sh_roshan2002

چگونگی اختفای F/A-22 (سازه ی جنگنده های ضد رادار )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

آخرین ترفندهایی که برای اختفای جنگنده اف 22 در نظرگرفته شده است عبارتند از 1- استفاده از نوعی سرامیک ضد حرارت در انتهای اگزوز که با عدم جذب گرما توانایی رهگیری جنگنده توسط موشکهای حرارتی را در سرعتهای کمتر از 1.5 ماخ به طور چشمگیری کاهش میدهد . 2- با توجه به جایگزین شدن دستگاههای هدایتی آنالوگ با دیجیتال میزان ریسک خروج امواج ایجاد شده توسط دستگاههای دیجیتالی افزایش پیدا کرده است که میتواند باعث شناسایی پرنده توسط نوع به خصوصی از رادارهای پیشرفته گردد. برای جلوگیری از این امر متخصصان با ایجاد یک پوشش داخلی ضد امواج و نیز به کار بردن لایه نازکی از طلا در قسمت داخلی شیشه کابین خلبان حد اکثر کارایی ممکن را برای جنگنده ایجاد کرده اند . حرف آخر : هر چند روز به روز دنیای علم با پیشرفت خود باعث ایجاد فناوریهای نظامی جدیدی می شود ولی همزمان با آن و یا با فاصله کمی از آن روش مقابله با آن فناوری نیز بدست می آید . درست همانند حیوانات که پس از مدتی زندگی در خطر خود را در مقابل خطرسازگار و یا ایمن میکنند . طبیعت همواره الهام بخش بسیاری از دانشمندان جهان بوده است و بسیاری از راه حل های موجود را نیز درخود نهان دارد . شاید روزی که آن سیب بر سر نیوتون افتاد او هرگز فکر نمیکرد که روزی لانه زنبور الهامی برای دانشمندان برای اختفا در آسمان باشد . حال دیگر زمان آن رسیده که در کشور خود نیز با توجه به اسرار درون طبیعت ما نیز سعی در ایجاد پیشرفت در کشور خود نماییم ------------------------------------------------ ماده سیاه در جهان هستی ماده ای نامرئی است که بنابه یافته های ستاره شناسی اکثر فضای پیرامون جهان هستی را در بر گرفته و از عبور هرگونه نور و موجی از خود به طور کامل جلوگیری میکند و باعث جلوگیری از رسیدن نور از آن سوی ماده به سمت جهان هستی میگردد. علت اصلی سیاه دیده شدن آسمان در شب نیز وجود همین ماده سیاه است . ولی در بحث زمینی مشابهی برای ماده سیاه با نام جسم سیاه تعریف شده است . جسم سیاه جسمی است که تمامی امواج تا بیده به سمت آن را به طور کامل جذب کرده و مانع از بازتابش آن میگردد .جسم سیاه آرمانی متشکل از یک ساختار کروی شکل است که سوراخ ریزی بر آن وجود دارد و هر پرتوئی که وارد این سوراخ شود توانایی خروج از آن را نخواهد داشت . ----------------------------------------------- حال که با ماده سیاه آشنایی یافتید وچگونگی عملکرد آن را مشاهده کردید زمان آشنایی با عملکرد مواد جاذب رادار فرا رسیده است هنوز هیچ تاریخچه مشخصی در مورد مواد جاذب رادار و سازنده آنها مشخص نشده . برخی کارشناسان ادعا کردند که آلمان اولین کشوری بود که در جنگ جهانی دوم و در سال 1942 موفق به ایجاد این فناوری شد و لی پس از شکست آمریکا اسناد آن را به دست آورده و پس از تحقیق از آن بهره برداری کرده است (در صورتی که این فرض درست می بود باید آمریکا در اوایل دهه هفتناد میلادی توانایی ساخت جنگنده های ضد رادار را به دست می آورد در حالی که اولین طرح ساخت جنگنده ضد رادار در خلال سالهای 1990 تا 1995 ارائه شد ) دسته دوم از کارشناسان نتایج تحقیقات یک دانشمند روسی در دهه های 60 و 70 را کلیدی برای آغاز طرح ساخت این مواد اعلام کردند . هرچند که روسيه نیز این نظریه را رد نکرده و نام دانشمند مربوطه و کتاب وی را به داشته (متاسفانه به دلیل اعمال سانسور بر بخشی از اطلاعات موجود در منابع موفق به یافتن نام و نام کتاب دانشمند مربوطه نشده ايم ) وجود زیر دریایی های غیر قابل رهگیری شوروی در دهه های بعد از هفتاد نیز تاییدی بر این مطلب می تواند باشد . ولی اولین تحقیقات رسمی در مورد مواد جاذب رادار به گفته غربی ها در سازمان کشتیسازی داکیارد کانادا با همکاری چند دانشگاه بزرگ انجام شد که پس از سه سال به نتیجه رسید . و علاوه بر دستیابی به این فناوری نرم افزاری نیز برای پیش بینی مناطق حساس راداری در پرنده ها و کشتی ها که میتوانست موجب شناسایی آنها شود نیز طراحی شد . ( گزارش این مطلب به زودی پس از ترجمه در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت ) در این فناوری نوین از ساختار شش ضلعی لاله زنبوری به طور گسترده استفاده شده است (باز هم میگم طبیعت خودش الهام بخشه بسیاری از مهندسانه جهانه ) که تنها ماده ای چون کربن که به گفته کارشناسان از نوع فعال آن است می تواند چنین ساختاری را ایجاد کند . هنگامی که امواج رادار با سطحی برخورد میکنند ابتدا مقداری از نیروی آن موج از سوی سطح جذب شده و نیروی موج بازگشتی به همان مقدار کاهش می یابد که موجب ضعیفتر شدن موج برگشتی میشود . ساختار لانه زنبوری با ایجاد انعکاسهای درونی پی در پی یک موج نیروی آن موج را گرفته و باعث میشود که در نهایت موج خروجی نتواند قدرت کافی را برای بازگشت به آنتن زمینی و ایجاد زمینه شناسایی پرنده فراهم کند . فقط رادارهای پرقدرتی چون رادار میگ 31 روسی تا کنون توانسته اند به تعداد محدود این گونه پرنده ها را آن هم در فاصله نه چندان دور شناسایی کنند . علت اصلی آن نیز میزان بالای انرزی موجود در امواج پخش شده توسط رادار میگ 31 است که با وجود انعکاسهای پی در پی باز هم میتواند مقداری انرزی کافی برای بازگشت به رادار میگ را داشته باشد . منبع:aerospaceusr
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود. متاسفانه اکانت ایمیج کیو شما بدلیل مصرف زیاد ترافیک غیرفعال شده! یک اکانت در گالری سایت براتون ایجاد میکنم تا عکسها را به آن منتقل کنید. تا اون موقع لطفا به ایمیج کیو عکس آپلود نکنید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام. مطالب خيلي جالب بود در ضمن ساختار نوشتن sh_roshan2002 روزنامه وار نبوده و جذابيت بيشتري داشت . بازم متشكرم sh_roshan2002

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با كمي تفاوت اختفاي بي 2 هم مثل اف 22 است! اين بحث بسيار مفصله و در دو جمله نميشود بيان كرد! هواپيماي بي-2 بيشتر (نه كاملا!) از شكل ظاهري خودش براي فرار از رادار (انعكاس امواج) استفاده ميكند! ولي اف 22 بيشتر روي جنس مواد تركيبي خود حساب ميكند !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای بی-2 فقط از جلو رادار گریزه. وگرنه از پشت مثل یه نقطه سیاه توی ضعیفترین رادار هم دیده میشه .اونوقت ما میتونیم با یه موشک کارشو سازیم :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هواپیمای بی-2 فقط از جلو رادار گریزه. وگرنه از پشت مثل یه نقطه سیاه توی ضعیفترین رادار هم دیده میشه .اونوقت ما میتونیم با یه موشک کارشو سازیم :mrgreen:[/quote]


فکر می کنم، البته گفتم فکر می کنم و اگر اشتباهه دوستان اصلاح بکنند. برای زدن هواپیما با موشک، یعنی قفل راداری و شلیک موشک و ... باید یه سطح مقطع راداری مناسب باید وجود داشته باشه، و با یه نقطه کوچیک تو رادار فکر نکنم موشک رو بشه با اطمینان شلیک کرد.

البته من زیاد اطلاعاتی در این زمینه ندارم.

از دوستی که این مطلب رو نوشتند تشکر می کنم، چون مطلبشون خیلی جالب و جذاب بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
:mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:
به تاريخ 2 سپتامبر 1996، در يك بحث جنجالي، صنايع هوافضاي بريتانيا (BAe) يك فيلم ويدئويي به نمايش درآورد. در آن فيلم نشان داده مي‎‏شد كه بمب‏افكن رادارگريز B-2 كه در ارتفاع كم در حال پرواز بود، توسط سيستم دفاع هوايي بسيار قديمي رپير (Rapier SAM system) در محل پايگاه هوايي فارنبرو (Farnborough) مورد رهگيري و شناسايي قرار گرفته است. اين سيستم قديمي رپير، به تازگي مورد بهينه‏سازي رادار و سيستم‏هاي شناسايي قرار گرفته است و بر طبق ادعا و مستندات مقامات Bae، مي‏تواند چنين هواپيماهايي را به راحتي مورد شناسايي و رهگيري قرار دهد.
اگه ما هم بتونیم رپیر هامون رو بهینه سازی بکنیم این هواپیما رو ناک اوت کردیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در کل امواج در برخورد به ماده سه حالت براشون پیش می اد یا عبور می کنن مثل مثلا عبور نور از شیشه و یا جذب میشن مثل گرم شدن برگه کاغذ مشکی رنگ که به دلیل جذب نور خورشید هست و یا برگشت می خوره مثل ایینه و نور.

در هواپیماهای جنگنده معمولا سعی می کنن بدنه رو از موادی بسازن که بیشترین جذب امواج رو داشته باشه و امواج منعکس شده رو هم سعی می کنن با ساختار خاص بدنه ب اطراف پخش کنن به جای اینکه فقط به طرف رادار برگرده ولی با ایجاد و ساخت رادارهای پسیو اینم روش تا مقداری نا کار امد شده ولی روش اول هنوز کارساز هست.

در مورد این مواد فکر می کنم فیبر کربن توانایی بالایی در مورد جذب امواج داره ولی فرایند جوش اون بسیار پیچیده هست و فکر کنم مجبورن کل اون رو قالب بگیرن و در چند صد درجه زیر سفر جوش بدن(دوستان در این زمینه من زیاد وارد نیستم بیشتر به ما کمک کنید تا به جایی برسیم تا جایی که ما چند سال پیش برای ساخت بدنه شفق مشکل مذکور رو داشتیم ولی فکر می کنم با لیزر فکرهایی در دنیا برای این مشکل شده فکر کنین زدن قاب بال یک هواپیما چقدر سخته).
البته با پیشرفت نانو زرات این مواد هم روز به روز پیشرفت چشمگیری دارن و به شکلی میشه گفت در اینده کشورهایی که فناوری نانو قوی داشته باشن می تونن حرفی برای گفتن در زمینه فناوری دنیا داشته باشن.

اما در مورد شکل همین مواد باید بگم بهترین شل برای این مواد ایجاد برجستگیهایی پرز مانند و با حالت شش ضلعی لانه زنبوری هست و جالبتر اینکه در ازمایشاتی که روی ایم سطوح با این مشخصه انجام شده نشون داده مصرف سوخت رو هم کاهش میده .
و جالبتر اینکه به علت شکل خاص این شش ضلعی های هندسی استحکام خاصی هم به ماده اون میده مثلا قبلا در ساختن پل های باربر اهنی در ساختمانها از پل لانه زنبوری استفاده میشد که حالا با ورود روشهای جدید زیاد استفاده نمی شه.

این ساختار باعث تلف شدن زیادی در امواج میشه و میزان جذب ماده هم که خودش بالاست و در زیر این بخش هم میشه از لایه ای رسانا متصل به چند خازن استفاده کرد(خازنهایی با میزان شارژ بالا که امریکا با نوعی ماده کربنی در لایه عایق اونها حتی تونسته به ظرفیت یک فاراد هم برسه و اینم اضافه کنم شما باید دو صفحه با طول و عرض چیزی در حدود 20 ک م داشته باشین تا بتونین در یک خازن یک فاراد انرژی رو ذخیره کنین) و این باعث جذب امواج توسط لایه که البته جنس اون و ساختار اون خاص هست شده و همین انرژی صرف شارژ خازنها میشه.

اینم باز اضافه کنم موادی با سطحی با این هندسه در برابر نیروهای کششی و فشاری توانایی بالاتری از نوع های عادی دارن.
امیدورام مفید بوده باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه برادران عزیز و تشکر از دوستانی که مطالب مفیدی فرمودند. واقعا استفاده کردیم.

چند نکته رو لازم دونستم ذکر کنم.

1) شبکه های لانه زنبوری کربنی همونطور که فرمودین امواج الکترومغناطیسی رو جذب می کنن. اما اون چیزی که مهمه اینه که اگه طول موج این امواج از یه حدی بیشتر بشه (فرکانس پایینتر)، نه تنها جذب نمی کنن بلکه شدیدا انعکاس میدن. فرکانس رو دقیق نمیدونم ولی محاسبه می کنم و عرض می کنم خدمتتون.

2) برادر اپرای عزیز فرمایشتون کاملا صحیحه. فقط یه نکته ای هست که اضافه می کنم.
در مصارف صنعتی، خازن 163 فاراد (163000mF) هم موجود. البته با ولتاژ 7.5 ولت و اندازه حدودا 10تا 15 سانتیمتر طول و 6 تا 7 سانتیمت قطر!



یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون به هر حال این خازنها توی خیلی جاها میشه استفاده کرد مثل یو پی اس ها و یا بمب های الکترو مغناطیسی از کمکتون ممنونم.

در مورد فیبر کربن و انتشار اون هم باید بگم دلیل این هست که وقتی فرکانس پایین می اد طول موج بالا میره و رابطه عکسی با هم دارن برای همین این امواج کمتر توی دام می افتن و منعکس میشن.

البته من خیلی خام حرف می زنم دوستان ببخشید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همونطور كه دوستان گفتند اين مواد محدوديت جذب دارند ...
انواع ساخت تركيه 2 تا 20 گيگاهرتز ! ..


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/image-A0C5_49FA2E58.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر اپرا شکسته نفسی می فرمایید.

نظرات شما همیشه دارای پشتوانه منطقی و عقلانیه. چیزی که متاسفانه خیلی هامون خوب بلد نیستیم.

برادر واریور هم که همیشه یه چیز جدید واسه رو کردن دارن! من که خیلی چیزا ازشون یادگرفتم.


این عکس مربوط به کِی و کجاست؟ به نظر نمایشگاه میاد. میدونین کدوم نمایشگاهه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.