امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در کل جنگنده هایساخت  آمریکا موفق تر عمل کردن هم از نظر کیفیت و .............. رو کاغذ هم آمار مناسبی از جنگنده های روسی نیست که برتری داشته باشن به غیر از یک سری تبلیغات و نمایشگاه ها و آمار اعلامی از طرف سوخوی و میکویان

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمونه بارز نوگل محیط علمی-عملی: 

نه مثه معاذ الكساسبة که تو رقه با پارافین اتیش زدن و بعد هم خاکمال شد..

یا مثه امارات که به غلط کردن افتاد و از ائتلاف انصراف داد.. 

یا مثله مراکشی که تو یمن سقوط کرد!

یا مثله خلبان سوری که تو حسکه سقوط کرد و با یه تیر ماکاروف خودشو خلاص کرد.. 

شما وقتی صلاحیت این رو کسب می کنید که در مورد اونها حرف بزنی که نیروی هوایی خودت یا اسد جانت یک دهم اونها سورتی پروازی یا یک صدم اونها تاثیر گذاری عملیاتی داشته باشه،

شما این دست گل ها رو اصلاحا دست گرمی تقدیم کردیف وقتی بخوای به حد عملیات اونها برسی بعیده از نیرو هواییت چیزی مونده باشه

  • Upvote 8
  • Downvote 24

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نمونه بارز نوگل محیط علمی-عملی: 

شما وقتی صلاحیت این رو کسب می کنید که در مورد اونها حرف بزنی که نیروی هوایی خودت یا اسد جانت یک دهم اونها سورتی پروازی یا یک صدم اونها تاثیر گذاری عملیاتی داشته باشه،

شما این دست گل ها رو اصلاحا دست گرمی تقدیم کردیف وقتی بخوای به حد عملیات اونها برسی بعیده از نیرو هواییت چیزی مونده باشه

منحرف نکن بحث رو علامه، جواب بده! 

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاری به بقیه جنگنده ها ندارم ، ولی فراگ فوت در خطرناک بودن نقص موتور دست کمی از هواپیمای تک موتوره نداره ، از همون دوره جنگ افغانستان معلوم شد ، نزدیکی موتورها دردسرساز هست و برای هواپیمای پشتیبانی نزدیک فاجعه ، فرق هوشمندی طراحان روس و آمریکایی در این مورد رو می تونید با دیدن وضعیت موتورهای وارتهاگ بفهمید .

 

نزدیکی موتورهای فراگ فوت؟

 

Su-25_damaged_by_MANPADS_over_Georgia_1.

 

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Russian_Su-25_attack_plane_damaged_by_a_Georgian_MANPADS_28Man_Portable_Air_Defense_System292C_probably_a_Russian_made_IGLA-1_28SA-1629_2.jpg]thumb_Russian_Su-25_attack_plane_damaged[/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/post-50122-055013400_1283076107_thumb.jpg]thumb_post-50122-055013400_1283076107_th[/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Su-25_Damage_1.jpg]thumb_Su-25_Damage_1.jpg[/url][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10231/Su-25_Damage_3.jpg]thumb_Su-25_Damage_3.jpg[/url]


http://www.military.ir/forums/topic/23527-گالری-هواگرد-های-آسیب-دیده-در-جنگ/

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

موتور توربوجت و سوخت فراگ فوت شدیدا مستعد آتش سوزی و انتقال این آتش سوزی به موتور دیگر هست ، خود روس ها هم در جنگ افغانستان فهمیدند و ناچار به تعبیه یک مخزن فریون برای کمتر کردن خطر در بین موتورها شدند ، این حرف من نیست ، مقاله ارزشمند کلاغ ها و گرازها ترجمه آقای علیرضا صارمی در ماهنامه صنایع هوایی شماره 139

  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نیروی هوایی اسد جون کم سورتی پروازی داره؟ با این هواگردهای عتیقه؟

 

حالا اسد جون به کنار ما کم تجربه نبرد هوا به هوا و هوا به زمین داشتیم، کم سورتی پرواز داشتیم، نیروی هوایی تاثیر گذار نبوده؟ دلم میخواد بدونم کدوم نیروی هوایی منطقه (غیر از صهاینه) این میزان نبرد رو تجربه کرده. مگر اینکه عملیات هوایی بر ضد شبه نظامیانی که حتی دوشپرتاب هم ندارن این روزها جزء افتخارات یک نیروی هوایی محسوب بشه.

 

البته احتمالا منظور چند سال اخیره و سی سال گذشته مد نظر نیست.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنظرم این بحث ها فایده نداره از کیفیت که بگذریم و وارد بحث کمیت بشیم جنگنده های روس بازنده بودن

 

یوگسلاوی میگ 29 داشت کم بودن خیلی وجودشون هیچ فایده ای در مقابل این همه اف فلان نداشتن

همیشه شکست خوردن جنگنده های روسی به دلایل بروز نبودن کم بودن و هزار چیز دیگه

مشکل از اینه که سازنده پشتیبانی ضعیف داره یا نداره اصن.... همیشه مشتریان میک و سوخو با مشکل بروز رسانی مواجهن که همه بر میگرده به منشا سازندش

ویرایش شده در توسط PEYMAN
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موتور توربوجت و سوخت فراگ فوت شدیدا مستعد آتش سوزی و انتقال این آتش سوزی به موتور دیگر هست ، خود روس ها هم در جنگ افغانستان فهمیدند و ناچار به تعبیه یک مخزن فریون برای کمتر کردن خطر در بین موتورها شدند ، این حرف من نیست ، مقاله ارزشمند کلاغ ها و گرازها ترجمه آقای علیرضا صارمی در ماهنامه صنایع هوایی شماره 139

 

موضوع رو تغییر دادید! ابتدا بحث سر نزدیکی موتورها بود که در تصاویر مشخصه که با آسیب های شدید وارد شده به موتور دیگه آسیب چندانی وارد نشده و هواپیما تونسته فرود بیاد و البته فقط همین یک بار و اتفاقی هم نبوده!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بنظرم این بحث ها فایده نداره از کیفیت که بگذریم و وارد بحث کمیت بشیم جنگنده های روس بازنده بودن

 

یوگسلاوی میگ 29 داشت کم بودن خیلی وجودشون هیچ فایده ای در مقابل این همه اف فلان نداشتن

همیشه شکست خوردن جنگنده های روسی به دلایل بروز نبودن کم بودن و هزار چیز دیگه

مشکل از اینه که سازنده پشتیبانی ضعیف داره یا نداره اصن

 

برادر تعارف نداریم که، جنگنده های غربی و بخصوص آمریکایی از هر لحاظ برترن، هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حمایت های سیاسی جانبی که کشورهای فوق غالبا از خریدار سلاحشون انجام میدن.

 

ولی به شرط اینکه دستت برسه، اگر نه که باید ببینی چی میتونی بخری و اگر هنرش رو داری بتونی حتی المقدور بهترین استفاده رو ازش ببری.

 

مشکل اینجاست که کاربران طوری بحث میکنن که انگار دست ما برای خرید استریک ایگل باز بوده و ما لگد به بختمون زدیم رفتیم سراغ میگ ۲۹، بعد هم که محدودیت ها رو گوشزد میکنی میگن دستمال بدست!

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دیدار موشکی وزیر دفاع با نمایندگان ملت+عکس
نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس طی نشستی با سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آخرین پیشرفت‌های صنعت دفاعی و بویژه صنایع موشکی مطلع شدند.

به گزارش مشرق به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در آستانه 31 مرداد روز صنعت دفاعی علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای این کمیسیون با حضور در نمایشگاه توانمندی‌های وزارت دفاع از نزدیک با دستاوردها و پیشرفت‌های صنعت دفاعی آشنا شدند.

در ادامه اعضای کمیسیون مذکور طی نشستی با سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از آخرین پیشرفت‌های صنعت دفاعی و بویژه صنایع موشکی نیز مطلع شدند.

در این نشست سردار دهقان طی سخنانی با بیان اینکه وزارت دفاع تولید اقلام راهبردی دفاعی در حوزه های موشکی، دریایی و پدافندی را رشد داده است، افزود :برای اجرای این مهم، پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی متناسب با تامین تسلیحات نیروهای مسلح و ارتقاء بنیه دفاعی کشور تقویت شده است.

 

1176432_971.jpg

 

IMAGE635755795789214062.JPG

 

وزیر دفاع گفت: تلاش ما این است خدمات شایسته ای نیز به شاغلین و بازنشستگان نیروهای مسلح ارائه و سطح معیشتی آن ها را ارتقاء دهیم و لازم است اعتبارات مورد نیاز و کسری‌ها در بودجه جبران شود.

وزیر دفاع تصریح کرد: در طول این دو سال رابطه وزارت دفاع با دولت و مجلس به نحوی تنظیم شده است که بتوانیم با حمایت دولت و مجلس پشتیبانی حداکثری از نیروهای مسلح کشور به طور مستمر محقق شود که در این راستا با همکاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برغم محدودیت‌ها وتحریم‌ها، ارائه خدمات و کمک‌های مقتضی به نیروهای مسلح تقویت شده است.

دهقان با تاکید بر بالا بردن میزان آمادگی و توان مدیریتی دفاعی کشور گفت: در داخل سازمان های وزارت دفاع، با اجرای طرح آمایش صنعتی و بهینه سازی، تلاش کردیم قطب های صنعتی – تولیدی مناسبی ایجاد و موازی کاری ها را به حداقل و یا به صفر برسانیم.

در پایان بازدید از نمایشگاه و این نشست علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی سخنانی با تبریک موفقیت‌های بزرگ صنعت دفاعی کشور در عرصه‌های مختلف و اعلام قدردانی و حمایت هم جانبه نمایندگان ملت به ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بدون تردید این روند رو به رشد در آینده نیز استمرار خواهد داشت و آن تصوری که آمریکایی ها فکر می کنند با برجام می توانند بر قدرت دفاعی کشور تاثیر گذار باشند، حتما اتفاق نخواهد افتاد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مجموعه ساختار نظامی جمهوری اسلامی ایران، تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا، از استقلال کاملی برخوردار است و ما هم به عنوان مدافعین حقوق ملت حتما حمایت همه جانبه خودمان را چه به لحاظ بودجه و چه به لحاظ حمایت های قانونی از وزارت دفاع و صنعت دفاعی انجام خواهیم داد.

بروجردی در پایان با بیان اینکه صنایع موشکی و صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با استحکام و اقتدار به جلو می رود، تصریح کرد: تنها عامل بازدارنده برای دفاع کشور و تمامیت ارضی همین سلاح های متعارف است و ما همواره سلاح های شیمیایی و هسته ای را تحریم کرده‌ایم و این حرمت با توجه به تجربه تلخ 8 سال تجاوز به کشور و دوران سخت دفاع مقدس ، به عنوان یک راهبرد تغییر ناپذیر تداوم دارد.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

موضوع رو تغییر دادید! ابتدا بحث سر نزدیکی موتورها بود که در تصاویر مشخصه که با آسیب های شدید وارد شده به موتور دیگه آسیب چندانی وارد نشده و هواپیما تونسته فرود بیاد و البته فقط همین یک بار و اتفاقی هم نبوده!

 

نمی دانم ، شاید شما برداشتتون این شده . مقاله مذکور رو یک بار بخونید تا درک بفرمایید منظور رو .

 

تفاوت رو احساس کنید :

 

liokygavgvfutpxz7ukq.jpg

 

full-11236-7023-pic_013.png

 

متور توربوجت نزدیک به مخزن سوخت یا توربوفن در جای امن ؟

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام،به نظر بنده نیروی هوایی ایران اگر بخواد خریدی انجام بده به شکلی این کار رو انجام میده که هیچ کسی نمیفهمه،همونطور که تا حالا اینطور بوده،این بحثهایی که بعضی مسئولین در رسانه ها مطرح میکنن با مشورت نیروی هوایی نیست،نکته جالب اینه که دولتمردان فعلی قبلا میگفتن که نباید راجع به مسائل مهم مملکت کف خیابون و توسط عوام الناس تصمیم گرفت ولی حالا همشون کارشناس هواپیما شدن،فقط بخاطر اهداف سیاسی و انتخاباتی.دوستان نگران نباشید،نیروی هوایی مملکت توسط افرادی مومن،وطن پرست،باتجربه و کارکشته و زیر نظر مقام معظم رهبری اداره میشه و همه چیزهایی که شما راجع به میگ 29 و... می فرمایید اونها هم میدونن...

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
http://mobile.tasnimnews.com/en/news/1393/01/01/832780

چرا مطلب خبر فوق مبنی بر همکاری با روسها در زمینه طراحی و تولید جنگنده تو منابع فارسی پیدا نمیشه؟ آیا خبر فوق صحت داره؟
...
با توجه به فناوری محور بودن نیروی هوایی و با توجه به تجربه برتری های پر شمار هوایی تامکت در دوران جنگ به دلیل برتری فناوری و همینطور در اختیار داشتن پر شمار جنگنده های نسل چهار و چهار پلاس پلاس توسط رقبای منطقه ای ایران، اگه قرار به خرید جنگنده برای مقابله با تهدیدات منطقه ای در کوتاه مدت باشه، از میان جنگنده های موجود در حال تولید و عرضه شده به بازار صادراتی توسط روسیه، قطعا su-35 گزینه مطلوب خواهد بود که حداقل با برتری کیفی بتونه ضعف کمی رو در مقابل جنگنده های رقبای منطقه ای رو تاحدی جبران کنه.
بحث جنگنده های نسل پنج و آینده هم که کلا مقوله جدایی خواهد بود.
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

 

با توجه به فناوری محور بودن نیروی هوایی و با توجه به تجربه برتری های پر شمار هوایی تامکت در دوران جنگ به دلیل برتری فناوری و همینطور در اختیار داشتن پر شمار جنگنده های نسل چهار و چهار پلاس پلاس توسط رقبای منطقه ای ایران، اگه قرار به خرید جنگنده برای مقابله با تهدیدات منطقه ای در کوتاه مدت باشه، از میان جنگنده های موجود در حال تولید و عرضه شده به بازار صادراتی توسط روسیه، قطعا su-35 گزینه مطلوب خواهد بود که حداقل با برتری کیفی بتونه ضعف کمی رو در مقابل جنگنده های رقبای منطقه ای رو تاحدی جبران کنه.

 

در رابطه با ایران عرض کنم که از قراری نهاجا ( با توجه به تجربیاتش ) به ویژه در این رده بیشتر به جنگنده دو سرنشینه اعتقاد دارد ، به همین دلیل ما اسم سوخو 30 وحتی تعداد مدنظر ( 120 فروندی که قبلا در سایت عنوان شده )  رو بیشتر می شنویم !

 

از طرف دیگر آیا روسها حاضر به فروش سوخو 35 به ایران هستند یا نه ؟!

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کاشکی خبر نگار از موضوع جی  10 های چینی از جناب وزیر سوال میکرد

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.