loversky110

ارتش قوي تر است يا سپاه

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ارتش حمايت دولتي اي نداره..هر دو از نظر فرماندهي زير نظر ستاد كل نيروهاي مسلح هستند و اون ستاد هم زير نظر رهبري..شايد يكي از دلايلي هم كه افراد معتقدند سپاه قويتر شده اينه كه كادر و فرماندهي ستاد كل نيروهاي مسلح هم سپاهي بودند و درجه ي پاسدار دارند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موافقم..در زمينه ي نيروي دريايي فكر ميكنم سپاه روي بخش قايق هاي تندرو تمركز بيشتري داره و ارتش توي ناو ها و ناوچه ها براي نبردهاي كلاسيك . هاوركرافت ها هم ماله ارتشه ديگه درسته؟ ساحل هاي جنوب رو هم با همين نيروها بين هم تقسيم كردند. چيزي كه جالب ميتونه باشه بخش سيستم پدافندي و راداري ماست..چون اطلاعات راداري خوراك پرتاب موشكهاي پدافندي و احتمالا برخواستن جنگنده هاي نيرو هوايي ارتشه بايد هماهنگي بالايي اينجا باشه. سيستم هاي اس200 و هاوك كه دست ارتشن..بايد ديد تور ام يك و اس 300 هاي احتمالي هم دست ارتشن يا نه . بنظرم سپاه برتريشو توي بخش موشكي و توپخانه اي و قايق هاي تندرو كه بخشي از جنگ نامتقارنه ميتونه و به نفعمونه كه نگه داره..اما در بخش هاي نيروي زميني ..راداري ..پدافندي..ترابري و نيروي هوايي ارتش بايد حرف اولو بزنه..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد تفاوتها به نظر من ارتش يك نيروي كلاسيك و منسجم هستش كه قدمت زيادي داره و كار ازموده ترين نيروي كشور هست٠سپاه هم تخصصش جنگهاي چريكي و غافلگير كردن دشمن٠ ارتش از كشور محافظت ميكنه و سپاه از نظام٠شايد واسه همينه كه بيشتر مورد لطف قرار ميگيره٠
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به نظر من ارتش يك نيروي بين المللي و داراي دسيپرين بين المللي و نظم و آموزشهاي خاص خود است و يك سازمان مقتدر نظامي كه آموزشهاي نظامي آن به زمان شاه اسماعيل اول بر مي گرده و داراي وجهه اي ملي تر در كشور و دنيا مي باشد . سپاه يك نهاد نو پا است كه هدف آن پشتوانه نظام جمهوري و بيشتر اهداف اطلاعاتي و حفاظتي و بازوي راست نظام مي باشد و قلمرو خاصي ندارد و حيطه و وظايف خاصي ندارد . بيشتر سلاحهاي راهبردي ايران در دست سپاه است و از نظر من بايد به اين نهاد نظم بيشتر و وظايف سازماني آن را و حيطه فعاليتش را مشخص كرد . در هيچ كشوري مثل ايران 2 ارتش وجود ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارتش از نظر نيروي سازماني قوي تر از سپاه است چون چارت سازماني سپاه از ارتش گرفته شده و ارتش هم از ارتش آمريكا در زمان شاه تمام درجه هاي ارتش و سپاه از سرتيپ تا گروهبان درجه هاي ارتش آمريكاست . 2 هوا پيما هاي اف 14 در خدمت نيروي هوايي ارتش است و كلا سپاه به اون صورت نيروي هوايي نداره . و هوا نيروز ارتش قوي هست و به اندازه اي هليكوپتر دارن كه به بقيه سازمانها قرض مي دن 3- نيروي زميني ارتش قوي تر از سپاه است و اين رو در مانور ها و عملياتهاي مختلف به نمايش گذاشته ولي سپاه عملياتهاش به فتح قله هاي اطراف و افزايش معنويات بوده 4- نيروي دريايي ارتش قوي تر از سپاه است بخاطر ناوهايي كه در اختيار ارتش است و زير دريايي اتمي كه از روسيه خريداري شده . و دژبان ارتش در تمام جا ها حضور داره و در قانون اساسي دقيقا وظايف ارتش مشخص شده و وابسته هاي نظامي بايد ارتشي باشند تشريفات ورود مدعووين خارجي دژبان ارتش است و همينطور همراه نظامي در سفر هاي خارجي ارتشي هستند. در پايان بايد عرض كنم نا آرامي هاي كردستان را در اوايل انقلاب ارتش خواباند در آن زمان هنوز سپاه تاسيس نشده بود آقا سعيد گويا نسبتي با سپاهيا دارند كه اينطور تاريخ را تحريف مي كنند . اولين نيروهايي كه به جنگ با عراق رفتند نيروهاي دانشكده افسري ارتش بودند كه به آبادان اعزام شدند . عمليات هاي سپاه بيشترين كشته ها را در جنگ داشت و شكست سختي كه سپاه در حمله به فاو متوجه ما كرد رو فرا موش نمي كنم . ؛حمله اي كه هنوز قبول ندارن شكست خوردن عبور از كارون و فتح فاو؛ و اونو عمليات بزرگ مي خونن . بيشتر تسليحات سپاه از غنايمي كه به دست ايرا مي افتاد شكل مي گرفت و در اين مدت در تقويت ارتش كوتاهي شده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نميفهمم چرا توضيح واضحات و باز گو كردن واقعيت هائي كه همه ازش اطلاع دارند چرا بايد عده اي رو ناراحت كنه ، كجاي اين حرف دروغ و گناهه كه ارتش يك نهاد ملي و سپاه يك نهاد ايدئولوژيكي است ، مگر اين دروغه ، اگر كشور به نيروهاي مسلح نياز داشت كه ما يكي از مقتدر ترين ارتشهاي منطقه رو داشتيم پس اين دليل پايه ريزي سپاه نبود و در ثاني بجاي توهين كردن به من و تهديد هركسي كه بر خلاف ميل شما صحبت ميكنه به اخراج ، زحمت بكشيد و اساسنامه سپاه رو براي اطلاع ما نا آگاهان مرقوم بفرمائيد تا ببينيم سپاه به چه منظور تشكيل شد ، من در ابتداي نوشته ام تاكيد كردم كه سپاهيان فرزندان اين كشورند ، پس تعبير نوشته من به اينكه من سپاه را متعلق به عراق ميدانم از كجا آمده.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين را بخاطر اينكه گفته شد سند ارايه فرماييد مي گم . من پدرم ارتشي است و هم در زمان قبا از انقلاب بود و هم در پس از انقلاب و تا رده هاي بالاي اين سازمان ارتقا يافت . 9 سال در جبهه خدمت كرد و اولين پستي كه بهش دادن فرمانده گرداني بود و يك گردان توپخانه در اول جنگ در اختيار داشت . قبل از جنگ به كردستان اعظام شده بودند در اونجا در بانه 1 گردان ارتش را هنگام ورود به شهر با خنجر از پشت كردها نابود كردند . در ابتدا با دسته هاي گل پيشواز اومدند و هنگامي كه كل گردان وارد شهر شد همه داخل رفتند و گردان را داخل شهر با انواع سلاحها مورد تهاجم قرار دادن . 1 ماه باقيمانده افراد در خارج شهر در پايگاه ژاندارمري محاصره بودند و فقط از طريق هوايي آنهم بدون نشستن هليكوبتر به آنها آزوغه مي رسوندند . شهداي اونها يك جا جم كرده بودن و روغن از زير آنها راه افتاده بود تا تونستن با گذر از گردنه اونها رو از محاسره نجات بدن .در اوايل جنگ با يك گردان توپخانه به منطقه اعزام شدند .و در آبادان اولين كسايي رو كه ديدن دانشجوهاي دانشكده افسري بود كه بيچاره هارو با اولين پرواز عآزم منطقه كرده بودن خيلي از خاطراتي رو كه ايشون تعريف كردن رو در ذهن دارم از عملياتهايي كه انجام شده و پدرم در بيشتر اونها شركت داشت من جمله آزادسازي خرمشر و راجع به فاو خاطرات تلخ و اسف باري داره كه من نمي گم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
صرفاً اشاره‌اي كوتاه مي‌شه به فرمايشات دوستمون. درمورد غائله‌ي كردستان، اكثر اين وقايع رو سپاه خوابوند! فكر كنم اگه از پدر محترم اين نام‌ها رو سوال بفرمايين، توضيحات لازم رو دريافت خواهيد داشت : احمد متوسليان : فرمانده سپاه مريوان محمد ابراهيم همت : فرمانده سپاه پاوه محمود شهبازي و احمد همداني : فرمانده سپاه همدان محمد بروجردي، ناصر كاظمي و ... ... بعيد مي‌دونم اين عزيزان، ارتشي بوده و يا حتي يك روز سابقه‌ي تعليم در ارتش رو ديده باشن. البته اميدوارم سربازي رو جزو تعاليم ارتش به حساب نيارين (شستن توالت و پختن غذا و پاس دادن!!). گويي كه اگه اين رو هم مدنظر قرار بدين، در اون دوران اين عزيزان، يا فراري بودن و يا در زندان‌ها به سر مي‌بردن!! در هر صورت، خاطرات و وقايع‌نگاري‌هاي بسياري درمورد غائله‌ي كردستان وجود داره و فقط با اندكي مطالعه، خواهيد فهميد كه اون‌جا كي، چيكار داشته مي‌كرده و چه كساني در آزادسازي و پاكسازي كردستان از اشرار و كومله‌ها و دموكرات‌ها نقش داشتن!! ----------------------------------------------- آقا پرويز عزيز؛ از اصل يكصد و چهل و سوم قانون اساسي تا اصل يكصد و پنجاه و يكم، شرح وظايف ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، به تفكيك بيان شده و با يه جستجوي ساده، به راحتي در اختيار شما قرار خواهد گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقاي مصطفي باي شما كاوه و دكتر چمران را هم بايد به ليستتون اضافه كنين آيا به صرف 4-5 نفر بسيجي كردستان غايلش ختم شد غايله كردستان سال57-58 شروع شد و اگر در آن زمان ارتش اقدام اوليه رو نمي كرد به زماني نمي رسيد كه اين آقاياني كه نام برديد بيايند و قاعله رو ختم كنند در آن سالهاي اوليه جنگ سپاهي به اين قدرتي كه الان شما مي بينيد نبود و اين افرادي كه نام برديد نيروهاي انقلابي مردمي بودند كه داراي گردان و توپ و تانك كه نبودند . اگر هم افراد انقلابي در رده هاي بالاي نظام با اينها در ارتباط بودند نظر اينها درشوراي عالي جنگ مطرح مي شد و با كار كارشناسانه در دستور كار ارتش و سپاه نو نهال قرار مي گرفت و اينگونه نبود كه سال 58 اين افراد هر كدوم يك لشكر داشته باشن و با نظر و درايت خودشون منجر به خواباندن شورشها بشن زماني كه ارتش بيشتر قدرت اونهارو گرفت چر خواندن اونجا به عهده نيروهاي انقلابي قرار داده شد و به قول معروف اول شاخش شكست بعد رامش كردند. و در جبهه غرب نياز بيشتري به ارتش بود تا اينكه در كردستان بماند تا قشنگ قايله خاتمه پيدا كند. در ضمن مطالب گفته شده در هيچ كتاب درسي آمده نشده . و مطالب جنگ نيز همه اش گفته نشده و ناگفته هايي دارد كه در آينده مشخص خواهد شد . شما هيچ گاه از نقاط ضعف در اين 8 سال نشنيده ايد همه اش پيروزي و فتح بوده تمام خاطرات منتشره نيز همين گونه است منظورمو خودتون حتما متوجه شدين ديگه.در جزيره مجنون به علت طرح اشتباه كلي شهيد داديم . پس از فتح خرمشهر و رسيدن به پاي مرزهاي اصلي عراق يكجانبه آتش بس اعلام كرد دو سال بعد از شروع جنگ و حاظر به پرداخت غرامت بود . 3 روز تيري شليك نشد و ايران اين آتش بس را شكست 1 روز ايران ميزد ولي اونها پاسخ نمي دادن و پس از اون روز از فردا جنگ دوباره شروع شد اينا رو كه نمي آن تو كتاباي درسي بنويسن عزيز. يكي از خاطراتشو ميگم البته جزييات دقيقش رو به خاطر ندارم كه چه سالي و محل دقيقشو ولي اونچه يادم مي آدو مي گم : در يك عمليات كاملا محرمانه در اواخر جنگ كه طرح و نقشه اش مال سپاه بود پدرم در بستان مستقر بودند از چندين لشكر ارتش چندين گردان توپخانه رو براي اين عمليات فرا خوندند و پس از اومدن به محل گفتن در اين محل هايي كه ما تعيين مي كنيم مستقر شين و فلان جا رو زير آتش بگيرين در اون جلسه توجيهي عمليات تمام گردانهاي توپخانه ارتش در جاهايي كه اونها خواسته بودند مستقر شدند و خيلي كنار هم تنها كسي كه نپذيرفت ايشون بود و گفتن من خودم جاي توپهامو مشخص مي كنم اگه اجازه بدين و جايي رو مشخص مي كنم كه كار شما رو انجام بده و اهدافتونو بزنه ( با توجه به اينكه توپهاي در اختار ايشون خود كششي به همراه توپهاي فكر كنم 137 ميليمتري گفتن داشتن كه از برد بالا تري برخوردار بود آنها پذيرفتند . و ايشان توپها رو در دامنه كوه مستقر كردند و در اون عمليات تعدادي توپهاي ارتش و سپاه منهدم شد و مابقي به تصرف دشمن در اومد و بيشتر اونها اسير شدند و تنها توپهايي كه سالم موندن و اونها به قنيمت نگرفتند البته با 1 تلفات توپ كه خاطرم نيست به چه خاطر بود توپهاي ايشان بودند و تنها افرادي كه اسير نشدند نيز افراد ايشون بودن . دشمن با يك تك شبانه اينكارو كرده بود و متوجه عمليات شده بود و پيشدستي كرده بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام آقایون خسته نباشید. این دو (سپاه و ارتش) در کل هیچگونه فرقی باهم ندارند ولی من خودم به شخصه پساه رو ترجیح میدم چون کار های حفاظتی کلیدی دست سپاهٍ. مثل از خطوط پروازی و هواپیماها و... :!: javascript:emoticon(':?')

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تعريفي كه آقا سعيد از سپاه و ارتش كرده تعريفي است كه هميشه سعي در جا انداختنش شده ، شكي نيست كه سپاهيان هم فرزندان اين آب و خاكند و قلبشان براي اين سرزمين ميتپد ، سپاه را بايد بدو فرم تعريف كرد ، بدنه سپاه و مدريت و فرماندهي سپاه ولي يك تفاوت بسيار بزرگي بين ارتش و سپاه وجود دارد كه تعاريف را ساده تر ميكند .
ارتش يك سازمان نظامي ملي است ، ارتش قدمتش بدرازاي تاريخ ايران ميرسد ، كردستان يا بلوچستان و ساير نقاط ايران در گذشته هم دچار نا آرامي هائي بوده كه گفته آقا سعيد در اين مورد كه اگر سپاه نبود كردستان نبود نشاندهنده كم اطلاعي ايشان از تاريخ كشور و اوضاع سياسي اين مناطق است ، كردستان در طول پنجاه سال گذشته نا آرام بوده ، بلوچستان كه امروز ريگي را دارد در گذشته دادشاه را داشت ، راستي آقا سعيد شما دادشاه را ميشناسي ؟ در گذشته استان فارس هم نا آرام شد و نميدانم دوستان از ماجراي نظامي تنگ بوالحيات چه ميدانند ،
ارتش بازوي مسلح ملت ايران است و با فرهنگي ملي پرورش يافته در حاليكه سپاه مطلقا يك تشكيلات نظامي ايدئولوژيك است ، تعارف و پنهان كردن هم ندارد ، كشور قوانين نوشته شده دارد و بجاي لاپوشاني كردن و تعاريف قشنگ و دهان پر كن ببينيم قوانين چه ميگويند .
وظيفه اصلي ارتش دفاع از تماميت ارضي كشور در برابر تجاوز خارجي است و پاسداري ار مرزهاي كشور به عهده ارتش گذاشته شده ، وظيفه اصلي سپاه
دفاع از نظام جمهوري اسلامي و دست آوردهاي انقلاب اسلامي است ، همين و همين ، بقيه همه نظرات و تشخيص فردي دوستان است

سلام دوست عزیز خوشحالم که می بینم یه نفر علمی با یه مسئله برخورد کرد نه عقیدتی نظر شما کملا درسته و وظیفه سپاه حفظ نظامه بعد ایران اما ارتش هدفش حفظه ایرانه فرقی نمی کنه براش که کی حاکم باشه مهم ایرانه
دوستان نقش عمده سپاه در جنگ به این دلیله که کسانی که داوطلب می شدند برای جنگ می رفتن بسیج ثبت نام می کردن و خوب قاعدتا سپاهی محسوب می شدند اما در حقیقت برای اونا مهم نبود که کجا می رن اونا می رفتن تا از ایران دفاع کنن همون طور که همه می دونن حتی مذاهب دیگم برای جنگ می رفتن این ثابت می کنه بحث فقط دین خدا نبود بحث ایران بود و دین انگیزه این دفاع مقدس رو چند برابر می کرد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان خوبم سلام.اين قبيل سوالات يكم اشكالداره.هرنيرويي داره ماموريت خودش روبنحواحسن انجام ميده :? ارتش يه ماموريت داره وسپاه يه ماموريت جداگانه .شمادعاكنيدهميشه اين دونيروي قدرتمنددرخدمت اين آب وخاك باشن :!: رفتم حرم امام رضادعاتون ميكنم.ياعلي.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سال 67 - 2 سال بعد از عمليات فاو و توپها در شلمچه مستقر بودند و عراق فاو رو گرفت به دنبال اون شلمچه رو گرفت و بعد عقب نشيني كرد و درست قبل از پذيرش قطعنامه بود و يگانهاي عملياتي ارتش تحت فرماندهي سپاه بود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من امروزه سپاه پاسداران هم از نظر کمی و هم کیفی از ارتش در کل قویتر است، و دلیلش هم واضح است سپا نقشش پاسداری از نظام و انقلاب اسلامیست است. سپاه را میشه با نیروهای گارد حفاظتی بعضی رژیمها مثلا گارد جاویدان شاه مغایسه کرد البته سپاه هم ایدیولوژیکی است هم نظامی icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين بحث قويتر بودن سپاه يا ارتش با اين ديدگاهي كه دوستان به آن دارند از اصل نادرست است. مشابه موضوع اين تاپيك در سايت دانشجو نيز (البته شخص ايجاد كننده در آن سايت با غرض ورزي خاص خود سعي در ايجاد تنش داشته) به آن پرداخته شده است. و با توجه به نقاط ضعف وقوتي كه هر سازماني داراست و ديدگاهي كه بلافاصله رنگ و بوي سياسي و حب و بغض به خود ميگيرد راه به جايي نمي برد . چقدر آقا سعيد گفتند كه فقط در چهار چوب عنوان تاپيك بحث شود ولي متاسفانه بدلايل فوق الذكر بحث به بيراهه ميرود . بيان نقاط ضعف ارتش و سپاه به ضرر كشور و نظام عزيزمان ايران است. اگر بحثي در ضعف ارتش بيان شده فقط مربوط به نيروي زميني آن است كه آنهم به علت ساختار وظيفه بودن سربازي در آن است و الا شما ميبينيد كه در نيروي هوايي و هوانيروز و ... چه رشادتهايي كه صورت نگرفته است و اگر ميبينيد كه لشگر 27 و يا 10 و يا ... سپاه همواره لرزه به پشت دشمن ميانداختند به خاطر ساختار داوطلب بودن(بسيجيان عزيز) آن بوده است. و اين را همه ميدانيم كه لازمه نبرد رو در رو با دشمن نترسيدن و اعتقاد بالا مي باشد. اگر به شما بگويند كه نيروي هوايي ارتش قويتر است يا نيروي دريايي آن ؟ شما چه جوابي ميدهيد ؟ معلوم است... هر كدام در جاي خود انجام وظيفه ميكنند و ماموريت خاص خود را دنبال ميكنند. ارتش و سپاه هم همينطور ... هركدام ماموريت خود را دنبال ميكنند. به خصوص بعد از جنگ كه ستاد نيروهاي مسلح با داشتن زمان كافي در برنامه ريزي و ماموريتهاي محوله آنان و با توجه به قابليتهاي هركدام از اين دو سازمان شاهد وضعيت بهتري در سازمان رزم آنان هستيم. يكسويه نگاه كردن به ارتش و يا سپاه هيچ فايده اي كه ندارد بلكه ضرر بسيار زيادي براي آنها كه وضيفه تامين امنيت كشورمان را دارند خواهد داشت.اگر نقطه ضعفي عنوان ميشود در چهارچوب يكپارچه بودن نيروهاي مسلح به آن پرداخته شود نه اينكه باعث تنش و تشتت باشد. در يكي از عملياتهايي كه در اواخر جنگ دشمن با تعداد نيروي زيادي در غرب كشور تك كرده بود يك سروان ارتش با گروهان تحت امر خود آنچنان دفاع جانانه اي كرده بود و دشمن را به عقب رانده بود كه بلافاصله از طرف قرارگاه احضار و مورد تشويق و ترفيع قرار ميگيرد. ولي مثلا فلان واحد ارتش ( نام نميبرم) در جنوب آنچنان عقب نشيني ميكند كه حتي واحدهاي توپخانه (عقبه) خود را هم از دست ميدهد (اواخر جنگ) و همين موضع را يكي از گردانهاي لشگر 27 با هلي برد از انديمشك(پادگان دوكوهه) در يك نصفه روز پس ميگيرد با كمترين تلفات. و يا اينكه در پاتكهايي كه گارد انجام ميداد اگر كبري هاي هوانيروز نبودند و تانكهاي تي 72 را شكار نميكردند. خط حد تصرف شده توسط لشگر هاي سپاه را حتي يك روز هم نميشد نگاه داشت. در طي جنگ هم ارتش و هم سپاه از تمام وجود مايه گذاشته اند و مكمل هم بوده اند و نقاط ضعف هم را پوشش داده اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.