sh_roshan2002

موتور های جت

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

موتور های جت کلا به هفت دسته تقسيم می شوند: ۱.توربين گاز ۲.توربو فن ۳.رم جت ۴.پالس جت ۵.پرشر جت ۶.توربو جت ۷.توربو پراپ ۱. توربين گاز در حقیقت تمامی موتورهای جتی که دارای توربین هستند توربین گاز ناميده می شوند ولی اصطلاح توربین گاز بیشتر به موتورهای جتی داده میشود که هدف استفاده از آنها تولید رانش نیست بلکه چرخاندن توربین و اکثرا برای تولید برق است و برخی اوقات در طراحی و نحوه قرار گرفتن توربین ها و نازل با انواع دیگر موتور جت تفاوت عمده ای دارند . در توربین های بخار برای چرخاندن توربینها ابتدا آب را توسط سوختهای فسیلی حرارت میدهند تا آب تبدیل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربین میشود که این سیستم دارای ضعفهایی است از جمله حجیم بودن دستگاهها و تشکیلات نیروگاه ولی در توربین گاز مرحله تبدیل آب به بخار حذف شده است و گاز های داغ خروجی که در توربین بخار هدر میشوند در این حالت مستقیما سبب چرخش توربین میگردد . ۲. توربوفن موتور های توربو فن در واقع دارای فرآیندی مابین دو موتور توربوجت و توربو پراپ هستند . تفاوت این موتور با موتور توربو پراپ در این نکته است که پنکه موتور توربوپراپ کاملا خارج از پوسته و بدنه موتور قرار دارد ولی در موتور توربوفن این پنکه کاملا در داخل پوسته موتور قرار دارد . از این نوع موتور جت برای سرعت های مادون صوت استفاده میگردد . توربوفن ها دارای بازدهی نسبی زیادی هستند . بخشی از هوای ورودی توسط پنکه این موتور توسط داکتی و جدا از محفظه احتراق و توربین ولی در امتداد آنها به سمت نازل پیش برده میشود که در نهایت نیز به گاز های داغ تولیدی میپیوندد و بر نیرویرانش تولیدی میافزاید . در زیر شکلی برش خورده از یک موتور توربو فن مشاهده میشود ولی داکت هدایت هوا در شکل مشخص نیست . 3. رم جت رم جتها را توربین گازی به حساب نمی آورند زیرا این نوع از موتور جت دارای کمپرسور و توربین نمیباشد موتور رم جت اکثرا به عنوان موتور دوم مورد استفاده قرار میگیرد به اینصورت که هواپیما یا راکت در ابتدا توسط موتور اصلی خود به پرواز در میاید و پس از رسیدن به سرعت معین که میزان فشار و سرعت لازم هوای ورودی برای رم جت تامین گردید موتور رم جت خود را روشن میکند . رم جتها نسبت به انواع دیگر موتورهای جت تولید رانش بیشتری میکنند ولی برای شروع پرواز مناسب نمیباشند . 4. پالس جت پالس جتها یکی از انواع قدیمی موتور جت میباشند که بعضی اوقات بدلیل مشترکاتی با رم جت یکی شمرده میشوند .پالس جت ها همانند رم جت نه دارای کمپرسور هستند و نه دارای توربین ولی از نظر کار کرد تفاوت عمده ای دارند .موتورهای پالس جت در گذشته کاربرد داشتند و در هواپیما های قدیمی به عنوان پیشران استفاده میشدند ولی هم اکنون استفاده چندانی ندارند چراکه امروزه موتور های توربو جت با بازدهی بالا جایی برای انواع دیگر باقی نگذاشتند ولی به دلیل سیستم کارکرد جالبی که این موتور دارد به تشریح دونوع از این موتور میپردازیم .در موتورهای پالس جت به خصوص نوع دریچه دار عمل احتراق با فرض ایده آل حجم ثابت است . دقت شود که پالس جت ها بر خلاف رم جت ها در سرعت صفر نیز قابلیت استارت و کار آیی هستند .( در مورد پالس جت ها این باور عمومی وجود دارد که حداکثر سرعت پرنده ای که با پیشران پالس جت حرکت میکند زیر 750 کیلومتر بر ساعت میباشد ) سیکل کارکرد پالس جت دریچه دار : احتراق : در اين فاز احتراق سوخت منجر به تشكيل توده بزرگي از گرما و فشار ميشود فشار حاصل منجر به بسته ماندن شير يكطرفه كه در پشت هوا و سوخت محترق ميباشد ميگردد در نتيجه توده محترق بناچار فقط در مسيرمورد نظر ميتواند حركت كند. انفجار: در اين مرحله سوخت و هواي منبسط شده از نازل خارج ميگرددو گازهاي داغ خروجي منجر به توليد نيروي رانش ميگردد. سوخت گيری: گازهاي داغ بدليل انعطاف پذيري و دارا بودن جرم تمايل به حفظ حركت خود به سمت نازل را دارند حتي اگرفشار داخل موتور كمتر فشار محيط باشد خروج اين گازها از محفظه احتراق موجب افت فشار در محفظه و بازشدن شير يكطرفه ميگردد و مقداري سوخت و هوا به اين محفظه وارد ميشود فشردگی: بدليل فشار كم موجود بين هوا و سوخت ورودي و گازهاي داغ خروجي مقداري از اين گازهاي داغ به محفظه احتراق باز ميگرددكه اين عمل موجت محترق شدن اين توده هوا و سوخت ميشود و سيكل به مرحله اول باز ميگردد . سیکل کارکرد پالس جت بدون دریچه : در پالس جت های بدون دریچه خمی که مابین محفظه احتراق و نازل قرار دارد دقیقا کاری را انجام میدهد که دریچه در نوع دریچه دار انجام میدهد .با وجود این خم در این ناحیه کاهش فشار ایجاد شده و مقداری از گاز های در حال خروج را به محفظه احتراق باز میگرداند . و بقیه مراحل دقیقا همانند نوع دریچه دار میباشد که در بالا توضیح داده شد . ۵. پرشر جت اين موتور جت امروزه كاربردي در صنايع هوايي و به عنوان پيشران جت ندارد . اين موتور را ميتوان طرحي ابتدايي از موتور رم جت دانست . در اين پیشران جت سوخت از قسمت بالايي به داخل لوله اي چند تكه كه از بالا به پايين قطور تر ميگردد پاشيده ميشود و از قسمت بالایی و دهانه لوله و همچنین از فواصلي كه مابين اين لوله چند تكه وجود دارد هواي تازه وارد لوله شده و با سوخت مخلوط ميگردد . سپس مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شده و محترق ميگردند . براي گرم كردن سوخت پيش از عمل احتراق ، لوله سوخت رسان را در محفظه احتراق و بدور جدار داخلي آن ميپيچانند و به اين ترتيب سوخت گرما را از توده گاز داغ محترق شده دريافت ميكند و گرم ميشود ، به اين ترتيب عمل احتراق نيز با كيفيت بهتري انجام ميگردد. ۶. توربو جت توربو جتها از انواع متداول موتورهای جت هستند که در اکثرهواپیماهای جنگنده و پرنده هایی که با سرعتهای زیاد حرکت میکنند استفاده میگردد . در زیر به طرز کار موتور توربو جت میپردازیم 1 . در مرحله اول هوا از طریق دهانه ورودی وارد ابتدای قسمت کمپرسور میشود . 2 . در مرحله بعدی هوا توسط کمپرسور فشرده شده و بطرف دیفیوژر فرستاده میشود . 3 . پس از کاسته شدن سرعت و افزایش فشار و دمای هوا در دیفیوژر هوا به محفظه احتراق و سپس لوله احتراق فرستاده میشود . 4 . پس از عملیات احتراق در موتور گاز های داغ تولیدی باعث چرخش توربین و در نتیجه محور متصل به توربین میگردد.از نکات قابل توجه در طراحی یک توربو جت طراحی بخش نازل و خروجی است چراکه هدف استفاده از توربوجت نیروی رانش پرنده میباشد . در بهترین حالت فشار ستون هوای داغی که از موتور خارج میگردد با فشار جو اطراف پرنده برابر است . ۷. توربو پراپ موتور جت توربو پراپ ، موتوری است ما بین موتور توربوفن و توربو جت .طرز کارکرد این موتور با توربو جت دقیقا همسان میباشد . پروانه بزرگ که به شفت اصلی متصل است نیروی رانش یا تراست تولید میکند نیروی تراست تولیدی پروانه همراه با نیروی رانش تولیدی توسط گازهای داغ خروجی نیروی رانش برآیند را تولید میکند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اسكرم جت : مانند رم جت با يك تفاوت اصلي در نحوه احتراق كه سوپر سونيك است. و مانند موتور يك راكت با اين تفاوت كه اكسيژن از جو گرفته ميشود و از اكسنده استفاده نميشود. بدون اكسنده اضافي ميتواند به سرعتهاي بين 12 تا 24 ماخ(!) -يعني سرعت گردش مداري زمين- برسد. موتورهاي توربيني در سرعتهاي بالا فشار زيادي را تحمل ميكنند و حرارت موتور بالا ميرود به نحوي كه در ماخهاي بالاتر باعث آب شدن و تغيير ساختار موتور و از كار افتادن آن ميشود. انرژي آزاد شده هم با افزايش دماي تركيب سوخت-هوا كم ميشود... X-31 از اين موتور استفاده ميكرد و تونست به 17 ماخ برسه و X-43 يا همون Aurora هم از اين موتور استفاده ميكند...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکند. اگر خودت ننوشتی لطفا منبع را ذکر کن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فكر ميكنم با اينكه اين اطلاعات كاملا پايه اي بود و تخصصي نبود!!! و به صورت ساده بيان شده بود تا كاربران جوان و غير متخصص سايت اطلاعات مفيدي كسب كنند ولي متاسفانه تعداد بازديد ها حتي از تاپيكهاي (جندالله و ريگي!!!!) هم كمتر بود! از دوستاني كه ارادت دارند ممنون

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من پيشنهاد ميکنم چون اين موضوع بسيار مهمی هست اين تاپيکو دوستان کمک کنند و کاملش کنند مثلا توضيح راجع به هر نوع موتور رو کامل در سايت قرار بديم اين توضيحات دوستمونبسيار خوب ولی ساده بود يکم اگر مطلب رو باز تر کنيم بهتره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزيز msh من با نظر شما موافقم و ميتونم اطلاعات جامع تر و تخصصي تري قرار بدم ولي وقتي از همين اطلاعات داده شده ساده استقبال نميشه ديگر دست و دل ادم به ادامه مطلب نمي اد!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر دوستان زحمت کشیده و بحث موتورهای جت را تکمیل کنند حداقل به افزایش سطح علمی من بیسواد در این مورد کمک زیادی کردید و سپاسگزار خواهم بود. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من به عنوان شروع کار يک توضيح نسبتا کامل از موتور توربوجت قرار می دم و بقيشو به دوستان ديگه واگذار می کنم فقط يک مقدار طول ميکشه تا حاضر بشه اميدوارم اين يک تاپيک تخصصی بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
sh_roshan2002 گرامي همين كه همت كردي و چنين پستي براي آدم بي سوادي مثل من مهيا كردي كمال امتنان را دارم . به نظر من مهمترين بخش يه پرنده موتور اونه اگه كسايي كه توي اين سايتن و در انجمن هوايي مطالعه مي كنن اينقدر از موتور هواپيما مطلع هستند كه سراغ اين پست نميان جاي بسي خوشحاليه :lol: :| وگرنه icon_frown :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب چه عجب یکی رفت توی تخصص ما حالا حاجیتون می تونه سوادش رو بریزه توی دایره اما اول اینکه باید بدونید سیکل کاری یه موتور احتراقی معمول چیه؟ چیه؟ 1- مکش 2- تراکم 3 انفجار 4- خروج دود این سیکل توی موتور ماشین همه در یکجا انجام میشه ولی به تناوب یعنی یکی یکی اما در موتور جت (توربوجت) این سیکل در 4 جای مختلف انجام میشه ولی بدون تناوب و به صورت پایدار یعنی مرحله مکش توسط کمپرسور انجام میشه در همون زمان هوای فشرده از کمپرسور خارج می شه و توسط سوخت پاش در درونش سوخت تزریق میشه بعدش جرقه و یک شعله پایدار در محفظه احتراق و بعدش خروج دود از اگزوز . حالا این دوده که داره خارج می شه در مسیرش یه توربین رو هم می گردونه . این توربین هم ساختمانش دقیقا مثل فرفره هاییه که در دوران بچگی با کاغذ و حصیر درست می کردید. ضربه گازهای خروجی به پره های توربین برای ما کار مکانیکی انجام می ده. در هواپیما این کار مکانیکی صرف جلو بردن هواپیما می شه ولی در صنعت برای گردش پمپها، ژنراتورها و کمپرسورها ازش استفاده می شه سوالی بود بفرمایید!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فاکس می گی با اکسنده ترکیب نمی شه پس چطوری احتراق پیدا می کنه؟؟ اکسیژن رو مایع می کنه؟؟ خیلی کاره پیچیده ای هست!!و خیلی گنده و پر هزینه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
RezaKiani عزيز بالاخره اين حركت توربينه كه هواپيما رو ميبره جلو در صورت مثبت بودن چطوري يا هواي خارج شده از اگزوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اوون چیزی که هواپیما رو جلو می بره قانون عمل و عکس العمل نیوتن هستش. اگر شما یه بادکنک رو باد کنی و بعد درش رو ول کنی سوت میشه توی هوا. علتش هوای خروجی از سوراخ بادکنک هست. هوا به سمت عقب که میره . عکس العملش بلو بردن بادکنک به سمت جلو هستش در مورد هواپیماها و موشکها هم دقیقا همین طور هست. در موشکها که خارج از جو حرکت می کنند خروجی داغ اگزوز به سمت عقب می ره و عکس العمل اون حرکت موشک به سمت جلو هست. توربین وظیفه اش این است که کار مکانیکی رو تبدیل به حرکت دورانی مورد نیاز ما بکنه . در موتور هواپیما این حرکت دورانی توربین یه درصد کمی (در حدود 30 درصد) صرف چرخش مجدد کمپرسور می شه . در حقیقت کمپرسور نیروی خودش رو از شفتی می گیره که توسط توربین می چرخه. بقیه نیروی گازهای اگزوز هم صرف حرکت هواپیما میشه. سامان جان اکسیژن هم در خود هوا موجود هست و هوایی که از کمپرسور خارج می شه به مقدار کافی اکسیژن داره که بتونه یک احتراق پایدار رو ایجاد کنه. خروجی هوای کمپرسور مستقیما وارد محفظه احتراق می شه. اونجا سوخت پاش هایی هست که سوخت رو تزریق می کنند در هوا و جرقه زنی که مثل شمع ماشین هستش این مخلوط رو شعله ور می کنه. پس از اینکه سنسورهای حرارتی شعله رو حس کردند اون وقت جرقه شمع قطع میشه. مثل این آتش پریموس که باهاش قیر رو داغ می کنند. در ضمن هوای خروجی کمپرسور به دو قسمت تقیسم میشه. هوای اولیه هوای ثانویه. هوای اولیه همون هواییه که شعله رو ایجاد می کنه و هوای ثانویه قسمتی از هوای خروجی کمپرسور هستش که وظیفه اون خنک کردن هوای اولیه هستش. از هوای خروجی کمپرسور برای تنظیم سرعت و ایجاد سیگنالهای ابزار دقیق نیز استفاده می شه. بازهم سوالی بود در خذمتیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.