امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شاید در یک جنگ یک خودروی نظامی که کار یک تانک و یک ماشین پر سرعت را جهت شناسایی منطقه و موقعیت و جو و زمین و گشتی ها و کمین شناسایی کند

وکسترا 105 یک خودروی شناسایی 8x8 است که علاوه بر سرعت مناسب با استفاده از یک توپ 105 میلیمتری مدل G-2 به عنوان یک شکارچی تانک مخوف نیز می تواند در میادین رزم وارد عمل شود. وکسترا 105 توسط شرکت صنایع جیات (GIAT) فرانسه طراحی و تولید شد. جیات در تولید این خودرو از تجربیاتش در زمینه ساخت وکسترا 25 استفاده نموده و با بهینه سازی و رفع نقاط ضعف این خودروی پر قدرت متولد شد. وکسترا 105 عملکرد شگفت انگیز خود را در مانور های صحرایی که در اکتبر سال 1997 در امارات متحده عربی انجام شد به نمایش گذاشت و نشان داد که در نوع خود بی نظیر است. در زمینه شناسایی این خودرو در سطوح استاندارد می تواند به سرعت نفس گیر 200 کیلومتر در ساعت برسد ودر جاده های معمولی 120 کیلومتر در ساعت را به راحتی پوشش می دهد.

تسلیحات :واما سیستم ضد تانک این خودرو شگفتی دیگری دارد . توپ ضد تانک وکسترا 105 می تواند چه در حال حرکت و چه در وضعیت ساکن اهداف متحرک یا ساکن زرهی را هدف قرار دهد ومنهدم کند. علاوه بر آن این شکارچی روز و شب برایش مفهومی ندارد ودر هر شرایط و زمانی وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دهد. در کنار توپی قدرتمند یک قبضه تیر بار 62/7 امکان در گیری با اهداف سبک و انسانی را فراهم می سازد.
 

تصویر


خدمه ونفرات:وکسترا به 4 خدمه نیاز دارد :راننده , فرمانده , توپچی و بارگذار توپ(برای پر کردن توپ)فرمانده این خودرو می تواند از همان سیستم مدیریت رزمی استفاده کند که در تانک فوق پیشرفته لکلرک نصب شده است. توسط سیستم مدیریت رزم (FINDERS) می تواند بر روی یک صفحه نمایش رنگی خودروهای زرهی خودی و دشمن را مشاهده و در صورت لزوم در ظرف 30 ثانیه در حالت تهاجمی قرار گرفته و آماده درگیری با 6 هدف شود.

سیستم ها:سیستم FINDERS علاوه بر شناسایی اهداف اعمال زیر را نیز عهده دار است:نقشه دیجیتال/سیستم راهبردی وتعیین موقعیت / ارسال و دریافت پیام به صورت متنی و گرافیکی و تهیه گزارشهای وضعیت تاکتیکی تهیه گزارشهای لجستیکی و مدیریت شبکه مخابراتی و برجک این خودرو از نوع جیات TML-105 تقویت شده است که به توپ 105 میلیمتری CN-105 G2 NATO مجهز است این توپ از نوع کم لگد (LOW RECOIL) بوده وسیستم هدف گیری آن الکتریکی می باشد. سیستم محرکه برجک از نوع کاملا الکتریکی بوده و توسط شرکت SIG سوئیس ساخته شده است.برجک و توپ به دلیل مجهز بودن به کنترلهای الکتریکی کاملا تحت کنترل کامپیوتر وکسترا بوده و عملکردی فوق العاده را از خود به نمایش می گذارد.

توپ و مهمات مختصات: توپ وکسترا قابلیت استفاده از طیف گسترده ایی از مهمات استاندارد ناتو را دارا می باشد و در ضمن این توپ قدرت شلیک مهمات APFSDS را داراست. این نوع گلوله ها قدرت نفوذ در زره های بسیار سخت و تقویت شده را دارند . ماکزیم ظرفیت حمل مهمات در واکسترا 36 گلوله است .زره تقویت شده وکسترا در مقابل گلوله تیربارهای سنگین 5/14 میلیمتری و ترکش گلوله های توپ و خمپاره سرنشینانش را به خوبی محافظت می نماید.علاوه بر آن استفاده از زره های ماجولا و منعکس کننده هم وجود دارد تا در مقابل موشک های ضد زره نیز بتواند مقاومت نماید. علاوه بر تجهیزات وسیستم های فوق الذکر وکسترا یک سیستم رزمی کارآمد دیگر نیز دارد. سیستم دفاع نزدیک گالیکس (GALIX) زمانی که دشمن در فواصل نزدیک به وکسترا قرار دارد وارد عمل شده وبه خوبی از آن حفاظت می نماید. این سیستم از 4 لانچر 80 میلیمتری تشکیل شده است این لانچرها قدرت شلیک مهمات ISS را دارند که برای ایجاد پوشش های دود فوری استفاده می گردنند. همچنین امکان استفاده از مهمات مانوری و منور و منحرف کننده های موشک های مادون قرمز نیز وجود دارد.

سیستم نشانه روی:سیستم نشانه گیری وکسترا مشابه سیستم به کار رفته در تانک لکلرک است واز بهترین های جهان به شمار می رود این سیستم SAVAN 15 SAGEM نام دارد که از یک مسافت یاب فوق پیشرفته لیزری سیستم نمایش تصاویر حرارتی و نمایشگر تلویزیونی با وضوح بسیار بالا بهره میبرد با سیستم کنترل آتش مدرن وکسترا در ارتباط است تا محاسبات بالستیکی به بهترین نحو انجام گیرد.

موتور: موتور وکسترا از نوع ساب اسکانیا DAN.M260 دیزل است وگیربکس تمام اتوماتیک آن توسط RENK آلمان تولید شده است. بسته به نوع زره و سیستم حفاظتی وزن وکسترا از 28تا 34 تن در نوسان است و برد عملیاتی آن در حدود 800 کیلومتر می باشد. در کل وکسترا 105 بهترین خودروی شناسایی است که در حال خدمت می باشد. تجهیزات الکترونیکی و رایانه ایی استثنایی آن در میان همتایانش بی نظیر بوده وآن را به تک خالی درخشان تبدیل نموده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خودروي جاليه ولي به نظر نمي ايد بتونه در برابر حتي موشك هاي ضد تانك قديمي مثل AT6 هم دووم بياره.... ولي خوب با توجه به نوع كاراييش بايد خودروي كارامدي باشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به نام خدا



با سلام خدمت دوستان



Snap_2012_03_16_07h22m05s_003.png



تانک دیسترویر Vextra در ابتدای دهه 90 میلادی به وسیله یک سرمایه گذاری خصوصی توسط شرکت GIAT( Nexter کنونی) ساخته شده است. هدف گذاری ساخت این خودرو زرهی برای ارتش فرانسه و مشتریان خارجی بوده است که به عنوان خودرو زرهی شناسایی و پشتیبانی اتش کاربرد دارد. Vextra به گونه ای طراحی گردیده است که در کنار تانک های اصلی میدان نبرد(MBT) و نفربر های هجومی به کار برده شود و برای نبرد های ضد تانک توانا باشد. نمونه اولیه آن براساس Vextra IFV در سال 1997 میلادی رونمایی گردید که کامل کننده یک مجموعه موفق و گسترده از نمونه های ازمایشی خودرهای زرهی و پشتیبانی اتش در فرانسه و امارات متحده عربی گردید.با این وجود این تانک دیسترویر هیچگونه سفارش ساختی با توجه به عملکرد بالای ان نداشته است.
Vextra به وسیله جداره های آلومینیومی و همچنین لایه ای از زره های غیر فعال محافظت می شود. همچنین لازم به ذکر است استفاده از زره های آلومینیمومی در French AMX-10P IFV که در ابتدای دهه 70 میلادی وارد خدمت شد یک اشاره اشتباه بوده است.وزن این تانک دیسترویر در هنگام نبرد با توجه به دفاع بالستیک ان 28 الی 34 تن می باشد . زره بیزلاین (Baseline) محافظتی در برابر آتش گلوله های 14/5mm مسلسل های سنگین و در ضمن زره ماجولار(modular) یا واکنشی نیز حفظاتی در برابر گلوله هایی با کالیبر متوسط و RPG ایجاد می نماید.


Snap_2012_03_16_07h22m46s_005.png



تانک دیسترویر Vextra توسط شرکت GIAT به برجک سه نفره TLM105 که به وسیله توپ خاندار کم لگد GIAT 105mm G2 مسلح شده است ٬ مجهز گردیده است.این برجک نمونه بهبود یافته TK105 که در AMX-10RC به کار رفته است می باشد.همچنین توپG2 قابلیت استفاده مهمات های 105mm استاندارد ناتو شامل گلوله های APFDS را دارا می باشد. برجک TLM 105 به دو نسخه مختلف توسعه یافته است. گونه نخست ان به وسیله توپ متحرک مسلح شده است و اخرین نسخه ان به وسیله توپ ثابت مجهز گردیده است که به آن قدرت آتش در حال حرکت و توانایی درگیری با اهداف ثابت و و متحرک با احتمال اصابت فراوان گلوله ها می دهد . به طور عمومی این تانک دیسترویر 35 عدد گلوله را در داخل خودش حمل میکند که 12 عدد از انها در درون محل ذخیره گلوله ها در برجک و اماده استفاده می باشند. سلاح دوم این خودرو زرهی مسلسل هم محور 7/62mm می باشد . گزینه دیگر قرار گیری مسلسل بر روی سقف این تانک دیستروی می باشد.
مکان قرار گیری توپچی این خودرو زرهی به وسیله یک دوربین نشانه روی مشابه آن چیزی که در تانک لکلرک به کار رفته است ٬ تجهیز شده است. این تانک دیسترویر دارای سنسورهایی برای نمایشگر گرمایی و مسافت یاب لیزری به همراه یک کامپیوتر کنترل آتش است که برای محاسبات بالستیک استفاده می شود.

Snap_2012_03_16_07h23m17s_006.png



Vextra به یک سیستم مدیریت میدان نبرد توسعه یافته توسط GIAT مجهز شده است که این نسخه از ان مشابه سیستم نصب شده بر روی تانک لکلرک می باشد.این سیستم شامل یک نقشه رنگی است که موقعیت نیروهای خودی و دشمن را بر روی ان نشان می دهد. وظیفه این سیستم نقشه نگاری دیجیتالی ٬ موقعیت یابی ٬ هدایت زمینی٬ گزارش وضعیت تاکتیکی و لجستیک می باشد.این خوردو زرهی دارای چهار خدمه می باشد که شامل فرمانده ٬ توپچی ٬ لودر و راننده می باشد که به وسیله دریچه قرار داده شده بر روی سقف داخل و خارج می شوند. همچنین یک رمپ با درب انتگرال در انتهای این وسیله قرار دارد. این مکان انتهایی می تواند برای حمل مهمات و نفرات مورد استفاده قرار گیرد.
تانک دیسترویرVextra 105mm بر اساس شاسی 8 در 8 نفربرهای تهاجمی ساخته شده است که به وسیله موتور دیزل ساب اسکانیا که در جلو و سمت راست بدنه قرار گرفته است ٬ نیرو می گیرد. این خودرو زرهی به یک سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و محرک تمامی چرخ ها مجهز شده است . همچنین سیستم تنظیم فشار تایر و حرکت بدون تایر( تایر پنجر شده ) نیز در ان به کار رفته است.Vextra قابلیت استفاده از گستره فراوانی از تایر ها با ترکیبات جدید را دارا می باشد که می تواند در زمین های شنی تا 50 کیلومتر و در جادهای صاف تا 120 کیلومتر بر ساعت مسافت طی نماید و در کنار تانک های میدان نبرد قرار گیرد. این تانک دیسترویر عملکرد حرکتی بالاتری نسبت به بسیاری از دیگر خودروهای زرهی تهاجمی دارا می باشد که توانایی عبور با سرعت بالا از موانع زمینی را به آن می دهد.در ضمن قابلیت های حرکتی تاکتیکی و استراتژیکی بالایی را در دوران تست های ازمایشی در امارات متحده عربی ثابت کرده است. همچنین برخی منابع گزارش داده اند که امارت توسعه Vextra را به وسیله برجکBMP3 روسیه اغاز کرده است.

مترجم : محسن

هر گونه برداشت از این مطلب با ذکر نام سایت میلیتاری به عنوان منبع امکان پذیر

منبع

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
لینک منبع رو بفرمایید تا ادغام شود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]لینک منبع رو بفرمایید تا ادغام شود.[/quote]
لینک مطلب رو قرار دادم برادر.این تاپیک رو لطفا انتقال بدید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان یک سئوال !!
بر فرض اینکه این که منابع میلیتاری تودی درست بگند!
بنظرتون چرا امارات می خواهد برجک وکسترا ها رو عوض کنه!؟ یادمه علی جون قبلا می گفتند مهماتی برای این تانک دیسترویر ها طراحی شده که حتی توانایی نفوذ در زره آبرامز رو داره!؟
حالا چرا امارات قصد داره این برجک ها رو با برجک های BMP-3 جایگزین کنه!؟
آیا بنظرتون این بخاطر برتری BMP-3 در زمینه IFV نیست!؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون ولی زنجیری از اینا بهتره چون تو همه مکانها و زمینها به راحتی تمام کارایی داره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ممنون ولی زنجیری از اینا بهتره چون تو همه مکانها و زمینها به راحتی تمام کارایی داره
[/quote]

زنجیر دار سرعتش کمتره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]دوستان یک سئوال !!
بر فرض اینکه این که منابع میلیتاری تودی درست بگند!
بنظرتون چرا امارات می خواهد برجک وکسترا ها رو عوض کنه!؟ یادمه علی جون قبلا می گفتند مهماتی برای این تانک دیسترویر ها طراحی شده که حتی توانایی نفوذ در زره آبرامز رو داره!؟
حالا چرا امارات قصد داره این برجک ها رو با برجک های BMP-3 جایگزین کنه!؟
آیا بنظرتون این بخاطر برتری BMP-3 در زمینه IFV نیست!؟[/quote]
علی جان ، امارات بیش از 550 تا BMP 3 داره. احتمالا این کار به خاطر استاندارد کردن خودروها و تسلیحات اون انجام گرفته. چون در بین خودروهای تانک دیسترویر و شناسایی ، خانواده وکسترا دارای قدرت مانور و تحرک فوق العاده بالایی هستند و به جرآت می توان گفت که در زمینه قدرت مانور زمینی و شاسی بهترین خودرو به شمار می روند. طراحی فوق العاده بدنه و شاسی این خودرو سبب می شود که خودرو در بدترین شرایط هم بتواند قدرت مانور بالای خود را حفظ کند. اما از آن سو BMP 3 هم دارای ترکیب تسلیحاتی بسیار خوبی است. ترکیب تسلیحاتی BMP 3 به همراه قدرت مانور و سرعت فوق العاده وکسترا سبب می شود که ترکیب این دو بسیار مرگبار و به نوعی بهترین ترکیب ممکن در جهان برای خودروی شناسایی و ضد تانک باشد. ضمن اینکه این خودرو از نظر تسلیحاتی با استانداردهای BMP 3 هایی که در اختیار ارتش امارات است ، یکسان است و می تواند از تسلیحات مشابه استفاده کند.

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصولا فلسفه‌ی وجود تانک دیسترویرها چیه؟
چرا جدیدا به این شکل طراحی میشن؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]اصولا فلسفه‌ی وجود تانک دیسترویرها چیه؟
چرا جدیدا به این شکل طراحی میشن؟[/quote]

سرعت و قدرت مانور بالا + حجم آتش سنگین = ورود سریع به میدان نبرد و اجرای آتش علیه اهداف زمینی و خروج سریع از میدان نبرد در مناطقی که تحت آتش دشمن است.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.