ALI

آشنایی با خودروی تانکبر ایویکو Iveco 320-45 WTM ساخت ایتالیا

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

اولین نمونه تانکبر Iveco 320-45 WTM در سال 1978 در پاسخ به یک فراخوان احتیاج ارتش به یک خودرویی که لایق حمل تانک لئوپارد باشد( ایتالیا در زمانهای گذشته از استفاده کنندگان تانک لئوپارد بود ولی همینک با ساخت تانک پیشرفته آریت ، تانکهای لئوپارد کنار گذاشته شده است)توسط شرکت ایویکو این کشور ساخته شد. این خودرو توان حمل بار و تانک را تا 65 تن دارا میباشد. وزن خالی این تانکبر15.5 تن است. برای استفاده بهتر از این تانکبر در صحراها و بیابانها اکسل آخری خودرو به شدت تقویت شده است. کشنده این خودرو سه اکسل است و کمرشکن آن چهار اکسل دارد. کشنده این تانکبر مکان لازم برای استقرار راننده و سه نفر دیگر را دارد. این خودرو مکان کافی برای نگهداری تجهیزات مورد نیاز خودرو را دارا میباشد. قالب این کشنده 6*6 است. پهنای چرخهای این تانکبر در قسمت کشنده 240 میلیمتر و در قسمت کمرشکن 320 میلیمتر است.این تانکبر دارای یک سیستم سردکن از نوع ترموکینگ است که ضمن خنک کردن موتور و آماده سازی خودرو برای مسافتهای طولانی ، آب سرد لازم برای خدمه را هم فراهم میکند. این تانکبر به دو قلاب یدک کش در پشت خودرو و همچنین کمرشکن و همچنین در جلوی خودرو مجهز میباشد که امکان بکسل کردن برخی ادوات زمینی را هم به این خودرو میدهد. این خودرو مجهز به سیستم Hydro Dynamic میباشد که در صورت عبور تانکبر از آبهایی به عمق 1.5 متر ، هیچ مشکلی برای تانکبر به وجود نمی آید. این تانکبر مجهز به سیستم Fording بوده و تمامی ابزارهای لازم برای تعمیر و نگهداری آن همراه خود دارد. از این تانکبر انعطاف پذیر در موارد دیگری مثل حمل تانکر امدادی سوخت ، اتشنشانی و موارد دیگر استفاده میشود. موتور این تانکبر از نوع FE بوده و ساخت شرکت فیات میباشد و 450 اسب بخار قدرت دارد. این تانکبر امکانات دفاعی ندارد و قابلیت نصب مسلسل را هم ندارد. شیشه های تانکبر هم از نوع معمولی است ولی در برابر گلوله های 7.6 میلیمتری مقاوم است. تایرهای این تانکبر نیز در برابر گلوله مقاوم است و دارای سیستم ضد پنچری است. باد چرخها هم توسط سیستم داخلی خودرو تنظیم میشود. این تانکبر دارای یک کمپرسور باد 750 kp است که باد لازم برای تورم چرخها در زمانی که خودرو میخواهد در مکانهای ناهموار حرکت کند راتامین میکند. این تانکبر به دلیل اینکه دارای نگهداری بسیار آسانی است و ارزان است در ناتو خیلی مورد توجه قرار گرفته است.


مشخصات خودروی تانکبر ایویکو Iveco 320-45 WTM


ورود به خدمت: 1978 م
کشور سازنده: ایتالیا
شرکت سازنده : ایویکو
شکل کشنده: 6*6
وزن خالی:15.5 تن
خدمه: 4 نفر / یک نفر راننده و سه نفر مامور استقرار تانک بر روی کمرشکن
ماکزیمم لود:؟؟؟؟؟؟؟
طول کشنده: 7.52 متر
عرض کشنده:2.77 متر
ارتفاع کشنده: 3 متر
موتور: FE Fiat 17.2l DIESEL
قدرت موتور: 450 اسب بخار
حداکثر سرعت در جاده های آسفالته: 65 کیلومتر
رنج خودرو:600 کیلومتر
قیمت:85000 دلار آمریکا
کشورهای دارنده: ایتالیا و اسپانیا( ناتو از این تانکبر به علت قیمت پایینش استفاده های زیادی دارد)

تصاویری از تانکبر ایویکو


تصویر
تصویر

انشاالله در آینده یک تانکبر آلمانی و یک تانکبر انگلیسی را هم خدمتتان معرفی خواهم کرد.
موفق باشید
داش علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون علی جان. جالب و مفید بود. دستت درد نکنه luftwaffe icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا علی واقعا دستت درد نکنه . واقعا گل کاشتی . دمت گرم . من به نوبه خودم یک خسته نباشید به شما دوست عزیز می گم / داری در نوشتن مطالب نظامی جا می افتی ها :lol: این بخث نیروی زمینی یه چند وقتی بود یه دستی نخورده بود ولی از شما آقا علی گل مچکرم . منتظر بقیه بخش ها هم هستم . icon_cool موفق باشید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داش علي بابا تركوندي يك بخش بايد بذارند واسه خوروهاي سنگين و مديريت اين انجمن رو به شما بدهند كه يك همچين مطالب جالب مفيد و جديد مي گذاريد ممنون. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي عالي بود داشي.واقعا بخش نيروي زميني نيازمند اين مطالب بود. به نوبه خودم هم از شما و هم از كركس عزيز كه در بخش ادوات زرهي مجموعه خوب و كاملي رو ارايه كردن تشكر مي كنم. موفق و پيروز باشيد. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان من هم از اظهار لطف شما متشکرم
خودروی تانکبری که در نیروهای نظامی ایران مورد استفاده است ، خودروی سنگین ببر 400 میباشد. این خودرو مهندسی معکوس مرسدس بنز بوهنت (Mercedes Benz Bohnet) است. این خودرو یک کشنده 4 اکسل قدرتمند با موتور 550 اسب بخار MTU میباشد. کمرشکن این خودرو 5 اکسل بوده و در مجموع 20 جرخ دارد. این خودرو در مجموع قابلیت این دو تانکبری که تاکنون معرفی کردم را ندارد ولی در مجموع خودروی بدی نیست. توان حمل بار این تانکبر 85 تن است ولی در صورت ضرورت میتوان به وسیله یک الاکلنگی ، تا 110 تن را هم حمل کرد. یعنی دو تانک ذوالفقار 3 را.
البته ببر 400 یک تانکبر سنگین است و در نیروهای نظامی کشور برای حمل و نقل خودروها و نفربرها و تانکهای سبک از کشنده های معمولی و ارزان قیمتی مثل بنز 2628 (همون خاورهای خودمون) استفاده میشود.
اگر شما در روز 29 فروردین و 31 شهریور در رژه های نیروهای مسلح دیده باشید خودروی ببر 400 همان خودرویی است که تانک ذوالفقار را حمل میکند.

متاسفانه عکسی از این تانکبر ندارم ولی عکس خودروی مرسدس بنز بوهنت را میگذارم تا ببینید ببر 400 از روی چه خودرویی ساخته شده است.


تصویر

البته این را هم در گوشی بگویم که ایران در حال ساخت یک تانکبر جدید و پیشرفته میباشد. این تانکبر جدید توان حمل تانک و بار را تا 230 تن دارا میباشد. با ساخت این خودرو کار ترانسپورت ادوات زمینی با سرعت بالایی صورت خواهد گرفت.
تانکبر جدید ایران شباهت زیادی به کشنده کنوورث (KENWORTH C500) دارد.

عکس زیر تصویر کشنده کنوورث را نشان میدهد.


تصویر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.