امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نظر می رسه اقای قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه صحبتهای وزیر دفاع در مورد خرید اس300 را نشنیده است

دوست عزیز هیچ یک از مقامات رسمی ایران حتی سرتیپ نجار هم تحویل سیستمهای s-300 را تایید نکرده اگر شما مطلب موثقی دارید ارسال کنید ممنون می شیم


وزير دفاع در پاسخ به فارس اعلام كرد

سامانه موشكي اس 300 تحويل ايران مي‌شود

خبرگزاري فارس: وزير دفاع از تحويل سامانه مدرن موشكي «اس 300 »به كشورمان خبر داد.


مصطفي محمد نجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حاشيه مراسم بهره‌برداري از دو طرح دفاعي در پاسخ به خبرنگار دفاعي خبرگزاري فارس گفت: سامانه اس 300 در قالب قراردادي كه در گذشته با روسيه منعقد شده تحويل ايران خواهد شد.
وي ارتباط تحويل اين سامانه مدرن موشكي با تحولات اخير در رابطه با موضوع هسته‌اي كشورمان و گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا مبني بر فعاليت صلح آميز هسته‌اي در ايران را رد كرد و افزود: زمان تحويل سامانه اس 300 بعداً اعلام خواهد شد.
به گزارش فارس، سامانه ضد موشك اس 300 از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي ضد موشك در جهان به شمار مي رود و مي‌تواند انواع موشكها و نيز هواپيماهاي دشمن را سرنگون سازد.
سامانه بسيار مدرن و پيشرفته موشكي اس 300 بر خلاف سامانه تور ام يك كه فقط مي‌تواند اهداف با ارتفاع پايين را شناسايي و منهدم كند، قابليت ره‌گيري و از بين بردن اهداف مورد نظر در ارتفاعات بالا را نيز دارد كه مزيت بسيار خوبي براي كشورمان محسوب مي‌شود.
اين اولين بار است كه خبري رسمي در مورد تحويل اين سامانه به كشورمان اعلام مي‌شود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8610050249

ایضا :

https://hamshahri.net/News/?id=41787
www.alef.ir/content/view/19894/
http://www.asriran.com/view.php?id=32254
http://www.asriran.com/view.php?id=32186
http://www.fararu.com/vdcd.x092yt0fsa26y.html
www.voanews.com/persian/archive/2007-12/2007-12-26-voa14.cfm
www.baztab.com/news/71913.php
http://pe.rian.ru/articles/digest/20080729/115186948.html
http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=42872
http://www.tabnak.ir/pages/?cid=3979

والبته روسیه تکذیب کرد !!! :

تکذیب روسیه: اس‌300 به ایران نمی‌دهیم!

میز خبر شهاب ـ دو روز پس از آن که وزیر دفاع ایران در پایان نشست هیات دولت از تحویل قریب‌الوقوع یک پدافند ‌پیشرفته روسی به تهران خبر داد، منابع روسی با تکذیب این خبر تصریح کردند که «موضوع تحویل سیستم‌های موشک ضد هوایی اس 300 به ایران در دستور کار نیست و مذاکراتی نیز در این زمینه با طرف ایرانی صورت نگرفته است».

سیستم پدافند اس‌300 یکی از سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی در جهان است. جمهوری اسلامی در زمان دولت محمد خاتمی طی مذاکراتی توافق مسکو برای فروش اس‌300 به ایران را جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی از جمله بی‌بی‌سی، روز جمعه هفتم دی‌ماه، سایت اینترنتی سازمان همکاری‌های نظامی و فنی فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام داشت که موضوع تحویل سیستم‌های موشک ضد هوایی اس 300 به ایران که در رسانه‌های همگانی منعکس شده در حال حاضر در دستور کار این موسسه قرار ندارد و مذاکراتی نیز در این زمینه با طرف ایرانی صورت نگرفته است.

بیانیه سازمان همکاری‌های نظامی روسیه پس از ابراز نگرانی ایالات متحده در مورد فروش سیستم ضدهوایی پیشرفته روسی به ایران انتشار یافت. شامگاه روز چهارشنبه، اسکات استانزل، از سخنگویان دفتر رئیس جمهور آمریکا، گفت که دولت وی چشم‌انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران کننده تلقی می‌کند.

روز چهارشنبه سرتیپ مصطفی نجار وزیر دفاع در پایان جلسه هیات دولت گفته بود که در اجلاس کمیسیون مشترک نظامی-دفاعی ایران و روسیه نظارت بر آموزش سامانه موشکی تور-ام 1مورد بررسی قرار گرفته است. خبرگزاری‌های غربی، به نقل از منابع خبری دیگر در ایران گفتند که نجار همچنین از قرارداد خرید موشک اس 300 سخن گفته و افزوده است که زمان تحویل این موشک‌ها بعدا اعلام خواهد شد.

در ماه ژانویه سال جاری مقامات روسی تایید کردند که در چارچوب قراردادی به مبلغ هفتصد میلیون دلار، تعدادی موشک تور-ام 1 به ایران تحویل داده‌اند. این نوع موشک می‌تواند همزمان هدف‌های متعددی را تا ارتفاع شش هزار متری ردیابی کند و دو هدف را در آن واحد مورد حمله قرار دهند.

موشک تور-ام 1 از نوع سلاح‌های متعارف تدافعی محسوب می‌شود اما در مقایسه با موشک‌های تور-ام 1 ، موشک‌های اس 300 می‌تواند برای نابودی هدف‌هایی در ارتفاع بالاتر به کار رود و از قدرت و دقت بیشتری برخوردار است.

با توجه به تکذیب اظهارات وزیر دفاع ایران از سوی مقامات روسیه، به نظر می‌رسد که فشارهای آمریکا بر مسکو در این زمینه نیز موثر افتاده است.

http://shahabnews.com/vdchd.n6223nkttf.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجیبه پس چرا اسرائیل عجله داره قبل از موعد تحویل این سامانه به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اينكه با داشتن اين چتر دفاعي موافقم ولي بعيد مي دونم روسها براي ايران همچنين كاري انجام بدن!!! ببينين مشكل ايران وسعت اون هست كه نياز به پوشش هوايي داره و آسمون خدا هم كه حساب و كتاب نداره. ايران واسه دفاع چند لايه متمركز بايد اقدام كنه كه در مناطق حساس قرار بگيره و گرنه فكر كردن به يك سيستم دفاعي مجتمع براي كل كشور و با مديريت يك پارچه خيلي پر هزينه و خطرناك هست چون هم پول زيادي مي خواهد و هم چون پايه اصلي اون خارجي است ممكنه باعث ضربه خوردن در شرايط حساس بشه...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در بعد پدافند برای رهگیری چند نوع هدف تعریف شده وجود دارد که بصورت زیر است. 1- هدف مانور ناپذیر یا کم مانور پذیر 2- هدف مانور پذیر یا آیرودینامیک هدف مانور ناپذیر یا استاتیک مانند موشک ، بمب افکن ، بالگرد و ... و هدف مانور پذیر یا آیرودینامیک مانند جنگنده هایی که قابلیت انجام مانورهای سنگین را دارند (شاید قادر به اجرای مانور نباشند مثلا عازم ماموریت بمباران بوده و از نظر آیرودینامیکی تا لحظه رها کردن بمبها و مخازن سوخت امکان مانور ندارند.) یا هم موشکی مثل توپول ام که مانور پذیر است. حالا برای پدافند نقطه ای از یک منطقه خاص مشکلی از بابت نوع هدف وجود ندارد به این دلیل که بردار پروازی آن در جهت مرکز دایره فرضی به مرکزیت واحد پدافندی است. اما برای رهگیری یه هدفی که از محدوده پدافندی و خارج از برد مفید آن فقط رد میشه و مقصدش نقطه دیگری است نمیتوان بر روی حداکثر برد پدافند حساب کرد. با در نظر گرفتن این مشکل ما هر چقدر اس300 بخریم برای پوشش کل کشور باز هم ناکافی است! پس تنها راه موثر تقویت نیروی هوایی و برخورداری از یک رهگیر قدرتمند و مدرن بجای اسکادران فرسوده تامکتهاست. جنگنده هایی مانند میگ31 یا سوخو35 ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهترین پوشش دهند برای ما اواکس هستش در مرحله بعد جنگنده های مانند میگ 31 و سوخو 35

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من نمي دونم مسولين چه فكري مي كنند ولي اميدوارم كه نخوان با پدافند خالي از اسمان كشور دفاع كنن به نظر من انها انقدر عاقل هستند كه 2 تا اسكادران ميگ 31 بي ام قبلا خريداري كرده باشن و اينجوري با عقل بيشتر جور در مياد كه ما اول رهگير خوب خريديم و حالا دنبال پدافند مدرن هستيم تامكت همراه فاكس هاوند يه زوج فضايي مي شن واقعا كه اين دو كنار هم قدرتمندن به شرط اينكه هم فونيكس برامون باقي مونده باشه و هم موشك روسي داشته باشيم از انواع مختلف ار 27 ار 73 و ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشک فونیکس داریم که باید بروزرسانی شده و با تعویض بعضی قطعات عملیاتی شوند. از انجام این کار خبری ندارم اما احتمالا تا حالا تمام فونیکسها عملیاتی شده است. با توجه به آمار استفاده از فونیکس در جنگ تحمیلی در حال حاضر حداقل 150 فروند فونیکس در اختیار داریم. (تا قبل از انقلاب 274 فروند فونیکس تحویل شده بود و در طول جنگ 75 شکار توسط فونیکس ثبت شد. تعدادی شلیک ناموفق و شلیک علیه موشکهای ضد کشتی نیز وجود داشت و مابین 100 الی 120 فروند فونیکس در طول جنگ شلیک شد.) در مورد میگ31 هم نمیشه نظری داد اما اگر در ایران موجود باشد یک ترکیب قدرتمند با اف14 تشکیل میدهد که امکان دفاع از آسمان کشور را برای ما سهلتر خواهد کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ضعف اساسي فونيكس هاي ما باتري و فيوز است.كه در راستاي ارتقا اين موشكها در حال تعويض فيوزها و باتري هاي آنها با نمونه هاي ساخت داخل هستيم.اگر جواب بده چيزي حدود 100 فروند مدل آ داريم.يه تعدادي هم از طريق واسطه ها و دلالهاي اسلحه خريديم شايد 20 فروندكه احتمالا از نمونه هاي به روز تر باشند.اما در كل آمار دقيقي وجود ندارد. :lol: بااين حال تامكتها بدون فونيكس نيستند اما با توجه به محدوديتها استفاده از آنها در حال حاضر متوقف است.چون ارزش اين موشكها خيلي بالاست. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايا در مدت اين 20 سالي كه از جنگ گذشته هنوز موشك هاي فونيكس مهندسي معكوس نشده اند . كه ما بايد سر تعداد انها بحث كنيم ! به نظر من با وجود نمونه هاي اصلي فكر نكنم اين كار براي 20 سال خيلي سخت باشه و بايد تا حالا به توليد انبوه رسيده باشند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بهتر اینه که اول به پدافند غیرعامل بپردازیم. البته یه کارهایی توی چندسال گذشته انجام شده ولی چقدرش معلوم نیس!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزيزان با توجه به تجهيزات رويت شده توسط خود بنده ايران از دو تكنولوژي بسورت همزمان استفاده ميكنه (تكنولوژي غربي كه توسط محمد دماغ خريداري شده و تكنولوژي شرقي كه خبرش روزانه به ما ميرسه ) ايران با توجه به نيروهاي متخصص خود موفق به تركيب اين دو تكنولوژي شده كه اين مطلب بسيار از نظر نظامي خطر ناك براي هر كشوري هست !!!!! فراموش نكنيم كه ما در قبل از انقلاب بودجه عظيمي براي سيستم هاي نظامي به قرب پرداختيم كه تامكت ها از همين گروهن پس مطمعن باشيد موشك هايي هم براي سپردفاعي دريافت كرديم حالا خودتون حدس بزنيد ايران كه موفق شد دانش موشك سازي بدست بياره و موشكهايي رو براي نمونه داراست و از نظر جنگ الكترونيك بعد از امريكا، روسيه ،اسراييل و المان در رتبه 5 (طبق گزارش مجله جنگ چاپ لندن 6/2008 ) قرار داره ميشه براحتي از سپر دفاعيش رد شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين مطلب رو كه در زير ميزارم رو كاملا مطمعا نيستم ولي گفتم بد نيست شما هم بخونيد!:
با سلام
به نقل از یکی از نشریه های داخلی ارتش بزودی پس از تحویل اولین واحدهای موشکی S-400 به ارتش روسیه انتقال اولین سیستم موشکی S-400 به ایران آغاز خواهد شد
ایران در زمان ریاست جمهوری خاتمی قرارداد خرید موشکهای S-400,S-300PMU2,TOR M1,TANGUSKA M1 را منعقد کرد
پدافند هوایی ایران امروز در سطح فوق العادهای قرار دارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اما من فکر نمی کنم که روسیه به ایران همچین سامانه رابدهد دیروز در روزنامه خراسان و قدس خواندم که سخگوی وزارت امور خارجه گفته بود که ایران این سامانه را خریداری نمی کند و تمام قدرت موشکی ایران وابسته به داخل است. نمی دانم شاید دوباره مسئولین محترم ایرانی می خواهند پنهان کاری کنند. در ضمن اگر می خواهید از توان نیروی هوایی ایران اطلاعاتی کسب کنید و وضعیت خرید جنگندهای SU-27 MIG-31 اطلاعاتی را کسب کنید ویکی پدبا انگلیسی و XAIR FORCES را فراموش نکنید. http://www.en.wikipedia.org/wiki/IRIAF .www.xairforces.com/airforces.asp?id=50

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط FLANKER
      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385294.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385295.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385335.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385333.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385300.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385309.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385302.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385304.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385306.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385307.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385334.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385336.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385337.jpg

      http://www.farsnews.net/plarg.php?nn=M385338.jpg
    • توسط GHIAM
      با استفاده از طول استند موشک فاتح، تونستم ابعاد موشک فتح را به دست بیاورم. موشک فتح دارای طول 6.5 متر و قطر 40 سانتیمتر است. این موشک نسبت به فاتح110 حدودا 2.30متر کوتاهتر و 20 سانتیمتر قطر کمتری دارد.  
      هیچ گونه اطلاعاتی از جنس موتور و جنس بدنه موشک وجود ندارد. اما احتمالا فتح موشکی با وزن 800-900 کیلوگرم، برد  200 - 300 کیلومتر و سرجنگی 150-200 کیلوگرمی باشد. به نظر میر‌سد سپاه قرار است این موشک را جایگزین نسخه های اولیه فاتح 110 کند. هرچند سرجنگی سبکتری نسبت به فاتح دارد برای زدن اهداف نرم از جمله زیرساخت‌های نفتی، مراکز صنعتی، اهداف غیرمقاوم نظامی و ... بسیار موثر است. 
      با توجه به ابعاد و وزن موشک فتح، می‌توان 4 تیره از این موشک را مانند فجر 5 از روی حامل IVECO پرتاب کرد.  
       

       
       

       

       
       
       
    • توسط mehdipersian
      شناور شهید باقری به بالگرد، موشک و پهپاد مجهز خواهد شد 
      فرمانده نیروی دریایی سپاه:

      شناور شهید باقری که در آینده ساخت آن به اتمام می‌رسد، علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد که پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید و در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند.
      شناور شهید باقری با ۲۴۰ متر طول و ۲۱ متر ارتفاع، مجهز به بالگرد، موشک و پهپاد است.
      این شناور به گونه‌ای در حال ساخت است که از روی عرشه آن حدود ۶۰ پهپاد می‌تواند پرواز کند و بنشیند.
      وستانیوز
       
    • توسط mehdipersian
      مرداد گذشته، یک ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه برای ایران از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد و انتظار می‌رود سه ماهواره دیگر نیز در سال‌های آینده به فضا پرتاب شوند. همچنین شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک شرکت روسی در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی برای ایران است که در سال 2024 در مدار زمین ثابت قرار می‌گیرد.
       
      ماهواره ی خیام:

       
       
      مرداد 1394، ایران با دو شرکت روسی در مورد پرتاب ماهواره سنجش از دور ساخت روسیه که توسط ایران اداره می شود، به توافق اولیه دست یافت. ماهواره ایرانی در 18 مرداد 1401 به وسیله ی شرکت روس کاسموس به فضا پرتاب شد. 
       
      مشخصات فنی ماهواره:

      مشخصات فنی ماهواره توسط روسیه و ایران اعلام نشده است ولی می توان از یک حق اختراع منتشر شده توسط شرکت NPK Barl در مرداد 1401 اطلاعات جدیدی بدست آورد. این طرح یک ماهواره سنجش از دور با وضوح بالا را توصیف می کند که دقیقاً شبیه خیام است. دارای یک گذرگاه شش ضلعی و چهار پنل خورشیدی است که با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی ماهواره به سمت پایین امتداد دارند. 
       
      محموله یک تلسکوپ کورش(Korsch) با پنج عنصر نوری است. تلسکوپ کورش یک تلسکوپ آناستیگمات سه آینه ای فشرده است که میدان دید وسیعی را ارائه می دهد. این تلسکوپ تصویربرداری را در یک کانال پانکروماتیک و چهار کانال چند طیفی (نزدیک مادون قرمز، قرمز، سبز و آبی) ارائه می دهد. سه پیکربندی ممکن برای تلسکوپ ارائه شده است که همگی با نسبت کانونی f/11.53 (نسبت کانونی تقسیم فاصله کانونی بر دیافراگم است)میباشند. مقادیر سه پیکربندی عبارتند از:
       
      دهانه / فاصله کانونی
      0.535 متر6.17 متر
      0.75 متر8.65 متر
      1.1 متر12.68 متر
       
      در اولین پیکربندی که در شکل زیر نشان داده شده است، وزن تلسکوپ 125 کیلوگرم و طول آن 1.8 متر است.
       

       
      دو پیکربندی دیگر منجر به گذرگاه طولانی‌تر می‌شود، اما نیازی به تغییر در جعبه‌های الکترونیکی محموله و آرایه‌های پیکسل CCD ایجاد نمیکند. این تلسکوپ از یک آرایه کانونی کروی و نه مسطح برای کمک به جلوگیری از لکه دار شدن تصاویر استفاده می کند. یک آرایه اسکن الکترونیکی داده‌ها را در باند X با سرعت‌های 480 مگابیت تا 1.5 گیگابیت بر ثانیه به زمین ارسال می‌کند (نرخ بالاتری نسبت به گزارش NPK Barl در فوریه 2021 ).
       
      سازنده محموله نوری مشخص نیست، اما برخلاف تخصص این شرکت در سیستم های زمینی می تواند خود NPK Barl باشد. طی نمایشگاهی در سال 2019، این شرکت تلسکوپ سنجش از دور را به نمایش گذاشت که انتظار می‌رفت ظرف دو سال آینده به فضا پرواز کند. گزارش شده است که وزن آن تنها 46 کیلوگرم است و همچنین کوچکتر از نمونه ثبت اختراع به نظر می رسد، اما تنها ماهواره میزبان ممکنی که در حال حاضر برای آن قابل شناسایی است، خیام است. احتمالاً تنها یک بخش از تلسکوپ به نمایش گذاشته شده است. 

       
      در یکی از نقشه‌های همراه با حق ثبت اختراع(پتنت) ، ماهواره در بالای طبقه فرگات در داخل محفظه محموله موشک سایوز-2-1a قرار دارد (که نشان می‌دهد پرتاب اولیه به وسیله ی این ماهواره بر به جای سایوز-2-1b سنگین تر بود).
       
       اگرچه پتنت‌ها به ندرت به پروژه‌هایی اشاره می‌کنند که به آن‌ها مربوط می‌شود، اما در اینجا ماهواره در واقع متعلق به پروژه 505 نشان داده شده است. همانطور که در نقاشی زیر مشاهده می‌شود، ماهواره‌ها به اندازه‌ای کوچک هستند که سه عدد از آنها در داخل دماغه قرار گیرند.
       
       
       
      کاربرد خیام:
       
      به طور رسمی، خیام تنها کاربردهای غیرنظامی در زمینه هایی مانند کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و نظارت بر محیط زیست خواهد داشت. مدت کوتاهی پس از پرتاب، رئیس سازمان فضایی ایران مدعی شد خیام به دلیل اندازه کوچکش نمی تواند به عنوان یک ماهواره جاسوسی استفاده شود. با این حال، وضوح زمینی گزارش شده آن (0.73 متر) برای انجام کارهای شناسایی ارزشمند کافی است. 
       
      مرکز کنترل ماموریت خیام:
       

       
       
      به گزارش اخبار ایران، مرکز کنترل ماموریت خیام در مرکز فضایی ماهدشت که تقریباً در 60 کیلومتری غرب تهران و نرسیده به شهر کرج قرار دارد. این مرکز در اوایل دهه 1970 برای دریافت اطلاعات از ماهواره های سنجش از دور خارجی تأسیس شد که اولین آنها ماهواره های لندست ایالات متحده بود. همانطور که در تصاویر Google Earth مشاهده می شود، ساخت یک ساختمان جدید در این سایت حدود آوریل 2020 آغاز شد و اکنون کامل شده است. احتمالاً در گزارش تلویزیون ایران که پس از پرتاب خیام از مرکز کنترل مأموریت پخش شد، دو آنتن سهموی در شمال شرقی ساختمان جدید دیده می‌شود.
       

       
      همکاری های روسی/ایرانی بعدی:
       
      خیام پیش بینی می شود حداقل پنج سال فعالیت داشته باشد و قرار است در سال های آینده ماهواره های بیشتری نیز به آن ملحق شوند. پس از پرتاب، حسن سالاریه اعلام کرد که ایران سه ماهواره دیگر از همین نوع را سفارش داده است و افزود: اولین ماهواره در مجموع 40 میلیون دلار هزینه داشته است.
       
      به نظر می رسد که همکاری فضایی بین روسیه و ایران اکنون فراتر از حوزه سنجش از دور است. در هفته‌های اخیر شواهدی به دست آمده است که روسیه در حال ساخت یک ماهواره ارتباطی زمین‌ایستا برای ایران با نام اکواتور (به روسی به معنای «استوا») است. این نام برای اولین بار در سال 2020 در بیوگرافی مختصری از متخصص ISS Reshetnev، تولید کننده پیشرو روسیه در ماهواره های ارتباطی مستقر در نزدیکی کراسنویارسک در سیبری ظاهر شد. در کنار آن بسیاری دیگر از پروژه ها نیز به آن اشاره شد که این شخص در آن مشارکت داشته است و جزئیات بیشتری ارائه نشده است.
       

       
      ایران در نهایت قصد دارد ماهواره‌های ارتباطی زمین‌ایستا را با استفاده از پرتاب‌کننده‌های بومی پرتاب کند، اما به‌نظر نمی‌رسد ماهواره‌هایی که در آینده قابل پیش‌بینی به فضا پرتاب می‌شوند، قادر به قرار دادن محموله با این ویژگی در این نوع مدار باشند. بنابراین، این کشور احتمالاً برای پر کردن جای خالی باقیمانده نیز به روسیه متکی خواهد بود. اگر معامله‌های دیگری در این زمینه هنوز وجود داشته باشد، پشت درهای بسته انجام شده است. 
       
      ________________________________________
      تلخیص و ترجمه از mehdi persian برای میلیتاری
      ________________________________________
      منبع:
      https://www.thespacereview.com/article/4475/1
       
  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.