه انجامش بده((((حالا هی نظرات منو پاک کنید مثل قضیه ذ-3 و.........))))
[/quote]البته با طرز تفكر شما بله نميتونيم ولي با طرز تفكر انقلابي همه چي ميشه وقتي انقلابي ميگيم بعضي ها مسخره ميكنن كه بابا اين ديگه چه صيغه اي و... تا چند سال پيش از كسي ميپرسيدي ايران ميخواد موجود زنده بفرسته فضا مسخرت ميكردن ولي حالا...جماران خودش كم كاري نبود همون صاعقه رو اگه مستندش رو ميديدي با چه سختي اغاز شد قضيه ذ-3 هم كه ختم بخير شد ومشتي زد بر دهن اونايي كه ميگفتن ماكته اگه ما تامكت 40 سال پيش رو نميتونيم بسازيم چطور قاهر رونمايي ميشه؟ حتما اونم ماكته مثل هر چيزي كه ما ميسازيم واولش ميگن ماكته همين اركيو اولش ماكت بود وبعدا شد اهن پاره والان هم ديگه وضعيت روشنه با طرز تفكر شما نشوندن اركيو معجزه بود حتما؟ تركيه چه دخلي به ما داره من نميدونم اين چه طرز تفكريه كه هر وقت يك رونمايي ميشه دليل بر بي ارزش بودن اون اينه كه چرا مثلا چين با اون عظمتش نتونسته بسازه ما ميسازيم يا مثلا تركيه بايد اين رو در نظر داشت كه اونا نياز ندارن چون مثلا تركيه تا 2016 اف35هاشو تحويل ميگيره و...احساس نياز و در فشار بودن خودش شرطه در مورد حذف كامنتت مديران پاسخگو هستن ولي اون پستت تايپك رو منحرف ميكرد مطمئن باش و... در جملاتتون خيلي هستش نكنه شما ....ما فكر نميكنيم يك سروگردن بالاتر هستيم تلاش ميكنيم يك سروگردن بالا باشيم چه به اين هدف در بعضي موارد امروز برسيم چه ده ساله ديگه شما چرا فكر ميكنيد يك سروگردن كه چه عرض كنم 2سروگردن از بقيه اونم تركيه!پايين تر هستيم همين طرز تفكر شما كه ما نميتونيم وامكان نداره و... مانع پيشرفت هستش در هوش واستعداد ايراني ها هيچ شكي نيست كه يك سروگردن بالاتر هستن (خيلي از دانشمندان امريكايي ايراني هستن) ولي حالا عقب افتاديم دليل بر نتونستن ساختن تامكت 40 سال پيش نيست يعني نياز نداريم تامكت 40سال پيش بسازيم بايد روي يك طرح نسل5 كار كرد وبه نتيجه رسوند تا حداقل فاصلمون با امريكا در مورد جنگنده به يك نسل كاهش پيدا كنه نه 2 نسل منظورم رو كه ميفهمي ویرایش شده در توسط mohammad741741
  • Upvote 14
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب
[b] [url="http://www.military.ir/forums/user/11973-senaps/"]senaps[/url][/b]

احسنت احسنت احسنت
صد بار گفتم و میگم عزت از همه چی بالاتره
والله ما پیشرفت بر فرض مادی رو به هر قیمتی نمیخواهیم
حاضرم اثبات کنم ترکیه بی هویت ترین کشور دنیاست
با سند و دلیل
بریم التماس یه نهاد کنیم که تو رو به خدا ما رو توی خودتون راه بدین
و دست به این جور خوش خدمتی های(مثل قضیه سوریه - هیچ وقت ان دک و پز های ترکیه رو در حمله اسراعیلی ها به کشتی هاشون رو یادم نمیره)کنیم براشون
تف به این غیرت ویرایش شده در توسط arsp
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
افرین به نچه های نیروی هوایی.این اف 14ای.ام توان رزم هوا به زمین هم داره؟البته میدونیم که ذاتا رهگیر حساب میشه،اما میخواستم بدونم هوا به زمین هم داره یا نه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان به نطرتون میتونه ضد رادار هم شلیک کنه؟

مثل kh31 .35
اگر کسی خبری در این مورد داره دریغ نکنه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طرح شلیک هوا به زمین تامکت مگه مال شهید بابایی نبود؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ia65' timestamp='1363527499' post='304379']
نظر من چرا حذف شد؟؟؟؟ حرفهایی گاها زده میشه که ادم میمونه چی بگه! یکی از دوستان گفت در مورد ساخت تام کت در ایران امیر خندید و شما بقیه قضایا را بگیرید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (میتونید نظر اون عزیز رو در همون صفحه 1 بخونید)اخه عزیزان چرا اینقدر دروغ چرا اینهمه بزرگ نمایی؟؟ ایران توانایی ساخت جنگنده داره درسته اما در حد تایگر اف 5 با کمی اصلاحات که عملکردی بهتر نسبت به اصلیش داره همین.... و مطمئن باشید ایران روی همن صاعقه کار میکنه تا یه هواپیمایی در سطح قابل قبول داشته باشه اما نه حالا حالاها...چرا اینقدر فکر میکنید یه سرو گردن بالاتر از بقیه هستید؟؟ ترکیه که نه تحریمه نه مشکلی بابت همکاری با کشورهای پیشرفته دنیا داره هواپیمایی مثلا نسل 5 خودشو سال 2028 یا 30 تولید میکنه؟؟ میفهمید اینو؟؟؟ این تامکتها هم اگه ایران توان ساختنشو داشت میساختش اینقدر هم نگید چطور اورهال میکنه اینم از روی توان نیروی هوایی ایران هست که افرین داره اما ساخت هواپیما اونم در حد تامکت 40 سال پیش کاری نیست که ایران بتونه انجامش بده((((حالا هی نظرات منو پاک کنید مثل قضیه ذ-3 و.........))))
[/quote]ميتونم بپرسم شما تحصيلاتتون در چه حديه؟ جواب بديد ممنون ميشم. البته يه نكته رو بگم كه ساخت تامكت اصلا معقول نيست....به هيچ عنوان...و همچنين ما نياز به يك اكوسيستم هوايي بومي داريم....
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='mearaji' timestamp='1363579721' post='304457']
طرح شلیک هوا به زمین تامکت مگه مال شهید بابایی نبود؟
[/quote]
درست می فرمایید، F-14 BombCat در زمان فرماندهی ایشون مطرح و عملیاتی شد امّا الآن و اینجا بحث دیگه ای هست. این هواپیما همچنان در رسته رهگیر قراره به کارگرفته بشه و برای همین موضوع هم بهسازی شده.
[quote name='davoud' timestamp='1363512276' post='304330']
مبارك باشه .

آقا يه سوالي. يادم نيست دقيقا، ولي شنيده بودم موشك R-77 آدر يا همين موشك R-27 تو آزمايشات عملياتي خيلي بد از آب در اومده و انتظارات رو براورده نكرده وبعد از اين قضيه روسيه هر چي مشتري داشته از خريد اين موشك انصراف دادن.اسم موشكه يه دونه عدد 7 داشت. مشتريش هم اندونزي يا مالزي بود. درباره اون داستان چيزي هم تو اينترنت پيدا نكردم. اگر كسي از دوستان چيزي ميدونه لطفا راهنمايي كنه.
[/quote]
شما هم درست می فرمایید. تاپیک خبرش رو تو سایت خودمون داریم. در رزمایش نیروی هوایی مالزی یا اندونزی(بنده هم یادم نیست کدوم بود! icon_cheesygrin ) رفتند آلامو ها و ادر هاشون رو از ذاغه های نیروهوایی درآوردند یه تستی بکنند، آکه آک، روسی اورجینال! به شکل مفتضحانه ای طبق اخبار اعلام شده ی نیروی هوایی خودشون 70% موشک ها موتورشون روشن نشده و مثل یک FreeFall Bomb سقوط کردن!!! همچنین گفتند تعدادی هم موتورشون استارت خورده امّا یا سوخت ایراد داشته یا سامانه های هدایتی، که مجبور شدن برای جلوگیری از خسارت های احتمالی اون ها رو بسرعت پس از شلیک منفجر کنند! خلاصه اینکه هم شرایط نگهداری ملاکه، هم خلوص نیت فروشنده ی تسلیحات!!... not_talking
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
مطمئن باشید ایران روی همن صاعقه کار میکنه تا یه هواپیمایی در سطح قابل قبول داشته باشه اما نه حالا حالاها...چرا اینقدر فکر میکنید یه سرو گردن بالاتر از بقیه هستید؟؟ ترکیه که نه تحریمه نه مشکلی بابت همکاری با کشورهای پیشرفته دنیا داره هواپیمایی مثلا نسل 5 خودشو سال 2028 یا 30 تولید میکنه؟؟ میفهمید اینو؟؟؟

[/quote]
ترکیه موشکی در حد شهاب 3 و سجیل هم نساخته! این که دلیل نمیشه! ما ده ها ساله که جنگنده ساختیم! اولیش آذرخش و بعد از اون صاعقه و مابین و (احتمالا بعد) اینها چند تا هواپیمای آموزشی هم ساخته شده! اما ترکیه چی؟ چیزی ساخته؟

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/080807035852.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_080807035852.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/gkii0c0f2mbz7ili922r.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_gkii0c0f2mbz7ili922r.jpg[/img][/url]


و البته چند تا طرح دیگه انگار وجود داشته که تا به حال جزئیاتی ازشون منتشر نشده!
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/iriaf_new_combat.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/thumb_iriaf_new_combat.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/iriaf_new_fighter.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10099/thumb_iriaf_new_fighter.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/44444~1.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_44444~1.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/01_28129.JPG"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10248/thumb_01_28129.JPG[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/mehr1.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_mehr1.jpg[/img][/url]

و البته شفق رو هم نباید فراموش کرد که ظاهرا طرحش ادامه پیدا نکرده ولی ممکنه در آینده اونو با یه اسم جدید در نقش هواپیمای جت آموزشی ببینیم!که البته از اول هم نقشش جت آموزشی بود!
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1188681100.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1188681100.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/1~198.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_1~198.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/2418n41~0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_2418n41~0.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/56~0~0.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_56~0~0.jpg[/img][/url]

[quote]افرین به نچه های نیروی هوایی.این اف 14ای.ام توان رزم هوا به زمین هم داره؟البته میدونیم که ذاتا رهگیر حساب میشه،اما میخواستم بدونم هوا به زمین هم داره یا نه؟[/quote]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/85018576344530237416.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10145/thumb_85018576344530237416.jpg[/img][/url][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/50184476284756411761.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/thumb_50184476284756411761.jpg[/img][/url]
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]و البته چند تا طرح دیگه انگار وجود داشته که تا به حال جزئیاتی ازشون منتشر نشده![/quote]
می گم با توجه به این طرح ها می شه حدس حداقل دو موتور متفاوت در دست ساخته؟
چون دو عکس اول (با توجه به ابعاد کاکپت)سبک وزن و تک موتوره...و دوتای آخر متوسط و تک موتوره هستن...
پس میشه امیدوار بود که طرح هایی واسه هر سه رده وزنی هواپیماها وجود داره نه؟
اون دوتا اولی هم که به نظر می رسه طرح اولیه شفق باشن...فقط ورودی هوا از زیر به کناره ها رفته....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='soroushrazor2' timestamp='1363816411' post='304799']
[quote]و البته چند تا طرح دیگه انگار وجود داشته که تا به حال جزئیاتی ازشون منتشر نشده![/quote]
می گم با توجه به این طرح ها می شه حدس حداقل دو موتور متفاوت در دست ساخته؟
چون دو عکس اول (با توجه به ابعاد کاکپت)سبک وزن و تک موتوره...و دوتای آخر متوسط و تک موتوره هستن...
پس میشه امیدوار بود که طرح هایی واسه هر سه رده وزنی هواپیماها وجود داره نه؟
اون دوتا اولی هم که به نظر می رسه طرح اولیه شفق باشن...فقط ورودی هوا از زیر به کناره ها رفته....
[/quote]
فکر نمیکنم او دوتا هواپیما نمونه اولیه شفق باشن! البته اگه دقت کنید اون دوتا ماکت علارغم شباهت به هم تو قسمت ورودی هوا و سکان عمودی و شاید چند جای دیگه هم تفاوت دارن!
اما در مورد موتور اون ماکتی که چند تا سلاح زیر بالهاش نصبه موتوری در حد RD-33 احتیاج داره اما اون دوتا ماکت دیگه که ورودی هواشون در زیر هواپیما قرار داره ممکنه در حد سبک (مانند جنگنده [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_G.91"]Fiat G.91[/url] ) طراحی شده باشن و با یه موتور کمی قدرتمند تر از جی 85 کارشون راه بیفته!

اینم یه طرح دیگه هست که ظاهرا نمونه توسعه یافته اف 5 هست که من یادم نمیاد مطالب چندانی در موردش خونده باشم! شاید هم یه طرح شخصی باشه که توسط یه فرد معمولی طراحی شده باشه!

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/7d5a0411ecb74a689488.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2002390647427980051_rs~0.jpg[/img][/url]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/azarakhsh29it~0.jpg[/img][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/7d5a0411ecb74a689488.jpg[/img]
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک مقاله در فضای مجازی هست که تصویر مذکور تصویر اول آن است.


[url="http://theboresight....nd-tomcats.html"]http://theboresight....nd-tomcats.html[/url]

البته لینک مربوطه فیلتر هست .
متاسفانه بنده چگونگی قرار دادن آن به صورت پیوست ( طبق قوانین انجمن ) را نمی دانم !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

[quote]قا يه سوالي. يادم نيست دقيقا، ولي شنيده بودم موشك R-77 آدر يا همين موشك R-27 تو آزمايشات عملياتي خيلي بد از آب در اومده و انتظارات رو براورده نكرده وبعد از

اين قضيه روسيه هر چي مشتري داشته از خريد اين موشك انصراف دادن.اسم موشكه يه دونه عدد 7 داشت. مشتريش هم اندونزي يا مالزي بود. درباره اون داستان چيزي هم تو اينترنت پيدا نكردم. اگر كسي از دوستان چيزي ميدونه لطفا راهنمايي كنه.[/quote]

شما مطمئنین منظورتون موشک های چینی [url="http://en.wikipedia.org/wiki/PL-7"]PL7[/url] نیست ؟

همچین چیزی فقط برای این موشک و اونم استفاده در فانتوم پیش اومد ...

یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط TANK
      تاريخچه هواپيما
      مدل Il-76 که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12 تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76 در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76 دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76 این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76 ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD با موتورهای D30KP2 و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56 را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.

      مشخصات فني
      موتور:
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP
      چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN برای Il-76MF

      بیشترین رانش موتور:
      117.7kN :D30KP معادل 26,455lb
      156.9kN :PS90AN معادل 35,275lb

      عملکرد:
      بیشترین سرعت کروز: 780km/h
      برد: 5,200km معادل 2,805nm با 40 تن بار

      اوزان:
      وزن خالی عملیاتی: 101,000kg معادل 222,665lb
      بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg معادل 440,925lb

      ابعاد:
      طول: 53m معادل 174ft
      ارتفاع: 14.76m معادل 48ft
      دهانه بال: 50.50m معادل 165ft
      مساحت بال: 300m² معادل 3,229.2sq ft

      گنجایش:
      خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
      بار: قادر به حمل 44 تن بار.

      سفارش و تولید:
      بیش از 900 فروند Il-76 ساخته شده است.


      منبع:takeoff
    • توسط F14AA
      تیمسار سرتیپ دوم جلیل زندی، خلبان قهار شکاری تامکت و تکخال برتر نیروی هوایی ایران بود. او که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود، دارای کارنامه درخشانی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی بر جای گذاشت عنوان بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان آورد.جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانه‌دار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی می‌کرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند و در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر می‌کرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی، اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست، اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقه‌ای که به خلبانی داشت به عنوان هنرآموز خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.
       



      در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان معلم پرواز معرفی شده بود به فراگیری پرواز با هواپیمای F4 -E گمارده شد. او مطابق معمول دوره‌ها را به خوبی گذراند. این موضوع باعث دوستی زندی با ایشان شد که همواره تحت الشعاع احترام متقابل استاد-شاگردی بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی اف-۱۴ای را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد. زندی که پیش از پیروزی انقلاب از خلبانان با تجربه تامکت بود، پس از انقلاب نیز سابقه درخشانی با F-14 از خود به جای گذاشت.در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهراباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر می‌برد که با شنیدن خبر بمباران فورا به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ایران باقی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به دفاع از مرزهای کشور پرداخت. سروان زندی در عملیات معروف به 140 فروندی در روز اول مهرماه 1359 در پرواز پوشش هوایی شرکت فعال داشت.
       



      زندی گرچه ابتدا با فانتوم پرواز می کرد، اما شهرتش بیشتر به‌عنوان خلبان جنگنده F-14 است. وی دارای دست کم 9 پیروزی هوایی تایید شده و 2 پیروزی احتمالی است. این لیست بلندبالا شامل ۴ فروند میگ 23، ۲ فروند سوخو 22، ۲ فروند میگ 21 و ۳ فروند میراژ اف1 می‌باشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ شناخته می‌شود.زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در تامین امنیت آسمان کشور و مقابله با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد. بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های F1EQ-5/6 به اضافه انهدام یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند. درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.
       



      با توجه به حجم فوق العاده درگیری، خلبانان تامکت فرصت ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. متأسفانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک موتور صدمه دیده راه بازگشت را پیش گرفت. ولی تنها موتور باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت و با کمال تأسف، خلبانان ما مجبور شدند خروج اضطراری کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.این آخرین مأموریت جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود. زندی در اواخر دوران خدمت به درجهٔ سرتیپ دومی ارتقای درجه یافت و در سال 1370 بازنشسته شد.امیر سرتیپ خلبان فضل الله جاوید نیا در کتاب "نبرد در آسمان" از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است: "از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود. مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد و بعد از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم."
       



      سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، موفقترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک سانحه رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان شاخص ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.

       



       
      *****************************************

       
      منبع
    • توسط Arash
      من چند وقت پیش یه فیلم دیدم که در اون با جناب سپهبد برزین مصاحبه شده بود در مورد زمانی که قرار بود بین اف 14 و اف 15 یک هواپیما انتخاب بشه

      که صحبت ها ایشون من رو به فکر فرو برد
      که ما با خرید 70 فروند اف 14 و عدم تحویل موشک های سایدواندر و اسپاروی قابل نصب بر روی این هواپیما . مشکل استفاده از موشک فونیکس در سال های 65 و 66 و مشکل ذاتی موتور این پرنده افسانه ای در کنار نکات مثبت اون مثل رادارش که خود مینی آواکس بود و برای پوشش کشور ما که مناطق کوهستانی زیای داره بهترین انتخاب ممکن است .

      در مقابل 280 اف 15 به هزینه نگهداری پایین تر و مچ بودن موشک های مورد استفاده فانتوم ها و تایگر ها بر روی این پرنده ، عدم نیاز به به خرید تجهیزات اضافی ( البته اگه شاهکار هایی که خلبان ها عربستانی با این هواپیما انجام میدن رو در نظر نگیریم )

      که البته این مقایسه رو ما با وجود پیروزی انقلاب و اتفاقات بعد از آن باید بررسی کنیم ( چون اگر تمام موشک های مورد نیاز اف 14 تحویل میشد و مشکل موتور هم با تعویض اون حل میشد به نظر من اف 14 حتی با تعداد کمتر نسبت به اف 15 انتخاب خیلی بهتری برای ما بود ) که اگر با تمام شرایط انقلاب و جنگ اگر اف 14 خریده بودیم برای ما بهتر بود یا اگر اف 15 خریده بودیم .
      ممنون میشم نظر شما رو هم بدونم
       
      دانلود فیلم
    • توسط HIT-LER
      همه چیز درباره بشقاب پرنده ها هر اطلاعات شواهد فیلم عکس معرفی کتاب و.....
      در ..


      برای نمونه چند عکس در اختیارتون میذارم :


      ناشناخته های فرازمینی
      ناشناخته های فرازمینی

      http://img30.picoodle.com/img/img30/4/3/16/f_Disc039m_2d3060b.jpg
      http://img02.picoodle.com/img/img02/4/3/16/f_ufodomirm_d752a27.gif
      http://www.bia2upload.com/files/9ckj9chpfg191e6qel3o.gif



      عکسها را به سایت imagecave.com آپلود کنید.
      از ارسال یک پست در چند تاپیک هم خودداری کنید.
      SAEID
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.