saman_777

بـــمب

Recommended Posts

تصویر
خانواده ی بمب های MK


بمب اولین سلاح هوا به زمین واقعی بود که توسط هواپیماها بر ضد اهداف زمینی به کار گرفته شد. در ساده ترین تعریف بمب یک محفظه یا پوسته آیرودینامیک است که در آن مواد منفجره قرار داده شده است. محفظه بمب به این دلیل آیرودینامیک ساخته می شود که بعد از رها سازی بمب، حرکت سقوطی آن پایدار شده و حدالمقدور نزدیک به هدف اصابت نماید. در کل یک بمب کلاسیک یا معمولی سلاحی بالستیک محسوب می شود، این بدان معنی است که بعد از رها شدن بمب تنها نیروی موثر بر آن جاذبه یا گرانش زمین می باشد. یکی بمب معمولی هیچ سیستم پیشرانی ندارد و تنها جاذبه زمین است که باعث سقوط و حرکت آن می شود. همچنین بمب های کلاسیک از هیچ سیستم هدایتی بهره نمی برند و پس از رها شدن مطابق شرایط و قواعد بالستیک به نقطه ای از زمین برخورد می کنند. به همین دلیل معمولا به بمب های غیر هدایت شونده، دامب بمب (Dumb Bomb) می گویند.


تصویر

از جنگ جهانی اول تا این زمان تعداد زیادی دامب بمب توسط کشورهای مختلف طراحی، تولید و ساخته شده است. دامب بمب ها معمولا بر مبنای وزنشان طبقه بندی می شوند، یکی از خانواده های مشهور دامب بمب ها MK80 می باشد. این سری از دامب بمب ها توسط نیروی دریایی آمریکا طراحی شده و در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا و بسیاری از کشورهای هم پیمان از آن استفاده می کنند. MK81 کوچکترین عضو این خانواده است که وزن آن 250 پوند (113 کیلوگرم) است، MK82 یک بمب 500 پوندی (227 کیلوگرمی)، MK83 ،1000 پوندی (454 کیلوگرمی) و در نهایت MK84 بمبی به وزن 2000 پوند (907 کیلوگرم) می باشد.



در سیستم معرف (نام گذار) زرادخانه ی آمریکا، بمب های غیر هدایت شونده با پیشوند BLU (Bomb Live Unit) نام گذاری می شوند. به عنوان مثال MK84 نام معرفش، BLU-109 می باشد. کشورهای دیگر نیز در ساخت و توسعه ی دامب بمب ها، خانواده ی MK80 را به عنوان یک استاندارد پذیرفته اند. به عنوان مثال انگلستان و روسیه نیز از مبنای وزنی خانواده MK80 تبعیت کرده و دامب بمب هایی به وزن 500 و 1000 پوند تولید می نمایند.

تصویر
نمونه ای از بمب های قابل هدایت Tank203 نصب شده بر روی هواپیما F15

منبع: ماهنامه جنگ افزار

نویسنده: مهندس یاشا محمدی رفیع

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامان جان دستت درد نكنه ولي در ذكر منبع بهتر است فقط به منبع اصلي اشاره كني و اگر مطلب را كسي تايپ كرده است اسم وبلاگ يا سايت رو به عنوان تايپ كننده بنويسي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.