mm1368

هواگرد ترابری ویژه ایرباس آ-300 سری 600 اس.تی بلوگا ( A300-600ST Beluga)

Recommended Posts

Airbus Beluga
A300-600ST

تصویر

هواپیمایی ایرباس مدل A300-600ST یا Beluga شکل تازه ای از مدل استاندراد غول پیکر A300 است که برای حمل بارهای حجیم و بسیار بزرگ اختصاص داده شده است.

اکثر سازندگان هواپیما چند ملیتی هستند و داشتن کارخانه ها و شعبات مختلف در نقاط مختلف برای این کارخانه ها امری معمول است. شرکت Airbus نیز از این قاعده مستثنی نیست چرا که بوسیله بخش هوا فضای کشورهای آلمان، فرانسه ، بریتانیا و اسپانیا تشکیل شده و از نظر موقعیت جغرافیایی، این کارخانه در تمامی این کشورها شعباتی ایجاد نموده است که پس از ساخت بخشهای مختلف، جهت گردآوری و سرهم بندی نهایی به واحد مرکزی منتقل می شوند قسمتهای کوچک و جزئیات در مدلهای مختلف متفاوت است ولی ساختار کلی ،معمولاً بدون تغییر باقی می ماند. بال هواپیما در بریتانیا ساخته می شود، دم هواپیما در اسپانیا، بدنه آن در آلمان و دماغه و بخش مرکزی در فرانسه ساخته می شوند و این بخش ها در هامبوگ یا تولوز کنار هم جمع شده و ساختار کلی هواپیما را تشکیل می دهند

تصویر

وقتی شرکت Airbus در سال 1970 کار خود را آغاز کرد، این قطعات از راههای زمینی منتقل می شدند ولی با افزایش تولید، حمل قطعات از طریق هوایی امری ضروری بود. از سال 1972 این قطعات بوسیله ناوگانی متشکل از 4 فروند Super Guppies حمل می شدند که مدل قدیمی ساخته شده توسط شرکت Boeing بودند که برای حمل بارهای حجیم برنامه های فضایی NASA در سالهای دهه 1960 به کار گرفته می شدند. با گذشت زمان این هواپیماهای Super Guppies دیگر قابل استفاده نبودند، چرا که به علت قدیمی بودن هزینه های عملیاتی زیادی به خود اختصاص داده بودند و با رشد تعداد تولیدات Airbus نیاز به هواپیماهایی با ظرفیت بیشتر وجود داشت.

تصویر

در سال 1991 دو شریک اصلی تجاری Airbus یعنی Dasa و Aerospatiale شرکتی را برای ساخت جایگزین مناسب برای Super Guppies تأسیس نمودند. طرح اولیه، ساخت مدل غول پیکر دو موتوره A300 بود، بالها ، موتورها و قسمتهای پایینی بدنه به همان شکل نگهداشته شدند و قسمت بالایی بدنه با ساختاری نعلی شکل و غول پیکر جایگزین شد که 4/7 متر ارتفاع داشت . برای تأمین نیازهای حمل و نقل بارهای حجیم ، اطاقک خلبان در مدل A300 تغییر شکل داده شد و درب غول پیکری به ارتفاع 17 متر برای بارگیری بارهای حجیم نصب شد و در آخر نیز ساختمان دم هواپیما به منظور ایجاد ثبات در زمان حرکت، قوی تر و بزرگتر ساخته شد.

ساخت این مدل در سپتامبر 1992 آغاز شد و اولین پرواز در سال 1994 بود، بعد از 335 ساعت پرواز آزمایشی، گواهینامه پرواز در سپتامبر 1995 صادر و به کار گرفته شد.

4 فروند دیگر نیز از این هواپیما ساخته شده است و هر 5 فروند در حال حاضر به طور منظم استفاده می شوند. وظیفه اصلی این هواپیماها انتقال قطعات هواپیماهای Airbus که آماده مونتاژ هستند در سراسر اروپا برای مونتاژ نهایی به هامبورگ یا تولوز می باشد.

تصویر

ولی در عین حال این هواپیماها برای امور نقل و انتقال هوایی بار مورد استفاده قرار می گیرند که شامل بخشهای مختلف ایستگاههای فضایی ، آثار هنری حجیم و ظریف ، ماشینهای صنعتی و هلیکوپترها میشود.

هواپیماهایی وجود دارند که بارهای سنگین تری را نیز می توانند حمل کنند مانند Antenov An-124 یا Boeing 747 و Lockheed C-5 ، ولی هیچ کدام از این مدلها ظرفیت داخلی قابل مقایسه ای با Airbus ندارند. ظرفیت حمل بار مدل A300-600ST از نظر ارتفاع بار 4/7 متر و از نظر طول بار 7/37 متر و از نظر وزن 47 تن می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منبع لطفا؟ در ضمن این هواپیمای غیرنظامی چه ربطی به سایت نظامی دارد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center]beluga[/align]
[align=center]تصویر[/align]
شرکت ایرباس هواپیمای A300-600ST بلوگا را به عنوان جانشینی برای هواپیمای سوپرگوپی به پرواز درآوردبلوگا از هواپیمای A300-600R برگرفته شده است.
A300-600R
تصویر
این هواپیما در اصل برای پاسخگویی به نیازهای ایرباس جهت جابجایی قطعات حجیم هواپیماهای تولیدی ایرباس مانند بالها و بخش های بدنه بین شرکتهای مختلف زیرمجموعه ایرباس تولید شد.
A300-600ST
تصویر
تصویر

تا کنون 5 فروند از هواپیمای بلوگا ساخته شده است که ایرباس پنجمین فروند را به عنوان هواپیمای پشتیبان و نیز برای جابجا کردن بارهای سفارشی از خارج شرکت در نظر گرفته است. برای بوجود آوردن یک بازار پرسود ایرباس زیرمجموعه ای را با نام ATI (حمل و نقل بین المللی ایرباس) بنیان گذاری کرده است که تا کنون این شرکت بارهای حجیم و غیرمعمول مانند قطعات بزرگ ماهواره ها و هواپیماهای کلاسیک و حتی تابلوهای نقاشی گرانبها را به نقاط مختلف جهان حمل کرده است.
تصویر
تصویر

A300-600ST یا همان Super Transporter برای اولین بار در سال 1996 وارد خدمت شد.پنجمین و آخرین فروند از این هواپیما در سال2000وارد خدمت شد. عرشه پروازی بلوگا در زیر عرشه اصلی قرار گرفته است. در عرشه اصلی یا همان بخش بار به صورت یک تکه ساخته شده و با حرکت مختصر به سمت جلو در نهایت بطرف بالا باز شده و دسترسی وسیعی را برای بخش باز ایجاد میکند بطوریکه طراحی ویژه عرشه هندلینگ بار را آسانتر کرده است.
تصویر
تصویر
بلوگا توانایی حمل بارهایی به حجم 1500متر مکعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتیکال مایل دارد که با سبکتر شدن بار این مسافت نیز افزایش می یابد. بخش بار دارای ارتفاع و پهنایی برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده ای تا نزدیک به 38 متر دارد بطوریکه این هواپیما با داشتن محفظه باری با این ابعاد توانایی حمل دو بالگرد شینوک با روتورهای تا شده بدون نیاز به دمنتاژ و منتاژ را دارد.
تصویر
بلوگا دارای دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 بوده که سرعت پیمایشی برابر 7/0 ماخ را در حداکثر ارتفاع 35000 پا امکان پذیر می سازد.
گردآورنده: خودم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه جالب بود. فكر كنم در آينده هواپيما جاي كشتي رو تو صنعت حمل و نقل بگيره! چون خيلي سريعتره. ولي نه از لحاظ هزينه فكر كنم مناسب نباشه :mrgreen: به گرد MV Blue Marlin نمی‌رسه! راستي اين علمي كه با اون از موجودات طبيعت براي طراحي قطعات صنعتي الهام گرفته ميشه اسمش چي بود؟ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب! :mrgreen: ولی ربطی به بخش فناوری نیروی هوایی ندارد. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

راستي اين علمي كه با اون از موجودات طبيعت براي طراحي قطعات صنعتي الهام گرفته ميشه اسمش چي بود؟


بهش میگن ( بیونیک ) در خیلی از موارد هم نتایج خیلی خوبی داده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه. فعلا ما که اینا رو فقط نیگا می کنیم اونا استفاده :mrgreen: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قسمت فرو رفته زیر ایرباس آ300 بلوگا بخاطر کاهش فشار حجم بالاییست و همین عمر باعث می شود که بلوگا دچار واماندگی جلویی نشود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قسمت فرو رفته زیر ایرباس آ300 بلوگا بخاطر کاهش فشار حجم بالاییست و همین عمر باعث می شود که بلوگا دچار واماندگی جلویی نشود .


ممنون ولي واماندگي جلويي يعني چي؟ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][b]


تاكنون 5 فروند از هواپيماي بلوگا ساخته شده است كه ايرباس پنجمين فروند را به ‏عنوان هواپيماي پشتيبان و نيز براي جابجا كردن بارهاي سفارشي از خارج كمپاني در ‏نظر گرفته است .
تصاوير زير از هواپیمای ابَر ترابری شركت هواپيما سازي "ایرباس " موسوم به «نهنگ بلوگا» که مدل تغییر یافته A300-600 است و برای حمل و نقل قطعات بزرگ هواپیما بین کارگاه‌های مختلف ایرباس بکار می‌رود.

قطعات اين هواپيما همانند ديگر هواپيماهاي مدل ايرباس در كشورهاي مختلف اروپايي ساخته مي شود اما در نهايت تنها در دو شهر هامبورگ آلمان و تولوز فرانسه مونتاژ مي شود . اين هواپيما در واقع ساخت چهار كشور اروپايي آلمان ، بريتانيا ، فرانسه و اسپانيا است . بال ها و چرخ دنده هواپيماي نهنگ بلوگا در بريتانيا ، دم هواپيما و درهاي آن در اسپانيا ، بدنه آن در آلمان و دماغه و اجزاي داخلي آن در فرانسه ساخته مي شود.

قطعات هواپيماي ايرباس تا ميانه هاي دهه 1990 بيشتر از طريق زميني جابجا و منتقل مي شد اما به واسطه بزرگتر شدن بدنه و حجم قطعات هواپيما ، نياز به انتقال هوايي و ساختن هواپيمايي براي انتقال قطعات بزرگ و حجيم هواپيماي ايرباس براي مونتاژ در فرانسه بيش از پيش احساس مي شد . پيش از دهه 1990 كمپاني ايرباس براي انتقال هوايي قطعات حجيم خود مثل بال ها و... از هواپيماي " سوپر گوپي " استفاده مي كرد ، اما در سال 1996 براي نخستين بار با طراحي و ساخت هواپيماي بولگا اين مهم از طريق اين هواپيماي غول پيكر صورت گرفت.

تاكنون 5 فروند از هواپيماي بلوگا ساخته شده است كه ايرباس پنجمين فروند را به ‏عنوان هواپيماي پشتيبان و نيز براي جابجا كردن بارهاي سفارشي از خارج كمپاني در ‏نظر گرفته است .

بلوگا توانايي حمل بارهايي به حجم 1500 مترمكعب و وزن 42 تن را تا برد 900 ناتيكال مايل دارد كه با سبكتر شدن ‏بار اين مسافت نيز افزايش مي يابد . براي مثال بار 40 تني تا 1500 ناتيكال مايل و بار ‏26 تني تا 2500 ناتيكال مايل .‏ بخش بار داراي ارتفاع و پهنايي برابر با 7 متر بوده و طول قابل استفاده اي تا نزديك به ‏38 متر است بطوريكه اين هواپيما با داشتن محفظه باري با اين ابعاد توانايي حمل 2 ‏هليكوپتر شينوك با روتورهاي تا شده بدون نياز به دمونتاژ و مونتاژ را دارد.‏

به دليل قرار گرفتن عرشه اصلي بار در ارتفاع 5.5 متري ، بلوگا به تجهيزات ويژه ‏فرودگاهي جهت بارگيري و تخليه بار نياز دارد كه اين امر با طراحي پلتفورم 100 تني ‏بارگيري و تخليه حل شده است . بلوگا داراي دو موتور توربوفن جنرال الكتريك ‏CF6-80C2A8‎‏ بوده كه سرعت پيمايشي ‏برابر 0.7 ماخ رادر حداكثر ارتفاع 35000 پا امكان پذير مي سازد .

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E226.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E200.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E168.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4%7E146.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/5%7E135.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6%7E113.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/7%7E102.jpg[/img][/b][/align]


**********************************
http://www.web.iran-forum.ir
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دو عدد موتور چه طوري اين غول پرنده را با اين حجم بار به پرواز در مي آورد؟! icon_cool icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.