amir

زیردریایی کیلو ، دوست داشت تنی ترین زیردریایی دنیا !!

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=justify]زیردریایی 877 / 636 Kylo class و تاریخچه و مشخصات و عکسهایی از آن
گرچه قبلا در مورد این زیردریایی تاپیک وجود داشت ولی با توجه به اینکه ما هم از کشورهای دارنده این زیردریایی هستیم شنیدن و خوندن مطالبی در موردش خالی لز لطف نیست .
پروژه ساخت زیردریاییهای کلاس 636 که ناتو اسم انها را کیلو گذاشته بود ، طرحی ویژه بود که روسها در زمان اتحاد جماهیر شوروی برای نابودی احتمالی زیردریای های دشمن و نابودی خصوصا ناوها و کشتی های آنها و دفاع از ناوها و سواحل خودی و پایگاههای نیروی دریایی دشمن در زمان جنگ احتمالی طراحی کرده بودند .
اما چرا این زیردریایی با وجود زیردریاییهای قدرتمند و عظیم اتمی شوروی طراحی شد ؟
یعنی روسها با وجود داشتن زیردریاییهای اتمی متعدد چرا به ساختن یک زیردریایی توربو – دیزلی با ابعاد کوچکتر پرداختند ؟
جواب این سؤالات در این طرح نهفته بود : هدف اصلی روسها از ساخت این زیردریایی غافلگیری و شناسایی کشتی های دشمن در ابراهه ها و تنگه ها و مناطقی بود که زیردریاییهای بزرگ جثه اتمی یا قادر به تردد در آن نبودند و یا به سختی در آن تردد می کردند و به همین دلیل تصمیم به ساخت زیردریایی با ابعاد کوچکتر که در عین ابعاد کوچکتر بتواند از تسلیحات دیگر زیردریاییها نیز استفاده کند گرفتند . ( بی شک این زیردریایی با این خصوصیات بهترین گزینه برای تردد در ابهای خلیج همیشه فارس خواهد بود که دارای مناطق کم عرض و کم عمق زیادی است ) .
در حقیقت زیردریایی 636 مدل پیشرفته و توسعه یافته 877EKM است . این مدل دارای مشکلات زیادی بود که با رفع و بهبود انها مدل کیلو ساخته شد .مشکل اصلی طراحان در ابتدای طراحی بزرگی و در نتیجه سنگینی این زیردریایی به عنوان یک زیردریایی دیزلی بود که منجر به افزایش قدرت در موتور ان گردید .
به دنبال این افزایش قدرت ، سرعت و میزان برد زیردریایی افزایش قابل توجهی پیدا کرد . ولی با بهبود نقایص تکنیکی و ایزوله کردن کامل بدنه با اینکه قدرت موتورافزایش یافته بود صدای زیردریایی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود . این تغییرات و اصلاحات که ابتدا در مدل 877EKM انجام شد منجر به طراحی زیردریایی جدیدی شد که از روی طرح اولیه 877EKM ساخته شده بود ولی بسیار پیشرفته تر و بهتر عمل می کرد .
اولین زیردریایی کلاس کیلوی روسیه در اوایل دهه 80 به اب انداخته شد . این زیردریایی توسط شرکت تحقیقاتی ناوگان دریایی به نام Rubin در بندر سن پیترزبورگ ساخته و به اب انداخته شد . البته زیردریاییهای جدید کیلو از سالهای 95 به بعد تولید شده اند و بیشتر انها صادر شده اند توسط کشتی سازی Komsomolsk در سن پیترزبورگ ساخته شده اند .
زیردریایی کیلو از نظر شرایط رزمی جزو (ASW) { ضد زیردریایی } و (ASuW) { ضد سطحی } قرار میگیرد . به گفته کارشناسان نظامی این زیردریایی از بی صداترین زیردریای های دیزلی در دنیا محسوب میشود به طوری که امکان شناسایی ان برای زیر دریایی های دشمن ، تنها 4/1 یک چهارم زیردریایی های مشابه هم کلاس خود میباشد .به طور مثال اگر زیردریایی دشمن زیردریایی را در فاصله 400 متری شناسایی کند ، کیلو تا فاصله 100 متری آن مورد شناسایی قرار نخواهد گرفت . در حالیکه خود کیلو آن زیردریایی را کاملا زیر نظر دارد .
یکی از دلایل کم صدا بودن و کم شناسایی شدن این زیردریایی ترتیب خطی چیدمان اجزای سازنده زیردریایی و پوششی ضد سونار است که دور تا دور زیردریایی را پوشانده است و از انعکاس و انتشار امواج جلوگیری می کند .
اما خصوصیت اصلی و مهم اینست که با نزدیک شدن تا منطقه ای نزدیک به دشمن که هنوز کیلو شناسایی نشده است ، این زیردریایی با قابلیت مسلح شدن سریع اژدرها قبل از آنکه دشمن متوجه باز شدن دهانه اژدرها شود ، اژدر را به سوی دشمن شلیک کرده و برنده دوئل خواهد شد !!! در حالیکه زیردریایی یا کشتی دشمن وقتی متوجه شلیک اژدرها می شود که اژدرها بیشتر مسافت را طی کرده و نزدیک هدفند .!! زیرا اژدرهای زیردریایی کاملا اتوماتیک لود میشوند . و دارای سیستم لود سریع هستند .
از دیگر خصوصیات بارز آن میتوان به طراحی خاص مجاری و تانکهای آب زیردریایی اشاره داشت که موجب بهترین حالت شناوری در آب میشود . با وجود جداره های محکم در دیواره ، زیردریایی می تواند به راحتی به عمق 300 متری دست یافته و در این عمق حرکت کند .
از آنجایی که زیردریایی در اصل یک زیردریایی چند منظوره می باشد ، در بهینه سازی سیستمهای آن یک کامپیوتر قدرتمند برای پردازش اطلاعات سطحی و زیر سطحی قرار داده شده که به مرکز کنترل زیردریایی در شلیک اژدر ها و موشکه در زمان درست کمک میکند . این سیستم با پردازش داده ها بهترین حالت و محاسبه شلیک تسلیحات را معین می کند . این سیستم همچنین به ناوبری و مسافت یابی نیز کمک می کند .
نیروی محرکه زیردریایی از دو ژنراتور دیزلی ، یک پیشرانه اصلی و یک پره 7 تیغه تشکیل شده است . همچنین موتور دارای سیستمی است که برای حرکت در مناطق فوق کم عمق و نزدیک سواحل طراحی شده که با ایجاد سرعتی کم و ملایم امکان عبور از آن مناطق را به زیردریایی می دهد .
اکنون مشخصات کلی زیردریایی را مرور می کنیم .
وزن
2300 تا 2325 تن در سطح آب
3076 تا 3950 تن در زیر آب
سرعت
11- 12 گره در سطح آب
17 – 25 گره در زیر آب
طول : 72.6 متر
عرض : 9.9 متر
آبخور : 6.5 متر
حداکثر عمق : 300 متر
حداکثر برد : 6000 مایل در سرعت 7 گره در زیر آب
استقامت با یک بار سوپلای : 45 روز
موتور :
دو دیزل ژنراتور هر یک به توان 1000 کیلو وات
یک موتور به قدرت 5500 تا 6800 اسب بخار
یک پروانه 7 تیغه
پرسنل : 52 نفر
تسلیحات
8 مقر استرلای 3 (SA-N-8 Gremlin) یا 8 مقر ایگلا (SA-N-10 Gimlet) Igla
6 مقر پرتابگر اژدر 533 میلیمتری شامل 18 فروند اژدر VA-111 (w: c/nucl) یا 24 مین دریایی یا موشک ضد کشتی SS-N-27 Sizzler / P-900
تجهیزات الکترونیک
سیستم سونار ACTIVE/PASSIVE
سیستم پردازش اطلاعات رزمی
سیستم ناوبری کامپیوتری
یک رادار هدف یابی MRK-50
یک سونار MGK-400 Rubikon موسوم به دندان کوسه
دو پریسکوپ
در انتها هم به اطلاع شما می رسونم که ایران دارای 3 فروند کیلو به نامهای طارق ، یونس و نور هست که طبق منابع تایید نشده قراره 2 فروند دیگه هم خریداری بشه و غیر از ایران چین هم از مشتریهای پر و پا قرص این زیردریایی محسوب میشه .
خود روسیه هم در حال حاضر 17 فروند کیلو داره که در یگانهای مختلف مشغول خدمتن .
[/
b][/align]
[align=center]تصویر[/align][align=center]
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر[/align]

گرداوری و ترجمه flanker
ادغام شد
:D

flanker


از اواخر قرن ۱۹میلادی که سطح فناوری بشر به حدی رسید که کشتی های زیردریایی کاربرد امنیتی و نظامی پیدا کردند،تا کنون که تکنولوژی قرن۲۱ زیردریایی ها را به داستان های علمی تخیلی شبیه تر کردندزمان زیادی گذشته و زیر دریایی در این مدت وسیله مبتنی بر خلاقیت ساده به یکی از وهم انگیزترین وسائل تبدیل شده است.کلاس های زیردریایی دیزل-الکتریکدر جهان را که از سالها پیش در خدمت نیروی دریایی کشورمان نیز هست معرفی می کنیم:

کیلو نام سازمانی ناتو برای کلاسی از زیردریایی های نظامی دیزل-الکتریک ساخت روسیه است که برای عملیات تهاجمی طراحی شده .نوع اصلی این شناورهاتحت عنوان پروژه۸۷۷ پالتوس شناخته می شود همچنین نوع پیشرفته تری از این زیر دریایی وجود دارد که در غرب تحت عنوان کیلوی بهسازی شده و در روسیه تحت عنوان پروژه ۶۳۶معروف است. هدف از طراحی این شناورهای نظامی دستیابی به یک سلاح مطمئن با قابلیت های ضد کشتی و ضد زیردریایی در اب های نیمه کم عمق بوده است. این زیردریایی ها قادر به عملیات در سکوت محض هستندو چنین پنداشته می شود که مدل بهسازی شده ان (۶۳۶) یکی از بی صداترین زیر دریایی های جهان باشد.نخستین فروند از این شناورها در سال ۱۹۸۲ میلادی وارد خدمت در نیروی دریایی شوروی سابق شد و کشتی هایی از این نوع هنوز در نیروی دریایی روسیه

خدمت می کنند،به طوری که در اوایل سال ۲۰۰۰میلادی ۱۴ زیردریاییبه طور فعال و همچنین ۷ فروند بصورت ذخیره در نیروی دریایی روسیه وجود داشته است. علاوه بر این تاکنون ۲۱فروند از این نوع شناور در نیروی دریایی سایر کشورها به خدمت گرفته شده اندکه شامل کشورهای زیر می باشند:

الجزایر:۲فروند

چین:۴فروند

هندوستان:۱۰فروند

ایران:۳فروند

لهستان:۱فروند

رومانی:۱فروند

تصویر
:D
[b]دادغام شد
flanker

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زیر دریایی های کلاس کیلو روسی برای اولین بار در 1980 وارد خدمت شد این زیر دریایی ها توسط دفترطراحی مرکز دریایی روبین در سن پترزبورگ طراحی گردید نوع 877EKM که برای جایگزینی برخی از انواع 636 طراحی گردیده بود وکلا تاکنون 24 فروند زیر دریایی کلاس کیلو وارد خدمت گردیده که از این تعداد بیشتر آن در خدمت روسیه 3 فروند درخدمت ایران 2 فروند در خدمت چین و 6 فروند در خدمت هند است(البته رومانی الجزایر ولهستان هم انواع قدیمیتر را دارند)

مدل 877EKM کلاس کیلو اساسا به عنوان یک زیر دریایی هجومی ضد زیر دریایی و ضد کشتی طراحی گردید

این زیر دریایی دارایی یک گروه شناور با دو مخزن هوا در طرفین است قسمت سینه ی زیر دریایی در موقعیت بسته نسبت به میان کشتی برای کارایی بهتر سونار قرار دارد دریچه های غرق سازی در فاصله ی کمی از جلوی زیر در یایی واقع هستند با یک سیستم جدید آزاد کننده ی هوا

بدنه ی زیر دریایی با یک پوشش لاستیکی ضد سونار(کم پیدا در برابر سونار) پوشیده شده مدل 877EKM قابلیت پیمایشی تا 2,300 در زیر آب و t 3,950t در روی آب را داراست و بیشترین عمقی که میتواند برود 300m است و بیشترین سرعت آن در زیر آب 10 knots knotsو در روی آب 17 می باشد .از نظر تجهیزات از یک کامپیوتر MVU-110EM با قابلیت ردگیری 5 هدف بطور همزمان که قفل روی 2 هدف اتوماتیک و 3 هدف دستیست


تصویر

این مدل زیر دریایی دارای 6 دریچه ی شلیک اژدر 533 میلیمتری که دو بدو شلیک میشوند (بجز شش فروند آماده برای شلیک 12 فروند هم رزرو دارد) که میتواند با دو هدف بطور همزمان درگیر شود همچنین میتواند با سیستم TEST-71MKE TV دو اژدر تلوزیونی شلیک کند که بطور دستی کنترل می شوند این اژدر ها میتوانند تا عمق 500 متری و برد 40 کیلومتری هر هدفی را مورد حمله قرار دهند

این زیر دریایی برای دفاع از خود در برابر اهداف هوایی همچون هواپیما ها و هلیکوپتر ها یک لانچر با هشت موشک Strela-3(اسم ناتو SA-N-8) با برد شش کیلومتر یا Igla (اسم ناتو SA-N-10 ) با برد 5 کیلومتر و سرعت 1.65 ماخ دارد که این موشک ها نیز ساخت دفتر طراحی روبین هستند البته در انواع در خدمت هند از موشک های ضد کشتی 3M-54E1 با برد 230 کیلومتر نیز استفاده شده(که مشخصا برای زمانهاییست که زیر دریایی در سطح است)

این زیر دریایی از یک سیستم تدابیر متقابل الکتریکی و پشتیبانی) و پش اخطار رادار نیز استفاده میکند

زیر دریایی 877EKM از یک سونار از نوع MGK-400 که توانایی ردگیری و هشدار در مورد سیگنالهای سونار رادارد(اعلام وظعیت از روی سیگنالهای سونار دشمن) برای کاستن از اشتباه از دو کانال برای جستجو بهره میبرد که بهمراه یک رادار فعال جداکننده ی حدف عمل میکند

از نظر نیروی محرکه این زیر دریایی از دو ژنراتور 1000 kW و یک موتور 5,500 hp ساخت Elektrosila و Kolomensky Zavod روسیه استفاده مینماید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زير دريايي روسي كلاس"كيلو" به وسيله دفتر طراحي‌هاي دريايي روبين واقع در "سن پترزبورگ" طراحي و نخستين بار در اوايل دهه 1980 ميلادي وارد خدمت شد.

پس از توليد اوليه، در مراحل بعدي انواع زيادي از اين نوع زير دريايي توسط روس ها توليد شد و آخرين نوع توليد شده اين زيردريايي، 877EKM و نوع 636 است كه در كارخانه كشتي‌سازي "آدميرالتي‌" در سن پترزبورگ ساخته شدند.

تاكنون تعدادي از زير دريايي هاي كلاس "كيلو" به به ايران، چين، هند، لهستان، روماني و الجزاير فروخته شده به طوري كه در حال حاضر 3 كشور چين، ايران و هند هركدام داراي 2،3 و 10 فروند زير دريايي 877EKMهستند‌.

طراحي زير دريايي كلاس "كيلو"

اين زير دريايي داراي سيستم جديد آزاد سازي گاز است و بدنه خارجي آن با نوعي كاشي‌ لاستيكي ضد امواج سونار پوشانده شده تا خطر رديابي آن كاهش پيدا كند.

زير دريايي "كيلو" داراي قدرت جابجايي 2300 تن آب به هنگام حركت در سطح و قدرت جابجايي 3950 تن آب به هنگام غوطه‌وري است‌.

سرعت اين زير دريايي به هنگام حركت در سطح آب 5/18 كيلومتر، هنگام غوطه‌وري 5/31 كيلومتر در ساعت و حداكثر عمق غوطه‌وري اين زير دريايي 300 متر ‌است‌.

برد زيردريايي مذكور 9 هزارو 654 كيلومتر در سطح آب (با سرعت 13 كيلومتر) و 5/643 كيلومتر در حالت غوطه‌وري( با سرعت 5/5 كيلومتر) است‌.

اژدرها

زير دريايي كلاس كيلو داراي 6 لوله پرتاب اژدر 533 ميليمتري و 18 اژدر سنگين است ‌كه معمولاً 6 اژدر در لوله‌هاي پرتاب و 12 اژدر در جايگاه هاي ويژه نگهداري مي‌شوند.

يك دستگاه خودكار سريع، اژدرها را در درون لوله‌هاي پرتاب جاي مي‌دهد و زير دريايي قادر است اژدرها را بطور همزمان عليه دو هدف بكار گيرد.

اين لوله‌ها قادرند اژدرهاي هدف يابي را كه داراي سيستم سونار فعال و هدايتگر تلويزيوني هستند را شليك كنند. اين سيستم به كاربران زير دريايي امكان مي‌دهد كه به طور مستقيم، مسير اژدر را به سوي يك هدف تعيين كنند. وزن اين اژدر 1820 كيلوگرم و وزن سر جنگي آن 205 كيلوگرم است‌.

زير دريايي مذكور همچنين قادر به پرتاب اژدرهاي هدف ياب " "UGSTبا برد 40 كيلومتر و عمق جستجوي 500 متر است‌ اين در حاليست كه از لوله‌هاي پرتاب اژدر زير دريايي "كيلو" مي‌توان براي رها كردن 24 مين دريايي نيز استفاده كرد.

موشك ها

زير دريايي "كيلو" داراي پرتاب كننده‌اي براي 8 فروند موشك سطح به هواي كوچك از نوع " استرلاـ3" يا "ايگلا" است‌.

اين موشك بوسيله دفتر طراحي‌"فاكل‌" واقع در "كالينينگراد" روسيه توليد مي‌شوند.



استرلاـ3 (با نام نات SN-N-8گيملت‌) موشكي با هدايت مادون قرمز اما سنگين‌تر است كه بردي معادل 5 كيلومتر و سرعتي معادل 65/1 برابر سرعت صوت دارد.

شناورهاي "كيلو" هندي همچنين مجهز به موشك‌هاي ضد كشتي "نوواتور" (4) 3M-54E1هستند كه از سيستم موشك روسي "كلاب اس" (Club-S) الگو برداري شده است. برد اين موشك 220 كيلومتر با سر جنگي به وزن 450 كيلوگرم است‌.

برخي گزارش هاي تائيد نشده كه توسط منابع غربي منتشر شده حاكي از مجهز بودن زير دريايي هاي "كيلو" ايران به موشك هاي Club-Sاست‌.

سونارها

اين زيردريايي ها به يك سونار از نوع MGK-400كه امواج منعكس شده از شناورهاي دشمن را دريافت مي‌كند مجهز هستند. به اين ترتيب كه سيگنال‌هاي سونارهاي فعال دشمن را رديابي كرده و امواج ارتباطي زير دريايي را شناسايي مي‌كند.

اين سونار داراي يك سيستم كانالي دوگانه است كه باعث كاهش اشتباه در عملكرد و بهبود رديابي امواج مي شود. اين سيستم داراي يك نشانگر بسامد (فركانس‌) جهت آسان كردن شناسايي هدف و همچنين يك رادار فعال با سيستم جداسازي اهداف است‌.

پيشرانه‌

زير دريايي "كيلو" از نوع 877EKM به يك موتور ديزل الكترونيك با دو ژنراتور ديزل 1000كيلوواتي و يك موتور پيشرانه با قدرت 5 هزار و 500 اسب بخار مجهز است‌.

اين موتورها به وسيله كارخانه "الكتروسيلا" و "كلومنسكي زاوود" روسيه ساخته شده‌اند. اين شناور همچنين يك موتور كم مصرف با قدرت 190 اسب بخار و دو سيستم پيشرانه رزرو (هميشه آماده‌) با قدرت 120 اسب بخار دارد‌.


http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/kilo-DNSC8703781.JPG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به اميد روزي كه با توان ايراني بتوانيم زير دريايي هاي مورد نياز را خودمن توليد كنيم و به گفته امير كوچكي كه گفت با 50 زير دريايي قدرت اول خليج فارس ودر ياي عمان مي شويم خودمان توليد كنيم ومنت كشورهاي غربي و روسهاي روباه صفت را نكشيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان لطف كردند و سه مقاله جالب گذاشتند در واقع مقاله 2 و 3 يكي مي باشد ولي مقاله اول نوشته شده توسط امير كمي متفاوت است اولا تعداد نوع در خدوت ايران را 3 عدد گفته اند و مدل را پروژه۸۷۷ پالتوس ديده اند ( ورژن اوليه )در صورتي كه ديگر دوستان تعداد را 2 عدد و مدل 877EKM كه مدل جديد تر است اعلام كردنه اند لطفا اگر كسي اطلاعاتي دارد كه كدام توضيح دقيق تر است اعلام كند . :D :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمونه اوليه زيردريايي كيلو در اوايل دهه 80 ميلادي ساخته شد و نمونه هايي كه به ايران صادر شدند مربوط به اواسط دهه 90 بودند... بنابراين فكر نمي كنم كيلوهاي ايراني خيلي قديمي باشند!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو سايت تكنولوژي نيروي دريايي گفته شده كه ايران 3 فروند از كلاس 877EKM در اختيار دارد و در آخر اضافه كرده كه زير دريايي هاي فوق از آخرين بهبودها برخوردار گرديده و توانايي مقابله با زير دريايي هاي ديگر و كليه شناورهاي سطحي را دارد . :? اينم يه تصوير از اتاق فرماندهي و ناوبري http://www.naval-technology.com/projects/kilo877/index.html#kilo8777

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در کل زیردریایی مناسبی برای ایران هست مخصوصا اینکه میتواند 45 روز در عمق آب باقی بماند و با امکان درگیری همزمان با چند هدف و 12 اژدر ذخیره و برد 40 کیلومتری هر اژدر این زیردریایی خطری بزرگ برای ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریایی عمان و حتی اقیانوس هند محسوب میشود. باید چند فروند دیگر از این زیردریایی خریداری کنیم تا قدرت مطلق منطقه شویم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي عالي بود.مثل هميشه. آمريكاييها به اين زير دريايي حفره سياه مي گن.علت اون هم موتورهاي كم صداي اين زير درياييه. ممنون icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از همكار عزيز FLANKER ! زيردريايي كلاس كيلو بي صدا ترين زيردريايي ديزلي جهان هستش ! خوشحالم كه ماهم از اين زيردريايي داريم ! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
FLANKER عزیز: ممنون از بابت مقاله ی جدید و جامعت. اطلاعات بکری داشت. این زیردریایی ها یکی از امیدهای نیروی دریایی برای مقابله با دشمنانه، و به جرات میشه بگیم که کارآمدترین ابزار موجود در نیروی دریایی هست و دشمنان فرامنطقه ای هم خیلی خوب ازش میترسند. امیدوارم ایران تعداد این زیردریایی های رو از 3 به 6 فروند برسونه تا بهتر بتونیم به آبهای ساحلی مون مسلط بشیم. با توجه به تعداد ناوهای مستقر در منطقه 6 فروند از این زیردریایی ها میتونه خلیج فارس و دریای عمان و تنگه هرمز رو برای دشمن کاملاً ناامن کنه. راستی پایگاه اصلی این زیردریایی ها کجاست؟ پایگاه نیروی دریایی در بندرعباس؟ و آیا پایگاه های دیگه هم برای پهلو گرفتن این زیردریایی ها مناسب هستند مثل بوشهر و چابهار؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم