ALI

آشنايي با هيولاي تانك بر OSHKOSH-M1070

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

نیروی زمینی ارتش آمریکا تا وقتی که از تانکهای M-60 استفاده میکرد ، مشکلی در نقل و انتقال این تانکها به مناطق جنگی نداشت. این تانکهای سبک به راحتی توسط خودروهای M-747 و M911 به مناطق جنگی حمل میشد. ولی به تدریج با روی کار آمدن تانک فوق سنگین آبرامز مشکلات نیروی زمینی ارتش آمریکا در جابجا کردن این تانک سنگین وزن آغاز شد. ارتش ابتدا کمرشکن این تانکبر را تعویض کرد و در ادامه عرض کمرشکن ها را برای حمل آسان و سریع تانکها زیاد کرد. ولی هیچ کدام از این روشها برای حمل و نقل این تانک سنگین وزن مناسب نبود. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا به یک تانکبر جدید و قدرتمند اعلام نیاز کرد.
تصاویر تانکبر های فدیمی ارتش آمریکا
کمر شکن تانکبر ام 747 و ام 911
تصویر
تصویر
تصویر


تانکبر ام 747 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است)


تصویر
تصویر
تصویر


تانکبر ام 911 ( در ارتش امریکا بازنشست شده است ولی در ناتو و چند کشور دیگر مشغول به خدمت است)


تصویر
تصویر


با آغاز به کار تانک آبرامز در نیروی زمینی ارتش آمریکا ، نیروی زمینی از جابجا کردن این تانک سنگین بسیار گله مند بود. چرا که خودروهای قدیمی m747 این نیرو دیگر توان جابجا کردن تانکهای سنگین آبرامز را نداشت. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش آمریکا برای یک خودروی قدرتمند تانکبر اعلام نیاز کرد. در ژوئیه سال 1992 شرکت Oshkosh Trucks به عنوان پیمانکار انتخاب شد و از آن پس این شرکت تمام تلاش خود را به ساخت یک خودروی تانکبر سنگین و قدرتمند بکار گرفت و نتیجه آن خودروی بی نظیر M 1070 شد. این خودرو از یک کشنده 4 اکسل قدرتمند و یک کمرشکن سنگین 5 اکسل 20 چرخ تشکیل شده است. این تانکبر به تدریج جایگزین تانکبرهای قدیمی و فرسوده نیروی زمینی آمریکا گردید.
M1070 HET یک خودروی بسیار نیرومند و با پیکر بندی 8*8 است. این خودرو دارای سیستم تنظیم موتور الکترونیکی و یک سیستم تعلیق قدرتمند بادی در عقب کشنده است. از دیگر خصوصیات این تانکبر پیشرفته سیستم (CTIS) یا سیستم تورم لاستیک مرکزی است. این سیستم در مواقعی که این تانکبر میخواهد در مناطق گل آلود یا شنی که رفت و آمد خودرو مشکل است به خودرو کمک میکند که با تنظیم باد لاستیکها به بهترین نحو از مناطق صعب العبور بگذرد. از دیگر ویژگیهای این خودرو سیستم ((Power-Assisted است که به وسیله دیفرانسیلهای مستقل بیشترین قدرت مانور را به خودرو تانکبر در مناطق صعب العبور و باریک میدهد. شیشه های این خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری مقاومند. این خودرو در حالت معمولی فاقد تسلیحات است ولی در صورت لزوم میتوان آنرا به یک مسلسل 12.7 میلیمتری مجهز کرد. همچنین این خودرو دارای یک قرقره و کابل فولادی قدرتمند و قوی برای کشاندن تانکهای صدمه دیده که قادر به حرکت نیستند بر روی کمرشکن است.

تصاویر تانکبر پیشرفته اشکش ام 1070


تصویر
تصویر
تصویر

موتور این غول تانکبر از نوع M911 میباشد و دارای 500 اسب بخار قدرت میباشد. خودرو مجهز به یک گیربکس اتوماتیک با میل ماهک های قدرتمند است.

تصویر

این تانکبر در مجموع میتواند 95 تن بار را حمل کند( البته در شرایط اضطراری تا 120 تن را هم میتواند تحمل کند). این خودرو در مجموع یک راننده و دو خدمه برای مستقر کردن تانک در جای خود دارد. در شرایط ضرب العجلی میتوان این خودرو را با یک تانک توسط هواپیماهای باری نظیر C-141/C5/C17 به مناطق جنگی حمل کرد.

تصویر

از این خودرو در جابجایی خودروهای صدمه دیده و هاویتزر و تجهیزات نظامی و تجهیزات ساختمانی و دهها مورد دیگر استفاده میشود. این خودرو در مجموع خودروی بسیار انعطاف پذیری است. از دارندگان این تانکبر پیشرفته میتوان به آمریکا با 760 دستگاه اشاره کرد. عربستان و ناتو هم به تعداد نامعلومی از این غول تانکبر در اختیار دارند.


مشخصات کلی تانکبر M1070
سال ورود به خدمت : 1993
کشور و شرکت سازنده : آمریکا / Oshkosh Trucks
قالب کشنده : 8*8
خدمه : سه نفر / یک نفر راننده دو نفر خدمه استقرار تانک در موضع خود
وزن خالی : 18.5 تن
وزن ماکزیمم لود شده : ؟؟؟؟؟؟؟؟
طول کشنده : 9 متر
عرض کشنده : 2.59 متر
ارتفاع کشنده : 3.95 متر
موتور : V8-92TA-90 DIESEL ENGINE Detroit diesel
قدرت موتور : 500 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ای : 72 کیلومتر بر ساعت
رنج خودرو : 520 کیلومتر
کشورهای دارنده : آمریکا / عربستان / ناتو
قیمت : 185000 دلار

تصویر

بکسل تانک صدمه دیده به روی کمرشکن تانکبر

تصویر

تصاویر مختلف

تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر

محل اتصال کمرشکن به تانکبر و قرقره های کشنده و سیستم تعلیق خودرو

تصویر

تصویری از پشت خودرو

تصویر

کمرشکن خودرو

تصویر

دوستان انشاالله که این مطالب مورد توجه و استفاده قرار گرفته باشد. باز هم عذرخواهی میکنم اگر مطالب کمی از هم گسسته بود و انسجام لازم را نداشت چرا که مطالب را از چند سایت تهیه کردم. انشاالله در آینده سه تانکبر دیگر که ارتش آلمان ، ایتالیا و انگلستان استفاده میشود را حضورتان معرفی خواهم کرد.
موفق باشید
داش علی
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون علي خان خيلي مفيد مثل هميشه مطالبتون تك تك . icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان واقعا جالب و خوب بود. یه سوال داشتم از حضورت. ایران از چه تانکبری استفاده می کنه؟ luftwaffe icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا علی ایولا . . .. . واقعا خوشم اومد . تاپیک های شما روزبه روز در حال بهتر شدن است و بار علمی اون ها داره بیشتر می شه / واقعا خسته نباشید . hans عزیز کامیون های تانکبری که در ایران استفاده می شه عکسش است که اون هم تانک هایی مثل ذولفقار روش بودند و اطلاعی ازشون نیست . یکبار دیگه از زحمات خستگی ناپذیر شما دوست عزیز کمال تشکر رو دارم . icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
dashali گرامي دستت درد نكنه مختصر مفيد با عكسهاي زيبا و حتي هنري ايول

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان از حسن توجه شما كمال تشكر را دارم
البته همانطور كه قبلا هم به آقا سعيد گفته بودم در نيروهاي مسلح ايران براي جابجايي خودروها و نفربرهاي سبك از كشنده هاي معمولي و سبك استفاده ميشود. ولي تانكهايي مثل ذوالفقار و تي 72 را با خودروي تانكبر ببر 400 حمل ميكنند. ببر 400 مهندسي معكوس خودرو مرسدس بنز بوهنت (Mercedes Benz Bohnet) میباشد. خودرویی که موشکهای شهاب 3 و قدر را هم حمل میکند همین خودرو است ولی مدل سه اکسل آن. اگر در رژه های مختلف نیروهای مسلح تانک ذوالفقار را دیده باشید این تانک را توسط ببر 400 حمل میشود. البته این خودرو خودرویی معمولی است و خیلی پیشرفته نیست ولی توان حمل بار تا 85 تن را دارا میباشد.
متاسفانه عکسی از ببر 400 ندارم ولی عکس مرسدس بنز بوهنت را میگذارم تا ببینید که ببر 400 از روی چه خودرویی ساخته شده است.
تصویر

این موضوع را هم خاطر نشان کنم که بنده در زمستان سال 1384 در سفری که به عراق داشتم در شهر بغداد در منزل یکی از دوستان در منطقه سوق الحبیش به مدت یک ماه ساکن بودم. منطقه سوق الحبیش تا منطقه Green Zone تنها 2000 متر فاصله دارد. حتما اسم Green Zone را شنیده اید. منطقه سبز. این منطقه مرکز اصلی نیروهای آمریکایی در عراق است و مرکز فرماندهی و لجستیک نیروهای آمریکایی است. یک روز در نزدیکیهای این منطقه بودم که دیدم یک کاروان نظامی مرکب از هشت دستگاه از این تانکبرها که روی هر کدام یک دستگاه تانک آبرامز بود با همراهی و اسکورت پنج دستگاه جیپ هامر مجهز به مسلسل کالیبر 50 از منطقه سبز بیرون آمدند و به سمت خارج بغداد به راه افتادند. این خودرو با تمام عظمتش بسیار کم صدا بود و خیلی نرم حرکت میکرد.
راستی دوستان کسی میداند که چرا به این منطقه Green Zone میگویند؟؟ من که سبزه ای در اطراف آن ندیدم.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی جان بابت جواب ممنون. منظور از سبز بودن امنیت هستش. منطقه ی سبز یعنی منطقه ایی که دارای امنیت بالایی و همه ی سفارت خانه ها و وزارت خونه ها در اونجا واقع شده و به شدت محافظت میشه. luftwaffe icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در سپاه در سال 1385 نوعي تانكبر جديد وارد شد كه ظاهرا خوب از آب در نيامد . اين مدل بنز 3850 بود اكثرا به رنگ سفيد بودن و واقعا كمر شكن خفني داشتن با 32 چرخ وا قعا زيبا بودن
تصویر

تصویر
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان اجازه بدهید این نکته را هم اضافه کنم که سرعت این تانکبر و همه تانکبرهای دیگر از 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت تجاوز نمیکند. یعنی سرعتی در حد و اندازه خود تانک. ولی دلیل استفاده از تانکبر این است که یک تانک به دلیل اینکه در جاده های شهری و بیرون شهری تسلط کافی بر پشت سر خود ندارد نمیتواند همانند خودروهای دیگر به طی مسیر خود ادامه داده و به خودروهای دیگر هم آسیب میرساند. برای حمل آسان و سریع و بی خطر تانکها به مناطق جنگی از خودروی تانکبر استفاده میشود.
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حمل و نقل چند لایه

fdhdjdjdfd.jpg

 

تصویر  بالا مربوط  به تانک برهای غول پیکر Oshkosh جدیدترین مدل یعنی M1070A1  است که برای شرکت در رزمایش مدافع اروپا2020 توسط خطوط راه آهن از ایالت تگزاس به بندر و بعد از ان با کشتی به اروپا منتقل خواهند شد. خطوط راه اهن نقش پر رنگی در جابه جای انبوه ادوات نظامی بازی میکنند. از سمت دیگر تانک برهای 8x8 مدل  M1070A1  که جدیدتر عضو خانواده تانک برهای ارتش امریکا محسوب میشوند با پیشرانه 700 اسب بخاری و  سیستم تعلیق قدرتمند و برقی نیز می توانند به راحتی خودروهای نظامی ارتش آمریکا خصوصا تانک های 70 تنی آبرامز را در اروپا جابه جا کنند. در حقیقت برای جابه جای ادوات نظامی به اروپا، ارتش امریکا از 3 لایه اصلی خطوط لجستیکی راه اهن، دریا و جاده ای به شکل مکمل استفاده میکند. یکی از دلایل که در رزمایش های این چنینی جدا از نیروهای آمریکایی حاضر در اروپا، نیروهای جدیدی از آمریکا به اروپا منتقل میشوند تمرین چندبار در بخش لجستیک است. این رزمایشها به نیروهای ارتش امریکا کمک میکند در صورت ایجاد یک بحران امنیتی مثلا در اروپا امادگی کامل برای اجرای یک جا به جای بزرگ را داشته باشند.

 

 

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.