simorgh

يگان‌هاي تكاوري ايران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

احتمالاً منظور دوستمون تیپ 65 هوابرد بوده. اما چون عجله داشته نوشته 66. بهرحال اسمش مهم نیست. کیفیتش مهمه! icon_cheesygrin دمشون گرم. تو فورومهای خارجی هم از کلاه سبزهای ایران (Iranian Green Berets)و نوهد زیاد تعریف می کنند. خوبه که میدونن با کی طرفند...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تيپ 65 مقرش تهران هست و نه شيراز. لطفا دوستان از صحت اطلاعاتشون مطمئن بشن بعد اون رو در فروم پست كنن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
NOHED عزيز اشباه لپي بود من فقط مقر تيپ 55 رو كه شيراز هست رو ذكر كردم ولي فرمايش شما درسته نوهد(65 نيرو مخصوص فعلي يا 23 نيرو مخصوص سابق) مقر اصليش در تهرانه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نوهد آچار فرانسه نیروی زمینی ارتش (این تیترو خودم انتخاب کردم   :winking: )

 

سنگ بنای تشکیل نیروهای ویژه در ارتش، به اواسط دهه 40 برمی‌گردد و در سال 1348 بود که تیپ 23 با 5 گردان در تهران تشکیل  و بعدها یک گروهان عملیات روانی و یک گروهان رهایی گروگان هم به این ساختار اضافه شد.

ساختار این تیپ در دفاع مقدس به لشکر -با 2 تیپ تکاور و یک تیپ نوهد- ارتقا یافت و در همیان سالها، «کارکنان نوهد» تیپ 3 لشکر 23 سازماندهی شدند.

این تیپ در سال 1372 از لشکر 23 جدا شد و تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد -یا همان ساختار قبلی اما با کمی تغییر نسبت به قبل- تشکیل شد و به صورت مستقل در ساختار نیروی زمینی ارتش قرار گرفت.

در این تغییرات بجای 5 گردان،‌ 3 گردان نوهد، یک گروهان رهایی گروگان و یک گروهان عملیات روانی و قسمت‌هایی که بایستی تیپ را پشتیبانی کنند، تشکیل شد.

آنچه در زیر می خوانید گفتگوییست با امیر سرتیپ دوم نوذر نعمتی فرمانده تیپ کلاه سبزهای ارتش:

* تفاوت دوره‌های ویژه «نوهد» با دورهای دیگر ارتش

امیر نعمتی در ابتدا به اهمیت یگان نوهد پرداخته و می‌گوید: همان‌طور که از اسم این یگان مشخص است،‌ «نوهد» مخفف نیروهای ویژه هوابرد است و این بدین معنی است که کارکنان این تیپ، دوره‌هایی بیشتر از کارکنان یگان‌های تکاور طی می‌کنند تا بتوانند مأموریت‌های خود را انجام دهند.

وی افزود: برای مثال، دوره‌ای که در یگان‌های تکاور عادی برگزار می‌شود، دوره تکاور کوهستان -در کمیته تکاور مرکز پیاده شیراز- است اما ما حدود 11 دوره مختص نیروهای ویژه برگزار می‌کنیم که دوره چتربازی -بعنوان پایه اصلی دوره‌ها- و دوره نوهد از آن جمله است که که کارکنان در تمامی رسته‌ها بایستی در مدت 1 سال آن را طی کنند.
 

 

«طی این دوره، نیروها آموزش رزم در شرایط مختلف جغرافیایی اعم از کویر، جنگل،‌ کوهستان، رزم در محیط آبی خاکی، غواصی و رزم در برف را فرامی‌گیرند و سپس برای تکمیل دوره نوهد، دوره‌های مربی چتربازی، چتربازی سقوط آزاد، اسکی،‌ رهایی گروگان، موتور سواری و تازش، تک‌تیرانداز هجومی، تربیت مربی کوهستان، دوره عملیات ویژه و دوره حفاظت شخصیت‌ها را آموزش می‌دهیم. اینها در واقع تفاوت تیپ 65 نوهد با سایر یکان‌های تکاور ارتش است.»

نعمتی با بیان اینکه طی دوره نوهد، پایه و اساس کار تیپ 65 است، افزود: لازمه گذراندن این دوره، پشت سر گذاشتن دوره چتربازی اتوماتیک است و کارکنان بایستی در این دوره مهارت را کسب کنند.

وی افزود: دشواری‌های دوره چتربازی ایجاب می‌کند که شرکت کنندگان در شرایط مطلوبی بوده و از سلامت کامل جسمی و روحی، به عنوان لازمه صد در صدی دوره چتربازی برخوردار باشند.

«البته تمام کارکنان نیروهای مسلح در بدو استخدام، مسیر آزمایش‌های پزشکی را طی می‌کنند، اما ما در تیپ 65 نوهد آزمایش‌های کامل‌تری را در خصوص سلامت جسمی و روحی کارکنانی که وارد تیپ می‌شوند انجام می دهیم و در صورتی که کارکنان از همه لحاظ مورد تأیید پزشک باشند، می‌توانند در دوره چتربازی شرکت کنند.»

* در رهایی گروگان اولین گلوله باید به هدف اصابت کند

فرمانده تیپ 65 نوهد با اشاره به یگان رهایی گروگان اظهار داشت: افرادی که در این یگان خدمت می‌کنند، بدروه آموزشی بسیار سخت، حساس و طولانی 18 ماهه را می‌گذرانند.

«ما در این دوره رهایی گروگان در ناو، رهایی گروگان در هواپیما، رهایی گروگان در قطار، رهایی گروگان در جنگل و رهایی گروگان در خودرو را آموزش می‌دهیم. کارکنان ما بایستی در این دوره حتماً‌ تیراندازی را به طور دقیق فرابگیرند، چون کسی که در این یگان انجام وظیفه می‌کند، تحت هیچ شرایطی نباید اشتباه کند و اولین گلوله باید هدف را مورد اصابت قرار بدهد و درست به جایی اصابت کند که نیاز است.»

نعمتی ادامه داد: مثلاً ممکن است گروگان‌گیر، فردی را به عنوان سپر خود قرار داده باشد؛ پس نیروی ما باید آن‌قدر در تیراندازی مهارت و دقت داشته باشد که از کوچکترین زمان استفاده کند و هدف را مورد اصابت قرار دهد تا گروگان آسیبی نبیند و به سلامت آزاد شود و گروگان گیر از بین برود.

* آموزش دوره‌های ویژه برای سایر کارکنان ارتش توسط نوهد

فرمانده تیپ 65 نوهد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دوره سقوط آزاد اشاره و تصریح می‌کند: دوره بسیار مهم دیگری که این یگان آموزش می‌دهد و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است،‌ دوره سقوط آزاد و تربیت مربی سقوط آزاد است،‌ با توجه به اینکه نفوذ از راه آسمان و نفوذ از دریا از قابلیت‌های اصلی نیروهای ویژه هوابرد است، کارکنان بایستی چترباز سقوط آزاد باشند تا بتوانند به هر منطقه‌ای که مورد نظر است، وارد شوند و مأموریت خود را انجام دهند.
 

 

نعمتی تاکید کرد: این یگان دوره‌های عملیات ویژه، تربیت مربی کوهستان،‌ موتورسواری و تازش، حفاظت شخصیت‌ها و تربیت مربی تک تیرانداز و هر دوره‌ای که آموزش خاصی را داشته باشد، بنا به دستور، برای سایر کارکنان ارتش آموزش می‌دهد.

* تدریس جنگ‌های نامنظم به یگان‌های نزاجا توسط کلاه‌سبزها

وی گفت: برای مثال دوره تربیت مربی تیرانداز که آموزش آن جدیداً‌ به مرکز آموزش تکاور محول شده است، برای اولین بار در این تیپ آغاز شد و ما 6 دوره را برای کارکنان نیروی زمینی برگزار کردیم. همچنین با توجه به اهمیت جنگ‌های نامنظم، این یگان وظیفه دارد به سایر یگان‌های نیروی زمینی نیز نحوه انجام مأموریت در جنگ‌های نامنظم را آموزش دهد و هم اکنون افرادی از تیپ 65 نوهد در سایر یگان‌ها در حال تدریس و تعلیم جنگ‌های نامنظم به کارکنان نیروی زمینی ارتش هستند.

* حفاظت از فرماندهان ارتش به عهده رهایی گروگان نوهد است

نعمتی با بیان اینکه دوره‌های رهایی گروگان و سقوط آزاد در حال حاضر در سطح ارتش و نیروهای مسلح کاربرد دارد، گفت: برای مثال یکی از مأموریت‌های یگان رهایی گروگان، حفاظت از شخصیت‌های ارتش است.

«محافظان فرماندهان عالی رتبه ارتش از بهترین آموزش دیدگان گروهان رهایی گروگان هستند. ستاد کل نیروهای مسلح و سایر نیروهای ارتش هم،‌ گاه افرادی را برابر نیاز برای طی این دوره معرفی می‌کنند.»

فرمانده تیپ 65 نوهد اظهار داشت: حضور نیروهای ویژه در خارج از ارتش، بنا به دستور سلسله مراتب است. چنین ماموریت‌های با توجه به امنیت بسیار بالای کشور، تاکنون نیاز نبوده ولی اگر روزی هم نیاز باشد به طور یقین استفاده می‌شود.

* آماده ماموریت در خارج از مرزها هستیم

نعمتی با اشاره به اقدامات نوهد در دوران دفاع مقدس گفت: در بسیاری از عملیات‌هایی که ارتش و سپاه انجام داده‌اند، جمع‌آوری اطلاعات و نفوذ به عمق خاک عراق بر عهده نوهد و نیروی مخصوص بوده است و شهدا و جانبازانی‌، از جمله شهید آبشناسان، از شهدای شاخص نوهد هستند که در نبردهای این یگان، تقدیم انقلاب و اسلام شده‌اند.
 

 

وی ادامه داد: مأموریت‌های ما بیشتر شامل مأموریت‌های شناسایی توأم با رزمی و اکثراً برون‌مرزی بود؛ چون در واقع مأموریت‌های ما پشت جبهه دشمن و نفوذ به قلب دشمن و ضربه‌زدن به نقاطی است که دشمن اصلا انتظار آن را ندارد و این می‌تواند هم شناسایی باشد و هم رزمی،‌ الان هم اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد و جنگی رخ دهد،‌ ما طبق مأموریت‌های خودمان وارد عمل می‌شویم.

* استفاده از لباس‌های استتار جدید در نوهد

فرمانده تیپ 65 نوهد در ادامه به تجهیزات این یگان اشاره و تصریح کرد: انجام مأموریت در یک یگان منظم، نیازمندی‌های تجهیزاتی خودش را دارد که در اختیار یگان‌ها قرار دارد، اما با توجه به اینکه تیپ نوهد یک یگان نامنظم است و ممکن است مأموریت‌های که در جنگ‌های نامنظم متصور هستیم، به تجهیزات خاص نیاز داشته باشد، تجهیزات مورد نیاز از نیروی زمینی درخواست و برای انجام مأموریت واگذار می‌شود.

وی افزود: همچنین این یگان‌ دارای لباس‌های مخصوص و لباس‌های استتار بصری، حرارتی و ... و تجهیزات مخابراتی جدید است که با توجه به مأموریت‌های محوله در اختیار قرار گرفته است.

* آزمایش سلاح چینی برای مقایسه با ژ-3

نعمتی خاطرنشان کرد: ضمناً هرگونه تجهیزاتی که قرار باشد به نیروی‌زمینی ارتش تحویل داده شود، با توجه به اهمیت تجهیزات و دانش تخصصی کارکنان این یگان،‌ برای انجام آزمایش ابتدا به تیپ 65 نوهد واگذار شده و پس از انجام آزمایش‌های کارشناسی توسط متخصصان ما، نظر کارشناسی به سلسله مراتب فرماندهی نیروی زمینی ارتش منعکس می‌شود.

فرمانده تیپ 65 نوهد گفت: بعنوان مثال انجام آزمایش کاربرد تفنگ‌های تک تیرانداز شاهر بود که نقاط قوت و ضعف آن به جهاد خودکفایی نیروی زمینی منتقل و اشکالات آن برطرف شد.

وی در پایان به انجام آزمایش بر روی نارنجک‌‌انداز 40 میلی‌متری و نیز مقایسه یک سلاح‌چینی با تفنگ ژ-3 اشاره کرد که کارکنان نوهد در چند مرحله و در مأموریت‌های مختلف سلاح مورد نظر را مورد آزمایش قرار دادند و در نهایت این سلاح مورد قبول قرار نگرفت. 

 

 

امیدوارم تکراری نباشه http://arteash.mihanblog.com/post/2340

ویرایش شده در توسط ldmdff
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در · مخفی شده توسط crazy-doctor، 2 آذر 1394 - ??? ???? ????? ?? ??? ??? ????? ??
مخفی شده توسط crazy-doctor، 2 آذر 1394 - ??? ???? ????? ?? ??? ??? ????? ??

باید 2 تا 3 هزار نیروی ارتش رو بفرستیم سوریه تا عیارشون دستمون بیاد ...

فرماندهان سپاه حالا می دونند نیروهاشون چقدر توان رزمی دارند ولی در مورد ارتش چطور!؟

به جزء نوهد ، تقریبا هیچ تیپ یا یگانی از ارتش توی این 20 سال گذشته به صورت واقعی توی هیچ درگیری نبوده ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.